de Kruyfs operadebuut J. Verbaan strijdt behoud piraten orzang in Idijk werd chlige „SPINOZA" OPENT HOLLAND FESTIVAL 3 Kamers van Koophandel ongerust over zwevende wisselkoersen Houten hekken voor V redespaleis 99 99 Verlenging van Dutch Sailor JUK ZATERDAG 12 JUNI 1971 dezelfde maand (juli 1656) dat Rembrandt failliet werd verklaard, werd Spinoza irgoS joodse gemeente te Amsterdam gestoten. Aan dit historische feit heef Dimitri ^ei8el Frank in zijn toneelstuk „Spinoza" de gevolgtrekking ontleend dat beide mannen datlr gekend en ontmoet hebben; wat niet uitgesloten is, aangezien ze in Amsterdam ooll der van elkaar woonden, maar waarvoor geen bewijzen bestaan. Op dit toneelstuk van 1 CizZ/1 :ij. _j_C_:T__ zwijri Frenkel Frank, dat in 1964 zijn première beleefde, is de opera „Spinoza" van Ton het Holland Festival 1971 in de 3 ter wil uyf gebaseerd, waarmee volgende week dinsdag 'anljerdamse Stadsschouwburg wordt geopend. tie Ey nwotLDIJK De voorberei- 'as zeer uitgebreid en de- 9eweest waar het resul- r nil^a-s dan ook uitstekend: stilsl i zangkoren, veertien num- oor9een concertduur van b\na en en behalve de ongeveer d uitvoerenden op het Versierde podium van vei- oord in Poeldijk waren er wee en een half duizend aars. Bijna te veel van het al Dirigent J os Vranken jr., Niejte stimulator van deze in ona^e culturele manifesta stland, heeft eer van zijn :yn i nho\ ien agen hem lang voordat het rijw begon al met zijn mobilofoon aer als een legeroverste voor echt. Daarna dirigeerde hij eaa maal een van zijn emsembles, 30 ke de zangkoren Deo Sacrum spits afbeten met oude poly- wel een zeer goede beurt Bij het noemen van Deo aaKt]mag ook de naam van de naark Ine Vranken-Grootscholten, ,jeej van ^eze z0 g0ed ge- c -jeugd voor haar rékening naar el onverme1d blijven. Van overige koren gaven we aan h+ n<3e mannen uit Almelo de u boven die van Zwolle, dié ue Urloos bleven. Beide koren ge'zerk van Henk Badings, die «benbrock bij Soli Dei Gloria pen a_ Lek tot de Neder- mponisten behoorde, leeft! van 't meest spectaculaire was lis a gemengde koor uit Kuusan- lingei welke groep overigens zeer juni imbreerde tenoren zongen, de 1 r dan de stalen klemmen de üfiannenkoor Gousla uit Sofia. Vassil Stefanov had een gerfssolist meegebracht, wiens w j er aan herinnerde, dat ook ienon dberoemde Boris Christof lit koor was begonnen. Het nmel mble uit Budapest, de Zuid ten 11 Ajdovscina en het koor iddorfzentrum uit Stuttgart teleur, raai d«t laatste ensemble beluister- n opederen van Brahms en dus neme »ende ensemble was het g a v e koor uit Liberec, een ge- vaarl -oep, van welke twee dozijn gel' en horen dat ze ook afzon- tn uitstekend klankgemid- luceren. Van overzee kwa- T' Vancouver Bach Choir o.a. J_ J pittige Bartok alsook het "^hoir van de universiteit van Deze groep muntte uit in iristiek Hallelujah. De Kruyf was al direct na het zien van dit toneelstuk getroffen door de mogelijkheden die het gegeven voor een opera bood. Uitgaande van de V-versie die de auteur kort na de première van het stuk maakte, had Ton de Kruyf al enkele scènes min of meer volledig muzikaal geschetst. Maar het zou nog enkele jaren duren voordat, na losweking van een rege ringsopdracht en een stipendium, de componist zijn werk kon voltooien in het laatste stadium onder pressie, vanwege de steeds nader komende premièredatum en de toch altijd aan zienlijke repetitietijd die de Neder landse Operastichting voor het stuk moest uittrekken. Onder dergelijke omstandigheden zijn in het verleden de beste opera's geschreven en men mag slechts hopen dat De Kruyfs „Spinoza" kwalitatief ook in gunstige zin is beïnvloed door de spanning waarmee haar geboorte begeleid werd. Dat verhoogt ook de spanning van de verwachting waar mee muzikaal Nederland deze eerste ling op muziekdramatisch gebied van de thans 34-jarige Ton de Kruyf te- gemoetziet. Tot nu toe werden door diverse Ne derlandse componisten, al dan niet in opdracht, opera's gecomponeerd die na de première voorgoed en terecht de kast in zijn gegaan. Voorzover het een enkele maal tot heropvoering kwam, bleek de levensvatbaarheid nog geringer dan men aanvankelijk vermoed had. Men herinnerde zich in dit verband opera's als. „Philomela" van Hendrik Andriessen, „Frangois Villon" van Sem Dresden, „Martin Korda" van Henk Badings en „Jean Lévecq" van Guillaume Landré. Ook de met veel gedoe en grote belangstelling begeleide opvoeringen van „Reconstructie" en „Labyrint" van de Schat-combinatie, hebben niet tot herhalingen geleid, al moet hierbij gezegd worden dat deze proeven van „totaal theater" als experiment aan zienlijk belangrijker waren dan de hierboven genoemde „pogingen tot opera". Ook daarom is er alle reden om met een zekere spanning de première van Spinoza tegemoet te zien. De Tijdens de voorbereiding van de wereldpremière van Ton de Kruyfs opera „Spinoza". In het midden regisseur Bodo Igesz en om hem heen, v.l.n.r. Willy yer- kuyl regie-assistente, Sophia van Santé, vertolkster van de Italiaanse gravin, en Meinerd Kraak, die Spinoza gestalte zal geven. Kruyf heeft zich als componist aan vankelijk autodidactisch ontwikkeld en trad in hoofdzaak in de openbaar heid tijdens de muziekweken van Gaudeamus. In Darmstadt volgde hij compositiecursussen van Bruno Ma- derna en Pierre Boulez. Hij stak wat op van de analysecursussen die Ma- tyas Seiber en György Ligeti bij Gaudeamus gaven, en enkele jaren geleden stelde hij zich onder leiding van de Duitse componist Wolfgang Fortner. Deze eminente vakman heeft de onzekerheden die door De Kruyfs al te zelfstandige ontwikkeling door hemzelf steeds sterker werden ge voeld, kunnen wegnemen. Mede daardoor heeft De Kruyf, die zich tot voor kort vrijwel uitsluitend met het componeren van kamermuziek bezig hield, zich aan de voltooiing van zijn oude plan, het schrijven van een ope ra, kunnen zetten. De vele karaktertegenstellingen bij de figuren die in Frenkel Franks li bretto voorkomen, hebben De Kruyf gelegenheid geboden deze figuren met thematisch en coloristisch sterk uit eenlopende muzikale complexen te typeren. Dat bijvoorbeeld de Rembrandtfi- guur steeds begeleid wordt door strij kers, koper en slagwerk, dat de goed- door R. N. DEGENS hartige Rabbijn Morteira in hoofd zaak met harpen en violen wordt ge typeerd en dat voor de scherpe den ker Spinoza een muzikale thematiek gekozen werd die op een onverander lijke „reeks" is gebaseerd, is op .zich zelf weinig opzienbarend, aangezien een dergelijke klank-typering terug gaat tot Bach, die in de Matthaeus Passion de Christusfiguur steeds met een „stralenkrans" van strijkers om geeft Maar het zou bij een componist als De Kruyf, die toch tot de hedendaag se avant-garde gerekend mag wor den, wellicht kunnen leiden tot een functioneel gebruik van de vele mo gelijkheden die het experimenteren met de klank in het hedendaagse componeren aan het licht heeft ge bracht. Boeiend is maar dat komt dan in hoofdzaak voor rekening van Frenkel Frank hoe de figuren Spinoza en Rembrandt zich in dit stuk elk in hun eigen sociale milieu te weer stel len tegen de onderdrukking van de vrijheid van denken en handelen. Op handige wijze heeft de auteur de ont moeting tussen Rembrandt en Spino za met de daaruit voortvloeiende discussies - gearrangeerd door het in schakelen van een Italiaanse gravin die bij Rembrandt een schilderij komt bestellen dat de „Tocht door de Rode Zee" moet voorstellen. De lief desverhouding van Spinoza met deze gravin brengt hem in contact met Rembrandt, met wie hij over het on derwerp van het schilderij, en over het geloof in het „wonder", in diep gaande discussie raakt. Het moet uiteraard worden afge wacht of dat allemaal in de opera even boeiend en spits gerealiseerd kan worden, als in het oorspronkelij ke toneelstuk. Dat hangt ook voor een groot deel af van de vertolking, die bij deze Holland Festival première wat betreft de vocale bezetting hele maal in Nederlandse handen is. De Spinozarol is toebedacht aan Meinard Kraak. Rembrandt wordt vertolkt door Bert Bijnen, Rabbi Morteira door Pieter van den Berg, Zacuto door René Claassen, de Magi straat door Jan Blinkhof, Hendrickje ïo PURei 1° Tl ste groep vormde de Chor- g Josef Scheu uit Wenen, iirigent prof. Michael Res aag ll wereldPremière lanceerde ar Sonntag van de 24-jarige io te I en popzanger Gerald Flo- it 15 pntrasterende timbres in dit 10 R^n het wel. DEN HAAG De entree van het Vredespaleis, een van de grote toe ristische trekpleisters van Den Haag, biedt op dit moment een wat troosteloze aanblik. De toe rist, die net een vergelijking maakt met de werkelijkheid en de folder waarop alles zo kleur rijk staat afgebeeld mist iets. Op het eerste gezicht aardig geca moufleerd maar achter de auto's die ervoor geparkeerd staan, ziet hij in plaats van sierlijke ijzeren hekken een houten afrastering. Bij navraag krijgt hij te horen, dat de 50 jaar oude, ijzeren hek ken voor reparatie bij een smid in Gelderland zijn. Ze waren mede door de bijtende, zilte zeelucht zo verweerd, dat een schoonmaak- en reparatiebeurt echt wel nodig was. Daarom werden ze in februari uit hun voegen getild en kwamen er zolang donkere houten hekken voor in de plaats. Maar over het begrip „zolang" is men bij het Vredespaleis ook niet zo te spre ken. De hekken hadden allang terug moeten zijn. Inmiddels zijn de toeristen gekomen en staan hier nog steeds die houten hekken. Daarnaast verbaast men zich erover dat er nu in tegenstelling tot vroe ger wel auto's voor de hekken ingang geparkeerd mogen worden. Ook dit komt de aanblik van het Vredespaleis stellig niet ten goede. Kortom „het hek is van de dam". DEN HAAG De radio-piraten mogen zich nu in de boot genomen voelen en door het parle ment in het nauw gedreven zjjn, het zal een hele klus worden om de ether-infiltrantjes zonder slag of stoot van de Noordzee weg te vagen. Een onbekend aantal fans en liefhebbers van de vrije radio zal zich als de nood werkelijk aan de man komt gaan manifesteren als pro piraten mensen op de wal. Men zal op de bres staan om het „eeuwig" voorbestaan van de illegale zenders te bewerkstelligen. Nu reeds worden naar sleutels en formules gezocht om de piraten onbedreigd hun geluid tot ver op het vasteland blijvend te kunnen laten doorgalmen. Een van de mensen, die zich hiervoor met hart en ziel inspannen en elke vrije minuut voor deze zaak vechten, is de 27-jarige Hagenaar J. Verbaan. Zijn huis aan de Van Swietenstraat 123 is een waar bolwerk te noemen, van waaruit de propaganda voor de radio-piraten naar binnen- en buitenland vloeit. Verbaan be heert een centrale post, die zich maar één opdracht aangemeten heeft; zorg dat de vrije radio in de lucht blijft Dagelijks komen er tientallen brieven binnen aan de Van Swietenstraat 123. Dagelijks worden er tientallen vanuit dat adres de wereld in gestuurd. H. J. Verbaan speelt al een kleine twaalf jaar samen met de vrije radio. Toen Veronicamuziek „in het begin" dè huiskamers binnensijpelde kwam de teenager Verbaan ook in actie. Vanaf die tijd heeft ook hij zich met de piraten beziggehoden. Hij legde vriendschappelijke contacten met de in Hilversum zo gevreesde en ver guisde zenders. Met succes. Zijn hobby groeide uit tot een ido late bezigheid. Verbaan werkte zelfs mee aan programma's van vrije zen ders, was een van de samenstellers van een fotoboekwerk over Radio Nordsee International, hielp mee als er iets tussen de piraten en andere partijen dreigde te ontstaan. Verbaan was zo actief dat directeuren en disc- jockeys van zendschepen regelmatig bij hem over de vloer kwamen. Die belangstelling is verklaarbaar. Men weet immers bijzonder goed welke rol Verbaan op de wal vervult en in de nabije toekomst nog kan vervullen „als het zover as". De en thousiaste Verbaan riep zich inmid dels uit tot hoofd,van de mede door hem opgerichte Free Radio Organisa tion Holland (FRO-). In zeven of acht andere landen bestaan soortge lijke organisaties ook, met in totaal ongeveer 10.000' contribuerende leden. Dc plannen voor de nabije toe komst zijn duidelijk: dat aantal moet omhoog, zegt Verbaan. Met het daar uit loskomende geld zou bijvoorbeeld de radiopiraat die door de Neder landse ondertekening van het verdrag van Straatsburg geboycot wordt toch kunnen blijven bestaan. De in komsten uit de reclame mogen dan rustig vervallen. Het is maar een van de plannen, die zeker op 24 juli ter sprake zullen komen. Verbaan organiseert die za terdag een boottocht naar Veronica, radio Nordsee, het REM-eïland en de plaats waar Capitol Radio heeft gele gen. Bloemen in zee „Alle Free Radio Organisations doen daar aan mee", zegt Verbaan. „Bij Veronica en Radio Nordsee gaan we bloemen afgeven. En niet te ver geten de verzoekjes. Op de voormali ge plaats van Capital Radio gooien wij bij wijze van herinnering bloe men in zee. Dat gebeurt ook bij het REM-eiland. We hebben voor die dag eveneens een wedstrijd uitgeschre ven. De deelnemers gooien een fles overboord met hun naam en adres erin. De fles, die de grootste afstand aflegt heeft het boek „When Pirates ruled the Waves" gewonnen. Dc hele trip is nu eens een mooie gelegenheid om onze sympathie te to nen voor de piraten. Overigens, deze dag was al gepland voor de aanslag op de zender Nordsee. Maar het ver andert niets aan ons dagprogramma". „We hebben al reacties en brieven uit Canada, Engeland, België, Zweden en Duitsland binnen van mensen die zeggen mee te willen. Als je voor die vier uur durende trip helemaal uit Canada komt, moet de vrije radio je toch wel iets zeggen, dacht ik zo. We willen er in de eerste plaats een ge zellig tochtje van maken. Foto's en films maken. Daarnaast zullen we echt wel wat babbelen over eventuele acties die we kunnen voeren als de piraten inderdaad geboycot worden door Straatsburg. Reken erop dat we de straat opgaan. Alle sympatisanten Ton de Kruyf Stoffels door Emmy Greger, de Ita liaanse Gravin door Sophia van Santé en een Pools meisje door Maria Franssen. De regie wordt gevoerd door Bodo Igesz, een Nederlander die aan de Metropolitain Opera in New York verbonden is, en de dirigent is de Amerikaan Francis Travis. Na de Amsterdamse première in de Stadsschouwburg, gaat „Spinoza" op 17 juni in de Rotterdamse Schouw burg, dan op 20 juni weer in Amster dam en op 24 juni in het Circusthea ter in Scheveningen. Het is voor alles en iedereen te ho pen dat deze vier voorstellingen zo veel succes hebben dat drin aanlei ding gevonden kan worden deze nieuwe opera, zodra dat mogelijk is, op het repertoire te plaatsen. Dat zou iets volkomen nieuws zijn in het Nederlandse operaleven. ROTTERDAM (ANP) De permanente conferentie van de kamers van koophandel en in dustrie van de Europese Ge meenschap heeft in een verkla ring teleurstelling en ongerust heid uitgesproken over „de huidige crisis in de Europese Ge meenschap, veroorzaakt door het besluit van de Nederlandse en Duitse regering de wisselkoers van htm valuta te laten zweven". De verklaring werd op een vrijdag in Rotterdam gehouden vergadering vastgesteld door afgevaardigden van kamers van koophandel van Ehge- van de vrije radiostations kunnen dan waarmaken hoeveel ze voor goe de programma's over hebben. „Mij heeft het altijd aangesproken. Misschien wel mede door de romanti sche sluier rond het Illegale. Dat heeft me gewoon te pakken. F.n de gevestigde ingeslapen zuilen brachtai rotprogramma's. Als die officiële zenders goede programma's hadden gebracht, waren de piraten nergens geweest. Dan hadden ze nooit zoveel respons gehad. Niet eens de kans om naar het succes van nu te lonken. Het kan me ook niet schelen wat voor een piraat er voor de kust ligt. Elke piraat is welkom. Als ze maar goed met de popmuziek weten om te springenDe behoefte daarnaar is groter dan me nigeen denkt. Eigen zender? „En als het uitzenden van die pro gramma's door de ratificatie van het verdrag van Straatburg onmogelijk wordt gemaakt, beginnen we mis schien wel een erkende zender. Dan vragen we een zendvergunning aan, of ebeginnen een eigen omroep. Als alle luisteraars van de piratenmuziek daaraan meedoen, kunnen we er morgen al mee beginnen, bij wijze van spreken. Maar als je het mij vraagt, gaat Radio Nordsee bijvoor beeld nooit weg voor de kust van Ne derland. We zijn al heel wat planne tjes aan het maken om dat rond te krijgen, maar daar kan ik nog niet te gek veel over loslaten", aldus H. J. Verbaan. In zijn woning klinkt niets anders dan vrije radiomuziek. Verbaan heeft zichzelf een verbod opgelegd om geen „verraad" te plegen. Op bandrecor ders legt hij zoveel mogelijk geluiden vast. Hij heeft honderden krante knipsels over piratenzenders ge spaard in de afgelopen jaren. En de correspondentie die hij over zijn tweede job voert is niet van de lucht, heeft de nodige ordners al loeivol gemaakt. Hij heeft een assistent aangetrokken, die hem meehelpt zijn bolwerk staande te houden. Verbaan zelf werkt vol overgave aan „zijn zaak". Dit alles staat los van zijn overheids functie lantl, Ierland. Zweden, Noorwegen, Spanje, Turkije, Griekenland, Oos tenrijk. Joegoslavië en Israël. In de verklaring wordt de nadruk gelegd op de noodzaak doelmatige in strumenten te creëren, die het moge lijk maken de speculatieve kapitaal bewegingen tegen te gaan en tegelij kertijd te garanderen, dat dergelijke vraagstukken uitsluitend door com munautaire methoden en acties wor den opgelost. De permanente conferentie zegt in haar verklaring verder o.a. het ten zeerste te betreuren, dat de regerin gen van de zes EEG-landen er niet in geslaagd zijn te komen tot een ge meenschappelijke actie „om de hevige crisis, welke zich op monetair gebied voordoet, te overwinnen." Het be drijfsleven worstelt als gevolg van de zwevende wisselkoersen met grote problemen o.a. wat de berekening van de prijzen betreft in het intra en extra communautair handelsverkeer. De zwevende wisselkoersen kunnen om die reden ook ernstige gevaren inhouden voor de investeringsactivi teit, wat weer ernstige gevolgen voor de werkgelegenheid kan hebben. De permanente conferentie heeft voorts in een memorandum over de handelspolitiek een beroep gedaan op de Europese Gemeenschap om zowel ten aanzien van de industrielanden als ten aanzien van de ontwikkelings landen de beginselen van de GATT te respecteren, in het bijzonder het be ginsel van non-discriminatie. Er moet zo spoedig mogelijk een algemene conceptie van de handelspolitiek van de Europese gemeenschap komen, meent de conferentie, die verder o.a. aandringt op een versnelde harmoni satie van de douanebepalingen en -praktijken in de zes landen van de EEG. ROTTERDAM De n.v. Tank vaart Rotterdam (een joint venture van Pakhoed n.v. en Maatschappij Vrachtvaart in Rotterdam), reders van een aantal chemicaliën tankers met roestvrijstalen tanks, heeft on langs besloten twee schepen van deze rederij te laten verlengen, te weten de Dutch Sailor en de Dutch Mate. De verlenging geschiedt zodanig, dat de in te bouwen sectie voor aan komst van het schip op de werf ge reed ligt, zodat na het doorsnijden van hel schip de betreffende sectie kan worden geplaatst. Het eerste schip, dat deze ingrijpende operatie ondergaat is de Dutch Sailor, die zich momenteel op de werf van De Groot en Van Vliet te Slikkerveer bevindt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 5