Confessionelen en IKOR KERIc Prof. Kloosterman betr in handel brengen „zwangerschapstoets"' Henri Dunant 2 in 1973 op het water Uw probleem is het onze.. kront van formaat China COMMENTAAR Een woord voor vandaag BOEKENHOEK beroepIngswerk Puzzelht ZAT€RDAG 12 JUNI 1971 Brieven die niet zijn voorrleD van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan posUc- gels te worden Ingesloten. Vraag: Kan een echtpaar, waar van de kinderen overleden zijn, zijn nalatenschap vermaken aan een lief dadige instelling? Beiden hebben broers en zusters en er zijn kinderen van overleden broers en zusters. Antwoord: Nu man en vrouw geen itinderen meer hebben, kunnen zij xver hun nalatenschap beschikken wals zij willen. Nodig zijn twee te>- amenten, waarin rekening wordt gehouden met de langstlevende ?chtgenoot. Een notaris weet hieraan de juiste vorm te geven. Vraag: In de muur van een oude boerderij is een tegeltableau gevon den, met de volgende voorstelling Een gedraaide kolom van 1,70 rr hoog. uitlopend in een kapiteel, om geven door wijnranken, waarin vogels op gelijke afstanden. Aan de voet van de kolom zit een hond, de taart loopt uit in een tak met bloe men. Terzijde een klein huisje met twee verdiepingen. Daarnaast de re gel: „Bedrogh leeft gij nogh?" Wat kan dit voorstellen? Een soort levensboom? Antwoord: Een tegeltableau als door u bedoeld komt meestal met een tweede exemplaar voor, dat het spiegelbeeld kan zijn. Waarschijnlijk is uw exemplaar in paars uitge voerd, twee tegels breed en 13 tegels hoog Men noemt dit pilaestertjes. Aan het eind van de 18de eeuw wer den ze vaak aangebracht in plaats van de veel kostbaarder pilaren van tandsteen of andere gebeeldhouwde steen, dienend ter ondersteuning van fde schouw. De voorstelling is geen levens boom, want in dat geval zitten de vogels niet op gelijke afstand. Kan iet niet een pauw zijn, die aan de oet van de pilaar zit? Die hoort ïamelijk in het patroon. Het huisje met het onderschrift is waarschnijlijk de verwijzing naar de jorspronkelijke boerderij met een 'edeelte van een versregel, die te maken heeft met de naam van de xierderij. van de bouwers of eerste bewoners of een legende, die ver bonden was aan deze plaats en deze mensen. Het zou wel eens aardig zijn. na te gaan waar het tegenbeeld gebleven is en of het zich niet ergens in de boerderij bevindt. Wees niet te vlug met verkopen. Met het andere stuk erbij zal het zeker waarde hebben. Vraag: Wat is er nodig voor le raarschap biologie? Antwoord: Ieder die bezwaren heeft tegen HBS-B-opleiding, kan de leraarsopleiding voorbereiden op kweekschool of HAVO. doch dan is er meer kans op mislukking van de universitaire studie. Volgend jaar sullen er leergangen op eenvoudiger niveau georganiseerd worden in ver schillende steden, o.a. Arnhem en Tilburg. Daarover is verder nog niet veel bekend. Officieel vergt de uni versitaire studie vijf jaar tot en met het doctoraal examen. Daarna men volledig bevoegd tot lesgeven en heeft men de mogelijkheid zich voor te bereiden op de promotie. Een biologisch kandidaat (na ongeveer 3'/j jaar studie) heeft een halve (dus eigenlijk geen) leraarsbevoegdheid. De meeste kSndidaten gaan dan les geven. met het gevolg dat zij het doctoraal examen niet zo vlot kun nen afwerken. Hoe ouder men wordt, -hoe moeilijker het is, tijd en gelegenheid voor studie te vinden. Op de universiteit is er echter ook een MO.-opleiding van vier jaar. door prof. dr. G. N. Lammens De confessionele vereniging in de hervormde kerk is blijkens het verslag in Trouw/Het Kwar tet van 2 juni jL op haar jaarver gadering flink uitgevaren tegen het IKOR en heeft zelfs onder luid applaus de kerken opgeroe pen zch uit het IKOR terug te trekken. Daardoor is en span ningsveld ontstaan binnen de driehoek confessionele vereni ging-hervormde kerk-IKOR. Nu kan men als er bij de heren iets aan de hand is meestal het beste doen alsof men niets hoort. Maar als je in een belendend perceel woont, dage lijks bij elkaar over de vloer komt en bezig bent de tussenmuren ate bre ken, verandert dat wel wat aan de zaak. Dit laatste is het geval bij het Convent van Kerken en geldt vooral de vertegenwoordigers van de gerefor meerde kerken binnen het CvK. Van daar dan deze bijdrage uit het belen dend perceel. Terwille van de goede verhoudin gen komt het mij gewenst voor achter sommige uitlatingen van de confessio nelen een vraagteken te plaatsen en tegen een enkel geluid protest aan te tekenen. Want er is naar mijn smaak op die jaarvergadering wel wat al te onzorgvuldig omgesprongen met men sen en verantwoordelijkheden. Ik be perk me daarbij tot het programma dat volgens het verslag de voornaam ste bron van ergernis is geweest. Het DUBIO-gesprek tussen ds. M. A. Krop en dr. Okke Jager met hun secondan ten over de vraag of de verwachting van een leven na dit leven essentieel is voor het christelijk geloof» Dr. Jager Dr. O. JAGER Maar tegelijk lieten ze dan de kerke lijke zendgemachtigden in de kou staan. Want die kunnen zich er niet zo gemakkelijk vanaf maken. Bij voorbeeld door in de paastijd> hun uitzendingen maar te onderbreken omdat de kerk dan met zulke delicate kwesties bezig is. Ze hebben dat ook niet gedaan. Het mag de confessione len dan zijn ontgaan maar er zijn in de paastijd tientallen programma's aan het paasgeheim en de daardoor gewekte hoop en verwachtingen ge wijd: ondanks het delicate karakter van het onderwerp en de wetenschap dat voor de massamedia elk woord hierover vooral onder hen die al leen naar kerkelijke uitzendingen kijken om zich te ergeren een we reld van misverstanden oproept. Maar hoe ignobel om dan ieman die zich namens ons allen wél aan deze delicate opdracht waagt en hoe! openlfjk te diskwalificeren. Je vraagt je dan af: gaat het nu om de vereni ging of om de confessie? Ik hoop van heler harte dat dergelijke onbillijkhe den we treffen ze momenteel in vrijwel elk nummer van de krant aan! de kritische krantelezers niet zullen ontgaan. De wijze waarop dr. Jager het ge sprek heeft gevoerd heeft de confes sionelen droef gestemd: hij heeft zich maar wat op de vlakte gehouden en van een stevige bijbelse argumentatie was geen sprake. Het is verbazing wekkend dat een dergelijk onbillijk oordeel in een drukbezochte verga dering zonder enige tegenspraak pas seert. Het tegendeel is met de stuk ken te bewijzen. Op de vraag of de verwachting van een eeuwig leven essentieel is voor het christelijk geloof, antwoordde dr. Jager ik citeer letterlijk: „Ja, want essentieel voor het chris telijk geloof is de verbondenheid met Christus en daarin is de hoop op de opstanding verborgen, omdat het een verbondenheid is met de OPGESTA NE Christus, zodat er geen tijd denk baar is waarin het heil dat wij nu al hebben ontvangen zou kunnen weg zinken". Volgens de jaarvergadering van de confessionele vereniging zau dr. Jager zo vrijblijvend hebben gesproken. Maar hij zei: „Je kunt niet christen zijn tot een bepaalde datum. God is geen kwel geest die eerst met ons begint en ver langens in ons wekt of dan alles te laten doodlopen in een auto-ongeluk Deze verwachting komt niet voort uit een gemis, alsof later gecompen seerd moest worden wat wij nu tekort komen, maar uit de volheil van wat wij nu reeds bezitten...; dat alles kan niet in een put verdwijnen en dan zand er over. De wedergeboorte, heel die ombouw van een mens, en daar zand over onmogelijk! Als de hand van God ons vasthoudt, kan die ,hand niet ineens in de leegte grijpen, om dat wij er niet meer zijn". Dr. Jager zou aldus het verslag 'er alleen nog een beetje tegenaan staan te trippelen'. En dét terwijl hij letterlijk zei: „In de opstanding van Christus be reiken de eerste vloedgolven van het messiaanse rijk het strand van ons leven. Die golven zijn er de garantie (0 vóór, dat er een zee op volgen moet". De stelling 'dood is dood' zou niet nadrukkelijk zijn bestreden. Maar dr. Jager zei: „Dat is nu juist de dóód: dat wij ons neerleggen bij 'dood is dood', bij wat wij zien en ervaren". De bijbel zou er nauwelijks aan te pas gekomen zijn. Maar dr. Jager legde heel zorgvuldig uit wat Paulus bedoelt met zijn opstandingsgetuige nis in 1 Corinthe 15 en zei in dit ver ban: „Paulus ziet de continuïteit tussen nu en later: een zaadje gaat de grond in en wordt een korenveld. Het voort durende initiatief van God zorgt er voor dat alle veranderingen heen de identiteit bewaard blijft. Dit sterfelij ke "moet onsterfelijkheid aandoen". De ruimte ontbreekt om meer te citeren. Maar het is ruimschoots vol doende om te protesteren tegen de wijze waarop momenteel een bepaald soort verontrusting in een afschuwe lijke bedrijfsblindheid met de bulldo zer gaat over mensen die zich tal van jaren op de meest kwetsbare plaat sen! hebben ingezet voor het evan gelisch getuigenis. Ditmaal overkomt dat dan een predikant die nota bene een boek van 600 bladzijden heeft ge schreven alleen al over de vraag of in het eeuwige leven de tyd ophoudt en die bovendien tot de kijkers komt in epn context van een ontelbare reeks radio- en televisievooordrachten. Dr. Jager heeft de kijkers niet bedolven onder een stroom van uit het verband gerukte bijbelteksten ook al kwa men bij het CvK tientallen brieven met het verwijt dat hij zich niet moest inbeelden dat z'n" eindeloos beroep op de bijbel enige overtuigingskracht heeft maar hij heeft op soortgelijke wijze als prof. Van Niftrik in zijn fiscinerende boek 'Waar zijn onze do den?' duidelijk gemaakt hoe het ge loof in het eeuwige leven vervlochten ligt in het geheel van het christelijk belijden en geloofsbeleven. Delicaat Dr. Jager is voor dit D^TBIO-pro- gramma ten allerlaatste gevraagd. Terecht heeft prof. Lekkerkerker aan de jaarvergadering van de confessio nelen verteld dat voor het televisie gesprek met ds. Krop op minstens tien theologen tevergeefs een beroep is gedaan. Het gevolg is geweest dat we maar weer bij dr. Jager terechtk wamen, ook al moesten we die mid dag even op hem wachten omdat hij nog bezig was in het N.O.S.-program- ma 'Zienswijze' met de vrijdenker Kief te debatteren over de .vraag naar God. De confessionelen die maar weinig consideratie hadden met dr. Jager blijken inmiddels wel volop be grip te hebben voor de tien die het lieten afweten: het ging nu eenmaal zo is gezegd 'om een uitermate delicaat onderwerp'. Dat is vooral in een kring van confessionelen toch wel een hoogst bevreemdend ex cuus! Want als in de confessie wordt gevraagd naar de enige troost in le ven én sterven of naar de zin van het eeuwige leven, wordt toch wel iets anders gezegd dan dat we met deze vragen bij een uiterst delicaat onder werp zijn aangeland. Misschien is echter bedoeld dat de hoog gestemde taal van het belijden het in een tele visiestudio tussen schijnwerpers en camera's niet zo goed doet. Daarmee zouden de confessionelen dan even hebben geraakt aan een van de meest geduchte uitdagingen waarvoor de kerk zich momenteel geplaatst ziet. Nadat het er enige tijd naar had uitgezien dat het Kremlin succes had met het streven Roemenië te maken tot een gehoorzaam lid van wat de Rus sische partijleider Leonid Breznjew zo gaarne 'het socialistische gemenebest' noemt, reisde Nicolae Ceausescu naar Peking. De Roemeense leider is daar buitengewoon geestdriftig ontvangen en luis terde met genoegen naar de Chinese premier Tsjoe En-lai. die zei dat China altijd steun zal ver lenen San de strijd der onderdrukte landen tegen de supermogendheden. Op zijn beurt heeft Ceau sescu zijn pogingen om een zelfstandig beleid te voeren, met kracht verdedigd. Roemenië is de enige lid-staat van het Pact van Warschau, die het conflict tussen de Sowjetunie en de Chinese Volksrepubliek volledig heeft weten te benutten om meer bewegingsvrijheid op het gebied van de buitenlandse politiek te veroveren. Ceau sescu. een uitermate bekwaam diplomaat, probeert zelfs het conflict te gebruiken om voor zichzelf een unieke en gewichtige functie op te bouwen, name lijk die van bemiddelaar. Hij stelt het voor alsof hij naar China gaat om de meningsverschillen in de internationale communistische beweging zoveel mogelijk bij te leggen. Het Kremlin stelt op derge lijke bemiddelingspogingen helemaal geen prijs en zal ook zeker niet geloven in de oprechtheid van Ceausescu. Zou de Roemeense leider er namelijk werkelijk in slagen de Sowjetunie en China weer wat tot elkaar te brengen, dan zou de positie van Roemenië direct verslechteren. En voor zo'n doel maakt Ceausescu geen lange reizen. Roemenië heeft de rivaliteit tussen de Sowjet unie en China nodig om te voorkomen dat het Kremlin al te veel zijn vriendschap opdringt. De Sowjetunie beschouwt de betrekkingen met de socialistische staten als betrekkingen van een nieuw type. Wat dit nieuwe inhoudt, heeft Tsjechoslowa- kije ervaren. Terwijl het Kremlin jegens de kapi talistische staten de principes van de vreedzame coëxistentie belijdt, bedreigt het met zijn apart ge tinte vriendschap, die zijn neerslag heeft gevonden in de Breznjew-doctrine, de zelfstandigheid van de socialistische staten. Dit is de reden waarom ook de minister van buitenlandse zaken van Joegoslavië een bezoek aan China brengt en met een tevreden gezicht luis tert naar de woorden, waarmee in Peking de on afhankelijke buitenlandse politiek van zijn land wordt geprezen. Tien jaar lang zijn de betrekkin gen tussen China en Joegoslavië meer dan slecht geweest. Tito werd in Peking nog steeds uitge scholden, toen dat in Moskou al geen gewoonte meer was. Maar na Tsjechoslowakije' wijzigde de Chinese Volksrepubliek haar houding al gauw. Ook in Peking voelt men zich permanent bedreigd door de Breznjew-doctrine. want in Moskou beschouwt men de Chinese Volksrepubliek nog altijd als een socialistische staat, ook al wordt die dan geleid door een volgens het Kremlin hysterische anti communist als Mao Tsetoeng. China kan Roemenië en Joegoslavië niet veel meer bieden dan morele steun, maar toch zal men in Moskou de vriendschapsbetuigingen in Peking aan het adres van deze twee Europese staten met meer dan ergernis hebben gadegeslagen. Hét is name lijk de bedoeling van het Kremlin dat China zo veel mogelijk geïsoleerd blijft. Ds. Krop Het komt mij voor dat op de be wuste jaarvergadering ook aan ds. Krop niet tenvolle recht is gedaan. Het verslag althans suggereert dat ds. Krop niets anders gezegd zou hebben dan „dood is dood". Maar hij heeft ook gezegd: „Ik heb als christen de dood achter mij". Ds. Krop begon met te zeggen dat „dood is dood" bij de diskussie het uitgangspunt moest zijn. Hetzelfde beweert ook de vrijge- maakt-gereformeerde ds. C. Vonk in zijn boekje „De doden weten van niets". Ik ben het met deze titel niet eens maar ik wil toch wel signaleren dat ds. Krop met het uitgangspunt dat hij koos niet alleen staat. Natuur lijk ben ik mij terdege bewust dat ds. Vonk en ds.' Krop verder totaal ver schillende wegen inslaan. Voor ds. Krop is evenals trouwens voor heel veel kerkmensen momenteel, zoals blijkt uit de reakties op onze televisieprogramma's het leven na dit leven tot een hoogst delicate kwestie geworden. Nu probeerde ds. Krop ons verder te helpen door er steeds opnieuw op te wijzen dat de bijbel over het eeuwige leven spreekt in tëélden. Toen drs. A. Schippers bleef doorvragen of aan die beelden een werkelijkheid beantwoordt, rea geerde ds krop met: „Het beeld is zelf werkelijkheid". Ik moet eerlijk bekennen dat ik ds. krop, ook nadat ik hem enkele malen heb gehoord, gesproken, gelezen en herlezen niet heb begrepen. Aanvankelijk dacht ik dat hij wilde duidelijk maken dat het Zondebok Voor de confessionelen is echter al les al duidelijk en tijden# de jaarver gadering heeft men zich onder ap plaus van ds. Krop gedistancieerd. Men begrijpe mij göed: ook voor mij is de stelling „dood is dood" in strijd met de bijbelse openbaring en het be lijden van de kerk. Daarover bestaat tussen de confessionelen en mij geen verschil van mening. Ik zou er daar om volop begrip voor hebben gehad als de confessionele vereniging zich met haar verontrusting had gewend tot de raad voor kerk en theologie. Maar in plaats daarvan heeft men een zondebok gezocht en dat werd het IKOR. En dus ook het CvK dat met het IKOR de verantwoordelijk heid deelt. Nu kan ieder weten hoe het bewuste DUBIO-team is ontstaan. Ds. krop was tevoren betrokken in het programma „De hel van Poppo Jannes", waarin het ging om een vol ledig geperverteerde opvatting over de eeuwige verkiezing Tijdens deze uitzending deed ds. Krop voor het eerst en geheel onverwacht zijn nu KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. alom bekende uitspraak. Op veelvul dig verzoek zijn CvK en IKOR toen in DUBIO op de uitlatingen van ds. Krop teruggekomen, vanzelfspre kend ln zijn tegenwoordigheid en met tegenstemmen. De gevolgen zijn bekend. Naast nogal wat instemming heeft zijn op treden vooral ontstemming en veel verwarring gewekt. Nu dient hierbij bedacht te worden dat ds. Krop in Gropingen studentenpastor is vanwe ge de hervormde gemeente en dat hij lid was van het breed .oderamen van de generale synode van de hervormde kerk. Nu zou het m.i. in de rede heb ben gelegen als op de jaarvergadering van de confessionele vereniging was geroepen: „Laat het IKOR of CvK breken met de Hervormde kerk". Dat zou natuurlijk te dol zijn. Maar wie krijgen nu de schuld? De kerkelijke zendgemachtigden! En de kerken worden opgeroepen zich uit het IKOR terug te trekken. Verwacht de con fessionele vereniging nu werkelijk dat CvK en IKOR kunnen doen waaraan de hervormde kerk in de verste verte niet denkt: op bepaalde predikanten een soort leertucht toe passen? En dat terwijl het IKOR in dertijd onder meer in het leven is geroepen omdat de omroepverenigin gen de kwalijke moed hadden uit de hervormde predikanten te selecteren? Aan wie zijn om in confessionele taal te sprken nu eigenlijk opzicht en tucht toevertrouwd: aan een paar programmamakers of aan de kerk? De confessionele vereniging heeft zich werkelijk een te gemakkelijke prooi gekozen. Blijkens het verslag in deze krant heeft de confessionele vereniging zich geërgerd aan een dominee die thuis voortdurend in zijn over hemd loopt. Maar dan moeten we zelf ik denk weer aan dr. Jager pn het veelvuldig applaus geen dominee's publiekelijk in hun hemd zetten. Ik zou er een lief ding voor over hebben als de confessionele vereniging rui terlijk erkende dat er tijdens de laatste jaarvergadering enkele mis sers ziin geweest. Dit te doen tegen over CvK en IKOR moet niet zo moeilijk zijn. want ook daar worden eerlijk is eerlijk weieens onge lukken gemaakt, prof. Lekkerkerker heeft openlijk betuigd dat hij daar voor begrip heeft én dat het IKOR ook veel belangrijk werk doet. Er zijn dus aanknopingspunten. En mochte men wat bedremmeld voor de brug staan, bijvoorbeeld omdat we ieens zou kunnen blijken dat men de bewuste programma's niet eens a'le- mei gezien heeft, laat men dan ook niet vrezen. Dat maken CvK en IK OR wel vaker mee. Met Paulus en Silas zullen ze roepen: „Doe uzelf geen kwaad, wij zijn allen hier". Prof. dr. G. L. Lammens is direc- tuer van het Convent van Kerken. Wajehi" - „En hei geschieddeZo begint in het Hebreem Esther. Jammer, dat dit woord in onze Nieuwe Vertaling is "'PU IVdnt hel hoort er bij. Dit woord is al een klacht, een kre lijden dat komen gaat. Wanneer is het de eerste maal, dal we hi" in de Bijbel tegenkomen? Als Kain zijn broer Abel doodsl W De joodse opvatting van de geschiedenis spreekt ons aan. Is li de verdere uitbreking van de zonde, die diep zijn stempel <r geschiedenis? Toch is dit maar een kant van de zaak. Wij hebben di geschiedenis gehaald. Maar niet wij, maar God schrijft de gl Daarom mogen wij geloven in het positieve verloop van de gfl Ook het heerlijkste, wat ooit gebeurd is, dat god mens g| wordt ingeleid met de woorden „En het geschiedde in de dm een bevel uitging vanwege keizer A ugustus Lucas 2). Christus en Zijn verlossingswerk staan m het middelpunt* schiedenis en geven haar zin Welezenvandaag: Handelingen 13 32-5? Weiezen morgen: Handelingen 14 -1 Van een verslaggever AMSTERDAM De Amster damse verloskundige en vrou wenarts prof. dr. G. I., Klooster man betreurt het *in de handel brengen van de „predictor", een hulpmiddel waarmee een vrouw in staat wordt geacht door een eenvoudig onderzoek zelf na te gaan of zij zwanger is. In het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde schrijft prof. Klooster man dat de problemen bij de uitvoe ring van de reactie alsook bij de in terpretatie ervan het weinig aanbeve lingswaardig maken om de toepassing van deze methode aan de onervarene toe te vertrouwen. Ook de kosten 14,95) vormen vol gens hem geen motief om deze nieu- Voc t ga; cht we aanwinst op het gebied^Issi onderzoek aan te moedigennst er dan toch een markt voojrs i dukt zal blijken te bestaan dra deze, zo meent hij, slecht^s h: op de weerstand die de vrouw heeft om dit probf Ko haar arts voor te leggen. PROBLEMEN PROF. dr. A. F. N. LEKKERKERKER eeuwige leven een werkelijkheid is die alleen in het geloof verstaan kan worden. Later rees echter bij mij het vermoeden dat de door ds. krop be doelde realiteit weieens een louter il lusoire werkelijkheid, opium van dro mers om een open bijbel zou kunnen zijn. Kortom ik tast nog steeds in de mist. Maar één ding is duidelijk: ds. Krop heeft méér willen zeggen dan het triviale „dood is dood" DEN HAAG Het Nederlandse Rode Kruis, dat aan het begin van dit jaar nog niet overging tot aanbe steding voor het nieuwe hospitaal schip Henri Dunant 2 heeft nu op dracht gegeven aan de Arnhemse scheepsbouw maatschappij het schip te bouwen. De Henri Dunant 2, die de oude Henri Dunant moet gaan vervangen zal als alles naar wens gaat in janua ri 1973 worden opgeleverd. In maart van dat jaar zal de eerste weektocht met 74 langdurig zieken en invaliden kunnen worden gemaakt. Het schip kost circa 8,5 miljoen gulden, exclusief btw. De lengte is 80 meter, de breedte 11,20 meter en de maximum snelheid 20 kilometer Het Rode Kruis ging begin dit jaar per uur. nog niet tot aanbesteding over om dat de nieuwbouwkosten aanmerke lijk hoger waren dan een jaar te voren kon worden geraamd. Daar om kon niet worden ingegaan op de 'Angst was mijn gast' door Mink van Rijsdijk. uitg. Kok, Kampen, 215 pag., prijs ƒ7.90 (voor abonnees VCL- serie 3,95). De hoofdpersoon in deze in de ik vorm geschreven roman is een ge trouwde vrouw, Hanna, die om van een angstcomplex af te komen, op zoek gaat naar een kennisje uit de oorlogsjaren: Marina, die verraad heeft gepleegd, wat o.m. de dood van Hanna's broer in een concentratie kamp ten gevolge had. Hanna komt erachter dat Marina op Curagao woont. Hanna er heen (een kostbare geschiedenis, maar Hanna's man werkt bij de KLM, dat is dus weer meegenomen), en dan... Dan wordt het verhaal (waarvan Mink van Rijs-- dijk de lezers eerst op bekwame ma nier een paar draden in handen ge speeld heeft) volgestouwd met emo ties, belevenissen en toeristische be schrijvingen, waar je nog wel net wijs uit kunt worden, maar die de geloofwaardigheid van het gegeven een fikse knauw geven. Toegestemd, het leven is vaak wonderlijker dan de meest verzonnen roman, je kunt dit vaak met recht horen beweren, maar een roman is het leven niet: in een roman moet en kun je de stof zo groeperen en doseren dat wat je kwijt wilt, ook overkomt. En in 'Angst was mijn gast' verdringen reisindrukken, gevoelige gesprekken, treffende levensgeschiedenissen en ook nog een soort moordaanslag-ach teraf. elkaar te zeer dan dat we on der enige indruk komen. Deze on evenwichtigheid vinden we in de stijl al gegeven: verheven zinnetjes ('Ik had dit eiland moeten zien toen het nog geen dorst had...'), praattaai ('Wisten zij veel...') en voor de hand liggende retoriek (cactussen die 'nog steeds in een. fel protest hun armen naar de hemel heffen') staan door el kaar. De citaatjes komen uit pagina 24 AJK reële offerte van de enige werf die het schip op korte termijn zou kun nen leveren. Van zes werven, die later hebben ingetekend bleek de Arnhemse scheepsbouw maatschappij de laag ste inschrijf ster. Voor de Henri Dunant 2 heeft de Nederlandse bevolking verleden jaar acht miljoen gulden bijeengebracht in de aktie Schip Ahoy. NED. HERV. KERK Beroepen: te Goudswaard: kand. .J Westland te Huizen. .Bedankt: voor Barneveld: D. v.d. Bèrg te Huizen: voor Veen: J. de Lange te Rijssen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Buitenpost: J. Jonker, legerpred. te t Harde. Aangenomen: naar Winsum: M. G. Veenstra, kand. aldaar. Nog niet beroepbaar, maar wel be reid 's zondags de kerken te dienen: kand. L. Kamps, Amstelstraat 6 te Nij verdal. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Grootegast: kand. M. Nap te Sauwerd. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Veen: kand. 'J. Koster te Yerseke. VRIJ EVANG. GEMEENTE Beroepen: te Amsterdam-West: J. Moorland te Dordrecht. NED. HERV. KERK Afscheid: van Woudsend: J. Mans- velt. 'ber. te Zwijndrecht; van Nieu- werkerk a.d. IJssel: J. van Wier, ber. te Kampen; van St. Annaland: J. M. de Raad, ber. te Stolwijk, De Hezen- berg te Hattem: IH. J. Teutscher. ber. te Borssele. Intrede: te Voorschoten: A. K. van der Schoot uit Appelscha. GEREF. KERKEN Af scheid: van Enschede: A. C. Mooy, ber. te Gouda; van Rotterdam- Delfshaven: P. H. Steenhuis, ber. te Enschede; van Gorinchem: W. L. Mulder, ber. te Hengelo (Ov.); van Zutphen: P. Popma, ber. te Hoofd dorp; van Delft: G. Oppedijk, ber. te Voorthuizen; van Ermelo: J. Vlaar- dingerbroek, ber. te Leeuwarden- West; van Eindhoven: 'J. M. Bloem kolk, ber. te Doetinchem; van Vee- nendaal: J. IJtsma, ber. te Assen. Intrede: te Monster: Tj. Ausma uit Lexmond en Ameide; te Boerakker: W. Praamsma uit Stratford (Canada); te Hoornsterzwaag: kand. H. Bénard, die daar reeds twee jaar hulpdiensten heeft verricht; te Goor: kand. H. G. Rang uit Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid: van Dokkum: A. J. Otter, ber. te Papendrecht. GEREF. GEMEENTEN 16 juni 1971 Intrede: te 's-Graven- polder: L. Vogelaar uit Uddel. BAPT. GEMEENTEN Afscheid: van Muntendam: K. Cor- poraal, ber. te Leeuwarden. Het gaat bij de predicto( eer een nieuwe methode maai iie procédé waarbij de arts Uke wordt gezet. Het belangrijen. a zal daarbij zijn seksuele jet bi voor de arts verborgen te hqj de De verkoopmarge van d&jent zou naar de mening |aar Kloosterman wel eens een» a ter kunnen gaan vormer%a zj communicatiestoornissen di(. j)e gebied bestaan tussen de gev hun patiënten. aa, Menig vrouw die een „i h« set aansahaft geeft daarmee he hem te kennen dat zij a. ofleze bare anticonceptie toepast, lms voor een ongewende z-wafdaa, c. er tegen op ziet met al d^l men te rade te gaan bij fove daar bij uitstek voor aangtor n moeten zijn, haar arts. jjfen CONTACT? dnv Prof. Kloosterman achtJU^k waarschijnlijk dat de betiat df heid van de uitslag van a gerschapstoets even groot A deskundig laboratoriumonc combinatie met een medi: zoek. Bovenal echter spref behoefte uit het contact mefccn cus, zeker in eerste instan^do) gaan' frater Mocht blijken dat het zelfcn ze in betrouwbaarheid duidelbnd. staat bij het medische ondïic. d< is er naar het oordeel 3ag Kloosterman alle reden ojde e koop van deze nieuw» 1945 schaptstoets met kracht tesp aar en zelfs op een veFbod aalet b gen. ig pit ëbber ZFI.FKRfTUy „Indien de betrouwbaar} van dezelfde orde mocht, 1 zijn als van de tot dusverr(§J^ lijke methoden dan past; 'kritiek op deze nieuwe maar wel zelf-kritiek tegfEES' van het feit dat aan de^ Aca blijkbaar behoefte bestafagder prof. Kloosterman. or he 'jet Vc ppn J>ok, I ■f Dor annet "laaf, jns, Ir Jear Jdeler (sbert •Alex Dirk •hel v. n, J; "Knot, v/d I. "hd IV Wilm Anni Alfr Kruis woord-pCbcr» zonder zwaï viiet, jerhart a, Roi ïrittij Dijkt in es Ingi 'ld L Offel Verticaal: I. varkensleer Marei noot;2.zuiver- inelkaar;3. liferm S ge gelofte - slobkous (VI.); 4A-* r ningbij; 5. plaats in N.Br.-bil - 'knopje op een priktol6. romC?l® J veredelen van vruchtbomen"0'01" (Fr.) - telwoord - eer; 8. part -. Gezii It.dichter;9. iedereen-keverfiulus ten Gi Horizontaal: l.wandelw sektenetend zoogdier; 3. roof! rede; 4. spottende opmerking 5.deel vaneen schip - plaatsib ingeval - ventilator; 7. telwocL 8. watering - bezinksel - mei£ tastsprieten -voorvoegsel. Oplossing vorige pui Horizontaal: 1. lakmoes miëns - nor;3. menme - Nero een; 5. emier - ek - ed; 6. Nier - rail - dal8. nadir - oele9/ Verticaal: 1. lamoen - Ini_...„,_„ Midas;3.kin-kier-di;4. Mqinp<- r 1 Mli irteve lanne; iehl, indmi 'ent, 'moet, 5. oneer - sire;6. es-Neer - edel8. oor - eed - ale9. grond óhann Ithelp h W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2