Schriftgezag - nu de toekomst en in Geloven buiten de ke| niet helemaal afschrijvl Jeugd in onze kerk ook aparte klasse s Uw probleem is het onze.... Machtsblok Nieuwsgierig Ds. J. M. Spier (68) overleden Bedrijfsapostolaat straks volledig oecumenisch Drs. C. Blenk evangelist in Zoetermeer Een woord voor vandaag Ds. T. Poot op conferentie COMMENTAAR BEROEPINGSWERK BOEKENHOEK. Puzzelhoi Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In nehandelinc worden genomen. Ge- nelmhoudlng Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wanneer ik langs grazende koeien rijd, zie ik weieens allemaal zwarte en èèn bruine of omgekeerd. Nu heeft mijn vrouw op school wel gehoord (ongeveer 65 jaar geleden), dat dit met de godsdienst van de boer in verband staat. Een rooms katholieke boer, die zwarte koeien heeft, zet er één bruine bij of omge keerd. Is dit u of misschien de lezers bekend? Antwoord: Helaas is dit gebruik ons niet bekend, maar het is onmo gelijk op de hoogte te zijn van alle gebruiken, die in bepaalde streken voorkomen. Over het algemeen ziet men ten westen de Gelders Ijssel zwartbont en ten oosten van die ri vier veelal roodbont vee. Misschien is een van de lezers op de hoogte van het door u genoemde gebruik. Vraag: Is het mogelijk dat iemand, wie het tengevolge van lichamelijke of geestelijke omstandigheden te zwaar wordt hele dagen te werken, voortaan voorlopig halve dagen blijft werken bij zijn werkgever, bij wie hdj gaarne in dienstverband blijft? Antwoord: Als dit nodig is, be staan er zeker dergelijke mogelijk heden, maar dan moet men dit op de juiste wijze behandelen. In de eerste plaats moet men de raad inwinnen van zijn huisarts en deze kan des noods verwijzen naar een specialist. Blijkt het dan inderdaad gewenst halve dagen te werken en wil men liefst bij dezelfde werkgever blijven, dan is de vakvereniging het juiste orgaan om dit op taktvolle wijze te behandelen. Deze kan ook in andere opzichten de juiste weg aanwijzen. Vraag: Mag als een van de ouders overlijdt, een van de kinderen of een schoonkind uit hun huis goede ren weghalen? Antwoord: Geen van de kinderen of schoonkinderen heeft het recht om na overlijden van een der schoonjouders het huis binnen te komen tegen de wil van de langstle vende om goederen weg te halen. De politie heeft het recht dit te verhin deren. De nalatenschap moet na over eenstemming lussen de partijen ver deeld worden. Is er geen overeen stemming mogelijk dan kan een no taris door persoonlijk overwicht en overreding de zaak tot een goed ein de brengen. Lukt ook dat niet, dan is een procedure op den duur onver mijdelijk. Vraag: We hebben in de tuin veel last van katten, die daar hun be hoefte komen doen. We willen deze dieren niet vergiftigen, maar er moet een middel zijn, waardoor deze dieren de plaats mijden. Antwoord: Tegenwoordig zijn er in de handel zogenaamde vossestaar- tjes. die u kunt ophangen op de plaats, waar de katten de tuin bin nenkomen. Verder moet u de schut ting verhogen met kippengaas. Dit in combinatie met de vossestaartjes zal veel van de overlast wegnemen. Het enige middel dat afdoende helpt, is een felle hond. tloór dr. R. J. MOOI De redactie stelt mij in de ge legenheid te reageren op de op merkingen, die prof. Berkhof maakte naar aanleiding van mijn artikel ..Gereformeerde Synode in de klem tussen waar heid en eenheid", van 15 mei j.l. Terwille van de bondigheid antwoord ik puntsgewijze. 1. Indien prof. Berkhof suggereert, dat ik het artikel als secretaris van de hervormde synode geschreven heb, berust dit op een vergissing. Het ar tikel werd op verzoek van de redactie geschreven en wel op persoonlijke titel. Dit werd tevoren ook nadrukke lijk gestipuleerd en naar mijn mening gaf de presentatie van het artikel geen aanleiding tot misverstand. 2. Prof. Berkhof schrijft, dat de klas sieke problemen van het schrift gezag door zijn beschouwing niet worden opgelost. Zij komen alleen in een nieuwe belichting ter sprake. Hier zouden wij toch moeten vra gen, wat die nieuwe belichting dan in feite inhoudt. Prof. Berkhof benadert het probleem vanuit de radicale his torisering, waarmede gemeenteleden en vooral jongeren de wereld bele ven. Hij wijst er dan op, dat het de Bijbel is. die ons het besef der ge schiedenis geeft en deelt ons vervol gens mede. dat de geschiedenis er alleen kan zijn krachtens een Hogere Macht, die als Oorsprong der ge schiedenis met ons medereist. Dit zou ons dus uit de Bijbel duidelijk worden. Het komt ons voor, dat deze be schouwingen hooguit gezien kunnen worden als een soort evangelisatori- sche methode om de Bijbel geloof waardiger te maken voor sommige moderne mensen. Ook dan zullen er echter ernstige vraagtekens geplaatst moeten worden vanuit het pastoraat. Tenslotte is het slechts een kleine elite, die bewust nadenkt over de ge schiedenis als zodanig, terwijl in feite eigenlijk niets wordt gezegd over het Schriftgezag. Deze benaderingsme thode wekt de indruk te stammen uit de natuurlijke theologie en herinnert ons sterk aan gedachten uit de tijd der Verlichting (zie ook de dissertatie van J. A. B. Jongeneel, zojuist ver dedigd aan de Leidse universiteit). 3. Prof. Berkhof schrijft: „Mijn zon de wordt er niet meer of minder van. of Genesis 3 ons allemaal be doelt of tevens speciaal op de aller eerste mens ziet. Zo'n probleemstel ling kan een kerk aan de straatstenen niet meer kwijt". Ik ben van oordeel, dat het niet gaat om een meer of minder worden van de zonde, maar om het anders worden van de zonde, indien wij vasthouden aan het factum (de daad) in de geschiedenis. Wij zijn gebonden aan deze daad in een solidariteit der geslachten, van waaruit onze verlos sing door de daad van Gods Zoon principieel gegeven is. Hierdoor wor den wij onttrokken aan de verlam- DR. R. J. MOOI mende tirannie van het „nu", waar door wij tevens het rechte zicht op de toekomst verliezen. Wanneer men dit aan de straatstenen niet kwijt kan. zegt dit wellicht iets over de straatstenen, maar niet over de waar heid van het gestelde. 4# Prof. Berkhof schrijft: „Dr. Mooi gelooft zelf niet aan de historici teit van het paradij sverhaal". Dit heb ik niet geschreven. Indien ik op dit punt iets uitgebreider zou mogen ingaan, zou ik een onderscheid willen maken tussen de historiciteit en de historie. Ik geloof niet aan de historie van het paradij sverhaal. Ik geloof wél in de historiciteit van de zondeval. De historie (in het grieks: historia) is een mededeling, die berust op ver antwoorde navorsing. Zij is niet zo maar verhaal, doch een verhaal, dat geschiedenis wil weergeven. Dit ge schiedt op een historische basis, door mij een „historisch substraat" ge noemd. een soort voedingsbodem, waarop de historia gegroeid is. De historie wil het „hoe" van een ge beurtenis beschrijven, doch de juiste, op journalistieke wijze te beschrijven toedracht is veelal niet meer achter haalbaar. Zo geloof ik dus niet aan de historie van het paradij sverhaal, d.w.z. dit verhaal geeft ons niet de op journalistieke wijze beschreven toedracht. Ik geloof wel aan de historiciteit van de zondeval. De historiciteit be treft het „dat" van de gebeurtenis. Het gaat om het ingrijpen van de mens in de geschiedenis (niet buiten het heilsplan van God om), waardoor wij gebonden zijn. De historiciteit duidt ook het karakter aan van Góds ingrijpen in de geschiedenis, waar door wij te maken hebben met déze openbaring van God aan Zijn volk Israel, aan déze openbaring van God in Zijn Zoon Jezus Christus. God grijpt aan op één punt in de geschie denis: dat is de historiciteit van het openbaringsgebeuren. Voor de zondeval betekent het dit: er is een daad der mensen, ergens in het „begin" van de geschiedenis. De historie ervan is ons onbekend, de historiciteit niet. Wanneer wij iets over deze daad zouden willen zeggen, zouden wij niet niet veel anders kun nen mededelen, dan dat er ook een „vóór-de-daad" was. Het gebeuren zal wel een zeer complex karakter ge had hebben, zowel in geografisch als in temporeel opzicht. We moeten ons echter van fantasieën onthouden. Het karakter van de historiciteit moeten wij echter vasthouden om het bijbels getuigenis naar zijn bedoeling, nl. als historisch getuigenis te blijven ver staan. 5, Prof. Berkhof zegt te geloven, dat de zonde niet met de schepping gegeven is" en tegelijk dat ze er van de aanvang geweest is. Naar mijn mening kan men niet het een zowel als het ander beweren. 5. Prof. Berkhof verwijt mij, dat ik door te spreken over zondeval en opstanding van Christus twee zeer verschillende zaken verbindt. Ik ben van oordeel, dat de bijbelse gegevens betreffende zondeval en op standing in hermeneutisch opzicht in derdaad van zeer verschillende aard zijn. Niettemin horen zij bijeen in het grote geheel van zonde, genade en bestemming van de mens. De intrede van Engeland in de Gemeenschappe lijke markt is nu wel op een oor na gevild. Sinds de ontmoeting tussen Heath en Pompidou in Parijs stuwt er een enorme politieke wil achter dit pro ces en dan kan er ineens van alles. Men kan zich afvragen waar die politieke wil met name bij de Fransen ineens vandaan komt. Het is denkbaar, dat nu Frankrijk de rouw om de grote leider De Gaulle langzaamaan aflegt, het zijn eigen betekenis in de wereld weer wat meer in proporties is gaan zien en meer aansluiting zoekt bij de lijn van zijn grote zonen Monnet en Schuman twee architecten van de Europese eenwording dan bij de lijn van wijlen zijn grote vader De Gaulle. Met ingang van 1 januari 1973 zal als alles loopt volgens draaiboek, de „vergrote Gemeenschap" van kracht worden, een indrukwekkend eco nomisch machtsblok, dat veel gedaan kan krijgen in de rest van de wereld. Dat het veel meer moeite zal kosten om er ook een politieke eenheid van te maken, is al vaak genoeg gezegd. Maar dat men daar in de aangeslo ten landen zo heel erg naar verlangt kan niet ge zegd worden- Zoals de zaken nu staan zou een gezamenlijk politiek beleid van de Gemeenschap tot stand moeten komen via binnenskamers be reikte compromissen der machtigen en dat kan niemand willen. Wil dit samengaan méér worden dan een ordi naire tolvereniging, bestierd door een aantal re- Is er niet iets mis met de rechtsbegrippen in een land, waar bijvoorbeeld een boekhouder die een bedrag van 29 of 38 duizend gulden verduistert strafrechtelijk kan worden vervolgd, maar de direc teur van een overheidsbedijf die een dergelijk be drag in de vorm van diensten uit zijn bedrijf put ten behoeve van een eigen woning, de hand boven het (achteraf) rouwmoedige hoofd wordt ge houden? En wat te denken van de kennelijke gelatenheid waarmee ambtenaren hand- en spandiensten ver lenen aan deze vreemde particuliere praktijken van hun directeur? Is de sfeer in een dergelijk bedrijf wel zoals hij hoort te zijn en faalt het per soneelsbeleid niet als die gelatenheid misschien uit angst of serviliteit moet worden verklaard? En hoe dient het functioneren van de toezicht houdende en aan openbaarheid gebonden overheid (Discussie gesloten, red.) Van een onzer verslaggevers SNEEK Op 68-jarige leeftijd is overleden ds. J. H. Spier, emeritus predikant van de gereformeerde kerk te Sneek. Ds. Spier woonde in Van couver, Brits Columbia: van zijn elf kinderen waren er negen geëmigreerd en na zijn emeritering in 1967 emi greerde ook ds. Spier. Ds. Spier heeft bekendheid gekre gen door zijn publikaties op wijsge rig gebied, met name als popularisa- tor van de wijsbegeerte der wetsidee. Hij schilderde ook en in Sneek is een expositie van zijn werk geweest. Ds. Spier diende de gereformeerde kerken te Dussen en Heeuwen en te 's-Gra- vendeel, voordat hij in 1948 naar Sneek ging. DRIEBERGEN. (KNP) Naar alle wsarsch'jnlijkheid zal in het komend naiaar het besluit vallen om de ziel zorg in de Nederlandse bedrijven een volstrekt oecumenische structuur te geven. Op dit moment opereren er twee samenwerkende, maar geschei den organisaties. Sinds 1965 is aktief het centraal in terkerkelijk bureau van het bedrijfs leven. waarin acht reformatorische kerken samenwerken. Daarnaast is per 1 januari 1970 de stichting be drijfsapostolaat Nederland van start gegaan als katholieke evenknie van het centraal interkerkelijke bureau voor het bedrijfsleven. Beide organi saties houden kantoor op Kerk en W^eld in Driebergen. Mede naar aanleiding van de on verwachte dood van de directeur van het centraal interkerkelijk bureau voor het bedrijfsleven, ds. B. van der Wal, wojdt er op het moment onder handeld over een mogelijke federatie ve band tussen beide bureaus, zodat er één centraal interkerkelijk bu reau tot stand komt met een of twee directeuren. Insiders verwachten dat deze onderhandelingen in het najaar met succes zullen kunnen worden af gerond. (Van een onzer verslaggevers) WOUDSCHOTEN De hervormde bond voor inwendige zending op ge reformeerde grondslag heeft voor de tijd van drie jaar tot evangelist in Zoetermeer benoemd drs. C. Blenk te Vlaardingen. Hij zal zijn werk doen mede onder verantwoordelijkheid van de hervormde gemeente van Zoeter meer die voor bijna de helft in de kosten zal bijdragen. Drs. Blenk is 31 jaar en leraar ge schiedenis. Hij studeert theologie. Hij nam tot voor kort een vooraanstaan de plaats in in de jeugdorganisatie van de gereformeerde gemeenten waar hij ook ouderling was. De inlei- dingsdienst is 22 augustus. Het is de bedoeling van Izb om meer evange listen aan te stellen in plaatsen die geconfronteerd worden met een ster ke uitbreiding als gevolg van nieuw bouw. De 53-jarige portier J. Hooijman uit Duiven is gisteren om het leven gekomen toen hij met zijn bromfiets in Huissen werd aangereden door een bestelwagen. Haman is van Amalek, van ouds één van Israels grote legensti Amalek vervolgt Israël tijdens de tocht door de woestijn. De grou komt onder Saul. Deze slaagt er in Amalek een beslissende nei toe te brengen. Maar hij spaart, tegen Gods wil in, koning Agag beste van de buit. Dat ivos niet uit medelijden. Zo iets lag bepaaldi Sauls karakter. Hij heeft andere motieven om Amalek te sparen. Hij doodt heel veel van Amalek. Wij zijn bereid veel op te geven ti van de terugkeer tot God. Maar het „nuttige" van Amalek wi sparen. We menen er niet buiten te kunnen. We denken het gevaar te kunnen gebruiken. Zo sparen we Agag, als hij zich in angst bereid verklaart zich als knecht te laten gebruiken. Samuël ziet het gevaar. Hij ziet, dat iemand, die niet radical gehoorzaamt, geen koning meer kan zijn. En de volgende dag, dii zijn aankomst, doodt Samuël Agag. Maar het kwaad is al geschil ene nacht uitstel, zo vertelt een joods verhaal, maakt het mogeh eeuwen later Haman de A gagiet geboren kan worden Weiezen vandaag: Handelingen 13 Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN Geloven buiten de kerk, kan dat? Ds. T. Poot uit Groningen beant woordde deze vraag gisteren op de evangelisatieconferentie van de hervormde bond voor inwen dige zending op gereformeerde grondslag bevestigend.'Maar hij voegde er meteen aan toe dat hij het zag als een uiterste rand- mogelijkheid, vanuit de vrijheid van de Geest en Gods verdraag zaamheid. Geloven buiten de kerk wilde hij bepaald niet beschouwen als een al ternatieve mogelijkheid naast geloven in de kerk. Het bergt per definitie genten die wel pressiegroepen en technocraten om 'zich heen zien maar geen andere mensen, dan zal er nog heel wat moeten veranderen. En een eerste vereiste, waar ook van Nederlandse kant al jaren lang op is aangedrongen, is een behoorlijke parle mentaire controle. Dat men dit beginsel, dat in de onderscheiden staten toch duidelijk verankerd is, bij de economische integratie van de Zes voorlopig over het hoofd heeft gezien, is al erg genoeg. Wie weet welke processen al in gang zijn gezet, waar zo'n Europees parlement straks geen vinger meer tussen kan krijgen? Hoe dikwijls al hebben parlementariërs, die ernst wilden maken met bijvoorbeeld internatio- naal-politieke passages uit hun partijprogramma's, te horen gekregen: dat is nu eenmaal EEG-poli- tiek? Het is alleen al herhaaldelijk gebeurd bij de kamerdebatten over de ontwikkelingsbegroting. Daarom zal bij de nieuwe en belangrijke inbreng in de Gemeenschap die te komen staat de strijd om reële bevoegdheden voor het Europees parle ment verhevigd moeten worden. De vraag hoe de Europese supermachten nu twee. straks drie een politieke eenwording zien is onbetekenend in het licht van wat zich nu al voltrekt en waar noch de raadgevende vergade ring in Straatsburg, noch de verschillende parle menten greep op hebben. Anders zijn we hard op weg deel te gaan uitma ken van een machtsblok zonder representatie en. wat even erg is, zonder beginselen. te worden beoordeeld als ten langen leste een jour nalist al deze zaken aan de orde moet stellen? Het zijn allemaal vragen die opkomen na kennis neming van de stukken rondom de bouw van de woning van de directeur van de Provinciale Zeeuwse Electriciteitsmaatschappij PZEM. Om misverstand te voorkomen: de vragen worden niet gesteld om zonder meer te suggereren dat er straf rechtelijk moet worden vervolgd wel om ver bazing uit te spreken over de houding van het dagelijks bestuur van de PZEM (gevormd door Zeeuwse provincie- en gemeentebestuurders) in deze zaak. We moeten voorlopig het antwoord van het al gemeen bestuur van de PZEM en het provinciaal bestuur van Zeeland afwachten. Maar het zal na de bovenstaande vragen duidelijk zijn dat wij wel erg nieuwsgierig zijn. Spakenburg was gisteren vooral sterk vertegnwoordigd op de bonds dag van de vrouwenbond in de ge reformeerde kerken-vrijgemaakt. Ruim 2200 dames maakten deze dag in de Rotterdamse Doelen mee. NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuwerkerk a.d. IJs- sel en te St. Annaland: A. den Har- togh te Ede; te Sexbierum (toez.): C. Overdijk te Aalten; Te Meeuwen: kand. J. Westland te Huizen. Aangenomen: naar Stiens: H. Brou wer te Schiermonnikoog; naar Urk: A. S. Bijlsma te Oostwold Bedankt: voor Roijveen: A J Mul der te Ter Aa. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Wateringen: K. H. Wigboldus, kand. te Den Haag. GEREF. KERKEN (VRIJG. Beroepen: te Drogeham, te Ensche de (Voor de missionaire dienst op Irian (Barat): te Houwerzijl, te Korn- horn-Marum en te Uithuizen: M. Nap, Kand. te Sauwerd. KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman. J. van Hofwegen. ROTTERDAM „Ook binnen onze kerken dreigt de jeugd zich op te stellen als een aparte klas se, die in voortdurend conflict leeft met ouders en opvoeders. Het is daarom een levensbelang rijke zaak, dat wij op de hoogte zijn van wat er leeft." Dit was de mening van drs. W. G. de Vries gisteren op de bondsdag van de Bond van verenigingen van ge reformeerde (vrijgemaakte) vrouwen, die in De Doelen in Rotterdam werd gehouden. Drs. De Vries, vrijgemaakt-gerefor- meérd predikant te Groningen, sprak voor een uitverkochte Grote Doelen zaal. waar 2.200 dames uit alle delen van ons land werden geconfronteerd met„De jeugd in deze tijd". „De klasse van de teenagers, een nieuwe klasse" noemde spreker de jeugd. „Ze wordt het stralend mid delpunt en heeft het ideale levensge voel. De vraag wat de jongeren ervan zeggen is in allerlei verbanden bij zonder belangrijk. In het politieke en maatschappelijke leven, in de mu ziekwereld en de vermaaksector wordt terdege rekening gehouden met de wensen en mening van de jeugd Ze vormt een pressiegroep, die zich terdege doet gelden. Het beeld van deze tijd wordt mede bepaald door de nieuwe klasse van de jeugd." Opvallend vond drs. De Vries het, dat veel jeugduitingen (hij somde op: hippies, schreeuwende muziek, vrije liefde en verdovende middelen) sterk een stuk ongehoorzaamheid in d ds. Poot betwijfelde of een builj kelijk geloof tot volwassen komen. De institutionele manifeste heeft voor velen op voets] Dorothee Sölle afgedaan. Ds vertelde van een collega die afscheidspreek zei dat Christus! zou wederkomen in Groningen kerk zou opzoeken zijn schredi zou richten naar een of ander gebouw maar naar de wereld op de grote Markt. De kerk waar mensen hoop hebben va betere wereld en daarvoor ook al kennen ze Christus ni« den ze niet en lezen ze niet Bijbel. De kerk is daar. zo zej waar het effect van Jezus C aan de dag treedt ook al wor naam niet genoemd. Ds. Poot waarschuwde zijn om zich niet al te snel af te van de mensen die zich teleui van de kerk afwenden en h zoeken in actiegroepen, vormi tra, huisgemeenten e.d. Men niet zonder meer afdoen maskerade van onverschillighi reldsgezindheid of gebrek geloof. Net als bij de secten hiér van onbetaaiflé fekeninj kerk worden gesproken. Wij zelvigen zo gemakkelijk van geloof en kerkzijn met hè1 hèt kerkzijn, en wat buiten oj gerlijk straatje valt beschou- als afval en ongeloof. De kerk is in Gods hart meer en anders dan wat wi] zien. Gods verkiezing, de loop evangelie en de wederbarendi van de Heilige Geest zijn niel naliseren. Maar toch is het nil langrijk voor het heil of m< kerk behoort. Ds Poot zag in elke vorm ven buiten de kerk een zwaai se trek. een scheiden wat G< samengevoegd en ook een v< hoogmoed. Hij vroeg: zijn I autonoom in ons geloof dat kunr°n stellen zonder de brf des Woords, zonder de Schrift gebed? In gesprekken met bulfJ kelijke gelovigen trof ds. Poot[v, weer het oopervlakkig besef verlorenheid en verdorvenhi de mens. De conferentie wordt "oc-tgezot. met. een referaat A. Noordegraaf uit Ede over: risatie in het licht van het ev j religieus geladen zijn. Hij zag er een brok modern heidendom in. In de confrontatie met deze jeugd moet men niet vluchten uit werkelijkheid, maar opvoeden tot zelfstandigheid, kritisch leren luisteren en zien. „De verlorenheid van een heel stuk mo derne jeugd vindt gijn oorsprong daarin dat echte vaders en moeders ontbreken. Opvoeden is geen zaak van instinct, maar wordt gewezen door Christus. Veel misère in het le ven van de moderne jeugd is, dat zij haar toekomst niet heeft leren ver binden met die van Jezus. Dan krijgt het leven zin, doel en kleur", aldus drs. De Vries. De Bond van verenigingen van ge reformeerde vrouwen telt, zo werd ons gisteren meegedeeld, ruim 8.000 leden. Het afgelopen jaar is het '>an- tal verenigingen toegenomen met vijftien. Er is sprake van groei. De „Bondskampeerplaatsen" van de ANWB nemen in de gids-1971 bijna 400 pagina's in beslag, met inbegrip van de opgave van vakantieoorden (bungalowbedrijven en kamphuizen), zoals gebruikelijk geeft deze omvang rijke gids veel informatie rondom camping en caravanning, wettelijke bepalingen, kampeerdocumenten, tent- en kampeerwagenverhuurders enz. Een apart hoofdstuk in deze gids (met een selectie van kampeercentra in het buitenland) is gewijd aan aan- wijzigingen voor EHBO. De gids kost 4 voor leden van de ANWB en ƒ8 voor niet-leden. 1 2 3 4 S 6 7 V 2 j 3 4 ir 5 6 7 8 3 Kruiswoord - puzz zonder zwart - >EK iouu; d i Ku i de 'chu\ heer •s" i Lx oud mal lede luzes jrlei ook Horizontaal: 1. zending - insektenetend zoogdier - zelfkant - wezelachtig dier, 4. prf van Nederl. - afk. van Emeritusf' voornaamw., 5. telwoord - plechtF lofte - traag. 6. insekt - watering Navy (afk 7. landbouwwerktu nigingsmiddel - ouderwets darick O' dingstuk, 8. zuiver gewicht - riviefearde lië, 9. loze streek - ladder. |erre Verticaal: 1. opbrengst, 2. rij"71?. Duitsland - top in de Berner plaats in N.-Br. - plaats in Italië, Saaie - Romeins keizer - voorz zalfspaan - ligplaats voorschepen^ plaats in Gelderland - vis, 7. t een toneelstuk - onderricht - lidvni buitenhaven - bijrivier van de vaarwel, 9. slaapverwekkend I voertuig. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. melange - An.Rl gaar - de, 3. neder - laag, 4. krent -I es - roos - ode. 6. mal - oester, 7J kerk, 8. nier - lende, 9. termiet - er.Q Verticaal: I. mankement - 2. e< lie, 3. leder - lier, 4. êge - noot - Rm, toe - Eli, 6. gal - Oss - kee, 7. Erato-jt adat - derde,9. nego - erker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2