arthoffs Vogel van de week' s niet zomaar een vogelboek MM)H TV-commentaar biitieke macht kentert n gunste middenstand Technisch Prodeha-voorzitter Muller: '71 17 WOENSDAG 9 JUNI 1971 Misschien wel het meest beluisterde radioprogramma op zondagmorgen is 'Weer of geen weervan Bert Garthoff en Leo de Beer. Hoe groot de luisterdichtheid wel is, ondervindt u als u eens naïef Garthoffs raad opvolgt, wanneer hij een tentoonstelling of een gebeurtenis aanbeveelt. U blijkt dan zeer zeker niet de enige te zijn die op die manier een plezie rige zondagmiddag dacht te gaan doorbrengen en u mag blij zijn als u een zwakke glimp opvangt van datgene waarvoor u gekomen bent.. Eén programmapunt in „Weer of geen weer" dat u zonder consequenties en met bijzonder plezier kunt aanhoren, is zijn Vogel van de week", ingeleid en doorioenen met de geluiden en geluidjes die die weke lijkse vogel maakt. Uitga ve Ploegsma, Amsterdam J84 blz., prijs 12.90) Tus sen het getjakker van de merel, de schelle baltsroep van de torenvalk en het sjilpen van dé huismus klinkt zijn prettige stemge luid, dat de ene geestige woordspeling na de ande re moeiteloos de huiskamer in Iaat rollen. Hij presteert het al pra tende droge wetenschappe lijke namen te noemen zonder de luisteraar af te schrikken. integendeel, daar spits tekst en uitleg van te geven en ook daarin een woordkunstenaar te zijn. „Atra betekent zwart, dofzwart, wat heel goed klopt. Maar Fulica zit moeilijker. Dat is namelijk het woord dat de oude Ro meinen gebruikten voor het waterhoen! Onze meerkoet zou dan een dofzwart wa terhoen zijn. Met evenveel recht kun je een waterhoen een roodgebleste meerkoet noemen. Maar och, na men..." Over de smient, die door Linnaeus Anas penelops werd genoemd, hetgeen in zijn „Systema Naturae" met een drukfout ver scheen als Anas penelope, hetgeen sindsdien de officiële naam is gebleven: „de wetenschap heeft soms meer weg van een wetten schap". Reacties Heel 1970 (N'70) door heeft Bert Garthoff een persoonlijke impressie ge geven van zomaar een vo gel, die in ons land voor komt. Van een vogel die dagelijks te zien is, of die u builen moet opzoeken, of die zo af en toe maar eens ons land met een bezoek vereert. De reacties die hij op „Vogel van de week" kreeg, waren zo talrijk dat hij er aanleiding in zag de teksten over de tweeënvijftig vogels van 1970 te bundelen. In dit boek vindt u ze gerang schikt naar de weken waarin ze zich van hun beste kant laten zien. Garthoff is geen vakbio- loog, maar een gewone vo gelliefhebber, die zich er in zijn tekst niet direct om bekommert hoe een vogel te onderscheiden is van an dere. Daar zijn vogelgidsen voor en daar zijn er genoeg van in de handel. Hij ge niet als hij de vogels ziet en hoort, en van dat genie ten wil hij anderen iets vertellen, hij wil hen op peppen ze ook zo gade te slaan. Zijn rake radiotyperin gen van deze vogels hebben niets van hun zeggings kracht verloren in dit boek. al heeft hij zijn spreektaal iets moeten aanpassen en stroomlijnen. Al lezende hoort u hem praten. Over de grutto: „Hoe de Fran sen een zo sierlijke en vloeiend gelijnde vogel barge kunnen noemen, wat óf hooiberg betekent öff platboomde schuit... Maar ja, een regeltje hoger zegt mijn woordenboek: bardot kleine muilezel... Ze zeggen er overigens wel heel braaf bij queue noire". Bij die barge dan, bij die grutto, dus die zwarte staart heb ben ze toch wel opge merkt". En een stukje verder: En een stukje verder: „Als als je haar ziet, zijn vrouw, zo in het voorjaar... en je blijft eens rustig een tijdje langs de weiderand zitten kijken en luisteren... en je hoort die gruttoman over de lettergrepen van zijn eigen jodels buitelen, schie lijk door de lucht roeiend in één juichende regenboog van geroep., dan zeg je geen naam meer. Ook geen ander woord. Hoogstens dankjewel. Tegen iets. Te gen ergens. Tegen het ge luk dat dit bestaat". Kluut - kluit Of over de kluut: „Zo'n zestig jaar geleden heette hij kluit. Dat wil zeggen in de boeken over vogels en in krantestukjes. De volks mond heeft hem nooit an- De koekoek van Bewick, zoals hy op het titelblad en als wcekvogel in 'Vogel van de week' staat. ders dan kluut genoemd. Het geluid dat het dier maakt, geeft die naam min of meer vanzelf aan. Al thans de uu-klank die er vaak fel jubelend uit komt, driftig van voorjaarsleven. Maar ja, die vogel kon nu wel kluut roepen, en dat de boeren en dorpsmensen hem dat nazeiden was be grijpelijk, die spraken im mers zo plat dat ze van zichzelf zeiden dat ze van buten kwamen. Terwijl de welopgevoede stadsburger wel beter wist. Die zei bui ten, die kende zijn be schaafde taal, en die zei dus ook kluit. Je zei im mers ook niet maai kersen op z'n plat al komt die naam van de maaitijd waarin die kersen net rij pen nee, je zei meiker sen, je wist hoe het hoor de". Wat u wel mist, zijn de vogelgeluiden. Maar daar staat tegenover dat „Vogel van de week" op bijzon dere illustraties kan bogen. Het zijn nu eens geen aquarellen of pentekenin gen van vogeltekenaars als Stuurman en Slijper, die vele van de Nederlandse vogelboeken verluchtten, maar reprodukties van achttiende-eeuwse houtgra vures, prenten van een meesterhand, van Thomas Betoick, Europa's grootste houtgraveur rond 1800. Net als Garthoff had Bewick een bijzondere voorliefde voor vogels. Hij sneed ze niet alleen in hout, maar schreef er ook een tweede lig werk over: „A History of Britisji Birds". De we tenschap eerde hem door de kleine zwaan, Cygnus bewickii, naar hem te noe men. Als het maar even kon, tekende hij zijn vogels in het veld, wat voor die tijd iets opmerkelijks was. Houtgravures Voor het eerst maakte hij de houtgravures tot een kunst op zich zelf in de westerse wereld. In plaats van de langse kant van het hout te gebruiken, wat alle andere graveurs deden en wat altijd een vrij fors en strak karakter aan de afdrukken gaf, bewerkte Bewick de kopse kant van het hout. Met deze werk wijze wist hij een bijzon dere fijnheid van lijn en zachtheid van toon te be reiken. Opmerkelijk zijn de fijne details en de aan dacht voor achtergrond en omgeving. Garthoff zelf zegt van Bewick: „Die man tekende vogels, bijna twee eeuwen geleden, zoals ik mijzelf over ze hoor pra ten". H. van H. De AVRO-documentaire „Bras van de Rijkswaterstaat" die gisteravond werd vertoond, was gebaseerd op de gelukkige gedachte, dat een technisch project alleen nauwelijks interessant is voor de televisie. Dus had men het graven van een mammoetgeul bij Hoek van Holland gekoppeld aan de levensgeschiedenis van een medewer ker aan het werk. In het grootste deel van de uitzen ding werd dat idee niet zo erg waar gemaakt. De oorzaak daarvan leek voornamelijk te zijn dat men weinig nieuwsgierig ivas naar Bras zelf. Zijn gezinsleven kreeg ook iets van een technisch project: trouwen, twee kin deren, een auto, een iets grotere auto. Daarnaast: schepen die tien miljoen hadden gekost, betonfabrieken, as- faltfabrieken en ten slotte een mam moettanker. Dat effect werd nog ver sterkt doordat er veelvuldig overgan gen werden gebruikt in de tekst als: de bibberlijn geeft de bodemgesteld heid weer. Ik hoef niet meer te bib beren want ik ben geslaagd t^oor mijn examen. Of na de opmerking dat de kapitein van een mammoet- tanker een zware verantwoordelijk heid draagt, een opmerking dat ook de vader van een gezin die heeft. Pas helemaal op het eind werd het inte ressant. Het was ons al opgevallen dat Bras zijn haar in de loop van de zes jaar langer was gaan dragen en jawel hoor: hij zei dat er tien jaar geleden nog niet werd gesproken over milieuproblemen en dat er zes jaar geleden nog niet werd gedacht over maatschappijvernieuwing. Uit eigen beweging stelde hij voor de Maas vlakte een generatie lang braak te laten liggen. Dat was een opvallende uitspraak voor een man die een mi nuut of twintig tevoren (dan was on geveer een jaar of drie terug in de tijd) opgetogen had gejuicht bij het zien van een rij betonnen blokken („een magnifiek gezicht, daar wordt je stil van"). Het zou natuurlijk in hoge mate onredelijk zijn, van samen steller Will Simon achteraf te eisen op deze mentaliteitsverandering ver dacht te zijn. Die kon het zes jaar geleden, toen hij met de documentai re begon, ook niet weten. Maar voor ons was het het meest intrigerende deel van de documentaire. Alleen de progressieve fracties waren gisteravond vrij. De rest be raadde zich over de nieuwe voorstel len van Steenkamp. Daarvan waren de sporen duidelijk te vinden in de actualiteitenrubrieken. Brandpunt sprak met Van Mierlo; Televizier met Den Uyl. Die laatste vond dat hij aan de beurt zou moeten komen wan neer Steenkmap mocht falen. Van Mierlo zei. dat wanneer de confessio nele partijen akkoord zouden gaan met een compromis, zij het belang rijkste deel van hun program voor zich uit zouden schuiven naar 1973. C.J.L. O Van een onzer verslaggevers pELDOORN Er is sprake van een kentering wat betreft de ping van politieke macht ten gunste van de middenstand. Dit lie heer J. F. Muller, voorzitter van Prodeha (de protestants- ttelijke bond van detaillisten in een groot aantal branches). lit verband merkte hij op dat leen de oprichting van de Ne- Middenstands-Partij in die wijst, maar ook het feit dat laatste verkiezingen „diverse :e partijen zich als bescherm- van de middenstand hebben prpen. feens de heer Mulder ontwikkelt Be situatie in de branches, die na omvat (huishoudelijke arti- speelgoed, gereedschappen liet gunstig. De omzetten waren ;te maanden niet best en ver- j zit er niet direct in. In de ide jaren zal het voor velen een e zijn van zijn of niet-zijn. De [>m de klant zal scherper wor- lede door het optreden van mo- nog meer zelfbedieningswaren- irt 1930 liep in Nederland het kleinere zaken maar de tijd verdwijnen er ook al gro- met de helft terug. Naar ver- ng sluiten de ee-stvolgende tien jaar nog een 65.000 winkels hun deuren terwijl er 30.000 geopend zul len worden, veelal grotere In tegenstelling tot het grootwin kelbedrijf lopen de omzetcijfers in het midden- en kleinbedrijf regelma tig wat terug. Men schiet in het alge meen tekort op het punt van de ex pansie. „Maar dat is", aldus de heer Mulder, .,ook een kwestie van poli tiek. En politiek is een kwestie van macht. Die macht hebben we tot nog toe niet kunnen ontwikkelen". In deze vergadering, waarin ook zaken als huurverhoging bedrijfspan den, marktonderzoek, lonen en prij zen aandacht kregen, kwamen ook de Makro-zaken (zelfbedieningsgroot handel) ter sprake. Hoewel deze ,zijn bedoeld voor de detaillist, bestaat bij de kleinhandel de vrees dat via een niet waterdicht pasjessysteem ook aan de consument geleverd kan wor den. In verband hiermee is er een pres siegroep gevormd, die probeert Makro Vanavond te horen VANAVOND TE HOREN HILVERSUM I NOS 19.00 uur Openbaar Kunstbezit 19.20 uur Snif, informatie uit de wereld van de lichte muziek 20.00 uur Woensdagavond muziekmagazine de wind uit de zeilen te nemen. De heer A. M. P. van Aelst, secretaris van de Stichting Centrale Organisatie Gebra. die hierbij een belangrijke rol speelt, bracht in de Prodeha-vergade- ring verslag uit van alle tot nu toe ondernomen activiteiten. Een van de activiteiten iö dat is getracht fabrikanten en importeurs ertoe te bewegen niet aan de Makro- zaken te leveren. De voorlopige con clusie is dat zij begrip hebben voor het standpunt van de pressiegroep, hoewel er verschillend wordt gedacht. Van een boycot door Nederlandse be drijven wordt niet bijzonder veel verwacht. Dat komt ook door de steeds meer toenemende internationa lisering van de handel. Staakt Neder land de leverantie, dan neemt het buitenland die gewoon over Belangrijk zou het al zijn, aldus de heer Van Aelst. wanneer men in het gesprek met Makro kon komen tot de afspraak dat in elk geval de verticale prijsbinding voor leveranciers en af nemers wordt gehandhaafd 22.38 uur Mensen, ontmoetingen, meningen HILVERSUM II VARA 19.35 uur Damesorkest 20,05 Melodieën Expres 20.45 uur Rebelse liedjes 21.15 uur Promenade Orkest 21.45 uur Serenade, oude muziek 22.50 uur Jazz magazine Vanavond te zien NEDERLAND 1 - NOS 20.30 Wereld der insecten, documen taire 20.55 Vrouw met drie levens, hoofd film 22.25 Studio Sport NEDERLAND 2 - NCRV 19.05 Eddy Ready Go 20.21 Dock Green, politie-serie 20.05 Spel zonder grenzen 22.25 Gitaer by it boek 170 De ondervragingsofficier en de twee Tsjeka-mannen bleven achter br. Berckheim volgde de man in het leer over een brede, stcnei trap cn door een lange, kale gang naar een deur op de achtergrond Daar stond een bewegingsloze sol<jaat van het Rode Leger voor me geschouderd geweer. De man in de leren kleding opende de deur en knikte uitnodigenc naar Alexander Berckheim. De ruimte waar zij zich in bevonden was niet bijzonder groot. Ei stonden een paar stoelen tegen de kale muren, een leeg bureau, met daarboven een foto van Lenin. Een oude, gebochelde man met een pokdalig gezicht kwam hen tegemoet, pakte zwijgend twee stoelen en verdween vervolgens weer door een deur achter in de kamer. Meteen daarna kwam hij weer terug, knikte naar de man in het leer terwijl hij met een zachte, bevende oude stem zei "U wordt verwacht, mijnheer Berckheim." "Anatol Dimitrywitsj is nog iemand van de oude stempel", zei de man in het leer met een vluchtige glimlach. "Hij zal dat mijn beer nooit afleren. Gaat u maar. Alleen." Met een zachte klik viel de deur in het slot. De ongewone warmte in de grote, na de kaalheid van het trappen huis en voorkamer verrassend leefbaar ingerichte kamer deed Alexan der Berckheim duizelen, zodat hij zijn omgeving in het begin slechts onduidelijk kon waarnemen. Zware, ouderwetse meubelen. Kleurige Kaukasische tapijten. Een grote, bijna tot aan het plafond reikende open haard. Lederfauteuils rondom een ronde, kunstig gesneden salontafel. Daarboven een schil derij van een veldslag: aanvallende Russische cavalerie, in gevecht met Tataren, op de achtergrond de koepels van het Kremlin, goud achtig glanzend in het gedempte licht van de zijden kap van een staande schemerlamp. "Mijnheer Dr. Berckheim?" Een jonge, blonde vrouw kwam op hem af. Lang, knap, met hel dere blauwe ogen die hem vragend opnamen en die geschrokken verder open gingen toen zij zijn gehavende gezicht zag. "Ja - ja stamelde hij verrast. "Neemt u mij niet kwalijk "Ik ben blij om kennis met u te maken", zei de jonge vrouw ter wijl haar stem net zo helder was als haar ogen. "Ik kan u niet zeggen hoe gelukkig en hoe dankbaar Nog voordat hij een afwerend gebaar had kunnen maken, greep zij zijn hand, boog zich er overheen en kuste hem. Toen richtte zij zich weer op, streek een haarsliert uit haar voorhoofd en glimlachte verlegen naar hem. "Boris, mijn.man "Wat doe jij hier, Nadja?" klonk vanuit de achtergrond een stem die Alexander Berckheim eigenaardig bekend voorkwam. "Ik heb je toch gevraagd Een man gekleed in het uniform van een overste van het Rode Leger kwam langzaam dichterbij. Een bleek, mager gezicht, een hoog als uit marmer gehouwen voorhoofd. Hij leunde op krukken, zijn ene broekspijp was leeg, omgevouwen en vastgespeld. "Ik moest het hem toch zeggen, Boris 1" riep de jonge vrouw. "Be grijp je dat niet?" "Ik begrijp het", zei de overste. "Je moet me beloven, Boris "Ik kan je niets beloven. Zeg Wladimir dat hij ons een fles wijn brengt. En ga nu, ga!" (Wordt vervolgd) Smidje Verholen en de veedieven van Texas rkoop >nder- lur bij NN i'ersum I 402 m. NCRV 1.41 Nieuws). NOS: 19.00 April »ar Kunstbezit. Morele iwapenlng: 1910—19 20 het onmogelijke wordt Ijk. gesprek NOS: 19.20 ".N.I.F.: signalementen, informatie en feiten wereld van de lichte k. 19.50 Voor blinden en zienden. 20.00 (S) Woens- ond - muziekmagazine; nieuws, reportages, in- 5 en commentaren over 22.30 Nieuws. 22.38 (S) ontmoetingen, inenin- Tim 1.55-24.00 Nieuws. 18.20-18.30 Uitzending van kertjes TV-serle voor dades. Me siento fellz. La le le. El Cigarron, Ziruma. Eh. rigues. Entre SUverlo, racundo y la luna, Causa nc nana. Ma drigal, Infinito. Don't you talk about it. Do you know him. good morning. Over there. Teasing love. That old feeling. Let's do it, Blues in the night. April In Paris. Shiny stoc kings. Jumpln' at the woodsl- de. Jamboree. One o'clock (K) Jour- moderne .muziek. 15.oo christe lijk gereformeerde middag- dienst. NOS: 15.30 Spiegel van Duitsland: Informaties en mu ziek 16 00 Nieuws 18.03 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid NVRC: 17.30 NCRV en Bloc: actueel Bclglc - Nederlands. 15.18 (K) programma met muzikale 11- Reclame. NOS: naai STER: 20 15 (K) Reclame. NCRV: 20 21 Doek green, TV- serie. 21.05 <K) Eurovisie: spel zonder grenzen 22.25 <K) Bij belliederen NOS: 22.30-22 35 (K) Journaal. Fabeltjeskrant. 19.23- Openbaar kunstbezit in Vlaanderen. 19.33 Keurig Frans; zoeklicht. 19.39 Mededelingen en de lustratio 19.45 Nieuws. 20.10 Tonuto: tendgymnastlok 7.20 TELEVISIE jonge virtuozen. 20.45 Filmmu seum van de schaterlach. 21.00 Filmpje. 21.05 (K) Spel zonder grenzen vanuit Ricclone >2.30 Nederland I. NOS: 18.45 (K) de leeuw. STElt; 18.50 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Re clame. NOS: 19.05 Den Haag vandaag. 19.10 (K) Dubbeldek- PV. 18.30 (S) Klink Klaar. nonsens. 19.30 Nieuws. S) Dansorkest met diver- Isten. 20 05 (S) Licht or- vocale ensembles. 20.30 te grammofoonmuzlek Rebelse liedjes. 21.15 <S) made Orkest en zangso de Jeugd. IKOR/CVK/RKK19.30 Informatierubriek levende woord 7 16 (S) amuse met een plaatje: lichte gram mofoonmuzlek (8 30-8.33 De groenteman) B.50 Morgenwij ding NOS: 9 00 Vuurwerk 1}1J een kopje thee (II): de tiener en z'n ouders 9.33 Waterstan den. AVRO: 9.40 9choolradlo. 10,00 Voor de kleutera lo.io Ar beidsvitaminen (11.00 Nieuws» 11.30 Voor de vrouw (Om 11.53 Beursberichten) 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue 13.00 Nieuws 13.11 Radiojour naal 13.30 Muziek aan het hof van Oranje-Nassau (II) 14.05 (S) Negentiende Europese mu ziekfestival voor de jeugd amuse- Neerpelt (België) 14 30 Biels Kenmerk: over kerk en samenleving, nerie: klassieke- STER: 19.55 (K) Reclame NOS: mentsmuziek (gr) (7.30 Nieuws; co. wekelijkse strip 15.00 Voor 20 00 (K) Journaal. STER: 20.15 7.32-7 40 Actualiteiten; 8.00-8.10 de zieken 16.00 Nieuws 16.03 (K) Reclame. 20.20 Zendtijd Politieke Partijen: Uitzending Nieu- de PSP NOS: 20.30 (K) vrouw Nieuws) 8.25 Overweging 8.30 Land der muzen: kunstmaga- 8 32 Voor de huis- zijn 17.00 Mobiel: muziek, ac- (9.00-9.10 Gymnastiek tualltelten en radiospelletjes. (S) Oude muziek Uit de wereld der insekten: 1. voor de huisvrouw) NOS: 10.00 met o.m. om: 17.40 Alles 2.30 Nieuws. 22.38 Me en. 22 43 Actualieltcn se Magazine. 23.15 (S) ►■Pop. 23.55-24.00 Nieuws. GRAMMOFOON- .TENPROGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18-20 UUR Dagvlinders, filmreportage. 20 55 Vrouw met drie levens, speelfilm. (Rijkskeuring: 18 jr.) 22.25 Studio 3port. 22.50-22.55 (K) Journaal. Nederland II. NOS: 18.45 (K) Tim en de leeuw. STER: 18.50 <K> Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal STER: 19.00 (K) Re clame. NCRV: 19 05 (K) Eddy ..Can Ready Go: muziekprogramma voor de jeugd. STER: 19.55 (K) Wat heeft dat kind?, pedagogi sche rubriek 10.20 (S) Muziek uit de Barok (opn) KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Mededelingen NCRV: 12.00 Lo6-Vast gevarieerd programma (12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; de klub; 17.55 Mededelingen. Hilversum ill. 240 m NCRV: 9.00 Nieuws 9.03 Zing, zing. zing! (10 00 Nieuws) EO: u.oo Nieuws 11.03 Verzoekpla- tenprogramma voor zieken VPRO: 12.00 Nieuws 12.03 Felix 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Meurders Show 13.00 Nieuws Nu: actualiteiten: 12 58 Rebus) 13 03 The 14.00 (S) Koninklijke Militaire KRO: 14.00-18.00 Kapel 14.30 (S) Debuut van (14 00, jonge artiesten: klassieke en Nieu Blow Show Pop-mixture 16.00 en 17.00 74. „Meneer de baron heeft groot gelijk," lispelde de zwarte cowboy. „Het is hier een geriefelijk en rustig plekje. Wilt U misschien even binnenkomen?" Hij gaf een ruk aan een uitstekende rotspunt en voor de ver* baasde ogen van Jantje en Sjarl rolde daar plotseling een heel deel van de rots wand weg en een ruime, elektrisch verlichte toegang was vrijgekomen. „Nou breekt me klomp!" riep Jan tje uit. „Casse mon saboo," mompelde Sjarl. „Moet wij ier kaan binnen?" „Na tuurlijk. mijn beste!" lachte de zwarte cowboy. „Treedt binnen en maak het U ge makkelijk! En heb ik teveel gezegd, toen ik veronderstelde, dat dikke sheriff Fatty U hier nooit zou kunnen vinden?" „Daar kon je wel 'es gelijk in heb ben!" gichelde Jantje. „Die dikkerd komt nooit van ze leven over dat smalle geitepaadje hiernaar toe!" Samen met Sjarl stond hij nog wat te ginnegappen over de toestand daar in die rots en intussen haalde de zwarte cowboy zijn mustang op, die in een frisse, ruime box werd ondergebracht. „Piekfijn voor mekaar, hoor!" prees Platvink-Jantje. „Een moorddadig fijne schuilplaats voor as de pliessie achter je anzit!" „Oe ebben jullie dees skuilplaats gevonden?" wilde Sjarl weten. „Het zijn eel oude kemetselde muur! Wel zo oud als muur van de beroemde kathedralen van la France, mijn vaderland!" „Kijk, kijk, ik wist niet, dat ge zoveel belangstelling voor kathedralen had." lachte de cowboy. „Maar ge hebt gelijk. Het zijn eeuwenoude gewelven en wij nebben ze bij toeval ontdekt. Niemand weet waarvoor ze gediend hebben. Maar v;e weten bliksems goed waarvoor ze nü dienen! Hahaha!" „We...? Wie we...??" vroeg Jantje. „Bennen er dan nog meer kerels hier?" „We waren hier met zijn drieën," lachte de cowboy. „Maar mijn baas achtte het nuttig het drieman schap tot een vijfmanschap uit te breiden. Zoudt ge daar iets voor voelen?" „Eerst dat snotlappie weg voor je kokkerd!" gelastte Jantje. „Je stem en je kneveltje komme me namelijk zo bekend voor, zie je!" „Eindelijk dringt het dan tot de dikke koppen door...," mompelde. Kaarttruc-Willem en hij ver wijderde het maskertje van zijn gezicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 17