Schrift als mensen gaan boek van lezen Confessionele vereniging groeit Verdere discussie over Brazilië COMMENTAAR Piraten Antillen BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag Nieuw gezick van Conciliu Groep architect^ splitst zich af; Prof. dr. H. Berkhof, hoogleraar vanwege de hervormde kerk aan de rijksuniversiteit te Lei den, gaat in zijn hier gepubli ceerde artikel in op de bijdrage van dr. R. J. Mooi in het Zon dagsblad van 15 mei j.l., die getiteld was: Gereformeerde I synode in de klem tussen waar heid en eenheid. door prof. dr. H. Berkhof Het probleem van het Schriftgezag speelt in Nederland een grote rob vooral in de kerken van ge reformeerde signatuur. Velen in binnen- en buitenland halen daar glimlachend hun schouders over op. Ze beschouwen de hele kwestie als een typisch-Nederlands binnenbrandje dat op het slagveld van de wereldwijde oecumene niet eens wordt opgemerkt. Maar dan vergissen ze zich. Juist de laatste jaren is dit probleem in de afdeling Geloof en Kerk orde van de Wereldraad van Kerken centraal komen te staan. Samen met rooms-katholieke theologen is er hard op gestudeerd. Op de conferentie in Leuven (augustus a.s.) wordt een eerste rapport ge presenteerd. Men ontdekt overal dat in de grote vragen die ons sinds de Verlichting en de secularisatie zijn voorgelegd, het Schriftgezag een «entrale rol speelt. Christen-zijn betekent in deze wereld dat men aan die verzameling boeken die we .bijbel' noemeneen beslissend gezag toekent voor onze verhou ding tot God, tot de naaste, de samenleving en de toekomst. Wie dat niet meer doet, heeft het chris ten-zijn opgegeven. Het is dus geen speciaal probleem van de gereformeerde confessie in Nederland. Toch is het geen wonder dat dit vraagstuk bij ons op zulk een aparte wijze en in zulk een hevigheid aan de orde is. Wij zitten nu eenmaal opgescheept met een historische hy potheek die de andere kerken zo niet hebben. Juist de gereformeerden of hervormden zijn er sinds de tweede helft van de 16e eeuw op uit geweest om de onfeilbaarheid van de bijbel te bewijzen op dezelfde manier als waarop hun rooms-katholieke tegen standers de onfeilbaarheid van de kerk bewezen. Om het bewijs slui tend te krijgen, werd in 1675 in Zwit serland zelfs geformuleerd, dat alle klinkers en medeklinkers van de overgeleverde hebreeuwse tekst geïn spireerd moesten zijn. Immers, als je dat gaat betwijfelen, waar blijf je dan? Maar zo bleef men ook nergens! Vanaf 1675 zijn we op de terugtocht en moeten we onder de druk van de duidelijke feiten van steeds meer uit spraken en voorstellingen in de bijbel erkennen dat ze geen rechtstreekse goddelijke mededeling zijn, maar ge daan zijn door mensen die op dezelf de wijze kinderen van hun tijd wa ren als wij het zijn van de onze. Zo kwamen we allen op een hellend vlak waarop we ons probeerden schrap te zetten door te spreken van „organi sche inspiratie", „Gods Woord in de bijbel", het blijvende tegenover het tijdgebondene. de bedoeling of de ..kerugmatische strekking" die van haar „inkleding"* moet worden ont daan, enz. Het zijn echter alle achter hoedegevechten, waarbij wij in de verdediging zijn gedrongen. Elke uit spraak in dit kader moet een zwak compromis lijken, dat van rechts en van links met argwaan wordt be schouwd, en dat straks weer moet worden prijsgegeven terwille van verdere frontverkorting. Intussen is het geseculariseerde denken bij vele gemeenteleden en vooral jongeren al zover doorgedron gen, dat het van hen niet meer hoeft. Zij beleven de wereld als radicaal ge historiseerd, d.w.z. als een doorlopen de geschiedenis vanaf de nevelige oertijd naar een onbekende toekomst van hogere ontwikkeling, waarin niets absoluut en alles betrekkelijk is in een onafzienbaar proces van oor zaak en gevolg. In zo'n wereld kan aan een boek van 2000 3000 jaar geleden geen absolute waarde worden toegekend. De catechisanten vragen ons ver baasd: Wat heb ik nu nog te maken met dat Oude Testament van eeuwen geleden? En waarom zou Paulus het beter weten dan wij? Waarom zou de bijbel een apart eiland van inspiratie in die stroom van de geschiedenis zijn? Wie dit levensgevoel niet deelt of tenminste niet verstaat, moet er zich op voorbereiden dat hij met zijn tra ditionele half toegevende betoog („na tuurlijk waren ook de bijbelschrij vers in verschillende opzichten kin deren van hun tijd") niets meer uit richt en het ongeloof alleen maar vergroot. Wij zullen vanuit ons huidi ge levensgevoel de Schrift samen op nieuw moeten gaan lezen, juist als een boek van mensen, zonder voorop gezette inspiratieleer, in het vertrou wen dat, als God hier op heel bijzon dere wijze tot ons spreekt, ons dat juist langs de weg van dat „menselij ke" lezen wel openbaar zal worden! Zo heeft de Geest altijd gewerkt bij bekeringen; en juist de bekeerden zouden in zijn weg en werk een groot vertrouwen moeten hebben. Inspiratiebron Het eerste wat we dan mogen ont dekken, is dat die bijbel de bron be vat waaruit ons besef van geschiede nis is voortgekomen. Het geloof dat "t mensenleven een onomeerbare geschiedenis is. dat er ontwikkeling is, dat de wereld gericht is op een doel juist dat geloof dat ons er toe brengt om de bijbel als een oud boek terzijde te schuiven, is zelf aan de bijbel ontsprongen! Dat is in het hart van geen andere beschaving dan van Israël opgeklommen. En als nu de historische bijbelwe tenschap ook de bijbel zelf. histori seert, d.w.z. haar brongebied en haar eerste stroomontwikkeling analyseert, dan past ze op de bijbel een methode toe die we uiteindelijk van de bijbel zelf hebben geleerd. Zo leren we de bijbel dus ontdek ken als ons grote bronnenboek. Maar dat houdt op zichzelf nog geen gezag in, laat staan goddelijk gezag. We kunnen haar dan ook als een eerbied waardig museumstuk bezichtigen. Tenzij we een tweede ontdekking doen: dat we de bron nodig blijven hebben als dagelijkse inspiratie-bron die het doorgaan van de stroom mo gelijk maakt. Wij leven dankzij de bijbel in het besef van een voort gaande en gerichte geschiedenis. Maar de geschiedenis schept zichzelf niet. Zij kan alleen bestaan en voort gaan krachtens een macht die haar zelf vooraf en te boven gaat. En dat is nu juist wat de bijbel aan ons ra dicaal-gehistoriseerd geslacht wil bie den; de bovenhistorische kracht waarop wij kunnen terugkoppelen om historisch op weg te blijven. In de bijbel spreken mensen op zulk een wijze, dat ze ons het leven en de mensheid leren zien als een weg naar een doel: een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont. Maar ze konden dat proces alleen op gang brengen doordat ze tegen God waren opgelopen, die hen bevrijdend, oorde lend en voortleidend op zijn baan zette. En willen wij werkelijk en op de juiste wijze aan dat „horizontale" proces deelnemen, dan zullen we steeds weer moeten terugkoppelen op de „verticaal" die' dat mogelijk maakt. Dat gebeurt in en via de bij bel. In, met en onder de oorsprongs historie van ons gehistoriseerde leven reist in dat boek de Oorsprong zelf met ons mee. Dat is het aanbod en de pretentie van de bijbel waarop we vanuit ons moderne gehistoriseerde bestaan stui ten. Dat die pretentie juist is, is niet „bewijsbaar" in de betekenis die wij meestal aan dat woord hechten. De fundamentele dingen van het leven zijn onbewijsbaar. Maar misschien is er toch wel zoiets als een „bewijs uit het ongerijmde". Want: wat gebeurt er, met ons moderne besef van ge schiedenis en ontwikkeling, als het geen oorsprong en norm meer tegen over zich heeft? Dan creëert het zich zelf en is het zichzelf tot norm. Maar dan is de machteloze mens de enige maker van de geschiedenis. Of de ge schiedenis wordt weer een stuk na tuur, een blind proces. In beide ge vallen kunnen we het wel vergeten, wat we juist als moderne mensen zo hartstochtelijk graag willen geloven: dat het leven een zin en dat de ge schiedenis een richting heeft, en dat wij boven al onze zonden en frustra ties uit, mogen geloven aan een nieu we aarde waarop gerechtigheid woont. Door onszelf als von Münch- hausen aan de eigen haren uit het moeras te willen trekken en niet te rug te koppelen op de bijbelse verti kaal. zagen we de tak door waar we De manier waarop het demissionaire kabinet, toch nog onverwachts, het verscheiden van de piraten zenders voor onze kust heeft aangekondigd, maakt een halfslachtige indruk. Weliswaar is de regering De Jong van zins, een wetsontwerp in te dienen, dat radio Veronica en radio Nordsee het voortbe staan onmogelijk moet maken, maar ze is niet bereid, dat ontwerp vervolgens in de Kamer te verdedigen. Feitelijk beduidt de kabinetsbeslis sing dus weinig meer dan dat nu ook de WD in de verdwijning van de piraten wil berusten; maar dat wisten we al sinds partij voorzitster mevrouw Van Someren voor de tv overstag was gegaan. Meer dan een gebaar heeft de regering-De Jong zich niet veroorloofd zeker niet als men, met de premier, aanneemt, dat het volgende kabinet het breiwerk wel af zal maken, want dan zou d^t kabinet er ook eigener beweging wel aan zijn begonnen. Dat het kabinet-De Jong het bij een eerste steek wil laten, vindt volgens haar aanvoerder hierin zijn verklaring, dat de kwestie politiek te omstreden is. Argeloze buitenstaanders denken misschien, dat het met de hitte va ndit hangijzer wel meevalt sinds de WD niet meer brandt van verlangen om Veronica te behouden, maar wie zijn deze argeloze buitenstaanders, dat zij uitspraken van 's lands eerste minister in twijfel zouden mogen trekken? Toch moet gezegd worden, dat die eerste minister er slag van heeft, degenen die bereid zijn hem door dik en dun te geloven, zwaar op de proef te stellen. Want wat is volgens hem de reden waarom de piraten nu opeens warden aangepakt? De recente bomaanslag op radio Nordsee, die zelfs de WD De ministerscrisis op de Nederlandse Antillen is in de eerste plaats een gevolg van een crisis binnen de Democratische Partij van premier Isa zelf omdat deze partij ondanks alle afbrokkeling nog steeds een centrale plaats inneemt, deelt het hele land in de spanning. Die D.P. in de oorlogsjaren zo'n beetje ge modelleerd en vernoemd naar de partij van de Amerikaanse president Roosevelt vormde jaren lang op de Antillen en vooral op Curasao een betrouwbare middenmoot; de toeverlaat van de invloedrijke bovenlaag en ieder, die meende gezag en status te krijgen door deze partij als toeverlaat te kiezen. De opstand van de 30e mei 1969 kan achteraf gezien worden als een opstand tegen de Democra* wakker schudde? Welnee, dat is het al heel lang bekende feit, dat de twee piraten in buitenland storing veroorzaken. Premier De Jong maakte zijn verklaring er niet geloofwaardiger op door ook nog aan te voeren, dat de regering met het indie nen van een wetsvoorstel zo lang had gewacht, omdat het internationale verdrag waarop dat voor stel berust, juridisch feilen zou vertonen. Als dat juist is, had Nederland dat moeten opperen, toen dat verdrag de Conventie van Straatsburg zes jaar geleden werd ondertekend. Merkwaardig is trouwens, dat die juridische bezwaren kennelijk bij uitstek Nederlands zijn, want alle andere betrok ken Europese land enzijn ons in het ratificeren van de Conventie al Voorgegaan. Dichters liegen de waarheid, zoals men weet. Soms kan men zich slechts met moeite onttrekken aan de indruk, dat dichters daarin niet alleen staan. Hoe dit ook zij, de waarheid van premier De Jongs verhaal is duidelijk: voor radio Veronica en radio Nordsee is het begin van het einde aangebroken. Daarmee komen onze legale omroepen voor de uitdaging te staan, de functie over te nemen, die deze piraten voor zeer velen vervullen. Dat Hilver sum III, als er creatief en met overleg aan ge sleuteld wordt, die uitdaging aan kan, is een stel ling die nog bewezen moet worden, al waren de ervaringen vorig jaar, ten tijde van de Tour de France, ho pgevend. In elk geval zal Hilversum serieus moeten proberen, dat bewijs te leveren, voordat het probeert, de uitweg te kiezen van een vierde (pop-) net, compleet met extra-STER-bood- schappen waarom, voor zover wij kunnen nagaan, geen enkele consument heeft gevraagd. tische artij onder leiding van de sterk dominerende (en intern gezien: sterk samenbindende) dr. E. Jonckheer. Jonckheer heeft politiek gezien de 30e mei 1969 niet overleefd en het is de vraag of de D.P. dit ook zal doen. In de commentaren uit de Antillen op het aftre den van Isa wordt veel nadruk gelegd op het aan blijven van Isa als partij-voorzitter. Maar of de heer Isa de D.P. kan redden, is een open vraag. Er is teveel tegelijk aan de hand op de Antillen. De D.P. zelf wordt steeds meer terug gedrongen tot de status va ne enCuragaose partij, de positie van Curagao ten opzichte van de andere eilanden is in het geding en wat Curagao zelf betreft: het lijkt ons kortzichtig de 30e mei van 1969 als een toevallig, op zichzelf staand incident te beschouwen. op willen zitten. Dat is het Schrift gezag. Wie zich daardoor laat ge-zeg gen, verliest zijn moderne historise rend en futuriserend levensgevoel niet, maar vindt integendeel de aan sluiting waardoor de stroom kan doorgaan. Met de erkenning van zulk een gezag, zulk een harde afzet-plank in de daden van God voor ons op de toekomst gerichte élan, is de zin van ons bestaan en van onze cultuur ge moeid. Anders ziet het er naar uit dat we na de gebruikelijke teleurstellin gen eindigen ii moede berusting of in een kortzichtige welvaartsideologie. Nogmaals: ta bewijzen is hier niets. Maar er ligt hier wel veel om diep over na te denken. En juist onder deze gezichtshoek komt de oude vraag naar de erkenning van het Schriftgezag nieuw op oas af Maar we durven het begrip "Schriftgezag" voor deze zaak nauwe lijks meer in de mond nemen. Het is bijna steeds gebruikt tegen de mo derne historisering en haar vrijheid in. Met Genesis 1 wilde men de evo lutie en met Romeinen 13 de revolu tie afremmen. Wij moeten ons nu door het gezag van de bijbel laten gezeg gen, hoe wij die vrijheid moeten red den en bewaren. Dan is er pas van echt gezag sprake. Want gezag is al leen daar, waar iemand zich dank baar laat gezeggen en helpen. Niet dat hiermee de klassieke pro blemen van het Schriftgezag zijn op gelost. Ze komen alleen in een nieu we belichting ter sprake. Het is trou wens de vraag, in hoeverre ze oplos baar ,zijn. Ze cirkelden immers bijna aHe om de vraag hoe het vertikale en het horizontale, de oorsprong en de stroom, zich verhouden. Maar als het Woord werkelijk vlees geworden is, volgens welke maatstaf kunnen wij Woord en Vlees dan nog onderschei den? De tot nu toe opgestelde theo rieën zijn altijd- weer op de feiten stukgelopen. Ze horen trouwens meer in de school dan in de kerk thuis. Misschien moet elk geslacht opnieuw "bevindelijk' vanuit het vlees het Woord ontdekken en aan de term 'in spiratie' inhoud leren geven. Wjjze houding Ligt hier dan geen taak voor de kerk? Moet zij niet over het Schrift gezag waken? Ze moet er uit leven, uit de bijbel die zondag aan zondag tegenover de gemeente opengeslagen ligt. Hoe kan ze over dit gezag 'wa ken'? Die vraag kwam onlangs opnieuw op me af, toen ik het artikel van dr. R. J. Mooi las over 'Gereformeerde sypode in de klem tussen waarheid en eenheid'. De schrijver bekritiseert op milde wijze het herderlijke schrij ven van de synode van Sneek der gereformeerde kerken. Dat is niet zo moeilijk, omdat de opstellers de oude 'kerkelijke twistpunten en achterhoe degevechten van zich af wilden schudden, maar nog geen nieuw be lijdend uitgangspunt hebben gevon den. Zo is de situatie nu eenmaal. Als belijdenis-kern werd terecht gepo neerd: 'dat de'zonde niet met de goe de schepping van de mens naar het beeld Gods gegeven is, maar juist de afwijzing van Gods genadige goed heid en trouw betekent'. Geconsta teerd werd: 'Verschil is er over de vraag of de Schrift ons ki Genesis 2 en 3 over de zondeval spreekt als de beslissende wending in de aanvang van de menselijke historie, dan wel enkel over het zonde-gebeuren zoals zich dit thans aan ons voordoet': De synode wilde daarover 'thans' geen 'nadere beslissingen' vellen. M.i. een wijze houding. Dit soort vragen hoort meer in de theologie en nader in de zgn. hermeneutiek thuis dan op een synode. Mijn zonde wordt er niet meer of minder van, of Genesis 3 ons allemaal bedoelt of tevens speciaal op de allereerste mens ziet. Zo'n pro bleemstelling kan een kerk ki onze tijd aan de straatstenen niet meer kwijt. Dr. Mooi meent echter dat de gere formeerde kerken op dit 'allerbelang rijkste punt' tot 'een grotere duide lijkheid' moeten komen. Wat de gere formeerden van zo'n raad uit de mond van een secretaris der her vormde synode moeten denken, laat ziah raden. Maar is ze ook afgezien van deze achtergrond billijk? Dr. Mooi gelooft zelf niet aan de histori citeit van het paradijsvertiaal. Daar komt zijn kritiek dus niet vandaan. Vanwaar dan wel? Dr. Mooi vreest, dat 'de fundamentele betekenis van het factum, waarvan de Schrift ge tuigt' in het gedrang komt. Hij schrijft: 'De aanstoot is gelegen in het factum, dat door God in de geschie denis i- gesteld'. Ik neem aan dat dr. Mooi daarmee zoiets bedoelt te zeg gen als ik op mijn wijze hierboven deed: dat wij in de Schrift stuiten op datgene wat we ons niet zelf kunnen zeggen en dat toch de grondslag van ons leven moet zijn. Maar moet dat aan de gereformeerde synode worden gezegd? Heeft die zich dan ooit aar zelend opgesteld ten opziohte van de door God in de geschiedenis gestelde facta? Maar dr. Mooi denkt kennelijk aan de onzekerheid over de vraag, of het in Genesis 3 om een aanvangsfac- tum gaat. Maar zou dat dan een door God gesteld factum zijn?! Ook ik ge loof, dat de zonde niet met de schep ping gegeven is (anders was ze geen zonde) en tegelijk dat ?e er van de aanvang af is geweest. Maar wat dit te maken heeft met de aanstoot die de gp-ote heilsfeiten oproepen, zie ik niet in. Verschillende zaken Dr. Mooi verbindt hier zeer ver schillende zaken Met de overtuiging dat de zonde bij een eerste mens is begonnen zit ik nog op de (moderne) historiserende lijn. De gereformeerde synode heeft een stap vooruit gedaan door daar géén belijdeniskwestie van te maken. Door te suggereren dat ze daar mee de aanstoot der door God gestelde feiten ondermijnt, krijgt ze een verdenking op zich geladen waar ze ook in Amsterdam en Sneek geen enkele reden toe heeft gegeven. Met zijn artikel drijft dr. Mooi m.i. de gereformeerde kerken terug in haar oude posities, waarin ze dus opnieuw uitzichtsloze achterhoedegevechten zullen moeten gaan leveren over de vraag wat Genesis 2 en 3 nu wel en niet als historische facta zouden heb ben bedoeld te zeggen. Intussen tasten de gereformeerde kerken naar een nieuw belijden van het Schriftgezag. De hervormde kerk heeft met het boekje 'Klare wijn' (1967) al een paar grote stappen ver der gezet. Maar beide zijn nog onder weg. Ondertussen wordt van vele predikanten, jeugdleiders en leraren godsdienstonderwijs verwacht, dat ze in het spervuur van het historisme zich nog veel verder wagen. Laten de kerken vooral dit voorste front niet vergeten en hun die daar de grote vraag van het Schriftgezag heel an ders willen benaderen, niet ontmoedi gen met onverkoopbare constructies, maar bemoedigen om nieuwe wijzen te vinden om de bevrijdende aanstoot van het Woord Gods te doen ervaren. Prof. dr. H. Berkhof NED iHERV. KERK Beroepen: naar de streekgemeente Land van Maas en Waal: H. J. de Vos te Usselo. Bedankt: voor Hasselt: D. v.d. Berg te Huizen; voor Papendrecht: H. A. van Slooten te Nijkerk; voor Scha- gen; H. E. K. Vegter te Surhuister- veen. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Beroepen: te Marknesse: J. Stuij te W ieringermeer. VRIJE EVANG GEMEENTE Beroepen: te Zeist: J. C. Moerland te Dordrecht; te Groningen: W. E. van Petegem te Utrecht. 30 mei 1971 Intrede: te Marrum en Westemij- kerk: T. Tijsma uit Sexbierum; te Wieringermeer: M. Bergsma uit Drie- sum. 31 mei 1971 Afscheid: Van Hoorn (Terschelling) D. M. Jalink wegens emeritaat. Intrede: te Kesteren: kand. G. S. A. de Knegt uit Delft. Emeritaat: Met ingang van 1 juni verleend aan H. R. J. Reijenga te Ze venhoven. Ds. Reijenga neemt geen afscheid van Zevenhoven omdat hij nog een jaar bijstand in het pastoraat zal verlenen. GEREF KERKEN 30 mei 1971 Afscheid: van Veenhuizen als pred. voor geest. verz. in de inrichting van •het min. van just.: N. van Haeringen wegens emeritaat. GEREF GEMEENTEN 31 mei 1971 Afscheid: van Uddel: L. Vogelaar, ber. te 's-Gravenpolder. „En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bij Handelingen 2:1.) Zo begint hetpinksterverhaal. In de Statenvert staat in plaats van „tezamen" „eendrachtelijk" en de oude dm Gispen zei dat dat al het eerste pinksterwonder was: zoveel m eendrachtig bijeen. Op deze dag zorgt God er voor, dat de mann vrouwen, die straks met de boodschap zullen uitzwermen tot de e der aarde, bij elkaar zijn. Hij zal hun de Trooster zenden, de Gee, waarheid, Die hun verstand zal verlichten en hen de leugen van de i heid zal doen onderscheiden. Sommigen vinden dat misschien vreselijk zelfgenoegzaam klinket het werkelijke kennen van de waarheid alleen maar mogelijk is do Heilige Geest. Geloven wij nog werkelijk in de macht van de H Geest? In dit verband kunnen we de aandacht vestigen op Indonesië. Hoe 's n'et opgemerkt, dat toen de meeste zendelingen door de poli situatie indertijd het veld moesten ruimen er wel niets van hun werl overblijven. Het communisme zou zegevieren. Een verrassende ontdekking bleek later. Een groot deel van Indo way rtjp voor Christus. Predikanten en evangelisten kwamen vaak den tekort om mensen te dopen. We lezen vandaag: 1 Corinthiërs 15:1—11. Welezenmorgen: Handelingen!?: 32—43. We lezen overmorgen: Handelingen 10 1-8. Van onze kerkredactie BARNEVELD De confessio nele vereniging in de hervormde kerk groeit en naar het oordeel van secretaris-ds. C. W. Corts uit Vianen vindt de toename van het ledental „mede hierin haar oor zaak, dat men juist nu behoefte gevoelt aan raad, die de officiële kerkelijke organen niet geven". Ds. Corts voegt eraan toe: „Hier wreekt zich het gemis aan een duide lijke lijn in het belijden". De confes sionele vereniging telt nu 700 gewone leden en 225 predikant-leden. „En wie zal het aantal schatten dat met onze doelstelling sympathiseert?", vraagt ds. Corts, die er vervolgens op wijst dat de confessionelen partijvor ming in de kerk afwijzen. Eerder merkt hij in zijn verslag op dat con fessionelen „veeleer een beetje als los zand aan elkaar hangen". De confessionele vereniging wil, zo blijkt verder uit het overzicht van ds. Corts, het lang gekoesterde plan om studieschema's en studiekringen voor predikanten en gemeenteleden op te zetten voor de komende winter ten uitvoer brengen. IKOR Handelend over de activiteiten van het hoofdbestuur deelt de secretaris mee dat er een plezierig onderhoud met het IKOR-bestuur heeft plaats Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het dagelijks be stuur van de algemene doopgezinde sociëteit stelt de zgn'. bestuurdersver gadering der a.d.s., die op 8 juni in Amsterdam gehouden, zal worden, voor toch een beperkte afvaardiging te sturen naar Curitfoa in Brazilië, wanneer daar in 1972 het negende doopsgezinde wereldcongres zal plaats vinden. Dit bestuursvoorstel (afwijkend avn de het vorig jaar aangenomen motie geen gedelegeerden te sturen, gelet de situatie in Brazilië) houdt niet in dat men nu Curitiba opeens wél geschikt zou vinden als vergaderoord. integen deel: het dagelijks bestuur heeft „uit informatie van vele zijden" begrepen dat de congresgangers niet vrij zullen zijn om ovèr alle aspecten van het thema „Jezus Christus verzoent" te spreken. Maar uit de gevoerde dis cussies trekt het dagelijks bestuur de conclusie dat de bezwaren tegen een congres in Brazilië ook zouden gelden voor vele andere gebieden. Verder is het bestuur overtuigd dat de wereld congressen moeten blijven worden gehouden „ter verrijking en verrui ming van eikaars geloofsleven en in het belang van een doopsgezind ge tuigenis in de wereld". Vandaar het voorstel: laten we een beperkte af vaardiging sturen. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie- J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman J. van Hofwegen. gevonden. Hij vervolgt: „Inl houden de opzet en inhoud v programma's nog steeds de gen ren bezig. We vragen ons af: wa zullen de kerken nu eens de v< woordelijkheid voor de uitzen< kunnen overnemen?" Er is „wat duidelijkheid" gek omtrent de houding van de gei meerde bond ten aanzien van d« houding kerkenaad en mindert groepen; overigens zijn confess* vereniging en gereformeerde nog niet tot een gemeenschapp positiebepaling kunnen komen. Schrijvend over het kerkelijk ven. merkt ds. Corts in zijn yt op dat er predikanten zijn, dit welijks de preekstoel op du' niet wetende wat ze nog aan pof kunnen zeggen. Bovendien, aldfi secretaris, wordt het kerkelijk 7 geteisterd door een cocktail aan t kookte experimenten. c Van onze kerkredactie NIJMEGEN Het internat? r.k. theologische tijdschrift Cono zal aanmerkelijke veranderingen dergaan. In de nabije toekomst grote actuele problemen niet L vanuit de theologie, maar ook wj de mens- en natuu rwetenschappe vanuit kunst en literatuur \v€ behandeld. De uitgebreide stat theologen zal worden aangevuld een permanente raad van tien f fenaars van natuur- en menswl" schappen. Blijvend is het konsekwent e menisch en pastorale karakter), het tijdschrift. Ook wil het het g terrein van de theologie blijvet. strijken. Maar dringender dan* wordt de behoefte gevoeld aan1 interdisciplinaire behandeling de thematieken. De samenwe van theologen en andere w' schapsbeoefenaars is volgens dt dactie een overbiddelijke eis gl den. Dit dient te gebeuren in sr hang met de grote sociale en j rele ontwikkelingen van onze tijd1 Concilium werd in 1964 opg« IHet verschijnt thans (tien maal1 jaar) in tien talen met een geza lijke oplaag van 50.000. Van. een verslaggever ZWOLLE In Zwolle is, op ik tief van het voormalig bestuur het Nederlandse Architecten Gi schap, dat na kritiek op het tijdens de vergadering in Utrec| 2 maart van dit jaar aftrad, een we vereniging van architecten richt Hierdoor is het aantal arch tenbonden in ons land tot drie lopen. De nieuwe bond noemt zich de, eniging van Nederlandse Praktij' de Architecten (NPA). De grootsl ganisatie in deze sector is de, ninklijke maatschappij ter bevt ring der bouwkunst Bond van Ni- landse Architecten (BNA-. Verl er nog het Nederlands Arohitj Genootschap (NAG). Nieuwe leider va> Ethiopische ker) ADDIS ABEBA Abuna Thefi los (64), sinds 1951 aartsbisschop Harrar, is door het kiescollege v«' Ethiopische orthodoxe kerk mef van de 144 stemmen tot patriarch kozen. Hij volgt patriarch Basa op, die in oktober op hoge led stierf, nadat hij ;zijn ambt door zfc al vele jaren niet meer had ku» waarnemen. I' De delegaties van de Ver| Staten en de Sowjet-Unie op de; sprekingen over de beperking strategische wapenen (SALT) hel gisteren de vierde ronde van hu» sprekingen afgesloten. Men is eengekomen het overleg op 8 ju hervatten in Helsinki 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2