Sprookje van rijke GZB
is nu definitief voorbij
Vrijdags naar de kerk
weekend uit te gaan
on
Ouders verwijten de
kerk wat zij zelf doen
Paus ziet geen
verschil meer
met orthodoxie
Ds. B. van der Wal (39) Rhodesische kei
van Evangelie en zit °p kopererl
Industrie overleden
Partijkeus ds. Spijkerboer
in publieke discussie
Uw probleem
is het
onze
BISSCHOP ERISST:
Dr. A. J. Nijk nu
hoogleraar
BEROEPINGSWERK
COM M ENTA AR
Breznjew
Een woord voor vandaag
ZONDAGSPLICHT IN DISCUSSIE
Puzzelhoek
Brieven die niet zUn
van naam en adres kunnen niet In
nehandellng worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Waar zou ik de opleiding
tot pedicure kunnen volgen? (Ik
woon in de buurt van Gorinchem.)
Wat zijn de kosten ongeveer en hoe
lang is de duur?
Antwoord: Een uitgebreide docu
mentatie over de opleiding tot pedi
cure kunt u aanvragen bij de Stich
ting vakopleiding en vakexamens
voor de detailhandel in schoenen,
Velkenkamp 40, Driebergen, telefoon
03438 - 6429. U ontvangt dan een
pakketje, waarin alle mogelijke ge
gevens over opleiding, inrichting,
kosten, enz. staan.
Vraag: Een zogenaamd astralon
truitje kwam per abuis in de droog-
trommel en zit nu vol met kreukels,
die ik er na drie of vier maal
kletsnat ophangen en drogen niet
meer uit kan krijgen.
Antwoord: Veel is er niet te doen
aan uw truitje. °p de meeste kle
dingstukken staat een etiketje met
gegevens over wassen, strijken, enz.
Misschien kunt u met heel voorzich
tig en koel strijken er nog iets van
terecht brengen, maar veel kans op
slagen is er niet.
Vraag: Hierbij zend ik u een blad
van een anthurium (flamingo). Deze
plant geeft wel bloem, maar de bla
deren doen zo raar.
Antwoord: De toestand van het
blad was van dien aard, dat we niet
direct de oorzaak kunnen noemen.
We houden het op spint. Dit herkent
men aan bruine en gele verkleurin
gen van het blad, met soms aan de
onderkant spinsel. Dit wordt bevor
derd door te hoge temperatuur of te
droge warmte. Bestrijding geschiedt
door bespuiting met basudrine, deril,
poliflorins of etisseol. Na 10 tot 14
dagen herhalen. Zo nodig, nogmaals.
Vergeet de achterkant van het blad
niet. Daar u in Leiden woont, vesti
gen we Uw aandacht op de moge
lijkheid om in geval van ziekte of
moeilijkheden van een plant eens
binnen te lopen in de kas van de
Hortus Botanicus aan het Rapen
burg. Het personeel is zeer hulp
vaardig en bovendien vakkundig.
beiders en Keniase synodeleden. Een
belangrijke stap is dat deze jonge
kerk vorig jaar zelf zendende kerk is
geworden door de uitzending van een
evangelist en een onderwijzer naar
het gebied Turkana met hulp van de
G.Z.B. Het medisch centrum te Pla
teau (vorig jaar 44.000 patiënten)
werd uitgebreid met een nieuwe
kraamkliniek. In zijn openingswoord
stelde voorzitter ds. J. van Sliedregt
an een onzer verslaggevers
ZEIST Aan het sprookje van de rijke G.Z.B. is thans definitief een einde gekomen. De laatste
reserve (860.000 gulden) is praktiseh geheel opgegaan aan het tekort over 1970 dat 818.000
gulden bedroeg. Vanaf dit jaar zal de Gereformeerde Zendingsbond de tering nauwkeurig naar de
nering moeten zetten.
Dit stelde ds. C. J. R Lam vast in
zijn financieel verslag op de jaarver
gadering van de GZB, de zendingsin
stantie van het rechter deel van de
Nederlands Hervormde Kerk. De te
korten van de laatste jaren zijn be
paald niet een gevolg van verminder
de offervaardigheid, integendeel. De
inkomsten bedroegen in 1970 2,1 mil
joen tegen 1,5 miljoen in 1969. Dat
betekent een vermeerdering in één
jaar met 33 procent.
Het werk van de G.Z.B. in Torad-
ja-land (Celebes) en in Kenia is de
laatste tien jaar echter zeer sterk uit
gebreid. Zo klommen de uitgaven van
1.8 miljoen in 1969 naar 2,9 miljoen in
1970. Hierin is begrepen het extra-be
drag van 375.000 gulden waarmee de
G.Z.B. de Toradja-kerk in de gele
genheid heeft gesteld enkele oude
schulden o.a. achterstallige salarissen
te delgen. Ook het getal medewerkers
en medewerksters van de G.Z.IJ.
overzee is nog nooit zo hoog geweest
en bedraagt thans 21.
Het jaarverslag van de secretaris
sen dat eveneens werd voorgelezen
door ds. Lam omdat ds. H. Harkema
enkele maanden in Indonesië is.
knoopte aan bii een nota van dr. H.
Kraemer uit 1939 over het werk van
de G.Z.B. Kraemer wees op drie ge
varen voor de kerk in Toradja-land:
de adat, de druk van de Islam en het
gewroet van de missie. Deze drie fac
toren gelden na dertig jaar nog volop.
Ook het „gewroet der Rooms-katho-
lieken" (de term is van Kraemer)
gaat onverminderd voort. Zo meldt
het jaarverslag dat in het dorp Bi-
tuan, waar de Toradja-kerk door bij
zondere omstandigheden een moeilij
ke tijd doormaakt, op 100 meter af
stand een kerk is gesticht door de
missie volgens het vertrouwde recept:
gratis verstrekking van medicijnen
en kleding. In Kenia werkt de G.Z.B.
sinds 1961. De jonge kerk daar groeit
naar zelfstandigheid. Het eigen aan
deel in de financiën neemt toe. Er
wordt gewerkt aan de instelling van
een „joint commitee" van zendingsar-
BREDA (ANP) „Wat gebeurt er
als ouders zien dat opgroeiende kin
deren hun kerkelijke praktijken niet
overnemen en dat jonggehuwden in
de beleving van hét geloof andere
wegen gaan dan het gezin, waar zij
uit voortkomen? Deze vraag legde
bisschop Ernst van Breda gisteren
voor aan de diocesane pastorale raad
van zijn bisdom, welke onder meer
de hedendaagse geloofsbeleving be
spreekt.
Bisschop 'Ernst constateerde hier,
dat in het gezin en elders, waar een
directe ontmoeting plaats vindt tus
sen de generaties, men eerder geneigd
is ruimte te laten en tegelijk de band
te bewaren dan in breder kerkver
band. „Het is mij wel overkomen dat
mensen aan de kerkelijke leiders ver
wijten wat zij zélf in het gezin doen:
ruimte laten aan verscheidenheid en
verandering en geen banden breken.
Daarbij blijkt dan, dat er in het gezin
begrip en verstandhouding ontstaan
bij behoud van ieders eigenheid. De
verhoudingen in de kerk kunnen er
bij winnen, wanneer dezelfde gezind
heid richtinggevend is in de kerk,"
aldus de bisschop Ernst.
De daling van het kerkbezoek en
de drastische vermindering van het
aantal kandidaten voor priesterlijk
ambt en kloosterleven dwingen om te
onderzoeken wat er gaande is en wat
er gebeuren moet. „Ook wanneer wij
weten dat het verleden niet terug
keert en dat de toekomst anders zal
zijn, blijft staan, dat wij de waarden,
die hier aan de orde zijn, moeten be
hartigen voor de tijd die komt. Wan
neer wij ons echter een oordeel wil
len vormen over het kerkelijk gebeu
ren nu, moeten we niet alleen kijken
naar wat minder wordt of verdwijnt,
maar ook naar wat komt".
Tenslotte zei bisschop Ernst: „Wie
enerzijds de vele taken ziet die zich
aandienen en anderzijds oog heeft
voor de eigenlijke geloofskern. die de
ziel is van het ondernemen van de
kerk, heeft weinig aanleiding om te
gaan neerzitten bij een proces van
afbraak, maar meer om aan het werk
te gaan met het oog op de toekomst".
Benoemingen: Tot officier van justitie in
het arrondissement Alkmaar is benoemd
mr. J. van. den Oever, thans substituut-of
ficier van justlUe ln het arrondissement
Haarlem. Drs P. Meeuwsen uit Amsterdan
is met ingang van 1 september benoemd
tot directeur-teamleider van het in Utrecht
gevestigde bureau van de landelijke ver-
ontging vormingswerk Jonge volwassenen.
Deze vereniging is op 1 november opge
richt en telt ongeveer 80 centra uit het
hele land als leden. De heer Meeuwsen ls
thans als sociaal-psycholoog verbonden aan
de schoot voor de journalistiek in Utrecht.
AMSTERDAM Dr. A. J. Nijk te
Zeist is benoemd tot gewoon hoogle
raar in de andragologie (leer van de
vorming van volwassenen) aan de
Universiteit van Amsterdam (facul
teit der sociale wetenschappen). Hij is
opvolger van prof. dr. T. T. ten Have.
De heer Nijk is van huis uit theo
loog. Hij doceerde binnen de faculteit
der godgeleerdheid van de Amster
damse universiteit theorie en praktijk
van het vormingswerk, dat een be
langrijk deelgebied is van de andra
gologie. In zijn proefschrift „Seculari
satie" heeft hij historisch materiaal
met filosofisch-antropologische per
spectieven samengebracht, en vond
daarbij tevens aanknopingspunten in
de godsdienstsociologie.
Dr. Nijk was tot 1957 assistent aan
de theologische faculteit in Gronin
gen. Daarna is hij zes jaar als staflid
verbonden geweest aan de Stichting
Kerk en Wereld in Driebergen, waar
hij zich vooral bezig hield met het
cursus- en conferentiewerk. Sinds
1964 was hij als wetenschappelijk
hoofdmedewerker verbonden aan de
theologische faculteit van de Univer
siteit van Amsterdam, met als op
dracht: theorie en praktijk van het
vormingswerk. Hij promoveerde in
1968 bij Prof. Dr. J. Sperna Weiland.
Naast het voorzitterschap van de
wetenschappelijke staf van de theolo
gische faculteit was hij als adviseur
nauw betrokken bij onderzoekspro
jecten Kerk en Wereld en is hij o.a.
lid van de adviescommissie Vrije
Universiteit Onderzoek Politieke Vor
ming in Nederland. Ook is hij redac
tiesecretaris van „Wending", sinds
1960. Hij heeft verscheidene publika-
ties op zijn naam staan.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Hoogeveen: A. P.
Nauta te Vlaardingen; te Twisk c.a
J. Kawarman, laatstelijk pred. bij de
prot. kerken in Indonesië, wonende te
Driebergen.
Aangenomen: naar Steenwijk: E. J.
C. Hamminga te Hoogeveen.
Bedankt: voor Zetten-Andelst: B.
Haverkamp te Nijkerkerveen.
Benoemd: tot leraar godsdienst aan
het Develstein College: J. L. Verbeek
Wolthuys te Rotterdam-Z.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Rotterdam-Delfsha-
ven, drs. Th. Vollenhoven te Eindho
ven.
Aangenomen: naar Herwijnen: C.
van Ommen te Werkendam.
Ds. J. C. Langeveld te Soest, voor
heen miss. pred. te Buenos Aires, kan
geen verdere beroepen in overweging
nemen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Scheveningen: B den
Vos te Den Boer.
BAPTISTENGEM.
Aangenomen: naar Workum-Mak-
kum: C. Moleman te Oostduinkerke
(reet.).
dat de zending bedreigd wordt door
humaniserende tendenzen en een vals
eenheidsstreven. De dialoog verdringt
de wekroep tot geloof in Christus. Zo
wordt de absoluutheid van het evan
gelie aangetast. De G.ZB. weet zich
in het labyrinth van meningen
geroepen steeds te luisteren naar
Gods woord. Maar zij wil zich niet in
het negatieve ingraven maar positief
met een eigen intfreng komen. Dat
stelt hoge eisen aan onze theologische
bezinning en aan onze offerbereid
heid, aldus ds. Van Sliedregt.
Hij herinnerde aan Jozef in de ge
vangenis die de dromen van de
schenker en de bakker moest uitleg
gen. Heidenen hebben dromen die ie
niet kunnen duiden. Geen dialoog
kan uitkomst geven, alleen een
knecht Gods. Jozef is in zichzelf
machteloos. Hij stelt zich dan ook
niet boven de heidenen maar hij gaat
ook geen dialoog met hen aan. Hij
De partijleider van de Sowjetunie, Leonid
Breznjew, heeft een zeer tevreden toespraak ge
houden op het veertiende congres van de commu
nistische partij van Tsjechoslowakije.
Men kan zich de tevredenheid van Breznjew ook
goed voorstellen. De toestand in Tsjechoslowakije
is voor de Sowjetunie weer politiek gezond. De
stalinistische leuze „met de Sowjetunie voor eeu
wige tijden" weergalmt opnieuw door Tsjechoslo
wakije, .waar het de bevolking wordt ingehamerd
dat haar land niet in staat is op eigen benen te
staan. In nederigheid jegens de Sowjetunie over
treft momenteel geen partijleider in Oost-Europa
de trotse, autoritaire Goestaw Hoesak, die de bezet
ting van Tsjechoslowakije eens scherp heeft ver
oordeeld, maar nu zichzelf voortdurend belachelijk
maakt door zijn Sowjet-kameraden hartelijk te be
danken voor de inval.
Breznjew behoeft niet te vrezen dat Hoesak in
Tsjechoslowakije nog ooit een leider met enig aan
zien zal worden en in staat zal zijn een enigszins
zelfstandig beleid te gaan voeren. Zijn positie valt
of staat met de steun die hij van het Kremlin ont
vangt.
De enige beloning, die de Russische partijleider
verstrekte voor het werk, dat Hoesak als harde
chirurg van het gezonde communisme heeft ver
richt, bestond uit een paar zoenen. Alexander
Doebtsek heeft nog kort vóór de inval ervaren dat
Breznjew daar niet zuinig mee is. Enige betekenis
voor zijn positie als partijleider van Tsjechoslowa
kije kan Hoesak dan ook niet hechten aan dit ge
zoen.
Het zou een geringe, duur gekochte triomf zijn
geweest voor Hoesak, indien Breznjew openlijk had
aangekondigd dat nu de tijd gekomen was om de
Russische troepen geheel of althans gedeelte
lijk uit Tsjechoslowakije terug te trekken. Deze
troepen bevinden zich daar volgens een einde 1968
door Moskou gedicteerd verdrag „tijdelijk" en Hoe
sak heeft steeds het vertrek van deze door de be
volking zo gehate soldaten beschouwd als de be
langrijkste rechtvaardiging voor het impopulaire
beleid dat hij ging voeren.
De partijleider van de Sowjetnnie vond het ech
ter niet nodig ook maar een woord te zeggen over
de Russische troepen in Tsjechoslowakije. Hij
zweeg eveneens over zijn voorstel om met de wes
terse landen te komen tot onderhandelingen over
een wederzijdse vermindering van het aantal troe
pen in Centraal-Europa, terwijl men mag aanne
men dat juist voor dit onderwerp een meer dan
gewone belangstelling bestaat in Tsjechoslowakije.
Breznjew sprak wel over zijn geliefde onder
werp: het beleggen van een Europese veiligheids-
conferentie. Het is kenmerkend voor de zelfgenoeg
zaamheid van deze Sowjet-leider dat hij kennelijk
zelf niet beseft, welk een lugubere klank de term
veiligheid heeft als juist hij dat woord gebruikt in
een toespraak tot Tsjechoslowakije.
Het zou voor de westerse landen de moeite waard
zijn om deel te nemen aan een conferentie over
de Europese veiligheid om hem alleen daar al in
het openbaar op te wijzen.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dwrdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie-
J. de Berg (voorzitter),
H. P Ester, G. J Brinkman
J. van Hofwegen.
nodigt hen uit om zich samen met
hem te stellen voor de levende God.
Daarin zag ds. Van Sliedregt het
voorbeeld van de rechte zendingshou
ding: zich in liefde en overgave met
en naast (vooral niet boven) de heide
nen samen stellen onder Gods woord.
In de vakature dr. C. A. Tukker
werd dr. A Graveland te Maarsen
gekozen tot lid van het hoofdbestuur.
Tenslotte vertelde de heer Lindeboom
over zijn werk als bouwkundige in
Kenia. Memoreren wij nog dat er ter
vergadering enige onrust was over
het feit dat de G.Z.B. twee predikan
ten heeft aangetrokken als vrijgestel
den voor het werk in Nederland
naast ds. Harkema: ds. Lam en ds.
Van Sliedregt. Dreigt er geen over-
organisatie? Volgens het bestuur
moest men eerder zeggen dat de
G.Z.B. jarenlang onder georganiseerd
is geweest, met alle gevolgen van
dien. En ook nu is het bureau in feite
nog onderbezet, zeker als men verge
lijkt met Oegstgeest en Baarn. Men
moet rekening houden met de gewel
dige groei van het G.Z.B.-werk.
Er moet in die bovenzaal in Jeruzalem, waar de volgelingen van Chri
tus elkaar tussen Hemelvaart en Pinksteren ontmoetten, voortdurei
een spanning hebben geheerst vanwege het vreemde, dat was aangeko
digd, maar waarvan niemand ook maar bij benadering kon weten, h
het komen zou. Maar in deze dagen van spanning wordt het gebed ni
vergeten. „Deze allen bleven eendrachtig volharden in het gebet
(Handelingen 1:14.)
Het gebed „hangt er niet bij". Integendeel: het is het begin en het eii
van al wat hier wordt gedaan en besproken. Het is een ononderbrok
gebed tot God om de komst van de Trooster. Die beloofd is en zone.
Wie de kerk niet voort kan. En er wordt geen wanklank gehoord: er
ook in dit bidden eendracht in inhoud en concentratie. Wat kan h
moeilijk vallen te volharden in het gebed. Hoe vaak houden wij maar i
met bidden, omdat het lijkt, dat ons gebed toch niet wordt gehoord Hi
is een groep mensen bijeen, die begrepen heeft, dat het bidden zont
ophouden en in grote eendracht God niet onverschillig kón laten. 1
zeer binnenkort wordt hun gebed verhoord.
Weiezen vandaag: Handelingen9:17-25.
O
ISTANBOEL, ATHENE (KNP/EPS)
De brief van paus Paulus aan de
orthodoxe patriarch van Constantino-
pel, Athenagoras, waarin hij aan
dringt op nauwere oecumenische sa
menwerking tussen orthodoxen en
katholieken, heeft in de orthodoxe
wereld groot opzien gebaard. In zijn
brief schreef de paus dat er tussen de
twee kerken al een „vrijwel complete
overeenstemming bestaat, hoewel nog
niet volmaakt, die voortvloeit uit on
ze gemeenschappelijke deelname in
het mysterie van Christus en zijn
kerk".
Een verklaring van het secretariaat
van patriarch Athenagoras, dat sa
men met een afschrift van het pause
lijke schrijven aan alle orthodoxe
bisschoppen is gestuurd, spreekt van
een ommezwaai in de houding der
katholieken, zoals die nog niet eerder
in de geschiedenis is voorgekomen.
Kardinaal Willebrands, voorzitter
van het secretariaat voor de eenheid
van de r.k.kerk, heeft in Athene een
bespreking gevoerd met aartsbisschop
Hieronymos, de primaat van de
Grieks orthodoxe kerk. Daarbij is
vooral het onderwerp de christelijke
eenheid aan de orde gekomen, zo
heeft een woordvoerder van de heili
ge synode de Grieks-orthodoxe kerk
meegedeeld.
Het einde van deze maand is kardi
naal Willebrands samen met de je-
zuiet John F. Long eveneens lid van
het secretariaat voor da eenheid, aan
wezig bij de verkiezing van een nieu
we patriarch voor de Pussisch ortho
doxe kerk in Moskou
Ds. J. G. Frerichs (90)
overleden
HAARLEM Dinsdag is op Wes-
terveld begraven de oudste predikant
van de Doopsgezinde Broederschap
ds. J. G. Frerichs, emeritus te Haar
lem. Hij bereikte de leeftijd van ne
gentig jaar.
Geboren te Nes op Améland. waar
zijn vader predikant was. studeerde
hij in Amsterdam en hij diende ach
tereenvolgens de doopsgezinde ge
meenten van Ternaard (Fr.) van 1906
tot 1914. van Staveren-Molkwerum
van 1914 tot 1921, van Zaandam Oost
van 1927 tot 1932 en van Haarlem
van 1932 tot 1946 toen hij met emeri
taat ging. Hij bleef lid van het be
stuur van de Algemene Doopsgezinde
Sociëteit te Haarlem en werd curator
van het Doopsgezind Seminarie te
Amsterdam.
Tien jaar geleden verscheen van
zijn hand een theologisch werk geti
teld „Merselijke waardigheid en
menselijke vaarde".
DRIEBERGEN Ds. B. van der
Wal, predikant buitengewone werk
zaamheden van de hervormde kerk,
is maandag op 39-jarige leeftijd na
een ziekte van enige maanden overle
den.
Zijn heengaan betekent een tweede
ernstige slag voor „Evangelie en In
dustrie" na het overlijden van de in
dustriepredikant A. Terlouw enige
maanden geleden. Ds. Van der Wal
heeft een belangrijke bijdrage gele
verd in de zeer moeilijk gebleken
taak om de kerk present te stellen in
het bedrijfsleven.
In 1931 in Dirksland geboren (als
zoon van ds. C. van der Wal, die
thans als emeritus bijstand in het
pastoraat verricht in Hilversum) is
hij in 1959 afgestudeerd in Utrecht
onder meer na een stage te hebben
gelopen in de Oranjekerkgemeente in
Amsterdam. Van 1961 tot '62 was hij
vicaris in Klaaswaal en daarna werd
hij stafmedewerker van het toen nog
in Utrecht gevestigde Universitair In
stituut Vormingswerk Bedrijfsleven.
In januari 1964 volgde zijn benoe
ming tot predikant buitengewone
werkzaamheden toen hij secretaris
werd van de Centrale Raad voor
Evangelie en Industrie en het Cen
traal Interkerkelijk Bureau Bedrijfs
leven ging beheren. Zijn belang
rijkste taak was de coördinatie en be
geleiding van het werk der industrie
predikanten. Hij was ook voorzitter
van de Europese contactgroep van in
dustriepredikanten.
Na een rouwdienst in de Morgen
sterkapel te Driebergen om half
één vrijdagmiddag wordt hij om twee
uur op de Nieuwe Algemene Begraaf
plaats te Driebergen begraven.
Benoemingen: met Ingang van 1 juli is
voor vijf jaar tot onderdirecteur in vaste
dienst van het Nederlands historisch insti
tuut te Rome (tevens hoofd van de afde
ling archeologie van dit Instituut) benoemd
drs C. M. Stibbe, wetenschappelijk hoofd
medewerker aan de rijksuniversiteit te
Leiden, hij volgt dr W. J Th. Peters op
die een benoeming als hoogleraar aanvaard
heeft Tot gewoon hoogleraar in de cen
trale interfaculteit en de faculteit der so
ciale wetenschappen aan de rijksuniversi
teit te Groningen is benoemd dr. L. W.
Nauta
Promoties: Gepromoveerd tot doctor in
de geneeskunde: L. M. Hogerzeil (R.U. Ut
recht). Gepromoveerd tot doctor ln de
technische wetenschappen: W. P. M, Mal-
fllet en L. M. L. F. Hosselet (TJi. Eindho
ven)
SALISBURY-EPS De vereni
Methodistische kerk van Rhod<
heeft een claim ingediend om ko
te gaan winnen op zijn grondb
van ongeveer duizend hectaren in -
noldine tussen de hoofdstad en Um
li in Oost-rhodesië. De kerk doet
om de Afrikaanse bevolking in dit
bied veilig te stellen en de inkoms
uit de eventuele koperwinning me
aan het gebied ten goede te doen 1
men. Zij heeft een aantal voorwa
den gesteld waaraan een maatsch
pij zou moeten voldoen alvorens d<
op haar gebied een concessie
krijgen.
De kerk heeft deze stappen gei
men nadat proefboringen naar koj
hadden uitgewezen dat de aanwez
heid daarvan zeer waarschijnlijk
De methodisten hadden lucht gek
gen van voornemens van aangrenzi
de mijnmaatschappijen om ook in
kerkelijke terrein af te dalen.
Benoemingen: Benoemd tot gew
hoogleraar In de psychiatrie aan de kat
lieke universiteit van Nijmegen: S.
dam
Promille: tot doctor in de wiskunde
natuurwetenschappen aan de rljksuniv»
teit te utrecht H. H. W. Velthuis en
W. Nuboer.
Benoemingen: Benoemd tot gew
hoogleraar in de geschiedenis van heH
derlands katholicisme aan de katmoli
universiteit van Ntjmegen: G. M. Spit
DELFT (KNP) Deken Sul van Delft biedt (bij wijze van proef
en naar een Amsterdams voorbeeld) zijn parochianen de zomermaan
den op vrijdagavond een extra verzorgde eucharistieviering met
Woordverkondiging aan. Hij wil hiermee zijn (Adelbert) parochia
nen, die voornamelijk in overbevolkte hoogbouw wonen, een pasto
rale oplossing bieden, wanneer zij in het weekend hun wijk ont
vluchten. „Het is niet bedoeld als een uitbreiding van de zondags
plicht, maar als een kwestie van dienstbaarheid aan al degenen, die
in verband met hun werk of woonomstandigheden gedurende het
weekeinde moeilijk de normale eucharistievieringen kunnen bijwo
nen", verklaart deken Sul.
laatste doen. aldus Rahner. dan
men zich bezondigen aan sacralis
dat door het christendom juist ov
wonnen moet zijn.
Karl Rahner vindt dat de eucha
tieviering volkomen terecht bij
christelijke leven hoort. Een chrisl
dom, dat principieel zonder eucha
tieviering zou willen doen. zou d<
mee een eind maken aan zijn chri!
lijk en kerkelijk leven. Maar da
mee is nog niets gezegd over
frequentie van de eucharistievier
zo zegt hij.
De Delftse deken heeft zijn initia
tief besproken met het bestuur van
het bisdom Rotterdam. De kwestie
van de zondagsplicht is overigens
reeds langer in theologische
discussie. Met name de bekende
Duitse r.k.. theoloog prof. dr. Karl
Rahner vindt tegen „een vrije varia
bele en alternatieve uitbreiding der
zondagsplicht geen bezwaren aanwe
zig". iHij zegt dit in een korte be
schouwing, welke zojuist verschenen
is in de verzamelband „Chancen des
Glaubens", (nr 389) van uitgeverij
Herder.
Karl Rahner wijst in die beschou
wing erop, dat de zondagsplicht, die
voorschrijft, dat de katholieken des
zondags „met eerbied en aandacht"
de h. mis moeten bijwonen, een ker
kelijk gebod is, dat opgeheven kan
worden door een besluit van de ker
kelijke leiding. Het gebod kan ook
krachteloos worden, wanneer de
meerderheid der parochianen er an
ders over denkt en dit ook moreel
geoorloofd acht. Of dit laatste nu
reeds het geval is in de katholieke
•kerk onttrekt zich, zo zegtRahner.
aan zijn beoordeling als dogmaticus.
Hij merkt evenwel op „voorzichtig en
bescheiden" te willen waarschuwen
tegen een mogelijke overschatting
van het sacramentele en daarmee ook
van de eucharistieviering. Men kan,
aldus Rahner, met het tweede Vati
caanse concilie de eucharistieviering
„bron en hoogtepunt van heel het
christelijke leven" noemen, maar dan
moet men bij een dergelijk loftuiting
toch wel nuchter en theologisch voor
zichtig blijven.
Ook hier, vervolgt de hoogleraar
moet men onderscheid maken tussen
het symbool en datgene, waarvoor dit
symbool staat, dus tussen de cultische
tegenwoordigheid van Christus' dood
en diens sterven zelf. Bron en hoogte
punt van het christelijk leven is de
eucharistie door het gesymboliseerde,
namelijk de dood des Heren, niet zo
maar de eucharistie in haar dimensie
van sacramenteel teken. Zou men dit
SPIJKENISSE Na de verkiezingen heeft de Amsterdamse hervormde
studentenpredikant A. A. Spijkerboer in een artikel in de dagbladen Trouw
en Het Kwartet verklaard, dat hij dit keer op de A.R.P. zijn stem heeft
uitgebracht Deze ontboezeming heeft in brede kring verwondering gewekt.
Als eindredacteur van het blad In de Waagschaal heeft ds. Spijkerboer zijn
lidmaatschap van de Partij van de Arbeid nimmer verzwegen.
Tijdens een discussieavond op dinsdag 1 juni a.s., welke door de hervormde
sociëteit Patmos ta»Spijkenisse wordt belegd, zal ds. Spijkerboer zijn poli
tieke keuze nader toelichten. Als opponent zal ds. H. R. Stroes te Rotterdam
optreden die deelnemer is aan het Gereformeerd Vredesberaad. Ds. Stroes
is lid van de A.R.P. doch heeft met vele andere deelnemers aan het Gerefor
meerd Vredesberaad bij de laatste verkiezingen zijn stem op de progressieve
concentratie uitgebracht.
De discussieavond vindt plaats in de Patmosruimte van de Michaelkerk
te Spijkenisse.
KARL RAHNER
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. reiziger, 8. familielid, 9
hemelgeest. 10. reeds, 12. bevel, 13. ieder,
15. nachtvogel, 17. vogel, 19. familielid, 21.
vissersschuit, 23. strook langs de weg, 24
voorzetsel, 25. leger, 26. pers. voor-
naamw., 27. grondsoort. 29. myth, figuur,
31. bar, 32. een zekere. 34. tel, 35. telwoorc
(Eng 37. latwerk. 39. pers. voornaamw.
41. plaats in Friesland, 43. Algemeen
kiesrecht(afk.),44. letterkundige.
Verticaal. 1. familielid, 2. sportterm, 3
draaiende trommel, 4. scheik. element, 5
kleur,6.zijtak Rijn,7. rondhout,8. praal
graf. 11. schaduwrijk, 12. groente, 14
rund, 16. altijd, 18. plaatsje onder de gem.
Gorssel, 20. luidruchtig feest. 22. toiletar
tikel. 23. verzoek, 28. ik (Lat.), 30. dwaas,
32. plaats in Zeeland, 33. meisjesnaam. 36.
keurig. 38. Europeaan. 40. myth, figuur,
42. voorvoegsel.43. slede.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. mus. 3. Leo. 4. oot, 6. lel. 7. alp. 9.
bar. 11. er. 12. af, 14. ma. 15. as, 17. de. 19. el,
20. la. 22. om. 23. erg, 25. sas. 27. los, 29. ego.
30. kol.31. mei.
Vert. 1. mol, 2. sol, 3. lol. 5. tra. 7. ar. 8. pa,
9. ba. 10. ra, 11. eed. 13. fel. 14. mal. 16. sim,
18. Ee. 19. eg. 21. as. 22. os. 24. ree, 26. aal. 27.
lom. 28. ski.