Dronten leverde geen
gereformeerd bolwerk op
Jongeren steunen
vormingswerk in Kenia
Groningse jongeren in
oecumenisch (doop)boek
Tref dag Leger des Heils
trekt 4.000 bezoekers
Bondsdag' in zevenen gedeeld
BEROEPIÏVGSWERK
y
COMMENTAAR
NIET NODIG
Ds. R. J.v. d. Veen
ten om-echte
geweigerd
ndaag
Rotterdam koopt
planologisch
rekenmodel
Leger-hoedjes voor 85 en 21 guldens
Puzzelboek
Pinksterjeugi
lieilbrengem
bezig zijn
NS'ers krijgei
4,5 pet. meel
DRONTEN Het bolwerk-karakter van de bijeenkomsten der gereformeerde jongeren op he
melvaartsdag is nu wel echt verleden tijd. Er waren geen dichte gelederen in de Meerpaal in Dron
ten, de twaalfhonderd aanwezige jongeren werden onmiddellijk verspreid om in zev engroepen over
de vraag: „Wat heb ik aan God" na te denken. En de slotliturgie was niet een manifestatie van
kracht en zekerheid, maar eindigde heel schuchter met een gezamenlijk gebed des Heren.
Dr. M. J. ARNTZEN
dogma is lofzang
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Harfsen, G. Griffioen
te Nuenen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen: naar Groningen-
West, H. Kremer te Zaandam.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt: voor Lutten/Gramsber-
gen, B. van Riet te Slikkerveer.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen: te Utrecht, D. de Jonge
te Yerseke; te Winschoten, kand. J.
Schotanus te Amersfoort.
Maar toen de jongeren naar buiten
dromden om hun aandeel in de ver
keersstroom langs de IJsselmeerkust
te gaan leveren hadden ze meer en
intenser gedachten uitgewisseld dan
ooit te voren op een „bondsdag
Het landelijk centrum voor gere
formeerd jeugdwerk had de lag van
een paar '„attributen" voorzien die
enorm bijdroegen tot de sfeer en de
aard van het gesprek: het trio Louis
Van Dijk en het parochie-jongeren
koor van de Groenestraat uit Nijme
gen onder leiding van pater Verhoe
ven, die de samenzang tot een bele
venis maakten en het IKOR/CVK-
portret dat Pieter Verhoef maakte
van de Zeeuw Flipse. Dat fungeerde
als introductie tot de vraag „Wat heb
ik eigenlijk aan God".
Alle groepen begonnen meteen met
het een beetje rare vraag te vinden
en schoven er hun eigen varianten op
die vraag tussen. Het zeer bonte ge
zelschap van opinieleiders (dr. M. J.
Arntzen, dr. A. J. Jelsma, ds. J. Over-
duin, ds. J. Visser, Prof. dr. Kr.
Strijd, Huub Oosterhuis en kapelaan
J. Ruyter) trad niet gezamenlijk voor
het forum, maar allen pikten een deel
van de jeugd mee om in afzonderlijke
lokaliteiten ook van de naburige
gereformeerde kerk gezamenlijk
commentaar op de vraag op te stel
len.
Dr. Arntzen werd stevig aan de
t^pd gevoeld over zijn uittreden uit
de gereformeerde kerken („ik merkte,
dat elke ^ag dat ik langer binnen dat
verband bleef ongewild meewerkte
aan een streven dat ik voor de ge
meente niet meer kon verantwoor
den"). Ds. Overduin ging zo democra
tisch te werk dat hij liet stemmen
over alternatieve antwoorden op de
vraag. Het antwoord dat de meerder
heid ondersteunde, luidde: „Naarmate
Jezus Christus in ons en voor ons
betekenis krijgt betekent hij ook
meer voor ons door de dienst aan
ROTTERDAM „Harambee" (het Keniase woord voor samen
werking), de actie van hervormd gereformeerde jongeren voor de
inventaris van een vormingscentrum te Eldoret in Kenia heeft
35.300 gulden opgebracht. Daarmee heeft deze actie de raming met
ruim vijftig procent overtroffen, want het streefcijfer was 22.500
gulden.
Dit werd gisteren bekend gemaakt
op de bondsdag van de hervormd-ge-
ferormeerde jeugdbi.nd. Het bovenge
noemde cijfer is nog geen eindbedrag,
want in verschil'ende plaatsen lopen
r.og acties. Het bedrag werd door
bondsvoorzitter ds. P. J. Bos van
Ameide overgedragen aan ds. J. van
der Velden, bestuurslid van de gere
formeerde zendingsbond.
Deze bondsdag in De Doelen te
Rotterdam werd verder gekenmerkt
door veel muziek, samenzang, een
verzoekprogramma door doelen-orga
nist Arie J. Keijzer, een samenspel-
groep van de pedagogische academie
Jaarbeurs verliest
zeker een ton op
„Leven en welzijn"
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De Koninklijke Ne
derlandse Jaarbeurs zal zeker een ton
uit moeten trekken om de kosten te
dekken van de manifestatie „Leven
en Welzijn", die momenteel in de
Utrechtse jaarbeurshallen wordt ge
houden.
Het aantal bezoekers aan deze bij
zondere expositie, waarin tal van fa
cetten van lucht- en watervervuiling
aan de orde worden gesteld, valt bij
zonder tegen. „We hadden op hon
derdduizend belangstellenden ge
rekend, maar dat aantal halen wij bij
stukken na niet", aldus de heer H.
Butselaar van de jaarbeurs, samen
met Karei Prior de organisator van
de manifestie.
De laatste dagen is er een kente
ring ten goede gekomen, vooral giste
ren. toen er ruim zesduizend belang
stellenden kwamen. Dit is dan ook de
reden dat de jaarbeursdirectie don
derdag heeft besloten de sluitingsda
tum drie dagen te verschuiven en nu
te stellen op zondagmiddag 5 uur.
De Driestar te Gouda onder leiding
van de heer S. W. M. Bezemer en een
Delfts kinderkoor dat onder leiding
van Gert Jan Sterk liederen zong in
het swahili (de taal van Kenia).
Thema van deze dag was in het
kader van de viering van Christus'
hemelvaart. „Leve de Koning", uit
gaande van psalm 72 vers 15. Na een
meditatie van ds. T van 't Veld over
„Wat heb je aan die Koning" refe
reerde ds. G. Bjesbroek over „vVatzie
je van zijn Rijk?" Velen wenden zich
in onze tijd teleurgesteld van de kerk
af om evangelisch geïnspireerd n de
wereld aan maatschappijvernieuwing
te gaan werken, aldus ds. Biesbroek.
Hij constateerde hier een heilloze
vereenzijdiging en ontwrichting van
de bijbelse boodschap, maar hij
waarschuwde om zich er ook niet te
gemakkelijk vanaf te maken. Hij
noemde de verschuiving naar linkse
ideologieën weer een onbetaalde re
kening van de kerk die haar roeping
in het politieke en maatschappelijke
leven vaak niet zag en het Konink
rijk Gods helemaal vergeestelijkte.
Christus is beslist geen Che Guevara
geweest. Hij zei tot Pilatus: „Mijn
koninkrijk is niet van deze wereld.
Wij mogen het dus nooit vereenzelvi
gen met aardse politieke doelstellin
gen. Het is een geestelijk rijk. Maar
wel heeft het alles te maken met het
leven hier op aarde. Wie ijvert voor
nieuwe maatschappijstructuren zon
der erkenning van de noodzaak van
persoonlijke wedergeboorte gaat vol
gens ds. Biesbroek op een verschrik
kelijke wijze voorbij aan de werkelij
ke nood. Tenslotte riep hij zijn genoor
op Christus' Koninkrijk gestalte te ge
ven in eigen omgeving door in ge
hoorzaamheid aan Zijn Woord een
leesbare brief, een zoutend zout te
zijn, ook in de politfek en de maat
schappij.
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN Tijdens een door
de hervormde jeugdpredikant D. Th.
Rutgers geleide dienst in de Nieuwe
Kerk te Groningen heeft een twaalf
tal jongeren in eigen woorden (en
niet met vaste formules) verklaard
dat zij voortaan willen behoren tot de
christelijke kerk. Zij hebben zich
daarbij in een in de dienst geïntrodu
ceerd "tijdelijk officieus oecumenisch
boek" ingeschreven met de nadruk
kelijke aantekening dat zij hopen en
verwachten dat dit boek spoedig zal
worden overgenomen.
Dat deze jongeren hiermee vooruit
lopen op de kerkelijke situatie, be
tekent een eerlijke en bewuste keus
voor een toekomstige eenheid van de
kerk. Het nieuwe oecumenische
doop-, belijdenis- en huwelijksboek
zou naar het inzicht van de (kerkelij
ke) City-groep Groningen moeten be
rusten bij de stedelijke raad van ker
ken en zou ter beschikking moeten
staan van allen die wel de sacramen
ten van doop, belijdenis en huwelijk
(voorzover dat beschouwd wordt als
een sacrament) wensen te ontvangen,
maar zich daarbij niet willen laten
inschrijven bij één vgn de vele ker
ken. In een brief aan de raad van
kerken heeft de City-groep gevraagd
het nu dus bestaande, officieuze boek
te willen aanvaarden als (doop)boek
van de raad van kerken en het open
te stellen voor inschrijving van doop.
belijdenis en huwelijk voor ieder die
dit wenst.
In het bouwbedrijf wordt gestaakt. Weliswaar
is er geen sprake van een stillegging van alle
werken, maar korte incidentele acties naast
enkele meer permanente zijn bijzonder storend
voor de goede voortgang van het arbeidsproces.
De bouwvakbonden begonnen acties na de mis
lukking van hun onderhandelingen met de aanne
mersorganisaties over een nieuwe c.a.o. Bij het
conflict in de bouw gaat het om de mate en de
wijze van loonsverhoging. De lonen in de bouw
zijn ditmaal extra-belangrijk, omdat het bouwbe
drijf koploper is bij de onderhandelingen. Wat in
deze bedrijfstak gebeurt, zal in de komende jaren
mede bepalend zijn voor de loonontwikkeling in
de rest van het bedrijfsleven.
Partijen in de bouw zijn het inprincipe eens over
de omvang van de loonsverhoging voor 1971 en
1972. Over beide jaren kunnen de werknemers
2% reële loonsverhoging ontvangen naast vol
ledige compensatie van prijsstijgingen. Zeker in
het licht van de bereidheid van de vakbeweging,
de looneisen te matigen met het oog op de moeilijke
economische situatie en de vele wensen op het
gebied van de collectieve voorzieningen houdt dit
loonvoorstel een alleszins redelijke verbetering in.
De aannemers bieden ingaande 1 juli tweemaal
2*4% (over 1971 en 1972) en bovendien een voor
schot van 2% voor compensatie van prijsstijgingen
De vakbonden echter willen op 1 januari 1972 nog
eens 2%% loonsverhoging ontvangen. Dit vak
bondsstandpunt is voor elke buitenstaander volko
men onbegrijpelijk en bovendien voor vele insiders
niet te vatten. De vakbonden zijn immers in
principe akkoord gegaan met 2%% reële verbete
ring per jaar. De opstelling van de bonden is op
zijn zachtst gezegd eigenaardig en verklaart de
aan de gang zijnde stakingsactie totaal niet.
Het lijkt erop dat met deze actie de bouwproduk-
tie onnodig nadelig wordt beïnvloed door de
omvang van de actie kan nu immers de woning
bouw niet volledig worden ontzien en de repu
tatie van de vakbeweging in het algemeen
geschaad. De kostbare uitkeringen uit de stakings
kassen van de bonden zijn vrij zinloos en verzwak
ken de toch al niet sterke financiële positie van de
bonden.
Om de zaak uit de impasse te helpen, zouden de
centrale werkgevers- en werknemersorganisaties
er verstandig aan doen, het initiatief te nemen tot
het weer bijeenbrengen van partijen om de onder
handelingstafel. Wenselijk is het organiseren van
eventueel een marathonzitting, die niet mag wor
den beëindigd, alvorens overeenstemming is be
reikt.
De kern van het probleem is terug te brengen
tot het op papier zetten van een verbeterde reken
som. Over de principiële uitgangspunten bestaat
immers geen meningsverschil. Het stakingswapen,
het uiterste middel van de vakbeweging, te gebrui
ken nadat alle andere pogingen hebben gefaald, is
te grof om een beperkt probleem als het onderha
vige tot een oplossing te brengen.
De Nederlandse vakbeweging heeft zich na de
oorlog bijzonder constructief opgesteld; ook nu mag
niet de schijn worden gewekt, dat het de vakbewe
ging om het wekken van onrust te doen zou zijn.
Ons land verkeert politiek en financieel-economisch
in een labiele toestand; daarom is het hoogst be
langrijk dat de maatschappelijke organisaties in
sociaal en economisch opzicht een duidelijke
bijdrage leveren tot grotere stabiliteit.
God, de naaste, de wereld en onszelf".
De hervormde predikant ds. J. Visser
uit Den Haag kwam met zijn groep
tot de conclusie: Flipse uit de IKOR-
film merkte in de nood wat hij aan
God had, maar wij zijn tamelijk zor
geloze welvaartskinderen, hoe moeten
wij het dan merken? Pas als we in
navolging van Christus de nood van
de wereld tot onze nood maken zullen
we merken wat we aan God hebben.
Schop onder dogma's
Ds. Arntzen werd geconfronteerd
met een jongere die hem voorstelde
„om met z'n allen een schop onder
die dogma's te geven en liefde en
blijdschap te putten uit de beloften
van Christus". Ds. Arntzen vond dat
een verkeerde opvatting van het be
grip dogma, want dogma betekent
juist ook lofzang. Maar de jongere zei
onder hilariteit „voor mij betekent
het meer klaagzang".
Prof. Strijd gewaagde bij zijn rap
portage van een grote onzekerheid in
zijn groep, maar hij was het er wel
over eens dat „wij slechts die
God kunnen dienen. Wiens Naam wij
kunnen vervangen door Jezus Chris
tus". Maar dat betekent ook,dat de
christenen in deze wereld tot 'positie
ve reolutionaire actie komen.
Huub Oosterhuis had zijn groep
een collage laten maken van ant
woorden: „Hij is alles en niets on-
omvatbaar onbegrijpelijkgeen
sluitende definitie een belofte
een inspiratie soms ver, soms
dichtbij. Hij gaat met je mee. Hij is
onze levenspartner".
In de groep van ds A. J. Jelsma
was het door sommigen als een ver
arming beschouwd, indien God al
leen herkenbaar zou zijn in Jezus
Christus. Kapelaan Ruyter had met
zijn groep een soort zelfportret ge
maakt. „We zijn die we zijn met onze
opvoeding, onze frustraties en onze
relaties. Ik doe wat ik ben en dat
noemen ze soms christelijk". Zijn
eigen commentaar: „We hebben God
binnen dogma's gevangen om hele
maal zeker te zijn
Liederen
Het waren bijna allemaal liederen
van Huub Oosterhuis die werden ge
zongen onder andere zijn indruk
wekkende variant op psalm 68: „Jij
die van alle namen wijkt". En de bal
lade die hij aan het slot zong geïn
spireerd op een joods Loofhuttenlied
werd ademloos beluisterd. Het was
een soort anti-manifestatie, waarin de
vele onzekerheden van de dag wer
den samengevat. En aan het eind van
de dag reikten de jongeren elkaar een
uit zilverpapier geknipte vis uit, als
herinnering aan hoe het allemaal be
gonnen is en als teken van hoop.
Kerkeraad Helpman:
GRONINGEN Naar aanleiding
van het besluit van de wijkraad-Oost
van de gereformeerde kerk van Help
man (Groningen) d.d. 19 april j.l. om
de door de liturgiecommissie voorbe
reide bijzondere dienst met het thema
„politiek in de geest van het evange
lie" niet te laten doorgaan, tengevolge
van ernstige bezwaren van'een aantal
leden van de wijkraad tegen het
voorgaan van ds R. J. van der Veen
te Amstelveen in deze dienst, gezien
diens recente handelwijze op partij
politiek terrein (stemadvies pro PPR)
deelt de kerkeraad van de gerefor
meerde kerk van Helpman, bestaande
uit de wijkraden Helpman-Oost en1
West, na zich in een geest van een
heid en saamhorigheid nader op dit
besluit bezonnen te hebben, het vol
gende mee:
Hoewel er begrip was voor de be
zwaren, is de kerkeraad van oordeel
dat er geen gronden waren om ds R.
J. van der Veen te weigeren, zodat
hij als predikant in volle rechten in
de gereformeerde kerken ten onrech
te verhinderd is Gods Woord te ver
kondigen.
Van dit besluit is ds R. J. van der
Veen inmiddels in kennis gesteld.
Het heengaan van Jezus Christus betekent ook een heengaan v4
discipelen. De hemelvaart maakt hen tol apostelen, dat zijn „gel
nen".
We lezen Toen keerden zij terug naar Jeruzalem Let er op dat j
naar huis terug keren. Ze gaan naar Jeruzalem, ze zijn dan al ondt
hun taak is begonnen. Maar in Jeruzalem moeten zij wachten
komst van de Heilige Geest.
Er wordt wel eens gezegd dat ook wij zo moeten wachten op de
dat we pas met de boodschap de wereld in moeten gaan als w
persoonlijke doop met de Heilige Geest hebben ontvangen.
Maar wie dat zegt, heeft toch dit verhaal in Handelingen niet be%
Het gaat niet om een bepaalde tijd, totdat het de Heilige Geest be
komen. Integendeel. Zij weten op welke dag de Geest zal komt
gaan niet naar Jeruzalem om in de wachtkamer van de Heilige G
gaan zitten wachten op hun beurt, maar om het aanstaande ft
vieren.
Niet de tempel, noch de hogepriester, zal centraal staan in dal
Zijzelf zullen het centrale punt zijn.
I'
We lezen vandaag Handelingen 8:1-8.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
Het Leger des Heils-feest werd
's middags hoofdzakelijk buiten
gevierd. Heilssoldaten aan de
picknick.
Moskou zou akkoord
over Berlijn wensen
BONN (AP) De Sowjetunie heeft
nieuwe aanwijzingen gegeven, dat zij
belangstelling heeft voor een viermo-
gendheden-overeenkomst over Ber
lijn, zo hebben bevoegde Westduitse
zegslieden gisteren gezegd.
Zij zeiden dat de aanwijzingen ver
vat waren in een boodschap van het
Kremlin, die de nieuwe Sowjet-am-
bassadeur, Valentin Falin, woensdag
aan Bondskanselier Brandt heeft over
gebracht.
Falin, die Semjon Sarapkin is op
gevolgd als ambassadeur in Bonn, is
een van de architecten van het Sow-
jet-Duitse non-agressie verdrag dat
Brandt in augustus in Moskou heeft
ondertekend.
ROTTERDAM Burgemeester en
wethouders van Rotterdam stellen de
gemeenteraad voor een bedrag van
280.000 gulden beschikbaar te stellen
voor de aankoop van een planologisch
rekenmodel voor het oplossen van
stedcbouwkundige vraagstukken.
Het model is ontwikkeld door het
Israëlische Instituut voor stedebouw-
kundige vraagstukken en zal het, in
dien de gemeenteraad akkoord gaat
met het voorstel, ook leveren. Tn het
voorstel aan de gemeenteraad schrij
ven B en W, dat Rotterdam, door de
aankoop van het planologisch reken
model in de wereld pionierswerk op
het gebied van kwantificering van
planologische vraagstukken kan ver
richten.
Volgens B en W van Rotterdam zal
de toepassing van het rekenmodel in
de Maasstad kunnen leiden tot een
grote mate van rationaliteit bij het
nemen van stedebouwkundige beslis
singen. De door het instituut ontwik
kelde methodiek is er namelijk op
gericht voor een gebied als Rotter
dam het optimale grondgebruik vast
te stellen.
Van een onzer verslaggeefsters
HILVERSUM De vierduizend mensen die gisteren voor de
Trefdag van het Leger des Heils naar de Expohal en het sportpark
in Hilversum waren gekomen, konden kennis maken met niemand
minder dan de internationale leiders van het Leger, generaal en
mevrouw Erik Wickberg (hun werkcentrum is Londen, hun ge
boorteland Zweden.)
Een traditie werd doorbroken nu de
Trefdag niet op pinksteren, zoals in
andere jaren, maar op hemelvaarts
dag werd gehouden. Het uitzenden
van de kadetten in het RAI-congres-
centrum in Amsterdam staat nu op
de agenda voor tweede pinksterdag,
terwijl dan 's middags de première
van de musical „Hosea" is, een opvol
ger van En Nu Wij, die verleden jaar
zoveel succes had.
„God is dezelfde vandaag als bij de
hemelvaart. Door geloof in de belofte
maakt de Heilige Geest ook vandaag
woning in ons hart, met gevolg, dat
wij allen getuigen Jezus Christus
zijn". Aldus commissioner Kaare
Westergaard, die aan het hoofd staat
van het Leger des Heils in Nederland.
pee's met heilsliederen, maar ook
uniformen en hoeden waren in grote
voorraad aanwezig. Ondanks de op
komst van het moderne vilten hoedje
voor dames wordt de luifelhoed nog
het meest gedragen. Terwijl de luifel
hoed nog altijd 85 gulden kost tegen
het vilten hoedje 21 gulden.
Gepromoveerd tot doctor in de genees
kunde: R. A. .F M. Chamahaum (Univ. van
Amsterdam) en J. Valk (Univ. van Amster
dam).
Gepromoveerd tot doctor in de techni
sche wetenschappen: w. Versnel ><T. H.
Eindhoven).
Gepromoveerd tot dontor in de land
bouwwetenschappen: J. H. M. Temmink
(Wageningen, L.H.).
Handklappen
Geen zware theologie, maar woor
den recht op de man af, veel spiri
tualiteit, die zich vooral uit in het
enthousiaste zingen, hallelujaroepen
en handklappen, kenmerken de Leger
des Heils-dagen. Generaal Wickberg
vertelde over zijn ontvangst bij de
gouverneur van Osaka in Japan waar
hij onlangs de wereldtentoonstelling
bezocht en waar ook het Leger is
vertegenwoordigd. De gouverneur,
een boeddhist, begroette de generaal
met de woorden: „U vertegenwoor
digt een groep mensen, die geestelijk
gericht is Ik ben bang. dat Japan erg
materialistisch is. Wij groeten elkaar
niet meer met „goede morgen" maar
met „hoeveel geld heb je gisteren
verdiend". Generaal Wickberg: „De
gouverneur van Osaka zag het en zei
het. U, mensen van het Leger des
Heils vertegenwoordigt een geestelijk
element van de samenleving. Straks
herdenken we de komst van de Heili
ge Geest, de belofte, dat er nieuwe
kracht zal zijn. Wij christenen wor
den geroepen uit die kracht te leven.
We moeten ons met tal van zaken
bezig houden. Dat is alleen mogelijk
uit de kracht van onze Heer".
Bijeenkomsten
Er waren gisteren op de Trefdag
veel soorten bijeenkomsten, zoals de
damesrally die werd geleid door me
vrouw Wickberg, de jeugdrallv met
combomuziek en een eigentijds pro
gramma, verder voetbal en volleybal
en het optreden van verschillende
muziekgroepen, het stafmuziekkorps,
de Utrechtse tamboerijngroep, het
kadettenzangkoor en de zangbrigade
uit Schiedam
Wie typische Leger des Heils-attri-
buten wilde inslaan, kon zijn hart bij
de stands ophalen. Tamboerijnen,
trommels tot en met grote trom, el-
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal 1. uitkomst, 8. volksnaam
van de kauw, 9. beneden, 10. boom, 12.
meisjesnaam, 13. keurig, 15. dwaas, 17.
loot, 19. gehoororgaan, 21. vervoermiddel,
23. droogoven, 24. voedsel, 25. maand van
het jaar, 26. per express (afk.), 27. slim, 29.
hemellichaam, 31. boom, 32. tam, 34. ho
gepriester te Silo, 35. sociëteit (afk.). 37.
lof, 39. familielid, 41. wijnmaat, 43. land
bouwwerktuig, 44. gelijktijdig.
Verticaal 1. oud Égyp. Zonnegod. 2. mu
zieknoot, 3. verbond. 4. lord (afk.), 5.
kraam, 6. vlaktemaat, 7. voorzetsel, 8.
wratmclocn, 11. verscheidenheid, 12. pa
pegaai. 14. gesloten, 16. beschermgeest,
18. ketting zonder eind met emmers of
bakken, 20. plaatsje in Limb. 22. omslag.
23. priem, 28. badplaats in Duitsl., 30.
voorzetsel32. spi jsk aart33. zou tz iederi j.
36. mak, 38. tijdrekening,40. spil.42. klas
se (afk.), 43. voegwoord.
O plossin g vorige puzzel
Horizontaal 1. Medemblik, 2. Eger -
ariël, 3. reeks - ende,4. Ill - es - dief, 5. tas -
ra - aera, 6. ellens - rad, 7. rei - den - ore, 8.
ora - erebus, 9. ets - lok - Ems.
Verticaal 1. merite - roe, 2. egel - alert,
3. deels - lias, 4. erker - edel, 5. massa -
Nero, 6. Breda - snek, 7. linie - robe, 8.
ieder - Arum, 0. klef - adé - ss.
Van een onzer verslaggeve
AMERSFOORT De alg
voorzitter van de broederscha
pinkstergemeenten de heer J. J
sel heeft in Amersfoort, wa
pinksterjeugd de traditionele 1
vaartsdag-bijeenkomst had, ir
boodschap de jongeren gewez
posten en functies, waarop en
zij in deze wereld werkzaam ki
zijn „naar het voorbeeld van de
land, dat wil zeggen heilbrengei
genezend".
Om te beginnen attendeerd
boodschap op het medische
arts, verpleger of verpleegstei
jaardenhelpster. Een terrein, aid
heer Frinsel, waar pinksterm
een geweldige taak te vervullen
ben. „laat je voorlichten over de
gelijkheden!" Voorts kan men
zaam zijn als sociaal- of maats
pelijk werk(st)er. Zorg voor de
in nood.' Ten derde: predikant
ganger. zendeling, evangelist,
leid(st)er etc. Er zijn, aldus d(
Frinsel. veel krachten nodig
zijn gelukkig veel opleidingsmoj
heden.
De boodschap van de heer I
werd voorgelezen op deze dag v
pinksterjeugd, die verder lui
naar evangelist Ben Hoekendi
naar de nieuwe directeur vi
pinksterbijbelschool in Den Ha
heer D. Richards.
x
Brief dr. H. Wiersf
aan kerkeraad A"t
over zijn proefsch
AMSTERDAM Naar aanl
van zijn proefschrift „De verz(
in de theologische discussie" he
Amsterdamse gereformeerde si
ten predikant dr. H. Wiersing.
zo wordt ons van de zijde va
moderamen van de kerkeraad
algemene zaken gereformeerde
te Amsterdam meegedeeld to
kerkeraad gewend.
Hij schrijft, dat zijn schrifto
zoek ernstige bedenkingen bij
deed rijzen tegen de voorstellin
een genoegdoening door Christu
de gerechtigheid van God, een
stelling die ook in de drie fori
ren van enigheid voorkomt. Hi
vervolgens o.m.: „Overigeas bet
graag mijn onverminderde in
ming met het geloof in het
enig werk van Christus tot v
ning, zoals dit ook in deze beli
geschriften tot uiting komt'
Wiersinga vraagt aan de kerker
deze met hem van oordeel is
ruimte moet zijn voor de bestu<
van en het gesprek over zijn 1
kingen, zonder dat zijn trouw a
belijden der kerk in geding b
te komen.
Dr. Wiersinga wil aan zijn
echter niet de vorm gevei va
bezwaarschrift tegen bepaalde
ges in de belijdenisgeschriften,
hij van mening is dat wijzigin
deze oude documenten in onde
niet zinvol mogelijk is. Hij zou
onderscheiden tussen de „voc
ling" en de „religie" van de
densgeschriften. uitdrukkingen
hij beter acht dan betoogtrant
houd, een onderscheiding die
nerale synode maakte. Zelf ad
bij volledige instemming met d
ligie" der belijdenis discussie ov
ternatieve „voorstellingen" le
en zinvol.
De kerkeraad heeft reeds i
aan het ministerie van predik
dat de disseratie vandr. Wie
mede op diens verzoek in studie
gevraagd het resultaat van dez
sprekingen ter vergadering m
delen. Het is te verwachten d
kerkeraad omstreeks septembi
vraag van dr. Wiersinga met
eigen overwegingen aan de i
Amsterdam zal voorleggen en d
ze op haar beurt een breder ri
met conclusies aan de generale
de zal aanbieden.
Van een verslaggever R
UTRECHT In navolging' vij
rest van het overheidspersoneel
gen ook de 28.000' personeelsled®
NS per 1 juli aanstaande 4,5 plT
meer loon. De verhoging beteken
automatische verbetering van dj
cundaire arbeidsvoorwaarden, I
zover die van het loon afhangfll
vakantietoeslag van zes procent^
met een half procent omhoog.