Verontrusten hun in hokjes Sein staat inderdaad op rood, zegt confessioneel beraad Mbuma-zeiidiiig schors voorstander vaccinatii Het Zonnehuis geeft 85.000 voor Indonesië r Studentenparochie in Leiden: toch gehuwde priester Puzzelhoek J~ i r r~ Uw probleem is het onze Een woord voor vandaag Kardinaal Agaffianian overleden Het weer in Europa BEROEPÏNGSWI LEIDEN (KNP) De Leidse stu dentenparochie heeft gisteren een verklaring uitgegeven, waarin wordt meegedeeld, dat men alsnog besloten heeft uitvoering te geven aan de mo tie van 6 maart, waarin de meerder heid van de studentengemeenschap haar goedkeuring had gegeven aan het feit, dat op korte termijn gehuw de priesters zullen voorgaan in de eucharistieviering van de Leidse stu dentengemeente. Aanleiding tot deze nieuwe verkla ring is het feit, dat bisschop simonis in een recent dagbladinterview ..vol ledig terugkomt op de ruimte, die hij in zijn briefwisseling met de Leidse studentenparochie had gelaten inzake de gehuwde priester", aldus een aan tal katholieke studentenpastores. Eer der had een aantal student enpastores gezegd, dat het nog niet de juiste tijd was om over te gaan tot uitvoering van de motie, maar nu bisschop Si monis „de situatie geheel gewijzigd heeft blijkens uitlatingen in dit inter view", heeft een meerderheid van de parochie gemeend opnieuw een ver klaring over deze zaak uit te moeten geven. Men is van mening, dat de studentenparochie in eigen verant woordelijkheid de b^lissing moet kunnen nemen inzake het vraagstuk van de gehuwde priester. Leiding Philips stelt verkiezingen van kernen uit Va» een verslaggever EINDHOVEN De ondernemings raad voor de Philipsbedrijven in eindhoven en omgeving heeft met de grootst mogelijke meerderheid de lei ding van het concern geadviseerd om de verkiezingen van de kernen (en dus ook die van de ondernemingsraad door de leden van die keren), •/oor onbepaalde tijd uit te stellen. Dit om dat de vakorganisaties de kandidaat stelling voor die verkiezingen hebben opgeschort en zich het recht hebben voorbehouden om terug te komen op kandidaatstellingen. Overeenkomstig dit advies heeft de leiding van het concern besloten om de verkiezingen uit te stellen. De ver kiezingen van leden der kernen zou den 26 mei worden gehouden, die van de ondernemingsraad 22 juni. Door A. J. KLEI Zaterdag op weg naar Utrecht, waar christenen van velerlei snit aan het vergaderen waren, las ik in de trein het blad Kerk en theologie, en omdat het vlees zwak is, begon ik bij de kroniek van professor Van Niftrik: altijd verrukkelijke lectuur, geschreven met een fleurig soort ernst. Op een gegeven moment merkt de hooggeleerde chroniqueur op dat de progressieven in de kerk zich hoegenaamd niets van de verontrusten aantrekken en dat ze zich dit kunnen permitteren omdat zij de geest van de tijd en daardoor de jeugd méé hebben. Heeft professor Van Niftrik gelijk? Niet helemaal, dacht ik. We leven verbazend snel en je moet nu soms oppassen- dat je, moe van opjutterij van links (hoe nuttig ook), rechts niet in de watten gaat leggen. Speelt niet mee dat de progessieven (ik houd me aan de door professor Van Niftrik ge bruikte aanduidingen) elkaar overal herkennen en elkaar om zo te zeggen ook méénemen, terwijl de verontrus ten allemaal in hun eigen hokje blij ven zitten? Ze kijken wel naar buiten en dan kan er best een goedkeurende knik naar de medestanders in een ander hokje af, maar ze vormen niet één front. Aldus leveren ze heel wat hoekjes, waar slagen kunnen vallen. ICCC-Nederland De opmerking van de afwezigheid van dat éne front haal ik regelrecht uit de toespraak waarmee de Apel- doornse christelijke gereformeerde predikant J. H. Velema zaterdag in Utrecht de jaarvergadering van de Stichting Nederland ICCC opende (voor wie 't niet weet: ICCC staat voor internationale raad van christe lijke kerken, de tegenstander en te genhanger van de wereldraad van kerken). Merkwaardigerwijs breide ds. Velema verder aan wat ik in de coupé overpeinsd had. Hij zei: „Er is velerlei verontrusting in Nederland, maar veel van deze verontrusting is incidenteel, fragmentarisch, persona listisch en zet weinig zoden aan de Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Het dilemma voor het Gereformeerd Confes sioneel Beraad is op het ogenblik: moeten wij een organisatie worden met alle nadelen van ondermeer groepsvorming binnen de kerken? Of dienen we op de huidige manier (nadrukkelijk geen vereniging) door te gaan met het van tijd tot tijd beleggen van bijeenkomsten, bedoeld als een appèl om belijdenis getrouw te blijven? Drs. J. Vlaardingerbroek (Ermolo) zei er zaterdag op een nogal matig bezochte openbare vergadering in de Amersfoortse Opstandingskerk over: ..Daar kan op het ogenblik eigenlijk niemand antwoord op geven. Per soonlijk meen ik, dat het G.C.B. meer vaste vorm moet krijgen. Ik geloof, dat we daar vanzelf naartoe groeien, al zouden we dat ten diepste mis schien niet willen. Liever zou het ons zijn elke organisatievorm aan de kant te gooien. Als het maar kon Want (en dat zei ds. J. Overduin. Veenendaal desgevraagd eerder) hel sein staat inderdaad op rood. daar wijzen allerlei symptomen op, al mag ook weer niet worden voorbij gezien als zou er in de kerken geen sprake meer van het volle evangelie zijn. Er is gelukkig nog veel goeds, maar ook ik, zei ds. Overduin, ben verontrust over het gevaar van de huidige situa tie. In zijn openingswoord had ds. M. P. van Dijk (Nunspeet), die de leiding van de vergadering had. een aantal van die symptomen nog eens op een rijtje gezet. Hij dacht aan wat pas i 2 3 4 S 4 7 8 9 2 4 8 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizon Ual. 1 - overgevoelig. 2. plaats aan de Rooe Zee - hoekbalkon, 3. platte steen - vruchtbare plek. 4. traag - gesteldheid 5. Myth, figuur - heidehupper. 8. deel var de voet - vreemde munt, 7. doornachtige sierplant - aanloop. 8. kippenloop - plaat in Rusland - afk. van atmosfeer, 9. Myth figuur - meisjesnaam. Verticaal. 1- hekeldicht - vlaktemaat. 2 lusthof - wijnmaat 3. telwoord - bootje 4. erwtensoep - bijb. figuur, 5. niet dich opeen staande - aantal - baan voor bal spel. bende - smart 7 handweefwerk nachtvogel - lidwoord (Fr.). 8. plaats] onder Borger - voorkomen - vis. schroefboor - familielid. Oplossing vorige puzzel Hor. 2. teems, 6. bo, 8. al. 10. Ada, 11. Eos, 12 les. 14. en gros. 16. Leto. 17. Iers. 18. ore, 11 meta, 21. nier, 23. tra, 25. sten, 26. muis, 27 toorts, 29. met, 30. oor, 31. oer, 33. me, 43. es 35. enter. Vert 1. gallon. 3. e.a., 4. Ede. 5. manier, boos. 7 Oss, 9. leer. 11. erratum. 13. stentor 15. get. 19. Menton, 20. pastel. 22. Ier, 24 riem. 25. soos, 27. toe. 28. set. 32. R E nog over de verzoening geschreven werd (dr. H. Wiersinga, Amsterdam), aan de loochening van de bijbelse leer, dat Jezus in onze plaats de schuld gedragen heeft. In dat verband refereerde hij aan het bezwaarschrift, dat in voorberei ding is opgesteld door Schrift en Ge tuigenis Waarheid en Eenheid en het G.C.B. samen. Echter zal er vooraf een gamenspreking met dr. Wiersinga zijn. Laten we hopen, aldus ds. Van Dijk dat deze tot gevolg heeft: het bezwaarschrift hoeft niet ingediend te worden. Tussen hakeo: het ziet er op korte termijn niet naar uit, dat er meer samenwerking met Schrift en Getui genis en Waarheid en Eenheid (in de z.g. reformatorische concentratie red.) komt. In vele opzichten wordt immers niet gelijk gedacht, onder meer over handelen en tempo. Maar het contact blijft In elk geval behou den (dr. Vlaardingerbroek^ Maar nu verder ds. Van Dijk: hij dacht vervolgens aan een prediking, waarin weliswaar geen openlijke ket terijen worden gedebuteerd, maar waarin iets wordt gemist van de ge- nadeboodschap in Christus. Velen hebben geen onderdak meer in ker ken elders, de pastorale zorg wordt verwaarloosd, van zondag 1 wordt verteld dat deze „heilsegoïsme" bevat. Grote bezwaren hebben we tegen de theologie, die de achtergrond van al deze verschijnselen vormt, door vele niet-theologen en dat is hen nauwelijks kwalijk te nemen nau welijks voorzien, aldus ds. Van Dijk. Hij deelde verder mee, dat binnen kort van dr. B. Rietveld (Den Haag) een boek over Praxis Pietatis (de praktijk der Godzaligheid) verschijnt. Er is contact gekomen met de pen dant van het G.C.B. in Duitsland, het theologisch convent aldaar, dat uitno digde om aan een conferentie deel te nemen. Ook zal met dit convent een communicatie worden voorbereid (se rie Christus' Bekenntniss heute") waqrin iets over het G.C.B. aan Duit se lezers kan worden verteld. Tenslotte nog een enkele notitie over wat ds. Overduin (hij refereerde over: horizontalistische informatie?) zei. Hij duidde deze als een refor matie, waarin de mondigheid van de mens ten opzichte van de ander en ten opzichte van de wereld wordt ontdekt en onderkende daarin een verabsolutering van de menselijke rede, die na de Verlichting helemaal weer terugkomt in de discussie van vandaag, en waarbij tal van grenso verschrijdingen plaats hebben. Mensen, die uitsluitend een belijde- niskerk willen, hebben gelijk, aldus ds. Overduin. Wie dit willen onder graven moet zindelijk worden aange zegd: „zo hoort u niet meer in de kerk thuis." Naar aanleiding van vra gen stelde de predikant dat men het bij aantasting van de belijdenis in derdaad aan moet durven over valse leraren te spreken. We moeten het kind bij de naam durven noemen, an ders sta je niet meer voor de waar heid, aldus ds. Overduin. dijk. Er verschijnen heel wat blaad jes en bladen, die één thema bespe len: het gaat niet goed, het moet an ders maar onderling zijn we toch niet één, althans niet zo dat we één front vormen". Even later zei hij: „Ik vrees wel eens dat de haat tegen God meer samenbindt dan de liefde tot Hem" (we mogen hier uit niet peuren, dunkt me, dat ds. Velema alle pro gressieven ziet als haters van God). Bij ICCC/Nederland kom je, zo kan het gesteld worden, „velerlei" veront rusten tegen: „rechtse" gereformeer den, gereformeerde bonders, christe lijke gereformeerden. Alleen de christelijke gereformeerde kerken in ons land zijn bij de ICCC aangeslo ten. Niet iedereen uit deze kring is daar compleet gelukkig mee. Ds. Ve lema kan veel kritiek op de ICCC begrijpen en onderschrijven, maar vergeet niet, zo betoogde hij, wat de achtergrond van de ICCC is: verbon denheid met en verantwoordelijkheid voor allen die geloven in de verlos sende kracht van het bloed van Jezus Christus. Bedanken voor de ICCC is niet alleen koren op de molen van de valse oecumene, aldus voorzitter Ve lema. maar bewijst tegelijk dat men geen oog heeft voor de geestelijke strijd die gestreden moet worden. De secretaris van de ICCC ds. J. C. Maris zit in Afrika en daarom bracht de heer W. van Kranenburg, staf- funktionaris van ICCC Nederland, het jaarverslag uit. Hij vertelde o.a. dat het (vernieuwde) blad Getrouw in een oplaag van tienduizend exempla ren wordt verspreid; in vier maanden tijds is het aantal abonnees meer dan verdubbeld, en maandelijks gaan er duizend exemplaren naar Zuid Afrika en tweehonderd naar Indonesië. Het hulpverleningswerk van ..Internatio nale christelijke handreiking" kan goede voortgang vinden en de door ds. Richard Wurmbrand gestichte wereldzendingsorganisatie „Christus voor de communistische wereld" vraagt en krijgt veel aandacht. Vrijgemaakte mannen Mijn pad voerde me zaterdag ook naar de zilveren jubileumbondsdag van de vrijgemaakte gereformeerde mannenverenigingen en in de Utrechtse Opstandingskerk werd ik er bij bepaald dat. over eigen hokjes gesproken, de vrijgemaakten toch wel bijzonder sterk het isolement zoeken. Verontruste „gewone" gereformeer den zouden misschien instemmend geknikt hebben toen bondsvoorzitter drs. W. G. de Vries, predikant te Helpman (Groningen), in zijn ope ningstoespraak opmerkte dat er van Ds. M. G. Kampstra ning" had aan een twaalfhonderd predikanten een brief gestuurd (de Vianense hervormde ds. C. W. Corts gaf mij een afdruk), waarin o.m. te lezen stond dat het NZV-bestuur „staat achter de in de moderne theo logie gebruikelijk geworden opvat ting. dat vrijwel alle mededelingen uil de H. Schrift over „wonderen" en over „openbaring" niet voortvloeien uit een direct handelen van God, maar gezien moeten worden als een oosters-hellenistische vormgeving". Een voorbeeld hiervan vindt „Bezin ning" in het boek „Vertel het uw kin deren". geschreven door NZV-direc- teur J J. Sinnema. samen met C. M. de Vries. In de brief staat verder: „Ook spreekt men veelal niet meer van Jezus Christus, maar van Jezus Messias. U weet, dat dit een gebrui kelijke wijze geworden is om aan te geven dat onze Heiland een persoon zou zijn, die slechts dit aardse leven wil veranderen." Het NZV-bestuur nam „Bezinning" deze brief niet in dank af, net zomin als wat dr. H. van Vliet, hervormd predikant te Beuningen, voor de EO- microfoon had gezegd over 't boek van de heer Sinnema. (Over. de EO gesproken, :daar kunnen de veront rusten althans een gemeenschappelijk podium hebben). Het kwam ter ver gadering tot een vinnig debat. Waar nemend NZV-voorzitter ds. M. G. Kampstra uit Stedum verweet „Be zinning" wantrouwen, maar „u moet van ons aannemen dat wij in vol res pect voor de bijbel als Gods Woord bezig zijn met het rechte verstaan er van". Mevrouw M. Goudt-Christaanse uit Santpoort: „U bent wantrouwend en geprikkeld jegens ons, wees toch het gereformeerd Schriftgeloof weinig ook eens tolerant tegenover veront meer over is in de „eertijds gerefor meerde kerken". Maar ondanks die gemeenschappelijk kijk komen ver ontruste gereformeerden de vrijge maakten niet of nauwelijks tegen. In het algemeen is mijn ervaring dat je de vrijgemaakten buiten specifiek vrijgemaakte affaires niet ontmoet. Dit houdt overigens niet in dat zij alleen maar naar zichzelf kijken. Drs. De Vries, bezig met een kwart eeuw bondswerk. vond geen reden tot een hoera-stemming, ook al niet omdat de „synodale" mannenbond afbrokkelt, terwijl juist daar nog wel „elementen van herstel en behoud" worden ge vonden. Die afbrokkeling, aldus de bondsvoorzitter, is te wijten aan dub belzinnigheid van positie ten aanzien, van Schriftgezag en belijdenistrouw. Wat de eigen vrijgemaakte bond be treft: ..Onze weg is steil en eenzaam, maar geen doodlopende weg, want wie consequent, dat is tegelijk afhan kelijk als een kind, vasthoudt aan het Woord van God als in alle delen vol maakt betrouwbaar, die heeft toe komst". Aldus drs. De Vries, die een bond aanvoert van 213 verenigingen met in totaal 4847 leden. Zondagsscholen 'Derde en laatste bijeenkomst van mijn lijstje (over andere evenemen ten van zaterdag berichten anderen afzonderlijk): de ledenvergadering van de Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging. Ook hier verontrusting, over de koers. De ledengroep „Bezin- Kerkelijke hulp voor Pakistaanse vluchtelingen O UTRECHT Namens dé Neder landse protestantse en oudkatholieke kerken heeft de stichting Oecume nische hulp aan Kerken en Vluchte lingen in utrecht 10.000 dollar overge maakt aan de wereldraad van kerken in Genève. ter leniging van de nood van de Oostpakistaanse vluchtelingen in India. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dwrdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), P. Ester, G. J. Brinkman J van Hofwegen. rusten!" De mensen van „Bezinning" wilden wel een discussie over „Vertel het uw kinderen", maar de vergadering had er kennelijk seen zin in. Me'n vond elkaar: nu geen debat, maar wel een voortgaand scsnrek van ..Bezinning" met het hoofdbestuur. Mag „Bezin ning" dan ook in het NZV-blad „Kind en zondag" zijn verhaal houden? Het mag, zei de voorzitter, „als u tenmin ste onze woorden ernstig neemt Hierna moest de voorgestelde sta tutenwijziging nog behandeld wor den. ..Bezinning" zou liever het hele voorstel onder de tafel zien. Een opge wonden debatje volgde, totdal de glundere heer D. v.d. Sar uit Maas luis opstond en riep: ..Beste mensen, laten we nou niet over statuten gaan praten, laten'we wachten tot de sfeer wat rustiger is. we hebben al zolang met de ouwe statuten gedaan, daar kan heus wel een jaartje bij!" Luid applaus en het ging zoals de heer v.d. Sar wilde. In hoeverre de geestdrift voor zijn voorstel ook beïnvloed werd door het feit dat het deze warme za terdagmiddag al teaen half vijf liep. laat ik eerbiedig in het midden... Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in nehandeling worden eenomen. Gc- üeimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per irlef dient een gulden aan postze- eels te wordeD Ingesloten. Vraag: Circa 1900 gaf Paus Pius X een encycliek: Pascendi gregis, uit gericht tegen het modernisme in de rooms katholieke kerk. Daarbij kwam nog de eis tot aflegging van de anti-modernisten-eed opgelegd aan geestelijken en geleerden, die in dienst van de kerk staan. Wordt van een priester (pastoor) heden ten dage nog deze eedsaflegging gevraagd? Bijvoorbeeld bij wijding tot priester of anderszins? Of worden encyclie ken van lieverlede in de ijskast ge zet? Antwoord: In 1907 heeft de paus in de bovengenoemde encycliek het modernisme veroordeeld. In 1910 kwam hier nog bij in een motu proprio (geen encycliek met leerge zag), dat geestelijken verplicht wer den de anti-modernisteneed af te leggen. Deze laatste maatregel is in getrokken; de encycliek niet. Vraag: Enkele maanden na het verstrijken van de garantietermijn deed zich een mankement voor aan ons televisietoestel, waarvoor ik tachtig gulden moest betalen. Maar nu komt het: Het toestel vertoonde na de reparatie dezelfde gebreken en tot overmaat van ramp liet de mon teur het toestel vallen. Ondanks mondelinge en schriftelijke reclames schuift men de zaak op de lange baan. Dit is nu reeds twee-en-een- halve maand geleden. Antwoord: Dat er dikwijls vrij gauw na het verstrijken van de ga rantietermijn mankementen aan al lerlei apparaten optreden, is een euvel, waartegen niets te doen valt. Maar U behoeft er geen genoegen mee te nemen als de reparatie het apparaat niet verbetert en als de monteur het toestel laat vallen. U kunt eerst persoonlijk contact zoe ken met de eigenaar van de zaak zelf, als dat niet helpt met de fa briek, die hel toestel leverde. Als al les niet helpt, kunt u dreigen met een advocaat. Vraag: Als ik een mijner zoons een geldlening verstrek voor een huis. kan dit dan op een gezegelde schuldbekentenis van 1 gebeuren of moet dit notarieel geschieden? Antwoord: Men kan tot zeer hoge bedragen met een gezegelde schuld bekentenis van 1 volstaan, maar als men werkelijk een vakkundig opgestelde schuldbekentenis wil hebben, die hypothecaire zekerheid verschaft en tevens een executoirs titel, dan is de hulp van een notaris onmisbaar. We raden dit te meer aan, omdat het om hoge bedragen gaat, waarbij de kosten van een goed vakman als de notaris te ver waarlozen zijn. Als J oliannes Christus ziet, vreest Johannes. Dat is misschien het meest opmerkelijke. Johannes wordt de dist genoemd die Jezus in het bijzonder lief had Petrus kreeg zicht o vergeving van de Heer, Johannes op Zijn liefde. Zijn brieven staa vol van. Hij is ook de apostel die tot in het einde herhaalt dat de li van God zijn echo moet vinden in onze liefde voor de broeders. Hij is degene die schreef dat de ware liefde de vrees uitdrijft. En nu, aan het eind van zijn leven verschijnt hem de Heer die hij had. En nu is er toch vrees. Hoe komt dat? Johannes heeft het beeld meegedragen van de vergevende Heilant Heiland die alles voor ons over heeft. En nu verschijnt de Heer hen de soevereine God. de Machtige, de Koning van hemel en aarde. En ineens ziet ook Johannes zichzelf schril afsteken bij die almach Heerser. Hij ontdekt aan het eind van zijn leven dat pok zijn li onvolkomen is geweest, zoals al wat menselijk is: Maar de Heer Wees niet bevreesd. Weiezen vandaag: Handelingen 7!: 17-35. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De heer A. de Redelijkheid te Den Hulst is geschj als voorzitter van de Nederlandse stichting Mbuma-zending gevolg van zijn houding tijdens de recente polio-explosie in Staph De Mbuma-zending (die Schotse zendingswerk in Rhodesië steunt) vindt haar aanhang vooral in de kleine groepen aan de rechterzijde van de gereformeerde gezindte, die geen eigen zending hebben, zoals oud-gereformeerden, gereformeerde gemeenten in Nederland en'ook en kele hervormde gemeenten en evan gelisaties. Voorzitter sinds 1964 is de heer De Redelijkheid, voorganger van een evangelisatie te Den Hulst bij Staphorst. Tijdens de polio-explosie heeft de heer De Redelijkheid het standpunt dat hij zijn hele leven tegen vaccina tie had ingenomen (hij is 72 jaar) herzien en openlijk herroepen en er tevens bij de Staphorsters op aange drongen, hun kinderen te laten inen ten. Het bestuur van de Mbuma-zen ding, dat deze organisatie hierdoor in opspraak zag komen, drong er bij de heer De Redelijkheid op aan, dat hij op zijn standpunt terugkwam en schorste hem tenslotte voor drie maanden. In een verklaring zeggen de andere bestuursleden gezamelijk, "dat zij zich onvoorwaardelijk willen onderwerpen aan het gezag van Gods woord aangaande deze zaak en inenting daarom moeten zien als een zondig en eigenhandig ingrijpen Minister Roolvink uit bewondering Van een onzer verslaggevers UTRECHT De christelijke vereniging tot verpleging van langr durig zieken „Het Zonnehuis" heeft zaterdag, tijdens de viering van *het gouden jubileum in Utrecht, 85.000 gulden beschikbaar gesteld aan de christelijke kerk in Indonesië. Het geld zal worden gebruikt voor de bouw van een verzorgingstehuis voor bejaarden en verzor- ging-behoevenden in Surabaja. ROME AP/Retuer/AFP) In Rome is op 75-jarige leeftijd overle den kardinaal Agagianian. De kardi naal. die een van de populairste fi guren van de Romeinse curie was. werd in Georgië in Rusland geboren. Als jongen van elf werd hij naar Rome gezonden om te studeren. Drie jaar is hij nog als priester naar Rus land geweest, waar hij als priester werkzaam was. Daarna keerde hij naar Rome te rug, werd conrector van het Armeen se college. Later rector en weer later titulair-bisschop van Comana in Ar menië. In 1946 benoemde paus Pius XII hem tot kardinaal. Hij heeft ja ren de leiding gehad van de congre gatie voor de evangelisatie der vol keren. Het college van kardinalen telt na zijn dood nog slechts 123 leden. Meer dan 20 kardinalen zijn 80 jaar of ou der en krachtens de nieuwe pauselij ke regel niet meer gerechtigd een paus te kiezen. Verwacht wordt, dat door de dood van kardinaal Agagianian voor de vierde maal tijdens paus Paulus een consistorie zal worden bijeengeroe pen om nieuwe kardinalen te benoe men. De directeur van de vereniging, de heer M. H. L. Weststrate bood het bedrag symbolisch aan het Wereld- diaconaat aan. „Wij hebben daarmee gevolg willen geven aan het bijbel woord dat wie twee rokken heeft er één aan degene moet geven die er geen één heeft", aldus de heer West strate. In zijn jubileumrede schetste hij de grote vlucht die de vereniging sinds de oprichtingsdatum. 24 mei 1921, heeft genomen. „Wij begonnen met een kapitaal van zeven vierkante harde nikkelen stuivers. Nu hebben wij een eigen vermogen van negen miljoen gulden, 40.000 leden en dona teurs en vier verpleeginrichtingen. Er is hard gewerkt met veel zorg, veel geloof en veel volharding. Dankzij de medewerking van onze grote achter ban is het werk uitgegroeid tot wat het nu is. Het Zonnehuis is een be grip geworden in de wereld van de verpleging". Problemen zijn er ook. Met name vormt een grote dreiging het feit dat het ernaar uitziet dat vele gemeenten de jaarlijkse collecte niet meer zullen toestaan, en dat terwijl er de komen de jaren, willen alle nieuwbouw en verbeteringsplannen verwezenlijkt kunnen worden, er vele miljoenen nodig zullen zijn. Behalve modernisering van be staande Zonnehuizen (in Beekbergen. Doorn. Vlaardingen en Zuidhorn) zijn er nieuwbouwplannen voor tehuizen in Amstelveen en Zwolle. Deze plan nen zijn zelfs gedeeltelijk al gereali seerd. Ondanks de zorgen constateer de de heer Weststrate dat er alle re den is tot dankbaarheid. Minister B. Roolvink sprak zijn grote bewondering uit voor wat de jubilerende vereniging verzet in het belang van de hulpbehoevende mede mens. „De Zonnehuizen leveren een bijdrage aan de geestelijke volksge zondheid. Is men gestart met 48 bed den, nu worden er in de tehuizen van de vereniging 557 personen ver pleegd. „Achter deze getallen moeten wij toch altijd de mens blijven zien, onze naaste. Reeds 50 jaar strekt zich nu uw zorg uit voor onze zieke, bed legerige medemensen. Vaak bestaat de tendentie zulke groepen te isole ren. De Zonnehuizen doen veel om dit te voorkomen. Door het isoleren van bepaalde groepen worden naar mijn mening onnodig verschillen geaccen tueerd". aldus de minister. „Bejaar den worden vaak gezien als mensen met achterlijke opvattingen. Ook op jongeren heeft men veel aan te mer ken; wij mogen bejaarden echter niet zien als uitgerangeerde mensen en jongeren als oppervlakkige, opstan dige, eigenwijze pubers. Iedere le vens fase brengt nu eenmaal ?ijn eigen hebbelijkheden en ook wel onhebbe lijkheden mee. De patiënten in de Zonnehuizen zullen deze ook hebben. Ook zij vormen echter een deel van onze leefgemeenschap, ook zij hebben er recht op daarin geïntegreerd te blijven. „Vaak is er bij deze mensen sprake van een grote geestelijke groei en veel levenswijsheid. Niets is funester dan wanneer gedacht gaat worden in termen van productief of niet meer productief. Ieder mens heeft in iedere levensfase, gezond of minder gezond -recht op een menswaardig bestaan", aldus de heer Roolvink. Minister Roolvink vertelde dat de verpleegkosten in de Zonnehuizen sinds 1940 (ƒ900 per jaar), 1945 1200), 1960 4250) zijn gestegen tot 15.000 per jaar per patiënt in 1970. De hoofdbestuursleden mej. W. C. du Pui uit Bilthoven en mr. dr. W. de Vries zijn benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. Zij maken resp. sinds 1932 en 1946 deel uit van het hoofdbestuur. in de regering Gods betreffend leven." Mocht de heer De Redelijkhi deze drie maanden hiet terugk op zijn standpunt, dan zal afz< volgen "ondanks zijn vele wei verdiensten ten gunste van de ma-zending gedurende jaren". Op de jaarlijkse zendingsdag v Mbuma-zending, zaterdag in trechtse veemarkthallen, werd toespraken praktisch geen aam aan deze zaak geschonken. Di menkomst werd geopend door nemend voorzitter ds. G. va Breevaart uit Hendrik Ido Ami die tot de 4400 belangstellende over psalm 87. De pilaren van kerk zijn de verkiezende lief: Vaders, de verlossende liefd Zoons' en de wederbarende lief Geestes, zei hij. Vervolgens sprak ds. P. J. Do uit Staphorst over Paulus schil bij Malta. Veel mensen denk» houden te zijn, maai- het is ma een Jezus van vijf letters. Hel er op aan, of ons behoud g< en verklaard is door de Gee; Christus. Zoals de schipbreuke zichzelf niet konden behoud werkt God aan op een totale gelijkheid, om zo een zeer gi volk te werken op de dag va heirkracht. Ds. M. van Beek te Ophi sprak over Hebreeën 7:22 "Vi zoveel beter verbond is Jezu geworden." Om die Borg no< krijgen (dat geldt voor bla zwart), zullen wij eerst ontdek ten worden aan onze hem schuld tegenover een goeddoen Gods volk leert, dat het als vj met God Verzoend wordt. Ds. J. van Prooijen uit Stai ging in op het woord van Pe Handelingen 10, dat God geei nemer des persoons is. Ge maar, aldus ds. Van Prooijen anders zou het er voor ieder droevig uitzien. Maar hij is, Petrus zegt, in allen volke, dii vreest en gerechtigheid werkl aangenaam. Als God hier in land iemand aan zijn schuld o wordt hij in eigen oog nog dan een heiden, gezien alle rechten, die wij boven de he genieten en in zonde doorbri Ds. F. Mallan uit Gouda zich tegen de leer van de al|g verzoening, onder meer vani meinen 9, waarna ds. Van de vaart de bijeenkomst sloot, nog een brief voor van ds. Mzamo uit Rhodesië, die uie j aanwezig kon zijn, doordat tijdig een visum had gekregf De opbrengst van deze zend e bedroeg 5 54.000. Daarvan wa meegebracht door de als gefl in grote getale opgekomen St ters. Verder werd nog mel^ maak tvan een dezer dagen gekomen gift van 10.000,-. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: het beroep gen. synode tot pred. bui werkz (prot. geest. verz. inrii van justitie) te Veenhuizen, Knottnerua te Breda. u. NB I Dï weer max. min. neer temp. temp. slag gist gist Amsterdam regen 15 10 15 Brussel regen 21 13 12 Frankfort l.bew. 25 15 0 Genève zw.bew. 22 11 0 Innsbruck onbew. 25 8 O Kopenhagen l.bew. 16 9 0 Locarno l.bew. 21 12 0 Londen regen 23 9 1 Luxemburg regen 23 14 0.1 Madrid zw.bew. 18 8 2 Majorca geh.bew. 27 15 1 Mtlnchen onbew. 25 11 0 Nice zw.bew. 21 16 0 Parijs geh.bew. 18 12 14 Rome onbew. 12 0 Wenen ZUrlch h bew 25 11 0.3 GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Arnhem pred.), A. T. Besselaar te Ei Benoemd: tot bijstand i.h. pï te Maasland, G. Brouwer, Vlaardingen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMR Beroepen: te Ermelo, S. S. I™; te Alkmaar. Bedankt: voor Haren, H. huis te Groningen-Oost. Bedankt: voor Kampen verb.), Z.G. van Oene te Zwopj' ten verb.). BAPTISTENGEMEENTEN Beroepen: te Hengelo, G. Wout te IJmuiden. OüD-GEREF. GEM. IN NB Beroepen: te Utrecht, L. Ge St. Philipsland Nieuwe ambassal van India in Den Van een verslaggever NIEUW DELHI Tot deur van India in Den Haa noemd de maharadja van H.H. Yadvindra Sing MaheH hadoer. De maharadja is was voorheen ambassadeur Hij zal in Den Haag de tas men van de huidige Indiase deur, Jagan Nath Djamija.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2