iutospuiter Nico Haak Componeert 9: DORDRECHT NU MIDDELEEUWS VERRIJKT Oude stijl jazzfestival krijgt unieke opzet Onbekend Delfts talent met eerste l.p. Breda „The hottest place in the south" ZATERDAG 15 MEM 971 JELFT Naast de zwem- »zen in de kofferbak zijn ook een groot schrijfblok een balpen tot de voor- irpen gaan behoren, die rmanent in de automo- van Delftenaar Nico lak aanwezig zijn. Het lurwiel van zijn vrij an ke Opel heeft er een eede functie bijgekregen, t van een drumstel. Want Nico (31) is sinds ig jaar november hele- I in de ban geraakt van t schrijven van teksten en t completeren van mak- ijk in het gehoor liggen- deuntjes. Tijdens het lospuiten werd hij des- ds aan de haak geslagen jr Martin Stoelinga die manager van diverse iepen gespitst is op het op erdaad betrappen van on- kend talent. et voorstel van Martin om onder begeleiding de muziekwereld in Jgaan, viel bij levenslustige Nico eet in goede aarde .„Ik had ge- c n een duwtje nodig, want uit me- was ik er echt niet meer aan onnen", verklaart hij met een Li bewuste blik in zijn ogen. Het po- n, als zodanig, is geen ongekend ein voor hem. Op twaalfjarige tijd begon hij mee te doen aan ntenjachten met kunstfluiten, een zikale bezigheid, die in die tijd grote populariteit genoot. Ver- illende malen kwam hij met leuke énkele jaren uit de gratie en de ine werd weer verboden terrein. fpng zich toeleggen op het on- ter-zwemmen en haalde zijn bij „Baracuda". 'eilam sloeg in de pan en niet zo iff ook. De eerste stap was de tehaf van een bandrecorder en gitaar". Enkele nummers wer- opgestuurd naar de platenmaat- ppij Polydor. A vielen wel in de smaak, maar de ivalsmarkt was al overvol en la omdurfde men de single „Daar C< ik glazen staan" niet uit te bren- i Inmiddels had Nico zich al ver- :rd van een geroutineerd stel mu nten, die onder de naam „Paniek- Ri ers" zijn vaste begeleidingsgroep 1 d. Het zijn „The Yellow Sounds", Kéelke klap van de zweep kennen (voorlopig) ook nog zelfstandig 1 ren optreden. Ze bestaan uit: Ka- MVesseling (33), die electronisch or- en piano speelt. Hij zit al ruim leftien jaar in de muziek en maakte ger deel uit van „The Keyridders" D st het klavier neemt de fotografie kaarten „versierd" had, werd Nico met zijn familie ki het Hiltonhotel uitgenodigd. Onder de indruk van de sjieke omgeving en in afwachting van Toon himself wist hij zich totaal geen houding te geven. Toen Hermans eenmaal kwam („lekker stappen n.et zijn kraagje open") was het ijs al snel gebroken. Binnen afzienbare tijd Kan Nico ook post uit Maastricht verwachten, want de grote meester is bereid een liedje te schrijven voor een collega, die aar zelend op de onderste sport van de ladder staat te wiebelen. Voorlopig gaan Nico Haak en de Paniekzaaiers komende zondag naar Bussum om daar in de studio van de Wereldomroep de eerste langspeel plaat op te nemen. Op die elpee ko men twaalf nummers, die alle door hunzelf geschreven en gecomponeerd zijn. De titel wordt waarschijnlijk: „Géén paniek!" In de huiskamer worden de nummers voor de eerste langspeelplaat nog even doorgenomen. Daartoe gaan zij komende zondag naar Bussum, ivaar het voor Koos Bosdijk te hopen is, dat hij zijn basgitaar op een versterker kan aansluiten in plaats van op een televisietoestel. In de achtertuin bij Karei Wessling wordt het speelgoed van de kinderen op de proef gesteld. Koos Bosdijk heeft zo te zien weinig vertrouwen in de sterkte van de tractor. Gijs Verhulst daarentegen is ervan overtuigddat hij op de driewieler de Ronde van Delft kan winnen. Dat ontlokt dan weer een brede grijnslach aan Karei op de skippybal. En tenslotte Nico Haak, die weinig fiducie heeft in de voor spellingen van het K.N.M.I. Paniekzaaiers 0 gre M un immer is Giis Verhulst (33). Op jarige leeftijd ging hij al met pa itap als hulp in de poppenkast, ie jaar later kreeg hij zijn eerste les van Piet Visser en won de eerste prijs op een talentjacht in Leiden. Toen Gijs twaalf jaar geworden was ontving hij een drumstel. Buiten de genoemde instrumenten weet hij ook blindelings de weg op de vibrafoon en de tubafoon. In zijn vrije tijd is Gijs een verwoed smalfilmer. Koos Bosdijk (43) is de rustigste „paniekzaaier" in zoverre je bij dit trio van „rustig" kunt spreken. Geen enkel snaarinstrument stelt hem voor problemen. Twintig jaar geleden bouwde hij de eerste Hawaian-gitaar zelf van „ijzersterk" merawan-hout, toen hij in Indonesië verbleef. Verschillende malen trad lüj op voor radio Palem- bang. Na een periode bij de „South Paci fic Serenaders" trad hij toe tot de formatie „The Keyriders", waar hij kennis maakte met Gijs ai Karei. Is evenals Gijs lid van de smalfilmclub „de Prinsenstad". En nu zijn ze dan samen met Nico op zoek naar een uniek „stundje". Het feit dat de Engelse formatie „Mungo Jerry" met een georganiseer de puinhoop de hit van het vorig jaar fabriceerde spreekt hen ten zeerste aan. Over hun onlangs uitgebrachte eerste plaat zijn ze tevreden, maar ook niet meer dan dat. Er zijn tot nu toe ongeveer duizend exemplaren van verkocht (tot tweemaal toe was „Ik wil mijn leven" nergens in Delft meer verkrijgbaar). Als publiciteits stunt kregen de disc-jockeys van de radiostations tegelijk met de plaat een zak „paniekzaad". Bij navraag bleek de inhoud van de zakjes te bestaan ui' zonnebloem pitten. De opvolger van „Ik wil in mijn leven nog wel 'ns wat beven", met op de andere kant het gevoelige „De Vlieger", wordt naar alle waar schijnlijkheid „De Paniekwals" (tekst van Koos, muziek van Nico! hoewel ook de gedachten uitgaan naar „De lichtjes", een nummer dat al lange tijd bij Hans van Eyck (Tee-Set) op de plank ligt. Na Polle Eduard (After Tea), die de eerste single schreef, dus nog een prominent figuur uit de popwereld, die Nico wellicht van bruikbaar ma teriaal gaat voorzien. Eén van de mooiste avonden in zijn leven overkwam de „Delftse zanger van het levenslied" een poosje gele den in Rotterdam, toen hij kennis maakte met Toon Hermans, de man waarmee hij uiterlijk vrij veel over eenkomst vertoont (al ligt Nico's stem meer in de buurt van Johnny Hoes). Na de show van Toon, waarvoor de verloofde van zijn broer vier vrij- (door Aad Begemann) BREDA „The hottest place in the south", dat is de erenaam voor Breda omdat daar van don derdag 20 tot en met zondag 23 mei het eerste internationale festival voor oude stijl jazz wordt gehouden Organisator en ex- journalist Rob Cremer: „We heb ben nu reeds aanvragen uit Duitsland, Italië, België en Frankrijk binnen. Als dit festi val slaagt dan willen we er graag ieder jaar een houden". Waarom juist Breda? Rob Cre- mers: „Hier leeft een sterke oude jazz traditie. Die dateert uit de twintiger jaren toen er in Breda reeds een orkest was. Na de oorlog was er een duidelijke opleving. Er is hier trouwens weinig moderne jazz. Twee jaar geleden werd de Roaring Twen ties Club Breda als club voor oude jazz opgericht. Nu zijn er reeds 750 leden. Breda telt vier oude stijl orkesten." „Twee jaar geleden kwam bij ons, (Rob Cremer is leider-cornettist van het huisorkest van de RTCB „The Peat Boat Dixy Kids") het idee los om eens wat anders te gaan doen voor onze leden. Dit festival is eruit voortgekomen." Zo is het met de Roaring Twenties Club ook gegaan. Aanvankelijk was de club een soort home voor jazz-mu- sici die een trefpunt wilden hebben. „En toen kwam het publiek vanzelf", zegt Rob Cremer, die overigens nu zo in de muziek zit, dat hij daarin een baan zoekt, bijvoorbeeld als organisa tor of als muziekjournalist of iets dergelijks. Voorlopig heeft hij geen tijd om te werken. Elke minuut is nodig voor het festival dat ook heel anders is opgezet dan de doorsnee muziekfestivals. Geen lange vermoei ende series concerten achter elkaar eventueel afgewisseld met zware dis cussies. „Nee", aldus Rob Cremer, „wij hebben getracht de jazz-muziek uit de jaren /an voor 1939 in de juiste entourage te zetten." De jazz-kroegentocht bijvoorbeeld is daarvan het bewijs. Tussen de twee jazzclubs van Breda zal donder dagavond een auto-treintje rijden. In die clubs wordt uiteraard oude stijl jazz gespeeld. Maar op de te rijden route zijn een aantal cafés en andere lokaliteiten waar allerlei vormen van oude stijl jazz te horen zullen zijn en waar het treintje regelmatig zal aan leggen. Voor vier gulden mag men de hele avond van het treintje gebruik maken en al die .zaken in. Een ander evenement dat recht doet aan de oude stijl jazz is de „streetparade" zaterdagmiddag in het centrum van Breda. Het bekende En gelse specifieke straatjazzoskest Mike Casimir's Paragon Brass band uit Londen en een groep Bredase dixie land straatmuzikanten zullen de mars uitvoeren. Op de Grote markt is er tenslotte die middag een openlucht- concert. Hoogtepunt van het jazzfestival is het nachtconcert zaterdagavond. Hoogtepunt omdat, en Rob Cremer is er bijzonder trots op dat dit voor el kaar is gekomen, twee groten uit de oude jazz naar Breda komen, name lijk Jabbo Smith en Benny Waters. Deze twee solisten zullen die nacht optreden met het orkest van Ted Eas- ton. Rob Cremer die voor het organise ren van dit en hopenlijk volgende oude stijl festivals de „Stichting tot bevordering van oude stijl jazz festi vals" heeft opgericht, noemt Jabbo Smith de legendarische trompettist uit de jaren twintig. Hij noemt hun komst en het samen optreden uniek omdat Jabbo Smith en Benny Waters met elkaar hebben gespeeld in het orkest van Charlie Johnson van 1925 tot 1928 en dat zij elkaar daarna nooit meer hebben ontmoet. Die hereniging, en voor Jabbo Smith bovendien terugkomst op een jazz-podium, zal in Breda gebeuren. Ovrigens treden op dit nachtcon cert (plaatsprijzen 30 en daardoor waarschijnlijk alleen voor de echte liefhebbers mogelijk) op The Victoria Band die in 1924 in Breda werd opge richt en nu weer nieuw leven is in geblazen, Le Hotclub De Rotterdam (stijl Django Reinhard en Stephane Grapelli), The New Iberia Stompers uit Londen met authentieke New Or leans jazz en Mike Casdmir's Paragon Brass Band. Voor donderdagmiddag wordt er in het Turfschip een kindermatinee ge houden. Rob Cremer: „het is geble ken dat juist kinderen deze oude jazz prachtig vinden. Het orkest The Ori ginal Dixieland Heebie Jeebie Jass- band zal kinderliedjes spelen. En de kinderen kunnen op trommels en ka zoos en andere kinderspeelgoedin strumenten die zullen worden ver strekt meedoen. Bovendien zullen muziekpedagogen met de ouders pra ten over jazz-muziek." Andere evenementen zijn de Roar ing Twentiesbeurs donderdagmiddag in het Turfschip waar verzamelaars van platen en andere curiosa op het gebied van oude jazz hun hart kun nen ophalen. Er zal tevens een band wordt door The Peat Boat Dixie Kids periode 1917-1935. De levende muziek wordt door The Peat Boat Dixie Kids gespeeld. Vrijdagmiddag is er in het Turf schip een informatief concert. The South Jazzband en het kwintet Joop Hendriks zullen de hele geschiedenis van vrijftig jaar jazz in klank zetten. Vrijdagavond vervolgens in The Roar ing Twenties Club een concert met een Belgisch orkest en aansluiting in het Grand Theater een jazz film nacht. Rob Cremer heeft een sfuk of tien speciale jazz-films op de kop kunnen tikken. The Green River Jassband uit Rotterdam zal in de pauzes spelen. Zaterdag vervolgens 's middags een nationaal jazz-concours om de „Coup Roks" waaraan tien orkesten mee doen. Pim Jacobs is voorzitter van de jury. Pim Jacobs zal ook 's nachts het concert presenteren. De vierde dag van het festival, zon dag, brengt 's morgens een oecumeni sche kerkdienst in de Gerard us Ma- jellakerk waaraan The South Jazz band meedoet. En 's middags de fina le van het concours. Behalve de drie finalisten zullen nog optreden The Si dewalk Hot Jazz Orchestra uit Solin gen (Duitsland) en The Four City Se ven plus One die de bekende geani meerde Chicago stijl speelt met weer als gast Benny Waters op klarinet en saxen. Ter gelegenheid van het festival is er bij Phonogram een plaatje ver schenen voor vijf gulden. Er op staan aan de ene kant privé-opnamen (in de oorlog gemaakt op glasplaat) van de Bredase Hotclub uit 1941 en aan de andere kant twee nummers van de Peat Boat Dixie Kids waaronder een door Rob Cremer geschreven speciaal festivallied. Bij de opening van het festival zal Rolf ten Cate van Pho nogram dit plaatje overhandigen. Jammer genoeg zullen dank zij be krompen platenpolitiek (niet van Phonogram) van dit unieke festival geen platen worden gemaakt. Wel zullen diverse radio-opnamen worden gemaakt. Het zal niet aan Rob Cre mer en zijn medemuzikanten en vrienden liggen als de slogan „Breda the hottest place in the South" vol gende week niet zal worden waarge maakt. Jabbo Smith legendarisch trompettist uit de jaren twintig weer terug in de jazz-wereld. Voor het eerst in Breda. de wijzen uit het Oosten; een albasten groep uit De periode van de Nederlandse kunsthistorie, voorafgaande aan de grote bloei in de zeventiende eeuw, mocht zich tot voor kort niet verheugen in een algemene belangstelling. De oorzaak hier van is wel onbekendheid als ge volg van het feit, dat, van het ongetwijfeld grote aantal kunst schatten van de twaalfde tot de zeventiende eeuw in ons land, betrekkelijk weinig bewaard bleef. Het is onjuist om, zoals nog wel eens gedaan wordt, de schuld hiervan uitsluitend aan het Calvinisme te ge ven. Het sterk in de minderheid zijn de, doch veel invloed uitoefenend cal vinistisch volksdeel toonde zich zeer gematigd en volstond meestal met het verwijderen van beeldende kunst uit de kerken. Tijdens de beeldenstorm werd door het plebs wel veel ver nield, maar er bleef ook veel ge spaard. Het meeste zal wel vergaan zijn op zolders en in kelders van par ticulieren, de depots van die dagen en een ander deel zal stellig over de grens zijn verdwenen naar de katho lieke landen. Gelukkig is er nog genoeg over in musea en particuliere verzamelingen om zich een beeld te kunnen vormen van de kunst uit de Middeleeuwse periode. Ook in de verzameling van de heer en mevrouw Prof. Dr. J. P. Kleiweg de Zwaan-Vellema bevinden zich een aantal fraaie en zeldzame stukken Noordnederelandse Middel eeuwse kunst. Dergelijke verzamelingen kunnen uiteraard slechts zelden een sluitend overzicht geven van de ontwikkeling in een bepaald land. Ze waren afhan kelijk van wat aan de markt kwam en van de goede smaak der verzame laar. Goede smaak wordt ongetwij feld getoond in de genoemde collectie, waarvan het Dordtse Museum Van Gijn een groot deel in bruikleen mocht ontvangen dat nu in genoemd museum wordt geëxposeerd. Veel waardering verdient de con servator van hst museum, drs. J M. de Groot, die, door het in vele geval len ontbreken van gegevens betref fende de tot de collectie behorende stukken, een zware taak had bij de samenstelling der voortreffelijke ca talogus. Bij de zestien schilderstukken valt wel het eerst de aandacht op een prachtig werk van omstreek 1470, door E. Haverkamp Begemann toe geschreven aan de „Meester der man na inzameling", zo genoemd naareen verwant schilderij in Douai. In elk geval in deze „Genezing van de blinde te Jericho" een fraai werk, rijk van kleur en in een subtiele uit voering, een beeldverhaal, waarin Je zus driemaal optreedt te midden van het volk, zowel armen als rijken. In de stad Jericho domineert een moskee met romaanse lisenen en bekroond met de halve maan. De vermoedens omtrent de plaats van ontstaan wij zen in de richting van Haarlem. Eveneens Noordnederlands is een portret van Karei V. <5- Uit eikenhout gesneden Madonna, twaalfde eeuw. Van de Zuidnederlandse werken op deze expositie zijn er drie uit de om geving van Roger van der Weyden. Soms zien we invloed van Patinir in het rotsachtige landschap. Zeer dicht bij laatstgenoemde schilder staat het paneel „Landschap met de heilige Rochus". Een bijzonder mooi werk is de Madonna van Isenbrant. Ook zijn er van Isenbrant de twee buitenlui ken van een triptiek met Hieronymus en Johannes de Doper. Uit de Franse school van Frangois Clouet stamt het fraaie portret van Elisabeth van Valois, echtgenote van Filips H. Het bevindt zich nog in de mooie originele renaissance lijst. Naast een Vanitas van Christóffel de Valois, door Frangois Amberger, wijzen we bij de schilde rijen nog op twee panelen uit een serie betreffende Christus' leven. Het zijn werken uit de Florentijnse school van Mariotto di Nardo. Voorts is er nog een statig Mansportret van Tin toretto. Bij de sculpturen werden we het sterkst geboeid door een Frans „Cor pus Christi" uit de twaalfde eeuw (sereen van expressie) en door de kop van een man, afkomstig uit een kerk te Parthenai, uit hetzelfde tijdperk. Dit is een werk van hoog niveau, waarin de „maiestas" der zuidelijke religieuze vormgeving sterk spreekt Uiteraard is dit evenzeer het geval met een Christus uit de twaalfde eeuw, afkomstig van het tympaan van een kerkportaal. In tegenstelling tot deze vormgeving van vergeeste lijkte gestalten, zien we de sculpturen uit onze omgeving: de hei ligen zijn hier mensen uit het volk. Prachtige voorbeelden zijn: „De heili ge Rochus met engel en hond", „De heilige Barbara" (Mechelen), „De marteldood van Paus Clemens" en „Madonna met Kind" (Maas-Rijn). Voorts noemen we nog de interessan te albasten plastieken uit Notting ham. Naast schilderijen en sculpturen vormen de kunstvoorwerpen een der de groep met als topstuk een „Ge boorte van Christus" uit Limoges in verguld brons en email champleve, een reliëf met invloeden van eeuwen kunsthistorie. Er zijn in deze groep meer werken uit Limoges, voorts ivoren snijwerk uit Frankrijk en Italië, een kazuifel, vijzel, panelen enz. Met deze unieke verzameling is in Dordrecht een lacune aangevuld en is het museum tot 30 oktober een bij zondere attractie rijker geworden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 5