NCSV raakte verzeild in
een identiteitscrisis
Kankercongre
huldigde
prof. Mülbocl
VIJFENZEVENTIGJARIG JUBILEUM MET
JUBILEUMKAMP EN CONFERENTIE
Spanje weigert
hervormde
vergaderingen
Goede beeld van CHU
ging in de campagne
handel" in
nonnetjes
Graham naar Rome
maar niet naar pans
Goudzwaard niet
naar Canada
Kerken schrijven
a.s. (in)formateur
Aanval op CHJO:
„in de vernieling"
COMMENTAAR
Sadat
Ec:i woord voor vandaag
BEROEPINGSWlj
IÊWTM
COT4GRESS
of ns
:-fi r e r at kjnal
UNION
TTUOENTS
Van een onzer verslaggeefsters
WOUDSCHOTEN De Nederlandse Christen Studenten Vereniging bestaat 75 jaar en gaat dit
jubileum vieren met een conferentie en een jubileumkamp (de NCSV heeft veel van baar be
kendheid aan de jeugdkampen te dankenterwijl een speciale Eltheto-brocbure uitkwam, die bet
spoor van deze studentenvereniging terugvolgt. „Een rode draad" heet deze brochure, en met die
rode draad wordt het engagement met politiek en maatschappij bedoeld, dat de NCSV vanaf haar
oprichting in 1896 heeft gesierd.
Wat is er nu nog over van de -r-ii
NCSV? Sinds een paar jaar loopt het
aantal leden voortdurend terug. Er
zijn er nu nog 1500 overgebleven, niet
weinig. maar vergeleken met
1965/1966, toen er nog duizend meer
waren, lijkt de toekomst voor dit
soort verenigingen erg onzeker.
Algemeen voorzitter Hans Peter
ramberg (22, universiteit van Am
sterdam) en secretaresse studenten-
werk Margriet Meindertsma (28,
Groningen) hebben ondanks de hui
dige problemen toch wel hoop op ver
betering." „De NCSV is in een identi
teitscrisis verzeild geraakt. Er kwa
men een paar jaar geleden steeds
meer clubs die zich met hetzelfde
gingen bezighouden.
De NCSV was helemaal niet uniek
meer. De christelijke studenten trok
ken zich terug in de studentenge
meentes. die nu nog steeds floreren.
Wij hebben kritiek op die gemeentes,
de studenten isoleren zich; het is het
gevolg van een individualiseringspro
ces, dat waarschijnlijk voortkwam uit
de botsing tussen student en maat
schappij. De studentengemeente
claimt een soort progressiviteit voor
zich, ze experimenteren met
liturgieën, maar er zitten erg veel be
houdende elementen in. Onze kritiek
is niet erg goed gevallen in de ge
meentes, er zijn nogal wat studen
tendominees boos geworden."
Het gevolg van de moeilijkheden
binnen de NCSV was, dat de NCSV
zich zenuwachtig met van alles en
nog wat dat in de mode was ging
bezighouden; Marcus, anti-autoritaire
bewegingen etc. etc. Die modieuze
grillen leverden geen nieuwe leden
op. ..Wat ontbrak was een degelijke
analyse. Dat werd gewoon niet ge
daan. De NCSV had belangrijk werk
kunnen doen door maatschappelijke
verschijnselen te analyseren. De
plaats van de religie wordt nauwe
lijks onderkend. Wij vinden dat je
duidelijk moet (laten) zien wat en heo
groot de plaats van de religie bij de
mens en in onze samenleving is."
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D..rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie-
J de Berg (voorzitter).
H. P Ester G 1 Brinkman
J van Hofwegen
Maar omdat er nog steeds mensen
bleven die ervan overtuigd waren,
dat de NCSV een eigen functie had
(mensen betrekken bij de studenten
beweging, analyseren van theologen
en religie, taken die de „gewone" stu
dentenbeweging heeft laten liggen,
kwam nu langzaamaan verandering.
..We raken uit onze crisis, er is hoop
dat we het als vereniging redden. We
gaan nu veel strenger, beperkter te
werk. We willen diepgang, goed en
grondig werk voortzetten.
Oost-Europa
Het belangrijkste waar we nu mee
bezig zijn is het Oost-Europa-projekt.
In de jaren '50 was de NCSV de eni
ge die aandacht besteedde aan het
communisme, naar Oost-Europa reis
de, contacten legde en discussieerde
over marxisme en christendom. Dat
gaan we nu weer doen, weer goed
uitzoeken wat socialisme is, hoe de
relatie christendom-marxisme is.
Niet dromen over Che Guevara,
maar praktisch werken. Hoe ligt de
relatie tussen praktijk en leer in
Oost-Europa en wat is de verhouding
met onze situatie? Met dat projekt,
waar allerlei studiegroepen mee bezig
zijn, zijn we al een poosje bezig en
dat duurt nog wel een paar jaar. Dan
is er een project KRIK, kritische
kerk. De religiekritiek concentreerde
zich teveel op ideologie en te weinig
op concrete punten. Dat willen we
doorbreken. Onze brochures over stu
dentengemeente is een uitvloeisel van
KRIK!"
Dit jaar is de NCSV begonnen met
het bijeenbrengen van studenten en
afgestudeerden, die met elkaar praat
ten over welk werk de studenten la-
Algemeen voorzitter van de Ne
derlandse Christen Studenten Vereni
ging (NCSV) Hans Peter Gramher
en secretaresse studentenwerk Mar
griet Meindertsma.
ter zullen gaan doen, hoe maatschap
pijkritiek in een beroep te verwezen
lijken is. Er zijn nog maar een paar
beroepen aan de orde geweest (lera
ren, technici), maar het bleek wel aan
te slaan. Dan blijven er tenslotte de
kampen. Die doen het al tientallen
jaren en ze blijken nog steeds men
sen te trekken, hoewel ook hier het
aantal terugloopt. „Kinderen willen
niet meer zo georganiseerd op vakan
tie. Bovendien komen ze misschien
minder door het druggebruik, de poli
tieke kleur etc. We moesten de naam
„kamp" laten vallen en er een soort
zomerscholen van gaan maken met
projekten."
door een soort CHU-en een „door
braak" sfeer. Dat is nog steels zo.
zeggen Han .Peter en Margriet, al
valt er een kleine verschuiving te
constateren naar de iets „minder sjie-
ke" kringen.
Tenslotte: wat betekent de NCSV
voor Hans Peter en Margriet? Mar
griet: „De NCSV is een club waarin
het spanningsveld tussen theologie en
socialisme/marxisme serieus genomen
wordt. „De NCSV is een groep men
sen die op vrij willekeurige basis bij
eengekomen is en die zich bezighoudt
met theologie en maatschappij."
Van onze kerkredactie
GENVE Enkele commissiever
gaderingen, d.ie de hervormde we
reldbond (HWB) in september in Ma
drid wilde houden, kunnen niet door
gaan, omdat de Spaanse regering toe
stemming geweigerd heeft. De verga
deringen zullen nu worden gehouden
in België.
Het gaat om de administratieve en
de theologische commissie van de lutherse
Europese sectie van de IHWB. Zij wa
ren uitgenodigd door het Spaanse lid
van de hervormde wereldbond, de
Spaanse evangelische kerk. Deze kerk
heeft zich niet laten registreren onder
de nieuwe Spaanse wet op de gods
dienstvrijheid wegens ernstige be
zwaren tegen deze wet. De Spaanse
regering liet Geneve weten, dat er
geen bezwaar zou zijn geweest, als
het .verzoek was ondersteund door
een kerk, die zich wel heeft laten
registreren.
Van onze parlementsredactic
DEN HAAG Dr. B. Goud
zwaard, die benoemd was tot hoogle
raar in de economie aan het Institute
of Christian Studies in Toronto (Ca
na
da), heeft ontheffing gevraagd van
deze functie. Gezinsomstandigheden
zijn er de oorzaak van, dat dr. Goud
zwaard zijn werk in Canada niet kan
beginnen.
Dr. Goudzwaard, de economisch ex
pert in de fractie van de ARP, had in
verband met zijn benoeming in To
ronto zich voor de verkiezingen op
een niet verkiesbare plaats op de
kandidatenlijst laten zetten. Hij stond
nummer 23 op de lijst.
Het zou niet de bedoeling zijn, dat
dr. Goudzwaard in de Tweede Kamer
terugkeert. Het meest waarschijnlijk
is, dat voor hem een benoeming volgt
bij het hoger onderwijs.
Van een verslaggever
DEN HAAG De rooms-katholie-
ke kerk en de hervormde kerk heb
ben in een brief aan de nog aan te
wijzen kabinets(in)formateur ver
zocht, om bij de kabinetsformatie
aandacht te schenken aan de kwestie
van een uitkering aan de kerken en
de genootschappen op geestelijke
grondslag, in de geest van het rap
port van de staatscommissie-Van
Walsum. In de brief, die was onderte
kend door kardinaal Alfrink en door
praeses ds. Van Zanten en scriba ds.
Landsman van de hervormde synode,
wordt de hoop uitgesproken dat
overeenkomstig de in de Tweede Ka
mer aanvaarde motie-Voogd en Van
den Bergh het nieuwe kabinet een
systeem van jaarlijkse waardevaste
uitkering aan de kerken en de ge
nootschappen op geestelijke grondslag
in studie zal nemen. Tenslotte hebben
de kerken een bredere nota in het
vooruitzicht gesteld, waarin een over
zicht van argumenten en cijfermate
riaal zal worden gegeven.
De remonstrantse broederschap, de
kerk, de algemene doopsge
zinde sociëteit, de oud-katholieke
kerk en de meerderheid vin de com
missie der unie van baptistengemeen
ten, hebben hun adhesie aan deze brief
betuigd.
In Mexico zijn 23 studenten, die
veroordeeld waren voor vergrijpen
tijdens de studentenonlüsten van 1968
donderdag vrijgelaten. Onder de vrij
gelatenen bevindt zich een der stu
dentenleiders, ingenieur Heberto Cas
tillo.
Toekomst
De NCSV heeft nog toekomst als
het lukt om die eigen identiteit via de
projekten uit te werken en als het
lukt om een daarbij passende vereni
gingsstructuur te vinden. Niet veel
landelijks meer, maar het werken in
groepen, waar mensen dan lid van
worden en meewerken." Er is een te
rugslag op de individualisering, de
mensen gaan weer in groepjes wer
ken.
Als het ons lukt, dan zijn we wel
ongeveer de enige overgebleven
club op een ideologische grondslag.
De politieke clubs zijn verdwenen, de
humanistische vereniging is zowat de
enige ideologische club, maar is ook
niet groot."
De NCSV werd vroeger gekenmerkt
Sedert de dood van Nasser had Egypte een col
lectieve leiding, waarin president Sadat de rol van
voorzitter bekleedde. Hoewel hij zich de laatste tijd
meer en meer tot een resoluut optredende leider
ontwikkelde, streefde hij er niet naar een over
heersende positie in te nemen. Het is de kracht
van deze man dat hij zijn eigen kwaliteiten niet
overschat. Hij ging dan ook niet proberen Nasser
te imiteren. Maar juist, dit realisme bracht de illu
sie van nationale eenheid, zoals die naar buiten
toe in Egypte bestond, tot een einde.
Als charismatisch leider, die boven elke discus
sie verheven was, kon Nasser figuren met zeer uit
eenlopende meningen- rondom zich handhaven en
toch z'n eigen gang gaan. Sadat wist dat hij daar
toe niet in staat was. Toen hij steeds duidelijker
ging kiezen voor een beleid, dat door een deel van
de collectieve leiding scherp werd afgekeurd, moet
hij dan ook beseft hebben dat een openlijke breuk
onvermijdelijk zou zijn. Hij aarzelde echter niet.
Zo is dan nu op een nogal spectaculaire wijze
een einde gekomen aan de periode van het collec
tieve leiderschap, waarin de twee belangrijkste
stromingen van het Egyptische politieke leven ver
tegenwoordigd waren. De ene richting werd ge
leid door premier Machmoed Fawzi en minister
van buitenlandse zaken Machmoed Riad. Zij toon
den zich voorstanders van een pragmatisch beleid,
dat ten doel heeft de onafhankelijkheid van Egyp
te zoveel mogelijk te herstellen. Zij probeerden
daarom Egypte wat minder afhankelijk te maken
van de Sowjetunie dan bij de dood van Nasser he?
geval was en zochten de actieve hulp van de Ver
enigde Staten om op aanvaardbare wijze het con
flict met Israël ten einde te brengen. Het is deze
koers, waarvoor president Sadat heeft gekozen.
De andere richting werd vertegenwoordigd door
vice-president Ali Sabri en minister van binnen
landse zaken Sjaarawi Gomaa, die als leider van
de staatsveiligheidsdienst een uitermate machtig
man was. Zii meenden dat het belang van Egypte
het beste gediend was door een intensieve samen
werking met de Sowjetunie. Zij streefden er ook
naar een autoritair socialisme, geïnspireerd door
het totalitaire Sowjetmodel, in Egypte te vestigen.
Het Kremlin beschouwt het conflict in het Mid-
Van onze parlementsredactic
DEN HAAG In de CHU is
een discussie op gang gekomen
over de teleurstellende verkie
zingsuitslag. Vanmiddag is in
Rotterdam een besloten verga
dering gehouden van de Unie
raad, waarin, zo werd gezegd,
gelegenheid zou zijn tot „stoom-
afblazen".
In het 'blad van de unie, De Neder
lander. van deze week vervolgt het
lid van de Tweede Kamer de heer H.
Kikkert zijn kritiek en legt hij nader
uit, waarom de verkiezingscampagne
in de CHU op amateuristische wijze
is gevoerd. Voor een lijstaanvoerder
is meer nodig dan vier jaar kabinets
ervaring als vakminister op een de-
den-Oosten als de strijd tussen twee kampen: het partement.
anti-imperialistische kamp, dat geleid wordt door
de Sowjetunie, staat tegenover het imperialisti
sche kamp. dat aangevoerd wordt door de Verenig- 7 qJ-JU-q qvi
de Staten. In deze conceptie is het eenvoudig ver V cl LlJvclclll VTCCII
raad om zelfs maar te veronderstellen dat van
Amerika een redelijke houding is te verwachten
in het conflict in het Midden-Oosten. De Russische
pers heeft er herhaaldelijk op gewezen dat 'de Is
raëlische agressors' niets anders dan handlangers
zijn van het Amerikaanse imperialisme en voort
durend door Amerika worden aangemoedigd nieu
we misdaden te begaan. Het is dan ook begrijpe
lijk dat men in Moskou uitermate vijandig heeft
gereageerd op het bezoek van de Amerikaanse mi
nister van buitenlandse zaken aan Cairo. Een be
zoek. dat werd voorafgegaan door het ontslag van
Ali Sabri als vice-president van Egypte.
In Moskou zal men de huidige ontwikkelingen
in Egypte wel met de nodige bezorgdheid volgen
Er waren de laatste tijd ook intieme contacten ont
staan tussen de communistische partij van de Sow
jetunie en de Arabische Socialistische Unie, ac
enige politieke partij van Egypte. De zuiveringen
in Egypte treffen juist die leiders van deze partij,
die in zeer nauw contact stonden met Moskou, zo
dat aan deze ideologische broederschap wel een
einde zal komen.
Het zou evenwel een grove vergissing zijn de
veranderingen in Egypte uit te leggen als een keu
ze voor een meer pro-westers beleid. President Sa
dat en zijn aanhangers willen juist Egypte zoveel
mogelijk zijn vroegere middenpositie teruggeven
tussen de Sowjetunie en de Verenigde Staten.
Daarvoor is het ook nodig dat er een einde koint
aan de toestand van oorlog, die de ontwikkeling
van Egypte onmogelijk maakt en weinig armslag
biedt op het gebied van de buitenlandse politiek.
De Sowjetunie heeft aanzienlijk meer invloed in
Egypte dan de Verenigde Staten en zal weinig
sympathie kunnen opbrengen voor de politieke
soepelheid van Sadat. Het is dan ook nog zeer de
vraag of de president van Egypte er in zal slagen
om zijn beleid door te zetten. Israël zou hem be
langrijke ruggesteun kunnen geven door mee te
werken aan de heropening van het Suezkanaal.
VATIKAANSTAD (Reuter) Het
Vatikaan heeft ontkend dat jonge In
diase meisjes aan Europese kloosters
zijn „verkocht". Wel is toegegeven
dat er gebreken waren in de methode
van aanwerving van de nonnetjes, die
in Europa vaak slecht behandeld zou
den zijn en gebruikt om minder ple
zierig werk te doen.
In een verklaring, waarin de resul
taten zijn vastgesteld van een inter
nationaal onderzoek, zegt het Vati
kaan dat de „families van de meisjes
geen geld hebben gevraagd en ook
niet gekregen".
Vorig jaar publiceerde het Britse
weekblad Sunday Times een artikel
waarin stond dat voor Europese
kloosters meer dan 1200 boerenmeis
jes uit de zeer arme Indiase staat
Kerala waren aangeworven. In andere
berichten werd gemeld dat al in 1960
een campagne was begonnen om
leeglopende kloosters in Europa met
„gastnonnetjes" te vullen. Voor dit
project zou in de loop der jaren meer
dan 720.000 dollar zijn uitgegeven. De
Indiase pater Cyriac Poethenpoera
zou uitvoerig bij de nonnentransactie
betrokken zijn geweest, aldus de
persberichten vorig jaar.
Het Vatikaan heeft nu erkend dat
de meisjes soms „een onvoldoende
opleiding hadden gehad voor zij uit
de Indiase staat Kerala vertrokken."
Ook hadden „enkele priesters in deze
zaak onafhankelijk van de bisschop
pen gehandeld" en „zelfs op hoger
niveau was er misschien onvoldoende
coördinatie geweest", aldus het Vati
kaan.
Het Kamerlid Kikkert wil met deze
opmerking geen rechtstreeks verwijt
richten aan drs. Udink. Want, schrijft
de heer Kikkert, het is immers ook
mogelijk, dat de partij geen beroeps
politicus heeft om als lijstaanvoerder
op te treden of dat men deze niet
wenst.
Voor christelijke partijen zijn
beeldvorming en programma's plus
het beleid van doorslaggevende in
vloed. In 1967 had de unie een goede
beeldvorming gekregen. Maar dat
goede 'beeld, merkt de heer Kikkert
op, is tijdens de verkiezingscam
pagne goed de vernieling ingegaan.
Dat de kiezers moeite hadden met
het vertrouwde beeld blijkt ook uit
het voor de unie onmogelijk grote
aantal voorkeurstemmen: ruim elf
procent van de ch-stemmen was niet
op Udink uitgebracht.
„De publiciteitsmedia waren stellig
niet op onze hand," schrijft ir. A. B.
J de koning. Hij vervolgt: „Dit is te
begrijpen en te billijken van de
„neutrale" pers. radio en televisie.
Ernstiger is dat de christelijke pers
en ook de N.C.R.V. ons niet van harte
hebben gesteund."
GROTE KLAP
De heer D. Rebel ziet andere oorza
ken voor de grote klap. <Hij schrijft in
hetzelfde blad: „Een aantal jongeren
heeft zich schandelijk misdragen door
kort voor de verkiezingen weg te lo
pen Maar ook de Centrumgespreks
groep heeft het gemankeerd aan zelf
beheersing."
De heer Rebel pleit voor herstel
van de eenheid in de unie. Maar el
ders in het blad wordt een felle aan
val gelanceerd op de CHJO: al met al
hebben de ch-jongeren 'ervoor ge
zorgd dat het verlies van de CHU
groter werd dan nodig was geweest,
lengevolge van hun insinuerende en
op publiciteit beluste houding.
En ook: maandenlang heeft de
CHJO de mentaliteit van destructie,
agitatie en insinuatie getoond, die
zijn jarenlang aan een andere groep
in de CHU heeft verweten.
De Nederlander publiceert ten slot
te een adres om adhesie te betuigen
aan deze aanval: CH-jongeren, die de
huidige koers van de CHJO met on
gerustheid en verontwaardiging ga
deslaan wordt verzocht te reageren.
Johannes zoekt naar woorden als hij een beschrijving geeft van'
gestane Here Jezus, die Zich op Patmos aan hem openbaart. Cm
"als een mensen zoon", haren zijn als witte wol, ogen als een vuu
voeten als koperbrons en Zijn stem is als hel geluid van vele walen
Erg "menselijk" is deze beschrijving niet, maar het gaat Johai
ook niet om de aandacht te vestigen op zijn menszijn. Hier moet
tus zich openbaren als cle majestueuze. Het gaal om de werel
schappij. -
En ineens weten we dan dat die woorden van Johannes niet al te
lijk moeten worden opgevat. Hij probeert in woorden uit te druklt
hij beleefde, toen hij Christus zag. Het witte haar spreekt van J
de vlammende ogen spreken van een komend oordeel, de stem n
geluid als van vele wateren spreekt van gezag.
Dit is niet meer de aardse Jezus die de lijdensweg moest gaan, n)
Jezus met eer en heerlijkheid gekroond die de macht in handel
nemen, die de wereld komt oordelen, die vrede gaat scheppen, j
We lezen vandaag Marcus 13:19-11.
We lezen morgen Handelingen 7:1-16.
Van onze redacteur
wetenschappen
AMSTERDAM Een com
plete Mühlbock-dag speelde zich
gisteren in Amsterdam af op het
internationaal kankercongres.
Hoogtepunt was een officiële
huldiging van de Amsterdamse
hoogleraar.
Vertegenwoordigers van onder an
dere de Wereldgezondheidsorganisa
tie, de UNESCO en de Internationale
unie tegen kanker besteedden aan
dacht aan de belangrijke rol die prof.
Mühlbock in al die organisaties heeft
gespeeld.
Staatssecretaris Kruisinga droeg
een van de hoogste Nederlandse on
derscheidingen aan: Het ridderschap
in de orde van de Nederlandse
Leeuw.
Eerder gistermiddag had Mühl
bock zelf een briljant overzicht
gegeven van het onderzoek aan borst
kanker bij de muis, en de betekenis
daarvan voor de overeenkomstige
ziekte bij de mens. Op dit punt heb
ben hij en zijn medewerkers het Ne
derlands kankerinstituut een interna
tionale reputatie bezorgd, 's Morgens
hadden vier van de medewerkers hun
jongste resultaten aan het congres
voorgelegd.
Waarschijnlijk spelen drie factoren
een rol bij het ontstaan van borst
kanker: de vatbaarheid blijkt erfelijk
bepaald te zijn. er komt bij muizen
en waarschijnlijk ook bij mensen een
virus in het verhaal voor, en bepaal
de hormonen blijken het ontstaan te
bevorderen. De erfelijke factor werd
al in de vorige eeuw door medici on
derkend.
Proef mui zen
Ook bij proefmuizen werd dit
waargenomen, maar men beschikte
nog niet over de huidige mogelijkhe
den om dat precies uit te zoeken.
Daarvoor zijn „ingeteelde" muize-
stammen nodig, waarvan de erfelijke
eigenschappen constant zijn. Dat
vergt minstens tien jaar fokken.
Amerikanen verkregen voor het
eerst twee bruikbare stammen, waar
van er één vaak borstkartker kreeg,
en de andere zelden. Toen men krui
singen daarvan ging bekijken spotten
die met alle wetten van de erfelijk
heid, en men ontdekte dan ook dat de
ziekte van moeder op kind werd
overgebracht met de melk. Het duur
de twintig jaar voordat men de tech
nieken had om te herkennen dat er
een virus in die melk zat, en dat vi
rus ook te isoleren.
Daarmee was de praktische genees
kunde in zekere zin weinig geholpen,
want de gegevens over patiënten
(chirurg Wassink van het Nederlands
kankerinstituut had een uitgebreid
onderzoek gedaan) wezen niet op
overbrenging via de moedermelk, en
juist wél op erfelijke invloed. Men
ontwikkelde in Amsterdam eigen
muizestammen, en daarbij bleek na
kruising wel de erfelijke invloed van
belang te zijn, terwijl besmetting via
- de melk niet voorkwam.
Een volgende stap was het zoeken
naar het virus dat bij de menselijke
borstkanker betrokken is. Want aan
de andere kant hadden de Ameri
kaanse proefmuizen het bestaan van
zo'n virus bij de muis toch maar dui
delijk aangetoond, wat niet gauw ge
beurd zou zijn als de Amsterdamse
muizen het eerst school gemaakt had
den.
Inderdaad is men er juist de laatste
maanden in het buitenland in ge
slaagd, in moedermelk en borstkan-
ROME De Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham heeft het voorne
men, om voorjaar 1972 een campagne te leiden in Rome.
Dit plan is door de Italiaanse protestanten met instemming begroet, maar
enkele^ groepen, onder wie de pinkstergemeenten, de baptisten en het leger
des heils, hebben aan hun medewerking de voorwaarde verbonden, dat Graham
tjjdens z(jn verblijf in Italië geen „officieel" contact zal opnemen met de paus
of andere vertegenwoordigers van de rooms-katholieke hierarchic. Volgens het
organiserend comité in Rome is Graham met deze voorwaarde akkoord gegaan.
kergezwellen deeltjes te vindei
lijken op het muizevirus (MTV)
die deeltjes inderdaad een rol s
bij het ontstaan van menselijk!
zwellen zal nog moeten worden;
getoond. En dat is bar moeilijk!
dat het nu eenmaal niet gaat n
rechttoe rechtaan methoden diq
muizen kunt toepassen.
Overigens is rechttoe rechtaaj
altijd even ideaal, vertelde 1
Mühlbock gisteren. Al die vij
virulente MTV's (nu inspuitenl
binnen twee weken een gezwa
wel handig voor het onderzoell
lijken eigenlijk helemaal nietl
menselijke situatie, waarin I
een zeer geleidelijk optredend»
king is, die op latere leeftijd vJ
optreedt.
Vandaar de Amsterdamse ll
stelling voor een erg „tam" mi
rus, dat kleine onschuldige^knt
tjes veroorzaakt, die pas bij
stokoude muis nog wel eens hij
kanker willen overgaan, 's Ml
had zijn medewerkster mej. <j
C. Hageman verteld hoe zij alsl
dat tamme virus had geïsolei
daarmee experimenteel kankei
opgewekt.
Prestatie
„Een geweldige prestatie", vi
ons ex-medewerker dr. P. Bent!
in een persoonlijke toelichtinl
heeft gewoon groene vingers", 1
met iets dromerigs in zijn ogeJ
ik een virus isoleer raak ik onl
negen tiende kwijt. Zij houdt I
tiende over."
NED. HERV. KERK
Benoemd: door de gen. synol
pred. voor buit. werkz. (geest!
krijgsmacht): A. S. Kluseni
Mijnsheerenland. I
Beroepen: te Klazienaveew
Feenstra te Durgerdam; te Ranl
G. Veldjesgraaf te Wouterswoul
bedankte voor Blauwkapel-Gf
kan.
Bedankt: voor Huizen: G. \V|
te Sprang. i
Afscheid: van Badhoevedora
muiden: C. J. Meilink, ber. tel
dorp en Holysloot; van Sexbienl
Tijsma, ber. te Marrum en Wesi
kerk: van Varsseveld: M. Heil
ber. te Katwijk a.d. Rijn; van f
A. H. Knottnerus in verb, met 4
ming tot geestelijk verz. bij 4
richting v.h. min. van just»
Veenhuizen. L
Intrede: te Doetinchem: J. Kl
Eibergen; te Dedemsvaart: F. li
baas uit Ugchelen; te Oldebnf
Noltes uit Ridderkerk; te Zet
van der Plas uit Scheveningèj
Hilversum (bejaardenpastf
mevr. J. M. Meyer, kand. te lf
foort. 1
20 mei 1971. Intrede te Hoofi
mej. C. Rozemond uit Oostert
Oudeschild; te Jaarsveld: ka
Molenaar uit Lunteren.
GEREF. KERKEN
Afscheid: van Arnhem: H. E.
ja wegens benoeming tot lege
Intrede: te Voorburg: P, v.
kei uit Almelo: te Pesse: ka:
van Heys uit Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.V
Afscheid: van Ede: G
ber. te Katwijk.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid: van Zwolle:
ber. te Hoogeveen.
21 mei 1971. Intrede: te Noorl
schut: kand. A. W. Wubs uit
doorn.
REM. BROEDERSCHAP
Afscheid: van Groningen: D.
Vreumingen wegens emeritaat.
GEREF. GEMEENTEN
20 mei 1971. Intrede: te Kl
Biezelinge: C. Molenaar uit A
dam-N.