caoenda en Vorster Bonkend over Het Kanaal N HUN KOUDE OORLOG 't Lijkt wel kermis- HALFUURSRITJE IN HOVERCRAFT ZATERDAG 15 MEI 1971 IJLAGE VAN ET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Een Zambiaanse douaneambtenaar wandelt met me naar de oever van de Zambezi en slaat daar op een grote gong. Aan de overkant maakt zich een kleine pont los van de oever. Een ranke vissersboot glijdt geluidloos voorbij. Spierwitte vogels zitten roerloos in de bomen. De zon schijnt uitbundig. Alles zo vredig dat ik moeite heb me te realiseren dat dit een van de brand punten is in zuidelijk Afrika. Toch loopt hier de frontlijn tussen zwart Afrika en het door blanke minderheden beheerste andere Afrika. Hier, midd enop de Zambezi komen de grenzen van vier landen bij elkaar: die van Zambia, Botswana, Rhodesië en Zuidwest-Afrika. grensverkeer tussen Zambia otswana is zeer beperkt. Op de ben ik de enige passagier. Als an Zuid-Afrika ligt blijft het verkeer tussen die twee landen naai. De regering van premier er heeft Botswana laten weien het geen gemeenschappelijke heeft met,Zambia cn dat het niet zomaar een brug kan bou- jver de Zambezi, swana en Zambia houden vol un grenzen elkaar wel degelijk Het eerste land wil zich een loswringen uit de omstrenge- van Zuid-Afrika en weet zich door Amerika dat de weg de brug financiert. Toen ik van gstone naar de Zambezi reed, k dat er aan de Zambiaanse al hard gewerkt wordt aan de ve weg. vijf minuten varen zijn we in /ana. Een uithoek van de we lk wandel een honderd meter laag struikgewas en ontwaar een stenen gebouwtje. Daar lt een ambtenaar mijn naam en gegevens in een boek en vervolgens per radio een hotel an de Choberivier, zo'n twintig leter verderop. half uurtje later verschijnt overjarige Landrover die me het hotel brengt. En dan ben ik ïling in een andere wereld. De ir is nog Afrika, onvergelijk- mooi, maar de mensen zijn an- lan in Zambia. Chobe River door Harm Lamberts 0 s' een geliefd vakantieoord inke Rhodesiërs en Zuid- Ze kunnen cr met hun geld betalen. Botswana heeft eigen munteenheid cn de Zui- :aanse rand en Rhodesische worden er door elkaar ge- zonsondergang verzamelen ;ten zich op het terras. We kij- ver de rivier heen naar Zuid- Afrika en praten over Zambia, es wat ze zeggen is een onder ren angst. Nog altijd worden de relige gebeurtenissen in Congo haald als bewijs, dat de Afri- e landen veel te vroeg onaf- lijk zijn geworden. Al gauw et woord communisme, jonge Zuidafrikaan, ongeveer jaar, is er vast van overtuigd sident Kaoenda bezig is van ia een communistisch bolwerk i. „En Zuid-Afrika kan zich veroorloven een communistisch id te hebben. Wat kunnen we doen dat dit land binnenval- het communistisch dreigt te n?" vraagt hij. Ze hebben alle- ren voorstelling van Zambia als r, nd waar het toch eigenlijk on- ijk is als blanke te leven. 'ertel met hoeveel plezier ik de si Pen dagen dwars door Zambia vliegen, geen varen. Wat i'wèl is, valt moeilijk te be- als je bonkend over an te meter hoge golven, waar it water fijn verstuift tegen len, met een snelheid van meter per uur voortraast Het Kanaal tussen Calais en late, krüisende vrachtvaar- snel achter je latend. Zelfs itten, die het monster op lussens uitvonden, hebben er naam voor kunnen bedenken uden het bij wijze van com- maar op „hovering": vlie- varen met de hovercraft. ben gereisd. Ik geef hun graag toe dat Zambia met enorme problemen worstelt, dat er fouten worden ge maakt. Maar ik vertel ook dat ik onder de indruk ben gekomen van het humanisme dat president Kaoen da preditk en dat ik midden in de bush in het noorden van Zambia nog de zegenrijke invloed daarvan ont dekte. De meeste Zambianen zijn vriendelijke en welwillende mensen, die rassendiscriminatie echt verfoei- ren, die hunkeren naar onderwijs en niets liever willen dan in vrede le ven. Noch in de leer, noch in het dagelijkse leven van Zambia is iets te bespeuren dat op communisme wijst. Ik kan de Rhodesische en Zuid- afrikaanse vakantiegangers niet overtuigen in deze kleine dialoog. Er gaapt een kloof van onbegrip. Zullen dr. Hastings Banda, president van Malawi en president Félix Houp- houet-Boigny van Ivoorkuo". die de meest uitgesproken pleitbezorgers zijn van een dialoog op hoog niveau met Zuid-Afrika, een bres kunnen slaan in het apartheidsbastion? Of hebben president Julius Nyerere van Tanzania en zijn collega van Zambia, Kenneth Kaoenda, gelijkd oor princi pieel een officieel gesprek met Zuic,- Afrika af te wijzen, zolang de blanke regering in dat land de meerderheid van de bevolking de meest funda mentele rechten onthoudt? In september 1968 hield oresident Nyerere een rede in Zambia. Kaoen da was onder zijn gehoor. De Tanza- niaanse leider merkte toen onder meer op: „Uit onze eigen geschiede nis weten we dat een arme ipan soms een goede maaltijd, kleren en onderdak kan krijgen dor zich als slaaf te verkopen. Maar als hij een maal in de macht van zijn baas is. moet hij maar afwachten of dit zo blijft. Met landeni s het precies zo. Als een land eenmaal .zijn vrijheid heeft verkocht voor economische hulp, is het verloren". In een paar zinnen formuleerde Nyerere het dilemma van Zambia. Het is voor de Frans sprekende Afri kaanse landen, die honderden kilo meters ten noorden van Zuid-Afrika liggen, veel gemakkelijker te pleiten voor een dialoog met de regering- Vorster. Zij liggen op veilige afstand en hebben min of meer zelf in han den hoever ze willen gaan. Maar Zambia ligt in de frontlijn. En het heeft >in Malawi een schitterend voorbeeld van het inruilen van vrij heid voor economisch gewin. Presi dent Banda heeft ondermeer een le ning gekregen van Zuid-Afrika van 4.700.000 voor het bouwen van een nieuwe hoofdstad. Maar in februari 1969 werd David van der Spuy, een Zuidafrikaan, hoofd van de voorlich tingsdienst van Malawi. En 'hij is niet de enige Zuidafrikaan die nu een sleutelpositie inneemt in Malawi. President Kaoenda is niet alleen bang dat hij een deel van zijn vrij heid zal moeten inruilen als hij in zou gaan op de voorstellen van pre mier Vorster, hij kan het ook niet rijmen met zijn diepste overtuigin gen. De politiek van de Zuidafri- kaanse regering is volledig tegenge steld apn alles waarin Kaoenda met heel zijn wezen gelooft. Nu zijn president Félix Houph- ouet-Boigny van Ivoorkust en zijn medestanders ook geen apartheids- aanhangers. Zij menen echter dat zij meer voor de Afrikaanse meerder heid in Zuid-Afrika kunnen beteke nen als ze een gesprek beginnen met de regering-Vorster dan wanneer ze zich star en onverzoenlijk tegen dit regime opstellen. Een lector van de universiteit van Potchefstroom in Zuid-AIrika verzekerde me, dat deni euwe poli tiek van uitwaartse beweging, die Vorster vier jaar geleden begon, een enorme invloed heeft in Zuid-Afrika. Volgens hem is er een boeiende ont wikkeling aan de gang waarvan de uitkomst mede bepaal wordt door het succes van Vorsters buitenlandse politiek. Binnen de regerende Nationale Partij wordt achter de schermen een felle strijd om de macht gevoerd. Een zeer sterke en invloedrijke groep, aangevoerd door premier Vor sters broer, J. D. Vorster, moderator' van de Nederduits-gereformeerde kerk, dr. Piet Meier, voorzitter van de aartsconservatieve Broederbond en leider van de staatsradio cn dr. A. P. Treurnicht, oud-moderator van de N.G.-kerk, meent dat premier Vor ster" de beginselen van Verwoerd verloochent. Zij voelen er niets voor de bantoestans volledige onafhanke lijkheid te geven. Zij menen dat di plomatieke betrekkingen met zwarte Afrikaanse landen de apartheid zul len o ndermijnen en hebben vorige maand met afgrijzen gehoord dat de regering-Vorster de apartheid in de sport gedeeltelijk wil opnef'en. Volgens onze zegsman, die het raadzaam achtte dat zijn naam uit de krant bleef, is vooral dr Treur nicht gevaarlijk voor de „verligte" politiek van Vorster. En deze dr. Treurnicht heeft de aanval ingezet. Over enkele weken zal hij candidaat voor de Nationale partij zijn bij tus sentijdse verkiezingen in Waterberg. Zijn verkiezing tot VHllèmentsl'd staat wel vast en de verkrampte vleugel van de Natipnaie partij .zal isiiiiililiï dan een -leider van formaat hebben. De strijd zal gaan over de apart heid. „Het is onmogelijk", aldus onze Zuidafrikaanse zegsman, zelf lid van de Nationale Partij, „de kleine apart heid te handhaven als we betrekkin gen gaan aanknopen met Afrikaanse landen. We zullen de negatieve apartheidsfase, waaraan mensen als Treurnicht vasthouden, moeten losla ten. Apartheid is een evolutie naar een vorm van integratie. De Afri kaanse landen die een dialoog met ons aangaan, kunnen dat proces ver snellen", meent hij. „Als de Afrikaanse landen ons welwillend gaan bejegenen, zullen ze ons in grote verlegenheid brengen. Zuidafrikaanse blanke toeristen die Malawi, Lesotho en andere landen bezoeken, zullen ontdekken dat inte gratie wel degelijk mogelijk is. Zeer veel blanken in ons land hebben nog altijd het idee dat de Afrikanen al leen maar knecht kunnen en behoren te zijn en de blanken baas. Die baas schapsgedachte moet plaats maken voor een streven naar „nevenschik king". Hoe meer Afrikaanse staats hoofden Zuid-Afrika bezoeken, hoe sneller dat zal gebeuren", aldus onze informant. President Kaoenda beseft echter dat het Vorster en de zijnen in de eerste plaats gaat om uitbreiding van de Zuidafrikaanse invloedssfeer. Voor de Frans sprekende Afrikaanse landen, die op veilige afstand liggen, kan het een geldig argument zijn, dat de dialoog mogelijk de apart heidspolitiek zal verzachten, voor Kaoenda vormt Zuid-Afrika echter een reële bedreiging zolang het vast houdt aan zijn politieke beginselen. Door Zambia's economische afhanke lijkheid van de blanke minderheids regimes is de speelruimte van Kaoenda uitermate klein. Toen premier John Vorster en ziin minister van buitenlandse zaken Hil- gard Muller, er in slaagden diplo matieke betrekkingen aan te knopen met Malawi en een aantal andere Afrikaanse landen konden bewegen tot een gesorek. boekten zii belang rijke overwinningen. Vorster was nog maar nauwelijks een half jaar aan de macht toen hij het startsein gaf voor de zogenaamde uitwaartse beweging, het doorbreken van het isolement, waarin Verwoerd zijn kracht had gezocht. Op 17 februari 1967 zei Vorster: „Ons sal en kan in die wereld ingaan ondanks al die orob'eme wat ons teeemoeteaan". De premier zei het als ziin belangriikste laak te zien Zuid-Afrika dee'eenoot te maken van de internationale we reld. AanvankeMik was het succes van deze politiek beperkt. Behalve Leso tho. Botswana en Swaziland, die ge heel of gedeeltelijk ingesloten zijn door Zu'iafriVaans grondgebied en dir econorv'srh geheel van Zuid-Af rika afhan^e'vik zijn. was alleen Ma lawi bereid in te gaan op de voor stellen van de regering-Vorster: De grote doorbraak kwam echter vorig jaar. Madagaskar sloot, belangrijke ver dragen met Zuid-Afrika; Ivoorkust, Dahomey, Gabon, Togo, de Centraal Afrikaanse Republiek en Ghana spraken zich uit voor een dialoog Transportmiddel met perspectief door Dick Ringlever en de kleine miljoen pas- s, die vorig jaar zhet Kanaal 'ken, zullen het beamen en" is noch vliegen, noch va- laar iets daartusstnin. Je zit als vliegtuigstoel, je wordt be door vriendelijke stewardes- e je met veel charme een Brit- isky of Franse cognac voorzet- reist snel, maar de passagier, »r het aanhoudend stoten op tergordijnen verstuivende gol- aar de papieren zak grijpt, "hij lucht- dan wel zee- fet of 1 rdt. Cogens komt dat laatste minder 'n het ,.bumpy"-gedrag van de ns SR-N4. 's wereld grootste ussenvoertuig, zou doen ver- n' Waarschijnlijk omdat men nauwelijks de tijd heeft zich daaraan over te geven. Want dat is wel een belangrijk pré van het vliegende vaartuig: de snelheid. In een dik half uur heeft men samen met 250 andere passagiers en 32 in de buik van het monster meedansende auto's de over steek gemaakt Welk ander massa vervoermiddel doet dat zo vlug? Sinds enkele jaren varen er vier van zulke giganten dagelijks heen en weer tussen Brits en Frans strand. Hovercrafts, die worden geëx ploiteerd door twee concurre rende maatschappijen: de Brits- Zweedse Hoverlloyd, die de dienst tussen Calais en het Britse Ramsgate onderhoudt, en Seaspeed, een dochter van de Britse spoorwegtn, die tussen Boulogne en Dover het water laat opstuiven. Hoewel de economische resultaten tot nu toe vrij mager zijn geweest, verwachten beide ondernemingen er in de toekomst meer van. Zo optimis tisch zijn zij, dat zij voor 1980 al prognoses hebben gelanceerd van een totaalvervoer van zeventien miljoen passagiers en twee miljoen auto:s. Een verwachting, waarvoor men nu al de nodige investeringen heeft ge daan: behalve in de aanschaf van de hovercrafts (achttien miljoen gulden per stuk) ook in de bouw van spe ciale ..hoverports"', stationsgebouwen met alle diensten, die men ook op de luchthavens vindt (douane, agent schappen. restaurants en taxfree shops) en tot aan de vloedlijn lopen de landingsbanen. Dit jaar al lijkt dat optimisme enigszins bewaarheid te worden. Vervoerden Hoverlloyd en Seaspeed vorig jaar nog maar 490.000 resp. 380.000 passagiers, in de eerste drie maanden van dit jaar is een nieuwe aanzienlijke stijging genoteerd. In maart werden zelfs 25 maal zoveel passagiers geboekt als in dezelfde maand vorig jaar. Deze stijging is vooral te danken aan het toenemend aantal contracten met Franse en Britse scholen, die dank zij de snelle en vrij voordelige hovercrafts hun jaarlijk uitstapje nu kunnen uitstrekken tot over Het Ka naal. De wervingspolitiek is ook hele maal gericht op massavervoer, van daar onder meer. dat men per auto betaalt en niet per inzittende (een enkele reis kost voor een midden klas-auto op de drukke dagen 153 met Zuid-Afrika. Ook Kenia staat er niet meer zo afwijzend tegenover. De val van president Obote van Oeganda schiep nieuwe mogelijkhe den voor Zuid-Afrika. Generaal Amin, de nieuwe leider van dit Oost- afrikaanse land, bleek ook bereid vriendschappelijke contacten met Pretoria te onderhouden. De staatsgreep in Oeganda heeft grote invloed gehad in Afrika. Het is on mogelijk op dit moment de volledige betekenis ervan te overzien, maar in ieder geval is de positie van presi dent Kaoenda ernstig verzwakt. Vorster verdubbelde daarop zijn pogingen Kaoenda over te halen het spel mee te spelen. In februari werd in de Rhodesische hoofdstad Salisbu ry een geheime vergadering gehou den van de hoofden van de Rhode sische, Portugese en' Zuidafrikaanse veiligheidsdiensten. Men besloot Kaoenda op de knieën te dwingen door de voor Zambia bestemde maïs- voorraden niet meer te lossen in de havens van Mozambique. Het Neder landse vrachtschip Woensdrecht moest daardoor onder meer uitwij ken naar Dar-Es-Salaam. Daarvandaan moest de mis toen met vrachtwa- Zambia. Na zorgvuldige overwegingen speelde premier Vorster eind vorige maand misschien wel zijn sterkste troef uit. In het Zuidafrikaanse par lement beschuldigde hij Kaoenda van het praten rfiet twee tongen. Terwijl Kaoenda al drie jaar lang geheime contacten onderhield met Zuid-Afrika, zou hij in het openbaar door A. J. KLEI Irt het dorp waar ik ben opgegroeid, waren de gereformeerde kindertjes maar wat blij dat ze niet hervormd waren, want dan zat je zo lang in de kerk. Ga maar na: om half tien begon de hervormde kerk, om tien uur ging de gerefor meerde kerk aan, en als omstreeks kwart over elf de gereformeerden weer naar buiten kwamen, was de hervormde kerk nóg niet uit. Ik dacht niet dat de hervormden en gereformeerden over en weer veel respect voor eikaars kerk-zijn hadden. De hervormden vonden de gereformeerden men sen, die 't op een akelige manier allemaal zo goed wisten, maar ondertussen kon er geestelijk gezien heel wat bij hen door! De gereformeerden schudden hun hoofd over de, wat ze noemden, valse lijdelijkheid in de hervormde ge meente en als de hervormden praatjes hadden over „lichte" gereformeerden moesten ze eerst maar eens in hun eigen kerk rondkijken, waar de vrijzinnig heid nog hoogtij vierde (dit heb ik altijd een pracht-uitdrukking gevonden, ik stelde me vrijzinnigen voor in een toestand van constante opwinding). Op een heel organische manier was er enig grensverkeer tussen de hervorm de gemeente en de gereformeerde kerk. ie had enkele hervormden, nieuw komers meestal, die toch maar liever naar de gereformeerde kerk gingen, en dan namen ze wat gereformeerde specialiteiten wel op de koop toe. Omge keerd waren er gereformeerden die bij zichzelf dachten: als 't bij ons te gek wordt, kunnen we altijd nog hervormd worden. Bekend was het verhaal van een gereformeerde groenteboer die, toen hij op eerste kerstdag zijn kerk binnenstapte en zag dat de koster her en der takjes hulst had neergelegd, onder de krachtige uitroep: ,,'t Lijkt hier wel kermisI", het gebouw ver liet om er nimmer meer in terug te keren. Hij werd hervormd. Dit soort zaken speelde in een tijd dat we het woord oecumene niet kenden. Er was wel een soort oecumene: op de ouderavonden van de christelijke school, of in het lokaal achter de hervormde kerk, als daar een NCRV-film draaide. En dan werd ook wel eens tevreden vastgesteld dat samenwerking móói was, en voor het overige had ieder wel vrede met de bestaande toe stand. Tegenwoordig is dat niet meer zo, dat wil zeggen er wordt op z'n minst van je verwacht dat je ónvrede hebt met de bestaande kerkelijke verdeeldheid. En dan zetten we wat op touw, en dan bereiken we wat, en dan Ja, wat dan? Een poosje geleden schreaf mr. dr. J. A. Vaandrager in Kerkvenster (veertiendaags kerkblad van de hervormde gemeenten Scharnegoutum c.a., Sneek en IJsbrechtum c.a.) dat de mensen tegenwoordig oecumene-moe zijn. Ds. Vaandrager: „Het is de vermoeidheid na een bepaald resultaat van be perkte omvang. Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak. Met ge weldig oecumenisch elan wordt iets opgezet en doorgedrukt. Maar als het doel bereikt is, is de energie op Een oecumenische jongerengroep, waarvan de meesten geen lidmaat zijn, vecht voor intercommunie. De kerke- raad heeft het er moeilijk mee, maar stemt tenslotte toe. Het wordt een enorm feest, het einde. Maar bij een derde viering zijn veel minder mensen be trokken Ds. Vaandrager eindigt zijn verhaal met een opwekking, dat we het avontuur van de jongeren moeten wagen, dat we de bijbel altijd open moeten hebben en dat de kerkorde wel es dicht mag. Best, maar ik begrijp heel goed dat van affaires als door ds. Vaandrager bedoeld, de fleur gauw af is. Zo'n inter communie, of wat dan ook, komt dan na de nodige vijven en zessen tot stand en eerlijk gezegd, hébben de jongeren er al een beetje tabak van gekregen vanwege de irriterend-vaderlijke schouderklopjes van oudere toeschouwers, in de trant van: tóch leuk dat die jongelui nog wat in de kerk zien en zich er voor willen uitsloven. Nietwaar?, je hoort zulke malle dingen tegenwoordig en dan ben je blij dat ze tenminsteenz., enz. Eindelijk is het zoverentja, ik aarzel, maar ik zeg het toch maar hardop: wat is er dan eigenlijk aan? Wat voel je nu, wat beleef je nu? De gemeenschap der heiligen, zou je kunnen antwoorden, maar deze forse woor den kunnen de schamelheid van je gevoelens niet bedekken. En geen wonder, want wat heeft het met gemeenschap der heiligen te maken als na veel gedub een aantal mensen es voor een keertje aan één avondmaals tafel zit? Ik voor mij ben nimmer onder de indruk gekomen van welke met tamtam opgezette en aangekondigde oecumenische happening ook, maar wél van die ziekenhuisdienst (ik verving de organist), waarin de pater en de dominee samen avondmaal of eucharistie vierden. Niet zomaar eens, nee, elke week. Heel gewoon, zonder ophef, met een vanzelfsprekende ernst en met een onopgeschroefde vreugde. En de patiënten krijgen een piepklein uitlegje: 't gaat vanmorgen misschien iets anders dan u thuis gewend bent, maar hier in het ziekenhuis hebben we besloten samen te gedenken en te vieren wat Jezus voor ons deed (zoiets was het). En de betrokken priester en dominee(s) zijn werkelijk geen oecumenische wildebrassen! Bovendien, gemeenschap der heiligen hoeft toch niet persé te bestaan uit samen in één kerk zitten en samen avondmaal vieren? Ik dacht dat de oecumene er bijvoorbeeld méér mee gediend is als we ons mét de doopsgezinden verdiepen in hun probleem: gaan of niet-gaan naar het doopsgezinde wereldcongres in Brazilië?, dan dat we tobberige besprekingen over intercommunie met hen voeren. En, een ander voorbeeld, is het eigenlijk niet vanzelfsprekend dat je jonge mensen van het Angola-comité, die je tegen kunt komen in synodale wandelgangen, nooit elkaar hoorde beklagen dat ze in verschillende kerken thuishoorden? Ze hadden elkaar allang herkend, en zo kunnen we elke dag elkaar herkennen, als we er maar op gespitst zijn. Heet dit nu vluchten in de onzichtbare kerk? Het zij zo. gulden, een bedrag, waarvoor maxi maal zeven inzittenden gratis mee- mogen de voetgangers betalen 24 gulden). Met die populaire tarieven mikt men duidelijk ook op de toeristen- stroom, vooral op die van Frankrijk naar Engeland en omgekeerd. Het Nederlands aandeel in die stroom, heeft tot nu toe weinig gewicht in de schaal gelegd: het vormde vorig jaar nog geen twee procent van het totaal aantal passagiers. Maar beide onder nemingen zijn door middel van grote advertentiecampagnes al hard bezig daarin dit jaar verandering te bren gen. Overigens in het besef, dat deze manier van oversteken voor Neder landse toeristen minder aantrekke lijk is dan voor de Brit of Fransman. Hij zal altijd eerst nog naar Calais of Boulogne moeten rijden. Maar is hij daar eenmaal, dan zit hij ook binnen 3.5 uur in het hart van Londen, per eigen auto, bus of trein (drie per uur). En dat betekent altijd nog een paar uur tijdwinst, want de snelst varende passagiersboot doet over de oversteek tenminste nog anderhalf uur. Voor die snelheid moet hij het mindere comfort op de koop toe ne men. De reuzen-hovercrafts zijn met hun vier 34.000 pk turbomotoren (die vier propellors op het dak aandrij ven) nogal lawaaierig. En gladjes verloopt zo'n zeereisjé ook niet altijd, zeker niet bij wat woelig weer. De machines mogen dan zelfs 3.70 meter hoge golven kunnen nemen, ze doen dat niet zonder dat het effect daar- De Zambezi vormt de grens tus sen twee Afrika's. Een kleine pont vormt de enige verbinding tussen Zambia en Botswana. Links boven Kenneth Kaoenda, daaronder John Vorster. pleiten voor een boycot van dat land. De Zambiaanse president zou zich in principe zelfs bereid hebben ver klaard premier Vorster te ontmoeten. Het Zambiaanse ministerie van buitenlandse zaken gaf de volgende dag een verklaring uit, waarin de bewering van Vorster, dat Kaoenda had ingestemd met een topconfe rentie. een puur verzinsel werd ge noemd. Sinds 1968 had Zuid-Afrika ongevraagd steeds weer geheime boodschappers naar Zambia ge stuurd, die probeerden Kaoenda over te halen tot een gesprek met premier Vorster. „Deze pogingen, en we be schikken over correspondentie om dat te bewijzen, faalden vanwege de onverenigbare politieke filosofieën van president Kaoenda en de heer Vorster met betrekking tot de cen trale kwestie van de waardigheid en gelijkheid van de mensen", aldus Zamgia. In ieder geval is de kans op een ontmoeting tussen Vorster en Kaoen da nu wel voor goed verkeken. Met zijn onthullingen kan Vorster dan ook niet bedoeld hebben de Zam biaanse president alsnog te bewegen tot een gesprek. Het was een welo verwogen poging de positie van Kaoenda onmogelijk te maken. Het tijdstip was goed gekozen. In juni moet er een topconferentie gehouden worden van de Organisatie van Afri kaanse Eenheid. Kaoenda moet als voorzitter van de OAE de staatshoof den uitnodigen. Vergaderplaats zou Kampala zijn. de hoofdstad vah Oeganda. Zambia en Tanzania er kennen het bewind van Amin echter niet. Op het presidentiële paleis in Dar-Es-Salaam wappert naast de standaard van Nyerere die van Obo te. Het was zo al moeilijk genoeg voor Kaoenda de OAE te behoeden voor uiteenvallen. De onthullingen van Vorster hebben zijn positie nog verder verzwakt. De Zuidafrikaanse premier wist ook. dat er deze maand een belang rijke conferentie zou worden gehou den van de Zambiaanse regerings partij Op die vergadering moet Kaoenda een meerderheid zien te krijgen voor een nieuwe grondwet die een eind moet maken aan de stammenstrijd die het openbaar be stuur in Zambia vergiftigt. Vorsters beschuldigingen waren kennelijk be doeld om Kaoenda's prestige in bin nen- en buitenland een filnke deuk te bezorgen. Kaoenda zelf was er maar al te zeer van overtuigd dat als Vorster gelijk had. dit zijn einde zou betekenen, maar dan ook het einde van Zambia. „Als ik me schuldig had gemaakt aan het spreken met twee tongen zou Zambia nu ophouden te bestaan", zei hij. Vorster weet dat de toekomst van Zambia nog steeds staat en valt met zijn president. van voor de passagiers duidelijk merkbaar is. Op zulke winderige da gen gaat men bonkend en hotsend naar de overkant, zonder ook maar iets van zeevergezichten te bespeu ren, want het opstuivende water doet de ramen veranderen in matglas. Maar snel gaat het wél. De kapi tein, de mecanicien en de navigator boven in de vliegtuig-cockpit hoeven maar enkele gashandels voluit te trekken om de snelheidsmeter op 130 km te brengen. Overspringen naar de krijtrotsen van Ramsgate is dan maar een wip van een dik half uur. Een tijdsbesparing, die hèt grote argument vormt in de verkoopcam pagnes van de ondernemingen. Of dit aanslaat en of de ondernemingen zich de rode cijfers van de laatste jaren zullen kunnen blijven permit teren is nog een vraag. Het is een experiment. Een proef overigens, die in diverse landen met belangstelling wordt ge volgd. Ook in waterrijk Nederland, waar de hovercraft theoretisch vele perspectieven zou kunnen bieden, al was het alleen maar ter vervanging van de vaak traag vervoerende veer ponten. Voordat men hier overgaat op de praktijk, wacht men echter vooralsnog liever af. Eerst wil men zien of de snelle maar dure kolossen economisch te exploiteren zijn. En waar dit op het ogenblik nog duide lijk niet het geval is, zal het zeker nog geruime tijd duren, voordat ook op Nederlandse wateren de hover craft zijn entree zal maken. Want ondanks alle voordelen blijft de in- dienststelling van zo'n ingenieuze luchtkussen-gigant een kostbare grap, die in de huidige ontwikke lingsfase nauwelijks te betalen lijkt. 'juistetexóMt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13