Gereformeerde kerkvaders'
onder de loep in Kampen
Vrije evangelische
zingen geen loze
vrouwe
kreten
Bevrij dingsbe weging
dankt wereldraad
Ontwikkelingshulp moet
jaarlijks groeien met
tweehonderd miljoen
ROGESCHOOLDAG BEZIG MET KERKDIEXST
Puzzelhoek
1
6
3'
35
Arme landen
COMMENTAAR
Ds. Hessels Mulder
universiteitspastor
BEROEPINGSWERK
Een woord voor vandaag
Nationale raad van advies:
Zendingsrallye
in Rotterdam
Kritiek Septuagii
op bisschop Surina
GOED DAT ER POLITIE IS..?
Revolutie-theologie
In zijn beschouwing over het boek
van dr. Van Leeuwen, „Ontwikkeling
door Revolutie" geeft prof. Kuitert een
m.i. zeer aanvechtbare mening te ken
nen over de z.i. noodzakelijke revo
lutie die er moet komen in verband
met de komst van het Rijk van God.
Het is twijfelachtig of deze gedachte
Van een onzer verslaggevers
gesmeed worden tot ploegscharen?
Het punt is. dat we als gemeenten
KAMPEN Een niet onaardige poging om gereformeerde 'kerkvaders' van Kampen in enkele woorden dragers van Jezus' bedoelingen moe-
te duiden ondernam gisteren curator ds. Js. van der Linden (Huizen) op de theologische hogeschooldag ^"een^ombo^om^'j? «^echfnietl
ondergeschikt.
?lk?revoiutfeZbeweging!°ffij Vheeft uft- der gereformeerde kerken, die een ouderwets volle Burgwalkerk met enthousiast psalmen zingende heir-
drukkelijk geweigerd 'op te treden als scharen opleverde, daarin begeleid en tot nog groter geestdrift aangespoord door Zwartiaanse orgel-
politiek leider, of ook als vernieuwer klanken.
van de bestaande sociale toestanden. v
Hij ontvluchtte de schare die hem ko
ning trachtte te maken! In plaats van
tot revolutie riep Hij op tot gehoor
zaamheid aan de bestaande regering,
zelfs al was die hem zéér vijandig ge
zind.
Jezus heeft gezegd: „Mijn koninkrijk
is niet van deze wereld"; en dat moe
ten zijn volgelingen zich goed in de
oren knopen! Daarom is de inwerking
van de kerk op de wereld ook niet
direct, maar indirect; n.l. in de weg
van geloof en bekering. Het rijk van
God begint in het hart van een zon
daar en nergens andeTs! Alles wat
men verder voor het Rijk Gods wil
houden is m.i. niet anders dan een
idee-fixe.
Laten de christenen die zich anti-re
volutionair noemen die naam gerust
blijven voeren. Het is bijbels verant
woord! Maar dan tegenover de revo
lutie het ware Evangelie! Want chris
tenen zijn tegen élke revolutie, ook
tegen de theologie-revolutie!
ROTTERDAM
A. van Dommelen
Israël en profetie (4)
Israël en profetie waren eigentijds,
en teneinde met 'Het is volbracht'.
Maar blijvend is Gods verbond met
Abraham, in de bijbel ook testament
genoemd, met erfdeel voor de aartsva
ders, een erfdeel voor het volk Israël
en een erfdeel voor al de volken na
Christus, Israël inbegrepen.
Op het Pinksterfeest is Gods volk
Israël de eerste christelijke gemeente
met wel 20.000 gedoopten, en vervol
gens in heel Palestina overal gemeen
ten uit het oude volk. Pas daarna
kwam het evangelie tot de heidenvol
ken, te midden waarvan ook Joden
woonden. En weer was het eerst de
Jood en ook de Griek, hetgeen we In
alle brieven van de apostelen kunnen
lezen. Wij hebben geen grond om dat
te veranderen. Er is geen uitsluiting
noch verstoting noch voorkeur. Allen
hebben gezondigd en derven de heer
lijkheid Gods. maar worden om niet
gerechtvaardigd door het geloof in Je
zus Christus.
DEN HAAG
van Straten
Voor de hand liggend was het om
professor Herman Ridderbos met
..een stoere calvinistische kop" te sie
ren, maar genuanceerder kwam bij
voorbeeld prof. dr. J. L. Koole eruit,
met zijn ..semitisch profiel en zijn
mystieke, half-geloken oogopslag". En
wat te zeggen van prof. dr. J. Wytzes,
„die al professor was voor hij profes
sor werd", om nog niet te spreken
van emeritus (maar daarom nog lang
niet vergeten) prof. dr. A. D. R. Pol
man, ..van wie het zo geruststellend
is. dat hij zich onder al die nieuwe
theologen nog zo gemakkelijk be
weegt". Attributen van Polman: zijn
eeuwige krompijp en zijp twee boks-
handschoenen, waarvan op de ene
Calvijn en op de andere Augustinus
is geschreven. De verleiding is groot
om nog even door te gaan. Om nog
één „kerkvader" te noemen: prof. dr.
C. van der Woude, „die prof. werd
voor hij bij Dokkum kon worden ver
moord".
Een en ander geeft iets weer van
de goede, haast familiaire sfeer in de
„kathedrale" Burgwalkerk. waar men
heus wel zijn best deed om het eigen
tijds toe te laten gaan, al blijken
sommige studenten dat niet zo te vin
den. Het thema van de dag, dat de
vraag aan de orde stelde of de tradi
tionele kerkdienst anno 1971 hog wel
voldoet, wees toch wel in die richting.
Verhuizen?
Voor men dit vraagstuk aansneed
kwam de rector, prof. dr. J. Plomp
nog iets over het meer wel dan wee
van de „school" vertellen. De uitbrei
ding van de huisvesting zoekt men
voorlopig in de Koornmarktkazerne.
een zaak die nog niet helemaal in
kannen en kruiken is. Daarna zal on
herroepelijk nieuwbouw aan de orde
komen en daarmee de vraag: in
Kampen blijven of niet?
Wel, wat dat laatste betreft zijn er
veel tekenen (en ook wensen) aanwe
zig om in de Hanzestad te blijven, al
is het laatste woord hierover nog niet
gesproken. De burgerlijke gemeente
wil niets liever en heeft al gratis
bouwgrond aangeboden. En als men
cian nog hoort hoe oud de vraag ..Ja
Kampen, nee Kampen" (1879) al is,
dan zit het waarschijnlijk met Kam
pen wel goed.
Met de inspraakprocedure zijn we
wat hard van stapel gelopen, consta
teerde de rector. Vandaar enige kort
sluiting. Maar we praten samen
verder. Zo lang studenten nog -met
proffen meeliften (binnenkort zal het
omgekeerde ook wel het geval zijn)
kunnen we best gerust zijn op het j
samen verder naar de democratise
ring, vond prof. Plomp.
Kerkdienst
Nu dan het thema: voldoet de hui
dige kerkdienst nog? Fundamentele
dingen zei daarover prof. dr. W. D.
Jonker, die binnenkort weer naar
Zuid-Afrika terug zal gaan (hij
kreeg veel goede woorden mee en nog
meer handdrukken, die hem tijdens
een receptie aan het slot werden toe
bedeeld). De hoogleraar somde enkele
van de huidige bezwaren op: de ge
middelde kerkdienst is te kil, te for
meel, je bent er passief, hoort mono
logen, ondervindt geen of slechte
communicatie, het is allemaal te in
tellectueel bepaald, te levensvreemd
ook vaak.
Hij onderscheidde drie typen ver
nieuwers: zeer radicalen die nog wel
alternatieven hebben, maar toch
eigenlijk geen kerk en kerkdienst
meer willen. Minder radicalen, die
willen experimenteren op basis van
het bestaande en vernieuwers, die de
fout hoofdzakelijk zoeken in een
geestelijke inzinking die overwonnen
moet worden, waarna de meeste pro
blemen als vanzelf tot een oplossing
zouden kunnen komen.
Teneur van het betoog: vernieu
wen. ja, maar dan goed in het oog
Van een onzer verslaggevers
GENÈVE De nationale unie voor de onafhankelijkheid van An
gola (UNITA), een van de drie bevrijdingsbewegingen in dit Por
tugese gebied heeft de wereldraad van kerken een brief gezonden,
waarin ze dankt voor de 10.000 dollar, die ze ontvangen heeft in het
kader van het anti-racismeprogram.
In de brief noemt de secretaris-bui
tenland van de UNITA. Jorge San-
goemba, de gift uit Genève een we
zenlijke bijdrage aan de sociale ont
wikkeling in de reeds bevrijde gebie
den. Het gebaar is tegelijk 'n morele
steun voor vele duizenden christenen
en niet-christenen in Angola.
Met het geld zijn drie scholen en
twee klinieken geopend. Meer dan
2500 kinderen en jongeren zijn be
trokken in een campagne tegen het
analfabetisme. Verder heeft de UNI
TA apparatuur kunnen aanschaffen
ten gerieve van haar informatie
dienst.
Sangoemba wijst op de dringende
behoefte aan landbouwapparatuur,
meststoffen en middelen tot bestrij
ding van plantenziekten, daar de
Portugezen de laatste maanden aller
lei soort ontbossingsmiddelen hebben
ingezet.
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Di.rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie
J. de Berg (voorzitter)
H. P Ester G I Brinkman
J van Hofwegen
2
3
4
7
8
9
10
12
13
14
15
16
■l7
18
19
20
?1
22
23
24
2b
26
27
28
29
30
32
33
34
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 2. haren zeef, 6. bruto (afk.),
8. reeds, 10. meisjesnaam. 11. Myth, fi
guur, 12. onderricht, 14. in het groot, 16.
Myth, figuur, 17. uit of betreffende Ier
land, 18. vreemde munt, 19. vaste
brandstof, 21. inwending lichaamsdeel.
23. baan voor balspel, 25. wapen, 26.
knaagdier, 27. fakkel, 29. voorzetsel, 30.
gehoororgaan, 31. grondsoort, 33. pers.-
voornaamw., 34. boom, 35. eenjarig kalf.
Verticaal. 1. inhoudsmaat, 3. en anderen
(afk.), 4. plaats inGelderland, 5. wijze van
doen, 6. gevaarlijk, 7. plaats in N.Br„ 9.
bereide dierenhuid, 11. drukfout, 13.
trompetdiertje, 15. slobkous (VI.), 19.
plaats in Frankrijk, 20. kleurstift, 22.
-.Europeaan, 24. gordel. 25. sociëteit, 27.
gesloten, 28. sportterm, 32. muzieknoot
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. rapé, 4. dek, 7. para, 8. Leda, 9.
Edens, 11. eel, 12. Nepal, 14. ik. 15. eer, 16.
en, 17. alert, 19. aar, 2L reu te, 23. adem, 24.
sier, 25. Nes, 26. Etna.
Vert. 1. rad, 2. aren, 3. paneel, 4. deel, 5.
Ede, 6. kalender, 7. pelikaan, 10. speer, 13.
arrest, 17. Ares, 18. tuin, 20. adé, 22. tea.
De jubelstemming die gistermorgen te bespeuren
viel bij de deelnemers aan de onderhandelingen
tussen Engeland en de EEG, is wel te verklaren.
Nadat maandenlang na elke bespreking gezegd
moest worden, dat men het nog niet eens was kun
nen worden over de belangrijkste zaken, konden
gisteren ineens de resultaten worden getoond. Over
het probleem van de suikerinvoer uit arme landen,
de overgangsperiode voor de Engelse landbouw en
de manier waarop de Engelse financiële bijdrage
aan de EEG geregeld moet worden, waren de heren
het nu toch in principe eens geworden.
De vooruitgang die nu is geboekt, is zonder twij
fel vooral het gevolg van de veranderde houding
van Frankrijk, dat tot nu toe steeds het lastigst is
geweest bij de onderhandelingen. Frankrijk begint
nu kennelijk meer belang te krijgen bij de toetre
ding van Engeland tot de EEG en daarom kan er nu
ineens wel een oplossing worden gevonden voor
bijvoorbeeld het suikerprobleem.
Voor de arme landen, die nu de zekerheid heb
ben, dat ze ook na de uitbreiding van de EEG nog
suiker in Europa kwijt kunnen, kan deze ontwik
keling toch niet helemaal geruststellend zijn. Want
waarom is de Franse regering opeens van gedach
ten veranderd, en is ze bereid, de toetreding van
Engeland tot de EEG te vergemakkelijken? wel
licht dat is althans van diverse zijden geopperd
omdat ze er meer oog voor heeft gekregen, dat
de positie van West-Duitsland in een met Engeland
versterkte gemeenschap wat minder indrukwek
kend zal zijn dan in de huidige groep van zes. In
elk geval wijst niets erop. dat aan de Franse koers
wijziging ook een veranderde mentaliteit ten
opzichte van de Derde Wereld ten grondslag ligt.
Die mentaliteit is niet zo best. getuige het feit, dat
Frankrijk twee maanden geleden nog niets wilde
weten van suikerinvoer uit arme Gemenebest-
landen na Engelands overgang naar de gemeen
schap. Dat is bedenkelijk, want het Europa van de
Tien zal een zeer machtig handelsblok zijn, dat alle
arme landen bij wijze van spreken kan maken en
breken.
Die arme landen zijn sterk afhankelijk van de
uitvoer van hun agrarische produkten. Uitbreiding
van de EEG met Engeland. Ierland. Denemarken
en Noorwegen betekent voor de landbouw van de
Zes in de eerste plaats een belangrijke uitbreiding
van het afzetgebied binnen de gemeenschap. Dat
is de Europese landbouwers erg welkom, maar wel
moet worden bedacht dat de belangen van de arme
landen ook op die agrarische markt liggen. Het is
te hopen, dat de Franse mentaliteit ten aanzien van
deze problematiek straks niet zal overheersen in
het Europa van de tien. Zolang daarover geen ze
kerheid bestaat, is er zeker geen reden voor alleen
maar jubel.
dr. W. D. Jonker
houden wat de bijbel, met name het
nieuwe testament, zegt over de ge
meente. Gemeente-zijn kun je niet
zonder samenkomen. Het dienen van
God krijgt juist gestalte door omgang
met andere christenen, die willen le
ven uit het heil. Zonder gemeenschap
kan het christendom niet bestaan.
Al wordt niets afgedongen op de
drang naar vernieuwing, dan blijft de
vraag relevant: kan veel misnoegen
soms voortkomen uit het niet (meer)
aanwezig zijn van echte gemeen
schap? Een gemeenschap, die als
grondpijlers heeft samen de bijbel
onderzoeken (prof. Jonker: de bijbel
is er in eerste instantie niet om er
alleen in te lezen), samen bidden, sa
men de sacramenten te bedienen, sa
men een liturgie te hebben als vie
ring van het heil. Daarbij, besloot
prof. Jonker, behoeven we de eerste
christengemeente niet te kopiëren,
maar moeten we wel samen tot een
vreugdevolle en spontane beleving
van het heil in Christus komen.
Drie miljoen
Er gaan. alle pessimistische be
schouwingen ten spijt, nog elke zon
dag twee tot drie miljoen mensen ter
kerke, méér dan naar' het voetbal
veld. vervolgde referent ds. C. M.
Boerma uit Huizen. Maar de afbrok
keling is onmiskenbaar. Als de terug
gang in dit tempo doorgaat, dan is bij
de gereformeerden over drie jaar
geen middag- en over acht jaar geen
morgendienst meer.
Voor het besef van velen is de
kern, dat God uit ons denken ver
dwijnt. Als we ons dit realiseren,
moeten dan veel strijdbijlen niet om-
AMSTERDAM Directeuren van
de Vrije Universiteit hebben de stu
dentenpredikant ds. J. Hessels Mul
der met ingang van 1 juni benoemd
tot universiteitspastor, een nieuwe
functie binnen de universitaire ge
meenschap.
De universiteitspastor krijgt pri
mair tot taak de pastorale begeleiding
van medewerkers van de universiteit,
die in hun werksituatie met 'geeste
lijke problemen kampen, uiteraard in
samenwerking met andere ambtsdra
gers van de kerken.
Verder moet hij zich bezig houden
met het functioneren van de Vrije
Universiteit in haar onderscheiden
structuren als christelijke leef- en
werkgemeenschap. De taak kan bij
dragen aan de vorming en instand
houding van zo'n gemeenschap van
universitaire medewerkers, dat het
christelijk karakter van de universi
teit mede daardoor tot uitdrukking
komt.
Aan ds. Hessels Mulder is met na
me opgedragen, te onderzoeken of het
in de praktijk mogelijk is deze op
dracht uit te voeren en de functie
van universiteitspastor een zinvolle
plaats in het bestel van de VU te
doen innemen.
Ds. Hessels Mulder is achttien jaar
studentenpredikant in Amsterdam
geweest.
Praktisch zag ds. Boerma deze lij
nen: bij vernieuwingen of pogingen
daartoe moet het traditionele in ere
gelaten worden zo lang daaraan nog
behoefte blijkt te bestaan. Van de
morgendienst zoveel mogelijk een
universele, rijke eredienst maken,
waaraan veel meer zorg wordt be
steed. 's Middags dan diensten waar
je verschillende kanten mee uit kunt
„naar de kracht van elk lid". Er is
immers pluriformiteit in behoeften:
er zijn verstandelijken, emotionelen,
esthetischen, actieven, om nu maar
enkele te noemen.
Over het thema werd uitvoerig ge
discussieerd, hetgeen ijverig door het
IKOR werd opgenomen. Een der stu
dentendiscussianten maakte van de
gelegenheid gebruik door inspraak te
vragen bij de voorbereidingen van de
volgende hogeschooldag. Dit zal ge
beuren.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Rouveen: A. J. Mulder
te Ter Aa; te Assen: A. G. Soeting te
Franeker.
Bedankt: voor Meeuwen in comb,
met 's-Hertogenbosch: A. den Har-
togh te Ede.
Aangenomen: naar Hoofdplaat: mej.
C. Rozemond te Oosterend-Oude-
schild; naar Oosterhout: T. J. Drent
te Ouwsterhaule.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Appingedam: E. van
Wieren te Doezum.
Aangenomen: naar Rotterdam-Pen-
drecht: H. Lijesen te Noordwijk; naar
Velp J. Bakker te Velp (sinds aug.
1970 leraar godsdienst aan de chr.
middelb. scholen en blijft als zodanig
werkzaam).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Nagele en Urk: R. T.
Urban te Ferwerd-Hallum.
GEREF. KERKEN (VRIJG.; BV)
Aangenomen: naar Eindhoven E. R.
Postma te Breukelen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Utrecht: A. Vergunst
te Rotterdam-C.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen: te Haarlem: J. Schuil te
Tweede Exloërmond.
Stephanus zag de Heer slaande aan de rechterhand van de Vader, ft
lus zag Hem als het Licht der wereld, sterker en machtiger dan de 5
Johannes, de trouwe, jonge discipel, die de al even trouwe oude apn
werd, zag Hem ook "als eens mensen zoon". Maar hij moest zich ón
ren om Hem te zien.
Dat schrijft Johannes. Het is geen onbelangrijk feit, dat terloops mi
gedeeld wordt. Hier geeft Johannes zich op literaire wijze bloot. Hij
apostel van de liefde, de apostel ook die schreef: "Wij weten, dat als
zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen", laat hier zien d
welhaast zestig jaar lang de Heer kunt dienen, en toch tot de ontdek
komen dat je jarenlang de verkeerde kant hebt uitgekeken.
Johannes is oud. Hij heeft in vele gemeenten gepreekt. Hij is de t
apostel (volgens de traditie) die nog niet als martelaar is gestorven,
is hij om zijn geloof verbannen. Maar als Christus Zich openbt
komt Hij tot hem van de kant waarvan hij Hem niet verwacht.
We lezen vandaag Handelingen 6:8-15.
Van een onzer redactrices
HILLEGOM „Maar de
Schepper, die de wereld en de
wolken heeft gemaakt, houdt de
wereld in Zijn handen, zodat nie
mand achter raakt. En als alles
donker schijnt, reist Hij mee tot
aan het eind." Dit lied over de
gejaagdheid van deze tijd zong
Jan Timmerman in zijn geslaag
de rol van cabaretier op de 22e
ontmoetingsdag van het vrije
evangelische vrouwenwerk. Gis
teren maakten achthonderd da
mes deze dag in Treslong in Hil-
legom mee.
Deze treffende tekst, gezongen op
de melodie van The windmills of
your mind, bracht het zoeken in deze
tijd naar nieuwe vormen van geloven
tot uitdrukking.
De tekst zelf door Jan gemaakt
verschilde wel enigszins van „Voor
waar niet door schitt'rende daden
van wijsheid en fierheid en kracht,
wordt zusters uw taak hier op aarde
naar eis van uw roeping volbracht",
een paar regels uit het zusterlied van
het vrije evangelische vrouwenwerk.
Zulke taal doet langzamerhand
ouderwets aan, vooral voor jongere
leden. Deze overigens goed bedoelde
kritiek geldt trouwens niet alleen
voor het lied van de vrije evangeli-
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De ontwikke
lingshulp zal met tweehonderd
miljoen gulden per jaar moeten
stijgen, wil Nederland het vier
jarenplan uitvoeren, dat door de
nationale raad van advies inzake
hulpverlening aan minder ont
wikkelde landen aan de regering
als advies is aangeboden.
WASSENAAR De Parousia-zen-
ding en de zendingsgroepen, die voor
heen de wereldwijde zendingsdag in
Doorn organiseerden, beleggen ook
dit jaar weer een gezamenlijke zen
dingsrallye op Hemelvaartsdag, 20
mei, in De Doelen te Rotterdam van
half elf tot half zes.
Gastspreker is Robert Mackey, lei
der van de thuisbasis van de Wereld-
evangelisatiekruistocht in Engeland,
die vroeger als zendeling in Liberia
heeft gewerkt. Gretha Stringer,
Adriaan van der Bijl en andere zen
delingen met verlof zullen over hun
werk vertellen.
Verder wordt een diaserie vertoond
over het wel en wee van gemeenten
in Oost-Europa en een film van de
Wycliffe-bijbelvertalers, die laat zien
In een uitvoerig rapport motiveert
de raad deze mening, uitgaande van
de stelling dat de ontwikkelingshulp
in de"'komende vier jaar niet minder
behoort te zijn dan 0.75 procent van
het bruto nationaal inkomen.
Gaat men uit van de verwachting
dat het bruto nationale produkt per
jaar 5 procent stijgt dan komt men
uit op een bedrag van 1350 miljoen
gulden in 1975. Indien echter Neder
land zijn verplichtingen nakomt inza
ke de bijdrage tot dekking van de
deviezentekorten der ontwikkelings
landen, dan zal de hulp moeten stij
gen tot 1.770.000.000. De begroting
voor 1971 voor ontwikkelingshulp be
draagt 970 miljoen gulden, tegen f 767
miljoen in 1970.
Suriname eu Antillen
De ontwikkelingshulp aan Suri
name en de Antillen zou moeten da
len van 22 pet. (ƒ210 min.) thans van
het totaal der verleende hulp aan
ontwikkelingslanden tot 14 pet. (ƒ250
min.) in 1975. Het oordeel van de
raad is, dat wellicht door overvloe
dige Nederlandse hulp de overheid
van Suriname en de Antillen niet
voldoende op eigen apparaat be
spaart.
hoe piloten, radio-technici, vertaler»,
artsen en onderwijzers in Peru
menwerken bij de vertaling van de
bijbel in Indiaanse talen.
De algehele leiding heeft ds. H.
Koekkoek, baptistenpredikant te Al
phen aan den Rijn.
sohe vrouwen, want veel bondslk
ren van vrouwenorganisaties
hard aan vernieuwing toe.
Bij de tijd
Voor vrouwenwerk blijkt ge
het aantal Nederlandse vrouwen,
daar op de een of andere manier
aandeel in heeft genoeg belangs
ling te bestaan, maar dan moet i
ook bij de tijd blijven anders is
voor de jongere leden niet zo:
meer aan.
De kern van de inhoud van bov
genoemd zusterlied treft overig
geenen kele blaam, want het zoel
naar een taak is voor de vrije ev
gelische vrouwen geen loze kreet
iedere ontmoetingsdag blijkt
weer. Een van de sterkste kanten
dit werk is de aandacht voor het
dividu al dan niet in moeilijke
standigheden.
De ontmoetingsdagen hebben al
weer het karakter van een groot
miliefeest, waar jong en oud in
weer zijn om het voor elkaar zo
zierig mogelijk te maken. „Jong"
daarin gisteren wel een heel
aandeel, want ongeveer honderd ji
dige medewerkers te beginne!
driejarigen werkten mee aai*
cabaretachtig programma. De lel
van dit geslaagde programma I
Jan Timmerman. Jeugdgroeperj
Den Haag, Utrecht en Apeldoon
den hieraan mee.
Het programma was om de
pende Hand heengebouwd. Dit Is
sociale werk van het vrije evanj
sche vrouwenwerk. Het houdt oi
andere in: het organiseren van
kantieweken voor bejaarden, all
staanden, gehandicapten, waara
zwaar gehandicapten, die het bed
uitkomen. Dit jaar zijn zes vakaj
weken gepland. De hulp, die
geboden aan verpleging, huishou
en koken wordt allemaal vrijblij:
verleend.
In interviewtjes „getuigden"
plegers en gasten van de fijne val
tieweken, zoals een Amsterda
trouwdgast, die jaren een kran
kiosk had gehad. Over haar
„Met publiek en geld omgaan,
was m'n ideaal". Toen ze negen
bij de kiosk werkte kwam ze tot
loof. Toen werden de gesprekken
anders." Ik gaf zo wél eens een
woordje mee". Over de vakantii
ken: „De sfeer, die er is, is zo
Dat is niet onder woorden te b
gen."
Interviewtje
De wens van mevrouw I. Pesc
Timmerman, die zo'n twintig jaai
leden dit werk heel klein is begoi
en nog steeds de leiding heeft
gisteren aan het eind van de
eens een eigen huis nu wordt
altijd gehuurd om perma
mensen die er behoefte aan hebbt
kunnen opvangen.
PARAMARIBO Septuagint
ir een open brief aan bisschojp
chem van Paramaribo kritiek
verd op het feit, dat hij een gift
126.000 gulden heeft geaccepteerd
de Surinam Aluminium Comi
voor de ibouw ivan een 'schoolr
Moengo. L
De SAC is een dochtermaatschaL
van de Amerikaanse aluminiur
gant in Suriname ALCOA. „Het J
ons onjuist, dat u dit bloedgeld f
is het zwijggeld? accepteert I
een maatschappij, die het Surina»
volk uitbuit", aldus Septuagint.
Tussen Meppel en Assen
ging ik er óp wegens over een
doorgetrokken streep rijden.
Terwijl er geen hónd aan kwam
- wat kóóp ik voor die flauwi
teiten, dacht ik.
Maar toen ik 's avonds terug
reed, er hing een lichte mist,
werd ik, hoe bestééthet, op zo
wat het zélfde punt haast in
puin gereden door een idioot,
die gewóón over de streep
stuurde...!