van Dordt vandaag geopend Driehonderd ambtsdragers in hervormde kerk contra nieuwe belijdenisvragen Afscheid van dr. P. Kunst na vele jaren synodewerk De niertjes geproefd Kom over de brug II mikt op 50 miljoen Eigenlijke werk begint in september Mindszenti niet langer primaat van Hongarije? Q0ref 0rmeer(Je SYHOdC Kerk Peru: Nobelprijs voor Camara COM M ENT A AR Openheid Open brief van predikant over „Staphorst" Reorganisatie geref. sociaal werk BEROEPINCSWERK Puzzelhoek Een ivoord voor vandaag PARIJS (AP) Paus Paulus Zesde heeft in beginsel overeenstem ming met de Hongaarse communisti sche autoriteiten bereikt over de ont heffing van Josef kardinaal Minds zenti uit zijn functie van r.k.-primaat van Hongarije. Dit heeft het Franse weekblad L'Express gemeld. Mindszenti werd in 1949 door een communistische rechtbank wegens hoogverraad tot levenslange gevange nisstraf veroordeeld. Tijdens de op stand van 1956 vluchtte hij naar de Amerikaanse ambassade in 'Boeda pest, waar hij -sindsdien verblijf houdt. Hij heeft een vrijgeleide uit het land geweigerd en de Hongaarse autoriteiten willen hem niet langer erkennen als hoofd van de kerk in Hongarije. LIMA (EFE) Kardinaal Juan Landazuri heeft namens de katholie ke kerk van Peru de Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara voor gedragen voor de Nobelprijs voor de vrede. In een brief aan het Nobelprijs-comité schrijft de kardi naal, dat „bisschop Camara van zijn leven en werk een voortdurende ver dediging van de gerechtigheid, de rechten van de mens en de solidari teit tussen rijke en arme landen heeft gemaakt". Van onze kerkredactic DORDRECHT Vanmorgen is in de Wilhelm in aker k de nieuwe generale synode van tl,, gereformeerde kerken geopend. Deze synode wordt, zoals de gewoonte is in de gereformeerde kerken, genoemd naar de plaats waar de openingszitting is: de Dordtse synode, ofdo sy node van Dordrecht 1971/'72. Om de twee jaar roept, conform de regels, een kerk in een der particulie re (dat is provinciale) synodes een ge nerale synode bijeen en nu was Dor drecht aan de beurt. De vorige maal, dat de gereformeerde synode in Dor drecht vergaderde, was in 1893. Deze synode moest zich uitgebreid bezig houden met regels voor de samen smelting van de afgescheidenen en de dolerenden, die het jaar daarvoor landelijk een feit geworden was en besprak onder meer een voorstel, om de theologische hogeschool te Kam pen op te heffen en te fuseren met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit. De tijd is overigens voorbij, dat al le zittingen van de synode ook gehou den worden in de plaats van de „roe pende" kerk. Men vergadert alleen vandaag in Dordrecht en straks acht weken, tussen 20 september en 3 maart in het gerieflijke conferen tieoord „De Blijde Werelt" te Lunte- ren. BIDSTOND Gisteravond leidde in dezelfde Wil- helminakerk ds. M. G. Ton uit Dor drecht de traditionele bidstond voor de synode. Dr. P. G. Kunst, de prae- DORDRECHT Iii een onge dwongen samenzijn in synodale kring is gisteravond afscheid ge nomen van dr. P. G. Kunst. In verband met zijn naderend eme ritaat is hij geen lid meer van de nieuwe synode, die vandaag be gonnen is. Dr. Kunst heeft met name de laat ste tien. vijftien jaar een zeer belang rijk aandeel gehad in het algemeen beleid van de gereformeerde kerken. Vijf generale synodes zagen hem als lid van hel moderamen. waarvan drie als praeses. Tevens treedt dr. Kunst af als voorzitter van de raad van kerken in Nederland, want statutair hebben in het moderamen van deze raad men sen zitting, die fci hun eigen kerk een leidende positie innemen. De rusttijd is voor de 64-jarige dr. Kunst overigens bepaald nog niet aangebroken. De conferentie van Europese kerken, die vorige week te Nyborg, Denemarken werd beëindigd, koos hem in het presidium. Verder KUNST zal hij zich na zijn emeritaat speciaal bezighouden met de reorganisatie van het kerkelijk leven in Groot-Amster dam. De assessor van de vorige synode, dr. C. Gilhuis, somde gisteravond en kele hoogtepunten op uit het werk van dr. Kunst: de totstandkoming AMSTERDAM Ruim driehon derd ambtsdragers in de hervormde kerk (om precies te zijn: 331 ouder lingen. diakenen en predikanten) hebben aan de generale synode van de hervormde kerk bericht dat zij de door de voorjaarssynode aanvaarde /.gn. alternatieve belijdenisvragen niet zullen gebruiken. Zij vragen de synode, deze vragen in te trekken. De brief aan de synode luidt: „In uw zitting van februari 1971 hebt u de volgende alternatieve belijdenis vragen aanvaard: (voor de ongedoop- ten): „Verlangt u door de doop in de gemeente van Christus te worden op genomen?" en (voor de gedoopten): .Wilt u ter bevestiging van uw doon. waardoor u in vroeger jaren in de gemeente van Christus werd opgeno men, thans door uw ja-woord te ken nen geven tot de gemeenschap der kerk te behoren?' Deze vragen zijn geen belijdenis vragen. omdat de nieuwe lidmaten door hier ja op te zeggen, hun ja tot de kerk en niet tot Jezus Christus richten. Aan de doop is in het geheel niets te "bevestigen": wie de doop aanvaart kan dat alleen maar doen door zijn geloof te belijden in de Heer. naar Wie de doop verwijst. Het is ons duidelijk, dat de belij denisvragen ook anders geformuleerd kunnen worden: wij denken hierbij in het bijzonder aan de vragen, zoals die opgesteld zijn door de commissie dienstboek van de raad voor de ere dienst. Het is ons echter even duide lijk, dat de zgn. alternatieve belijde nisvragen het kerk-zijn van de Neder landse hervormde Kerk aantasten door de belijdenis van de christelijke kerk eenvoudig te verzwijgen. Daarom verklaren wij, diakenen, ouderlingen en predikanten van de Nederlandse Hervormde Kerk, dat wij uw alternatieve belijdenisvragen niet zullen gebruiken en wij verzoe ken u deze vragen in te trekken". van het evangelisatiecentrum te Baarn, zijn aandeel in de psalmberij ming, in de nieuwe interkerkelijke gezangenbundel. „Onder uw leiding hebben de gere formeerde kerken zich aangesloten bij de wereldraad van kerken op zo'n wijze, dat hun identiteit niet ge schaad is en zij ook niet uit elkaar gevallen zijn." „De laatste synode is voor u niet de gemakkelijkste geweest. Er waren momenten, dat de vlammen eruit sloegen, zoals toen het ging over de belijdenis en de binding daaraan, het oorlogDvraagstuk, de eenheid van de kerk en de nieuwere theologie. Het moet u echter voldoening geven, dat het herderlijk schrijven zo goed is overgekomen in de gemeenten," aldus dr. Gilhuis. Hij had ook enkele geschenken. Mevrouw Kunst benoemde hij tot ridder in de orde van de kousenband en onder grote hilariteit mocht de ac- tuarius van de synode, ds. K. J. Schaafsma, het ordeteken aan me vrouw Kunst uitreiken. Voor dr. Kunst was er voorts een album met ikonen, en een kartonnen boom symboliseerde de boom die mettertijd in de tuin van de familie Kunst geplant zal worden, bij de lig stoel, die dr. Kunst vorig jaar al van de synode gekregen had, toen hij ja rig was. Te laat De oud-katholieke prof. M. Kok sprak namens de raad van kerken dr. Kunst toe. Hij begon met zich te ver ontschuldigen, dat hij te laat was ge komen. „De raad van kerken heeft nu eenmaal de naam, dat zij altijd ach teraan komt. Bovendien deed de rich tingwijzer van onze auto het niet. Dat komt er nu van, als wij dr. Kunst niet meer zullen hebben, om de koers aan te geven." Een van de hardnekkigste fouten van de mens is, dat hij één facet voor de hele waarheid houdt. Maar dr. Kunst heeft de raad van kerken ge leid in de wetenschap, dat de waar heid vele facetten heeft. Prof. Kok bracht de dank van de raad over voor „de elegante, correcte en vooral humoristische wijze, waarop u ons geleid hebt. Wij zullen dat node mis sen." Dr. Kunst tenslotte dankte zijn vrouw en kinderen en voorts allen, met wie hij in zijn ambtsperiode van 41 jaar had samengewerkt. Tenslotte deed hij een appel op de synodeleden, „zij die bezorgd zijn over de gang van zaken en zij, wie de ontwikkeling nog lang niet hard genoeg gaat"': „mensen, wij komen er alleen maar. als wij het samen doen: hand in hand en in gebed." Het enige dat alle goede bedoelingen van de nu afgelopen kabinetsperiode hebben opgeleverd op het gebied van de staatkundige vernieuwing, is de motie-Kolfschoten geweest, die een Tweede- Kamerdebat over het voordragen van een for mateur aan de Koningin mogelijk heeft gemaakt. Het was een aardig idee. zij het dat de praktische betekenis ervan aan de beperkte kant is. Maar een kleinigheid is in elk geval beter dan helemaal niets, hebben destijds velen gedacht, blij met dit proefje dat kon worden uitgespeeld tegen diegenen die de regeringspartijen zouden verwijten dat zij het hadden laten afweten. Helaas zal zelfs van die kleine genoegdoening wel niets kunnen overblijven, nu het er naar uit ziet dat de Kamer vandaag zal moeten besluiten dat geen formateur kan worden voorgedragen en dat daarom het debat dat woensdag zou worden gehouden niet veel zin zal hebben. Het hete rogene gezelschap van de vijf fractieleiders dat in eerste aanleg probeert een regeringssamenwer king te bereiken, schijnt daarmee precies zoveel moeite te hebben als iedereen had kunnen voor spellen die de betrokken partijprogramma's en de tijdens de verkiezingscampagne bereden stokpaar den kent. In deze omstandigheden zal een forma teur die zonder verdere omwegen aan het werk gaat, vrijwel zeker mislukken. Zijn weg zal als er al een weg is eerst door een informateur met programmatische afspraken moeten worden gepla veid. En aangezien de informateur waarschijnlijk straks geen regeringsverantwoordelijkheid zal dra gen, is het weinig zinvol over zijn voordracht in het openbaar te gaan debatteren. Geen ..aangewezen formateur" dus en waar schijnlijk evenmin een debat. De tegenstanders van de motie-Kolfschoten zij een binnenpretje hierover gaarne gegund. Voor de overigen is het wel een beetje een afgang. De gevolgen daarvan voor de beeldvorming van de politiek kunnen alleen nog maar worden verzacht door in het vervolg van deze formatiegeschiedenis een maxi male openheid te betrachten, ook inzake de „ver kennende besprekingen" die vorige week zijn gevoerd. De maximale openheid was tenslotte bij het indienen van de motie-Kolfschoten van alle denkbare bedoelingen nog de meest serieuze. En niets hoeft de politieke leiders te verhinderen daaraan recht te doen. met of zonder openbare gedachtenwisseling in de Tweede Kamer. ses van de vorige synode hield een korte preek over Lucas 12:48b: „Van een ieder, wie veel gegeven is. zal veel geëist worden, en aan wie veel is toevertrouwd, van hem zal des te meer worden gevraagd." God legt zijn werk in onze handen. Wij moeten het Hem weer terugge ven, aldus dr. Kunst. Ook in al het synodilwerk moet daarvan Iets her kenbaar blijven: dat het een terugge ven is van geleend goed. Tot de synodeleden zei dr. Kunst: God legt het werk voor zijn kerk voor een deel in uw hand. Zult u er met zijn gaven voor zorgen, dat er iets zichtbaar wordt van zijn konink rijk? Dat er in kerkelijk Nederland iets gebeurt, waarvan Christus zegt: dat is mijn werk? De synode stond vandaag voor dc taak. een opvolger tc benoemen voor de Kamper hoogleraar dr. W. D. Jon ker. die na drie jaar terugkeert naar Zuid-Afrika. Ook zou vandaag de werkwijze van de synode aan dc orde komen. Vast staat in ieder geval, dat de synodeleden, verdeeld over een aantal commissies, behoorlijk wat huiswerk mee zullen krijgen, om in september goed voorbereid en met pre-adviezen op zak de afhandeling van een om vangrijk agendum te beginnen. Zo zal het oorlogsvraagstuk op nieuw ter sprake komen aan de hand van een rapport, waarin de resultaten verwerkt zijn van besprekingen hierover in de plaatselijke kerken. Weer zullen bezwaren tegen nieuwere theologische opvattingen de zorg en Van een onzer verslaggevers STAPHORST „Is vaccinatie van onze kinderen tegen polio verboden?" is de titel van een open brief, de vrijgemaakte gereformeerde predi kant J. Geersing te Rouveen (ge meente Staphorst) heeft geschreven in verband met de recente polio-ex plosie te Staphorst. Hij betoogt daarin dat tegenstan ders van vaccinatie zicii ten onrechte beroepen op de tekst: „Zij die gezond zijn hebben geen geneesheer nodig..." (Mattheus 9 vers 12). Want, aldus ds. Geersing. uit het verband blijkt dat Jezus het hier heeft over mensen die menen dat zij Hem niet nodig heb ben, zij gaan hun gang maar, doch zij die ziek zijn, dat is: zich zondig we ten, hebben de Geneesheer nodig. Ds. Geersing besluit met te zeggen dat men God de Vader voor alles moet danken, ook voor het serum van Sabin. Deze open brief is bij de Stap horster drukkerij gedrukt en aan verscheidene kerkeraden gestuurd. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op een nog nader vast te stellen datum zal de Dr J. C. de Moor-stichting, het provinciaal samenwerkingsorgaan voor de soci ale dienstverlening op gereformeer de grondslag in Utrecht, worden op geheven. De particuliere synode van de gere formeerde kerken in Utrecht heeft daartoe besloten, gezien de ingrijpen de ontwikkeling die zich de laatste jaren op het terrein van de maat schappelijke dienstverlening heeft voorgedaan. De functie van de Dr. De Moorstichting als provinciaal ser vice-orgaan van gereformeerde sig natuur, die de stichting meer dan vijf tien jaar heeft vervuld, is reeds voor een groot deel afgestoten naar de Stichting Gemeenschappelijk Instituut voor sociale dienstverlening in de pro vincie Utrecht. De particuliere synode Utrecht van de gereformeerde kerken heeft ook haar goedkeuring gehecht aan de plannen tot oprichting van een Ge reformeerd Centrum voor samen levingsopbouw in de provincie U- trecht. Het bestuur van deze nieuwe organisatie zal gevormd worden door deputaten voor diaconale arbeid, evangelisatie, recreatie en zending. NED. HERV. KERK Beroepen: te Zetten-Andelst en te Houten: B. Haverkamp te Nijkerker- veen; te Schagen: H. E. K. Vegter te Surhuisterveen. Bedankt: voor Mont- foort: A. J. Wijnmaalen te Maartens dijk. GEREF. KERKEN Beroepen: te Enkhuizen: L. Zwaan te Zaamslag. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zuidhorn: A. G. Ver steeg te Stadskanaal: te Vlaardingen (buit. verb.); H. Smit te Den Helder. CHR. GEREF. KERKEN. Beroepen te Apeldoorn-Zuid, I. de r Bruyne te Rotterdam. de aandacht der synode vragen. De befaamde 200.000 dollar van de we reldraad zal bediscussieerd worden en aangaande de binnenlandse oecu mene komt de vraag naar voren naar samenwerking in het plaatselijke pastoraat met hervormden: kan dat, een kleine hervormde gemeente en een kleine gereformeerde kerk in een bepaalde plaats laten bewerken door één (hervormde of gereformeerde) predikant? Invul-puzzel Vul horizontaal in 1 afgeschoten hokje, 2 muziekinstru ment, 3 doorweekt, 4 zangstem, 5 opstan deling. 6 kant van een stroom, 7 bereide dierenhuid, 8 priem, 9 heethoofd, 10 paard. Bij juiste oplossing vormen de beginlet ters de naam van een beroep. Oplossing vorige puzzel Hor. Vert. 1 lgaligaan 2 ageren 3 3Lenin 4 4 iris 5 Gen 6 An 7 7 nakroost 8 12t.k. 9 11 per 1(1 lONero 11 9 Pedro 12 8terras Paulus ziet niet alleen het Licht van de hemel. Hij hoort ook een ..Saul, Saul wat vervolgt gij Mij!"Het zijn wonderlijke woorden roept in verbazing uit „Wie zijt gij, Heer?" Al in dat woord „y voelen we dat hij onder de indruk is. Hij gebruikt de uitdrukking het Oude Testament gebruikt wordt voor God. Maar hij kende Godl zo goed? Hij meende precies te weten wat God vroeg. Maar God ineens een groot vraagteken. De troost is dat Jezus Christus Zich in deze woorden identificeert ons, met Zijn gemeente. Wie ons pijn doet, doet Hem pijn. Wie vervolgt, vervolgt Hem. Waarom vervolgt gij Mij?" hoort Paulus vragen. Maar hij vervo toch alleen maar die gehate sekte, die zijn bijbel zo raar uitlegde? Cl tus laat hem zien wat hij in werkelijkheid doet. Christus gaat voor ons staan. De pijlen op ons afgeschoten raken Daarom behoeven we ons niet te verdedigen. We mogen de verded\\ 1 aan Hem overlaten. WelezenvandaagHandelingen517—33. (Van een onzer verslaggevers) BAARN Nu ook de Neder landse kerkprovincie van de r.-k. kerk deelneemt, heeft Kom over de brug II zijn streefbedrag bepaald op 50 miljoen. De week van 1015 december 1972 is tot actieweek gekozen. Sinds kardi naal Alfrink namens de rooms-katho- lieke kerk de uitnodiging aanvaardde om aan de actie deel te nemen (dat gebeurde op 8 februari j.l.) zijn er ook rooms-katholieke bestuursleden in de stichting die belast is met de actievoering. Het presidium van het stichtingsbestuur wordt nu gevormd door de doopsgezinde predikant ds R. de Zeeuw, voorzitter, de geref. predi kant ds. G. van Andel, en pater drs. C. J. Hoogendoorn. De vorige keer gingen er in de ac tieweek 130.000 vrijwilligers op huis bezoek. Deze keer hoopt men er 250.000 op de been te krijgen met na me door medewerking die verscheide ne vrouwenorganisaties al hebben toegezegd. Ds. P. J. Mackaay, secretaris bin nenland van de hervormde raad voor de zending, die opnieuw benoemd is in het actiecomité heeft megedeeld dat de organisatoren rekenen op een gemiddelde gift van 1 pet. van het jaarsalaris. Het zal misschien volgens hem tot een zekere versobering in de decembermaand moeten leiden maar dat kan naar hij zei alleen maar bij dragen tot een juistere herdenking van het kerstgebeuren. Het is nog niet bekend of er ook een deel van de opbrengst naar het nieuwe, maar nog steeds noodlijdei fonds voor ontwikkeling van de reldraad van Kerken zal won overgemaakt. Maar die zaak is 7 gens ds. Mackaay nog helemaal De projectenlijst moet nog samen steld worden. Meer nog dan bij vorige actie hoopt men programn te kunnen bieden die „investeren mensen" in de derde wereld. Een lemmering voor de medefinancier r door de regering van dergelijke p gramma's is dat deze strikt genon f slechts kan gelden voor kapitaals vesteringen, zoals gebouwen, schol ziekenhuizen e.d. Men streeft dan naar vernieuwing van de tot nu geldende regels voor de medefin ciering. Ook een heroriëntering in de dische zending van ziekenhuizen peperdure medische uitrusting door de kerken in ontwikkelii landen steeds moeili geëxploiteerd kunnen worden) beweeglijke en meer gespreide zondheidszorg vraagt een ruimen geling van de medefinanciering. LONDEN Engelands min van buitenlandse zaken, s Douglas-Home, heeft gisteren de trompet gestoken over minister Aan het jaarlijkse diner van he nootschap Engeland Nederlan sir Alex dat Engeland bijzonder v danken heeft aan minister Luns. wij tot de Europese gemeenschap len toetreden, zal dit niet voor gering deel te danken zijn aan humoristische koppigheid en ma ge voorspraak." Minister Luns is gens sir Alec, een groot dienaar zijn land en Europa geweest. In TIJD EN TAAK. onaf hankelijk blad voor evangelie en socialisme, is drs. H. G. Battjes doende met Sjaloom. Hij betoogt dat jaloom uit de redactionele geloofsbelijdenis in het maart nummer van het blad Sjaloom voor hem uit de bus komt als een gezelschap met duidelijk anti-parlementaire trekjes. We laten dat betoog verder nu schieten en geven hier het slot door van het artikel van de heer Battjes. ..Doorgaans verschaft Sjaloom het publiek allerlei aardige informatie over riet en biet. koffie. Portugal, aktiemodellen "voor vredesgroepen en dergelijke. Daarnaast voert men aktie tegen volkstelling, registratie nummers. voorstellen van de com missie Mulder. Deze affaires worden dan behandeld vanuit een 'kenne lijke geestesgesteldheid van mania kaal sektarisme. De niertjes worden geproefd, tegenstanders verketterd en zondige huizen gemeden. iHet moet vooral zuiver blijven. Ik moet daarbij onvermijdelijk denken aan de wereld-mijding van de wederdo pers. Lijkt Odijk niet een beetje op Munster? Berkhof zegt in zijn Geschiedenis der Kerk (waarin ook Sjaloom mis schien ooit nog eens een plaatsje krijgt) van de Dopers of Dwepers het volgende (ik pik er een paar ka rakteriseringen Uit): „Al het eigene dezer Dopers is daartoe te herleiden dat ze een ge meente zonder vlek of rimpel wilden vormen. Vanzelf konden de gelovi gen die daaraan beantwoordden slechts een kleine groep zijn in deze boze wereld. De zedeleer der berg rede maakte Dopers afkerig van de staat en wat daarmee samenhangt: eed, ambt en oorlog. Ze wilden stille, van de wereld afgekeerde gemeen schappen van 'geheiligden vormen. Binnen hun eigen kring gingen ze door strenge tucht de verwereldlij king tegen. Maar daardoor werd ook het farizeïsme gevorderd. De bedoe ling was loffelijk, maar het middel verkeerd." Ook A. Kuyper zegt er het zijne van, zij het een tikkeltje minder vriendelijk; hij verwijt de Dopers vooral inconsequentie: „Zij (de Dopers) verkeerden name lijk in de dwaling alsof de wereld alleen buiten hun huis, en niet even zeer in hun eigen woning was, Ja alsof ze die niet in hun eigen per soon met zich omdroegen. Ze heetten de wereld te mijden, maar maakten in eigen kring goede sier." Wij weten hoe het de Dopers is vergaan; zij maakten zich meester van de stad Munster (Odijk) en brachten hun revolutionaire toe komstverwachting tot gelding door het invoeren van een „communisti sche gemeenschapsvorm". Na het verscheiden van aanvoerder 'Jan Matt hijs volgde de wever Knipper- dolling hem op. Is de opvolging van Piet Reckman al geregeld? Ik kan me Jan Diekerhof best voorstellen als Knipperdolling de tweede! Maar we moeten eerlijk citeren. Berkhof vertelt ook dat de Dopers vanwege hun revolutionaire ideeën en om hun afkeer van het staatsle ven zowel door Roomsen als Her vormden werden vervolgd. Ik zou het daarom betreuren als Sjaloom, behalve door Rechts, ook door Links zou worden vervolgd!" Avondmaal In Hervormd Nederland komt dr C. P. van Andel in zijn tweede arti kel over de vraag: mogen kinderen meedoen aan het avondmaal? tot een conclusie: „Terecht was de synode in 1962 bezorgd omdat vele jongeren de ze gen van het avondmaal moeten mis sen en wennen aan een kerkelijk le ven zonder deelneming aan de heili ge maaltijd, Er is daarom m.i. geen enkel bezwaar tegen, er zijn zelfs vele motieven voor, verlaging van de leeftijd waarop kinderen zouden kunnen worden toegelaten tot de deelneming aan het heilig avond maal, al dan niet tezamen met hun ouders. Mits men de onderlinge rela tie doopbelijdenavondmaal be waart! Geloven en belijden zijn niet pri mair een zaak van leeftijd, van in tellectuele groei, van emotionele vol wassenheid. Waarom zouden wij het geloof van een kind minder serieus nemen dan dat van een volwasse ne? Als de kerk tot de beslissing zou komen ook kinderen in de gelegen heid te stellen op een aan het kind zijn aangepaste wijze belijdenis te doen. heeft dit natuurlijk allerlei consequenties die stuk voor stuk goed doordacht moeten worden. Al lereerst zal de catechese anders die nen te functioneren en wellicht meer gericht moeten worden op de ere dienst. die op zijn beurt weer meer op de jongeren ingesteld dient te zijn. Ook de ouders ontvangen een nieuwe verantwoordelijkheid, als mogelijkheid wordt geschapen i het gezin kan deelnemen aan avondmaal. Zij zullen op hun m nier hebben deel te nemen aan catechese, zoals de joodse huisvat het deed. die op de sederavond verhaal van Gods bevrijding v< telde (vertelt). M.a.w. de erediei zal aansluiting moeten vinden bij huisdienst. Men zal ook de rechten van. actief en passief stemrecht nat moeten regelen. Vooralsnog kan mij geen ouderling-kerkvoogd dertien jaar voorstellen. Maar al deze problemen zijn cundair vergeleken bij de gr< geestelijke winst als ons gemeente ven van binnenuit zou kunnen w<E den vernieuwd door de gezinnen een tot nu toe onbekende manier de eredienst te betrekken. Nogmaals: wij houden vast aan onderlinge verbondenheid van dcx1 belijdenis en avondmaal, terwijl beide eerste ook in een andere vo i orde kunnen voorkomen." Kerkbladen 3 In Militai Christi, het blad Kerk en Vrede, zeven kritische vi gen over „de" tweehonderdduizf dollar van de wereldraad van ken, gesteld door dr. H. J. Acht huls, drs. L. Kisjes en Hebe Kö brugge (beide laatsten hebben eeri in deze krant hun bedenkingen gen de veelbesproken gift van wereldraad aan bevrijdingsbewegi r gen geuit). Prof. dr. J. de Gr iieeft dit korte naschrift: „Gelukkig heeft de wereldra van kerken in Addis Abeba beslot om een grondige studie te wijl aan geweldloze bevrijdingsstrijd men .zal daarbij ook mensen betr ken, die daarin ervaring hebben, zou nog een achtste punt willen voegen aan de bovenstaande zei Men hoort in toenemende mate d de woordvoerders van de were raad zeggen, dat de geweldloze m delen zijn uitgeput of dat de voor geweldloze strijd (die Van Heuvel als blank liberalisme afd< voorbij is. Maar ik heb het idee, met uitzondering van Blake niemand van de leiders van de reldraad ook maar enige ervat heeft van geweldloze direkte Wat zou het uitvoerend c« van de wereldraad van kerken ken van een protesttocht naar Lis bon, als de NAVO daar vergat" Dat zou meer dan 200.000 do waard zijn en helemaal geweldl en tegen het racisme."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2