Pleidooi voor behoud van
chr. geref. identiteit
Tracht ook vandaag elkaa
als christenen te begrijpen
Minder conferenties en
dalende oplagecijfers
Instituut parapsychologie
inzet felle pennestrijd
Ds. Velema: onmiskenbare verschuivingen
Latijnse liturgie
maakt balans op
Geen vernieuwing
celibaatsbelofte
:c:i ivoord voor vandaag
Chili benut
protestants
onderwijs
Enorme auto ver
nietigingsmachine
voor Den Haag
Zendingsblad
wordt dikker
Trouw aan
belijdenis
Geringe groei
chr. geref.
kerken
Eerherstel voor
Mindszenty?
Puzzelhoek
BEROEPTvrSWFRK
Kritiek op ontwerp
grondwet r.k. kerk
COMMENTAAR
Voorlichting
Van een onzer redacteuren
DORDRECHT Er treden in de christelijke gereformeerde
kerken grote verschuivingen op, die door vele leden niet begrepen
en getaxeerd worden en die hen voor de buitenwacht zo niet on
kenbaar, dan toch minder betrouwbaar maken: men weet niet meer
wat men aan ze heeft.
Deze klacht heft ds. J. H. Velema uit Apeldoorn aan in zijn jaar
overzicht in het zojuist verschenen Jaarboek 1971 van de christelijke
gereformeerde kerken. Hjj maakt onderscheid tussen veranderingen
en verschuivingen. Veranderingen moeten er zijn. Zij vloeien voort
uit de gang van de tijd en zjjn op zich niet verontrustend. Maar
verschuivingen hebben te maken met een verbleking van de eigen
identiteit. Dat zich dat nu juist voltrekt, nu ook de gereformeerde
kerken in een grote crisis verkeren, betreurt ds. Velema zeer.
DEN HAAG De pauselijke pro-
nuntius in Nederland, Angelo Felici.
zal zaterdag in de Parkstraatkerk in
Den Haag een plechtige mis opdragen
volgens het vernieuwde Romeinse
missaal. De nuntius heeft hiermee
gehoor gegeven aan de uitnodiging
van de vereniging voor de Latijnse
liturgie. De mis wordt gevolgd door
een vergadering, waarin zal blijken,
hoe het de beweging voor de Latijn
se mis vergaat en wat men denkt
over de liturgievernieuwing in Ne
derland.
ROME Naar eerst thans bekend
is geworden, hebben op Witte Don
derdag slechts 57 van de 8000 pries
ters in Rome hun celibaatsgelofte
vernieuwd in het kader van de
plechtigheden van die dag. Vorig
jaar waren het er honderd. Zoals
bekend heeft paus Paulus begin vo
rig jaar voorgesteld, dat de priesters
over de hele wereld dit elk jaar op
Witte Donderdag zouden doen. Ook
elders in de wereld is deze oproep
niet ingeslagen.
Christus zegt: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtighe,
Jesaja zegt immers ook "en gij die geen geld hebt komt. koopt en eet,
komt, koopt zondergeld en zonder prijs".
Wal moet er gekocht worden? "Wijn, melk en brood. "Het gaat dus,
mensen, die honger hebben, maar hel gaat tegelijkertijd om een diep,
honger dan die van de maag: Hoort aandachtig naar Mij, opdat gij
goede eet en uw ziel zich in overvloed verlustige.
Het gaat om "brood voor het hart". Want niet alleen ons lichaam he
voedsel nodig, ook onze geest. Waar voeden we onze geest, of beter
het verband van deze tekst, onze ziel mee? Met de krant, die ons de rio
van de wereld klaagt, de laatste gruwelen van de geschiedenis voorz,
Zo vaak komt de krant niet verder. Zij toont ons dat er iets volkom
verkeerd is.
Op de klacht van de krant moet een antwoord komen. Het Woord v
God geeft dat antwoord. Hij zegt: Ik kan uw nood lenigen, uw do
lessen, uw honger stillen. Hij roept ons tot Zich.
WelezenvandaagHandelingen4:23-31
Jaarverslag Kerk en Wereld
DRIEBERGEN Kerk en Wereld te Driebergen telde verleden
jaar: 961 vormingsdagen tegen 1.052 in 1969; 313 conferenties tegen
355 in 1969 en 9.264 deelnemers tegen 10.385 in 1969. De cijfers zijn
uit het zojuist verschenen jaarverslag van Kerk en Wereld en zij
maken duidelijk dat er voor het eerst sinds jaren geen sprake is van
groei maar van achteruitgang.
De oplagecijfers van het blad De
Open Deur bewegen zich ook in da
lende lijn: het laatste „gewone"
nummer van het jaar had in 1969
een oplage van 128.540 en in 1970
van 120.120 (verschil: 8.520); paas-
nummer '69: 311.550. paasnummer
'70: 242.880 (verschil 68.670); zomer
nummer '69: 139.250. zomernummer
'70: 136.000 (verschil: 2.950); start-
nummer '69: 138.410. startnummer
'70: 131.500 (verschil: 6.910). en kerst
nummer '69: 564.230, kerstnummer
'70 497.300 (verschil: 66.930).
Aangaande de teruggang van con
ferenties e.d. merkt het verslag op
dat deze voor een deel te verklaren
is uit de wat ongunstig uitvallende
feestdagen zoals de week van de
bevrijding, de langdurige ziekte van
enkele cursusleiders en een tege
moetkoming aan enkele wensen
van de huishouding: geen elkaar
overlappende conferenties (lastig in
verband met onderhoud en schoon
maak).
De diepste oorzaak van de terug
gang ligt echter, aldus het jaar
verslag, bij een bewuste keuze van
het. conferentieteam: er is in 1970
een duidelijk selectiebeleid gevoerd
van de aanvragen. Daarbij waren
doelstelling en bemanning kritische
factoren. Een dergelijk beleid moet
resulteren in minder cursusdagen
maar ook in meer aandacht voor de
cliënten in hun situatie thuis, in
zorgvuldiger voorbereiding en na
werk, soms ook in uitstel van al ge
plande conferenties.
Wat betreft de daling van de op
lagecijfers van De Open Deur, een
van de redenen daarvan is volgens
het jaarverslag dat de generatie die
na de oorlog het plaatselijke Open
Deurwerk enthousiast opzette, lang
zamerhand afzwaait: het is niet al
tijd eenvoudig nieuwe krachten te
vinden die bereid zijn met een blad
op stap te gaan. Toch zijn de op-,
lagen nog bepaald niet laag te fioe-
men. De zgn. themanummers blij
ken zich goed voor kringwerk en
dergelijke te lenen; er werden nog
al wat nabestellingen gedaan.
Hier en daar werd de wens geuit
alleen maar de vierwekelijkse the
manummers uit te geven, en dan met
wat meer pagina's en in kleur. Het
jaarverslag merkt hierbij op dat de
zo nodige integratie met andere vor
men van evangelisatiewerk en „ge
woon" gemeentewerk hier mogelijk
een uitgangspunt kan vinden.
SANTIAGO De Chileense rej
ring heeft aan het protestantse ce
trum voor audiovisueel onderwijs
organisatie toevertrouwd van het
derwijs aan volwassenen in de stre
van de Bio Bio-rivier.
Het programma van dit protestai
se centrum heeft een zeer groot 1
reik, dat de provincies Nuble, Co
cepcion, Arauco, Bio Bio en Mali*
omvat. Er zijn op het ogenblik 12
mensen bij betrokken, in 581
ningscentra. Het wordt gesteund d
19 kerkelijke organisaties.
De meerderheid der Chileense i
testanten wonen in het district i
Bio, waar zij ongeveer 15 percent i
de bevolking vormen. Het >geb
heeft het hoogste percentage anal
betisme, ongeveer 20 pet. iHet doel
nu dit percentage in tien jaar tijd
4 te drukken.
Vragen over diensten
DEN HAAG De agglomeratie
Den Haag beschikt sinds kort over
een enorme auto-vernietigingsmacrine
(aanschaffingsprijs ongeveer vier mil
joen gulden), die volgens de exploi
tant zijn weerga in Nederland niet
kent.
De wethouder van economische za
ken in Den Haag, mr. Dankelman.
stelde de reuzenmachine, genaamd
Shredder, onder grote belangstelling
gisteren officieel in gebruik.
De vemietigingsmachine maalt on
der een oorverdovend lawaai in een
uur tijd 100 autowrakken letterlijk tot
duizenden brokken schroot. Niet al
leen autowrakken worden verpul
verd, maar ook afgedankte koelkas
ten, fornuizen, wasmachines en be
drijf smachines worden met het groot
ste gemak klein gemalen.
De Shredder is ongetwijfeld de
meest geperfectioneerde vemietigings
machine ter wereld. Een vrijwel
compleet autowrak slechts de mo
tor is van tevoren uit het wrak ge
haald verdwijnt in de vulmond van
de machine en komt er binnen luttele
ogenblikken vermalen uit in brokken
„schoon" ijzer, non-ferrometaal, stuk
jes rubber, glas en plastic. Het over
blijvende stof (zoals lak- en bekle-
dingsresten) wordt afgezogen en in
containers gestort.
BAARN Het Zendingsblad van
4e Gereformeerde Kerken wordt per
I september groter en dikker. Toeh
zal het abonnementsgeld niet om
hoog gaan. De onkosten denkt men
te dekken door advertentiepagina's
op te nemen en door een hogere op
laag.
Ds. Velema: „De gereformeerde
kerken waren in ons land een sterk
bolwerk van gereformeerde belij
ders. Welke praktische bezwaren
wij ook als christelijke gereformeer
den tegen deze kerken mochten heb
ben en houden, tot voor enkele ja
ren waren wij overtuigd van hun
grote trouw aan de gereformeerde
belijdenis. De gereformeerde kerken
betekenden wat in de wereld. We
luisterden naar de theologen van
Amsterdam en Kampen". Deze si
tuatie is volgens ds. Velema gron
dig gewijzigd. De gereformeerde ker
ken zijn niet meer het bolwerk van
gereformeerde belijdenis in ons land,
in Europa en in de wereld.
„Tegen deze achtergrond zou het
van zo grote betekenis zijn, dat wij
als christelijke gereformeerde ker
ken de stoot konden opvangen, die
door de gereformeerde wereld gaat
en als kerken een duidelijke image
hadden, zodat anderen wisten wat
zij aan ons hadden. Op dit punt stel
len wij teleur. Intern zijn er in ons
kerkelijk leven allerlei verschuivin
gen aar. de gang, die nog moeilijk
objectief zijn aan te wijzen, maar
die toch niet te miskennen zijn. Ze
worden opgemerkt in de kerken* en
ook buiten de kerken. Uiteraard
wordt aan de belijdenis van de ker
ken niet storend. Maar wel is de
vraag: hoe functioneert de belijde
nis in de prediking, in de beoefening
van de theologie, in de praktijk van
het kerk-zijn?"
zijn in de prediking. Dan wordt niet
geklaagd over hetgeen gehoord
wordtwel over hetgeen niet ge
hoord wordl. Op deze wijze dreigt
een geestelijke kortsluiting in de
kerken te ontstaan, die fatale ge
volgen kan hebben.
Als genade wel geprezen, maar
niet meer als genade beleefd wordt,
dan gaan we iets wezenlijks missen.
Als ook onder ons gezegd wordl:
zwijg maar over die eeuwige zon
daar en laat ons de liefde van God
zien, dan is het zeer de vraag of men
die liefde wel zal kunnen aanbidden,
als men van het zondaar-zijn af wil."
Jaarboek 1971 van de christelijke gere
formeerde kerken iu Nederland. Uitgave
Van Brummen te Dordrecht. 208 blz.:
f 4.50.
Van een onzer redacteuren
DORDRECHT De christelijke
gereformeerde kerken telden per 1
januari 1971 70.051 leden. De groei
was in 1970 zeer gering. Er kwamen
slechts 410 zielen bij. tegen 709 in
1969 en 686 in 1968.
Deze relatieve achteruitgang is gro
tendeels het gevolg van een sterke
toename van het aantal onttrekkin
gen. In 1970 keerden 190 christelijke
gereformeerden hun kerk de rug toe,
zonder zich bij een andere kerk aan
te sluiten, 317 werden volgens de sta
tistiek „afgevoerd" en 101 leverden
bij verhuizing hun attestatie niet
meer in. Totaal 608. In 1969 waren
deze cijfers respectievelijk 99, 238 en
42; totaal 379. Verder liep ook het
doopcijfer terug (1458 tegen 1561 in
1969).
Er gingen 1050 christelijke gerefor
meerden naar, andere kerken over (in
1969: 978), 399 werden gereformeerd,
329 hervormd en 211 gingen naar de
gereformeerde gemeenten. Daarente
gen werden 1108 (1071) mensen uit
andere kerken christelijk gerefor
meerd: 424 gereformeerden, 308 her
vormden, 152 vrij gemaakt-gerefor
meerden, 92 uit de gereformeerde ge
meenten en 84 oud-gereformeerden.
De sterkste groei deed zich voor in
Groningen. Urk, Bunschoten, Alphen
aan de Rijn, Dordrecht en Sliedrecht.
Achteruitgang was er vooral in Aal
ten, waar ruim een derde deel van de
gemeente met haar predikant J. B.
Kuhlemeier naar de gereformeerde
kerk overging.
De 174 gemeenten worden gediend
door 108 predikanten, waarbij nog
dertien predikanten komen in bijzon
dere dienst.
KWARTET I TROUW]
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P Ester, G. J. Brinkman
J. van Hofwegen.
Van een onzer verslaggeefsters
ARNHEM Wij moeten in
zicht in deze tijd krijgen. Met de
constatering alleen dat er ver
vreemding van Gods Woord is
zijn we niet klaar. Zonder kijk
op deze tijd kunnen we niets
doen.
Op de bondsdag van de bond van
christelijke gereformeerde vrouwen
verenigingen, gisteren in Arnhem, die
door 1100 dames werd bijgewoond,
pleitte ds. P. N. Ribbers voor meer
begrip in de huidige situatie. „Tracht
elkaar als christenen te begrijpen!"
Als oorzaak van de vervreemding
van de kerk zag hij de vergroting
van de menselijke macht. De natuur
wordt steeds meer overwonnen door
cultuur. Dat is in de hele geschiede
nis al zo geweest, alleen vandaag gaat
BOEDAPEST (KNP) Volgens
welingelichte kringen in Boedapest
zijn de kansen gestegen, dat de Hon
gaarse regering bereid is kardinaal
Mindszenty te rehabiliteren en de ge
rechtelijke uitspraak uit 1949 te
herzien.
Kardinaal Mindszenty. die al 15
jaar verblijft in de Amerikaanse am
bassade, heeft deze rehabilitatie
steeds als voorwaarde gesteld voor
zijnaftreden, dat een normalisering
van het bestuur van zijn aartsbisdom
en van de verhouding kerk en staat
in Hongarije zou vergemakkelijken.
De kwestie der rehabilitatie zal
naar verwacht wordt ter sprake ko
men in de besprekingen, die over en
kele dagen in Boedapest zullen begin
nen tussen mgr. Cheli van het pause
lijk staatssecretariaat en de Hon
gaarse regering.
Gewetensbezwaarden
naar Den Toom
Van een verslaggever
DEN HAAG Minister W. den
Toom van defensie zal maandagmor-
-gen een delegatie van drie man van
de in het kamp Wedder tewerkge
stelde gewetensbezwaarden tegen de
militaire dienst ontvangen.
De dienstweigeraars wensen meer
duidelijkheid over de plannen betref
fende de opheffing van het kamp
Vledder en willen een kortere periode
tussen de erkenning van de gewe
tensbezwaren en de tewerkstelling.
Vorige week beëindigden de ge
wetensbezwaarden een staking van
een Week. nadat zij de toezegging
hadden ontvangen dat zij door de mi
nister voor een gesprek zouden wor
den ontvangen.
aan gastarbeiders
DEN HAAG Is het de mini
bekend dat buitenlandse werknen:
via advertenties in toenemende mij
diensten aangeboden krijgen vj
commerciële adviesbureaus, die vo
deze diensten bedragen in rek-en
brengen van minstens vijftig en so
meer dan tweehonderd gulden.
De Kamerleden Oele en Wieldraa
er (beiden PvdA) hebben deze vri
voorgelegd aan de minister Klom
(CRM) en Roolvink (sociale zake
De Kamerleden vragen zich af"
hieruit niet blijkt dat de kosteloos
verkrijgen deskundige hulp van
Stichting Buitenlandse Werknemi
te Amsterdam onvoldoende fundi
neert. De Kamerleden vragen de n
nisters verbetering in deze situs
te brengen.
De reële opdracht van de k<
kwam 's middags ter sprake toen i
vrouw J. Brandsma die met haar ra
in zendingsdienst op Celebes we
zaam is, over het werk daar verte
en een muzikale groet overbracht;
Evangeliste, mej. A. Visser uit I
zenburg had daarvoor verteld hoe
een onderzoek bleek, dat veel ra;
sen, die buiten de kerk de weg n
Christus vonden, hun eerste conti
hadden door gesprekken in koffie-l
lunchpauzes.
Afscheid werd gisteren genoia
van mevrouw F. den Braber, die vi
tien jaar in het bestuur heeft gezets
1
2
3
4
5
6
7
Anagram
puzzel
Uit de woorden van de eerste rij moet»
de woorden van de tweede rij worden ge
vormd.
De beginletters van de woorden uit
eerste rij vormen de naam van e«l
bloem.
1 lading-plaats voor dieren
2 kleurstof-vogel
3 berrie - zijtak Donau
4 eekhoorn (gew.) - hark
5oningewijde-rood inde wapenkunde
6 evenzo-kledingstuk
7 karakter - op die plaats
Oplossing vorige puzzel
1 har, 2 emelt, 3 lor, 4 immer, 5 order, 6te J
nor, 7 rente, 8 oom, 9 oever, 10 pon. H& 1
LIOTROOP.
Eenvoudig
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De toekomst
van het instituut voor parapsy
chologie aan de universiteit van
Utrecht is inzet geworden van
een scherpe pennestrijd in het
weekblad Utrechtse Universi
taire Reflexen.
In deze discussie verdedigt drs. ir.
S. A. Schouten dat de parapsychologie
moet worden opgenomen in het insti
tuut voor experimentele psychologie.
De parapsyclioloog prof. W. H. C.
Tenhaeff (over wiens opvolging al
jaren gestreden wordt) houdt vol dat
een dergelijke integratie zal leiden tot
een verschraling van de parapsycho
logische studie tot kwantitatief on
derzoek.
DOELSTELLING
De heer Schouten, wetenschappe
lijk medewerker voor de parapsycho
logie. schrijft dat de discussie over de
opvolging van prof. Tenhaeff niet in
de eerste plaats gaat over personen,
maar over de doelstelling en methode
van onderzoek.
Schouten hecht het meeste belang
aan kwantitatief onderzoek. Daarbij
wordt via experimenten nagegaan of
proefpersonen in staat zijn een juiste
voorspelling te doen binnen een be-
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar NOP (Ens-Krag-
genburg': E. C. van Offeren te Gel-
Bedankt: voor NOP (Nagele-Tol-
lenbeek): J. G. Huetink te Markelo.
perkt aantal mogelijkheden (bijvoor
beeld een bepaalde kaart van een
kaartspel).
EXPERIMENTEEL
Een tweede algemene methode
neemt als werkypothese aan dat een
paranormale relatie voorkomt en on
derzoekt dan experimenteel of die re
latie aanwijsbaar is. of die relatie in
derdaad paranormaal is en wat de
invloed van de omstandigheden is ge
weest.
Beide methoden sluiten volgens
Schouten nauw aan bij de experi
mentele psychologie. Daarom'ligt in
tegratie van beide instituten voor de
hand. Maar dat betekent niet dat al
het niet-kwantificeerbare onderzoek
zinloos is. Ook daarvoor moet volgens
Schouten plaats zijn.
VERWIJT
In een uitvoerig artikel gaat prof.
Tenhaeff hierop in Hij beschuldigt
Schouten van onvoldoende kennis
van de parapsychologie en maakt
hetzelfde verwijt aan het adres van
de Zweed M. Johnson die hier een
jaar als gastdocent zal optreden.
O'er de methodiek zegt Tenhaeff
dat het kwantitatieve onderzoek door
zijn instituut al lang gedaan wordt
Tegen een experimentele, natuurwe
tenschappelijke aanpak van het vak
is Tenhaeff dan ook niet gekant
VERARMING
Maar hij vreest dat een eenzijdige
benadering vanuit de natuurweten
schappelijke hoek zal leiden tot een
blikverenging. tot geestelijke verar
ming en tot een onbillijke beoorde
ling van de parapsychologie, maar
ook van andere wetenschappen.
De Apeldoomse predikant om-
Schrijft de eigen identiteit van de
christelijke gereformeerde kerken
dan als „heel eenvoudig, zonder
enig systeem, in de vreze des He
ren recht doen aan het geheel van
de Schrift en aan de belijdenis, die
geen leerstukken zonder meer be
vat. maar die doorademd is van wat
genoemd is de religie."
Hij vervolgt: „In de gereformeer
de belijdenis is duidelijk te merken,
dat zonde en genade, geloof en recht
vaardiging geestelijke realiteiten zijn.
Er begint iets werkelijk te
verschuiven als deze zaken, die
door niemand ontkend worden, geen
levende, geestelijke werkelijkheid
BOLOGNA. (KNP) Het enkele
malen omgewerkte ontwerp voor een
grondwet voor de kerk. dat Kardi
naal Felici als voorzitter van de
commissie voor het kerkelijk recht,
aan de bisschoppen ter beoordeling
heeft toegezonden, slaat alle hoop op
een vernieuwing van het kerkelijk
recht de bodem in.
In plaats van dat dit ontwerp een
eenvoudige cataloog geeft van de
rechten en plichten der christenen,
waarop velen hopen, fixeert het juist
de hierargische pyramide op een ma
nier. welke volkomen vreemd is aan
de traditie.
De tekst van het ontwerp is welis
waar versierd met allerlei citaten
uit het tweede Vaticaanse concilie,
maar tegenover deze bedrieglijke
ornamentiek staat een ontmaskerend
woordgebruik. Dit is de conclusie van
een uitgebreid onderzoek dat ver
richt is door het Italiaanse Kaski.
(katholiek sociologisch instituut).
Met computers heeft dit instituut
de tekst van het ontwerp vergeleken
met de documenten van het Vati
caans concilie.
In Nederland worden jaarlijks ettelijke tien
duizenden zwangerschappen opzettelijk afgebroken.
Dat zijn er ettelijke tienduizenden te veel. Dit
betekent niet, dat abortus provocatus onder alle
omstandigheden ontoelaatbaar zou zijn. Het be
tekent wel, dat deze abortus in het gunstigste geval
als een noodzakelijk kwaad kan worden beschouwd,
en dat, ook op dit gebied voorkomen beter is dan
opereren. Nu is het wel zeker, dat het probleem
van de ongewenste zwangerschap en daarmee
het abortusvraagstuk nooit helemaal zal ver
dwijnen. Maar dat is natuurlijk geen reden om het
niet met kracht te bestrijden.
Daarvoor is onder meer nodig, dat méér mensen
te weten komen, wat er op het gebied van de anti
conceptie te koop is. Onbedoelde en ongewenste
zwangerschappen zegt een recent rapport van
het Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuologisch
Onderzoek (NISSO) ontstaan bijna altijd „door
een slecht anti-conceptiegebruik". Eén oorzaak
daarvan is een gebrek aan kennis omtrent anti-
conceptionele methoden.
Sommige christenen zullen dat gebrek niet be
treuren, omdat ze met b.v. prof. dr. G. A. Linde
boom van oordeel zijn, dat anticonceptie een
ingreep in een scheppings- of natuurorde is, die
voor christenen geen regel, maar hooguit een door
de nood opgelegde uitzondering behoort te zijn.
In het algemeen echter is ook onder christelijke
ouders het inzicht aanvaard, dat het beste aantal
kinderen niet het hoogst bereikbare hoeft te zijn.
Voor de meesten hunner is anti-conceptie dan ook
om prof. dr. A. A. Haspels te citeren „een
ingrijpen in een scheppinsgorde. waar een christen
vanzelfsprekend in verantwoordelijkheid toe over
gaat".
Maar de mens christen of niet-christen
moet er dan ook toe kunnen overgaan, en als
hem dat door een tekort aan kennis wordt belet,
moet hij de kans krijgen, dat tekort op te heffen.
Het rapport van het NISSO verstrekt daartoe een
flinkse reeks suggesties. Sommige daarvan maken
een acceptabele indruk. Zo wordt geopperd, in
ziekenhuizen stencils over anti-conceptie te laten
uitreiken aan vrouwen die daar hun eerste of
tweede kind krijgen; seksuele voorlichting te ver
schaffen via radio en televisie; en in de STER-
reclame spots over andere anti-conceptionele
middelen dan de pil (het spiraaltje en de ring) te
laten opnemen.
Minder aantrekkelijk lijkt ons daarentegen de
gedachte ook in het NISSO-rapport neergelegd
seksuele voorlichting op de lagere scholen ver
plicht te stellen. Als ouders, om welke reden dan
ook, deze voorlichting niet aan de school willen
toevertrouwen, behoort hun wens te worden ge
respecteerd. Ook hier geldt, dat de overheid de
burgers de kans moet bieden, zich zo goed mogelijk
te ontplooien; of die kans ook wordt aangegrepen,
behoort echter een zaak te zijn van de burgers zelf.
in dit geval van de ouders. Aan een versterking van
de overheidsdwang in onze maatschappij niet
bepaald een schaars artikel zal bij de meesten
hunner weinig behoefte bestaan.
De opstellers van het NISSO-rapport gevoelen
die behoefte wel en hoe. „Het is toch gek"
schrijven ze in alle ernst „dat het verkeer op de
weg zich wel aan regels dient te houden, terwijl
het geslachtsverkeer (en anti-conceptie) ongeregeld
is en een zaak van particulier initiatief'. Als dat
inderdaad gek is, dan bewijst zo'n uitspraak alleen
maar, dat het volgens sommigen nóg gekker kan.
het zo ontzettend snel. Het wereldpa
troon en het cultuurpatroon verande
ren van ogenblik op ogenblik.
Overbodig
Vroeger zag men alles wat zich in
de wereld afspeelt in een logisch ver
band met God en Zijn wet. Nu is dit
voor vele totaal weggevallen. God is
voor hen overbodig geworden. Daar
bij sluit de gedachte aan, dat waar is
wat bewezen kan worden en God kun
je niet logisch beredeneren.
Veel jongeren zeggen: we gaan ver
der de mist in. Voor een groot aantal
mensen is het leven zinloos geworden.
Er is niets meer dat vaststaat. Omdat
men God niet kan vinden, gaat men
zoeken naar een ervaring boven de
mens uit, bijvoorbeeld door middel
van drugs.
Tjacht ook in deze situatie elkaar
te begrijpen", zei ds. Ribbers met na
druk. Niet alleen luisteren naar el
kaar, maar zo met elkaar bezig zijn,
dat men elkaar vastgrijpt. We mogen
noch van- de vooruitstrevende, noch
van de conservatieve broeders en
zusters zeggen: het is een hopeloze
zaak. Jezus vond niemand een hope
loos geval.
Spreker constateerde een grote
moedeloosheid onder christenen. Men
zegt wel God kan alles, maar gelooft
in zijn hart dat de Baals van deze
tijd het wel zullen winnen.
Opdracht
Eerst moeten Gods vragen aan de
orde komen, vervolgde hij, daarna
gaat het om de mens. Dan is men in
staat de vragen over kerk en wereld
te gaan beantwoorden. Zoveel ellende
in de wereld komt niet primair door
dat we niet meer van elkaar houden,
maar doordat we God loslaten.
Ds. Ribbers waarschuwde er ten
slotte voor niet alleen te leven vanuit
traditie. Wij worden terecht met arg
waan bekeken als tradities de plaats
hebben ingenomen van de levende
God. „Weet u waarom de jongeren zo
trappen en schoppen? Omdat ze pro
beren of we vast staan."
Op 25 mei heeft Den Haag weer
een opperrabbijn. Op die dag in
stalleert opperrabbijn A. Schus
ter van Amsterdam de heer Me-
nachem Fink tot opperrabbijn
van de Nederlands-Israëlietische
gemeente van Den Haag.
De heer Fink is in 1945 in Bue
nos Aires geboren als zoon van
de opperrabbijn van die stad, In
1968 kreeg hij in Jeruzalem de
rabbinale bevoegdheid. Hij volgt
in Den Haag opperrabbijn S.
Beëri op, die eind 1970 met pen
sioen naar Israël vertrok.