Bijbel Kiosk Vereniging met
goed nieuws in grote letter
Werkendam» prof> Troost: leidsman van
de verontrusten
NU gaat het erom:
E
Evangelisatiecampagne
alternatieve verkiezing
Puzzelho|?
kerkvoogd 1
verduistert
80 mille
Engeland
COMMENTAAR
Canadese episcopaat
in contact met
druggebruikers
Eeii woord voor vandaag
Het weer in Europa
BEROEPÏNGSWERK
EN ONZE KINDEREN leven?
WIJ
n
x
xfilfc
fob ***ABMA
Iaat geen stem
verloren gaan:
Uw problei
is het
onze....
WERKENDAM De rijkspolitie
beeft D. M. van A., 36 jaar, lid van
het college van kerkvoogden der Her
vormde Gemeente Werkendam en
ambtenaar ter gemeentesecretarie, ge
arresteerd.
Van A. heeft bekend meer dan
tachtigduizend gulden te hebben ver
duisterd uit de kerkelijke kas.
Mr. J. M. van Leeuwen, officier van
justitie bij de rechtbank te Dordrecht,
heeft de zaak in onderzoek.
De tekorten kwamen aan het licht,
toen een verificatiebureau op last van
de provinciale kerkvergadering een
onderzoek instelde.
Van A. heeft zich meteen terug
getrokken uit zijn kerkelijk ambt.
en tegen de verwachting van velen
in heeft de Hervormde Gemeente
aangifte gedaan bij de politie. Als
vanzelfsprekend nam men aan, dat
Van A. zijn ambt zou moeten neer
leggen. Men meende echter dat de
justitie niet in de zaak zou worden
gemengd.
Velen achten het college van kerk
voogden als geheel verantwoordelijk:
er zou te weinig onderlinge controle
zijn geweest op de financiële admini
stratie.
Men neemt aan, dat de verduiste
ringen zich hebben uitgestrekt over
een periode van twee jaar.
Want twee jaar geleden was het
laatste verificatie-onderzoek. Van on
regelmatigheden is toen niets geble
ken.
In Werkendam zijn velen die de
positie van een kerkvoogd ten op
zichte van de verleiding tot malver
saties als heel moeilijk beschouwen.
Over het algemeen zijn de verhou
dingen tussen kerkvoogdij en de lid
maten der gemeente een kwestie van
onderling vertrouwerv
Zo overhandigt iemand, die een
bijdrage wil geven tot de Hervormde
Gemeente, een bedrag met de mede
deling „schrijf maar in". En het zijn
dan sterke benen die de weelde kun
nen verdragen, vooral als de bijdra
ger onbekend wenst te blijven en
ook niet wenst wereldkundig te zien,
welk bedrag hij schenkt.
Uiteraard heeft deze zaak de hele
Hervormde Gemeente Werkendam
tot in haar grondvesten geschokt.
Van A. stond bekend als zeer toe
gewijd in zijn ambt.
Het heeft de kerkeraad dan ook
moeite gekost de justitie in de zaak
te mengen. In overleg met de burge
meester is dit ten slotte gebeurd na
een kerkeraadsvergadering waar de
zaak uitvoerig is besproken:
door A. J. Klei
De 54-jarige hoogleraar in de
sociale ethiek aan de Vrije Uni
versiteit te Amsterdam, dr. A.
Troost, is de leidsman van de ge
reformeerde verontrusten ge
worden. Of, zoals het maandag
in deze krant stond: hij nam het
voorzitterschap op zich van de
Reformatorische Concentratie,
waarin de activiteiten van de
beide verenigingen van veront
rusten in de gereformeerde ker
ken, Waarheid en Eenheid en
Schrift en Getuigenis, gebundeld
worden.
Waarom juist professor Troost? In
siders wisten dat hij verontrust was,
maar de buitenwacht merkte er niet
veel van. Hij ondertekende nooit een
of ander manifest (zals zijn collega
Drogendijk). hij schreef geen brochu
res (zoals zijn collega Lindeboom) en
hij sprak niet op verontrusten-bij een
komsten (zoals zijn collega Van Ries-
sen). Bovendien zei hij zaterdag in
Utrecht openhartig dat hij zo zijn
bezwaren had tegen de bestaande or
ganisaties van verontrusten. Van
daar mijn. eerste vraag aan professor
Troost:
Artikelen
Hoe zijn ze aan u gekomen en hoe
bent u aan hen gekomen?
Prof. Troost: Men heeft in artikelen
van mij... want al heb ik me niet
vaak rechtstreeks geuit over actuele
kerkelijke kwesties, ik heb toch wel
wat gezegd en geschreven., ze hebben
in artikelen van mij geestverwant
schap gespeurd en ook het omgekeer
de was het geval: lk voelde verbon
denheid met de verontrusten.
Maar u zei dat u reserves had ten
opzichte van hun organisaties.
Ja. Wat Waarheid en Eenheid be
treft, daarvan was het hoofddoel de
bestrijding van de synodale besluiten
die in 1944 tot de kerkscheuring heb
ben geleid. En al hebben ze in menig
opzicht gelijk ik ben zelf als vrij
gemaakte dominee begonnen ik
vind het kerkelijk gesproken onjuist
om ten eeuwigen dage op dat aam
beeld te blijven hameren en er een
punt van onrust van te maken. Wat
Schrift en Getuigenis aangaat, daar
heb ik in hoofdzaak op tegen dat men
zich zo negaatief opstelt. Je ziet een
wekere onmatigheid in het etaleren
van dingen die niet deugen, daardoor
wil ook nog wel eens vreemd vuur op
het altaar komen. Wat dit aangaat
was ik maar blij dat op de vergade
ring van zaterdag de vragen schrifte
lijk gesteld werden, want er waren
wilde kreten bij... Er komt in het al
gemeen nog bij dat veel kritiek van
de verontrusten als zodanig zwak en
aanvechtbaar is; ik denk er onder
andere aan dat zijzelf zich niet ont
worsteld hebben aan het tfationalis-
V)
Van pen medewerker
AMSTERDAM De Ameri
kaanse evangelist Bill Severn
(33) houdt van 25 t/m 27 april
een serie meetings in „Marcanti"
aan de Jan van Galenstraat in
Amsterdam. Zijn campagne in
de hoofdstad maakt deel uit van
de landelijke actie „Alternatieve
Verkiezing", georganiseerd door
de Voorburgse voorganger van
een pinkstergemeente Jan Tin
dal.
Severn heeft zich de afgelopen da
gen intensief bezig gehouden met het
verspreiden van lectuur onder hip
pies. studenten en andere jongeren.
Hij bezocht de Amsterdamse studen
tencentra en voerde, samen met zijn
Nederlandse collega Tindal en diens
medewerkers, aktie op de Dam.
De aktie „Alternatieve verkiezing"
is een bij de verkiezinesstrijd voor de
Tweede Kamer aansluitende evangeli
satie-campagne. Onder het motto
„voor nieuwe mensen" wijzen de or
ganisatoren er in hun propaenndn-
Engeland verkeert in een weinig benijdenswaar
dige positie. Stijgende werkloosheid en toenemende
inflatie hebben het land in een wurgende greep.
De laatste cijfers omtrent de omvang van de werk
loosheid liegen er niet om. Terwijl men in deze
tijd van het jaar teruglopende werkloosheid zou
mogen verwachten, heeft zij een verdere toeneming
te zien gegeven.
Meer dan 800.000 mensen zijn thans dagelijks tot
niets doen gedwongen. In sommige streken van het
land is 5 tot 7 procent van de beroepsbevolking
zonder werk. En in Noord-Ierland is men niet ver
van de tien procent vandaan.
Het ziet er naar uit, dat in de komende winter
meer dan een miljoen werkkrachten geen emplooi
zullen kunnen vinden in de Britse industrie. Dat
is weliswaar nog niet de hoogte, die de werkloos
heid in de jaren tussen de twee wereldoorlogen
bereikte, maar desalniettemin moet men over de
omvang van dit probleem verre van gering denken
Wanneer meer dan een miljoen mensen niet meer
deelnemen aan het produktieproces, gaat daar een
demoraliserende werking van uit. Grote aantallen
jongelui die de school verlaten, zien zich gecon
fronteerd met een grauwe toekomst en de wan
hopige vraag naar de zin van hun bestaan. Voeg
hierbij dat de huidige generatie zich heel wat min-
materiaal op dat er in de Nederlandse
samenleving meer zal veranderen als
veel mensen een persoonlijke keuze
ten aanzien van de persoon van Jezus
Christus nemen, dan wanneer men en
bloc zijn stem op de politieke partijen
gaat uitbrengen.
Tindal: „Wij zijn niet tegen de po
litieke partijen, maar we geloven niet
dat zij iets wezenlijks aan de maat
schappij kunnen veranderen. Dat kan
alleen als er een revolutionaire om
wenteling plaats vindt in de levens
van de mensen die te ;zamen die sa
menleving vormen. Wij geloven dat
Jezus Christus zo'n verandering in
een leven teweeg kan brengen. Daar
om adviseren wij iedereen hetzelfde
te doen als wij: kiezen voor Chris
tus".
In een soort alternatief-verkie
zingsprogramma wordt gezegd dat de
organisatoren voor „vrede met God"
en een christelijke regering zijn en
tégen druggebruik, homofilie, abortus
en rassendiscriminatie. De AV-groep
heeft de Uweede Kamer gevraagd in
de volgende zittingsperiode haar ver
gaderingen met een minuut stilte te
willen beginnen: om de Kamerleden
gelegenheid te geven tot persoonlijk
ophp't
tisch karakter van de door hen be
streden theologie.
Genuanceerder
En hoe staat u tegenover het con
fessioneel gereformeerd beraad?
Daar zou ik me beter mee kunnen
indentificeren, daar worden de zaken
tenminste genuanceerder bekeken.
Maar mijn bezwaar is dat ze te veel
verwachten van een paar goeie theo
logische publikaties, alsof het een
kwestie van theologie. Het is een
kwestie van een integrale levenshou
ding.
Maar ondanks uw bedenkingen
bent u er nu ingestapt...
Ja. Ik meen namelijk dat er wat
moet gebeuren, dat we méér moeten
doen dan brochures schrijven en ver
gaderingen houden. Het is eigenlijk
zo dat de mensen van Waarheid en
Eenheid en van Schrift en Getuigenis
het met mij wagen en ik met hen. Ik
vind ook, en nu kom ik op mijn re
serves terug, dat je door een soms
gebrekkige manier van presentatie
moet kunnen heenkijken. Het is mijns
inziens niet verantwoord om in een
geestelijke conflictsituatie mensen,
met wie je fundamenteel ééns-
geestes bent, in de kou te laten
staan omdat ze zich wel eens onge
lukkig uitdrukken. O, ja, het zal best
zo zijn dat sommigen mij te genuan
ceerd vinden in mijn beoordelingenen,
er zijn mensen, dat merkte ik zater
dag weer, die kerkelijk bloed willen
zien. Maar dat laatste is ook wel weer
eens te begrijpen. Als mijn inlichtin
gen juist zijn, is in tientallen ge
meenten de situatie zo dat de veront
rusten het plaatselijk kerkelijk leven
als een benauwende zaak ervaren.
Dan is de dominee, gesteund door de
bovenmeester en misschien nog een
enkele intellectueel, bezig de gemeen
te om te turnen, zoals dat heet en
de verontrusten hebben niet direct
een verweer, maar ze voelen: dit gaat
de verkeerde kant uit.
Waarom?
Kunt u kort formuleren waarom u
verontrust bent?
Ik zie in de huidige ontwikkeling
van de gereformeerde kerken een
'endens, die in zijn consequenties ons
de kern van het evangelie afpakt. Dat
is niet de bedoeling, dat weet ik wel,
maar dat gebeurt wanneer kruis en
opstanding worden losgemaakt uit
het verband waarin het evangelie ze
OTTAWA, (KNP) De Canadese
bisschoppen zijn druk doende om een
serieuze dialoog te openen met drug
gebruikers. In een open discussie-no
ta over deze kwestie, die bewust elke
belerende en bestraffende toon mijdt,
wijst het episcopaat vooral op de
waardigheid van de menselijke per
soon.
De Canadese bisschoppen zeggen
begrip te hebben voor de experimen
teerzucht van de drug-gebruiker, die
zichzelf ten diepste wil verkennen en
wil wegvluchten uit het verwarde le
ven dat heldendaden vergt om vrede
en rechtvaardigheid te stichten. Toch
wijzen de bisschoppen in Canada het
drug-gebruik af als middël om aan
de harde hedendaagse realiteit te
ontsnappen, terwijl ze de jongelui op
roepen „om zich met Christus te ster
ken". Overigens vragen de bisschop
pen grote verdraagzaamheid tegeno
ver drug-gebruikers en beklemtonen
ze dat niemand onverschillig mag
blijven ten opzichte van maatschap
pelijke vernieuwing.
der berustend pleegt op te stellen dan de vorige,
dan is wel duidelijk dat Engeland nog rumoerige
tijden te wachten staat.
De huidige regering staat hierbij voor de schier
onmogelijke taak een proces te keren, dat zich eco-
nomisch-dwangmatig voltrekt. Grote loonstijgin
gen en veel stakingen plus eeninflatie, die nog
sterker is dan die op het Europese vasteland, ver
hinderen het saneringsproces waaraan het land zo
dringend behoefte heeft. Het behoeft dan ook geen
verwondering te wekken, dat in brede kringen
van het Britse volk het gevoel van onbehagen en
teleurstelling over het beleid van de regering-Heath
toeneemt.
Men had grondiger en doortastender wijzigingen
verwacht na Wilsons aftreden, maar tot dusver
wacht men vergeefs. Indien Engeland de proble
men waarmee het worstelt, niet veel krachtiger
aanpakt en wanneer er niet een gemeenschappe
lijke wil ontstaat om de huidige problematiek
onder de knie te krijgen, kan het niet anders of
*en crisis van nationale omvang zal het gevolg zijn.
Aansluiting bij de Europese Gemeenschap, ge-
oaard gaande met de vaste wil de tering naar de
nering te zetten (met alles wat daaraan vast zit),
is de enige mogelijkheid om het land er geleidelijk
aan weer bovenop te helpen en het proces van
neergang te stuiten.
weer
max.
min.
neer
temp.
temp.
slag
gist
gist.
Amsterdam
hbew
14
4
O
Brussel
l.bew.
16
7
O
Frankfort
onbew.
19
5
O
Genève
onbew.
21
5
O
Innsbruck
21
3
0
Kopenhagen
l.bew.
13
3
0
Locarno
l.bew.
22
6
0
Londen
zw.bew.
19
8
0
Luxemburg
l.bew.
19
7
0
Madrid
l.bew.
21
8
0
Majorca
geh.bew.
22
15
O
München
or.bew.
19
4
0
Nice
19
11
0
Parijs
l.bew.
20
6
0
Rome
1 bew.
20
8
0
Wenen
onbew.
9
0.4
ZUrich
mist
19
4
03
KWARTET TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester. G. J. Brinkman.
J. van Hofwegen.
Wij worden uitgenodigd om „in Christus te komen". In 1
len allen levend gemaakt worden, zegt Paulus. Uit reactie, onI
vroeger te veel over de hemel is gesproken en geschreven, t
sommige christenen nu alleen over de aarde spreken, over T
ven in deze wereld als mensen die in Christus zijn.
Ze zijn als een boer, die zijn land bewerkt, maar nooit
lucht kijkt. Geen boer zal dat ooit nalaten, want hij moet j
bewerking van zijn land af laten hangen van de lucht.
Een christen mag en moet verder kijken dan het stukjeil
waarop hij geplaatst is, want Christus, de Opgewekte komh
opdat ook wij opgewekt zullen worden. Wat wij nu ontvang#
ben in Hem is nog maar het prille begin. We leven nog in f
van de beloofde vervulling en nog niet in de eeuw van de
belofte.
Het is goed ons te verwonderen over wat we al hebben,
is beter om ook te beseffen dat het beste nog komen moet.
tSW'
jouds
gei
jola
t bc
We lezen vandaag: Romeinen 9:30 - 33.
jong
plaatst, namelijk het verband met de
schepping.
Wat zegt u tegen het vaak gehoor
de verwijt van groepsvorming?
Dat georganiseerde groepsvorming
een zeer legitieme en historisch nood
zakelijke manier van optreden is om
in een grote gemeenschap een be
paald beleid om te buigen. Dit mag
overigens niet de ogen sluiten voor
het gevaar van ongeestelijke machts
vorming met de daarbij behorende
conflicten. Wanneer de zaak niet rust
op een geestelijke wortel, is het een
ééndagsvlieg.
Punten
Welk van de vijf programmapunten
van de Reformatorische Concentratie
is voor u het belangrijkst?
Die van het vormen van een geor
ganiseerde confessionele modaliteit,
welke haar kracht zoekt in kerkelijk
opbouwwerk. Dan denk ik om te be
ginnen aan de evangelisatie. We heb
ben speciale dominees genoeg en or
ganisaties bij de vleet, maar het is
allemaal geveltoerisme. er komt
eigenlijk niets uit.
Laat men eerst maar eens bijvoor
beeld van het leger des heils leren,
een mens rechtstreeks in zijn werke
lijke nood aan te spreken. We moeten
getuigenis geven van wat Christus is
en betekent voor ons en je niet op
een zijspoor van politieke of kerke
lijke kwesties laten rangeren.-
Verder zou die modaliteit typisch
kerkelijke activiteiten op zich kunnen
nemen en daar hoort met name bij de
relatie met de eigen dominee: niet op
hem afgeven, maar met hem praten,
proberen te corrigeren en daarbij zelf
geneigd zijn correcties te aanvaarden.
Ik zeg het nog maar eens: met alleen
maar klaagzangen aanheffen bereik
je niets, het mag trouwens ook niet.
Ten derde, dat heb ik zaterdag ook
genoemd, iser het jeugdwerk, dat
opgebouwd dient te worden. Ik zal
de vooroorlogse periode niet idealise
ren, maar het jeugdwerk moet zich
weer concentreren op de bespreking
van de bijbel en van de christelijke
beginselen, het huidige jeugdwerk
wordt duidelijk eemanipuleerd door
links-georiënteerde mensen.
U hebt de mensen aangeraden in de
gereformeerde kerken te blijven,
maar desnoods ergens anders te ker
ken. Doet u dat zelf ook?
Och, in de regel vind ik het wel in
mijn eigen wijkkerk. dat is de Waal-
kerk Maar inderdaad kan het gebeu
ren, dat ik het beter vind op stap te
gaan. (Bij wie ik dan terecht kom?
Wel eens bij de gereformeerde bon-
der dr. Graafland of bij de buiten-
verbandse vrijgemaakte drs. De Jong.
DRIEBERGEN Voor tijde
lijk of permanent visueel gehan
dicapten is de nieuwe uitgave
van de Bijbel Kiosk Vereniging
in grote-letter-druk onder de se
rie-titel: „Groot nieuws". In
een plastic mapje verscheen
het eerste nummer in de
ze reeks met het bericht
dat er in dit jaar nog vier
mapjes verschijnen (juni, sep
tember, oktober, november) wan
neer de belangstelling voldoende
is.
De uitgeefster deelt mee, dat de
reakties van deskundigen en leken
aan de hand van proefexemplaren
bemoedigend waren en een regelma
tige verschijning reeds nu bijna zeker
stellen. Elk mapje met tien losbladige
hoofdstukken bevat acht overdenkin
gen n.a.v. een bijbelwoord, met een
gebed en een lied. Bovendien een
vouwkaart met een tekst en gebed,
en een informatieblad, dat steeds ver
schillende gegèvens zal bevatten bijv.
of en welke grammofoonopnamen
er zijn van de afgedrukte liederen,
de inhoud van de volgende uitgaven
in de serie wordt met nadruk de me
dewerking van de lezer gevraagd.
Deze inspraak zal in volgende uitga
ven verwerkt worden.
De inhoud van de mapjés zal
variëren, maar steeds op de vragen
van de mens (dwz. niet alleen op de
^lecht-zienden of bejaarden als
geïsoleerde groep) gericht zijn. Een
aparte redaktie-kommissie verzorgt
deze grote-letter-serie van de BKV
en heeft hulp van verschillende des
kundige adviseurs. De prijs van een
mapje inklusief verzendkosten: ƒ2,50
Gele Boekje met ge
dachten van Christus
LONDEN, (KNP) Als christelijke
tegenhanger van het Rode Boekje
met gedachten van partijvoorzitter
Mao Tse-Toeng is nu het Gele Boek
je verschenen met gedachten van
Christus. Het in Engeland verschenen
boekje heeft hetzelfde formaat en de
zelfde redactionele opzet als het Rode
Boekje van Mao.
Het Gele Boekje is samengesteld
door pater Laurence Soper en Peter
J. Elliott. Het telt 25 pagina's en ver
scheen in een oplage van 50.000. Als
het boekje een verkoopsucces wordt,
zal het in verschillende talen, ook het
Chinees, vertaald worden.
(bij aantallen korting) Men kan een
model bestellen bij de Bijbel Kiosk
Vereniging, de Beukenhorst, Hoofd
straat 55, Driebergen.
Brochure
De Amsterdamse ds. E. Pijlman
heeft de nieuwe brochure van de Bij
bel Kiosk Vereniging „Voorrangsre-
gels" geschreven en daarin de tien
geboden als „gebruiksaanwijzingen
voor de vrijheid en de vrede" toege
licht. De aktuele politieke keuze uit
28 partijen op 28 april 1971 heeft deze
uitgave ook beïnvloed. De brochure
zag het licht in het raam van een
serie uitgaven van evangelisatie-lek-
tuur-uitgevers in het thema van „kie
zen is voorrang geven", op initiatief
van het lektuur-overleg, uitgaande
van het geref. evangelisatiecentrum
te Baarn.
Een onderzoek van dit lektuur-
overleg heeft ook uitgewezen, dat het
grootste deel van de „evangelisatie-
lektuur" qua vorm en inhoud niet ge
schikt is voor hén, die van het evan
gelie vervreemd zijn. Daarom hebben
de schrijver en de uitgeefster ge
tracht een brochure te maken, die
eerder vragen opwekt, dan antwoor
den heeft. Het boekje, royaal voorzien
van cartoons en in dwarsformaat van
25x11 cm met 25 pagina's in harde
oranje kaft kost ƒ1,50 (bij aantallen
korting). Besteladres: Bijbel Kiosk
Vereniging, Hoofdstr. 55, Driebergen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Blauwkapel-Groene-
kan: G. Veldjesgraaf te Wouterswou-
de.
Aangenomen: naar Lunteren: B. M.
Meijndert te Woudenberg, die be
dankte voor Papendrecht.
Bedankt: voor Katwijk a. Zee: H.
van Niel te Scheveningen; voor Zeist:
W. Radstake te Rotterdam-Kralingen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Den Helder: J.
C. Post te Pieterburen.
Bedankt: voor Vlaardingen (buit-
.verb.): G. Mul te Deventer.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Utrecht: A. Vergunst
te Rotterdam-O.
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt: voor Leersum: E. du
Marshie van Voorthuysen te Urk.
in welke
samenleving/'
zullen
Kies daarom voor een bewuste, oprecht-christelijke beginsel
politiek
handhaving van het gezag, met doeltreffende maatregelen
tegen anarchistisch optreden en zedelijke verwildering
geen dwaze subsidies, maar hulp waar het wél nodig is:
voor gepensionneerden, bejaarden, oud-militairen, gehandi
capten, en eindelijk eens voorrang voor de positieverbetering
van kleine middenstanders en agrariërs
geen onnodige papierwinkel bij de woningbouw, maar mo
bilisatie van alle krachten om het kwaad van de woningnood
met wortel en tak uit te roeien
geen verkwistend, maar een verantwoord beleid
van de overheid door de bureaucratie een halt
toe te roepen en particuliere adviseurs
eerlijke kans te geven
een krachtig beleid om de sluipende
inflatie daadwerkelijk terug te
dringen
handhaving van de
monarchie
0
eb z
pracl
dergi
ijn i:
dai
id O]
light
en k
k, d.
Driehoek-puzzel
Horizontaal woorden invullen die 1
tekenen:
1 medeklinker, 2 pers. voornaam*
verkeerd, 4 gekheid, 5 voet punt,
ambtsgewi
Bij juiste invulling vormen de beg
letters de naam van een kledingstuk.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1 kaolien, 2 kariboe, 3 mangaan, 41
STAATKUNDIG GEREFORMEERDE PARTIJ
is gi
urd.
sta
in tie
hee
ord:
&E!
ide
di
en
te
ve t
be
;rac
Brieven die niet zijn vooi !r^a
van naam en adres kunnen nilS S'
behandeling worden genomen.hltui
beimhoudlng Is verzekerd. Vr «„ij
die niet onderling met elkaar
verband staan moeten ln afzon! a's
lljke brieven worden gesteld, um.
brief dient een gulden aan podrai
gels te worden ingesloten. r
hei
bes!
Vraag: Daar ik een phyll S
heb. tenminste een stek, i ,0D
willen vragen hoe ik die beha rchj
moet. De plant staat al ongevt op(
halfjaar in de aarde, maar ho akei
ik nu verder handelen om
men aan te krijgen?
Antwoord: Als u kleine p
aan de cactus ziet, betekent
zich daar knopjes zullen v
Zet de plant dan wat warn
mogelijk op een zonnige
maar niet draaien of keren,
veel water geven. Na de bloe)
u de plant voor een zonloos J
zetten, iets meer water geven
van boven besproeien,
tweemaal in de maand kun
geven. Worden de scheuten te
dan moet' u de toppen eraf
Heeft u veel planten in huil
moet u als cadeautje op een vi IDE
dag of zo eens vragen om het
„100 kamerplanten in kleur"
C. Muller-Idzerda. U zult er fcab
lijks plezier van beleven. |on(j
Vraag: Een weduwe kreeg iin u
eerste huwelijk vijf kinderen. ,me
na de dood van haar man n eik
verdelen. Na haar tweede hu it
was er evenmin iets te verdel ^ei
werden geen kinderen uit dit' 0,
lijk geboren. Vervolgens huw 0o
ten derden male met een wedu
met tien kinderen. Dit huwelij
in gemeenschap van goederen w
ten. Ook uit dit huwelijk zijner
kinderen geboren. Enkele jari'iel
leden is de vrouw gestorven e '8
ge jaren later stierf haar derdi ijk
Een van haar zoons is ges )1
voor haar derde huwelijk en li ad:
kind achter. Heeft nu dit kin e E
de overleden zoon nog recht de
het kleine kapitaaltje dat de
man naliet? jtzet
Antwoord: De man overleed den
dat de positie van de tweede 'wc
volgende echtgenote in het B n.
lijk Wetboek gewijzigd werd. nisi
tengevolge hadden de erfgei als
van de weduwe slechts aam >og
op een zeer klein deel van h is i
meenschappelijk vermogen vaiakt
de echtgenoten, aangezien de idai
we kennelijk niets ten hu iet
meebracht en het niet waarsch Ba
is dat het kapitaaltje tijdens h he
welijk is verworven of vei er
Men mag dus aannemen dat z aar
meer rechten hadden dan o ste
kindsdeel van de helft, ofjan
tweeëntwintigste. Het klei Wn
treedt in de rechten van de o evj
den zoon en heeft dus aanspra re
één-vijfde hiervan, dus één
derdtiende. We weten niet of l
moeite waard is daarnaar te g
meren. Wordt de nalatenscha
handeld door een notaris, dar.
nauwkeurig worden uitgezocht g®
ders zal men zich moeten w e'
tot de stiefoom die de nalaten 1
afwikkelt. Is er tijdens het hu 1
een flink kapitaal verworven ?,n:
heeft het wel zin onderzoek te arT