Rooms - katholieken or ms
hef ban over Luther op
BLAAS DE STOFLAAG ERA
Rijksdag Worms 450 jaar geleden
Tweede Emmausgroej
iii Nederland
Vorster: geen conflict
tussen kerk en staat
BEROEPEVGSWERK
Bijbel thans
in 1431 talen
Een woord voor vandaag
COMMENTAAR
Openbaar vervoer
Stijgende premiedruk
PTT-leningen
Uw probleem
is het
onze..
Zes organisaties;
maatschappelijk
werk doen samen*
Van onze kerkredactie
WORMSDe gezamenlijke rooms-katholieken van de Westduitse stad Worms hebben een be
roep gedaan op paus Paulus, de ban over Maarten Luther op te heffen.
Het is het komend weekend 450 jaar geleden, dat Luther zich in Worms op de Rijksdag „voor
de keizer en het rijk" moest verantwoorden. Naar aanleiding hiervan vragen de Wormser
rooms-katholieken de paus, een „verhelderend woord" te spreken ten aanzien van Luthers
persoon en leer, dat beantwoordt aan de huidige stand van zaken in het theologisch onderzoek.
Dit zou niet alleen in Duitsland, maar in de hele- wereld belangrijke oecumenische gevolgen
kunnen hebben, schrijven zij.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Oosterhout-Ressen
(toez): T. J. Drent te Ouwsterhaule;
te Maarssen: A. Gooijer te Delft; te
Driebergen: B. W. Steenbeek te Nun-
speet; te Bennekom: T. Poot te Gro
ningen.
Aangenomen: naar Nootdorp: kand.
J. Seton te Utrecht, die bedankte
voor Zijpe-Noord.
Bedankt: voor Ederveen en voor
Tholen. A. van Brummelen te Hier-
den.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bergen: W. van Galen
te Heino-Langeslag, die dit beroep
heeft aangenomen; te Zwagerveen: D.
Groenendijk te Sleeuwijk; te Wes-
terlee: J. Knol, kand. te Laren, die dit
beroep heeft aangenomen.
Benoemd: tot bijstand in het pasto
raat te Holten: H. v. Twillert te
Drachten, die deze benoeming heeft
aangenomen tegen 1 fet<r. 1972.
Beroepen: te Tienhoven: N. v. Hae-
ringen te Assen, geest. verz. strafge-
stichten te Veenhuizen, die na verkre
gen emeritaat dit beroep heeft aange
nomen (verb.ber.).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Vlaardingen: A.
Geelhoed te Hasselt; voor Eindhoven
en voor Ermelo: R. T. Urban te Fer-
werd-Hallum; voor Apeldoorn: M. J.
C. Blok te Voorburg.
Beroepen: te Kampen (buit. verb.):
In hun memorandum aan de paus
herinneren zij aan een uitspraak van
de gezamenlijke lutherse kerken in
West-Duitsland, vorig jaar, waarin
het toegejuicht wordt, wanneer Rome
zich eens officieel zou uitspreken
over de nieuwe positieve instelling
van veel rooms-katholieke theologen
tegenover Luther.
Ook wijzen zij op de rede, die kar
dinaal Willebranis van het Vaticaanse
secretariaat voor de eenheid verle
den jaar heeft gehouden op de lu
therse wereldassemblee te Evian.
Willebrands pleitte daar voor een
rechtvaardiger beoordeling van Lu
thers persoon en theologie.
Daardoor is volgens hem de weg
gebaand, om in een commissie ad hoe
van lutheranen en rooms-katholieken
de vragen te bespreken, die met de
woorden „opheffing" of „afschaffing"
van de ban slechts ontoereikend ge
karakteriseerd zijn. Dat behoeft vol
gens hen niet lang te duren. Zij wij-
Z. G. van Oene te Zwolle.
Bedankt: voor Marknesse (buit-
.verb.): H. Smit te Den Helder.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Boskoop: Joh. Kruis
te Zwaagwesteinde; voor Sliedrecht:
P. den Butter te Bunschoten.
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen: naar Leeuwarden: K.
Corporaal te Muntendam.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Wageningen: J. van
Haaren te Amersfoort.
Aangenomen: naar Zoetermeer: H.
Rijksen te Gouda.
zen op de precedent, toen tegen het
eind van het Tweede Vaticaanse Con
cilie een door paus Paulus en pa
triarch Athena goras benoemde com
missie maar twee dagen nodig had,
om een aanvaardbare formule te vin
den, waarmee de banvloeken, die in
het jaar 1054 tussen Rome en Kon-
stantinopel uitgewisseld zijn, uit de
wereld konden worden geholpen.
Twee bullen
Hoewel de Wormser rooms-katho
lieken met hun verzoek spanningen
willen oplossen en een objectiever
beoordeling van Luthers theologie
mogelijk willen maken, willen zij te
gelijk voorkomen, dat de verachillen
simpel verdoezeld worden.
Daarvoor menen zij een goede op
lossing te hebben gevonden. Zij be
perken zich in hun verzoek namelijk
uitdrukkelijk tot de eigenlijke banbul
..Decet Romanum Pontificem" van 3
januari 1521. Zij vragen niet om op
heffing van de dreigbul „Exsurge Do-
mine". die daaraan vooraf ging (15
juni 1520).
Door de eigenlijke banbul op te
heffen, wordt de indruk weggenomen
van een veroordeling van Luthers
leer in het algemeen en de discrimi
natie van zijn persoon. Door tegelijk
de dreigbul te handhaven, zouden de
bezwaren tegen bepaalde concrete
stellingen van Luther, zoals die in
deze bul verwoord zijn, gehandhaafd
blijven.
Het memorandum is onder meer
ondertekend door de leden van de de
kenale raad, de geestelijken van het
dekenaat, de deken, de domproost en
de paters van het dominicanercon
vent. Welke uitwerking het in het
Vaticaan zal hebben, is nog niet te
zeggen. In ieder geval is het de eerste
maal, dat zo'n grote rooms-katholieke
groep zich hierover tot de paus
wendt.
De Hamburger (lutherse) jurist dr.
Wilhelm Michaelis vecht al sinds 1963
voor opheffing van de ban over Lu
ther. De teneur van de antwoorden,
die hij van rooms-katholieke instan
ties tot nu toe heeft gekregen, bewijst
steeds weer de goede wil, maar tege
lijk wordt erbij gezegd, dat men de
tijd voor een dergelijke stap nog niet
rijp acht
De Mainzer rooms-katholieke theo
loog en lutherkenner prof. dr. Joseph
Lortz zei begin van dit jaar, dat op
heffing van de ban niet reëel is, „om
dat een dode niets meer met de ban
te maken heeft."
DUSSELDORF Er zijn thans
bijbels en bijbeluitgaven in 1431 talen
en dialecten, zo heeft de wereldbond
van bijbelgenootschappen medege
deeld. De gehele bijbel bestaat thans
in 249 talen, het nieuwe testament in
329 talen en enkele evangeliën ot
andere bijbelboeken in 853 talen. In
het jaar 1970 zijn er opnieuw 18 ver
talingen bijgekomen. Op Nieuw-Gui-
nea is het evangelie van Marcus nu
vertaald in Agarabi, Halia, Nasiosi en
Yagaria en het boek Handelingen in
Muyuw.
Ontwikkelingsgeld
doopsgezinden
AMSTERDAM De voorzitter van
het doopsgezind werkverband voor
ontwikkeling deelt ons mede, dat er
aan toezeggingen reeds 15.000 gulden
binnen is voor de twee percent-actie
die ingevolge Uppsala in de gemeen
ten gevoerd wordt. In de rubriek „De
kerk in de wereld" berichtten wij de
vorige week, dat het ingezamelde be
drag nog niet meer dan 1400 gulden
was, dus ver verwijderd van de
60.000 die die 2 percent zouden moe
ten opleveren. De gegevens waarop
dit berustte bleken inmiddels te zijn
verouderd.
Paulus schrijft aan de mensen in Corinthe dat als Christus nit
opgestaan ons geloof zijn inhoud verliest en de apostelen
wij zelf valse getuigen zijn geworden. Maar hij gaat nog een
verder: "Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zoi
vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden." n
Geloven is meer dan een ander leven beginnen. Geloven is een ni ri
leven ontvangen. Sommige mensen emigreren naar een ander co I
nent om een "nieuw leven" te beginnen. Maar al spoedig ontdek x
zij, dat ze zichzelf hebben meegenomen. Ze zijn alleen een
der leven" begonnen.
Ergens in een andere brief schrijft Paulus dat de vruchten van
geloof zijn liefde, geduld, blijdschap en nog vele andere zaken,
dat de dingen die we om ons heen in de wereld zien? Het ziji
dingen waarnaar de mens verlangt, er om vecht, maar die a j
weer ongrijpbaar blijven. v
Wat wij nodig hebben is een geheel nieuw leven, dat geënt is op
nieuwe wereld.
We lezen vandaag: Romeinen 5:15-21.
Het openbaar vervoer met name het streek
vervoer is financieel zodanig in het slop ge
raakt, dat met overheidssteun moet worden voor
komen dat de autobusondernemingen lijndiensten
inkrimpen of opheffen. Het kabinet heeft, besef
fend dat het belang van een goed functionerend
openbaar vervoer groter is dan het belang van
sluitende exploitaties bij de vervoersbedrijven
vijftien miljoen op tafel gelegd.
Deze vijftien miljoen is hard nodig, want vol
gens recente ramingen van het Economisch Bu
reau voor Weg- en Watervervoer zal het exploi
tatietekort dit jaar ten minste 65 miljoen bedra
gen. Het streekvervoer vraagt daarom en niet
voor de eerste keer van de overheid een prin
cipiële beslissing. De snelstijgende kosten ener
zijds en de verminderde vervoersvraag anderzijds
maken een dergelijke beslissing urgent.
Wanneer de overheid van mening is dat het
streekvervoer niet kan worden gemist,-dan zal de
dreigende afbraak moeten worden afgewend. Niet
Het Verbond van Nederlandse ondernemingen
toont zich in zijn jaarverslag ernstig bezorgd over
de voortdurende stijging van de uitgaven voor
collectieve voorzieningen. Ook het Ned. Chr. werk-
geververbond is daar blijkens het vorige week
verschenen jaarverslag niet gerust op. Beide cen
trale werkgeversorganisaties dringen aan op be
zinning.
Als voorbeeld diene o.a., dat de totale uitgaven
voor de sociale verzekeringen van 1953 tot 1970
zijn opgelopen van 900 miljoen gulden tot 17.4
miljard gulden (bijna 20 x zoveel dus). De ramin
gen voor 1971 overschrijden reeds de 20 miljard
gulden.
Ook relatief is er sprake van een doorgaande
stijging: bleef de totale belastingdruk vrijwel ge
lijk op ca. 29% van het nationale inkomen, de
premiedruk daarentegen steeg van ca. 5% naar
15V&% van het nationaal inkomen. Het Centraal
Planbureau verwacht dat de premiedruk bij een
gelijk pakket aan voorzieningen reeds in 1973 meer
De PTT is van plan via haar afdelingen Post
giro en Rijkspostspaarbank persoonlijke leningen
te gaan verstrekken. De Bankiersvereniging heeft
daar al tegen geprotesteerd.
De overheid maakt met het oog op de inflatie
de laatste tijd nogal wat propaganda ter af
remming van de kredietverlening. Wanneer zij nu
zelf via de PTT tot het verstrekken van persoon
lijke leningen overgaat, maakt zij deze propaganda
wel erg ongeloofwaardig. Daar komt bij, dat het
opzetten van een kredietverlenend apparaat veel
geld kost.
In principe behoeft het verstrekken van persoon
lijke leningen door de PTT niet op bezwaren te
stuiten; andere maatregelen, die in hetzelfde vlak
liggen, voert de PTT reeds jarenlang zonder pro
test van anderen uit. Zo worden bij de Rijkspost
spaarbank jaarlijks vele miljoenen gespaard, wor
den grote bedragen uitgeleend voor woningbouw
alleen door financiële steun, maar ook door het
formuleren van een beleid, waarin de functie van
het streekvervoer duidelijk wordt vastgelegd.
In feite gaat het om de erkenning van de maat
schappelijke functie van het openbaar vervoer.
Het gevolg van deze erkenning zal moeten zijn
dat de overheid de bedrijven steunt, die ondanks
een doelmatig beleid in de rode cijfers lopen.
Aangezien het aan het eind van een kabinets
periode. nu eenmaal weinig zin heeft om nog met
sanerings- en financieringsplannen aan te komen
heeft de Chr. Bond van Vervoerspersoneel er
goed aan gedaan reeds nu uit te spreken dat er
bij de komende kabinetsformatie sluitende afspra
ken moeten worden gemaakt over de financiële
middelen voor het openbaar vervoer. De bond
laat zich daarbij leiden door de juiste veronder
stelling, dat elke burger profiteert van een goed
o'penbaar vervoer, hetzij doordat hij er zelf ge
bruik van maakt, hetzij doordat hij het functione
ren ervan ervaart bij het gebruik maken van zijn
eigen vervoermiddel.
dan 40% van de premieplichtige loonsom zal
bedragen.
Dan is er nog niet eens gesproken over de ver
langens. die od verwezenlijking wachten: de pro
gramma's van de vakbeweging en de politieke
partijen spreken in dit opzicht duidelijke, maar
ook kostbare taal.
Wie zou een groot deel van deze verlangens niet
snel tot uitvoering willen brengen? Meer en meer
evenwel blijken financieringsmoeilijkheden het
knelpunt. Van de zijde der werkgeverscentrales
maar ook door anderen worden evenwel al jaren
lang suggesties gedaan die in de discussie nog
steeds te weinig aandacht krijgen.
Een goed alternatief zou b.v. zijn binnen de be
staande sociale voorzieningen door meer doel
matig en efficiënt beheer alsmede door het invoe
ren van bepaalde vormen van eigen risico ruimte
te scheppen voor de verwerkelijking van nog on
vervulde verlangens.
en bestaat er naast de betaalcheque van de banken
ook de betaalcheque van de Postgiro. Dit moment
is echter minder geschikt om tot invoering van per
soonlijke PTT-leningen over te gaan.
Wil de PTT zijn dienstverlening aan het publiek
uitbreiden dan zijn nog vele andere initiatieven
mogelijk. Oud-minister Veldkamp heeft al eens
eerder gesproken over sociale service-centra: een
ANWB voor de sociale dienstverlening. De post
kantoren kunnen in de toekomst tot zulke centra
uitgroeien. Dat is een zaak, waarmee het algemeen
belang zou worden gediend.
Bovendien zou het PTT-personeel, dat thans door
mechanisatie en automatisering van bepaalde af
delingen overtollig dreigt te worden weer aan de
slag kunnen bij deze nieuwe afdelingen voor socia
le dienstverlening. Maar met het verstrekken van
persoonlijke leningen kan voorlopig beter worden
gewacht.
(Van een onzer verslaggeefsters)
KAMPEN Als het christelijk geloof je verveelt, probeer dan
eens wat anders. Godsdiensten zat. Er wordtn steeds nieuwe uitge
vonden. Speciaal voor de jeugd. Een jongen zei: „We hebben de
kerken altijd gevraagd: help ons God terug te vinden. En wat hebben
ze geantwoord? Priesters, dominees en rabbi's preekten die oude,
stoffige, onwaarschijnlijke verhalen. Of ze kibbelden over de nood
zaak van het celibaat voor priesters, of contraceptie voor echtparen.
Wij vroegen om God en zij spraken tot ons over pillen."
In het boekje Aktief Geloof in het
hoofdstuk „Probeer eens een an
dere godsdienst" gaat de schrijver
Sipke van der Land samen met de
jeugd op zoek naar de beste gods
dienst.
Aktief Geloof is een stapeltje ar
tikelen, reportages, reakties, impres-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden Benomen. Ge
heimhouding 1B verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Mijn vader heeft waar
schijnlijk in 1914-18 een schilderij
gekocht bij een destijds bekende
kunsthandel, een houtskool- of
bruinkooltekening, gesigneerd „Vin
cent". Na zijn dood is het schilderij
laag getaxeerd geworden door
iemand van het notarishuis, omdat
hij ook niet kon mededelen of het
echt was. In 1965 ben ik met ge
noemd schilderij naar Museum Boy
mans gestapt. Daar wilde men geen
oordeel uitspreken, maar men gaf
mij een groot aantal boeken van
schilderijen en etsen van Vincent
van Gogh. Hiervan werd ik niet veel
wijzer.
Antwoord: Naar onze mening zag
men in het museum niet zo veel in
dit schilderij, want als het een echte
Van Gogh zou zijn, had men wel
anders gereageerd. Door vergelijking
met reproducties en als het kan, ori
ginelen, kan men zelf ook wel tot
bepaalde conclusies komen. Het bes
te is eens contact te zoeken met een
kunstkenner. De heer Pierre Jansen,
directeur van het gemeentemuseum
in Arnhem in welke plaats een
expositie is gehouden van de belang
rijkste Van Gogh-verzameling in ons
land. die in het museum
Kröller-Müller thuis hoort zal u
wellicht ook wel willen inlichten.
Vraag: Hoe groot is het voetbal
veld van Feijenoord, met de par
keerruimte erbij, en alles wat erbij
behoort?
Antwoord: Het voetbalveld is 105
bij 76 meter. Het totale oppervlak
van het stadion met alles wat erop
en erbij hoort, is 7 ha.
Vraag: Als een huis beneden de
taxatieprijs verkocht wordt, wat
moet men dan aan overschrijvings-
kosten betalen bij de notaris? Ons
werd verteld dat n. *s de koopsom
minder toch altijd 10 procent van de
taxatieprijs betaald moet worden.
Wij dachten dat het 10 pet. van de
koopsom was.
Antwoord: Het registratierecht
wordt weliswaar berekend over de
koopsom, doch als de fiscus er ach
ter komt, dat een huis beneden de
werkelijke waarde verkocht is,
wordt het verschil tussen koopsom
en waarde nagevorderd plus boete.
Het best is, zich in overleg met de
notaris naar de juiste verkoopwaar
de te richten. U zal zien, dat u met
de registratierechten, notaris-, ma
kelaars- en andere kosten nog flink
onder de 10 procent blijft.
sies en gesprekken, die zijn gebun
deld en onlangs uitgegeven door
Kok in Kampen. Aantal bladzijden
103, prijs 6.95.
Het stapeltje is niet helemaal nieuw,
want sommige artikelen hebben al
eens in het blad Aktie van Youth for
Christ of misschien ook elders ge
staan.
Ze zijn echter terecht de moeite
waard om in boekvorm ie worden
uitgegeven.
Veel vragen waarover je van
daag je hoofd kunt breken kómen
aan de orde, maar de schrijver blijft
niet met een gevoel van welbehagen
in de vragen steken, omdat het zo ,in"
is.
Ook niet als een betweter, die het
wel eens eventjes zegt, maar als
iemand uit de rij van zoekers, schrijft
Sipke op een rake, soms radicale
manier.
Hij heeft het door, zeg je als je dit
eerlijke boekje uit hebt. Veel jon
geren (en waarom zij alleen?) zullen
aan Aktief Geloof, waarin een fris
geloof tintelt een welkom houvast
hebben.
Om een beetje indruk te krijgen
van de inhoud volgt iets uit het al
eerder genoemde hoofdstuk „Pro
beer eens een andere godsdienst".
Geen wonder, dat de jeugd in het
boven afgeschilderde christendom
niets ziet; meent Sipke en gaat met
hen een kijkje nemen bij andere
godsdiensten.
Begonnen wordt bij
de Oosterse godsdien
sten. Veel jongens en
meisjes maken een
trip naar het oosten,
naar de wereld van de
mystieke geheimen. Zc
vonden een arme,
kleurige boel waar je
ziek van wordt.
„Plezierig is zo'n
oosterse trip niet en
met godsdienst heeft
het eigenlijk niet veel
te maken."
Dan komt de muzi
kale godsdienst: het
Kralingse festival of
Woodstock. De mas
sale extas*. die de mu
ziekgroepen teweeg
brengen, is een religi
euze ervaring. Je
stijgt boven jezelf uit.
Je wordt een ander
mens. Voor eventjes
althans. De dreigende
stortbui boven Wood
stock poogde men af
te wenden door ma
gisch gesenreeuw, zo
als eerder de heiden
se priesters deden.
Maar het werkte ave
rechts: hei, kwam met
bakken van de hemel en het festival
veranderde in een moddercircus., Aan
het eind van de film over Woodstock
zegt een jongen: „Iedereen komt >hier
om een antwoord, maar dat ,'ik er
niet".
Er is ook een chemisohe godsdienst.
LSD-25 is het sacrament ervan. Er
is een lieve godsdienst. Jezus is dan
een fantastisch man en Boeddha ook
en ga zo maar door. Maar als je alle
godsdiensten door elkaar klutst krijg
je een mixdrankje met het vage be
grip „liefde". Je moet aardig zijn
voor elkaar, daar komt het op neer.
Huxley
Niemand minder dan Huxley rea
geerde hierop met: „Het is een
beetje vervelend als men zich zijn
hele leven met het probleem van
de mens heeft beziggehouden en per
slot bij wijze van waarschuwing niets
anders te bieden heeft dan: probeer
een beetje aardiger te zijn."
Sipke: „Je kunt de wereld en
de mensen niet veranderen door
te zeggen dat ze lief moeten zijn.
Het probleem zit dieper. Er is e
volutionaire godsdienst die dat i
dikt Dat is het christendom van
Bijbel".
„De revolutionaire godsdienst
het bijbelse christendom heeft
eeuwenlang bewezen werkelijk n
sen te vernieuwen en maatsch^
pijen op z'n kop te zetten en str je
turen te veranderen. Er is ook \vj
mee geknoeid. Ontstellend v
Schandalig veel. En daarom is
christendom alleen echt als
grote nieuws niet verandert in zoT
koek. jj
Als het niet wordt omgebou"
tot een saaie verzameling van
guide waarheden. Hoe kan
christelijk geloof dan nieuw b11
ven? Heel eenvoudig: blaas de sl
laag eraf, ga door de stofwolk h 'a
en kijk wat erachter zit. Als je fi
probeert, zul je merken dat het i
alleen hard meevalt met dat ch
tendom, maar ook dat het spri
levend wordt zodra je je er h<
maal voor open zet."
Ladder-puzzel
Vul horizontaal in:
1. zegekreet, 2. het ter markt brengen,
3. terugwerkend middel, 4. eierschaal, 5.
rangtelwoord, 6. een soort van patrijs.
Op de spijlen ontstaat bij -juiste op
lossing van boven naar beneden gele
zen de naam van een plaats in Noord-
Holland.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. kanaal, 2. anders, 3. treeft, 4. aardig,
In voormalig capucijnenklooster
LANGEWEG Tweede Paasdag is in het kapucijnenklooster
Langeweg in West-Brabant officieel de tweede Emmaus-comi t]
neauteit van Nederland gestart. Zes volwassenen en een kind vorn j
de kerngroep, die later uit kan groeien tot een open communeaut fi
van de internationale Emmaus-beweging onder leiding van de Fr;
se abbé Pierre. u
„Dat hier juist als in Emmaus,
mensen, die het niet meer zien in dit
leven, weer nieuwe hoop zullen krij
gen", aldus de voorzitter van de
stichting Emmaus-Nederland, ir. H.
Schamhart, toen hij de opening ver
richtte.
Pater Frans Vocking, plaatsvervan
gend provinciaal overste van de Ne
derlandse kapucijnen droeg daarna
het klooster aan zijn nieuwe bewoner
over. „Het begin van een Emmaus-
communeauteit in een kapucijnen-
klooster zie ik als een soort rehabili
tatie van abbé Pierre door medebroe
ders, die nu pas zien hoe zijn initia
tieven eigentijdse vormgeving zijn
geest".
Verder wees pater Vocking op de
betekenis van de nieuwe Emmaus-
groep voor de samenleving. „Hier
worden onrechtvaardige toestanden
in onze wereld niet alleen aan de
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Durdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinkman,
J. van Hofwegen.
Slechts enkelen uitgeivesen
KAAPSTAD Aan premier Vorster is niets bekend van een botsing tussen
kerk en staat in Zuid-Afrika. Voor meer dan honderd journalisten zei Vorster,
dat in zijn land 1440 buitenlanders werkzaam zijn in kerk of zending. In de
laatste tien jaar zy'n van hen slechts zes uitgewezen, terwijl voor negentien
verlenging van de verblijfsvergunning werd geweigerd.
Ieder weet echter, aldus Vorster, dat bepaalde lieden „onder kerkelijke dek
mantel" in Zuid-Afrika komen, die „metterdaad andere doeleinden nastreven".
Tegen zulke lieden worden maatregelen genomen, vooral als de nationale
veiligheid in gevaar komt.
kaak gesteld, maar er wordt ook
nieuwe levensinrichting gewezen".
Onder de plaatselijke bevol
van Langeweg leven nogal wat v
standen tegen de stichting van
communeauteit. De kapucijner p j-
Armand Kersten, die de leiding
de nieuwe groep heeft, beloofde
de groep de poorten van het voor
lige klooster wijd open zal hoi I
voor iedereen.
Van een verslaggever
UTRECHT Zes landelijke
nisaties op het gebied van in
schappelijke dienstverlening gaa
veel als mogelijk is samenwerkei
streven naar een gemeenschappe!
aanpak van het werk.
De organisaties zijn: De cent
bond voor inwendige zending
christelijk maatschappelijk werk
Nederlandse vereniging voor
schappelijk werk „Humai tas",
commissariaat voor maatschappi
en cultureel werk vanwege de Ne< 0
landse Vervormde Kerk, de stich 8
katholiek landelijk centrum
maatschappelijke dienstverlening,
stichting raad voor gereformeerde
ciale arbeid, en de stichting vrijzii1
protestantse centrale voor maatscl d
pelijk werk. De organisaties wi
voor 1 september 1972 de voorbe
dingen voor de gemeenschappel
aanpak afronden.