Kerken in VS lastige beleggers iff Werkgroep roept 25 april uit tot „Angolazondag" Niet met zusterbonden onder één dak Bisschoppen buigen voor Ian Smith Proces tegen Kurt Berna Eerste avondmaal kimbanguisten COMMENTAAR Breznjew Bouwbond van CNV: BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag Fusie met Hoesch nog niet rond Uw problee is het onze WOENSDAG 14 APRIL 1971 Door H. BIERSTEKER General Motors, Gulf Oil, de Atlantic and Pacific Tea Compa ny, Dow Chemical en meer van deze grote concerns in de Ver enigde Staten krijgen in toene mende mate last van een een specifieke groep van beleggers: de kerken. Bezorgdheid over kerkgeld dat in drank- of tabaks industrieën bleek te zijn geïnves teerd, was al veel langer een re den om over de schouders van de kerkvoogden mee te kijken, maar overwegingen van persoonlijke ethiek worden de laatste tijd in de schaduw gesteld door de snel breder wordende maatschappij kritiek in de Amerikaanse ker ken. Het rentmeesterschap (een zorgvuldig gecultiveerd begrip in de ze kerken) krijgt langzamerhand een heel wat bredere strekking dan het woekeren met kerkelijk kapitaal. „Het kan niet schelen waar je het in steekt, als het maar méér wordt", is lang genoeg leidraad geweest. En de blos die de kerkgangers naar de wan gen steeg als critici meenden te kun nen aantonen dat de kerk zelfs aan SALISBURY De r.k. bisschoppen In Rhodesië hebben toegegeven aan de eis van de regering-Smith, om het aantal zwarte leerlingen op blanke scholen te beperken tot maximaal zeg procent. In hun verklaring zeggen zij, het principe van de omstreden land- acheidingswet te blijven verwerpen. Partij wijzigt naam AMSTERDAM De Nederlandse Middenstandspartij gaat Nederlandse Middenpartij heten. Het hoofdbestuur heeft besloten na goedkeuring van het ledencongres (in september) de naamswijziging door te voeren, kunnen worden gegeven." bordelen verdiende, was van voorbij gaande aard, immers het geld volgt nu eenmaal wonderlijke wegen. Vervreemding De manier waarop nu waakzame groepen en leidende figuren in de Amerikaanse kerken rechtstreeks verbanden aantonen tussen kerkelijke beleggingen en kolonialisme, racisme en milieuvervuiling, is zo opmerkelijk dat het persbureau United Press In ternational al spreekt van een ver vreemding tussen de kerken en de big business. UPI ziet dit overigens in de proporties van klein duimpje en de reus. De eviscopaalse kerk bij voorbeeld, die op het ogenblik pro beert General Motors te bewegen zijn vestiging in Zuid-Afrika te sluiten, heeft 12.500 aandelen in dit bedrijf en er zijn in totaal 28 miljoen aandelen. Maar via volmacht-formulieren heeft de kerk wel alle gelegenheid, die zij als buitenstaander niet zou hebben, om andere belangrijke aandeelhou ders te bereiken. Boycots Op het punt van economische boy cots in de Verenigde Staten zelf heb ben verscheidene kerken al de nodige praktijk opgedaan. Zo kreeg Eastman Kodak in Rochester het drie jaar ge leden met zijn kerkelijke beleggers aan de stok toen de directie een op- leidingsprogramma waar veel werk loze «negers voor hadden ingeschre ven, wilde laten schieten. En op het ogenblik voert de nationale raad van kerken een boycotactie tegen de At lantic and Pacific Tea Company, op aandrang van Southern Christian Leadership (Martin Luther Kings or ganisatie) die veel discriminatie van niet-blanken in dit wijdvertakte be drijf heeft aangetroffen. Hier is het wapen een consumentenstaking. De theemaatschappij heeft reeds haastig laten weten dat zij zich overal op regionaal niveau met de zwarte orga nisatie zal verstaan en succes lijkt verzekerd. Machteloos Maar ten opzichte van Amerika's kapitaalmacht overzee zijn de kerken tot nu toe machteloos gebleken, hoe veel van hun eigen kapitaal er ook bij opgeteld moest worden. Wel heb ben ze hier en daar hun eigen gewe ten gezuiverd en daarmee schokkend nieuws geleverd, zoals de zendings raad der verenigde methodisten die een paar jaar geleden een kredietga rantie van de First National City Bank aan de Zuidafrikaanse regering ter waarde van veertig miljoen dollar trachtte tegen te houden. De stem van die zendingsraad legde ook wel enig gewicht in de schaal want hij had in deze bank niet minder dan tien miljoen dollar geïnvesteerd. De methodisten argumenteerden: wij kunnen niet toestaan dat er met ons geld dingen gebeuren die precies te genovergesteld zijn aan onze zen dingsopdracht, namelijk het isoleren van volken. Maar de bank zette de kredietgarantie toch door en de zen dingsraad trok daarop al zijn geld eruit terug. Water en rook De eerste actie tegen Amerikaanse investeringen overzee op grond van klachten uit de eigen zusterkerken betreft thans Porto Rico. Een groot kopermijn-project van de American Metal Climax Inc. en de Kennecolt Copper Corporation dreigt daar op grote schaal het milieu aan te tasten: twee stranden zullen worden be dreigd door het afvalwater en een aangrenzend woud door de rook. De episcopaalse bisschop van Porto Rico heeft zijn kerk erover gealarmeerd en in San Juan zijn twee dagen lang „hearings" gehouden. Op grond daar van is nu aan beide maatschappijen verzocht om deze mijnoperatie uit te stellen „tot er betere waarborgen zijn gevonden voor de economische, socia le en ecologische toekomst van Porto Rico". De Episcopaalse kerk kreeg hier voor bijval van de Baptistenconven tie, de verenigde methodisten, de ver enigde presbyterianen, de Lutherse kerk van Amerika en de verenigde kerk van Christus. Deze kerken heb ben samen 60.000 aandelen in Ameri can Metals en 143.000 in Kennecott. Via een actie onder de andere aan deelhouders hopen zij deze kwestie op vergaderingen der beide maat schappijen aan de orde te krijgen. zeer in het algemeen de invloed van aandeelhouders in het beleid der gro te concerns is afgenomen. De laatste tijd is er bij de kerken een duidelijke neiging te bespeuren om het voor beeld van de inwendige zending der baptisten te volgen en kerkelijk geld vooral te steken in programma's voor woningverbetering en buurtvoorzie ningen in de verwaarloosde wijken van de cities. Brede basis Vooral door de zeer brede basis van dit kerkelijk protest en door het feit dat vertegenwoordigers van deze ker ken zowel de beslissingen binnen de ze maatschappijen als de uitwerking ervan in de vestigingsgebieden goed kunnen volgen, belooft ook deze actie wel enig succes. De leiding ervan is in handen van een financieel-juri- disch expert die zijn dagelijks werk terrein in Wallstreet heeft, Robert Potter. Men zou haast zeggen: als kerkelijke bezittingen niet bestonden, dan moesten ze worden uitgevonden. Maar de mogelijkheden om er effec tief druk mee uit te oefenen zijn tot nu toe niet erg groot gebleken, de beroemde Econoom Galbraith heeft onlangs in een boek aangetoond hoe- BLUE •^fy s/yotv' 1000tU Van onze kerkredactie STUTTGART Kurt Berna, de man die het wetenschappelijk bewijs geleverd meent te heb ben, dat Christus nog leefde, toen hij van het kruis genomen en begraven werd, is aange klaagd van verduistering van 260.000 mark (een kwart miljoen gulden). Berna (49), of Hans Naber, zoals zijn burgerlijke naam luidt, alias John Reban (zijn auteursnaam in de Engelssprekende wereld), beroept zich op bloedsporen, die door een bepaald fotoprocédé zichtbaar zouden zijn ge worden op een stuk linnen, dat in Turijn bewaard wordt en volgens de rooms-katholieke traditie de lijkwade van Christus zou zijn. Volgens Berna zitten de kerken achter dit proces. Op deze wijze zou den zij een niet welkome ontdekking over Christus in diskrediet willen brengen. Sinds 1963 heeft hij met zijn „Internationale stichting van de heili ge lijkwade" zeker 1,8 miljoen uitge geven aan propaganda-acties in vele delen van de wereld. Door dit proces zou men hem willen dwingen, te ont hullen hoe hij zijn campagne finan ciert, maar hij heeft het gerechtshof te Stuttgart gezegd, zijn geldbronnen nooit te zullen noemen, wat daar de gevolgen ook van zullen zijn. Wel vertelde hij een duister verhaal over iemand, die hem voor de goede zaak juwelen beloofd had tot een waarde van „als het moet, een mil joen". Bij de dood van deze persoon had Berna pas tot een waarde van 550.000 mark ontvangen. Het had hem enige tijd gekost, om de erfgenamen te overtuigen, maar inmiddels had den zij hem nu voor de resterende 450.000 mark aan juwelen afgestaan. KINSJASA De kimhangu'ïstèn- kerk in westelijk Afrika heeft ter ge legenheid van haar vijftigjarig be staan voor het eerst het heilig avond maal gevierd. Deze kerk is uit een vrije religieuze beweging in Kongo ontstaan, die ja renlang door het Belgische bewind is onderdrukt. De stichter Simon Kim- bangu, die als profeet wordt vereerd, stierf in 1952 in gevangenschap. In 1969 werd deze kerk lid van de we reldraad van kerken. Een cartoon waarbij geen woorden nodig zijn van de bekende tekenaar Cork (Cor Hoekstra). Hij behoort als bijlage bij het werkmateriaal van het gereformeerde jeugdwerk. Het 24ste congres van de communistische partij van de Sowj et-Unie is een weinig opwindende aan gelegenheid geweest. Het was typisch de bijeen komst van een conservatieve oligarchie, die haar gebrek aan inspirerende leiding verbergt achter een rijstebrijberg van langdradige verhandelingen. Er is tijdens het partijcongres veel gesproken, maar weinig gezegd. De bevolking van de Sowj et-Unie heeft de be lofte gekregen dat het leven steeds aangenamer zal worden, maar dan zal er wel nog harder en ge- disciplineerder gewerkt moeten worden dan reeds het geval was. Strikte gehoorzaamheid aan de par tij is de prijs, die de inwoners van de Sowjet-Unie moeten betalen voor de toezegging dat zij op weg zijn naar een beter bestaan. Het is een geluid, dat zo oud is als de Sowjet-Unie zelf en dan-ook alle overtuigingskracht mist. Chroestsjow heeft geprobeerd meer aan te bie den dan uitsluitend een stijging van het levenspeil. Tijdens het 22ste congres van de partij lanceerde hij een nieuw programma onder de titel: „Het communisme, de wereld van morgen". Het bood uitzicht op een samenleving, waarin een hoge mate van welvaart niet alleen de normale toestand voor iedere Sowjet-burger zou zijn, maar waarin de mensen bovendien als broeders met elkaar om zou den gaan. Chroestsjows formule voor de toekomst was: communisme is welvaart plus gerechtigheid. Hoewel het van tevoren vast stond, waarschijn lijk ook voor Chroestsjow zelf, dat het nieuwe pro gramma op geen stukken na te verwezenlijken was, veroorzaakte het toch een zekere dynamiek in de Sowjet-Unie. Het bood niet alleen mogelijkheden voor hen, die alle aandacht wilden richten op het moderniseren van de economie, maar ook voor hen, die de strijd tegen het stalinisme van het aller grootste belang vonden en dan ook met groter ra dicalisme wilden voortzetten. Het 22ste partijcon- Kerk en stemadvies In uw blad van woensdag 7 april Is vermeld dat de werkgroep Kerk en Ontwikkelingssamenwerking tot de slotsom is gekomen dat diegenen, die aan het ontwikkelingsvraagstuk een hoge voorkeur toekennen er het beste aan doen op een van de linkse par tijen te stemmen. Als leden van de werkgroep tekenen wij hierbij het volgende aan: 1. De geciteerde zin komt voor in een begeleidende brief die de secreta ris van de Werkgroep, met de Kos- mopolitieke kiesgids '71 heeft verzon den aan de pers. 2. Aan de leden van de kerken en van de christelijke gemeenten en pa rochies is geen advies gegeven over het concrete stemgedrag en geen aan beveling gedaan inzake partijkeuze. 3. De Werkgroep heeft met het on derzoek diegenen, die aan het ont wikkelingsvraagstuk de hoogste prio riteit toekennen een dienst willen verlenen om tot onderscheiding te komen. 4. De Werkgroep heeft op deze wij ze wijlen voldoen aan de opdrachten, die de kerken in Uppsala hébben aanvaard, t.w. om „Het punt van de ontwikkeling het zwaarst te laten wegen bij zijn stembepaling" en om er „aan te werken dat alle politieke partijen de ontwikkeling de hoogste prioriteit in hun programma's geven". 5. De Werkgroep heeft een eigen verantwoordelijkheid bij zijn taak vervulling, t.w. het helpen bij het tot uitvoering brengen van de besluiten die de kerken nemen ter zake van de ontwikkelingssamenwerking. Bij de uitvoering van deze taken kunnen uiteraard meningsverschillen naar voren treden. Wij zijn daarbij van mening dat de kerken zelf nooit zijn gebonden door de activiteiten van de Werkgroep, die naar zijn aard een kritische functie moet kunnen ver vullen. 6. Als leden van de Werkgroep spreken wij onze verontrusting uit dat in de voorbereidingen van de a.s. verkiezingen slechts geringe aandacht besteed wordt aan vraagstukken van internationale aard en met name aan het ontwikkelingsvraagstuk. DEN HAAG- H. M. de Lange (voorzitter) H. Linnemann (vice-voorzitter) J. Pronk (secretaris) C. H. Koetsier Honingraat-puzzel Om de cijfers, te beginnen bij en in de richting van de pijltjes, woorden in vullen die betekenen: 1. gegraven waterweg, 2. op een ande re wijze, 3. ijzeren drievoet, 4. vriende lijk, 5. brede grove lat, 6. patrijshond, 7. slimmerd, 8. plooi, 9. worstsoort OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. mores, 2. onera, 3. Reval, 4. Erato, 5. salon, 6. nozem, 7. omega, 8. zegen, 9. Egede, 10. mannen.^ gres, dat het nieuwe programma met het gebrui kelijke enthousiasme aannam, stond zelfs meer in het teken van de destalinisatie dan van het op voeren van de welvaart. Het gebalsemde lichaam van Stalin werd uit het mausoleum op het Rode Plein in Moskou verwijderd en de Prawda publi ceerde een gedicht van Jewgeni Jewtoesjenko, waarin voor de erfgenamen van Stalin werd ge waarschuwd. Chroestsjow was meer een opportunistisch dan een principieel tegenstander van het stalinisme. Hij wilde niet verder destaliniseren dan nodig was om van de Sowjet-Unie een moderne, welvarende industriestaat te maken. Hij voerde daardoor een zig-zag beleid. Hoewel hij vaak met de ene hand terugnam wat hij met de andere hand had toege laten of zelfs aangemoedigd, was er onder zijn re gime toch een opmerkelijke beweging gekomen in de verstarde toestand, waarin de Sowjet-Unie zich bij Stalins dood had bevonden. Aan deze beweeglijkheid is onder leiding van Leonid Breznjew, die Chroestsjow in oktober 1964 als partijleider opvolgde, in snel tempo een einde gemaakt. IJzeren discipline dat is zijn devies. Op zijn manier is Breznjew een exponent van de ideologie van Orde en Gezag, de leer van elke con servatieve oligarchie. Het 24ste partijcongres is meer de triomf gewor den van de Sowj et-oligarchie dan van Breznjew zelf, ook al heeft hij zijn positie verder versterkt. Zijn macht is echter te beperkt gebleven om het apparaat van de partij zijn wil te kunnen opleggen. Hij zal daardoor even kleurloos blijven als de machtselite, wier belangen hij zo bekwaam behar tigt. Na Lenin, Stalin, Chroeststjow wordt de Sow jet-Unie geleid door een man, die men het beste zou kunnen typeren als een staatsmachinist en die ook voor de inwoners van de Sowjet-Unie groten deels onzichtbaar blijft. Van een verslaggever UTRECHT De bondsraad van de bij het CNV aangesloten christelijke bouwbond NCB voelt er niet voor om met de bij het NVV en NKV aange sloten zusterorganisaties één geaz- menlijk bondskantoor op te richten. De NCB-bondsraad heeft dit dinsdag de NVV-bouwbond en de katholieke bouwbond Sint Joseph schriftelijk meegedeeld. De CNV-bond vreest naast- financiële nadelen dat de stichting van een gezamenlijk kantoor en de, volgens haar, daarmee samenhan gende samenvoeging van de uitvoe ringsorganisaties van de drie bonden, op den duur zou leiden tot een een heidsorganisatie. Deze vrees is vol gens de heer A. Buys, voorzitter van de bouwbond NW, volstrekt onge grond. Geen fusie „De NCB ziet blijkbaar het geza menlijk kantoor als een eerste stap naar een fusie, maar wat dat betreft houden de bonden duidelijk hun Geref. Kerken: Bedankt: voor Zwolle, H. Lijesen te Noordwijk. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Poortvliet, M. G. Mouw te Oudemir- dum; te Sunnyside (VS), J. van Haa- ren te Amersfoort. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Durdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Als Christus niet is opgestaan, zegt Paulus, "blijken wij ook n a( getuigen van God te zijn, want dan hebben wij tegen God in afsc tuigd, dat Hij de Christus opgewekt heeft, die Hij toch niet h e ge opgewekt, indien er geen doden opgewekt worden." Als wij zeggen dat Christus niet is opgewekt, dan maken wij di rnaa, mee de eerste discipelen en alle apostelen tot leugenaars. Maar waren het hele merkwaardige leugenaars, die alsmaar over Waarheid spraken, die zich fel keerden tegen iedere vorm van t e^v* heid in hun volgelingen. Ik geef toe dat iemand heel lang een dergelijke levenshouding kan nemen. Maar op een gegeven ogenblik komt toch de wai aan het licht. De apostelen zijn vaak beschuldigd, al door de Joodse leiders di na de opstanding. Ondanks intense martelingen hekken ze nooit kend gelogen te hebben. Ze konden juist die martelingen verdra omdat ze gesteund werden door een levende Heer, die hen trot illes en kracht gaf. We lezen vandaag: Petrus 118-25. eigen identiteit. Het plan was een voudig, vooral uit praktische overwe gingen, de bonden onder één dak te brengen, met volledig behoud van hun autonomie. Het is jammer dat onze CNV-collega's dat niet kunnen opbrengen", aldus de heer Buys. Vi- ce-voorztiter J. M. Pot van Sint Jo seph gaf een soortgelijk commentaar. De NW- en NKV-bonden hadden al enige tijd plannen om een geza menlijk kantoor op te richten en die planen gaan zonder de NCB gewoon door. Het nieuwe kantoor wordt in Woerden gevestigd en kan in 1973 in gebruik worden genomen. Waardering De NCB-bondsraad had overigens wel waardering voor de oprichting van de Stichting centrale commissie bouwnijverheid. Door de oprichting van deze stichting heeft de Centrale commissie bouwnijverheid (CCB), al jaren samenwerkingsorgaan van de drie bouwbonden, nu een officiële status en rechtspersoonlijkheid gek regen. „Wij zien deze ontwikkeling als een belangrijke stap naar nauwere sa menwerking", aldus de NCB. Voor die samenwerking is overigens vol gens de andere twee bonden het „sa- menwoonprobleem" geen hinderpaal. IJMUIDEN Over de voorgeno men nauwere samenwerking tussen Hoogovens en Hoesch vermeldt het verslag, dat aangezien elke mogelijke samenwerkingsconstructie haar eigen complicaties meebrengt, de studies en besprekingen veel tijd kosten. Het is dan óok nog niet helemaal zeker, dat de fusiebesprekingen met Hoesch dit jaar rond zullen komen. Hoogovens streeft er echter naar tezamen met Hoesch en in goed overleg met alle betrokkenen de vele vraagstukken die zich voordoen op te lossen en de beoogde samenwerking tot stand te brengen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG „De staat en de kerk van Portugal zijn gevan genen van een .groots verleden van ontdekkingsreizen en daar mee gepaard gaande missionaire activiteiten. Ook gewone kerke lijke vernieuwingen worden in Portugal met argwaan bekeken omdat zij een vraagteken plaat sen achter dat verleden en ach ter de droom die daarop ge bouwd is voor het heden". Dit zei pater A. van der Ven, een van de Nederlandse priesters die vo rig jaar uit Portugal werd gezet, en gast van de werkgroep, die 25 april uitroept tot „Angola-zon- dag". Pater v.d. Vens uitwijzing volgde op een petitionnementsactie in Ne derland tegen verdere steunverlening aan de Portugese oorlogvoering in Afrika. Pater van der Ven hield zijn verhaal op een bijeenkomst van de werkgroep „Angola-Zondag" die beoogt om op zondag 25 april in zo veel mogelijk kerken de steeds ver dere ecalerende Partugese koloniale oorlogen in Afrika aan de orde te doen stellen BROCHURE Zij zendt daartoe deze week 15.000 exemplaren van een speciaal voor de ze zondag bestemde brochure aan priesters en predikanten. Daarin is ook een „liturgische handreiking" op genomen. Na de lancering van dit plan zijn er honderden reacties bin nengekomen die de werkgroep het vertrouwen geven dat er op plaatse lijk niveau aan deze oproep gehoor zal worden gegeven. Als speciale gast van de werkgroep was mevrouw Janet Mondlane aan wezig, de weduwe van de vermoorde leider van de Frelimo, de bevrij dingsbeweging van Mozambique. Zij geeft de leiding aan het Mozambique- instituut dat in de bevrijde gebieden nauw met de Frelimo samenwerkt.' Het instituut dat onderwijs ver schaft aan 200.000 kinderen en een gezondheidsdienst' heeft opgebouwd van 420 geschoolde krachten, wordt intensief gesteund door Europese en Amerikaanse kerken. Ook de drie Skandiavische regeringen verlenen er officieel steun aan, en de Finse rege ring staat op het punt om dit te gaan doen. De Nederlandse regering schonk vorig jaar een bedrag via de Novib. KERKEN VRIJ Mevrouw Mondlane legde uit waar om de bevrijdingsbewegingen in A- frika vooral een beroep doen op de kerken. „Regeringen hebben vaak al lerlei andere bindingen die hen be lemmeren en humanitaire organisa ties worden door hun voorschriften beperkt in hun bemoeiingen maar de kerken staan vrij. Zij kunnen grote kracht ontplooien ten behoeve van de onderdrukte vol keren en rassen", zei mevrouw Mond lane. Zij sloot daarmee aan bij het motto waaronder de Angola-zondag is gelanceerd, genomen uit een toe spraak van James Baldwin voor de wereldraad van kerken in Uppsala: „Er zijn gebieden in de wereld waar de christelijke gemeenschappen de macht hebben de structuren te wijzi gen, als ze maar willen". KRACHTIG BEROEP Mevrouw Mondlane deed een krachtig beroep op de Nederlandse christenen om zich ter gelegenheid van Angola-zondag te bezinnen op hun taak ten behoeve van hun ver drukte broeders in Afrika. De werk groep heeft de laatste zondag voor de verkiezingen uitgekozen om ook via de kerken de politieke partijen op het hart te binden dat er verandering moet komen in het tot nu toe gevoer de Nederlandse beleid jegens Portu gal. Afgezien van de Nederlandse hou- Pitte het met heeft door. lOOg kade gonn tand' mee dit i werd de p mpl< ding in de Navo ten opzichte Portugal die door de werkgroep „passief" wordt omschreven stemonthoudingen in de VN gaat ook om beëindiging van de indin öedf Nederlandse steun aan de Portu -jge oorlogsinspanningen die door Angolacomité is gesignaleerd. Q Met ontduiking van het uit daterende V.N.-embargo op leve, van oorlogsmaterieel aan de Port zen worden met uitvoerverguri." gen van de Nederlandse regerin Fokker Friendships geleverd Portugese luchtvaartmaatschap jJpprJ in Angola en Mozambique die eet^ langrijk aandeel hebben in het voer van troepen. Luchttransport is in Angola, datr'®^ zo groot is als Frankrijk. DuitsP,"- en Italië samen, de ruggegraat vs/"®' Portugese oorlogvoering. De N wd landse regering is echter van oo e 1 dat voor burgerluchtvaart gebot ®sctl en bestemde vliegtuigen in beg 'n* moeilijk onder deze regel (het embargo red.) gebracht worden. Iruk De werkgroep „Angola-zoni iet vermeldt ook nog een gironummei ijk, bestrijding van de kosten van de tie: 1913560 van kapelaan J. Ru te Zaandam, met vermelding „Aifvaa la-zondag". de erki iadui stori leer Vt k s ^wr kuihet igw eci is poor iet al zi, doe eg, et o k Brieven die niet zijn voorzl ïbge adrt kunnen niet behandeling worden genomen. G ,nze ilotl heimhouding is verzekerd. Vrag die niet onderling met elkaar B1 verband staan moeten in afzond* re iijke brieven worden gesteld. F ata< brief dient een gulden aan post - gels te worden Ingesloten. skoi :lus vooi )Eh ano: len Vraag: Ik heb een antieke van gebrand koper. Nu was lamp kaal geworden en da; kwam het gele koper erdoor, dachten: Nu kunnen we deze helemaal poetsen en daar hebbe thans spijt van. Het is een hang met kettingen. Als deze net ge) »lo§ is, is ze wel mooi, maar op den is het toch te schitterend. K de lamp weer donker ken? Antwoord: Het is jammer dat lamp gepoetst heeft. Nu kunt u dingen doen: A. wachten tot h< un per vanzelf weer dof wordt eiemv oude glans krijgt. B. met de aar naar een verfhandel gaan en v'sr naar een soort matte vernis, !r heel gelijkmatig moet op'orengei 'er Vraag: Hoe wordt de „ij" ge; bij ven in verband met het sera spel, als „ij"' of „y". Als mei woord „jij" wil aanleggen, ze Tl» een, dat je dan drie stenen hebt: de j., de i en de j. De zegt: Twee stenen: de j en de Kramers woordenboek vindt m i e< allebei, met dien verstande, d ispli 25ste letter van het alfabet I' uitgesproken als een j, zoals in hurt, en yard. Op de lagere sCn werd het alfabet toch altijd leerd als A.B.C. tot en met X, Dit scrabble-spel is zéker een ï'llv spel met de gekke letter „y". het in het Hollandse spel? Antwoord: Inderdaad hebbe als kinderen het Nederlandse bet geleerd met de „ij" als 25st®J ter, maar door het toenemend !'ba tact met het buitenland is dooi woordenboeken enz., de „ij" gei in „i" en' „j" om verwarring n 1 „y" (y-grec) te voorkomen. !s laatste letter wordt als i of j t00®' sproken. Dit is verschillendr naam „scrabble-spel" wijst erojn m het spel dat u heeft, uit het saksisch taalgebied komt. "e,r De beste oplossing is van te *jitv een afspraak te maken èn df"- „ij" te splitsen. de ge\ >rl< )EN n a \den. t n I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2