Compliment aan p Comité wil aan scholieren brochure Couvée uitreiken Oecumenische school groeit snel in leerlingental 1 Onder a.r.-stemmers veel gereformeerden en „noorderlingen" Ongeveer tien procent, ouders op ouderavond Küng: kerk is voor mij verlaten verraad Uit de kerkbladen Uw probleem is het onze.. Tegen dogma van de evolutie Lanser: Evangelie blijft uitgangspunt van samenwerking ...TI5XZM EE\ WO\I)ËK I IiEBEITST Veel christenen praten anderen na BEROEPÏNGSWERK Dr. J. Schelhaas privaat-docent aan de VU? Rector Bremer: Goede ervaringen Een woord voor vandaag Voorlopige indruk niet geweldig alles goed en wel Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet In fehandellng worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een paar dagen geleden ontving ik een nieuwe tafel, noten donker. De verkoper zei: Alleen on derhouden met spons en zeem en geen meubelspray. Nu gooide mijn visite er een warme kop koffie over met slagroom. Het is niet ingebeten. Ik heb het direkt koud afgesponsd en gezeemd, maar als ik tegen het licht in kijk, zie ik toch een vlek. Van het licht af zie je de vlek niet. Wat kan ik hiertegen doen? Antwoord: Het is te vrezen dat de doffe vlek niet van uw tafel verwij derd zal kunnen worden. Misschien is deze al iets minder geworden nu het hout weer volkomen droog is. Het is echter te vrezen dat door de hete koffie de beschermende laag (vermoedelijk een soort celluloselak) beschadigd zal zijn. Misschien wil men in de zaak waar u de tafel heeft gekocht de celluloselaag ver nieuwen, maar dat brengt natuurlijk onkosten mee. Is het een niet zo op vallend plaatsje, zet er dan een vaasje op. Het is ook te proberen de doffe onbeschermde plek met wat donkere was bij te werken, maar als dat niet mood uitvalt, moet u die was er weer afhalen en dat is weer een hoofdstuk extra. Vraag: Kan een der echtgenoten nog voor dat de uitspraak in een echtscheidingsprocedure is geschied, goederen verkopen, die tot het ge meenschappelijk huishouden van beide echtgenoten hebben behoord? Het huwelijk was in gemeenschap van goederen gesloten. Antwoord: In ;en dergelijk geval waarschuwe de andere partij onmid dellijk zijn advocaat. Deze weet, welke maatregelen moeten worden genomen. Wanneer men zich in der gelijke omstandigheden niet van een advocaat heeft voorzien, kan men de kwalijkste gevolgen verwachten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Er heeft zich een landelijk comité van ongeveer vijftig personen gevormd, dat zich tot de besturen van alle scholen voor christelijk voortgezet onderwijs heeft gericht. Bedoeling: het uitreiken aan eindexamenkandidaten dezer scholen van de brochure: „Mag het? Tegen het evolutiedogma" van ds. D. J. Couvée, emeritus predikant van de gereformeerde kerken. In zijn brief aan de schoolbesturen spreekt dit „Comité-brochure-Cou- vée" uit, dat in de kwestie van de evolutionistische mensbeschouwing de grondslagen van de christelijke levens- en wereldbeschouwing in zo sterke mate in het geding zijn, dat er alle aanleiding is voor een appelle rend getuigenis. Een appèl, aldus het comité, dat het Openbaringsgegeven aangaande de mens weer in het brandpunt van geloof, bezinning en levenspraktijk plaatst. Het comité is van oordeel, dat in de (enige tijd geleden bij Buijten en Schipperheijn te Amsterdam uitge- UTRECHT CNV-voorzitter J. Lanser herhaalde gisteren dat het CNV bereid is tot samenwerking met de andere vakcentrales, maar dat het zijn beleid niet wil laten dicteren door de feiten maar door het Evan gelie en dat het een eigen standpunt wil bepalen. De heer Lanser zei dit op een bij eenkomst in Utrecht ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Unitas, de Nederlandse Christelijke bond van werknemers in de textiel en kleding bedrijven. geven) brochure van ds. Couvée „een profetisch en sprankelend verweer wordt geboden tegen wat ook in christelijke kring is doorgegeven aan voorlichting, die het bijbels gegeven aangaande de mens verwerpt en daardoor het christelijk levensbesef afsnijdt van zijn meest fundamentele voedingsbronnen". In het comité namen zitting: de dames mevrouw C. L. Beerman-Roos, Rotterdam, en mej. T. E. N. Ozinga, Middelburg; Voorts de heren: dr. W. Aalders, den Haag; H. Algra, Leeu warden, ds G. Boer, Zoetermeer. ds J. Bos, Houten. G. Bramer, Den Ham; ds W. C. van den Brink, Nieuw Loosdrecht; ds. G. Brinkman, 't Har de; prof. dr. A. C. Drogendijk, Am stelveen, drs. C. van Dijk, Bussum; C. Hoogerwerf, Rotterdam; ds J. C. Houtzagers, Soestdijk; ds L. J. Ge luk, Dirksland; prof. dr. W. H. Gis pen, Amstelveen; ir. J. van der Graaf, Huizen, ds H. Heule, Den Haag; prof. dr. H. J. Hommes, Bus sum. J. van 't Hul, Zwolle, H. H. de Klerk, Rotterdam; D. Knol, Utrecht, W. van der Kraan, Rotterdam; ds J. J. van der Krift, Ermelo; ds L. H. Kwast, Leeuwarden; prof. dr. G. A. Lindeboom, Amsterdam; M. Meeuw- sen, Emmeloord; drs. F. H. von Meyenfeldt, Groningen; J. Mieras, Axel, Dr. A. Nap, Amsterdam, drs. J. Poot, Wassenaar; L. H. Postma Ede; Prof. dr. ir. H. van Riessen, Aerden- hout; ir. R. P. H P. van der Schans, Bennekom; R. Schierbeek, Groningen; dr. A. E. Schouten, Den Haag; ds B. van Smeden, Amersfoort, ds. A. G. Van onze onderwysredactie DEN HELDER In de dis cussie over samenwerkings scholen van verschillende levens beschouwelijke richtingen neemt het drie jaar oude Johannes- cóllege in Den Helder nog altijd êen tamelijk unieke plaats in vanwege zijn oecumenisch karakter. Rector J. T. Bremer heeft er wel eens moeite mee, dat zijn oecume nische school nog steeds niet voor vol wordt aangezien door de officiële in stanties van het protestantse en rooms-katholieke onderwijs. Ver klaringen van die zijde gaan nog altijd in deze richting, dat samen werking met het openbaar onderwijs ontoelaatbaar is, en oecumenische scholen kunnen er dan net op door, maar meer als noodoplossing dan als een mogelijkheid die je eigenlijk zou moeten stimuleren. Voor drs. Bremer ligt de zaak net andersom. In deze tijd vindt hij de oecumenische school waar katho lieken en protestanten samen optrek ken eigenlijk de meest ideale opzet. De gescheiden protestantse of katho lieke school komt bij hem op de tweede plaats, de zogenaamde „open school" van christenen en niet-chris- tenen ziet ook hij nog nauwelijks als een reële mogelijkheid. Al zegt hij erbij dat zijn bezwaar tegen die brede samenwerking waarschijnlijk meer emotioneel dan rationeel is. Mis schien ligt dat over tien jaar minder moeilijk, zegt hij. Meteen De school voor HAVO en athe neum-gymnasium in Den Helder Is in 1968 meteen op oecumenische leest geschoeid. De school werkt samen met twee MAVO's, een katholieke en een protestantse. Het aantal leerlingen groeit snel: in augustus zal het leer lingental de 700 overschrijden. „Het is een tamelijke unieke start", zegt de heer Bremer. „Op verschil lende plaatsen in het land komt men nu wel tot interconfessionele samen werking, maar bij mijn weten is het Dichterbij Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Van degenen die van plan zijn op de ARP te stemmen is 76 procent gereformeerd, 16 procent hervormd, twee procent rooms-katholiek, drie procent heeft een andere kerkelijke gezindte en drie procent behoort tot géén kerk. Een ander kenmerk van de ARP- stemmers: ze wonen voor een naar verhouding groot deel (24 procent) in de drie noordelijke provincies (waar twaalf procent van de Ne derlandse bevolking woont). Twaalf procent woont in Amsterdam, Rot terdam of Den Haag (daar woont zeventien procent van alle onder vraagden), zesendertig procent woont in de rest van West-Neder land, twintig procent in het oosten van ons land en maar acht procent in het zuiden. MPO Dit alles blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie, dat sinds eind januari een paar duizend Nederlan ders regelmatig gevraagd heeft op welke partij ze zouden stemmen op de dag van het onderzoek. Het NIPO constateert dat de potentiële a.r. stemmers op veel punten een doorsnede van het Ne derlandse kiezerspubliek vormen maar dat er op een aantal punten toch afwijkingen zijn: behalve de grotere percentages gereformeerden en „noorderlingen" betreffen die afwijkingen onder meer het feit dat het percentage arbeiders onder de a r. iets lager ligt dan het lande lijke gemiddelde (18 tegenover 23 procent) en dat het welstandsni veau iets hoger dan dat landelijke gemiddelde. Het NIPO neemt 7 procent van de a.r. stemmers „wel gesteld", (tegenover 8 procent van ons hele volk). 57 procent behoort tot de middengroep (hele volk: 51). 31 procent is „minder-gesitueerd" (35) en vijf procent is het „minst gesitueerd" (zes). Wat de opleiding van de a.r. stemmers t>streft: onder hen zijn minder mensen met alleen maar la gere school dan onder ons hele volk (56 tegenover 60 procent), en méér mensen met ULO of MULO (27 te genover 23 procent). Op het niveau van middelbaar en universitair on derwijs zijn de ax. stemmers pre cies gelijk aan de rest van alle Ne derlanders (13 en 4 procent). Verder zijn er onder de potentiële a.r. kiezers iets méér ge pensioneerden dan onder de hele groep ondervraagde Nederlanders (15 tegenover 13 procent) en iets meer kantoormensen (10 tegenover 8 procent) en ambtenaren (elf te genover 10 procent) en boeren (vijf tegenover vier pet). Vergeleken met het hele Nederlandse volk hebben iets minder a.r. stemmers een lei dinggevende functie: tien tegenover twaalf procent. De heer Bremer: "Ik erken het kli maat van de afzonderlijke katholieke of protestantse school in het voort gezet onderwijs niet meer. Bovendien vraag ik me af wat bedoeld wordt met "homogeen katholiek". Als lid van de hervormde kerk sta ik in veel opzichten dichter bij mijn katholieke collega's dan. laten we zeggen, Huub Oosterhuis en iemand van het Mi- chael-legioen, ook al zijn die dan lid van een en dezelfde kerk. Wat die begeleiding van het cate chetisch instituut betreft: daarom hebben we drie jaar lang gevraagd, maar men had het te druk met andere zaken. En wanneer in de verklaring van de katholieke schoolraad gezegd wordt dat de verschillen in confessie moeilijkheden opleveren bij het be palen van de inhoud van het onder wijs, kan ik dat uit ervaring tegen spreken". begeleiding tan sterremfen f<^5op*ogKar>fna itevan der meer Dit boek geeft de volledige teksten van de tv- en radio uitzending, aangevuld met com mentaren op de reacties van pers en publiek. Paperback ƒ5,95 verkrijgbaar bij de boekhandel. Kok - Kampen van der Stoel. Bergen op Zoom: ds P. van Til, Middelburg; prof. dr. A. Troost, Amsterdam: dr. C. A Tuk ker, Kamerik; drs. S. Ubbels, Utrecht; Prof. dr. W. H. Velema, Ug- chelen; drs. J. Vlaardingerbroek. Er melo; drs. W. Zoutevelle, Zeist en drs. R. Strijker, Utrecht. ROME (KNP) Paus Paulus heeft ter gelegenheid van de palmwijding in de St. Pieter zich beklaagd over de godsdienstige onverschilligheid en zelfs over de anti-godsdienstigheid van de jeugd. Hij vond de situatie des te schrij nender omdat de taak van de jonge generatie juist is de wereld het ware licht, het licht van de Heiland te brengen. De paus gaf als zijn oordeel dat het christelijke leven van veel gedoopten niet boven het nulpunt uitkomt. Nog erger: menig christen is een tegen spraak van zichzelf. Vele anderen en onder hen heel wat jeugdigen, zijn als holle vaten, zoals de H. Schrift ze ook al karakteriseert: mensen zonder eigen persoonlijkheid, mensen zonder christelijke instelling. Velen praten de openbare mening, de mode en de woorden van anderen maar na. Beroepen: te Warns: J. de Geer, kand. te Nijkerkerveen; te Weert: R. F. Heine, kand. te Utrecht; te Geleen: G. A. Odé te Wilp. Bedankt: voor Huizen: T. v. 't Veld te Waddinxveen. Aangenomen: naar Enschede: P. Steenhuis te Rotterdam-Delfshaven, AMSTERDAM Ook de gerefor meerde emeritus-predikant dr. J. Schelhaas te Amsterdam, oud-voor zitter van de persvereniging Waar heid en Eenheid (van verontruste ge reformeerden), heeft een verzoek ge richt aan directeuren van de Vrije Universiteit te Amsterdam om be noemd te worden tot privaat-docent aan de theologische faculteit. Dit wordt ons. in aansluiting op ons bericht dat dr. M. J. Arntzen een der gelijk verzoek heeft gedaan, meege deeld mét de toevoeging dat het in itiatief tot deze verzoeken niet is uit gegaan van de betrokkenen zelf, maar van een groep studenten in de "theologie aan de Vrije Universiteit. Een en ander is gebeurd in overleg met o.a. de commissie voor gerefor meerde opleidingen; deze commissie is ingesteld door de beleidscommissie van de samenwerkende verenigingen Waarheid en Eenheid en Schrift en Getuigenis (vereniging van veront rusten in de gereformeerde kerken). zelden of nooit gebeurd dat een school van meet af oecumenisch was." De ervaringen met oecumenische samenwerking zijn goed. Twee weken geleden vierden de katholieke en protestantse leraren voor het eerst samen avondmaal. De heer Bremer hoopt dat zoiets op den duur ook mogelijk wordt met de leerlingen. De moeilijkheid is echter dat de protestantse "kerken het kinderavond- maal niet kennen. Tegen deze gunstige ervaringen steekt de recente verklaring van de Nederlandse Katholieke Schoolraad een beetje schriel af, vindt drs. Bremer. Daar wordt gezegd dat de „homogeen katholieke" school nog altijd de voorkeur verdient. De oecumenische school is hoogstens als experiment toelaatbaar. En dan onder allerlei voorwaarden, onder meer dat het hoger catechetisch instituut het godsdienstonderwijs begeleidt. 1 2 3 4 S 6 7 8 9 2 3 4 7 8 9 - Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. leerwijze, 2. gifslan getje - vaarwel, 3. Spaanse lengtemaat - opschrift van een envelop, 4. boom - zwemvogel - peulvrucht, 5. teugje - voorkomen - verkeerd, 6. twaalf dozijn - water in Friesland - hoofddeksel, 7. deel van het oor - eekhoorn (gew.) - muzieknoot, 8. persbureau - gindse, 9. zinspreuk. Verticaal: 1. gevleugelde termiet - vernis, 2. nobel - godin van de vrede, 3. plaats in N.-H. - land in Europa, 4. ver haal - wandversiering, 5. spijltje - hoofddeksel, 6. spil van een wiel - op rolbaar zonnescherm - gewicht (afk.), 7. snedig - loon (Z.N.), 8. inwendig orgaan - Europeaan - heden, 9. toetsing - hoofddeksel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. guirlande, 2. ent - aar - aan. 3. niet - re - rag, 4. Eems - ink de, 5. tenue - Aa - br., 6. riek - Ariël, 7.- 'aster - Anei, 8. nier - eg - fan, 9. gala - Be - alg. Verticaal: 1. genet - rang, 2. unie - eis - ia, 3. item - netel, 4. rats - uk - era, 5, larie - ar - eb, 6. arena - rage, 7. nar - Kain - fa, 8. daad - bee - al. 9. engerling. Daar komt de boze schare, gewapend met stokken om Christus vangen. Judas loopt voorop. Hij nadert Jezus om Hem te verraden. Petrus springt voor Hem en slaat er zenuwachtig wild op los. Eq slaaf van de hogepriester verliest zijn oor. omdat Petrus zijn hoo\^ verliest. En wat doet Jezus? Hij neemt het oor op en plaatst A f terug op het hoofd van de slaaf. Zij komen Hem gevangen nemen en Hij geneest Zijn beuli Wilt u weten wat genade is, lees dan dat verhaal van Lucas 22, 47-53 telkens en telkens weer. Als tegen een rover zijt gij uitgetrl ken met zwaarden en stokken", zegt Hij verwijtend. Maar zijn den zeggen: „Ik wil niet dat gij, die gekomen zijt om Mij te dol sterft. Dit is het laatste wonder voor de kruisiging. Het is niet i spectaculair als de opwekking van Lazarus en toch, het gaat dieft Lazarus was Zijn vriend. Deze slaaf komt als Zijn vijand en foU'e geneest Hij. Dat is genade. Christus lijdt niet voor de gelovigen, de weinige getrouwen, I volgelingen. Hij lijdt voor Zijn vijanden ook. Hij treedt de vijandi wereld met liefde tegemoet. We lezen vandaag: Johannes 1147 57. ■OOI kooi |l be wei Van onze onderwysredactie DEN HAAG Waarschijnlijk heeft ongeveer 10% van de ouders vorig jaar november de nationale ouderavond bezocht.. De meesten van hen waren ge wend aan het verschijnsel „ou deravond"; scholen die geen ouderavond-traditie kenden, heb ben hoogstwaarschijnlijk nauwe lijks meegedaan aan deze lande lijke manifestatie. Dit zijn enkele voorlopige vermoe dens van de werkcommissie die de nationale ouderavond organiseerde. Leerkrachtentekort Het is een ernstige zaak dat het la- De commissie (samengesteld uit t vier overkoepelende bureaus van 1 openbaar en bijzonder onderwijs j uit de stichting nationale contaktcof missie voor gezinsbelangen) heeft t tpssentijds rapport uitgebracht de 5 november-gebeurtenis. Een definitief verslag, waarin naaf een kwantitatieve analyse van n aantal deelnemers ook de reacties a via een enquête en via persoonlij verslagen binnenkwamen kwalitati geanalyseerd zullen worden, moet nL0o volgen. locja Het tussenverslag van de weiLte] groep bevat dan ook niet veel mtjSei dan de voorgeschiedenis van ouderavond, en een aantal getaltfl over de verschillende scholen in f land, die een enquêteformulier tenl stuurden. In totaal blijken 1265 formulienf teruggestuurd te zijn; daarbij zitE"r(. dan 421 formulieren van scholen e geen ouderavond hebben gehoud*^ Meestal hadden ze niet meegedal omdat er te weinig bolnns«teU(r^ voor was, of omdat de voorbei dingstijd te kort was. Voor de oud< werden een miljoen folders met cussiepunten aangemaakt e spreid. ACTIVEREN Het doel van de ouderavond viHÉ een aanzet geven tot een nieuw so<r ouderavond en het activeren van h verkeer tussen gezin en school. Vj Ber'onïe™üs"te"kam^n heeft'mêt werkcommisjo0 ROME (AP) De Zwitserse theoloog Hans Küng, schrijver van een boek waarin het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid wordt aangevallen, is niet van plan de rooms-katholieke kerk te verlaten, ofschoon „ik daarvoor meer dan voldoende reden zou hebben". Pater Küng (43), hoog leraar in de theologie aan de universiteit van Tübingen, zei dit in een artikel in het Italiaanse weekblad Europeo dat getiteld was: „Waarom ik niet de kerk verlaat". Naar aanleiding van zijn boek over de pauselijke onfeilbaarheid had het jezoïeten-tijdschrift Civilta Cattolica erop gewezen dat toen de Engelse Jezuïet Charles Davis gewetenspro blemen had hij de kerk had verlaten. De vingerwijzing voor Küng was duidelijk. In zijn artikel schreef Küng: „Waarom ik in de kerk blijf? Omdat ik in deze geloofsgemeenschap ik deze geschiedenismakende tijd. waarin ik leef, wil aanvaarden zoals zoveel anderen doen. Omdat ik ook als lid van deze geloofsgemeenschap de kerk ben en aangezien ik de kerk niet wil verwarren met het apparaat en de bestuurders, wil ik het niet uitsluitend aan deze mensen overla ten de christelijke gemeenschap vorm te geven". Hij noemde de r.k. kerk zijn „gees telijke vaderland". Hij zei begrip en men. Ook ik kon om mij te recht vaardigen, meer dan genoeg redenen opnoemen. Toch zou het schip verla ten hoewel ik er niet aan twijfel dat voor sommigen dit een daad van moed en eerlijkheid, van protest en ook gewoon uit noodzaak en walging is voor mij een daad van verraad, van zwakte, van capitulatie zijn. Zou ik na actief te hebben deelgenomen aan haar beste uren, nu het schip in de stormen moeten verlaten, aan an deren met wie ik samengestuurd heb, de last van de strijd voor het voort bestaan overlaten? eerbied te hebben voor het besluit van sommige katholieke denkers om met de kerk te breken, „maar ik kan niet tot een keus van die soort ko lk heb teveel in deze geloofsge meenschap ontvangen om nu weg te kunnen gaan. Te zeer ben ik per soonlijk betrokken bij de hervorming en modernisering om nu in staat te zijn hen die dit mij wülen, in de steek te laten. Ik wil deze voldoening niet geven aan de tegenstanders van de vernieuwing of deze verbittering onder mijn vrienden veroorzaken". Aldus Küng. Kt, groot personeelstekort. Dit raakt de indruk dat de opzet geslaagd is niet alleen de leerlingen die voor hun nahonale ouderavond heeft j toekomst goed onderwijs'moeten ont- veel scholen stimulerend rewerj vangen, mïar ook de leerkrachten. He- de contacten tussen school I li- «ïaatcen ouders niet lukten, bleek vaak onv* gelmatig vallen erh name «kn Plaatsen onervarenheid roet open van leerkr organiseren van dergelijke avond! zijn doordat ztjieen dubbele^taak.had- de oorzaak werkcommi5( den met kinderen uit andere klassen. (dje voorlopig wel deze ^„3 Een verzoek aan alle politieke par- werkende vorm blijft bestaan) zal t tijen: maak er geen verkiezingsstunt ker dit jaar niet een tweede oudi van, maar dring bij de betrokken mi- fvond organiseren. Of het in de t» nister aan op vrijstelling van dienst- nog 66115 251 plicht voor jonge onderwijzers. leek de commissie zeer de vraag. DEN HAAG uitslag van het eindrapport moet t P A. v.d. Burg op deze vraag een antwoord geven, k s KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Een veel gehoorde klacht van een gedeelte van de oudere katholieken is dat de bisschoppen de laatste tien jaar te weinig duidelijke uitspraken doen en dat de meeste kapelaans en sommige pastoors hen overstelpen met vragen zonder een duidelijke leefre gel te geven(...). Kennelijk vinden de bisschoppen van ons land dat de gemiddelde gelo vige in zaken van geloof en moraal zelfstandiger kan zijn dan de gemid delde gelovige van de vorige genera ties Hun optreden is dus een compli ment aan de gelovigen; zij vertrou wen er op dat de gelovigen, mits goed ingelicht, uit zichzelf het goede zullen doen en het kwade zullen laten. Een goed voorbeeld is mijns inziens de brief van de bisschoppen over het opzettelijk opwekken van miskramen. Nu de aan hun zorg toevertrouwde gelovigen door periodieken, de tv etc. worden overstelpt met humanistische argumenten voor het op grote schaal mogelijk maken van miskramen, stel len zij de christelijke argumenten te gen deze praktijk, constateren dat er uitzonderingsgevallen zijn waarbij echt gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en dat van het ongeboren kind en laten de conclusies wat betreft geoorloofdheid of on geoorloofdheid aan de betrokken per sonen over. Zijn onze bisschoppen goede her ders, dat wil zeggen volgen zij het voorbeeld van de goede Herder Je zus? Wat deed Jezus in een analoge kwestie? Toen zijn tijdgenoten aan een getrouwde vrouw, die een „slip pertje" gemaakt had. de straf wilden voltrekken die door de toenmalige „godsdienstige" wet was voorgeschre ven, zei hij niet dat de vrouw schul dig was dus* gestraft moest worden zoals altijd gebeurd was; hij zei ook niet dat de wet die in de tijd van Mozes misschien begrijpelijk was, ruim duizend jaar later onmenselijk was geworden. Gezien zijn andere uitlatingen was Jezus ervan over tuigd dat de wetten van Mozes drin gend aan grondige wijziging toe wa ren. Jezus schreef in het stof en zei: „Wie uwer zonder zonden is, gooie de eerste steen". De omstanders begre pen de stille wenk en dropen af. Je zus deed in dit geval geen „duide lijke" uitspraak over goed en kwaad, doch liet de conclusie aan de toehoor ders over. Dit deed hij ook in vele andere gevallen bijv.: „Geef aan de keizer wat de keizer toekomt, en aan God wat God toekomt." Men zou hieruit kunnen conclude ren dat de gemiddelde joodse toe hoorder in zijn tijd even zelfstandig was als de gemiddelde katholiek nu. Voor de „onduidelijke"- argumentatie van onze bisschoppen in hun recente brief geldt waarschijnlijk wat voor de uitspraken van Jezus is gebleken: dit type „onduidelijke" uitspraken is onder heel andere omstandigheden nog geldig! „Het zal natuurlijk nog moetej blijken, in hoeverre de gedachten de minister zich zullen concretises tot artikelen van de wet. Wél ge« deze gang van zaken ons een heldei illustratie van de gevaarlijke coni quenties van de grootscheepse sub" die-politiek De kolossale uitgroei de subsidies noopt zowel de overh^ tot kostenbewaking als de dieerde faculteiten en studenten studie-reductie. Nu is de Vrije Universiteit gemiddelde joodse toe- handen en voeten gebonden aan i beleid van de minister. Des te meLrJ mogen 3e gereformeerde kerken h prijzen, dat zij tot nu toe, voor w de opleiding tot de dienst des Wool betreft, 'soeverein in eigen krii zijn. Ongetwijfeld is dat een du vrijheid. De man, die niet voor zelfde zaak tweemaal wil betalen, i ook hier reder, tot klacht hebben. Maar de gang van zaken bij gesu )of sidieerde ondernemingen leert öag; meer. dat wij onze vrijheid moet at bewaken, resp. hernemen, willen v nti, onszelf kunnen blijven. hr. Elk ogenblik kan de overheid ve plichten tot reductie van de do haar gefinancierde onderneming TW of kan zij aandringen op schaalve groting, deconfessionalisering of fus He met gelijksoortige bedrijven (b.v. te eng zake van de kinderbescherming). 1 ijk dat alles is billijk en begrijpeli; lort wanneer wij het vanuit het stan punt van de overheid trachten te b V0I kijken. Hebben wij echter in zo'n gevllier geen andere bronnen dar. de schatk: van het rijk, dan zijn wij aan al delwei reducerlngs-maatregelen weerlo ,rge Minister Veringa wenst, zoals be kend, een verstrekkende verkorting van de universitaire studieduur en tegen diens plannen rees o.a. verzet van de theologische faculteit der Vrije Universiteit. Doctorale studie theologie vroeg -tot dusver gemiddeld acht jaar studie, de V.U. zou juist in september starten met een nieuw stu dieprogram dat in totaal een verkor ting van twee jaar zou bewerken, maar in het schema van de minister zou de verkorting tot vier jaar (de helft dus) moeten worden uitgebreid Onaanvaardbaar, zei prof. Mulder. Terecht, vindt in De Reformatie de Kampense vrijgemaakte gereformeer de hoogleraar dr. C. Trimp. Prof. Trimp vervolgt: uitgeleverd De vrijheid van de kerk en haétrbe hulporganen zal een al duurdere zaï i_ worden. Wij doen Wijs ons dat op ti a te realiseren. Anders verschalken vi?re< onszelf met onze kortzichtige arg Us5i mentaties en wordt ons standaard-a 0r c gument inzake de aanvaardbaarhe van subsidies die onze zelfstandiche niet mogen aantasten, snel tot e('an machtig stuk zelfbedrog." rrrf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2