Barend Biesheuvel, „de roos die bloeien zal" CBS waakt over ponskaarten volkstelling Kunstwereld nam afscheid van Prinsenhof-directeur Opstelling van „Linkse" —combinatie krampachtig PTT wil 60 miljoen elastiekjes meer dan driemaal gebruiken Drs. D. H. G. Bolten met pensioen Goed kwartaal voor Slavenburg Bejaardenconcert in Kleine Zaal Leerlingen- uitvoeriug conservatorium Schitterend spel van Christine Walevska VRIJDAG 2 APRIL 1971 ALPHEN a/d RIJN De par tijpolitieke opstelling van de link se combinatie heeft mr. B. W. Biesheuvel, lijsttrekker van de ARP, gisteren in Alphen a/d Rijn krampachtig genoemd. De instel ling van de PvdA, D'66 en PPR is eigenlijk negatief. De grootste optimisten onder hen durven niet te rekenen op het ver krijgen van een meerderheid. Ze zijn Bleehts aangewezen op een minder heidsregering en proberen anderen te verhinderen een homogene regering Se verkrijgen. Maar een krachtige meerderheidsregering is nodig, zei mr. Biesheuvel. Na de verkiezingen zullen kvij het gesprek met de VVD voortzet ten. Krampachtig is ook. dat D'66 en eveneens de PvdA doen. a'sof de par tijpolitieke en staatkundige vernieu wingen het belangrijkste zijn. Zo wordt de zaak buiten proporties ge trokken. Alsof het niet gaat om rechtvaardige sociaal-economische verhoudingen, vernieuwingen van het onderwijs en ook de buitenlandse po litiek. Mr. Biesheuvel sprak zich fel uit tegen het tweepartijenstelsel, dat een dagdroom is. Dit stelsel van twee kleurloze centrumpartijen neemt het politieke onbehagen niet weg. Een bezwaar is ook, dat de politiek voor taan wordt bedisseld in besloten ver gadering van kleine toppen van de partijen. De linkse dombinatie, zei mr. Bies heuvel, doet echter alsof het twee partijenstelsel al bestaat. Aan de ver kiezingsavond werkte een cabaret groep mee, die als meezinger had: ..Als minister is hij geboren, hij lag in de wieg van Colijn Dezelfde pianiste had het program ma geopend met Bach's Praeludium en fuga in Fis in een technisch be hoorlijk verzorgde verklanking. Zij bracht verder ten gehore de derde Ballade in As van Chopin,'waarin en kele ritmische onvolkomenheden vie len te signaleren, en drie fragmenten uit Schumann's „Bunte Blatter", technisch niet geheel gaaf, maar goed romantisch van benadering. Lia de Bruyn wist het publiek te imponeren met een contrastrijke ver sie van Franck's ..Prélude. Choral et Fugue", zulks in plaats van het oor spronkelijk aangekondigde eerste deel uit Beethoven's sonate op 53, de For- lane uit de suite „Le Tombeau de Couperin" van Ravel en de technisch veeleisende „Etude pour les huit doigts" van Debussy. Samen vertolkten de pianistes nog drie gedeelten uit de vier-handige suite „Dolly" van Fauré, waarmee zij veel succes oogstten. V. Wijkverwarniing in spoedvergadering WADDINXVEEN Maandagavond 5 april komt de Waddinxveense ge meenteraad om 8 uur bijeen in een spoedeisende vergadering over het onderzoek dat deze week is ingesteld naar de centrale wijkverwarming. in de Vondelwijk. Of de vergadering openbaar of gesloten zal zijn, is nog niet bekend. DELFT Tijdens een bijzonder druk bezochte officiële bijeenkomst in de monumentale Oude Kerk in Delft hebben velen uit de wereld van de kunst en uit de Délftse samenle ving afscheid genomen van de direc teur ban het Prinsenhof museum, drs. D. H. G. Bolten. Begin dit jaar be reikte hij de pensioengerechtigde leeftijd, een reden waarom hij het 19 jaar lang door hem waargenomen werk neerlegt en zich in alle rust in Veere gaat vestigen. Een aantal sprekers bezong tijdens de sfeervolle bijeenkomst die voor afging aan een zeer drukbezochte re ceptie in fraaie bewoordingen en uitgebreide uiteenzettingen de vele kwaliteiten van de scheidende direc teur, en sprak er hun blijdschap over uit dat dezè specifieke kwaliteiten met volle inzet aan het Prinsenhof museum en het rijksmuseum Lam bert van Meerten besteed zijn. De plaatsvervangend directéur-gc- neraal van het ministerie voor cultu rele zaken, mr. R. Hotke, dankte di recteur Bolten voor het vele werk dat hij voor het rijksmuseum Lambert van Meerten als directeur heeft ge daan. „Door niets te doen heeft u veel gedaan", sprak de directeur generaal, doelend op het feit dat de kunsthisto ricus altijd tijdelijke stromingen cn aandrang tot veranderen het hoofd heeft weten te Weden, dit resulterend in het behoud van alles in het mu seum, waar nu iedereen tevreden over is. Beurs De voorzitter van de antiekbeurs die reeds sinds 1949 in het Prinsenhof wordt gehouden sprak de scheidende directeur loftuitend toe, evenals colle ga museumdirecteur drs. J. C. Ebbin- ge-Wubbe van het museum Boymans. Ten slotte sprak burgemeester mr J. M. Ravesloot namens het gemeen tebestuur zijn grote dank uit voor het feit dat drs. Bolten het historische Delftse museum zo'n internationaal karakter heeft gegeven. Hij overhan digde de erepenning van de gemeente in goud. Dc heer Bolten op zijn beurt over handigde de nieuwe directeur van de beide musea, de jonge Rein-Arend Leeuw de sleutel van het Prinsenmu seum, hiermee zijn definitieve ver trek symboliserend. ROTTERDAM Slavenburg's Bank heeft een goed eerste kwartaal gehad dit jaar. Tijdens de jaarverga dering werd meegedeeld, dat de re sultaten over de eerste drie maanden, van dit jaar zeker niet zijn achterge bleven bij die over dezelfde periode van het vorig jaar Over een voorstel tot wijziging van de statuten, waarin het geplaatste aandelenkapitaal wordt verhoogd van ƒ32.5 min. naar ƒ38 5 min. kon niet worden gestemd omdat het vereiste quorum niet aanwezig was. Hierover zal op 26 april worden beslist. De raad van commissarissen wilden nog niet ingaan op een voorstel van een. van de aandeelhouders het plafond van het totale aandelenkapitaal a 50 min. te verhogen en over te gaan tot de uitgifte in kleine coupures. Van een onzer verslaggevers ALPHEN AAN DEN RIJN Nageoogd door nieuwsgierige dorpelingen dendert de vier me ter hoge dubbeldeksbus door h<A vredige Boskoop. Het ongebrui kelijke, groene vervoermiddel wordt voorafgegaan door een ge luidswagen en gevolgd door een stuk of wat personenauto's. Een metalen stem verkondigt het volk grotè blijdschap: in de 'hoogste bus van Nederland' zit 'het langste Kamerlid', Barend Biesheuvel. De 'Biesheuvel-dag', waartoe de anti-revolutionaire Kamercentrale Leiden deze eer ste april heeft uitgeroepen, is ten slotte ook voor Boskoop aange broken. De metalen stem behoort toe aan Arjos-bestuurder Dick van Vliet, evenals Barend een minnaar van openheid, want zonder omwegen meldt hij het reisdoel van de bus: de bloemkwekerij van Jan Spek, waar de lijsttrekker van de evangelische volkspartij een naar hem genoemde oranje-rode roos zal worden aangebo den. In de bus zelf zweept die roos de gemoederen hoog op. Bij het naderen van de kwekerij barst het dozijn tie nermeisjes dat Biesheuvel deze dag omzwermt, los in gezang. „Rooie ro zen voor Barend", zingen ze, „hij is het wel waard, rooie rozen voor Ba rend, want hij werkt als een paard." Ook Dick van Vliet is zijn emoties nauwelijks meer meester. Hij krijgt een visioen waarin hij de nieuwe sa menstelling van de Kamer ziet. De ARP, meldt "hij, heeft 20 zetels vero verd, een forse winst dus. Het moet aan die roos liggen, de Barend-Bies- heuvel-roos, „de roos", jubelt Van Vliet, „die bloeien zal". Het bezoek aan de kwekerij is dui delijk het hoogtepunt van de „Bies heuvel-dag" in het land van Rijn en Goqwe. Omstuwd door getrouwen trekken mr. B W. Biesheuvel en het Kamerlid dr. C. Boertien op deze dag van dorp tot stad om erachter te ko- 'men met welke noden het kiezersvolk worstelt. Links en (ook wel degelijk) rechts handen drukkend en bemoedi gende woorden sprekend, verkleinen zij de afstand tussen kiezer en geko- In Boskoop kreeg de A.R.- lijsttrekker een exemplaar van de naar hem genoemde roos aangeboden. Biesheuvel bij zijn dubbel dekker zene, tussen Gouda, Boskoop, Leiden, Alphen en Den Haag. De dag is, om half negen 's mor gens, uiterst huiselijk begonnen in de woonkamer van partijgenoot H. Vink in Gouda. Genoeglijk aan een stroop wafeltje knabbelend, laat de montere lijsttrekker Biesheuvel zich in grote trekken informeren over de proble men in de regio die hij zal bezoeken. Iemand oppert dat Biesheuvel iets slaagt er niet in het geschokte ver trouwen van zijn opponent te herstel len. Trouwens, de tijd ontbreekt hem daartoe; er zijn nog zoveel armen die in en buiten Gouda aan bod moeten komen. Concessies zou kunnen zeggen over de slechte wegverbindingen in de Krimpener- waard. Biesheuvel lijkt daar niet wakker van gelegen te hebben, maar zo'n man heeft natuurlijk meer din gen aan z'n hoofd. In elk geval is hij van tenminste één goed voornemen bezield: „Ik beloof niks", roept hij uit. Voor het geval iemand in zijn gevolg hem dat kwalijk mocht ne men, voegt hij eraan toe: „Den Uyl heeft eerst van alles beloofd, maar die is daar ook op teruggekomen". Biesheuvel blijkt woord te houden. Op de kaasmarkt van Gouda, waar hij zijn eerste contact met de kiezer legt, beperkt hij zich tot vriendelijke woorden, steeds vergezeld van een brede glimlach. Na op de stoep van het Waaggebouw een boerenkaas in ontvangst te hebben genomen, maakt hij een praatje met een stoffenkoop- man, die hem complimenteert met zijn televisie-optreden. „Van Den Uyl en Vondeling", meldt de man, „be grijp ik niks, maar u, en niet om u nou naar de mond te praten, hoor, u kan ik tenminste begrijpen". Een oude baas die de lijsttrekker even later tegmoet treedt, is minder goed over het optreden van de evan gelische voorman te spreken. Hij ver wijt hem te heulen met de rijken ten nadele van de armen. Biesheuvel ROTTERDAM Het laatste in de serie concerten voor bejaarden, don derdagochtend in de goed bezette Kleine Doelenzaal. werd zoals gebrui kelijk verzorgd door leerlingen van het Conservatorium, ditmaal door de pianistes Lia de Btuyn cn Marijke Fibbe, benevens een aantal leerlingen van de ritmiek-afdcling. De ritmiek, deze keer vqor het eerst, was op charmante wijze verte genwoordigd met een tweetal korte stukken: een Gigue in d van Handel en „Le petit Nègre" van Debussy. De presentatie was ontwapenend, waar bij de pianobegeleiding werd ver zorgd door Marijke Fibbe. Na nog een bezoek te hebben ge bracht aan een splinternieuw zieken huis in Gouda, waar de verslagge vers, onder wie het Hier-en-Nu-team van de NCRV-tv, niet in de voet sporen van de voorman mogen tre den, omdat deze als „particulier" blijkt te zijn uitgenodigd, is het ge zelschap al weer onderweg naar Waddinxveen. Daar staat een bezoek aan het be jaardencentrum Anne Frank op het programma. Biesheuvel betreedt daar de woonkamer van een va nzijn par tijgenoten, oud-burgemeester War- naar van Waddinxveen, naar wiens mening over de samenwerking met KVP en OHU wordt geïnformeerd. De bejaarde heer Warnaar juicht die coöperatie toe, maar zou wel graag zien dat zijn eigen partij haar identi teit bewaarde. Met een breed gebaar neemt Biesheuvel zijn zorgen daaro ver weg. Iets dieper graaf de discussie die hij omstreeks het middaguur met Leidse studenten in de sociëteit Mi nerva voert. Maar ook daar wordt het de naamgever van de Barend-Bies- heuvel-roos niet al te moeilijk ge maakt. Er wordt wat gehakketakt over de vastgelopen besprekingen met de „klein drie" en de VVD, waarbij Biesheuvel er geen geheim van wil maken, zoals hij zegt, dat hij bij voortzetting van de besprekingen na de verkiezingen consessies zal moeten doen. Dat hij die concessies aan de WD zal doen, maakt hij ook de slechtste verstaander duidelijk. Ook de anti-revolutionaire staats- secreatris van onderwijs, mr. J. H. Grosheide, die aan het tafelgesprek deelneemt, komt er uiterst genadig af. Boertien kan rustig blijven doore ten; de enkele vraag die op zijn bui tenlandse terrein ligt, kan Biesheuvel zonder handomdraai aan. Naamgenoot Na deze intellectuele zijsprong ko men 's middags, in Alphen aan den Rijn, de „gewone" kiezers weer aan de beurt. Het gezelschap bezoekt een masten- en een tricotagefabriek, waar vooral Biesheuvel zich omstan dig laat voorlichten over de vervaar diging van vlaggemasten en onder jurken. De meisjes in zijn gezelschap strooien intussen kwistig met luci fersdoosjes, vlaggetjes en ballonnen, alles uitgevoerd in paars en voorzien van de naam van de partij. Behalve bedrijven komen ook een huisvrouw en een middenstander aan de beurt De huisvrouw, bij wie de lijsttrekker gezellig is komen binnen lopen, deelt zorglijk mee de lasten van de werkende vrouw te zwaar te vinden en de middenstander. Barend Triest („een naagenoot", roept Bies heuvel verheugd, „hoe heb ik het zo kunnen uitzoeken") doet zijn naam eer aan door over de btw te klagen. Biesheuvel hoort alle klachten wel willend en geduldig aan, niet verge tend de klagers op het programma van de ARP te wijzen. Immers, in dat programma komen ze allemaal aan de beurt, de middenstanders, de gehuwde werkende vrouwen, de werkende jongeren, de studenten. Als ze verstandig zijn, laten ze zich bij de verkiezingen door dat programma lei den. Maar beloven kan Biesheuvel ze natuurlijk niets. ROTTERDAM Hoe eer. composi tie staat of valt met de uitvoering, hebben de bezoeker^ van de leerlin gen-uitvoering van het Rotterdams Conservatorium in de Willem Pijper zaal woensdagavond kunnen horen. De jonge pianiste, die daar de „Waïd- steinsonate" van Ludwig van Beetho ven speelde, deed dat technisch be wonderenswaardig en ook wel gevoe lig waar nodig, maar zij miste uiter aard de menselijke diepte, die dit werk zo intens boeiend kan maker- Van Corrie de Raat uit de klasse van Jaap Callenbach is best wat te ver wachten, wat zeker ook het geval is met Anneke Dekker uit diezelfde klasse, die de avond met de „Sonate no. 1 in f" van Prokofieff bliljant ogende. Tussen beide pianocomposities klonken „Vier Siciiaanse miniaturen" door hoboïst Erik Keuning uit de klasse van Simon Houttuin muzikaal en met bravour gespeeld. Na. de pauze speelde Wessel iHenny met warme muzikaliteit de „Sonate in. G voor altviool en clavecimbel" van Benedetto Marcello en liet Al- bertine Carrière uit de klasse van Li lian Lagaay in de „Sonate in F voor altblokfluit" van Loeillet en in de „Partita in c voor sopraanblokfluit" van Telemanr. horen, dat zij het in die oude kunst al heel ver heeft ge bracht. Vol schittering werden zowel de „5 Easy 1 pieces" van Strawinsky door Elies Valkhof en Kees Langeveld als diens „3 Easy pieces" door Cor de Heus en Ben van der Linden alle maal leerlingen, van Lilly van Spen- gen ten gehore gebracht. Daar tus sen in improviseerde een andere leer ling van haar, Gert Schuil, briljant maar wat voortdurend in het forte op thema's van Strawinsky. G. M. Dersjant ROTTERDAM De twaalfjarige Robert de Korver van de Mijnsheeren- laan is gisteren geschept door een auto toen hij met zijn fiets op de Van der Duijn van Maasdamweg reed. De jon den werd ongeveer 50 meter meege nomen op de motorkap en viel toen op het wegdek. Hij is met een hersen schudding en snijwonden aan hoofd en handen naar het Dijkzigtziekenhuis gebracht. VOORBURG Met televisie camera's, schijnwerpers en zeer frequente politiesurveillance wordt momenteel de buitenkant van de nieuwbouw van het Cen traal Bureau voor de Statistiek permanent bewaakt. Zoals be kend ligt in dit complex op de hoek van de Prinses Beatrixlaan een groot deel van de ponskaar ten van de volkstelling opgesla gen. Het CBS wil geen enkel risico lopen dat kwaadwilligen het gebouw binnen kunnen ko men. De totale veiligheidsmaat regelen zijn ongekend groot. Dag cn nacht wordl het leven rond het complex gevolgd door vijf tele- visie-cameras, die op zeker twaalf mol er hoge masten zijn aangebracht. Monitors in. het gebouw registreren alle beelden. Ampex-apparatuur zou de beelden voorgoed vastleggen. Zelfs> bandrecorders he?ft men in het mo nitorcentrum geplaatst De toegang tot deze ruimte is streng verboden. De interne veilig heidsmaatregelen zijn geheim gehou den Wat echter wel vast staat is dat ieder personeelslid van het CBS voor zien is van een speciale pas. Zonder dit toegangsbewijs is het bijzonder moeilijk om binnen te komen. De hoofdingang zit potdicht en wordt pas geopend als de portier weet wat de reden van de komst is. Wil men ie mand in het gebouw spreken, dan moet men een formulier invullen, een zelfde regeling als bij het betreden van militaire terreinen. Heeft men het formulier ondertekend, dan kan men vergezeld van een bode naar de betreffende CBS-medewerker gaan. Het zijn slechts enkelè indicaties, dat men toch zwaar tilt aan de volle dige geheimhouding van de gegevens Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Als iedere medewerker van het Staatsbe drijf der PTT de elastiekjes waarmee hij werkte zorgvuldi ger zou gebruiken, zou het be drijf enkele tienduizenden gul dens per jaar kunnen besparen. De zeventigduizend PTT'ers ge bruiken nu zestig miljoen elas tiekjes niet meer dan twee tot drie keer. De centrale afdeling Postinformatie en ArbeidStechniek van het bedrijf zag dat getal liever verhoogd tot tien keer, om daarmee de bezuiniging van een miljoen gulden die bereikt werd d'oor de omschakeling van touw naar elastiek nog wat te verhogen. Driekwart' van deze honderddui zend kilo wegende berg, gaat aldus een publikatie in het PTT-orgaan „Aangetekend" door de handen van de postdienst. Die dienst stapte in 1969 over op het elastiek Dat rekbare stuk rubber bleek be trouwbaarder dan het touwtje, goed koper in aanschaf en het werkt snel ler. Het doorsnee elastiek vertrekt van een der 2200 postinrichlingen in ons land, gewikkeld um een der drieënveertig miljoen bundels die jaarlijks verzonden worden. Gekomen op het bestemde adres komt het elastiekje terecht in een grote bak van waaruit c? bestellers het elastiekje wikkelen om een van hun bundels of waar het opnieuw ge bruikt gaat worden voor een expe ditie binnen het bedrijf. In handen van de besteller maakt het elastiekje meestal zijn laatste reis door de PTT- wereld. Hierna geraakt het voorwerp of in een vuilnisbak of in handen van een kwaliteitsbewust jongetje dat het PTT-elastiekje best kan gebruiken voor zijn katapult. Slechts de rubber fabrieken zijn momenteel nog gebaat bij deze „verspilling" binnen het PTT-bedrijf. van de volkstelling Lukt het echter toch iemand illegaal het gebouw bin nenkomt. dan is een druk op de knop voldoende om via speciale alarmlij- nen de politie te waarschuwen. Ook de brandweer heeft een spe ciale 'hotline" met het gebouw gekre-, gen. Binnenkort zullen ook de com puterruimten, waar de gegevens ver werkt zullen worden, van een bevei liging voorzien worden. Het is overi gens de bedoeling om alle computer centra van het rijk door middel van. apparatuur te gaan bewaken. Rond het gebouw van het CBS in Voorburg staan ongeveer tien schijn werpers met elk een verliehtingsea- paciteit van 1000 watt. Zowel binnen als buiten hei gebouw wordt de don kerte van de nacht volledig opgege ven. en wel zo, dat de tv-eameras vol ledig kunnen werken. "ROTTERDAM De Ameri-> kaanse celliste Christine Walevska, soliste tijdens het don derdagavond-concert van het Philharmonisch onder Jean Four- net in de Grote Doelen zaal, heeft met haar weerga ve van het concert in a, op. 129, van Robert Schumann terecht een grandioos succes geoogst. Zij bespeelt haar prachtige instru ment, één van de naar men zegt twee bestaande Bergonzi's (uit 1745) op weergaloze wijze: technisch onberis pelijk, met een voortdurende zorg voor een expressieve toonvorming en met een meeslepend temperament. ~>at zij haar keuze op Schumann's jetrekkelijk weinig gespeelde concert liet vallen, pleit bovendien voor haar. Dit stuk is, gelijk trouwens de meeste muziek van deze meester, wars van elk virtuoos vertoon, omdat het alleen gediend is van een op puur poëtische zeggingskracht gebaseerde vertolking. Dit laatste was tijdens de weergave van deze celliste leerling van Gre- gor Piatigorskv. Maurice Maréchal, Pierre Pasquier en Pierre Fournier overduidelijk het geval: haar hèrschepping in de ware zin van het woord, wist het, auditorium van de eerste tot de laatste noot te boeien. De samenwerking met het fijnzin nig reagerende orkest onder Fournet celliste werd nergens overstemd was eveneens van goed niveau, zodat hier een in alle opzichten memorabele prestatie werd geleverd. Na de pauze stond het concert voor orkest (geconcipieerd in de jaren 1950/54) van de Pool Witold Luto- slawski op het programma. Het werd een reproductie, waarvan de vonken afvlogen. Er wordt in dit opus een sterk beroep gedaan op de virtuoze kwaliteiten van vrijwel alle instru mentalisten; men zou het werk kun nen beschouwen als een consequentie van het gelijknamige werkstuk van Bartok (waarmee het met name in de finale een treffende overeenkomst vertoont). Op het emotionele vlak komt de ontvankelijke luisteraar wel iswaar niet steeds aan zijn trekken, maar visueel heeft het bijzonder veel aantrekkelijks door het kundig te genover elkaar stellen door de com ponist van de verschillende instru mentale groepen. Kortom, een in ho ge mate diverterend muziekstuk, dat zijn effect niet mist. Het concert, dat vooraf al op ver heugend peil was geopend met een indringend gespeelde derde Suite in D van Bach, zal hedenavond worden herhaald: men verzuime deze kans niet! P.V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 7