Kronkelredeneringen in
program tegen racisme
Ik wil dominee worden..
WAT DOET DE WERELDRAAD VAN KERKEN?
Uw probleem
is het
onze....
NOG STEEDS MEER
ZENDELINGEN
Piiikstermeiisen praté
verder met baptisteil
COMMENTAAR
Handen vrij
Ulster
MEER BIJBELS
VERSPREID
IN AFRIKA
BEROEPINGSWERK
Een ivoord voor vandaag
Ds. W. Dekkfl,
overleden
UIT DE
KERKBLADEN
i'
door B. Kisjes en H. Kohlbrugge
Omdat de 200.000 dollar van de wereldraad van kerken voor
organisaties van en voor verdrukte rassengroepen het start
schot zijn voor het hele programma ter bestrijding van het ra
cisme, is het goed om de motieven en middelen, waarover nog
veel onduidelijkheid bestaat, nader te beschouwen.
Herhaaldelijk is het steunen
van humanitair werk van be
vrijdingsbewegingen zo uitge
legd, dat hier de vraag of de
kerk al dan niet geweld mag
ondersteunen, niet ter zake doet.
Het is, dunkt ons, toch voor
iedereen duidelijk dat wanneer
de wereldraad met een belang
rijk besluit humanitaire pro
gramma's van de Amerikaanse
regering in Vietnam of van de
Zuidafrikaanse regering voor de
Afrikanen zou ondersteunen, dit
wordt opgevat als een rechtvaar
diging van het geweld van die
regeringen.
Dat „humanitaire doeleinden" zijn
gebruikt om de dlskussies over het
geweld te vermijden en het program
ma van de wereldraad veilig te stel
len, Is erg jammer. Het welslagen van
een programma, of te wei het pres
tige van de wereldraad, mag niet tot
kronkelingen in de argumentaties
voeren. Dat vergroot het vertrouwen
niet.
RACISME?
Een tweede vraag die bij ons naar
boven komt is de volgende: ruim een
derde deel van de eerste 200.000 dol
lar werd bestemd voor diverse be
vrijdingsbewegingen in de Portugese
kolonies Angola en Güinee-Bissao.
Deze bevrijdingsbewegingen zien hun
strijd zelf als een onafhankelijkheids
strijd tegen het kolonialistische Por
tugal. Waarom geeft de wereldraad
hier steunt in het kader van een pro
gramma dat heet: ,,ter bestrijding
van het racisme"? Is kolonialisme een
vorm van racisme?
Eveneens wordt de bestrijding van
een immigratiéwet van Japan die dis
criminerend is onder de naam „ter
bestrijding van het racisme" ge
bracht. Is de Japanse wetgeving in
derdaad „racistisch"?
In een van de belangrijke achter-
grond-publikaties van het programma
van de wereldraad, het boek van
John Vincent „The race race", vinden
we de zin: „Racisme als een univer
seel kenteken van de Europese be
schaving moet worden opgevat als
het meest belangrijke aspekt van het
wereldwijde rassenkonflikt".
Mag je zo over „racisme" spreken
en weten we dan bovendien nog waar
we het over hebben, en wat we be
strijden?
VERSLUIERD
In de definities zijn de geleerden
het er over eens dat racisme een bij"-
geloof is, een soort van pseudo-we-
tenschappelijke leer dat het eigen ras
superieur is aan een ander ras op
godsdienstige (God wil het!) of biolo
gische (de natuur wil het!) gronden.
Racistische theorieën moeten bepaal
de voorrechten en vormen van diskri-
minatie rechtvaardigen. Wanneer een
politiek gebaseerd wordt op dit bijge
loof dan kan dat alleen maar heksen
waan en heksenjagerij als gevolg
hebben. Strijd tegen het bijgeloof is
beslist een zaak die de kerk ter hand
moet nemen, bestrijding van het ra
cisme is daarom ook zeker niet ten
onrechte door de wereldraad ter hand
genomen.
Maar wat doet nu de wereldraad in
zijn programma ter bestrijding van
het racisme? Hij brengt allerlei vor
men van machtsuitoefening onder de
noemer „racisme". De strijd tegen het
kolonialisme, en voor de rechten van
Maori's, Indianen, Eskimo's en alle
mogelijke minderheden wordt samen
gevat onder de titel „ter bestrijding
van het racisme".
Enerzijds ligt hier het gevaar dat
het eigenlijke probleem, namelijk het
racisme als bijgeloof versluierd
wordt: door ons met alle mogelijke
politieke, economische en/of culturele
problemen bezig te houden. Ander
zijds knnnen we door overal rassen
tegenstellingen te zien gemakkelijk
ra&senbewustzljn oproepen en rassen-
bewustzijn schept de goede bodem
voor racisme. In dat geval zou het
programma „ter bestrijding van het
racisme" wel eens een programma
kunnen worden dat racisme „bevor
dert".
OVERTUIGING
Een derde vraag: ds. J. van der
Veen, gebruikt nogal eens het argu
ment dat de wereldraad een plurifor
me strategie moet hebben ter bestrij
ding van het racisme. „Het complexe
verschijnsel van het racisme vraagt
veelvormige bestrijding, telkens ook
afgestemd op de specifieke situaties
en de mogelijkheden". Hiermee wordt
o.a. bedoeld dat men in het ene geval
geweldloze acties, in een ander geval
gewelddadige akties moet ondersteu
nen.
Het lijkt aantrekkelijk, maar wij
geloven niet in deze strategie. De
kracht van een geweldloze houding
zoals die van Helder Camara, M. L.
King en het Christelijk Instituut in
Zuid-Afrika is gelegen in de overtui
ging die er achter steekt: „Het ge
weld dat er is bestrijden met geweld
loze middelen". Wanneer nu één pro
gramma om één bepaald probleem op
te lossen bereid is naast Helder Ca-
Vooral geloofszendingen groeien
Van een onzer verslaggevers
NEW YORK Hoewel in de Verenigde Staten al jarenlang be
weerd wordt, dat de tijd van de zending voorbij is, blijkt in werke
lijkheid het aantal zendelingen nog steeds te groeien.
In totaal werken thans meer dan 33.000 protestantse zendelingen
uit Noord-Amerika overzee. Dat is vijftien procent meer dan tien
jaar geleden.
Wel is opmerkelijk, dat de zendingsorganisaties, die geaffilieerd zijn aan de
nationale raad van kerken, een achteruitgang laten zien van vijftien procent,
terwijl het aantal zendelingen in dienst van „evangelische" organisaties is
gestegen van 8.000 tot 11.800.
De onlangs verschenen negende druk van „North American Protestant Mi
nisteries Overseas" vermeldt meer dan zeshonderd zendingsorganisaties. De
grootsten zijn die van de zuidelijke baptisten (2600 zendelingen) en de
Wycltffe bUbeivetalers (1800).
Het enige dat KVP, ARP en CHU gisteren heb
ben uitgesproken is, dat zij na de verkiezingen wel
weer met de VVD willen praten over de moge
lijkheden van een regeringssamenwerking. Het
verschil met vroeger is dat zij niet uitspreken dat
er ook met de PvdA zal worden onderhandeld,
maar dat ligt uitsluitend aan de PvdA, die met
haar partners in de linkse combinatie immers heeft;
laten weteh dat er met haar niet meer te praten
valt nu 11 maart het gesprek met de christelijke
partijen is uitgesprongen.
De christelijke partijen houden in feite dus op
nieuw de handen vrij en dat is, van hun positie ge
redeneerd, verstandige politiek zeker in een tijd
waarin de aanval, zowel van de kant van de linkse
combinatie van die van de WD op het „confessio-
nalisme" in de politiek krachtiger is dan ooit. Een
regeerakkoord met PvdA c.s. en een intentiever
klaring ten gunste van de WD zouden waarschijn
lijk tot identiteitsverlies voor de christelijke par-
Het vertrek van Chichester-Clark als Noordiers
premier heeft een ernstig partijpolitiek dilemma
toegevoegd aan het historisch-politieke en het so
ciaal-economische dilemma waarvoor Ulster al ja
renlang gesteld is. Binnen de protestantse Unio
nistische Partij is een crisis ontstaan, die met de
vervanging van Chichester-Clark door Faulkner
niet zal worden opgelost.
Sociaal-economisch staat Ulster aan de rand van
een bankroet, als gevolg van extreem hoge werk
loosheid. woningnood, armoede en de onwil van
grote industrieën, zich in dit woelige gebied te
vestigen. Engeland, dat Ulster van oudsher als een
randgebied beschouwt, maakt zelf een economi
sche recessie door, en weigert forse bedragen in
Noord-Ierland te pompen.
De Unionistische Partij, die in dit probleemge
bied de leiding heeft, is min of meer onder Britse
curatele gesteld, omdat ze sinds jaar en dag een
politiek van discriminatie jegens de rooms-katho-
lieke minderheid heeft gevoerd.
Voorheen wist het door middelmatigheid en
provincialisme gekenmerkte bestuur in Ulster zich
staande te houden door steeds weer te hameren
op de constante bedreiging die zou uitgaan van de
staatsgevaarlijke rooms-katholieken die Ulster bij
de Ierse Republiek willen voegen. Nadat dit argu
ment door de Noordierse beweging voor burger
rechten ongeloofwaardig was gemaakt, begon de
Unionistische Partij dan ook in haar voegen te
kraken. Interventie van Londen was nodig, om een
complete burgeroorlog te voorkomen. Een groep
mara een eventuele guerrilla in
Brazilië, naast King de Black Pan-'
thers, naast het christelijk Instituut be
vrijdingsbewegingen van Zuid-Afrika
te ondersteunen, dan is dit geen vol
mondige maar een halve ondersteu
ning.
De wereldraad is geen dokter die
nu eens het euvel dat racisme heet
operatief weghaalt en dan weer met
pilletjes probeert te genezen. Deze
wijze de problemen van vandaag te
beschouwen is niet nieuw. Het is de
ideologie van de moderne „ingenieur"
die zelf boven de problemen staande,
deze wil' oplossen. Wanneer het racis
me een belangrijk gevaar is en
naar mijn mening is het dat dan is
een inzet nodig en geen „pluriforme
strategie".
Het laatste vereist scheidsrechters,
het eerste spelers.
Aan spelers is meer behoefte.
DUSSELDORF In 1970 zijn in
Afrika ruim 8,5 miljoen bijbels en
bijbelgedeelten verspreid, waaronder
7.00.000 complete bijbels. Dat is ruim
tien procent meer dan in 1969.
Dit deelde de Nederlander R. Kijl-
stra, Afrika-secretaris van de wereld
bond van bijbelgenootschappen, mee
op een vergadering 'in Düsseldorf.
Kijlstra coördineert sinds 1968 vanuit
Nairobi het werk van de bijbelge
nootschappen in Afrika. De grootste
groei van de bijbelverspreiding con
stateert hij in Tanzania, Oeganda en
in Angola.
In 150 van de achthonderd talen
van het Afrikaanse continent is de
Bijbel thans geheel of gedeeltelijk
vertaald.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Zeist: W. Radstake te
Rotterdam-Kralingen; te Hoofdplaat:
mej. C. Rozemond, laatstelijk predi
kante te Oosterend-Oudeschild.
Aangenomen: naar Texel-Den
Burg: kand. M. Mulder te Leermens.
Bedankt: voor Urk: C. A. Helms te
Delft.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Boskoop: Joh. Kruis
te Zwaagwesteinde.
GER. GEMEENTEN
Beroepen: tè Zoetermeer: H. Rijk-
sen te Gouda.
teien hebben geleid en daarmee mogelijk het begin
van de vorming van twee grote, maar vage machts
blokken hebben betekend.
De PvdA streeft deze tweedeling met wat groter
ongeduld na dan de WD, al wordt ook bij de libe
ralen de voorzichtigheid wel eens uit het oog ver
loren. Zo heeft de heer Geertsema in oktober vorig
jaar in de Tweede Kamer gezegd dat het voor het
aanzien van de politiek „bijzonder slecht" zou zijn
„als wederom de confessionele partijen tot na de
verkiezing zouden wachten met het uitspreken van
een voorkeur voor politieke samenwerking en als
wij weer zo'n toch eigenlijk beschamende ver
toning zouden krijgen
Het is jammer voor de heer Geertsema dat het
eigenlijk toch weer zo gaat lopen. Hij zelf zal trou
wens wel niet thuis blijven als er na de verkiezin
gen moet worden onderhandeld. Hij komt zij het
misschien alleen met het schaamrood op de kaken.
gematigde, maar van de rest van de protestantse
kiezers geïsoleerde Unionisten kreeg de kans de
achterlopende klok zo niet gelijk, dan toch voor
uit te zetten. Het onbehagen, hierover bij de rech
tervleugel ontstaan, werd versterkt, doordat de
leiding van de Beweging voor burgerrechten in
handen kwam van voorstanders van een verenigd
Ierland en de recente golf van terreur kon worden
toegeschreven aan het verboden Ierse Republikein
se Leger.
Geen wonder, dat Chichester-Clark zich ten
slotte alleen nog staande meende te kunnen hou
den, als hij de rechtervleugel een krachtiger op
treden tegen extremisten in het vooruitzicht stel
de. Maar dat werd door een Londens veto ver
ijdeld.
Voor Chichester-Clarks opvolger blijven de pro
blemen ongewijzigd bestaan. Alleen als Londen
hem een drastische actie toestaat, zal de nieuwe
Noordierse premier kunnen rekenen op ruime steun
van zijn naar rechts opgeschoven partijgenoten.
Tenzij Londen de rechtervleugel van de Unionis
tische Partij tot matiging weet te pressen. Tegen
deze achtergrond moet het voorzichtige En
gelse dreigement, de Noordierse zelfstandigheid
op te heffen, worden gezien. Hiermee speelt Lon
den echter een gevaarlijk spel, want op deze ma
nier versterkt het de positie van hen die Ulster
eenzijdig onafhankelijk willen verklaren. En het
behoeft geen betoog, dat dit onmiddellijk een
bloedige burgeroorlog zou kunnen veroorzaken,
waarin zich ongetwijfeld ook de Ierse Republiek
zou mengen.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. gelijktijdig. 10. toile
tartikel. 11. bergplaats, 12. voorvoegsel,
14. zwarte kleverige stof, 16. wig, 17.
boom, 19. bloei wijze, 21. muzieknoot, 22.
zichtbare ader van een blad, 24. vlies,
vel, 26. opgegeven werk, 28. doorweekt,
31. vervoermiddel, 33. doortochtgeld, 35.
landbouwwerktuig, 37. makker, 39.
voorzetsel, 40. plechtige gelofte, 42. tooi,
44. muziekinstrument, 45. niet gespan
nen.
Verticaal. 2. pers. voornaamw., 3.
omslag, 4. plaats in Zweden. 5. scheik.
element. 6. vaartuig, 7. bloedhuis, 8. tel
woord, 9. wortel, 13. oevergewas. 15.
hoofddeksel, 18. latwerk, 20. kippenloop,
23. boerderij, 25. smal stuk hout, 27. zui-
velprodukt, 29. houten vat, 30. streek op
de grens van N.Br. en Limburg. 32.
Turkse tarwe, 34. stuk stof, 36,scheep
stouw, 38. achting, 41. lidwoord, 43.
rondhout
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1. mode, 5. abbé, 9. portaal, 11.
akela, 13. Osaka, 15. mare, 17. Sara, 1&
ana, 19. lanital, 21. Aaron, 22. graniet, 24.
sek, 26. eind, 27. stee, 28. Medea, 30. stele,
31. ervaren, 32. Use. 33. ikon:
Vert. 2. opera, 3. dole, 4. era, 5. a.a.0.6.
basiin, 7. blaat, 8. lama, 10. kaal, 12. ka
narie, 14. krakeel, 16. karet, 19. lai, 20.
not. 21. anders. 22. gems, 2i Andel, 24.
steno. 25. keet, 27. stek, 29 avé, 3a Sri.
KWARTET I TROUW
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
D.,rdts Dagblad
Trouw
Commissie van hoofdredactie:
J. de Berg (voorzitter),
H. P. Ester, G. J. Brinlanan,
J. van Hofwegen.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Kan u ook zeggen, wie
Prinses Elsa was? Stamde zij uit eeci
vorstenhuis? Zij heeft verschillende
boeken geschreven o.a. „Purper",
„Bloedtranen". „Een omfloerst dia
deem", „Het hoogste geluk", „Een
vorstelijke balling", uitgegeven door
uitgeverij G. J. Slothouwer, Amers
foort. Helaas zijn deze boeken ner
gens meer te krijgen.
Antwoord: De uitgeverij Slothou
wer te Amersfoort is reeds lang ver
dwenen. U heeft een kans de boeken
te krijgen bij een bekende handel in
tweede-hands-boeken. De naam
prinses Elsa is een pseudoniem en
we kunnen de werkelijke naam van
de schrijfster niet vinden. Misschien
kan een lezer ons inlichten.
Vraag: Mijn familie bezit een ets
van het interieur van de St. Lau-
renskerk te Rotterdam, vermoedelijk
uit 1754. Er op staat Van Buuren en
er is ook nog een getekend mono
gram, dat op dezelfde naam wijst.
Zou deze prachtige ets met orgel-
front en preekstoel, kroonlampen
met kaarsverlichting, koorhek en pi
laren en met doorkijken nog veel
waarde hebben?
Antwoord: Ongezien is dit moei
lijk te beoordelen. Als het werkelijk
een oude ets is, zeker wel. Het is
vrij gemakkelijk de ets te laten be
zien In een museum van een der
nabije grote steden.
Vraag: Er is tussen mij en de
voorzitter van de raad van arbeid
een verschil over een verjaarde kin
derbijslaguitkering betreffende de
jaren 1966/67. Deze zijn niet aange
vraagd, dus verjaard. Wel werden
het derde en vierde kwartaal van
1970 in oktober met een royaal ge
baar nog uitkekeerd, Dit is een
vreemde zaak voor mij.
Antwoord: Volgens de wet ver
jaart de kinderbijslag na verloop
van meer dan drie jaren na het ka
lenderkwartaal, waarop de aanvraag
betrekking heeft. Naar uit uw brief
valt op te maken was er na het
tweede kwartaal van 1967 meer dan
drie jaar verlopen, voordat er een
aanvraag werd-ingediend. De moge
lijkheid is er een voor beroep vatba
re beslissing aan te vragen. Daarop
staat aangeduid, waar en hoe u in
beroep kan gaan. Ons inziens echter
heeft dit generlei zin.
Bisschoppen bidden
niet voor patriarch
ATHEINE Vijf Griekse orthodoxe
bisschoppen riskeren afzetting, omdat
zij in de eredienst niet langer bidden
voor patriarch Athena goras van Kon-
stantinopel. Zij misprijzen in de pa
triarch diens streven naar toenade
ring tot de Rooms-Katholieke Kerk.
Soms is het jammer dat er hoofdstukken in de bijbel1
staan. Neem bijvoorbeeld het einde van Johannes 13
begin van Johannes 14. In het laatste vers van hoofd:
wordt Petrus geióaarschuwd dat hij zijn Heer zal ver1
nen. In het eerste vers van hoofdstuk 14 wordt tot die:
Petrus gezegd: „Uw hart worde niet ontroerdin hi
mijns Vaders zijn vele woningenIk ga heen om u
te bereiden". Door de hoofdstukverdeling dreigen we
geten dat de „u" van die belofte, tevens „gij" van de
schuwing is, Petrus. Maar zo samengetrokken ligt hii
prachtige troost. De Heiland confronteert Petrus mt
falen. Maar dan wordt Hij niet boos, dan gaat Hij niet di
dan horen we niet van „Wee u, wee u", maar dan komi
belofte dat de Heer Petrus niet zal verloochenen. Pet-
de Heer drie maal verloochenen en toch zal Christus ooi
hem een plaats bereiden iri het Vaderhuis. De Heer gaj
mers niet Zijn Via Dolorosa voor goede mensen. De he
niet de plaats voor de besten van deze wereld. Hij ster
falende mensen en in de hemel is er plaats voor de slee
van deze wereld.. Want Christus is gekomen om zondcA
redden en zalig, gelukkig te maken.
We lezen vandaag: Jesaja 49 vers 8 tot 13
Ook op plaatselijk niveau
lei
Van een onzer verslaggevers
EDE De algemene vergadering van de broederschap K,
pinkstergemeenten heeft de uitvoerende raad gemachtigd, im
gesprek met de unie van baptistengemeenten voort te zef,e
Getracht zal worden dit gesprek baptisten-pinkstermensen if^
komende twee jaar ook op plaatselijk niveau te realiseren
Op deze algeme'ne vergadering, die
twee dagen duurde, waren 73 afge
vaardigden en buitengewone leden en
enkele gasten uit Duitsland en de
Verenigde Staten. Tijdens de verga
dering werd bekend gemaakt, dat
rev. R. L. Leach, directeur van de
centrale pinksterbijbelschool in Den
Haag, in de loop van dit jaar wordt
overgeplaatst naar een bijbelschool in
Californië als directeur van het zen
dingsprogram.
Rev. Leach wordt opgevolgd door
rev. D. Richards, die al twee jaar als
leraar in de centrale pinksterbijbel
school werkzaam is. De officiële taak-
overdracht zal 12 juli zijn, wanneer
de zeven studenten van de derde klas
worden uitgezonden, die hun opleir
ding hebben voltooid.
De uitvoerende raad werd gemach
tigd bewijzen van toelating resp. vol
ledige erkenning te verstrekken aan
46 predikant voorgangers, evangelisten
en pastorale medewerkers. Verder
werd besloten het districtswerk in de
vier districten uit te breiden door
aanstelling van een gekozen dij
secretaris. n y
De uitvoerende raad, die wen"p
kozen, bestaat uit J. J. Frinsch,
meen voorzitter, ds j\. H. An
tweede voorzitter. A. van Poleii
meen secretaris, J. VerwoertL^'
ningmeester en W. van Beek.
secretaris-penningmeester. gi
gir
NOORDWIJK Vannacht ij
leden ds. W. Dekker, gerefoii^
predikant te Noordwijk-Binnfl-
bereikte de leeftijd van 43 ja;
Dekker heeft een langdurig zj
gehad. In 1967 ging hij mei
vroegd emeritaat. Hij verrichte
dien hulpdiensten. Voor ds. I
predikant in Noordwijk werd_v
hij tot september 1959 in IJlsti
In Nieuw Ruimzicht, het
maandblad van de vereniging
Hervormd Opleidingscentrum
te Doorn, schrijft ds. D. J.
Karres over problemen rondom
voorlichting over en werving
voor het domineeschap. Hier is
het begin van zijn verhaal:
„Een jongen, die tegenwoordig-.te
gen zijn vader zegt: „Pa, ik zou wel
voor dominee willen studeren", is er
bijna zeker van met uitbundig ge
lach begroet te worden". Dit citaat is
niet zo maar weggelopen uit het een
of ander zeer kritisch artikel in een
scholieren- of studentenblad van nu.
Het is te vinden in „De Hervor
ming", orgaan van de Nederlandse
Protestantenbond, en wel in de jaar
gang 1877!
Het dient hier enkel om u een
glimlach om de lippen te leggen en
tot de conclusie te brengen dat de
eerste lachers het niet het beste
doen, dat „nieuwe ideeën" in deze
tijd meestal geen echte vondsten
zijn en dat blijkbaar de kerk heel
wat stootjes kan verdragen, zonder
ten onder te gaan.
Toch blijkt ook nu de voorlichting
over en de werving voor het predi
kantsambt geen eenvoudige zaak te
zijn. Dat merken we het best in de
interkerkelijke voorlichtingscommis
sie, waarin rooms-katholieken, gere
formeerden en hervormden samen
werken. Daar ontdekken we tevens
dat het hier niet gaat om een eigen
kerkelijk probleem, maar dat het in
de verschillende kerken wezenlijk
gelijk ligt.
Een verzoek bv. om samen een
brochure te schrijven over „De theo
loog" moesten we eenvoudig uitstel
len vanwege de onduidelijkheid van
dit moment en toen ik dat de
redacteur van de serie
beroepen-monografieën meldde ver
baasde hem dat niet Want net tevo
ren had hij een instituut voor psy
chologie opgebeld en ten antwoord
gekregen: „U spreekt met de bezet
ter".
Ook de voorlichting over het pre
dikantschap én het priesterschap
van morgen, die vooral tot de doel
stelling van deze commissie behoort,
blijft een zaak van afwegen en zoe
ken".
Maar... deze moet 9.45 uur geëindigd
zijn, omdat ik 10.00 uur in Y moet
zijn. De gangbare, zeer uitvoerige,
liturgie kan dus niet gevolgd wor
den. Het wordt dus zo laagkerkelijk
mogelijk. De liederen die gezongen
worden, zijn: (volgen vier liederen)".
Commentaar: dit moet wel een
heel slechte dominee geweest zijn!
Want van "de ene gemeente racen
naar de andere, dat is nog tot daar
aan toe, dat kan een noodsituatie
zijn, die overigens ook niet te vaak
moet voorkomen: dan kan een
ouderling echt beter een preek lézen.
Maar, om ongenuanceerd met
dezelfde preek twéé huizen binnen
te vallen, zonder in te gaan op het
zo-gewend-zijn van de gemeente,
dat is zonder meer lui, dus onver
geeflijk!
Men kan over een pericoop 30 mi
nuten preken, maar' men kan uit
gaande van diezelfde pericoop
ook in 5 minuten het wezenlijke
zeggen, daarvan zijn zo langzamer-
hand voorbeelden te over! Wel is het
zo, dat de 5 minutenpreek méér
voorbereiding kost.... maar ja, no
blesse oblige...!
Twee huizen betekent gewoon:
twee preken., de juiste volgorde is
n.l. nog altijd: de „gangbaarheid"
van de plaatselijke .gemeente, en dan
de gasterende dominee! Hij komt
letterlijk „te gast" en heeft zich te
houden aan de regels van het huis.
Een kerkeraad. die deze grondregel
niet zorgvuldig aanhoudt, moet zich
schamen, want zij levert haar ge
meente uit aan de grillen en grollen
van een komende en gaande man!
Zo kan een gemeente niet gebouwd,
gesticht worden' Als u de kerk in de
kortste keren wilt afbreken, moet u
van het bovenstaande een systeem
maken! Zo wordt iedere ontwikke
ling teniet gedaan.
Wie dit commentaar niet gelooft,
moet stéllig het boek van Van Ruler
(over de kerkgang) lezen!"
„Ik ben blij met de voorge:
wijziging. Toch niet helemaal,
formulering blijf ik ongelukkig
den. Het gaat om een veren igini
van die vereniging wordt gezegd,! 1
ze staat op de grondslag van,n
evangelie van Jezus Christus. I di
In de statuten van alle moge!
verenigingen vindt men iets sooi
lijks: de vereniging staat op del
dem of op de grondslag van de
lige Schrift!
Ik ben altijd geneigd te vraj
hoe doet zo'n vereniging dat?
In de bijbel wordt over het
ment van de gemeente (geen vei
ging) gesproken. De gemeente v,
gebouwd op het fundament vai
apostelen en de profeten en
Christus Zelf is de hoeksteen,
wordt ook wel gezegd, dat J! 7
Christus het fundament is. De
meente staat niet op dit fundanij-j
maar wordt er op gebouwd, lx
"kan en mag wel zeggen, zoals Pathj
doet, dat wij op dit fundament
wen, maar er op staan? Dit wfW(
klinkt voor mijn besef te eiLn
machtig en te statisch. Dat is &Q
het geval als het om het evanL.
van Jezus Christus gaat. U
Het evangelie is een boodsd c
die verkondigd wordt. Die boodsU
mogen wij horen. Wij mogen erLn
gehoor aan geven. Luisteren enk
hoorzamen r\
Maar staan op de grondslag L
de goede boodschap? j j
Met een schijn van recht kan
tegen mij zeggen, dat ik spijkeii
laag water zoek en best begrijpf"
het' bestuur bedoelt.
Tegen deze beschuldiging vert
ik mij: als het om ons geloof gaal
het nauw en moeten we duldl
zeggen wat we bedoelen. De r.ie
formulering is mij te „fundamen
listisch. Ze wordt in feite nogi
paald door een verleden, waai!
men toch in de nieuwe formulé
wil afrekenen. Ze is mij ook tel
tisch. Let op het woord staan! 0
geen beweging in en daar is h<
juist om te doen.
Het evangelie van Jezus ChrK',
is geen grondslag, maar een
schap.
1(
1'
Op een boodschap kan ik ]g
van een vereniging maar te zwi|e°
niet staan. 97
Een boodschap kan ik alleen n
Liturgie
De kerkmusicus Frits Mehrtens,
eindredacteur van „Musica pro Deo",
uitgave van de hervormde com
missie voor kerkmuziek, plaatste dit
„gruwelbericht":
„Onderstaande briefkaart kreeg
één onzer collega's van de rondpre-
kende, dienstdoende dominee:
a s. zondag zal ik de dienst
van 9.00 uur m de X-kerk leiden.
Grondslag
tk
De vereniging, waarvan de Vrije
Universiteit te Amsterdam uitgaat,
heeft haar basis nieuw geformu
leerd: men zegt niet meer dat de
vereniging staat op de grondslag van
de gereformeerde beginselen, maaT
op de grondslag van het evangelie
van Jezus Christus. In het maand
blad Voorlopig schrijft dr. J. J. Bus-
kes hierover:
horen en er gehoor aan geven.
Maar misschien komt er na
loop van tijd nog weer een wLcI
ging, die in de wijziging van
toch eigenlijk al ligt opgesloten.
De geschiedenis van de VU a
om de waarheid van deze, mijn
ste, opmerking te illustreren.
De VU ls op weg.
De VU ls onderweg.
De voorgestelde nieuwe
ring 1s, gelijk elke menselijke
mulering „voorlopig".
fori Ar p
ïlijke Jet