SLOTACTIE PALAVER Moskou? MIKT OP VIER TON ZEVEN VRAGEN BU 200.000 DOLLAR Nederlands episcopaat stomverbaasd in Rome Negen buitenlanders op onduidelijke gronden uitgewezen Invaliden overbelast Solistenconcert I in Kleine Zaal Na het praten en feesten nu het doen R.k. bisschop Hervormde Synode zit nog met de auteursrechten REROEPrVGSWERK In Staphorst weer drie patiëntjes Fiet en Frans: een lachertje Een woord voor vandaag Met paspoort op vakanti Journalistiek en wethouderschap niet verenigbaar door ds. A. A. Spijkerboer Uw problee is het onze.. ROTTERDAM Het programma van het solistenconcert Ivan de Kunststichting, donderdagavond in de Kleine Doelenzaal. was geheel afwij kend van het eerder aangekondigde. Had eerst al fluitist Paul Verhey (be geleid door Rudolf Jansen) van mede werking afgezien, nu was pianiste Agnès Benoist ook nog ziek gewor den Gelukkig werden fluitist Raymond Delnoye en pianist Istvan Hajdu die het duo Verhey-Jansen reeds zouden vervangen bereid gevon den de gehele avond voor hun reke ning te nemen. Het programma, dat overwegend Frans getint was, werd ingezet met de prille sonate in F, KV. 13 van Mozart, waarin naast goed ensemble- werk van beide partners vooral de fraaie toon van Delnoye te bewonde ren viel. Laatstgenoemde speelde hierna op sublieme wijze het altijd weer treffende „Syrinx" van Debus sy. Overigens viel het hier weer eens op, hoe gevaarlijk de akoestiek van deze ruimte wel is: men hoort letter- lijk alles, dus ook elk bijgeluid! Het duo rondde het eerste gedeelte van het concert af met een in alle opzichten geslaagde versie van de lu- ciede sonate van Francis Poulenc, die terecht veel applaus verwierf. Na de pauze werd dit hoge musi- ceemiveau uitstekend volgehouden in de „Jouers de flüte" van Roussel, een reeks van vier rake typeringen met o.m. de geestige „Tityre" en de char mante „Mr. de la Péjaudie". Van onze landgenoot Pijper prijkte vervolgens diens éénling-sonate op het program ma, die een geanimeerde en fijnzinni ge vertolking kreeg van de heren Delnoye en Hajdu, die daarop de avond besloten met de genuanceerd gespeelde Fantasie op. 79 van Gabriel Fauré. Het publiek liet de musici evenwel niet gaan, alvorens nog een toegift afgedwongen te hebben. „Palaver zou niet compleet ge weest zijn. als we zouden zijn geble ven in het stadium van praten met elkaar. Er moest ook wat gedaan worden", zegt Willem van Tuyl, de penningmeester van „Jeugd en Bij bel". Protestanten en rooms-katholieken werken in deze stichting samen Daarom heeft men bewust vier ge meenschappelijke bijbelprojecten ge adopteerd. Het geld is bestemd voor bijbelverspreiding in Tsjechoslowa- kije, Indonesië en Chili en bijbelver taling in Mozambique. „Wij hebben deze actie willen los koppelen van het feest van 2 januari, omdat we het niet juist vonden, als de mensen onder de invloed van het moment hun portemonnee hadden opengetrokken. Wie geeft, moet dat gemotiveerd doen. Het gaat er niet alleen om, geld bijeen te harken. Wij willen tegelijk door deze actie het be grip voor deze landen en voor het bijbelwerk vergroten", aldus van Tuyl. REBUS Om te beginnen is er een vier we ken durende rebusactie in de om roepbladen van de NCRV en de KRO. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Kardinaal Alfrink, de bisschoppen Zwart kruis en Möller, alsmede de Haarlemse vicaris Kuypers zijn midden januari eigenlijk voor niets naar Rome geweest. Dit is zondagavond in de KRO-radio- rubriek Kruispunt medegedeeld. Volgens gemaakte afspraken was er een beraad, waarin onder andere de mogelijkheden van pastoraal werk voor de gehuwde priester zouden worden bezien. Het beraad duurde vijf dagen. Tijdens het slotgesprek, waarbij van de kant van Rome de kardinalen Seper, Wright en Garonne aanwezig waren, werd tot grote verbazing en duidelijke ergernis van de Neder landse bisschoppen een kant en klaar stuk aangeboden Daarin was alles over de pastorale arbeid van de gehuwde priester vast gelegd. de beperkingen inbegrepen. Hieruit bleek, aldus de mededeling via de KRO-rubriek. dat kardinaal Alfrink en de andere bisschoppen voor overleg naar Rome waren ge gaan, terwijl de zaak-zelf al voor hun komst was geregeld. Er werd collegialiteit gesuggereerd, waar alleen van autoriteit eesoroken kan worden. Kardinaal Alfrink, zo meldde de KRO. schijnt voor zijn er gernis geen andere woorden te heb ben kunnen vinden dan „Hoe is het 1n godsnaam mogelijk?" Op zijn uitdrukkeliik verzoek werd de kardinaal de volgende dag nog maals door paus Paulus ontvangen. Hem werd toen toegezegd, dat het stuk dat intussen is gepubliceerd wat Nederland betreft met enige soepelheid zou worden toegepast Daarvan is nog niets gebleken, aldus de KRO. M«nr. Jansen in ziekenhuis ROTTERDAM De Bisschop van Rotterdam, mgr M. A. Jansen is in het O.L.V. Gasthuis in Amsterdam opgenomen, vermoedelijk met pleuri tis. Hij zal hierdoor niet aanwezig kunnen zijn bij de wijding van dr. mgr. A J. Simonis tot zijn opvolger. Bij deze plechtigheid zou mgr. Jansen afscheid n^men. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Palaver, de grote jeugdma nifestatie rond de Bijbel, is zijn derde fase in gegaan. De eerste fase was bet gesprek over de Bijbel aan de hand van het Praatboek. Toen kwam het grote muziekfestijn op 2 januari in Utrecht. Na het praten en het feesten nu het doen. Voor 1 juni wil de stichting .Jeugd en Bijbel" 370.000 gulden bij elkaar hebben ten bate van de bijbelverspreiding in de wereld. gracht 366, Amsterdam; tel. 020 - 243798. De informatiemappen kunnen besteld worden door ƒ3,50 per stuk over te maken op giro 425400 van het Nederlandsch Bijbelgenootschap te Amsterdam. Wil men direct een gift zenden of een eigen actie organiseren, dan kan dat bij de Crediet- en Effectenbank te Utrecht (giro 75651) ten gunste van de stichting „Jeugd en Bijbel", met eventueel vermelding voor welk van de vier projecten het geld is bedoeld. GRONINGEN De synode van de hervormde kerk stelt alles in het werk om te voorkomen dat het rijks bureau BUMA (heffing auteursrech ten e.d zijn plan om ook de kerk zang te belasten, ten uitvoer kan brengen Dit bleek zaterdag op een vergade ring van de Bond van Christelijke zang- en oratoriumverenigingen in Groningen. Een dergelijke belasting zou de hervormde kerk jaarlijks on geveer ƒ350 000 gaan kosten. Sommi gen vonden dit „onduldbaar, onhoud baar en onuitvoerbaar". Maar het be stuur liet weten dat men, als de strijd wordt verloren „de keizer wat des keizers is dient te geven". Plattelandsjeugd helpt Dahomey aan ossen EDE De Nederlandse Christe lijke Plattelands Jongerenbond heeft een deel van een ontwikkelingspro ject van de F.A.O. in Dahomey ge adopteerd. Op de jaarvergadering van de NCPJ is besloten hiervoor 70.000 gulden op tafel te brengen. Voor dit geld zullen de komende drie jaar 2000 koppels ossen worden gekocht. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Huizen (N.H.), T. van 't Veld te Waddinxveen. Aangenoemen: naar (toez., zieken- huispred.), J. J. Ph. Valeton te Vrie- scheloo; naar Zwijndrecht, J. Mans- velt te Woudsend Bedankt: voor Dordrecht en voor Zwolle. A. Goover te Delft. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Midsland/West-Ter- schelling, kand. E. J. van 't Riet te Midsland. die dit beroep aannam; te Lollum-Waaxens, kand. J. de Vries te Lollum die dit beroep aannam GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Ermelo. R. T. Urban te Ferwerd en Hallum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Klaaswaal, A. Breg- man te Rijssen; voor Terwolde, P. Blok te Dirksland. Dat is gedaan in de hoop, een heel nieuwe groep mensen in het werk van de bijbelgenootschappen te inte resseren. De oplossing moet met minstens één gulden worden ingezonden. Wie alle vier de rebussen goed oplost, heeft kans een droomreis voor twee personen naar Indonesië te winnen. Andere prijzen zijn televisietoestel len, radio's, grammofoons, wasmachi nes, vulpennen, en vooral ook artis tieke gebruiksvoorwerpen uit de Der de Wereld. Daarnaast hopen de bestuursleden van „Jeugd en Bijbel", dat jongeren groepen, scholen en dergelijke overal in het land acties op touw gaan zet ten, die zich richten op een van de vier projecten. Een dergelijke actie van een jongerengroep in Aalten heeft reeds 3500 gulden opgebracht Ten behoeve van deze acties worden er van het bijbelwerk in elk van de vier gekozen landen documentatie mappen gemaakt. Het bijbelcomité in Tsjechoslowa- kije kan 100.000 bijbels drukken, mits papier en bindmateriaal (een gulden per bijbel) van elders komen. Chileense christenen hebben 100.000 gulden gevraagd om 100.000 exempla ren te kunnen drukken van „Het Nieuwe Testament in hedendaags Spaans". In de bijbeldrukkerij in Bogor Indonesië, zijn dringend meer druk persen nodig om aan de geweldige vraag naar bijbels te voldoen. Eén drukpers kost 100.000 gulden. In Mozambique wil Palaver het werk van de bijbelvertaling steunen. De gemiddelde kosten per vertaler per jaar zijn 1750 gulden. Tien verta lers kosten voor vier jaar 70.000 gul den. Dat betekent een Nieuw Testa ment in de Ron ga-taal. WERKPLAATS De actie loopt tot 1 juni en dat is dan het definitieve einde van Palaver '70. Wel zijn er plannen om in Am sterdam een soort continue bijbel- werkplaats voor jongeren te creëren, een permanent centrum voor infor- nvatie, discussie en actie. Het adres van de actie is Heren- Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. plant, 5. bevel, 8. rustoord, 9. smart, 10. kolenemmer, 11. grootste IL dichter. 12. oliehoudend zaad, 13. sub loco (afk.), 16. aardrijks kundige aanduiding, 18. keukengerei, 20. opstandeling, 22. teken in de dieren riem, 24. leuk, 2S. kledingstuk, 26. ver nis, 27. boek met kaarten. VerticaaL 1. deel van de hals, 2. landstreek ln Griekenland, 3. naam of opschrift van een boek. 4. Emeritus (afk.), 5. vreemde munt, 6. niet goed doorbakken, 7. meisjesnaam. 9. jong schaap. 11. zuidvrucht, 14. soort kers, 15. man. 17. meisjesnaam, 18. wig. 19. schaapkameel. 21. afval van steen, 23. verkeerd. 25. district (afk.). OrLOSSING VORIGE puzzel Hor. 1. karet, 4. palet, 7. keper, 9. rela tie. 11. ober. 13. ader. 15. Sri. 16. ent, 17. ego. 18. sar, 20. bee, 22. Amer. 24. bars, 23. mirabel. 28. tafeL 29. priem, 30. agger. Vert 1karos, 2. eker, 3. tel. 4. pet. 5. aria. 6. taart, 8. paragraaf, 9. rei, 10. Ede, 12. braam, 14. enter. 18. salep, 19. rem, 2a bal, 21. ester. 23. rite, 24. Belg, 26. ram, 27. Bea. Kardinaal Alfrink, zoals hij ver leden jaar terugkwam na zijn bezoek aan de paus. STAPHORST Het aantal met poliovirus besmette kinderen in Stap horst is dit weekeinde met dTie geste gen. Het zijn drie jongetjes, allen uit Staphorst, een van twee en twee van drie jaar oud. Het totaal aantal patiëntjes bedraagt nu 25, de twee overleden kinderen meegerekend. Bo vendien is er nog een twijfelgeval. Het drietal is in een ziekenhuis op genomen Van een is de toestand ern stig. Dokter T. Landheer, de genees kundig inspecteur voor Overijssel, is over de totale situatie nog steeds met zorg vervuld. Op de twaalfde maart vijf gevallen erbij, op de dertiende drie en op de veertiende nog een twijfelgeval wijst erop, dat de polio explosie nog geenszins is ingedamd, zo zei hij. „Alles is gedaan, wat ter bestrij ding gedaan kon worden. Het is nu verder werkeloos afwachten. Als ik zeg dat ik met zorg vervuld blijf, dan ben ik misschien pessimistischer dan collega's elders in den lande. Maar zolang er niet een aantal dagen is verstreken zonder dat er patiëntjes zijn bijgekomen, kan ik nu eenmaal moeilijk optimistischer zijn." Cellist Vogtschmidt (88) overleden AMSTERDAM Joep Vogt- schmidt cellist en kunstschilder, is in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden. Hij was 65 jaar. De heer Vogtschmidt heeft als solo cellist deel uitgemaakt van het Radio Kamerorkest. Verder speelde hij in het Sweelinck, Ekster- en Gaudea- muskwartet. Om gezondheidsredenen had hij zich echter de laatste jaren uit het actieve muziekleven terugge trokken. Ook als schilder had Joep Vogtschmidt bekendheid, het Utrechts museum bezit Werk van hem Metropoliet in Rome ROME (AFP) De metropoliet van Leningrad en Nowgorod, mgr. Niko- dim, heeft in het weekeinde een par ticulier bezoek aan Rome gebracht. Hij kwam als waarnemend voorzitter van de „Christelijke conferentie voor de vrede", die in Praag is gevestigd Naar verluidt had de metropoliet za terdagavond een gesprek met de Ne derlandse kardinaal J. Willebrands, die hoofd is van het Vaticaanse se cretariaat voor de eenheid onder de christenen. Mgr. Nikodim reisde zon dagochtend door naar Oost-Berlijn. De „Christelijke conferentie voor de vrede" zou de mogelijkheid onderzoe ken van de vestiging van een afde ling in Rome. WARSCHAU Tijdens zijn be sprekingen in Moskou zou het hoofd van de afdeling openbare zaken van het staatssecretariaat van het Vati- caan, mgr. Casaroli, hebben voorge steld om een rooms-katholieke bis schop in Moskou te benoemen. Deze bisschop zou een dubbele functie hebben, namelijk bisschop voor de rooms-katholieken in Rus land en onofficieel vertegenwoordiger van het Vaticaan bij het Kremlin. Aldus meldt de Poolse journalist Ignacy Krasicki, die in Polen geldt als een deskundige op het gebied van kerkelijke vragen, in het dagblad Trybuna Robotnicza. De autoriteiten in Moskou zouden de voorstellen van het Vaticaan „zakelijk en zonder vooringenomenheid" opgenomen en als „constructief" gewaardeerd heb ben. De bisschop zou geen jurisdictie hebben in Estland, Letland en Litou wen, omdat daar nog een eigen hiër archie is. ROTTERDAM In het Piccolo theater brachten Fiet en Frans Kos ter donderdagavond voor zo'n dertig belangstellenden de Rotterdamse pre mière van hun nieuwe cabaretpro gramma. Eigenlijk een moedige daad van het echtpaar Koster, want zelden is een cabaret door pers en publiek zo slecht ontvangen als dit program ma, dat in het najaar in Amsterdam gelanceerd werd en dat nu maar liefst drie volle weken in Roterdara moet gaan draaien. Het spijt ons om het te moeten zeggen, maar wij zijn bang dat Fiet en Frans het nog geen week in het intieme Piccolotheater zullen uit houden, want het programma dat z\j brengen ligt artistiek gezien op zulk een laag niveau dat zelfs de meest fervente aanhanger van alles wat met cabaret en show te maken heeft teleurgesteld zal worden. Er schynt na de eerste slechte ont- vangst het nodige aan het programma gedokterd te zijn, de nadruk zou voor al op Fiet komen te liggen, van dit alles hebben wij maar weinig ge merkt. Frans vertelt grollen, speelt korte sketches en zingt een paar liedjes die eenvoudig niet meer kunnen heden ten dage. Voorbeelden: een meer dan smakeloos wiegeliedje, een fantasie loze presentatie van o.a. de sport vrouw van het jaar, het living the atre en een platvoerse tekst over een slipje op twee stoelen. Fiet kan aan het geheel maar wei nig redden; toegegeven, zij hééft in ieder geval een stem, en zij weet heel af en toe een aardig nummer te bren gen (o.a. als vertolkster van volks liedjes) maar over het algemeen is er (dankzij de zwakke teksten van Frans) ook voor haar weinig eer te be halen. Wij doen het niet vaak, maar tij dens het slotnummer (waarbij door Fiet en Frans met moeizame mede werking van de zaal een armetierig „volks"-lied wordt gezongen) hebben wij met een triest gevoel .het zaaltje verlaten. Het echtpaar Koster moet er dit seizoen écht mee kappen. Frans heef t tenslote altijd nog zijn MO lichame lijke oefeningen. In zijn functie als gymnastiekleraar zullen op den duur veel, veel meer mensen plezier en vooral profijt van hem hebben. En Fiet maar op de solo-tour «en nst jeer al D th< Als Christus in Johannes 15 spreekt over vruchtdragen en de stok met zijn ranken, spreekt Hij ook over het. gebed. Dat :e de vers is misschien wel het sterkste vers over gebed in de Vraagt wat ge wilt en het zal u geworden. Een Engelse predikant Campbell Morgan heeft in een van zifaer: belstudies eens gezegd dat in het Grieks dit vers eigenlijk nog ker is: "Eist vrijmoedig wat uw recht is" vertaüft hij, "en g het ontvangen". Die vertaling lijkt een beetje oneerbiedig, maar vele generatiet'h ben gezongen: "Opent uwe mond, eis van Mij vrijmoedig'' hebben we nooit oneerbiedig gevonden. Hier wordt gesproken over de rechten van de'kinderen Gods, t zeggen zo vaak dat alles alleen maar uit genade is, dat we va iren dat de begenadigde nieuwe rechten ontvangt. ten God schenkt ons het heil, Christus-Verlost ons. Gods verlossing genade is tegelijkertijd Zijn garantie dat Hij over ons wil n e7 Daarom mogen wij vrijmoedig Hefn op Zijn Vaderschap ooi »t n ken. Ev hij nsei n d I k e We lezen vandaag: Jozua 1 vers 10 tot 18. •kir de Van een onzer verslaggeefsters CHAAM Een groep buiten landers die volgens eigen zeggen t enkele weken vakantie hield in Nederland, is dit weekeinde door de vreemdelingenpolitie uitgewe zen. De politie geeft als reden op het ontbreken van de nodige papieren, iets wat door de bui tenlanders ten stelligste ontkend wordt. De groep, bestaande uit negen per sonen uit Engeland, Ierland, Perzië, Tukije, Noorwegen, Duitsland en Ame rika, kwam ongeveer twee weken ge leden aan in Chaam bij Breda, waar zij in twee gehuurde bungalows een paar weken vakantie wilde houden. Afgelopen donderdag kwam de Chaamse politie langs om de passen te controleren. Behalve een Duits meisje, dat zonder pas in Nederland was en een Ier, die zijn pas in Am sterdam had, was iedereen in het be zit van een paspoort. nlii in Nederland willen werken, verpl cn is. Als buitenlanders niet komen v ken, en minder dan drie maanden verblijven, zijn geen papieren van j'g plaatselijke politie nodig. Dat met de groep in Chaam het ge ko Bovendien bezat iedereen geld, zo^. ook de verplichte middelen van v staan aanwezig waren. Desondankp de groep uitgewezen. Ingesloten (Van een verslaggever) MIDDELBURG Bijna de helft van de invaliden sterft niet aan zijn handi cap, maar aan hart- en vaatziekten. Het dagelijks werk kost hun meer in spanning dan anderen. Zo moet een invalide werknemer met een onderbeen prothese dertig procent meer energie opbrengen dan een valide collega. Uit deze resultaten van een onderzoek van de Vrije Universiteit concludeert de bond van Nederlandse Militaire Oorlogsslachtoffers dat de arbeidsvoor waarden voor invaliden moeten worden verbeterd. Een invalide zou öf meer vakantie öf aangepaste werktijden moeten krijgen, zei de directeur van het bondsbureau van de BNWO, de heer Th. de Mooij, zaterdag in Middelburg. Hij noemde de ruim een miljoen Nederlandse invali den een vergeten groep, die ook door de politieke partijen in de steek wordt gelaten. Van een onzer verslaggevers SCHOORL Gerard Belle van Schoorl zal zijn functie van wethou der van Schoorl neerleggen op grond van een uitspraak van de Raad van Uitvoering van de CAO voor dag bladjournalisten. De heer Le Belle (34) is provincie- Toen de groep 's middags bij het politiebureau de paspoorten kwam te rughalen (zoals met de politie was afgesproken) werden de mensen en kele uren vastgehouden en vervolgens op twee na (een Hollander en een Engelsman) ingesloten. Als reden gaf de politie op dat de mensen zich hadden moeten laten re gistreren, zoals voor buitenlanders die redacteur bij de Verenigde Noordhol landse Dagbladen in Alkmaar. Hij werd ln de zomer van 1967 voor D'66 gftkozen in de gemeenteraad van zijn woonplaats Schoorl (52.000 inwoners) en in september door de raad tot wethouder. Tegen het lidmaatschap van de raad maakte de directie en de hoofd redactie van de Verenigde Noordhol- landse Dagbladen geen bezwaar, maar wel tegen het wethouderschap. De heer Belle blijft raadslid. Toen bekend iverd, dat de wereldraad 200.000 dollar zou geven aan organisaties, die het racisme bestrijden, vond ik dat nogal vanzelf sprekend. Ik heb dan ook een paar maanden geleden zonder al te lang na te denken een girootje voor Betaald Antwoord geschreven. De vragen kwamen achteraf: KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D..rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. 1. Als iemand in zijn rechterhand een pistool heeft en we geven hem in zijn linkerhand een buisje kinine of een Engelse grammatica, kunnen we dan doen alsof we dat pistool niet zien? Enkele door de wereldraad ge steunde bewegingen strijden gewa penderhand tegen hun onderdruk kers: door hun humanitaire steun te geven steunen we indirect ook hun gewapende strijd. Ik ben daar niet tegen en in een, geval als dat van FRELIMO ben ik ervoor, maar de vraag is of de kerk dat als zodanig met door de kerk ingezameld geld moet doen: moeten we dat niet liever individueel doen? 2. Het joodse volk kan de kerk wérkelijk een rekening aanbieden. Stel, dat de kerk in haar eredienst ging collecteren voor de Collectieve Israël Actie, zouden we daar dan voor zijn? Ik niet, al steun ik indivi dueel met liefde de immigratie van onderdrukte Joden naar Israël. Als het niet op de weg van de kerk als zodanig ligt om de Collectieve Israël Actie te steunen, waarom zou het dan wel op haar weg liggen om met door haar ingezameld geld organisaties als FRELIMO te steunen? 3. Het eigenlijke werk van de kerk is de prediking van het evangelie en de diaconie. Onder dat laatste versta ik de uit de prediking voortkomende dienst in de samenleving, b.v het werk van het Christelijk Instituut van Beyers Naudé ln Zuid-Afrika. Daarin komen in een door het evan gelie geschapen ruimte mensen van verschillende rassen tot elkaar. Zoiets moeten we vanuit de kerk van harte steunen. (Tegenstanders van de' 200 000 die het Christelijk Instituut niet steunen zijn in mijn ogen bij voorbaat gedisqualificeerd.) 4. Is de gift van de wereldraad te vergelijken met zielszorg in de krijgsmacht? In beide gevallen zou er volgens Hencys sprake zijn van soli dariteit met geweldsuitoefening. Dat is een zwakke verdediging van de wereldraad, want solidariteit met ge weldsuitoefening ligt nooit op de weg van de kerk. In de zaak-Diekerhof is door iedereen beaamd, dat het in de zielszorg in de krijgsmacht gaat om een vrije en critische prediking var het evangelie, en niet om solidariteit met gebruik van geweld. 5. Onze gereformeerde vaderen hebben zich als kerk geëngageerd in de opstand tegen Spanje. Hebben ze zo niet uit het oog verloren, dat het evangelie ook boven hun eigen zaak stond? Ze zagen hun strijd wel eens als die van Israël tegen Amalek. Dat betekent een kruistocht. Iedere kruis- Ds. A. A. SPIJKERBOER tocht, voor welke goede zaak dan ook, is uit den boze, omdat zo het evan gelie voor het eigen karretje gespan nen wordt. Zo wordt een nieuwe ty- rannie geboren in de strijd tegen de oude. De zaak van de opstand tegen Spanje was goed, maar ook onze ge reformeerde vaderen waren daarin niet boven alle critiek verheven. 6. Kerk en staat hebben ieder hun eigen terrein. Bewijst de kerk de staat niet de beste, want meest cri tische, dienst door bij haar eigenlijke werk (zie 3) te blijven? Onder een echte preek worden gewetens ge vormd en in de diaconie kan de kerk met haar handen dingen doen, die de staat met zijn vuisten fijn zou knij pen. Is de kerk niet tegelijk vrij plaats van en uitgangspunt voor poli tiek handelen? Wie haar alleen als uitgangspunt kent, moet naar binnen, en wie haar alleen als vrijplaats kent, moet naar buiten, de politiek in. Geeft de wereldraad met zijn 200.000 de voor beide noodzake lijke afstand tussen kerk en staat niet prijs? 7. Het is niet waar, dat je met het evangelie in de politiek alle kanten op kunt: wie het gehoord heeft, neemt het op voor de onderdrukten Zo is het niet te verantwoorden wapens aan Portugal te leveren en zeer wel te verantwoorden het Mozambique- instituut of de Collectieve Israël Ac tie te steunen. Maar ook de beste po litieke beslissing wordt „naar mense lijk inzicht en naar menselijk vermo gen" genomen, en blijft dus altijd open voor critiek vanuit het evangelie en voor herziening op grond van een nieuw inzicht in de feiten. Ook met de sterkste beslissing is niemand ver der dan Luthers: „hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij, amen" Bevordert de wereldraad met zijn gift niet eerder de overmoed van de kruistocht dan de deemoed van Lut her? Daarmee zou hij iuist de politiek een slechte dienst bewijzen. We moeten de wereldraad in deze zaak niet afvallen: het geld is uitge geven en we moeten het gat in de kar stoppen. Maar voor we op deze weg verder gaan, zou ik graag een ant woord horen op mijn vragen. En iemand als Bevers Naudé verdient de blijvende steun van de hele kerk als zodanig. (De schrijver van dit artikel, ds A. A. Spijkerboer (42), Is hervormd studentenpredikant te Amsterdam, red.) ige Brieven «11e niet zijn voorz van naam en adres kunnen niet behandeling worden genomen. heimhnudlng Is verzekerd. Vra_ die niet onderling met elkaar I verband staan moeten In alzondet UJke b.'even worden gesteld. I brief dient een gulden aan i gels te worden Ingesloten. de bl Vraagt: Wat is de betekenis^, het Hugenotenkruis? Antwoord: Omdat hieraan ku lijk behoefte bestaat, zullen vttl: deze rubriek het antwoord weci c': nemen. Het kruis werd gedi °c door de protestanten in Franlf De rooms-katholieken plachten al een zilveren of gouden kruis dragen. Toen koningin Julian protestantse kerk in Parijs be: droeg zij een Hugenotenkruis ei len hebben haar voorbeeld gev c Het kruis wordt vaak gegevcim belijdenis of andere bijzondere bcurtenissen. Tussen de armen het kruis ziet men lelievor vlammen, soms in hartvorm. De tekenis is duidelijk: Het brand hart met het kruis ln het miifk De lelies wijzen op verbinding het Franse vorstenhuis. Op de men van het kruis zijn er goudl, juwelen bolletjer, voorstellende acht christelijke deugden, spruitend uit 'iet kruis en bran hart: barmhartigheid, reinheid,"' Onder het kruis hangt de duif, bool van de Heilige Geest. In ger tijden kwan er ook wel traanvormige pare] op voor. werd het kruis uitgevoerd me prachtigste edelstenen, doch oo de eenvoudigste ~'orm is het een vol bezit. Vraag: Een onderhandse le^r moet terugbetaald worden in gelijke jaartermijnen, gesplits r kwartaaltermijnen. Alle termi i" tot en met oktober werden bet Ht Daar een enkele termijn iets te was, stelde de leninggever begin cember via een gerechtsdeurw lt deur, dat het gehele restant in e opeisbaar was geworden. Hiervi niets contractueel overeengekoi Kort daarna is een dagvaarding vangen, waarin gesteld was, da id en met augustus was voldaan behulp van fotocopieën en de scl 1 telijke bevestiging van de betalii ai aangetoond dat de dagvaarding k juist is. Tevens -'s om intrekking ir de dagvaarding gevraagd Op P dagvaarding stond vermeld: Ko t dezes zijn..., enz. exclusief sal Iti renten en verschotten Is de lene^t verplicht die kosten te betaln? Antwoord: Er was niets veri S( over onmiddellijk opeisbaar woi e, van het restant. Zelfs al ware ei het geval dan zou een dergelijk! naar aanleiding van een kleine traglng (zoals u de zaken ln vraag stelt) vexatoir zijn De i vaarding was onjuist en is naar menen, ingetrokken. Is de dagv n ding niet ingetrokken, dan mol verweer voeren voor de rechter het een groot bedrag is via een vocaat) met medeneming van bewijsstukken. De rechter zal naar alle waarschijnlijkheid be i; sen dat de deurwaarderskosten nodig zijn geweest en dus niet u betaald behoeven te worden. r<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2