LANDKAART ZAK KERN Urliabo: vader stak alles iii de kerk Zendelingen moeten Gabon verlaten Ds. Toornvliet in a ppèl Franse bisschoppen tegen abortus COMMENTAAR Tweede keus Tweede luchthaven Triest Een woord voor vandaag BEROEPINGSWERK Prof. Van Creve overleden Uw problee is het onze.... BLOEMEND AAL Ds. G. Toornvliet gaat bij de generale synode van de Gereformeerde Kerken in appel tegen zijn af zetting. Het is niet zijn bedoeling een eigen kerk of groep te stichten. .,Wij hadden gezien de keiharde lijn in het verleden deze afzetting verwacht De Noordhollandse synoden hebben hiermee getoond, geen bewo genheid te bezitten voor de mensen in nood en evenmin voor het werk on der de moderne jeugd", aldus ds. Toornvliet. Hij vindt het ook juridisch een trieste zaak. dat deze synoden, tegen wie hij bij de generale synode ern stige bezwaren heeft ingediend, niet een paar maanden hebben willen wachten tot deze generale synode ge sproken heeft. ..Als aangeklaagden zijn zij toch, als rechter in eigen zaak opgetreden". Als lichtpunt ziet hij, dat een kleine minderheid zich tegen het afzettingsbesluit heeft verzet. De pastorale raad rondom ds. Toornvliet spreekt van een „kwetsend en onwaardig besluit". De raad „zal zijn werkzaamheden in de radioge meente met des te groter ijver voort zetten en het werk van ds. Toorn vliet. die predikant in dienst van Christus is en blijft, ondersteunen". PARIJS De Franse rooms-ka- tholieke bisschoppen hebben de abor tus provocatus in ondubbelzinnige termen veroordeeld. De christelijke traditie, aldus hun verklaring, is op dit punt volkomen duidelijk. Het menselijk leven 'be hoort aan niemand anders toe, dan aan God. Abortus is evenals zelf moord in strijd met de Bijbel. De wetgeving moet de gezinnen de helpende hand reiken en de opvoe ding van de kinderen bevorderen. Een maatschappij, die abortus propa geert in die gevallen, waarin ernstige afwijkingen, te duchten zijn, toont hiermee niet in staat te zijn, de las ten van -haar eigen 'zwakheden te dragen, aldus het Franse episcopaat. door H. Biersteker OEGSTGEEST Emmanuel Urhobo, directeur van de com missie voor herstel en wederopbouw van de Nigeriaanse raad van kerken, draagt voor het gemak een kaart van zijn land op zak. Om aan de Europeanen die hem. ernaar vragen, de door de oor- log geteisterde provincies aan te wijzen. Maar hij haalt hem er ook bij om over zichzelf en zijn voorgeslacht te vertellen als ik hem er onder de lunch in Oegstgeest naar vraag. Urhobo is namelijk een Urhobo. Zijn familienaam valt samen met zijn stamnaam. Hij wijst op de kaart de plaatsen Warri en Sapole aan in Zuid- Nigeria. „Toen de Engelsen in 1844 vroegen: wie zijn die mensen hier?, luidde het antwoord: dat zijn de kinderen van Urhobo. Sindsdien is dat onze stamnaam. Maar voor een stam zijn we nogal klein: ongeveer tweehonderdduizend mensen. Dat is wel een voordeel: tce hebben niet zoveel last van tribalisme." Wie was dan Urhobo de eerste? „Dat was een zoon van een der ko ningen van het Benin-koninkrijk". Urhobo's vinger schuift over de kaart naar het noorden, naar een stad uit de vijfde eeuw. De plaats waar de beroemde Benin-bronzen werden ge vonden, die door archeologen heel lang aan de Portugezen zijn toege schreven omdat zij zich niet konden voorstellen, dat Afrikanen zoiets kon den maken. De koningszoon Urhobo rebelleerde en werd verslagen. Men wees hem een nieuw woongebied aan in de buurt van Warri en Sapole. Daar heeft hij zich voortgeplant. De Urhobo die nu tegenover mij zit is een regelrechte afstammeling van hem. „Mijn grootvader had tien vrou wen. Hij was het laatste stamhoofd van de Urhobo's. Zijn eerste vrouw werd rooms-katholiek en daarmee de hele familie. De zoons wilden geen stamhoofd meer worden. Ook mijn vader heeft onder zware druk ge staan om het te worden, hij was de tweede zoon. Maar hij heeft het niet gedaan. Gélukkig maar, anders had ik nu voor die keus gestaan." Maar u bent zelf niet katholiek. „Dat is een hele geschiedenis. Mijn vader voelde zich al gauw niet meer thuis in de r.k. kerk, die was hem te mystiek. Hij ergerde zich aan de on verstaanbare Latijnse missen. Ik ge loof dat hij daarvoor te rationeel was ingesteld. Hij heeft nooit meer dan lagere school gehad maar hij was heel ontwikkeld. Ik herinner me ook dat hij in ons dorp als de beste timmer man bekend stond. Waar hij dat van daan had weet ik niet eens. In 1931, het jaar waarin ik geboren werd, ging hij over naar de Jehova's getui gen. Dat was nogal een stap en de missionarissen waren erg kwaad. Zij vonden twee keer een voorwendsel om hem op te laten sluiten. Ze stuur den zelfs honden op hem af, die hem overal hebben gebeten. Maar bij de Jehova-getuigen heeft hij het ook niet lang uitgehouden. Het had hem aanvankelijk wel bevredigd, dat hij nu in een bijbel kon lezen, maar hij las er zoveel in, dat hij al gauw aan de dogma's van deze mensen begon te twijfelen. In 1933 brak hij ermee en toen kwam hij opnieuw in de gevan genis. Hij had allerlei lectuur van hen weggegeven die hij had moeten verkopen. Daarvoor eisten de getui gen nu het geld op. Eh dat had hij Er zullen in Nederland waarschijnlijk maar wei nig echte geestdriftigen rondlopen over de deze week door de Tweede amer aangenomen plannen van minister Schut inzake de zgn. huurharmoni- satie. Dat is een beetje te begrijpen, want in zekere zin zijn deze plannen, ook in de ogen van de mi nister zelf, een tweede keus. Immers: de minister heeft aanvankelijk met veel enthousiasme de plannen van zijn voorgangers Bogaers verdedigd om door middel van een soort huurbelasting het soms schrijnende onrecht weg te nemen van'men sen met een behoorlijk of zelfs hoog inkomen, die een lage of in verhouding tot het inkomen zeer lage huur verwonen. Dat was een goede en redelijke zaak, die echter in de Eerste Kamer afgestemd is. Het valt in de minister te prijzen, dat hij het er niet bij heeft laten zitten en een nieuwe poging heeft nodernomen om het soms absurde en alleen maar door het toeval gerechtvaardigde verschil in huren tussen De strijd om de plaats van de tweede nationale luchthaven spitst zich toe op een strijd tussen Amsterdam en Rotterdam. Amsterdam kiest voor de Markerwaard en Rotterdam geeft duidelijk de voorkeur aan de Delta bij Steenbergen in West- Brabant. Volgende maand ontvangt de regering het tweede rapport-Falkenhagen, waarin gesteld zou worden, dat Steenbergen te ver uit de randstad ligt. Maar het Nederlands Economisch Instituut zou weer tot de conclusie zijn gekomen, dat het Steenbergen moet zijn. Elke gelegenheid wordt nu dankbaar aangegrepen om op elkaar te vuren. De publicatie van het rapport van het Luchtha ven (bouw) bureau N.V. Naco, over een derde plan, namelijk de aanleg van een tweede bulder- baan van 3,5 km bij Zestienhoven, was zo'n aanlei ding. Meteen werd de indruk gevestigd, dat dit voor de Rotterdamse raad bestemde rapport een manoeuvre was in de strijd om de tweede nationale luchthaven. Als dit waar is, krijgt het spel haast een luguber aspect. Want de voorgestelde bulderbaan ligt ingeklemd tussen de dichte bebouwing van de Rotterdamse wiiken Hillegersberg, Schiebroek en Overschie. de Schiedamse wijk Kethel, en de gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk. Het Nederlands Katholiek Ondernemersverbond en het Nederlands Christelijk Ondernemersver bond hebben besloten hun federatieve samenwer king voor een belangrijk deel te verbreken, omdat zo luidt de verklaring gebleken is, dat de verschillen in geaardheid en opvatting van deze beide middenstandscentrales groter zijn dan bij de opzet van de federatie in 1968 werd gedacht. Verschillen, die kennelijk zo groot zijn (of de kans kregen dat te worden), dat een overbrugging ervan op dit moment tot de onmogelijkheden be hoort. Dit is betreurenswaardig, want juist het midden- en kleinbedrijf heeft behoefte aan krachtige organisaties met een eensgezind beleid ten aan zien van de belangen van een bedrijfstak, die de laatste tientallen jaren (en nog steeds) bijzonder harde klappen te verduren krijgt. voor en na de oorlog gebouwde huizen weg te nemen. Mede door dit verschil is er naast de zo duidelijk aan de dag tredende woningnood nog zoveel ver borgen (maar volstrekt niet minder ernstige) „woonnood". In de door ons gebruikte woorden „tweede keus" ligt het oordeel reeds besloten. Het eerste plan voor de huurbelasting was ons heel wat liever ge weest, maar wie op grond van deze voorkeur zich misprijzend over deze huurharmonisatie uitlaat, maakt het goede tot de vijand van het betere. Er mag straks voor de Eerste Kamer eigenlijk maar één reden zijn dit voorstel te verwerpen, namelijk als de Kamer daarmee aangeeft te willen terugkeren op haar eerdere beslissing tot verwer ping van de huurbelasting. Toegegeven: als parlementaire procedure zou het niet zo fraai en elegant zijn; omwille van de keus van het betere boven het goede zijn er van die gekke momenten, dat je haast iets dergelijks kan hopen. Bovenien is de afstand tot de drukke rijksweg Rotterdam—Den Haag slechts enkele tientallen meters. Wanneer dit plan doorgaat, komt er mid den in de randstad een luchthaven te liggen met een veel grotere capaciteit dan Schiphol nu. In Delft en ook Den Haag zal men eveneens weet krijgen van toenemende geluidshinder en lucht verontreiniging door de vliegtuigen. Het is opvallend, dat in de discussie over de tweede nationale luchthaven de afstand tot de stedelijke agglomeraties evenals de economische motieven zo'n grote rol spelen; veel minder aandacht wordt besteed aan de geringere kansen om in de toekomst redelijk in de randstad te kun nen wonen en leven. Men lijkt niets geleerd te hebben van de felle reacties op de uitbreiding van Schiphol. Gezien de ligging tussen de Rotterdamse en Antwerpse industriële concentraties en de ont wikkeling van West-Brabant zou veel voor Steen bergen te zeggen zijn. Het kiezen voor Zestienho ven als tijdelijke oplossing zal ernstig afbreuk doen aan de leefbaarheid in een dichtbevolkt deel van de randstad. Er moet gauw beslist worden over de plaats van de tweede nationale luchthaven. Bij de kabinets formatie zal deze zaak aan de orde dienen te komen. De georganiseerde middenstand heeft na de oorlog lange tijd geworsteld met de handicap, dat zelden of nooit tot een eensgezindheid kon worden gekomen. Gelukkig kwam hierin de laatste iaren aanzien lijke verbetering. De confessionele federatie werd geboren, aangedreven tevens door de noodzaak om de stérk stijgende kosten van de organisaties in bedwang te houden. Die positieve ontwikkeling heeft nu een ge voelige klap gekregen. Dat is triest. Hopelijk is het uiteenvallen van deze federatie van tijdelijke aard. Pogingen tot herstel van de breuk zullen in de toekomst wellicht opnieuw ondernomen worden, maar dan met een degelijker voorbereiding, die voor de toekomst meer zeker heid biedt. niet. Toen ging hij zestig dagen de gevangenis in. Mijn vader, Okhole Urhobo, was een dappere man. Hij heeft nooit geprobeerd om de strijd te ontwijken, ook als hij in de knoei zat. En hij heeft van die bestraffingen door buitenlandse geestelijken nooit haatgevoelens overgehouden." Ook geen minderwaardigheidsge voel? „Niet in het minst. In 1933 richtte hij zijn eigen kerk op: de Gods King doms Society. Die bestaat nog. Het was een van de eerste onafhankelijke Afrikaanse kerken in dit gebied. Ik zou zeggen: het zionistische type Afrikaanse kerk. Allemaal Oude Tes tament bijna geen spoor van het Nieuwe. Dat is ook de reden gewor den waarom ik er later uit ben ge gaan. Maar tot mijn achttiende jaar ben ik mijn vaders rechterhand ge weest in deze kerk, hoewel ik al wel vaak twijfelde. Ik kon me niet voor stellen, dat dit nu de enige ware kerk was, zoals mijn vader zei, er waren immers zoveel andere kerken. Vooral in Lagos, waar ik met mijn acht tiende jaar in de journalistiek ging, begon ik er losser van te komen. Om streeks 1950 hoorde je overal de roep om onafhankelijkheid van het Britse imperium. Mijn vader was daar ty pisch op zijn manier actief in. Hij preekte overal rond: onafhankelijk heid ja, maar niet van God. Ik heb later nog vaak aan die woorden terug moeten denken, vooral na 1963 toen ik de verdeeldheid en het politieke geharrewar en de carrièrejacht overal om me heen zag. In 1952 stond ik aan zijn graf. Het was het jaar waarin we samen naar Europa hooDten te gaan, uitgezonden door de Gods Kingdom Society. Het geld voor de reis was bijna bijeengebracht en in Europa moesten we ons maar zien te redden. Ik had daar al miin hoop op gesteld, want ik wilde miin vader meer van de kerk laten zien. Zijn leer was he lemaal Mo7aïtisch en wettisch Hij leefde er zelf ook streng naar. Ik was in Lagos toen hij op zijn voettochten langs zijn gemeenten ziek werd. Hij had het te druk om zich te laten be handelen en stierf. Hij had mij tot ziin opvoleer bestemd, maar ik ben het niet geworden. Van 1952 tot 1960 was ik in Londen. Ik begon daar met een schriftelijke les in de journalis tiek, maar merkte, dat mijn kennis daarvoor te gering was. In de acht jaar daarop heb ik echter een graad in de rechten en in economie kunnen halen. Ik verdiende miin studie met alleriei baanües In lOPO. twee weken na de verlening van de onafhanke- t lijkheid. kwam ik in Lagos terug. Ik was geëxcommuniceerd uit de Gods Kingdom Societv. De brieven, die ik uit Fngeland naar huis schreef had den daar genoeg aanleiding toe gege ven. Ik ben nu baptist. Die kerk is in Nigeria voortgekomen uit het zen dingswerk van de Southern Baptists in Amerika, maar daar zijn we nu onafhankelijk van." Was u door uw studie niet meer bestemd voor de politiek? „In het begin dacht ik van wel. Mijn neef zat op het ministerie van financ'ën en ik heb hem gevraagd of dat ook iets voor mij zou zijn. Maar ik had geen schijn van kans. Je bent in Afrika niet belangrijk' als je niet oud bent. Dat probleem zit overal in het Afrikaanse leiderschap, dat is mis schien de achtergrond van al die staatsgrepen. De traditie is nu een maal dat een leider zich tot zijn dood toe geroepen acht. Ook uit revolutie opgekomen dus niet traditionele lei ders vervallen in dezelfde fout Je kunt met democratische midde len, door het volk tot leider worden uitgeroepen en als dan je tijd is ge komen, ga je met allerlei ondemocra tische middelen alles op alles zetten om aan de macht te blijven: leger, politie, buitenlandse invloed enzo voort. Bovendien kunnen de leiders KWARTET TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant D^rdts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. Als Christus de wijnstok gebruikt als een beeld van het chris leven, waarschuwt Hij voor twee dingen. De eerste waarschuwi dat de ranken die geen vrucht 'dragen worden afgekapt. Het christelijk leven wordt hier gezien vanuit zijn doelmatigheid. God wil ons gebruiken. We kunnen God alleen verheerlijken door Zijn Heer-zijn, heerschappij te proclameren. En die proclameren we niet in A mei, maar juist op aarde. Als ons leven daar niet op gericht het onvruchtbaar. Als een kerk dat niet meer als haar taak i die kerk onvruchtbaar. Maar de eigenaar van een wijngaard doet nog meer. De n die wel vrucht dragen snoeit hij. Dat kunnen we ook verwacht ons leven. Daarbij gaat het niet om zondige en zieke plekken i leven die weggesneden moeten worden maar om wat uiterlijk maal niet verkeerd lijkt of is. Juist in onze tijd komen zoveel dingen op ons af, maar ze j ons af. Ze leggen beslag op onze tijd en geld en op onze kracht zonder bij te dragen aan het grote doel van God. Di wil Hij dat ze uit ons leven verdwijnen. We lezen vandaag: Numeri 21 vers 4 tot 9. We lezen morgen: Jozua 1 vers 1 tot 9. EMMANUEL URHABO alles betalen om de meest verfijnde medische zorg te krijgen. Daardoor houden ze het ook nog langer uit dan de vroegere heersers. Ik ben een ad vocatenkantoor begonnen en achteraf ben ik blij dat ik onafhankelijk bleef van de regering. Er is zoveel meer te doen, vooral in de kerken. De kerken kunnen leiding geven bij het evolutieproces in onze samenleving. Zij zijn in ons deel van het land het best verspreid. En het blijkt nu wel bij onze hulp-operaties in de getroffen provincies: je kunt erop rekenen en er is een goede con trole. Stamtegenstellingen worden on dergeschikt gemaakt, vriend en vijand van een jaar geleden werken samen en er is een effectieve con trole. Het is ook multiraciaal, ook buitenlanders in onze teams hoeven niet te huichelen. Een buitenlandse arts berichtte mij laatst, dat hij vijf man had ontslagen wegen corruptie. Ik heb die zaak uit gezocht: ze waren een handeltje be gonnen in de medicamenten die voor een hospitaal bestemd waren. Als de nood zo groot is komt die verleiding overal op. Maar door die inschakeling van de plaatselijke gemeenten is er genoeg openbaarheid en controle." Hebt u als advocaat ook zaken behartigd tegen de staat? „Natuurlijk. Als er geen rechtsbesef is onder de mensen kan de staat zich veel te veel veroorloven. Ik heb men sen geholpen in wier land olie was gevonden. De olie hoort aan de staat, dat is wettelijk vastgelegd. Maar de belangen van de mensen in wier land zij wordt aangeboord, daar keek nie mand naar om. De oliemaatschap pijen sloten hun concessies af, maar de mensen van wie de grond was kregen een vergoeding van een paar ponden. Ook de kerken hebben veel te weinig geschoold kader om hun zaak goed te beharigen". Welke rol is voor de kerk wegge legd in Afrika? „De kerk heeft al veel gedaan. Zij heeft door missie en zending Afrika uit zijn isolement gehaald. Al die mensen die zo sentimenteel doen over ons verleden houden geen rekening met de ernst van de toestand. Er is honger, er is in veel landen overbe volking, er is politieke onrust waarbij verschillende buitenlandse machten op hun voordeel azen. Er is voor de onafhankelijk veel te veel beloofd dat gezien dc inkomstenbronnen onmogelijk waar gemaakt kan worden. De handel met ontwikkelde landen bevoordeelt auto matisch die landen en niet Afrika, er is geen behoorlijke planning en het bestuurssysteem dat deze zou moeten dragen ontbreekt. Het rassenvraag stuk is een voortschrijdende ramp, de situatie in Zuid Soedan kan tot een godsdienstoorlog uitgroeien. Afrika wordt eenvoudig geen tijd gelaten voor vreedzame verandering. Als rassenconflicten de hoon op stabi liteit al niet verwoesten, dan zullen stammentegenstellingen en andere verdeeldheden verschillende landen in een permanente staat van onrust houden. En de kerk is niet klaar om nieuwe noodsituaties het hoofd te bieden. Toch zou zij daar het beste onafhankelijke instrument voor kun nen ziin, maar dan moet er heel wat veranderen." En wat zou er moeten veranderen? „Ik noem u één ding. Over het al gemeen zien de Afrikanen het chris tendom niet als een gezindheid die moet leiden tot geven, maar zij zijn eraan .gewoon geraakt, te gaan zitten wachten op wat zii ervan zullen ont vangen: zoals onderwijs, medische zorg enzovoort Die worden vrij ver strekt of als een van die gunsten die men geniet als men bij de club be hoort." Dat is begrijpelijk als men oit de armoede omhoog probeert te komen. Aan wie zouden ze een voorbeeld moeten nemen? „Dat is nu juist het probleem. De levensstandaard van zendingswerkers mag dan laae ziin in ve»*2eliikine met die in de Verenigde Staten, hij is aanzienlijk hoger dan de van de meeste Afrikanen. Daarom zien de meesten ook geen element van opof fering bij de zendingswerkers en pra ten dezen voor stoelen en banken als zij oproepen tot offerbereidheid. Het zal bij onszelf moeten opkomen. Mijn vader, die had het. Hij heeft alles in de kerk gestoken. Hij is arm gestor ven." LIBREVILLE President Bongo van de Middenafrikaan se staat Gabon heeft zoals we gisteren reeds in enkele edities meldden bepaald dat alle bui tenlandse protestantse geestelij ken voor het eind van deze maand het land moeten verlaten. Dit besluit kwam nadat de twee raden van de evangelische kerk waren ontbonden. De president had een bijeenkomst van kerkelijke leiders met de rege ring belegd met het doel een einde te maken aan wat hij noemde „een pe riode van onstabiliteit en wanorde in de kerk". Zo zou niet volgens de regels een synode bijeen zijn geroepen terwijl voorts op onwettige wijze de vorige voorzitter ds. Ndonganvance zou zijn afgezet. Op de bijeenkomst met het staatshoofd werd besloten dat er zo spoedig mogelijk een nationale syno de bijeen moet komen om wat ge noemd wordt „een gezagsgetrouwe raad" te kiezen. Tegenstellingen Naar wij vernemen zijn er in de evangelische kerk van Gabon reeds geruime tijd moeilijkheden al gevolg van stammentegenstellingen. Het heeft er alle schijn van dat een be paalde groep met hulp van de rege ring de macht aan zich getrokken heeft. Deze kerk is ontstaan uit de Parijse zending. De situatie was zo dat al eerder de buitenlandse zendingsarbeiders, overwegend Fransen, waren terugge trokken. Degenen die nu in het land zijn en door het besluit van president Bongo worden getroffen, zijn overwe gend Zwitsers. Zij waren door de Ga- NED. HERVOMDE KERK Beroepen te Sliedrecht: G. J. Tijs- seling te Uithuizermeeden; te Vee- nendaal: T. van 't Veld te Waddinx- veen; te Driesum: P. v.d. Heuvel te Hagestein; te Putten: C. den Boer te Zeist; te Arkel: kand. J. Wolswinkel te Woudenberg. Bedankt voor NOP wijkg. Ens- Kraggenburg: M. J. Kalvenhaar te Vlagtwedde. Afscheid op 14 maart van Papen- drecht: R. J. v.d. Hoef ber. te Zeist; van Leiden: dr. P. L. Schoonheim ber. te Gulpen-Vaals. Intrede op 14 maart te Sittard: G. Verschragen uit 's-Gravenzande; te Neede: A. van Leeuwen uit Almen; te Rossum: N. W. v.d. Bent uit Apel doorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Kampen: J. Baaijens te Treebeek. Benoemd tot godsdienstleraar aan de chr. Nassau-scholengemeenschap te Breda: kand. A. C. Bronswijk te Breda die deze benoeming heeft aan genomen (verb, ber.); tot legerpred. lang verb. H. Wijnja te Arnhem. Aangenomen naar Hengelo: W. L. Mulder te Gorinchem. Afscheid op 14 maart Van Borne: A. J. Bos ber. te Berkel-Rodenrijs; van Maassluis: I> A. Bohlmeijer ber. te Eefde-Gorssel; van Rotterdam- Pendrecht: H. Peper ber. te Baam. Inttrede te Breda (lraar godsdien- onderwijs aan de chr. Nassauscho- lengemeenschap): kand. A. C. Brons wijk te Breda. GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar Harderwijk: J. Bomhof te Bergentheim. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te IJsselmonde. E. Ve- nema te Zwijndrecht; te -s-Graven- pol der: O. Vogelaar te Uddel. Afscheid op 16 maart van Utrecht: C. Harinck ber. door de Netherland Reformed Congregation te Franklin Lakes (V.S.). CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 17 maart te Sneek: J. Dol uit Drachten. ev. LUTH. KERK Intrede op 14 maart te Nijmegen en Grave: prop. C. F. G. E. Hallewas uit Weesp. ALG. DOOPSGEZ. SOC. Intrede 14 maart te Holwerd-Blija en te Hallum: prop. H. Th, Ament uit Amsterdam. bonese kerk zelf uitgenodigd het land t komen als adviseurs. In het zuiden van Gaboi werl Christian en Missionary Allian Nederland bekend als de Para i. zending. Deze zending heeft aj( meer het Nederlandse leraars - paar drs. A. Louis naar Gabon ur zonden. Het is niet bekend oi maatregel van president Bongo deze zending treft. Van een onzer verslaggevers F AMSTERDAM Dezer da; prof. dr. S. van Creveld, een v ontdekkers van de anti-hemofil tor en directeur van de hem kliniek in Bussum, overl Van Creveld is gisteren in Mi derberg begraven. Prof. Van Creveld is gisteren irfïl 1936 samen met dr. W. M. Ben4te anti-hemofil iefactor. Deze factoio zorgt voor de stolling ontbreekt ip" bloed van hemofiliepatiënten. Dl* mofilie (ook wel bloederziekte* noemd) is erfelijk en is mede b< doordat zij voorkwam in Eur D koningshuizen. De ziekte komt i voor bij mannen, maar wordt ov bracht door vrouwen. In ons lan naar schatting hemofiliepatiënten. Prof. Van Creveld is hooglera; weest in de kindergeneeskundi de Universiteit van Amsterdar 1964 stichtte hij de hemofiliek in Bussum, waarvan hij tot zijn directeur was. Prof. Van Creveli 76 jaar. Briever die niet zijn vooral van naam en adres kunnen nlf behandellne worden genomen, heimlinufllne Is verzekerd. Vrtf" die niet onderling met elkaar verband staan moeten In afzon K fljke b.'even worden eesteld. brief dlenr een gulden aan «els te worden Ingesloten Vraag: Twintig jaar (thans ben ik A.O.W-er) had bi: spaarcenten, echte goede Hol v. guldens. Ik kreeg toen de raad lijke obligaties te kopen a 10 me degelijke zaken en banken. Dinh was toen 4'/s, 5 en ook 6 jldl diezelfde tijd werden er iede obligaties uitgeloot en dan c men zijn 1000 terug of een i. stuk, soms met wat hoger "j maar thans gebeurt dit niet m raj heb hiernaar al enkele kere rei vraagd bij de bank, maar dan ra antwoord: Er wordt wel uil maar clan zijn uw stukken er g, niet bij. En als men een sti c vraagt, om te verkopen, dal fz( men plus minus 200 minde xa gen, en dan van die nikkele dens. Alles wordt hoger en di maar de rente van obligatie u0 Men moet wel eens iets extra G kleren, of zo iets, maar een' gatie uitloten met de volle 2" er niet bij Antwoord: Wat de uitlotii mi treft, dit mag men de ban kwalijk nemen. Df uitlotin ie schiedt bij bona fide obligatie geld onder controle van goediln; mensen, die men vertrouwa |en Het woord „uitloting" wijst op «r; in dit geval dat er in iaren m< Co koersen wél en in jaren me f' koersen niet stukken van u s j uitgeloot. Overigens kunnen teleurstelling delen, want de 1 ïJ: toestand levert grote onbillij br en hardheden op, nu de staal *t, zij inflatie op gemakkelijke zijn schulden vermindert, m< procenten per jaar Houd in i d. val uw obligaties vast, wan U moeten zij toch worden uit terwijl er altijd de kans besti se! de rentestand daalt en de koe de obligaties stijgt. K

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2