Veel artsen zwijgen niet aan het sterfbed Kerkopbouw in tien jaar doende met 125 miljoen gulden n Overleg gestart over taans concordaat Uw probleem is het onze.... Geluidswering voldoet niet aan eisen Discussie met prof. Van Niftrik COM M ENTAAR Slachtoffer! Kabouters Geref. Kerken houden Dordtse synode PRIESTER TEKORT IN UTRECHT RFRO^PINOTTRK Een woord voor vandaag Gereformeerd unicum Spi r ïT Herderlijke hi ÏL» BrieveD die niet *ljn voorden van naam en adres kunnen niet ln oebandellng worden genomen. Ge- •leimlioudlng is venekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In alzonder- tljkc b.'even worden gesteld. Per oriel dient een gulden aan poatxe- gela te worden Ingesloten. Vraag: In een Duits maandblad is een advertentie geplaatst voor een zogenaamde slendertone muskelsti- mulator vart Alec Eden. Ik heb de bon voor inlichtingen opgestuurd en hierop een brochure met twee sten cils ontvangen. Vermeld wordt dat het apparaat wereldpatent ontvan gen heeft en het Deutsche Bundes- patent (DBP 1764454). In het blad, waarin ik de advertentie vond, stond in de rubriek „Medizin im Kurz" een bericht over dit apparaat, dat in samenwerking met artsen, medici en wetenschapsmensen op elektronisch gebied is ontwikkeld Volgens de ad vertentie is de uitvinder Alec Eden een biochemicus en het apparaat is aan universiteiten van Londen en andere steden beproefd. Om te we ten te komen of het apparaat be trouwbaar is en ook in Nederland wordt verkocht, heb ik het Bureau van handelsinlichtingen, de Econo mische voorlichtingsdienst, de Ne derlands-Duitse Kamer van Koop handel. enz. geraadpleegd maar geen van die instanties kon iets vinden over Alec Eden of Slendertone. Ook in Duitse en Engelse adreslijsten kwam deze niet voor. De Neder landse Octrooiraad gaf me de raad het adres bij de Deutsche Patentamt aan te vragen. Daar zou men als het een bona fide zaak was mij kunnen inlichten en het adres van Alec Eden in Engeland kunnen geven. Zou u dit kunnen doen? Antwoord: Inderdaad heeft u zich veel moeite getroost, maar u heeft een belangrijke tussenschakel over geslagen: Uw huisarts. Deze kan in de eerste plaats nagaan of het appa raat voor u nodig en niet onwense lijk is en of het in de medische lite ratuur voorkomt. Als het bona fide is. is dit gemakkelijk na te gaan. Is dit het geval dan willen wij gaarne alle mogelijke verdere moeite voor u doen. maar eerder niet. U loopt ech ter de kans dat uw arts u verwijst naar de diëtiste van uw kruisvere niging. die u zonder dure instrumen ten een uiterst betrouwbaar en goedkoop dieet geeft, waarbij u zon der enig bezwaar elke week een pond afvalt. In elk geval is het goed, dat u niet over één nacht ijs is ge gaan, fvant uw portemonnaie be hoeft niet slanker te worden, voor dat u weet of u zelf ook vermageren zal. DEN HAAG Uit onderzoekingen van TNO is gebleken dat de geluids wering van woningen dikwijls niet voldoet aan de klasse „matig", de laagste van de twee klassen die de Nederlandse norm voor geluidswering in woningen kent. De voor .de klasse „matig" gestelde eisen moeten worden beschouwd als minstens noodzakelijk voor de volks gezondheid. Overigens kan bij deze klasse nog ernstige geluidshinder op treden. Veel woningen voldoen echter niet aan deze minimumeisen. Daarom heeft de 'Nederlandse stichting geluidshinder de minister van ruimtelijke ordening en volks huisvesting verzocht de controle op de geluidswering van woningbouw projecten als routine in te voeren. De heer J. Huls, arts te Andgk, schrjjft ons: Het artikel van prof. dr. G. C. van Niftrik over het evangelie aan het sterfbed had mijn be langstelling omdat ik regelmatig met deze problematiek uit hoof de van mijn werk, ik noem het zelf liever geen ambt, en als sterflijk mens te maken heb. Toch is er een aantal uitspraken in dit artikel waar ik vraagte kens bij zet. Om te beginnen oppert prof. Van Niftrik de vraag of de theoloog ver plicht is eventueel mee te doen in de samenzwering van de behandelende geneesheer en de familie, om de zieke in ieder geval niet in de lichten over zijn of haar werkelijke toestand. Kan men zich voorstellen dat je als arts, die ernstig probeert om alle patiën ten, van wie hij zeker weet of denkt te weten dat zij zullen gaan sterven binnen niet al te lange tijd, zelf en persoonlijk te vertellen, dat zij ver moedelijk aan hun ziekte zullen ster ven kan men zioh voorstellen dat je dan onaangenaam getroffen wordt door deze generaliserende uitspraak? Te meer als je dan weet dat er vele PTT betaalt ƒ50 bij verlies „aangetekend" DEN HAAG De PTT betaalt op het ogenblik bij verlies van een aan getekend stuk ƒ30 uit als er geen waarde van het stuk is aangegeven. Met ingang van 1 juli wordt dit 50. Minister Bakker antwoordt dit aan Kamerlid P. Jongeling (GPV), die had gevraagd of de PTT nog steeds het zelfde bedrag als voor de oorlog uit keert. De PTT verhoogt het bedrag per 1 juli, omdat deze afspraak is gemaakt op het onlangs in Tokio gehouden congres van wereldpostverenigingen. artsen zijn, en ik denk hier met name aan huisartsen, die zich aftobben wanneer en hoe ze dit omgekeerde van evangelie (is blijde boodschap) zullen vertellen. Ik noem hier spe ciaal de huisarts, omdat naar mijn beste weten nog altijd de meeste mensen thuis sterven. Naar mijn overtuiging zijn er vele artsen die vinden dat een mens. een patiënt het recht heeft om ingelicht te worden, indien een ander mens, de arts, vermoedt dat hij gaat sterven. Overigens weten ook artsen zelden zeker dat iemand gaat sterven. Het kan een arts overkomen dat hij met de beste bedoelingen iemand heeft verteld dat hij wel zal gaan sterven... en vijf jaar later zitten ze nog samen in dit of dat bestuur. Specialisten Ik weet ook, dat er diverse specia listen zijn die proberen om hun patiënten eerlijk voor te lichten over de ernst van hun ziekte, dat er ver pleegsters zijn die werkelijk wat be tekenen voor stervenden, en daarom heb ik bezwaar tegen generaliserend spreken over familieleden, die samen spannen met de doktoren en ver pleegsters. Het woord samenspannen heeft voor mij altijd een wat kwa lijke gevoelsinhoud maar ik heb er Van Dale niet op nageslagen. In hetzelfde artikel heeft prof. Van Niftrik het ook over de studenten die liever maatschappelijk werk of wat dan ook doen dan het ambt van do minee op zich nemen. Het verwondert mij dat hier alleen gesproken wordt over de studenten. Is dit ook een voorbeeld van groepsbescherming als hier de dominees buiten schot blijven? Waarom zijn er die zo slecht pastoraal bezig kunnen zijn en dan vluchten in acties, wat ze dan solidariteit noemen met gelukkig voor hen naamlozen en onbekenden, of wat dan ook? Is dat een gebrek aan hun oplei ding zoals die ook bij de artsen bestaat of is dit een gemakzuchti ge vlucht uit de moeilijkheden van alle dag, hoezeer ze dan ook emo tioneel bewogen zijn met de proble men waaraan ze zich wel wagen? Het meest treffende uit het artikel van prof. Van Niftrik vond ik de uit spraak van prof. E. Schillebeeckx: „Ongetwijfeld, in de wisselende hou dingen tegenover de dood liggen de interpretaties opgestapeld die mensen door de eeuwen heen van de dood gegeven hebben" Indien men deze zin vervangt door de volgende komt men mijns inziens tot de kern van het probleem. „Ongetwijfeld, in de wisselende houdingen tegenover de dood in evangelisch perspectief liggen de in terpretaties opgestapeld die theologen door de eeuwen heen en met name heden ten dage van het evangelie ge- gevt n hebben." Ik heb sterk de indruk dat prof. Van Niftrik als hij pastoraal bezig is, het ook van de omstandigheden af zal laten hangen wat hij wel en niet zegt. Ik meen begrepen te hebben dat prof. Van Niftrik het sterfbed ook niet wil gebruiken als een opgelegde kans om iemand tot geloof te brengen. Ik dacht ook niet dat hij deze kans voorbij wilde laten gaan om met mensen te spreken over de dingen van tijd en eeuwigheid. De moeilijkheid is echter dat ook de theologen niet weten wat „het" evangelie is. hooguit heeft ieder voor zich iets geformuleerd wat hij „het" evangelie noemt. Wat moet je dan als christen en als christenarts van zulke mensen verwachten? Je bent zowat eerst verplicht om uit te zoeken wat „huur" evangelie is voordat je ze los kunt laten aan „het" sterfbed. Geloofwaardig Daar ik nog steeds van mening ben dat „het" evangelie bestaat en ..het" sterfbed niet bestaat weet ik ook na< het artikel van prof. Van Niftrik niet wat ik met pastores aan moet. Wordt het niet hoog tijd dat de theologen het met elkaar eens worden over wat „het" evangelie inhoudt? Zij zouden op deze manier het evangelie en zichzelf wat geloofwaar diger maken. Wat mij betreft mogen zij ook stellen dat ieder voor zich uit mag maken wat het evangelie be doelt, maar laten ze dan ophouden om met elkaar strijd te voeren over deze inhoud, want dat is dan geen strijd waard. Als de herders het met elkaar eens konden worden over de richting dubbelzinnig bedoeld die de schapen dienen te volgen tijdens hun leven, dan zou het sterven voor deze zelfde schapen niet meer zoveel pro blemen opleveren want ze wisten dan waar ze met het evangelie aan toe waren. Gelukkig zijn er schapen die het toch weten. Laat bij dit alles in Gods naam de barmhartigheid zwaarder wegen dan de waarheid zoals wij die stellen. Koning winter regeert weer met harde hand in Nederland. Een moei lijke tijd voor de vogels. 8 Staatssecretaris Van de Poel van Maatschappe lijk werk zal nog vóór de verkiezingen de kwestie van de uitkeringen aan joodse oorlogsslachtoffers met de Tweede Kamer moeten uitpraten. Deze zaak begint nu wel slepend te worden. Het is al bijna een jaar geleden, dat de motie-Voogd werd ingediend, waarin gevraagd werd, deze speciale groep van vervolgingsslachtoffers niet langer onder de b',istandswet te laten vallen. In de bijstand te moeten lopen, is immers zo werd bij die gelegen heid terecht gezegd juist voor deze groep wel buitengewoon pijnlijk. De Kamermeerderheid stelde dan ook vast, dat er voor de joodse oorlogs slachtoffers een pensioenregeling moest komen. De staatssecretaris beloofde niet, de motie in kwestie te zullen uitvoeren. Wel liet hij weten dat de egerin^ vóór 1 januari 1971 haar standpunt zou bn-ialen. Half d-cembe. moer* hem er vanuit de Kamer op worden gewezen, dat de tijd txgon te dringen. Drie dagen later al kwam het lakonieke antwoord, dat de regering niet wenst te voldoen aan de wens van de Kamermeerderheid. Zo is er Zeker van gemeenteraadsleden mag worden verwacht, dat zij zich houden aan de spelregels van de democratie, en dus ook aan de regels die een ordelijke gedachtenwisseling in gemeenteraden mogelijk moeten maken. Een raadslid dat, in de raadzaal, een stinkbom tot ontploffing brengt, pleegt dan ook een volstrekt ontoelaatbare hande ling. De Ka^/uier Van Bommel, die vanwege dit feit uit de Amsterdamse raad is gezet, heeft daar mee de Kabouterpartij en zijn fractie een slechte dienst bewezen. De vijf man sterke fractie van Amsterdam- Kabouterstad beschikt over voldoende intelligentie om. met behoud van haar ludieke inborst, con- riogal wonderlijk met een Kamermotie omge sprongen. Het vermoeden rijst, dat er allang bij de regering nauwelijks bereidheid toe bestond, de invoering van een pensioenregeling voor de joodse slacht offers ernstig te overwegen. Was dit eerder gezegd, dan zou veel irritatie vermeden zijn. In tweede instantie heeft de staatssecretaris verklaard, dat hij geen onderscheid in de voorzie ningen wil maken tussen deze en andere vervol gingsslachtoffers. Anderzijds erkent hij het uit zonderlijke karakter van de vervolging van joodse medeburgers en het eigen lot van deze groep. Ook heeft hij oog voor het verschil in gevoelswaarde tussen een bijstands- en een pensioenregeling. Voldoende reden dus, zou men zeggen, om aan de wens van de Kamer gevolg te geven. Waarom de staatssecretaris niettemin de meerderheid van de volksvertegenwoordiging niet wil volgen, is nog steeds niet duidelijk. Misschien komen we er nog vóór de verkiezingen achter bij de hernieuwde confrontatie van deze bewindsman met de meer derheid van de Tweede Kamer. structief de belangen van de stad mee te kunnen behartigen. Maar de Kabouters hebben door hun optreden zich zelf in een buitenspelpositie gebracht. De maatregel die burgemeester Samkalden, met instemming van de raad, heeft genomen ver wijdering van de zich misdragende Kabouter was terecht en zou ook van toepassing zijn op ieder ander raadslid dat de spelregels schendt. In de raadsvergadering in kwestie heeft burge meester Samkalden zich opnieuw zeer tolerant op gesteld, ook tegenover de roerige publieke tribune. Kabouter Van Bommel heeft echter moeten ervaren, dat er aan deze tolerantie grenzen zijn. Hij had het er dan ook naar gemaakt. Inhoud In de vierde plaats verklaar ik dat mijn verontmoediging oneindig dieper wordt als de arts klaagt over de di versiteit van evangelie-interpretaties. Kun je een bepaalde dominee loslaten op een sterfbed? Ja, dat is een vraag. Het wordt hoog tijd dat de theologen het eens worden over de inhoud van het evangelie met betrekking tot sterven en dood. Ik erken met schaamte dat er daarover te weinig eenstemmigheid heerst. Maar daarover ging het niet in mijn artikel. Mijn artikel handelde over de vraag of de dominee met de boodschap van het evangelie echt een plaats heeft in een team dat een ont mythologiseerde dood zo makkellijk mogelijk wil maken. Veel dank voor een verblijdende reactie met veel begrip. KWARTET I TROUW De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Trouw Commissie van hoofdredactie! J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. UTRECHT Op 11 mei wordt in de Wilhelminakerk te Dordrecht de nieuwe generale synode van de Gere formeerde kerken geopend. Vooraf gaande aan de opening wordt op 10 mei 's avonds kwart over acht, even eens in deze kerk, een gebedsdienst gehouden, waarin voorgaat dr. P. G. Kunst, de voorzitter van de vorige synode. De plenaire synodevergade ringen zijn in het centrum De Blije Werelt te Lunteren van 20 september tot en met 15 oktober en van 22 tot en met 26 november 1971. Verder van 10 tot en met 14 januari en van 28 februari tot en met 3 maart 1972. UTRECHT KNP) De cijfers van het aantal priesters en het aantal pa rochies in het r.k. aartsbisdom Utrecht komen steeds dichter bij el kaar te liggen. Dat betekent dat er over enige jaren in elke parochie nog maar één priester zal zijn, die dan vooral bezet is met liturgie en sacra mentenbediening. Dit wordt geconstateerd door het officiële mededelingenblad van het aartsbisdom, dat zojuist verschenen is. Het aantal pastores dat in de 355 parochies van het aartsbisdom werk zaam is, liep in het afgelopen ajar terug van 604 tot 567. Het aantal ka tholieken steeg met 8.000 tot 883 000. Het gemiddelde aantal katholieken per pastor steeg dus in 1970 van 1450 tot 1558. Bovendien is de vergrijzing van de pastores aanzienliik. Deze ge gevens brengt het officiële medede lingenblad van het aartsbisdom tot deze opmerking: „Terwijl wij juist zoeken naar een nieuw levensnabij pastoraat en wegen om de niet-litur- gische kerkeebonden groepen te be reiken, worden wij ons door deze cij fers ervan bewust dat wij ongemerkt op weg zijn naar een situatie, waarin wij deze mooie plannen wel kunnen vergeten". NED. HERV. KERK Beroepen: te Stavenisse: kand. P. Molenaar te Lunteren. Aangenomen: naar Bameveld: kand. H. Visser te Epe, die bedankte voor Ederveen, Papendrecht, Zetten- Andelst en voor Schoonrewoerd; naar Oldebroek J. Noltes te Ridderkerk. GEREF. KERKEN Beroepen: tot evang. pred. in de classis Appingedam: L. Raven te Bie- rum en J. R. Zijlstra te Duurswoude (ieder met een gedeeltelijke op dracht), die deze beroepen hebben aangenomen: tevens benoemd tot evang. werker in de classis Appinge dam: dhr. K. v. d. Velde te Delfzijl, die deze benomeming heeft aangeno men. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: Voor Delfzijl: J. Bomhof te Bergentheim. Nicodemus spreekt Christus aan met de term: Rabbi, meester, 1 raar. Maar dit hoofdstuk met zijn klare evangelieverkondiging is I gelijkertijd niet zonder fijnzinnige humor. Als het gesprek eenm goed op gang is zegt de Heiland: „Gij zijl de leraar van Isrc Let op dat lidwoord: de leraar. Niet een geleerde, of een lera maar „de leraar", de grote theoloog, de man van naam, de grol legger van de nieuwe theologische school. Daarom is het woj „rabbi" in dit hoofdstuk in de mond van Nicodemus meer, dan\ de mond van een discipel of de doorsnee jood. Nicodemus gebru dit woord als een synoniem van „collega". Hij weet veel, meer j enige andere leraar in Israël; hij is een theoloog van naam en in het duister bij Jezus om eens rustig met Hem over gezamenlÊ problemen te spreken. Juist daarom moet de Heiland zeggen: deze dingen verstaat ge niet?" Daar ligt een verwijt in. Daar zit 4 de les in dat theologie zelf niet in staat is om ons tot God te bm gen. Met al zijn geleerdheid weet Nicodemus niet wat wedergebot is. De centrale boodschap van het evangelie heeft geen plaats in i theologie. We lezen vandaag: Exodus 32 vers 1 tot 6. UTRECHT In tien jaar tijd was het bureau Kerkopbouw van de Gereformeerde Kerken betrokken bij de bouw en ver bouw van 214 kerkelijke ge bouwencomplexen. Daaronder waren 173 nieuwe kerken. De totale bouwsom bedroeg rond 125 miljoen gulden. Kerkopbouw stelt zich met name tot taak kerkelijke bouwplannen aan een deskundig onderzoek te onder werpen en daarbij na te gaan of er besparingen mogelijk zijn. Een bouw-advies is echter slechts moge lijk wanneer er een volledige kerk- planologische verkenning is geweest. De bouwzaken vormen dan ook maar een onderdeel van het werk van Kerkopbouw. Het bureau houdt zich namelijk ook bezig met de gehe le Kerkelijke planologie. De deskun digen van het bureau maakten in de afgelopen tien jaar ruim 300 ontwik- kelings rapporten voor plaatselijke kerken of voor streken. In deze advi sering waren circa 625 gemeenten be trokken. De rapporten hebben betrokking op de grote steden, maar niet minder op het platteland. De structuurverande ringen in de city's van de steden, ontvolking van sommige plattelai gebieden en de snelle opkomst grote nieuwe woongebieden in am streken stellen de kerken voor g problemen. Om bij de oplossing van van dienst te zijn, stelde de nerale synode van de Gereformi Kerken tien jaar geledèn het d« taatschap Kerkopbouw in. Het reau, dat hieruit ontstond is een cum in ons land: geen enkele ara kerk beschikt namelijk over een gelijke planologische dienst. PEN I) g or ederi fk rk i l i laai' Hei n nstc npv: raad I i. EID 1 Commentaar Wc hebben prof. dr. G. C. van Nif trik gevraagd om commentaar op bo venstaande brief. Prof. Van Niftrik: Ik erken gaarne dat ik mij genera liserend heb uitgedrukt. Hoe zou het anders mogelijk zijn in een artikel? Ik neem graag nota van het feit datv er doktoren zijn die zich aftobben met de vraag hoe zij de kwade tij ding aan zieken en omstanders kun nen overbrengen. Maar regel is dat toch niet! In de tweede plaats wil ik op ver zoek van de heer J. Huls gaarne neerschrijven dat niet alleen studen ten, maar ook dominees vluchten voor de verkondiging van het Woord in de huizen en aan de ziek- en sterf bedden, Vele dominees rennen van de ene vergadering naar de andere, schrijven het ene herstructurerings rapport na het andere, maar komen aan de verkondiging van het Woord niet toe. Hoe dat komt? De opleiding zal ook wel schuld hebben. Maar ik denk meer aan aller mensen verzet tegen de roeping en opdracht van God. In de derde plaats noteer ik met voldoening dat de heer Huls het meest treffende in mijn artikel het citaat van een ander vindt, namelijk een uitspraak van prof. Schille beeckx. Ik verbeeld me nu niets meer. Bisschoppen in verset tegen ontwerp MADRID (KNP) In Madrid zijn rechtstreeks besprekingen begonnen tussen vertegenwoordigers van de regering van Franco en een delegatie van het episcopaat in verband met het ontwerp voor een nieuw concordaat, dat ontworpen is door de Spaanse am bassadeur bij de Heilige stoel en mgr Casaroli, hoofd van de afdeling openbare zaken van het pauselijk staatssecretariaat. De bisschoppen van Spanje zijn het met dit ontwerp niet eens. In hun zojuist beëindigde bisschoppenverga dering hebben zij zich in meerderheid ervoor uitgesproken, dat de verhou ding kerk en staat in Spanje een grondiger hervorming moet onder gaan en dat overeenkomstig het Vati- kaans concilie kerk en staat vrij van elkaar moeten kunnen opereren. De bisschoppen zien wel in, dat die we der?.' 'dse vrije opstelling niet gemak kelijk te verwezenlijken is, omdat de ze ernstige consequenties heeft voor de financiering der kerk. die tot dus ver voor een belangrijk deel door de staat geschiedt, voor de huwelijks wetgeving en voor de situatie der organisaties voor lekenapostolaat Onverwacht Van haar kant heeft de Spaanse regering een tamelijk onverwachte bereidheid getoond voor een geheel nieuw concordaat. Het betekent voor de kerk. dat zij afziet van de financiering door de staat: voor de staat, dat deze een eigen huwelijkswetgeving invoert los van de kerk en dat er geen gods dienstonderricht meer wordt gegeven in de scholen. Waarnemers wijzen er overigens op, dat de privileges der kerk in Spanje van constitutioneel karakter zijn en ontleend worden aan de katholiciteit van de staat. Alleen een volksreferendum zou deze katho liciteit van de staat uit de grondwet kunnen lichten. De kwestie van scheiding van kerk en staat in Spanje is reeds geruime tijd op lager niveau in discussie. On langs gaf de protestantse pastor José Cardona als zijn mening, dat ophef fing van de katholiciteit van de staat noodzakelijk is omdat anders onver mijdelijk nieuwe problemen voor de niet-katholieke christenen opdoemen. overeenstemming met de priesters en de leken. Prof. Alberto de Las Hera van de universiteit van Salamanca is ook voorstander van de scheiding van kerk en staat, maar voorziet moeilijk heden voor de financiering van de kerkelijke activiteiten, omdat de Spaanse katholieken niet gewend zijn de kerk financieel te steunen. Benoemingen Ook van katholieke kant is aange drongen op beëindiging van de sterke binding tussen kerk en staat. Prof. Enrique Miret Magdalena doet dit met name. maar knoopt er tegelijk een waarschuwing aan vast ten aan zien van de bisschopsbenoemingen Deze zullen niet het exclusieve recht mogen worden van de heilige stoel, maar slechts mogen geschieden in 2 3 4 5 6 i 9 10 II 12 13 14 15 16 17 18 19 21 23 24 2b 2b 27 28 29 30 31 32 34 35 36 37 Kruiswoord-puzzel Horizontul. L Z. Amer. th'ee. 5. tweetal. 9. afstammeling. 10. plaats in de N.O.P., 11. plaats in Gelderland. 12. wérpenker, 14. pluim van een vogel, 15. door ondervinding leren, 19. hoekbal- kon, 21. kortschrift. 22. man, 23. water in België, 26. plaats in Limburg. 29. keer. 31. Europeaan. 33. tijdrekening, 34. holte in een muur. 35. bid (Lat.). 36. fns zuur, 37. niet kunnende spreken. Verticaal. 1. manier van klederdracht, 2. voorkomen, 3. stap, 4. guit, 6. wortel. 7. vaarwel, 8. romeins keizer. 13. schuif- bout, 14. eer bewijzen. 16. tijdig, 17. vle gel. 18. Myth.flguur, 20. verzoek. 24. wit te suiker. 25. water in NBr, 26. bruinachtige verfstof. 27. steenvrucht. 2a ihetalen haak. 30. jongensnaam, 32. berg OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 2. roema, 6. ai, 8. A.P., 10. rio, 11 ode, 12. ram. 14. kraker. 18. arak. 17 Edam, 18. dar, 19. snar, 21. kree, 23. Ida, 25. tier, 28. enak. 27. tremel, 29. aak, 30. aas. 31. eer. 31 re. 34. Km.. 35 anode Vert 1. parade. 3. o.r. 4. eik. 5 more ne. 6. adem. 7. Ier, 9. para. 11. okarina. 13. markies. 15. Ada. 19. sereen. 20. bak ker. 22. rem. 24. daar. 25. tram, 27. tak. 28. Leo. 32. R.D. In besloten kring is in Utrecht tien-jarig bestaan van Kerkopb herdacht en daarbij sprak oud-secretaris van het deputaatsè minister ir. W. F. Schut. De afgeh njer periode overziende, zei hij, dat w enb de zestiger jaren technisch veel leerden beheersen, maar thans in de jaren zeventig de ac) kng grondvragen pas goed los komen. Bdp Waar moeten we heen, waar w: "to we heen? Alles lijkt zo onzeka he> worden en toch hunkeren de men naar zekerheid. Wat zal de kent m«°Pi ten doen? In de jaren zeventig de kerk er, aldus minister zwaarder voor dan ooit om de v voor te leven dat het bij haar de: om het allerdiepste. kht Dr. P. G. Kunst, praeses va: eer synode, wees er op dat het er i en herstructurering waar KerkopbtT mee te maken heeft, om gaat hesucc moeite waard te maken om lid de gereformeerde kerken te bli helt; en dat is een geweldige opdracht, het n on Enige opmerking vanuit de pra vr makende, zei de Algemeen adv cma' van Kerkopbouw, de heer J.,e"a' Harms, dat bij alles wat er in ■e'(is tijd over kerkbouw gezegd wordSU7n ruimten nodig zullen zijn en bl resP( voor de gemeenschappelijke omro*- 1 met God, centra van aktiviteit, b g ning en vorming immers hot ltflnc de kerk anders haar roeping ku volbrengen. Ook Kerkopbouw krijgt in s sterkere mate met achtergrondvi te maken. Zo is men kortgeledei gonnen aan een onderzoek nas oorzaken van het predikantenh waarbij men in sommige strekei ij» over een noodsituatie kan spreker '-U1. Alfrink sprak m< i hoogste jezuiet )EN DEN HAAG (ANP) Pater P «derd rupe, algemeen overste van d< tllinj zuïeten, heeft in Utrecht ruin 2000 uur met kardinaal Alfrink gesp i tot: over problemen van de kath d int kerk en de Nederlandse kerkpj cie, met name over het werk v Nederlandse jezuïeten. Ook de baatskwestie is uitgebreid aan \/"l* de geweest. Zowel pater Arrupe als kan Alfrink was van oordeel dat het I baat niet alleen een Nederlands bleem is, maar een zaak die pra heel de wereld bezighoudt. Zij dat alles in het werk zal word( steld opdat de bisschoppensynt september een flink eind in de ting van een oplossing van kwestie kan komen. Pater Arrupe heeft deze wetf Re' zoeken gebracht aan jezuïeten Haag, Nijmegen, Groningen, dam en Amsterdam. In zijn inl gen benadrukte de pater de n< kelijkheid van veranderingen jezuïetenorde, de kerk en de schappij. „De vernieuwing ki in een dag. De experimenten r goed worden doordacht >EN gaat c K«n, en Jrdt lans. :ai sergei de d' geëvalueerd. We moeten ook n [_d v; c genoeg zijn om vergissingen geven", aldus pater Arrupe. UTRECHT Onder de titel ander fundament" verscheen d ™a: derlijke brief van de gereforr synode over de vragen r Schrift en belijdenis, die op de de van Sneek dienden. In vier stukken zijn de vragen die a er (jw narkt Driess te om valse Er Juwe atel: echte len. iokke orde kwamen samengevat. Het eerste hoofdstuk gaat ov nesis 1-3. Het volgende hoofdst handelt het Schriftgezag Ve'rv wordt het zgn. horizontalisme Ifste ken en in het laatste hoofdstui de binding aan de belijdenis orde. „Geen ander fundament' gegeven door Kok in Kampen ƒ2,45. Van 20-49 ex. is de prij en boven de 50 exemplaren 1,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2