Stop de indianen-zending, werk voor hun bevrijding B Jfl 1 1 WESTERLING RAAKT! UIT EVENWICHT IN ETHIOPIË Zwarte priesters rebelleren tegen kerldeiding Protest Hindoe-actie Symposium tot Wereldraad tegen COMMENTAAR Botte bijl Matiging Mogelijk cao voor clubhuisleiders Geen feest voor Vrije Evangelische Gemeenten BEROEPINGSWERK 2 fl 5 9 fl fl 2' 10 fl fl Een woord voor vandaag Uw probleeri" is het onze,... li uwi KAAPSTAD Opnieuw is het tot een botsing gekomen tussen de zwar te priesters in Zuid-Afrika en de hiërarchie van de rooms-katholieke kerk. Thans hebben de zwarte pries ters de hoogste geestelijke in het land, kardinaal O. McCann, het ver trouwen opgezegd. De meeste zwarte priesters van Zuid-Afrika hebben zich verenigd in de „Saint Peter's Old Boy's Associa tion". In een memorandum van deze organisatie wordt een uitlating van McCann tijdens zijn bezoek aan Australië gekritiseerd, waaruit een gebrek aan vertrouwen jegens de zwarten in Zuid-Afrika zou spreken. De zwarte rooms-katholieken zullen nu ook niet meer loyaal zijn tegeno ver de kardinaal, aldus het memoran dum. Vorig jaar verwekten de „Ouwe jongens van Sint Pieter" opschudding met een verklaring, waarin zij zeiden zich behandeld te voelen als „ver heerlijkte koorknapen". Zij verweten de leiding van de kerk, dat zelfs in zwarte gemeenten blanke priesters in sleutelposities werden benoemd. Eind deze maand wordt dr. H. O. Douglas, moderator van de kerk van Schotland, in Zuid-Afrika verwacht voor een bezoek van vier weken. Hij is uitgenodigd door de presbyteriaan se Bantoekerk in verband met de herdenking van 150 jaar Schotse zen ding in Zuid-Afrika. Douglas staat bekend als een uitgesproken tegen stander van het apartheidsbeleid. JEYPOER De Lutherse kerk van Jeypoer heeft het hooggerechtshof van India om een uitspraak gevraagd ten aanzien van het beheer van haar middelbare school. Aanleiding is een actie van een kleine groep hindoe-leerlingen, die proberen de eredienst van de god Ga- nesja ingang te doen vinden. Door de spanningen rond deze actie ls de school al twee maal veertien dagen gesloten. In september ver schaften vijftien scholieren zich on danks een uitdrukkelijk verbod toe gang tot de school en richtten een beeld van Ganesja op de veranda op. Een hindoe-priester, die ook over de muur gehesen was, verrichtte daarop een liturgie. Politie- en gemeente autoriteiten waren erbij tegenwoordig en grepen ondanks een protest van de Lutherse bisschop niet in. De school bestaat sinds 1959. Ze wordt onderhouden door de Lutherse kerk van Jeypoer, die maar 39.000 leden telt. Onder de vijfhonderd leer lingen zijn honderd hindoes, onder de vijftien docenten maar twee. GENÈVE (EPS) Een sym posium over de toestand onder de Indianen in Latijns-Amerika gehouden in het kader van het programma van de Wereldraad van Kerken tot bestrijding van het racisme heeft zich krach tig uitgesproken tegen de manier waarop overheden, zending en missie, en ettnologen met de In diaanse minderheden omsprin gen. Wat de zending onder de Indianen betreft wordt o.m. opgemerkt dat het voor de Indianen èn voor de zedelijke integriteit van de kerken beter zou zijn, iedere missionaire arbeid onder hen te staken. De zendelingen moeten eerst als hun opdracht zien, mee te werken aan de bevrijding van de In dianen. De elf voornamelijk uit Latijns Amerika afkomstige etnologein, die op Barbados kennisnamen van rap porten uit allerlei Latijnsamerikaanse landen over het lot der Indiaanse minderheden, striemen ook hun eigen overheden en verklaren dat hun lan den in de dubbele positie verkeren van „uitgebuiten en uitbuiters". De door Indianen bewoonde gebie den gelden nog steeds als niemands land dat naar believen ontsloten en gekoloniseerd kan worden door ande re bevolkingsgroepen. Aan een volle dig rapport ten behoeve van het we reldprogramma ter bestrijding van het racisme wordt nog gewerkt en over de aanbevelingen heeft het des betreffende orgaan van de wereld raad zelf zich nog niet uitgesproken. Kolonialistisch Volgens de verklaring van Barba dos zijn zending en missie onder de Indianen zozeer vervuld van de supe rioriteit van hun eigen cultuur en uitverkiezing, dat zij een kolonialis tische ideologie vertegenwoordigen. Verder zouden zending en missie hun onderlinge confessionele twisten op de Indiaanse gemeenschappen overbrengen en Indiaanse families uiteenrukken door kinderen in wees huizen en internaten af te zonderen. Verder wordt er gesproken over roof van Indiaans eigendom door zen dingsinstanties en onverschilligheid tegenover uitbuiting van Indianen door derden. Het gebeurt ook dat zendelingen en missionarissen als ar beidsbemiddelaars optreden en daardoor medeverantwoordelijk zijn voor uitbuitingspraktijken. Door het concentreren van Indianen op zen- dingsposten vèr van hun woongebie den treden er ziekten onder hen op en stijgt het sterftecijfer. Om te kun nen bijdragen aan de bevrijding van de Indianen zouden de missionarissen en zendelingen hun tot nu toe ge volgde praktijk volkomen de rug moeten toekeren, aldus de verklaring. Mislukt Ook het beleid der Latijns-Ameri kaanse regeringen ten opzichte van de Indianen acht het symposium mis lukt. De etnologen verklaren dat zij gevallen van genocide en etnocide hebben kunnen verifiëren. Zulke mis daden zullen volgens hen blijven voorkomen zolang de regeringen niet bepaalde garanties stellen en naleven ten behoeve van de Indiaanse min derheden. Hun grondgebied moet vastgelegd worden en beschermd tegen indrin gers en zij moeten ruimte genoeg hebben om zich als volk in de toe komst verder te ontplooien; zij moe ten dezelfde rechten krijgen als an dere ingezetenen maar ontslagen worden van verplichtingen die in strijd zijn met hun tradities; ze beho ren dezelfde economische, sociale, educatieve en medische voorzieningen te krijgen die ook andere bevolkings groepen wordt verleend; de stavt moet aansprakelijk worden gesteld voor al le gewelddaden en misdrijven die de Indianen worden aangedaan bij het opdringen van de vestigingen van an dere bevolkingsgroepen. .En tenslotte moet alleen de staat bevoegd zijn om in contact te treden met deze minderheden. Zij moet die bevoegdheid in het openbaar uitoefe nen en mag deze aan niemand anders overdragen. In eigen hand Nadat zij ook nog ernstige kritiek hebben geleverd op de etnologen (die niet langer „instrument van het kolonialisme" moeten zijn, maar door overdracht van antropologische ken nis over de Indianen de waandenk beelden over hen moeten helpen cor rigeren) leggen de rapporteurs er de De Wereldraad van Kerken heeft de gewoonte om zich, alvorens tot eigen standpuntbepaling te komen, te laten voorlichten door middel van stu diebijeenkomsten van deskundigen en betrokkenen bij bepaalde vraagstukken. Zo wordt er ook in het kader van het programma tot bestrijding van het racisme een reeks consultaties in verschillende de len van de wereld gehouden die de informatie moe ten verschaffen voor verdere actie. De verklaring die echter elf op Barbados bij eengeroepen etnologen over het lot van de In diaanse minderheden in Latijns Amerika hebben uitgegeven is bijzonder weinig instructief. Zij zeg gen toe, later ook nog met een uitvoeriger rapport te komen. Het is te hopen dat dit meer informatie verschaft. Want aan dit generaliserend requisitoir tegen regeringen, zending en missie en de etnolo gische wetenschap heeft de wereldraad dunkt ons niet al te veel. Er zitten bovendien opmerkelijke tegenspraken in bijv. in de eis om voor de Indianen dezelfde sociale, economische, medische en educatieve voor zieningen te scheppen als voor andere bevolkings groepen. Ten eerste vraagt men zich af wat al die andere bevolkingsgroepen van bijv. Brazilië dan van regeringszijde wel allemaal genieten. Ten twee de is het moeilijk zich voor te stellen hoe zulke Het gemeenschappelijk programma dat PvdA, D'66 en PPR hebben ontworpen is een stuk, waar in de matigende invloed die D'66 op de verlangens van de PvdA heeft uitgeoefend, hier en daar dui delijk aan de dag treedt. Dat bijvoorbeeld de grond in gemeenschapshan den moet worden gebracht zoals het PvdA-pro- gramma ons voorhoudt is een niet al te zwaar punt gebleken. Het is voor de PvdA blijkbaar ook goed genoeg dat de grondspeculatie wordt uitgeslo ten en dat de aan overheidsvoorzieningen te dan ken waardestijging van de grond aan de gemeen schap toevalt. Verder heeft de PvdA afstand gedaan van de genationaliseerde gezondheidszorg: het is al in or de, wanneer er een algemene volksverzekering voor gezondheidszorg tot stand komt met een pre- mi"heffing naar draagkracht en wanneer het ver schil tussen ziekenfonds en particuliere patiënten verdwijnt. Men zou kunnen zeggen, dat geheel in de lijn van wat men van het pragmatische D'66 kon ver wachten de wat dogmatische trekjes uit het PvdA-programma zijn geschrapt en dat nu nuch terheid en gezond verstand overheersen. Hiermee zijn de voornemens van de drie par tijen, die we de laatste jaren gemakshalve maar de 'linkse oppositie' zijn gaan noemen, het ge meenschappelijk programma van de drie christe lijke partijen vrij dicht genaderd. Het is waar, dat beide combinaties verschillen in het tempo waarin zij de dingen die vroeger onzedelijk werden geacht, willen laten verschuiven naar de sfeer waarin zij wel zedelijk mogen heten. Maar op dat punt zal een regeringssamenwerking wel niet afspringen. voorzieningen kunnen worden getroffen zonder Indiaanse tradities geweld aan te doen want dat is één van de dingen die met name zending en missie verweten worden. Voor een deel zit er een herhaling in van ver wijten die zending en missie al een eeuw lang ge daan worden. Ongetwijfeld zijn er ook gerecht vaardigde aanklachten bij. Maar hier wordt alles over één kam geschoren: de zending maakt deel uit van een groot uitbuiterskomplot. Het is dan ook treffend om in een ander rapport, van een delegatie van het Internationale Rode Kruis die het Amazonegebied doorkruiste en 36 Indiaanse stammen bezocht, lof te lezen voor een r.k. missiepost vanwege zijn bescherming van een Indiaans gebied tegen indringers. Dat deze voorposten van kerken niet veel eer der en veel vaker alarm hebben geslagen over het vreselijke lot van deze oerbewoners van dit conti nent is echter wel een ernstig verzuim. Het rapport van de artsen, die voor het Rode Kruis het immen se Amazonegebied afgereisd hebben en daarbij meer dan 18.000 mijl aflegden, toont hoezeer ten aanzien van de Indianen het recht van de jungle hoogtij heeft gevierd, maar het maakt ook veel dui delijker dan de verklaring van Barbados hoe ge compliceerd en delicaat de taak zal zijn om hen voor uitsterven te behoeden. Ernstiger is het verschil van opvatting over het defensiebudget. De progressieve combinatie wil daarin een kleinigheid bezuinigen. Het program ma van de drie christelijke partijen zegt even tueel voor de noodzaak van een hoger budget niet te zullen terugdeinzen en dat zal wel niet als een geuite bewering zijn bedoeld, al bestaat er bin nen confessionele kring nog geen eenheid van op vatting over de vraag of de defensie-uitgaven al dan niet moeten worden verhoogd. Daarom, en ook omdat de christelijke partijen blijkens hun gemeenschappelijk programma wel iets zien in stroomlijning en taakverdeling binnen het NAVO-bondgenootschap, zou met wat goede wil een compromis mogelijk moeten zijn. Geen compromis is evenwel mogelijk op het punt van de staatsrechtelijke vernieuwing zoals vo rige week in de Tweede Kamer is gebleken staan PvdA, D'66 en PPR aleen in hun mening dat de kabinetsformateur rechtstreeks moet worden ge kozen en dat het land bij de verkiezingen in vijf tien districten moet worden ingedeeld. Het valt te vrezen, dat dit punt een immens ge wicht heeft, binnen het geheel van het program ma van de progressieve combinatie. Het is name lijk een van de voorwaarden waaronder D'66 eraan wilden deelnemen omdat het via deze staatsrech telijke operatie meent kans te zien, de politieke partijen in twee blokken op te delen. Het is te hopen, dat de anders zo pragmatische heer Van Mierlo het alsnog weet op te brengen, dit enige dogma te verloochenen. Vernieuwing van het partijwezen volgens zijn bedoelingen is ten slotte een nogal abstract doel. Een regeringssa menwerking op zoiets te laten afspringen zou on wezenlijk zijn. nadruk op dat de Indianen hun be vrijding in eigen hand moeten kun nen nemen en dat outsiders, die zich opwerpen als hun representanten, het gevaar lopen hen opnieuw te koloni seren. De verklaring constateert, dat de Indiaanse gemeenschappen zelf in be weging beginnen te komen en hun onderlinge eenheid over de grenzen der verschillende landen heen tot uitdrukking proberen te brengeu Bijbelgenootschap vraagt meer steun AMSTERDAM Het Nederlands Bijbel Genootschap kampt met het probleem, dat velen wel zo nu en dan een bijdrage willen geven voor een bepaald project, dat aanspreekt, maar zich niet willen verplichten om regel matig te geven. Zo kon men de lan den van de Derde Wereld en in Oost- Europa helpen. De gemiddelde gift voor een project ls veel hoger dan de gemiddelde bij drage van een lid. De gevers, die rea geerden op het verzoek bij te dragen aan bijbels voor Roemenië, de Batak- landen en de radio-uitzendingen naar China gaven gemiddeld meer dan tien gulden. De leden droegen vorig jaar gemid deld nog geen vijf gulden per lid bij. Het NBG heeft nu een beroep gedaan op alle 250.000 leden dit jaar twee gulden per lid meer te geven, zodat het tekort op de lopende rekening verdwijnt. UTRECHT De vakorganisaties van overheidspersoneel hebben de werkgevers voorgesteld om te bestu deren, of per 1 januari 1972 een cao kan worden ingesteld voor de onge veer 2500 clubhuisleiders. De rechtspositieregeling van de werknemers in het welzijnswerk is slecht, aldus de heer L. Geradts, be stuurder van de algemene bond van ambtenaren (ABVA). „Wanneer er in derdaad op grote schaal clubhuizen dicht zouden gaan, ziet het er voor de betrokken werknemers niet best uit. Ze hebben alleen maar de w.w., er is geen afvloeiingsregeling. Bovendien is er voor hen weinig uitzicht op an der werk. Wachtgeldregelingen be staan niet en er is onvoldoende subsi die op de pensioenlasten". De bonden willen nu landelijk een volledige overheidssubsidie op de personeelslasten. Voorts wensen zij dat de overheid prioriteit gaat geven aan de rechtspositie van de clubhuis werkers. Circa dertig procent van de club huisleiders is lid van een vakbond. LEEUWARDEN De bond van vrije evangelische gemeenten bestaat dit jaar negentig jaar, maar aan dit jubileum zal geen aandacht worden besteed. Slechts zeven van de 47 kerkeraden hebben zich bij het referendum, dat het bondscomité georganiseerd had, voor jubileumviering uitgesproken. Achttien waren tegen en 21 kerkera den reageerden helemaal niet. NED. HERV. KERK BEROEPEN: te Ransdorp en Ho- lysloot: C. J. Meilink; te Badhoeve dorp; te Heerjansdam en Kijfhoek: J. Ewoldt te Rotterdam-Z. BEDANKT: voor Goudswaard, Nieuw-Beijerland en voor Scherpe- nisse: G. S. A. de Knegt te Delft. GEREFORMEERDE KERKEN BEROEPEN: te Kootwijk, kand. J. Pruim te Nunspeet, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) BEDANKT: voor Winschoten: S. S. Cnossen te Alkmaar; voor Katwijk en Valkenburg: J. Bomhof te Bergent- heim. 3 6 W u 12 14 1b 18 20 ■pi 22 23 ■■24 25 h H 28 Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. rekening,'5. grote bijl, 9. borstwering, 11. leerrede, 13. lang-, zaam, 15. draskolk, 17. snuiftabak, 18. telwoord. 19. zangstem, 21. rijst in de aar. 22. herberg (It.), 24. insekteneter, 26. roofdier, 27. geestelijke van de Gr. Or thodoxe kerk, 28. levendig, 30. maat van noors hout, 31. soort bril, 32. vulkaan, 33. berg bekend uit de bijbel. Verticaal. 2. op elkaar, 3. vreemde munt. 4. woonboot, 5. waterloop waar naar Appingedam genoemd is, 6. spece rij, 7. gesteldheid, 8. selderij, 10. plaats in Frankrijk. 12. beweegreden, 14. weg val van een letter, 16. voetpunt, 19. erg, 20. meisjesnaam. 21. verhoogde stoep van een spoorwegstation, 22. medicijn (Ind.), 23. kweek. 24. veel. zeer (muz.), 25. soort kabeljauw, 27. folterwerktuig, 29. baan voor balspel, 30. plaats /In de N.O.P. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. toon, 4. boor. 7. kr. 8. tiras, 10. as. 12. aap, 14. pas, 15. kin, 16. Aa, 18. sr. 19. massa, 22. A moer. 24. assistent, 25. snaar, 26. Elisa, 28. n. m. 30. te, 31. ert, 33. lek. 35. kar, 37. la, 38. Megen, 40. ad. 41. poes, 42. gans. VerL 1. tra. 2. O.T. 3. nip, 4. bas, 5. os, 6. Rai, 7. kalm, 9. rat, 11. snor. 13. pas sant, 15. kroniek, 17. Assam, Ik smelt, 20. aan. 21. air. 22. Ate. 23. ets, 25. stel. 27. aard, 29. neg. 32. rap, 33. les. 34. keg. 36. aas. 38. me, 39. na. HET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad TROUW Commissie van hoofdredactie: J. de Berg (voorzitter), H. P. Ester, G. J. Brinkman, J. van Hofwegen. "Ziet toe, dat gij u wacht voor alle hebzucht, want ook als iemam overvloed heeft, behoort zijn leven niet tot zijn bezit" (Lua 12:15). Zich wachten voor de hebzucht. Dit woord van de Here zou 1 mens van deze tijd diep in het hart gegrift moeten staan. Want nië is er, dat zo de hebzucht aanwakkert als welvaart. Begeriger 'nat meer, hebberiger, een zucht naar nog groter bezit. En de hebzua laat niet toe dat God plaats neemt in het hart. Dit is het punt waar het om draait. De mens bant door zijn begI righeid God uit zijn leven. Het leven, dat niet tot zijn bezit behoom Hij kan de hele wereld bezitten, alle rijkdommen van de aarde kiM nen hem toevallen, maar zijn leven behoort aan God, Die het nee^ op Zijn tijd. Daar is die rijke man, die zo'n machtig bezit heeft, dat hij niet waar het te bergen. Hij meent zich geborgen voor vele. vele jarM Dan spreekt God: "Deze nacht wordt uw ziel van u We lezen vandaag: Exodus 17 vers 8 tot 16. Door H. Biersteker ADDIS ABEBA Teruggekeerd van de vergadering van het een- traal comité van de wereldraad van kerken in Addis Abeda, bedenk je dat Westerse congressisten als zij willen het leven van de bevol king in deze stad uitsluitend achter glas kunnen meemaken: als zij zich maar in een taxi van hun volkomen westersgeëquipeerde hotel naar de congreshal laten vervoeren. Pas wanneer ze als ruimtevaar ders uit hun capsules komen begint de gevaarlijke aanraking met het gewone leven .wat voor weerstand hebben deze bleekge- zichten nog voor de ziekten waarmee men op het Afrikaanse conti nent heeft leren leven en sterven? xki—^ trod Uitstappen uit de capsule brengt je ook in andere opzichten uit je even wicht en het kan naar verschillende kanten doorslaan. De man die in zijn Europese thuisland bescheiden opge borgen in een laatje van de systeem bouw leeft en die iedere morgen langs een prikklok moet, is hier een imponerende verschijning in wiens zakken zich bikkelharde valuta be vinden. Dus worden hem bij het uit stappen binnen een minuut zes tapij ten, drie tijdschriften en tien gesne den beeldjes ten verkoop aangeboden. Sommigen vinden dat leuk en gaan daar breeduit over aan het onderhan delen, anderen vluchten terug in hun capsule. Het ergst zijn de bedelende kinde ren: „Hungry, Sir, hungry"! Sommi gen lopen met een kind van nauwe lijks een jaar op hun rug („see the baby, Sir, see the baby?") en verder staan er in elke straat minstens twin tig jongetjes gereed om met een vol ledige schoenpoetsuitrusting eerr uit val te doen naar je voeten. Ook ver fijnder vormen van bedelen worden beproefd. Elf opgeschoten jongens stellen zich keurig aan je voor: een schoolelftal dat volgende week moet voetballen tegen een ander schoolelf tal, maar het vervelende is nou, dat de bal juist gisteren in flinters ge trapt is en nou dachten zij dat wel licht een kleine subsidie van meneer hier.... enzovoort. Jakhalzen De nacht daalt in Addis Abeba net zo snel als in het planetarium van de Haagse Courant en dan begint de on afgebroken beurtzang van de honden binnen en de jakhalzen buiten de stad. Een Franse collega had van een vriend in Addis Abeba een pistool ter beschikking gekregen: voor als hij dün nog over straat moest. Bij zo'n schaarste aan bestaansmiddelen biedt het duister natuurlijk mogelijkheden. Men Went verrassend snel aan dit naast elkaar bestaan, dit langs elkaar heenschuiven van „hogere" en „lage re" levensvormen en de gedachte dat alle mensen toch wel eens gelijk waardig bedoeld zouden kunnen zijn wordt aan borreltafels vakkundig verdrongen door verhalen over ver schillen in mentaliteit, normen, enzo voort. Alleen wie uit zijn capsule stapt beleeft iets van de spanning daartussen. De jongeman, die erop stond om mij het graf van Menelik de Tweede te laten zien de grote keizer die in 1896 de Italianen bij Adwa versloeg praatte al binnen vijf minuten over een uiteengejaagde studenten demonstratie in 1969, waarbij er ze ventig door de politie zouden zijn ge dood. Later zei een Nederlander die toen 'in 'de stad was: „Het waren er zeven. Eerst één, die op straat werd dood geschoten en wiens lichaam door zijn kameraden in de universiteit werd gelegd, en daarna bij een felle vecht partij op het terrein van de universi teit nog eens zes. Ze wilden namelijk het lichaam van hun vriend niet af geven. „Vijfentwintig verloren jaren", zei mijn begeleider aan het graf van Me nelik dramatisch, „en nog zijn we een land van bedelaars". Zijn klacht was Vriendelijk verzoek om niet zelf het abonnements geld te gireren, maar de acceptgirokaart af te wachten, en uitsluitend daarmee te betalen. natuurlijk ook ingegeven door zijn eigen probleem. Hij behoorde tot de vele afgestuur- deerde high-school-leerlingen die geen baan kunnen vinden en door de stad zwerven op zoek naar een auto die gewassen, een vloer die geboend en een stapel tijdschriften die ver kocht moet worden. Ook in Ethiopië ziet men voorzover er voortgezet onderwijs is dat het onvoldoende aansluit op die sectoren waar wat werkgelegenheid begint te komen. Grote held Ethiopië heeft natuurlijk een in drukwekkende vaderlandse geschie denis en mijn begeleider was daar kennelijk nogal trots op, behalve dan op de laatste vijfentwintig jaar. De grootste keizer in zijn ogen was Theodros II geweest die had het land al in de tweede helft van de 19de eeuw tot ontwikkeling willen brengen, maar hij was door de Engel sen nooit begrepen, zei hij. Alan Moorehead vertelt van deze vorst in „The blue Nile" dat hij koningin Vic toria een brief schreef om nieuwe re laties met de Britten aan te kweken en ambachtsmensen naar Ethiopië te laten overkomen. Maar die brief raakte zoek op het Foreign Office en toen Theodorus geen antwoord kreeg, liet hij de Britse consul en een grote groep.andere buitenlanders in de ke tenen slaan. Dat leidde tenslotte tot een Britse militaire expeditie en een militaire nederlaag voor Theodros, waarbij de ze zelfmoord pleegde. Deze man door Moorehead beschreven als een wispelturig despoot in zijn latere ja ren was de grote held van mijn begeleider: een soort Ataturk in wiens sporen zijn opvolgers door hadden moeten gaan. Maar voor wie nagaat welke buitenlandse machten het sindsdien allemaal op Ethiopië voorzien hadden, Egypte, Soedan en Italië, om er maar een paar te noe men, kan zich een zekere vooringeno menheid ten gunste van bewapening voorstellen bij de opeenvolgende heersers, van het land. „Ze hadden die Italianen maar door moeten laten tippelen", zei later een Europeaan in het hotel, „dan was het land verder gemoderniseerd geweest". Mijn vraag blijft of dat voor de ont wikkeling van een land op langere termijn zoveel uitmaakt, aan de op pervlakte wat gemoderniseerd te zijn onder invloed van de koloniale tijd. Wegennet Ethiopië heeft nog geen wegennet dat die naam verdient gemiddeld moet men er zes uur lopen voor men een verharde weg bereikt en het analfabetisme is verbijsterd hoog. Toch kan zo'n achterstand altijd nog een voorsprong worden: de mensen zijn meer aan het land gebonden en trekken nog niet en masse naar de steden om baantjes te zoeken die er niet blijken te zijn een van de meest storende verschijnselen in veel ontwikkelingslanden, die mede als gevolg van onderwijsuitbreiding op treedt. Een oorzaak van die onderwijs achterstand is ook dat zending en missie aan dit land nooit zozeer een boodschap hadden het land gold reeds als christelijk sinds de vierde eeuw. Zending en missie werken nu voor al onder de Gallastam, waar de na- tuurreligies nog overheersen en de Ethiopisch Orthodoxe kerk geen in vloed heeft. Verscheidene studenten van het theologisch seminarie krij gen de kans om daarbij stage te lo pen en daarmee begint een stille re volutie in deze archaische oude kerk. Ook op de regeringsbureaus werkej- jonge ambtenaren, die je in vertrov wen wel willen meedelen dat all^ helemaal anders moet in Ethiopië, hadden liever veertien polikliniek^ van een miljoen dollar gehad dan immens en pompeus hospitaal veertien miljoen dollar, zoals er i Addis Abeba staat. Zij weten in verste verte niet wanneer hun tij; zal aanbreken. De keizer kan er nog wel eens goede dingen bereikeiag want hij is almachtig. Maar als hij é,ar< niet meer is kunnen goede plannen een vloed van intriges en tegenstri; dige belangen ondergaan zolang i condities voor een werkzame dem(" cratie ontbreken. 1 L ans Brieven die niet zijn voorzlenRoi van naam en adres kunnen niet In q oehandellng worden genomen. Ge-L helmhouding Is verzekerd. Vragen dle niet onderling met elkaar Inr verband staan moeten In alzonder- UJke bileven worden gesteld, brief dient een gulden aan postze-' gels te worden Ingesloten. tsi ef Vraag: Waaruit bestaat een B bantse koffietafel? Antwoord: Met alle respect v de Brabanders: Ze kunnen fl eten. Diverse culinaire autoritei onder onze redactieleden hebben ingelicht over wat er beslist tafel moet komen, als je iets gezel wilt doen beneden de Moerdijk. Men begint met een stevige rel: Brandewijn met suiker. Op tafel vindt men verschillende so ten roggebrood (er zijn variëteiten), daarnaast mik, ook verschillende soorten: de broodmik met sukade, de rozijn mik, waar men ham bij eet. Da naast stevig krentenbrood met a*s erin en maar daarover f.vas rPe niet unaniem wat pittige k Het geheel wordt begeleid met g#*' hoeveelheden koffie, waarm nieU veel suiker, maar wel veel mn lekkere melk werd erbij gez< 1 want Brabant is goed rooms (di 'a en woordspeling, die betrek!Is heeft op het vetgehalte van de nf° en de godsdienstige overtuiging), dessert is wat peperkoek met ning. Als we dit menu eens bekijl zouden we kunnen constateren er veel huisvlijt bij te pas komt men boven de Moerdijk woont. r moet verschil te proeven zijn in soorten rogge-, krenten- en rof ne'.ibroden en we kunnen ons voorstellen dat er veel warme b kers te vinden zijn, die hiervoor hebben. Vraag: Wij hebben een jaar gta' den een oleanderstek geplant, fe prachtig gezond is opgegroeid en w dit jaar schitterend heeft geblol- Maar nu drie maanden geleden i^ waarschijnlijk spint in gekomen: le kleine puntjes, die omgeven door spindraadjes en zich speel in de toppen van de takken nestel De nieuwe bladeren zijn gekruld niet mooi groen, maar licht I streept. Een door ons gekocht i strijdingsmiddel bij een bloeirt zaak heeft na driemaal sproeien I geen resultaat opgeleverd. De w jes bl'iven zichtbaar en terugkon An'Jvoord: Voor we ons verhaa afsteken, zouden we het beste raad kunnen geven, een aangel blad aan een deskundige te la zien, bijvoorbeeld in een grote bl menzaak, een kwekerij of als u Leiden woont, in de hortus. D ziet men direct of het inderdi spint is of niet. Ter bestrijding van spint moe In januari/februari buiten spul met vruchtboom-carbolineum procent, waarbij alles meegenofl' wordt, zoals houtwerk, enz. In zomer stuiven met derrispoeder. kassen en bakken spuiten met nl tinehoudende stoffen. Draag 4 voor zo droog mogelijke lucht en sproei de planten zo mogelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2