Kwestie geboorteleden bleef nog onbeslist Pastoraat moet beter worden georganiseerd Een rvoord voor vandaag Ds. Joh. Poort: Blij met die buidel adressen NOG GEEN „SANERINGSBESLUIT Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Belijdenisvragen van jongeren aanvaard Eigenaars van woning- bureaus aangehouden BEROEPINGSWEI Drankbestrijding anders aanpakker WOENSDAG 17 FEBRUARI 197»= „En ik heb Uw discipelen gesmeekt hem uit te drijven en zij heb ben het niet gekund" (Lucas 9:40). Het is de geschiedenis van de genezing van de bezeten knaap. Als Jezus van de berg afdaalt komt Henp een man tegemoet, die in nood verkeert. Zij zoon is, zoals hij zegt, door een geest gegrepen. Dat hij de hulp van de Here inroept is op zichzelf niets bijzonders. Hij zal hebben gehoord van de wonderbare genezingen door de He- re van blinden, lammen en kreupelen, en van Hem verwacht hij alle De nadruk moet hier vallen op die ene zin, die hij Jezus als een klacht toeroept en die de discipelen als een zweepslag moet hebben gestriemd: Ik heb hun gesmeekt hem (die geest) uit te drijven en zij hebben het niet gekund. Een man in nood, Jezus is er nietmaar wel de discipelen, zij zullen het even goed kunnen. En zij hebben het niet gekund. Een brok realiteit uit het leven, ook uit dat van vandaag de dag. Hoeve- ten zullen zich niet teleurgesteld hebben afgewend omdat de handen, die zij wilden grijpen leeg waren? Hoe dikwijls is de Here niet be oordeeld naar Zijn knechten? Men kan schrikken van de verant woordelijkheid, die wij als christenen dragen. tWc lezen vandaag: Exodus 13 vers 17 tot 22. (Van onze kerkreactie) DRIEBERGEN Inzake de kwestie van het groot aantal „pa pieren leden" van de Hervormde Kerk is de synode gisteren niet tot en beslissing gekomen, nadat bijna e hele dag en avond over dit probleem werd gediscussieerd. Er was op de synode een sterke stroming die erop aandrong het mes te zetten in. het ledenbestand door zwaarder accent op de beslissing van de mensen zelf te leggen. Zij die beslist geen relatie met de kerk wil len, zouden uit de registers verwij derd moeten worden en zo zouden de registers beter kunnen functioneren ten dienste van het pastoraat Maar welke maatstaven zouden dan moeten worden gehanteerd? De com- missie-Dirkse was ter synode geko men met het voorstel om allen die in het kerkelijk bevolkinpregister voor komen de vraag te stellen: *Wilt u met de kerk in gesprek zijn of blij- ven?' Degenen die daar geen 'Ja' op zouden zeggen, zouden uit de regis ters moeten worden verwijderd. Ver der wilde deze commissie doopleden en ongedoopten hoogstens tot hun 25ste jaar in het register handhaven. Deze commissie stelde ook voor om naast de belijdende leden een nieuwe vorm van lidmaatschap te creëren: 'verwante leden', voor degenen, die wel een bepaalde relatie tot de kerk willen, maar die deze relatie nog niet willen omzetten in een volwaar dig lidmaatschap. Zuidwest-Afrika Metve rbazing las ik dat onze rege ring voor het Internationaal gerechts, hof al bij voorbaat heeft gepleit voor een VN-bestuur over Zuidwest-Afrika. Gelukkig heeft de heer Jongeling erop gereageerd door vragen aan de rege ring te stellen. Waarom komt er geen reactie uit onze grote confessionele partijn? Kent men de tragi-komedie, die aan dit spel is vooraf gegaan? Toen de eer ste maal deze zaak voor het Hof kwam en men erop rekende, dat Zuid-Afrika in het ongelijk zou worden gesteld, heeft men enige dagen voor de uit spraak er bij de Zuidafrikaanse rege ring op aangdrongen, zich erbij neer te leggen. Toen de uitspraak uitviel ten gunste van Zuid-Afrika, haastte men zich in de VN, te verklaren, dat men zich van die uitspraak niets kon aantrekken. Daaraan vooraf ging het gestumper met de VN-commissie-Carpio en later de mislukte reis van de bestuurscom missie, die het bewind zou overne men (I) Heeft men weet van de activiteiten van Hosea Katako en zijn „secretaris" Clemens Kapuuo? Wil men persé Zuidwest-Afrika tot een politieke warwinkel maken en te rug doen keren naar zijn nare historie van stammenoorloge om eikaars wei develden te veroveren? Weet men, dat de stamhoofden van de Ovambo's en Okavango's de Zui dafrikaanse regering vroegen, bij de totstandbrenging van meer autonomie „het buitenland" er buiten te houden? Wat bewoog toch oze regering, bui ten het parlement om, tot deze gevaar lijke manoeuvre? En nog eens: waar om spreekt alleen de her Jongling •n zwijgen onze grote fracties? (Helaas is gisteren de ondertekening van het stukje „Contributie" wegge vallen. De schrijver was: W. Grashoff uit Rotterdam, red.) ROTTERDAM Uitgaande van de stichting Rhodesiazending zal een contactmiddag worden gehouden op zaterdag 20 februari om twee uur in gebouw Atrium in Rotterdam. Sprekers zijn: ds. G. Bouw uit Scheveningen en de heer L. de Niet uit Den Haag. Aan de hand var. lichtbeelden zal mevrouw M. A. Mijnders-Van Woer den vertellen over het leven van Lu ther. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. Noorse god, 5. wig. 8 loofboom. 10. harde plof. 12. plaats m Italië, 14. kever, 15. bouwland. 17. vreemde munt, 18. keukengerei, 20. ste vig. 21. uitslag op metalen, 22. gifslan getje. 24. grond die bij oen hoeve be hoort. 26. soort bier, 27. meisjesnaam, 29. bijnaam van Ezau. 31. dus (Lat), 32. rangtelwoord, 33. vaarwel, 34. loot Verticaal 2. naaldboom. 3. ieder. 4 bravourstukje. 5. voertuig, 6. bijb fi guur. 7 droogoven (ZJ4.), 9. kippenloop. 11. kruiderij. 13. geel koper. 15. plaats in N.-Br., 16. man, 18. een der Cycladen. 19. prul. 23. wapen. 24. eikenschors, 25. ach tergrond. 27 palmboom, 28. korte kous. 30. honingdrank. 31. plaats In Gelder- Oplossing vorige puzzel Hor. 1. krent. 5. staar, 10. Eodo, 12. or ka. 13. pa. 14. boter. 17. Em. 18. els, 20. sar. 21. ore. 22. A.P, 24. nr.. 25. Eton. 26. rage. 28. as. 30. pi. 32. kan. 34. kar. 36. ent. 38. A M 39 anker. 41. O.E, 42. neep. 44. ende. 46. trein. 47. Sleen. Vert.: 1. keper. 2. real. 3. ed 4 neb.. 6 tor. 7. ar. 8. aker. 9. ramen. 11. atap. 15 os. 16. er. 19. satan. 21. orgie. 23. pos. 24. nap. 27 akant 29. laks. 31. steen, 33. Amcr. 34. kn„ 35. re. 37. node. 3d. api, 40. rel, 43. Ee. 45. Ne. Invoegen De commissie theologische vragen onder leiding van prof. dr. G. P. van Itterzon was op de valreep nog met een rapport gekomen. Deze commissie noemde het genadeverbond een. vruchtbaar uitgangspunt maar legde er aan de andere kant ook de nadruk op dat van de mens verwacht wordt dat hij zich laat invoegen in het ver bond. dat hij de door God geschonken relatie aanvaardt en dat hij de op roep met geloof beantwoordt. Deze commissie noemde het echter niet eenvoudig de aard van dit respons nader te omschrijven of te beoordelen naar hanteerbare maatstaven zoals meeleven door kerkgang, het aan vaarden van eer. bepaalde (financiële) verantwoordelijkheid, participatie m bepaalde activiteiten van de gemeen te. Dr. C. P. van Andel Azn van deze commissie had niet veel fiducie in de voorstellen van de commissie-Dirkse en de commissie-Wesseldijk, welke laatste de suggestie deed van een hoofdgled van tenminste vijftien gulden. Zij zouden ertoe kunnen lei den, zei hij, dat de farizeëers binnen- komen en de hoeren en tollenaars buitenblijven. In strijd Het zijn niet alle koks, die lange messen dragen, gaai in zekere zin op voor de vriendelijke man. die op deze foto is getooid met de koksmuts. De heer Michio Imai is in werkelijkheid predikant, die in Japan een wegrestaurant drijft om op die manier het evangelie an de man te brengen" Vele synodeleden zagen in de 'sane- ringsvoorsteKleiv' iets wat strijdt met het wezen van de hervormde kerk. Ds. Joh. Poort uit Leiden zei blij te zijn dat hij werkt in de hervormde kerk, die meteen al in de buidel de adressen meedraagt van hen die van het evangelie vervreemd zijrn Dat zou hij niet prijs willen geven terwille van de overzichtelijkheid van de kerkebakken. Ds. Ph. A. Warners te Utrecht ci teerde Christus' woord: 'Dwingt ze om in te gaan'. Wij zeggen nu: 'Hoe krijgen wij ze er uit?' Hij gaf ook de ervaring door van een Utrechtse col lega: zestig procent van diens belij deniscatechisanten was uit de cate gorie van de geboorteleden. Ook mevrouw mr. Chr. A. de Ruy- ter-de Zeeuw uit Rotterdam vroeg zich af hoe die schifting in de prak tijk zou zijn toe te passen. Zij kende mensen die viermaal in hun leve wisselden tussen 'ja' en 'nee' tegen de kerk. Zij kende mensen die predikan- (Van een onzer verslaggevers) DRIEBERGEN De Her vormde Kerk zou de overheid moeten verzoeken de aanduiding n.h. achter iemands naam in de burgerlijke stand te mogen doen schrappen of de ingeschevene dit goed vindt of niet. Deze op merking maakte ds. P. de Bruijn uit Breda gisteravond in de her vormde synode toen daar het rapport over de administratieve aspecten van het lidmaatschap aan de orde was. Hij had opgemerkt dat men er bij de ledenadministratie, die afgaande op de brugerlijke stand wordt bijge houden, vaak op stuit dat „naam-her- vormden" die zelfs in de verste ver ten niet meer met hun werk meele ven, weigeren om de aanduiding n.h. achter hun naam te laten vervallen. En dat mag alleen op hun eigen ver zoek gebeuren. „Hier geldt toch ook nog een keer kerkrecht," zo zei ds. De Bruijn. „Hoe het dan volgens het burgerlijk recht zou moeten worden verwezenlijkt moeten de juristen onder ons maar eens bekijken." Twvoren had de secretaris van de generale financiële raad. ds. H. J. F. Wesseldijk, in tegenstelling tot de aanbeveling van de pastorale com missie, verklaard dat het bevolkings register als bron voor de ledenadmi nistratie niet kon worden losgelaten. Hij deed een beroep op de synode om ..elkaar niet in de put te praten" pver de financiële situatie van de kerk en niet de stichting mechanische admini stratie steeds als de grote zondebok ten tonele te voeren. Het ledenregister in de SMRA is een massamedium waarmee op korte termijn de hele gemeente bereikt kan worden. zei hij. Gecombineerd met de in zwang geraakte acceptgirokaar ten is het systeem bij de laatste oudejaarscollecte zeer effectief geble ken. De 79 gemeenten die van deze mogelijkheid gebruik gemaakt heb ben, zagen hun gezamenlijke giro-op brengst groeien van 94.000 tot 218.000. Het door ds. Wesseldijk toegelichte voorstel om tot sanering van het le denbestand over te gaan via een ver zoek om een „hoofdgeld" (per gezins hoofd is hier bedoeld) van 10, 15 of 20 gulden voor belijdende lede, doople den en geboorteleden, kreeg een zeer verdeelde reactie. Ouderling P. J. Baauw vond het een schot in de roos hij achtte het een goede toetssteen voor het medele ven maar mevrouw Chr. A. de Ruyter-de Zeeuw vond hee een zon derlinge benadering. Zij achtte het onjuist, om mensen, alleen op grond van hun bereidheid een hoofdsom te betalen af te schrijven of in het re gister te houden. Velen voelden meer voor een volledige inventarisatie waarbij alle leden gevraagd wordt wat zij zich van hun lidmaatschap voorstellen. Ds. Ph. Cornelder uit Rotterdam vroeg zich af of het rapport van de administratieve commissie wel vol doende rekening houdt met de verde re toekomst. Hij was niet bereid om opnieuw zijn vertrouwen te geven aan de SMRA. Ten eerste is onvol doende duidelijk geworden dat de enige trouwe bijdragers behoren tot de groep van boven de 55 jaar, een groep die niet de toekomst van de kerk vertegenwoordigt. Verder dient men zich te realiseren dat van de 1.7 miljoen aan abonnementsgelden di se SMRA in 1972 zal kosten, ƒ623.000 betaald wordt alleen voor de „overige geregistreerden" dus niet de belijden de of doopleden. (Althans, niet als zodanig te boek staand want tevoren had ds. Wes seldijk nog zijn vermoeden uitgespro ken dat, als men deze groep in de grote steden eens nader zou doorlich ten. zou blijken dat een kwart een derde ervan toch nog weer dooplid of belijdend lid is!) DS. Af. GROENENBERG verbaasd over tucht ten en ouderlingen wegjagen, en dia kenen en hervormde vrouwendienst hebben bij hen wel toegang. Heeft men niet te weinig eerbied voor het geloof? Ds. D. H. Scholten uit Eindhoven zei: 'Zolang we hervormd zijn zullen we met de risico's van de registers moeten leven. Anders zouden we ge reformeerd worden'. Ds. M. Groenenberg uit Utrecht verbaasde zich over de geweldige drang naar tucht die hij overal con stateerde, ook en juist op de kerkver gadering. Als je nog maar wat doen wilt, dan hoor je erbij. Zo een acti vistische instelling vond hij remon strants op zijn slechtst. Dan is de kerk vereniging geworden. Prof. dr. G. C. van Niftrik wees erop dat het hinken op twee gedach ten (deze term was in het debat ge dragen door dr. L. G. Wagenaar) dat de hervormde kerk doet, zeer legitiem is. De 19de-eeuwse tegenstelling tus sen confessionelen en ethischen blijkt springlevend, zei hij. 'De confessione len zijn dan de objectieven met hun corpus-christianum-gedachte, de e- thischen vragen een persoonlijke waarvoor men staat en wat men be wijst met vijftien gulden.... Maar de keus waarvoor men staat en wat men bewijst met vijftien gulden.... Maar de keuze tussen deze twee modellen is 19de-eeuws. Wie kiest, objectief of subjectief, is in ieder geval een ket ter', zei prof. Van Niftrik. (Advertentie) Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de baard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid to veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De her vormde synode heeft gisteren een aantal alternatieve belij denisvragen, die de hervorm de jeugdraad (HJR) heeft op- gestled, aanvaard. Voorwaar de is dat de jongeren dit zelf het gebruik in de gemeenten aanvragen en dat de kerke raden ermee instemmen. In de belijdenisvragen (in he dendaags Nederlands) valt de nadruk op het „ja" aan de hervormde kerk weg. 1. Voor hen, die nog niet ge doopt zijn: verlangt u door de doop in de gemeente van Chris tus te worden opgenomen? 2. Voor hen, die al wel ge doopt zijn: wilt u ter bevesti ging van uw doop, waardoor u in vroegere jaren in de gemeente van Christus werd opgenomen thans door uw ja-woord te ken nen geven tot de gemeenschap der kerk te behoren? De HJR schreef de synode dat het geheel van de openbare belij denis en de liturgie voor de be- vestigingsdienst voor veel jonge ren een groot probleem is. Zij herkennen zich niet in de vragen en in de liturgie zoals die nu in het ontwerp dienstboek staan en die ze te introvert kerkelijk vin den. Ook staan ze aarzelend te genover de openbare belijdenis als een op zichzelf staande acte van geloof en willen zij de open bare belijdenis niet meer zien als toelating tot het avondmaal. Verder voelen ze de binding aan de hervormde kerk als te eng. Zij willen hun belijdenis uitspreken in het geheel van de kerk van Christus. De hervormde kerk wordt in bovenstaande be lijdenisvragen dan ook niet meer met name genoemd. Tenslotte vinden zij dat de functie en de taak van de gemeente van Chris tus met betrekking tot de samen leving in het huidige belijdenisri tueel niet voldoende tot uitdruk king komt. De synode aanvaardde wel de belijdenisvragen maar besloot dat'j de kontekst (zoals de loskoppeling van belijdenis en avondmaal en ook de kindercommunie komt om de hoek kijken) nader zal worden bezien in overleg tussen het mo- deramen, de synodale commissie van rapport, een commissie van de jeugdraad en de raad voor de zaken van kerk en theologie. AMSTERDAM Wegens oplich ting heeft de Amsterdamse recherche twee eigenaars van woningbemidde lingsbureaus in de hoofdstad aange houden. Het zijn de 40-jarige A.B. van „De Woningcentrale" en de 54-jarige A.H. van „Amstelstad" die voorheen gezamenlijk het enige maanden geleden opgeheven woning- bemiddelingsbureau „Biesbosch" ex ploiteerden. Het tweetal wordt ervan verdacht tienduizenden guldens te hebben op gestreken Van urgente wOhingzöeken- den die zij bedragen van ƒ2000 tot ƒ5000 lieten betalen nadat zij hen aan een woning hadden geholpen. Het ging daarbij om woningen waarvoor een woonvergunning was vereist. Werd dit ontdekt dan werden de benadeelden er uit gezet, omdat zij NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren, A. v. Brurj melen te Hierden; te Sliedrecht (vaj dr. P. G. Verweijs - toez.): H. P. T te Bierum. Aangenomen naar Giessen-Rijswit' (N.B.) - toez.: kand. drs. J. W. Stol£ te Driebergen. Bedankt voor Waardenburg, (toez.): W. de Graaf te Kampervet GEREF. KERKEN Bedankt voor Hoogeveen, Veendam en voor Zevenhuizen (Gif J. Niemantsverdriet te Haren (G" GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Goes: B. de Vos Ten Boer. EVANG. LUTH. KERK Aangenomen naar Nijmegen: pn| C. F. G. E. Hallewas te Weesp. DOOPSGEZ. BROEDERSCII. Beroepen te Holwerd, c.a.: prop. I Th. Ament te Vlieland. nog niet voor een woning in aanir king kwamen. - De arrestatie van de verdach' vloeit voort uit het gerechtelijk or derzoek, dat de ministeries van e<L nomische zaken, justitie en volkshuf^ vesting hebben bevolen na de acL van het Amsterdamse P.v.d.A.-raa<L lid Ed van Thijn. i (Van onze kerkredactie) UTRECHT Ook nu, juist nu is geheelonthouding nodig. Al is er in het gebruik van alcohol verandering gekomen, de gevaren van het gebruik zijn niet verminderd, eerder toegeno men. Men denke maar aan alcohol en wegverkeer. De bestrijding van alco holgebruik is duidelijk veel moeilij ker dan vroeger. Dit zei de heer I. Boersma op de verg&dering van de vereniging van gereformeerde geheelonthouders in een rede, waarin hij de taak van ge- heelonthouders-nü trachtte te om schrijven. Propaganda voor geheelonthouding slaat nu niet meer aan. Men stre tegenwoordig naar z.g. functioneel i coholgebruik. Zo zou dan de jeu| opgevoed moeten worden. Sommigj willen drug- en alcohol bestrijding a éé.i geheel aanpakken. De spreker zou liever pleiten vd bestrijding van alcoholgebruik in n gezin en daarop alle krachten will richten. Voor iemand die misbru, maakt van alcohol zal een alcohf vrije omgeving geboden zijn. L' Binnenkort zal de vereniging rf f->lder uitgeven, waarin kort, concre ei. op moderne wijze tegen gebru en misbruik van alcohol gewaa schuwd wordt. Namens de AKV kreeg ook de heer L. P. Smits in de synode het woord. Hij constateerde wel een zekere syn- chroniteit tussen de comrrjissievoor- stellen en de aanbevelingen van de AKV, maar beval toch opnieuw de conclusie van de laatstgenoemde aan om de meelevende en aktieve leden van de gemeenten centraal te regi streren en de passieve leden alleen gemeentelijk. Hij hoopte dat in sa- menspreking met de voortzettings commissie van de AKV een bepaalde synthese bereikt zou kunnen worden. Een lid van de administratieve commissie, de organisatie-deskundige de heer Doelman uit Badhoevedorp kreeg gelegenheid om ds. Wesseldijk bij te vallen in zijn afwijzing van de paniek over de SMRA. Hij zei zelf ook uiterst kritisch aan de commissie te zijn gaan meewerken, maar tot de conclusie te zijn gekomen dat de Her vormde Kerk er met deze computer nog niet zo slecht afgekomen is, ver geleken bij de tegenslagen die men in het algemeen in het bedrijfsleven met de indienststelling van dit „reken- tuig" heeft gehad. In negen van de tien bedrijven wa ren de tegenslagen volgens de heer Doelman veel groter, maar de open heid van de Hervormde Kerk voor de publiciteit leek het alsof deze alleen zulke tegenslagen leed. „In het be drijfsleven worden zulke tegenvallers veel makkelijker met de mantel der liefde bedekt", zo meende hij. De synode besloot het voor de toe komst vooral te zoeken in een betere organisatie van het pastoraat „over en van allen die tot de gemeenten behoren of willen worden gerekend". Omdat het slagen van iedere toe komstige sanering in het ledenbe stand daarvan afhankelijk zal zijn. De bedoeling is nu de rapporten die door drie verschillende commissies zijn uigediend over het lidmaatschap te doen coördineren, zodat er duide lijke richtlijnen komen voor de plaat selijke gemeente. Deze kaart toont de spreiding van de christenen in de wereld. De ongeveer 1 miljard christenen zijn ais volgt verdeeld: 656 mil joen rooms-katholieken, 260 mil joen protestanten en 85 miljoen orthodoxen en andere christenen. De overgrote meerderheid van de rooms-katholieken en van de protestanten is aan beide kanten van de Atlantische Oceaan te vinden. Europa (zonder de Sow- jetunie) telt 265 miljoen rooms- katholieken en 109 miljoen pro testanten; de Verenigde Staten en Canada samen 48 miljoen rooms- katholieken en 80 miljoen protes tanten. Latijns-Amerika telt 244 miljoen rooms-katholieken en 13 miljoen protestanten; Afrika een 39 miljoen rooms-katholieken en 30 miljoen protestanten. In Oceanië is 78 pet. van de christenen protestant. Azië, (de Sowjetunie niet meegerekend telt een 43 miljoen rooms-katho lieken, 12 miljoen protestanten en een 10 miljoen orthodoxen en an dere christenen. Wat de Sowjetunie betreft, sinds de oktoberrevolutie 1917 is geen statistisch materiaal met be trekking tot de godsdiensten meer verschenen. Volgens de schattingen van de Russische or thodoxe kerk zijn er 30 miljoen orthodoxen. De 3,5 miljoen rooms-katholieken leven voorna melijk in Litauen en het weste van de Oekraïne, de protestante in de Baltische landen. Hieronder volgt de totale be volking van de op het kaartje ge noemde werelddelen en lande? Canada: 21.500.000 inwoner Europa 455 miljoen, de Sowjet unie 238 miljoen, de Verenigd Staten 222 miljoen, Latijns Amerika 267 miljoen, Afrika 33 miljoen. Oceanië 18.500.000 Azië 1.946 miljoen. Aan de hand van de laatste ge gevens kan men zich enigsziri een indruk maken van dc vet houding van het aantal christe nen op de hele bevolking van werelddelen en landen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2