Raadsman: „Wetgeving stelt priesters voor gewetensconflict" en spierpijnen van MFTRIk: SYNODE STEED NIET DE WEZENLIJKE VRAGE] BanningScharnegoutum en het Wilhelmus t Blij en teleurgesteld over discussie Kuitert Kuitert is „omgekeerde Groen van Prins ter er'' HERINNERING UIT JAREN TWINTIG Progressieve^ dreigen maf te worden' Een woord voor vandaag REUMATISCHE- Negerbisschop tegen Wereldraad Pastoor Slots opnieuw voor rechter BEROEPINGSWERK WET PREMIE KERKENBOUW VERLENGD "1 Geen kussentje om te knielen ze m i Keer terug naar int» huis en verhaal al wat God u gedaan heeft" (Lucas 3:38). De bezetene is genezen. De omstanders hebben er zich van kun nen overtuigen. Wat er is gebeurd heeft niet nagelaten diepe indruk op hen te maken. De geesten voeren in een kudde zwijnen en die. kudde stormde langs de helling het meer in enverdronkDat is dan wel een ontzaglijke schade. Ach, Here, het is geweldig wat U heeft gedaan, maar zoudt U asjeblieft van ons willen weggaan? Maar nu de man, die genezen ik: Here, laat ik bij U mogen blij- ven. Een onbegrijpelijke vraag? Geenszins. Jezus biedt hem veilig heid Hij heeft ondervonden dat de Here over een enorme macht beschikt. En dan komt dat antwoord, dat de man misschien heeft teleurgesteld: Ga terug en vertel de mensen wat er met u is gebeurd Met andere woorden, Jezus draagt hem op te getuigen. Het is een woord, dat we ons ter harte kunnen nemen. De mens, die de genade van de Here heeft ondervonden, heeft de neiging zich af te zonderen. Daar is de boodschap: Draagt het uit, vertelt erover, gaai de wereld in en verkondigt Mijn lof. We lejcn vandaag: Exodus 2 vers 1 tot 10. Onmiddellijke verlichting van "Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Vetnnatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid makeh spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en dvos. WINDHOEK Dr. Leonhard Auala, bisschop van de lutherse Ovambokavango-kerk in Zuidwest- Afrika heeft opnieuw de ondersteu ning van militante bevrijdingsbewe gingen in het kader van het anti-ra- cisme-program van de Wereldraad van Kerken afgekeurd. Meningsverschillen tussen burgers en hun regering moeten in vrede be sproken worden, zo meent deze ne gerbisschop. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het is voor prof. Kuitert op de synode der Ge reformeerde Kerken begin november 1970 met een sisser afge lopen. Daarover kan men zich alleen maar verheugen. Zo begint prof. dr. G. C. van Niftrik zijn kroniek in het januarinummer van Kerk en Theologie. Toch laat hij merken, dat de gereformeerde synode hem te leurgesteld heeft. Hij had van de synode een scherp theologisch onderscheidingsvermogen verwacht. Kuiterts geschiedenisbe schouwing, zijn theologie van de revolutie en zijn opvatting van Gods transcendentie hebben nauwelijks de aandacht gehad en dat zijn voor Van Niftrik veel belangrijker zaken dan de historiciteit van Adam. (Doof Zettie Leeuwenburgh) ROERMOND „We hebben hier te maken met een controverse: de staat erkent het enkele kerkelijke huwelijk niet, terwijl voor de Katholieke Kerk het kerkelijke huwelijk het enige is dat geldig is. U kunt die zaak niet alleen oplossen omdat u van me ning bent dat de wettelijke bepaling tegen de praktijk is en u kunt u niet op het standpunt stellen „ik trek me van die wettelijke bepa ling niets aan. Met deze woorden wijst de presi dent van de rechtbank in Roermond, mr. J. V. M. van Koot, de 58-jarige pastoor Jean Stots uit Wanssum (Noord Limburg) er nog eens duide lijk op dat hij een wettelijke bepaling overtrad toen hij in januari 1970 de buwelUksolechti^heid verrichtte voor H.S. en J. v. D. in Wanssum terwijl hij wist dat zij niet voor de wet ge trouwd waren. In november veroordeelde de kan tonrechter in Venlo pastoor Slots tot een geldboete van tweehonderd gul den. De pastoor die ervan uitgaat de ze mensen slechts de zegen over hun liefde te hebben gegeven, is tegen dit vonnis in hoger beroep gegaan. De officier van justitie, mr, A. Schrickx, dezelfde officier als in Venlo vraagt bekrachtiging van dit vonnis, ondanks alle oude en nieuwe argu menten die de pastoor naar voren brengt. „Ik heb uit pastorale bewogenheid gehandeld", zo verklaart pastoor Slots. „Ik heb mensen, die al besloten hadden tot een burgerlijk concubi naat geholpen hun gewetenschuld op te heffen. Bovendien wilden zij be halve de wettiging van de gemeen schap ook een ..feestdag", in de vorm van de kerkelijke zegen." Een moti- Van juridische leertucht is nooit enig geestelijk heil te ver wachten, aldus prof. Van Niftrik. De eigenlijke leertucht wordt in de kerk uitgeoefend door het Woord en de Peest, en deze twee zijn één. Woord en Geest bedie nen zich bij die leertucht van de levende gemeente. Instinct Naast alle eigenwiisheid en be- krcmnenheid. die er in e'ke gemeente en in elke kerk gevonden worden, treft men in kerk en gemeente ook een gezond theologisch instinct aan. dat ook het eenvoudigste gemeentelid in staat stelt tegen de geleerdste theoloog te zeggen: je kunt me nog meer vertellen; ik ben wel niet in staat om je te weerleggen, maar ik ga niet met je mee. Waarom ik niet mee ga, kan ik niet precies zeggen, maar ik voel, dat het niet goed is! NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Beijerland, te Scherpenisse, te Houten (U.), te Blauw- kapel-Groenekan, te Kesteren, te Randwijk, te IJsselmuiden en te Tho- len: kand. G. S. A. de Knegt te Delft; te Oud-Alblas en te Stavenisse: kand. R. H. Kieskamp te Utrecht; te Gies- sen-Rijswijk: kand. J. W. Stolze te Driebergen; te Zetten-Andelst: kand. H. Visser te Epe; te Amsterdam (met bep. opdracht bijz. past. werk v. dis trict-zuid: Maranatha-, Willem de Zwijger- en Thomasgem.): dr. H. H. Miskotte, pred. v. buiteng. werkzaamh. (psych. inrichting Vogelenzang te Bennebroek). Aangenomen naar Schiedam: M. C. Baart, pred. v. buiteng. werkzaamh. (koopvaardijpred. te Rotterdam). Bedankt voor Dokkum: Th. Poot te Groningen; voor Veenendaal: J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel; voor Hasselt: A. Gooijer te Delft. GEREF. KERKEN Beroepen tePesse: kand. H. v. Heyst te Kampen, die dit heeft aangenomen; te Noord-Scharwoude: kand. A. V. de Nooy te Haarlem, die dit heeft aange nomen. Beroepbaar: kand. H. Rooze, Hovese Steenweg 84, Boechout (België). GEREF. KERKEN (vrjjgcm.) Beroepen te Delft (2e pred.pl.) voor evangeliepred. onder buitenl. studen ten: C. Bijl te Hilversum. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zaamslag: kand. D. J. v. Vuuren te Doornspijk, die be dankte voor Klundert en Murmer- woude. PORTO ALEGRE De lutherse kerk van Brazilië heeft een modern uitgeruste radiostudio in gebruik ge nomen. Deze studio gaat veertig regionale Braziliaanse zenders wekelijks van protestantse programma's voorzien. Tevens zal ze dienen ais opleidingsin stituut voor toekomstige radiomede werkers. De studio werd bekostigd door de Lutherse Wereldfederatie. vering die de president de opmerking ontlokt dat opheffing van gewetens schuld bij mensen van 75 en 80 jaar niet de eerste aanleiding zou zijn. De pastorale bewogenheid van pas toor Slots betekende echter wel het overtreden van artikel 449, dat stelt dat het geen bedienaar van een godsdienst verboden is enige kerke lijke plechtigheid ten aanzien van het huwelijk te verrichten, voordat hem gebleken is dat hieraan een burger lijk huwelijk vooraf is gegaan. «Het woord „enige" dat evenals de bepaling in januari 1970 door de volksvertegenwoordiging is beoor deeld en in het nieuwe wetboek van strafrecht ongewijzigd is opgenomen geeft duidelijk aan dat de pastoor zelfs de eenvoudige kerkelijke hande lingen niet had mogen verrichten. Tot zijn verdediging voert hij aan dat hij niet de gebruikelijke huwe lijksmis heeft opgedragen: „Er is geen dispensatie gevraagd aan de eigen pastoors, er is geen afkondiging gedaan. Er zijn geen ringen gewisseld en er is geen inschrijving gedaan in het huwelijksregister." GELDIG „In dat geval heeft u de betreffen de mensen een verkeerde voorstelling van zaken gegeven", zo merkt de pre sident op. „Zij waren wel degelijk in de waan dat zij voor de buitenwereld geldig getrouwd waren, zo is uit hun verklaringen gebleken". De pastoor brengt hier tegenin dat zij volgens opvattingen van de Katholieke Kerk na een kerkelijk huwelijk wel dege lijk kunnen gaan samenleven, zonder burgerlijk huwelijk te hebben geslo ten. Als motief voert hij aan dat er zelfs mensen zijn die gaan scheiden om minder belasting te hoeven beta len. In het bewuste geval hadden de mensen uitgerekend dat de AOW voor gehuwden lager was dan de AOW en het weduwenpensioen dat zij samen hadden. De president wijst pastoor Slots er op dat hij zelf in overtreding is als hij mensen die bij hem komen om „hulp" doorstuurt naar andere pastores die behulpzaam willen zijn: „Uit die droom wil ik u wel helpen, medeplichtigheid is een strafbaar feit." Mr. Van Koot vervolgt: „Ik begrijp uw standpunt wel. maar dit is vech ten tegen de bierkaai. Het artikel In de wet is gemaakt om onnozele mensen te beschermen. In dit geval zijn mensen heengegaan terwijl zij dachten dat een geldig "huwelijk" was ingezegend. U had daar echter een andere mening over. De officier bestrijdt in zijn requisi toir de woorden van pastoor Slots dat deze overtreding door veel van zijn collega's wordt begaan: „Van de bis schop heb ik de overtuiging gekregen dat dit zeer uitzonderlijk voorkomt. Ook een beroep op vrijheid van godsdienst heeft hier geen baat. U zult uw pastoraïe taak zo moeten aanpassen dat de sociale orde niet in gevaar komt. Zeker omdat het kerke lijk huwelijk alleen geen enkele rechtszekerheid geeft voor de betrok kenen. Ik acht dan ook een bevesti ging van het vonnis van het kanton gerecht in Venlo de juiste sanctie. De raadsman mr. L. F. V. Keyzer van pastoor Slots voert aan: „Mijn cliënt meende door zo te handelen goed te doen. tegemoet te komen aan hun noden waarvoor de kerk zelf verantwoordelijk is. Zo nadrukkelijk had zij in vroeger tijden de lusten Revolutie gebreideld dat zelfs bejaarden er nog een complex van hebben overge houden. Artikel 449 is uitgewerkt. Het heeft zijn dienst gedaan. Er zijn geen achterlijke streken meer in ons land, waar nog gebeden wordt voor het concilie van Trente en iedere gelovige weet dat geen priester hem de echtelijke staat als bedoeld in ons Burgerlijk Wetboek kan ver schaffen. Voor de priester heeft het nog niet afgedaan, nog steeds stelt onze wetgeving hem voor een gewe tensconflict." Op 18 februari zal de rechtbank in Roermond kenbaar ma ken hoe zij hierover denkt PASTOOR SLOTS DRS. VROON OVERLEDEN BUSSUM Op 53-jarige leeftijd is gisteren plotseling overleden de ge reformeerde predikant drs. F. Vroon. Drs. Vroon werd in 1945 predikant. Hij stond achtereenvolgens in Wilnis, Hengelo, Groningen, Rotterdam, Am sterdam (Slotermeer-Geuzenveld) en sinds 1968 in Bussum. Dat instinct der gemeente oefent de eigenlijke leertucht uit. Daarmede heeft de HerVormde Kerk het nu al sinds de Franse revolutie gedaan. Als de theologie het te bont maakte, ble ven de gemeenteleden bij de predi king, die het resultaat was van die theologie, eenvoudig weg. Daarom kan prof. Van Niftrik het alleen maar toejuichen, dat de synode van Sneek. hoewel gebrek aan over eenstemming met de aanwijzingen van de svnode van Amsterdam in 1967-'68 bij prof. Kuitert constate rende, het niet nodig heeft geacht thans „nadere beslissingen" te nemen, gezien de grote mate van eenheid in het ker'.-eliik belijden. De synode sprak immers uit, „dat alle leden van de svnode vasthouden aan het belijden, dat God de mens goed geschapen heeft tot de liefdesge meenschap met Hem, maar dat de mens in moedwillige ongehoorzaam heid geweigerd heeft en weigert in deze gemeenschap te leven; dat heel de mensheid van God is vervreemd, aan de slavernij der zonde is verval len en slechts gered kan worden door Gods genadig ingrijpen." Prof. Van Niftrik: „Dat is -geen kleinigheid. Zoveel eenheid zou de Hervormde kerk niet kunnen opbren gen. Het is dus te begrijpen, dat de synode van Sneek bij zoveel eenheid het wijs en verstandig oordeelde, nu maar niet op alje slakken zout te leg gen. Een kleinere afwijking hier of daar moest dan maar door de vingers worden gezien." Toch Is prof. Van Niftrik teleurge steld. „Als ik het goed zie, is de aan dacht va-n de synode voornamelijk op de vragen naar de „historiciteit" en daarmede naar de betrouwbaarheid van de Heilige Schrift gericht ge weest. Dat zijn inderdaad belangrijke vragen, maar er is in feite veel méér aan de hand. Ik kan mij maar moei- DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gisteren een wetsontwerp aan genomen, waarin de einddatum van de wet premie kerkenbouw wordt verlengd met vier jaar. Zonder deze verlenging zou de nu geldende regeling voor de subsidiëring van de bouw van kerken en bezinningsgebouwen aflopen op 1 maart. De Kamer verklaarde zich akkoord met het wijzigings-voorstel, waardoor de verlenging van de werkingsduur van de wet premie kerkenbouw ook in de wetstitel zelf wordt vastgelegd. Een motie van de socialist Franssen om reeds nu vast te leggen dat na afloop van de landelijke regeling een herleving van de mogelijkheden van gemeentelijke subsidie van de bouw van kerken en bezinningsgebouwen „ongewenst is", werd verworpen. Voor aanvaarding van deze motie spraken zich uit de fracties van de PvdA, PSP en CPN, de Boerenpartij, de heer Jongeling (GPV), de Groep- Goedhart en van de KVP-fractie de heren Jansen en Notenboom en van de AR-fractie de heren Biesheuvel, Aantjes en Diepenhorst. PROP. DR. G. C. VAN NIFTRIK lijk voorstellen, dat een synode zich opwindt over de historiciteit van Adam (waarover ook Berkouwer zijn twijfels schijnt te hebben!) en zich niet of nauwelijks bezighoudt met de geschiedenisbeschouwing van Kuitert, zoals die in zijn verzameling theolo gische opstellen „Anders gezegd" tot uitdrukking komt." Prof. Van 'Niftrik noemt Kuitert „een omgekeerde Groen van Prinste- rer". „Overal waar Groen revolutie rook, ontwaarde hij ook ongeloof: oneeloof en revolutie behoren volgens Groen bij elkaar. Bij Kuitert is het an dersom. Hij is niet wars van revo lutie. Ook het gebruik van geweld om wat meer gerechtigheid op aarde tot stand te brengen wordt door hem als ultima ratio verdedigd. Ik weet natuurlijk niet of de syno de van Sneek naar de hamartiolo.eie, de zondeleer van Kuitert heeft geïn formeerd. Ik kan mij niet indenken, dat een gereformeerd theoloog zo op timistisch over de resultaten der re volutie spreken en denken kan. Alsof in een revolutie niet alle duivelen losbreken en vrij spel krijgen! En dan zouden de christenen moeten meedoen om er zo goed mogelijk voor te zorgen, dat de zaak niet uit de hand loopt! Kom nou! Zulke dingen heb ik ook in de dis sertatie van dr. G. H. ter Schegget („Het beroep op de stad der föe- komst") gelezen, maar ik geloof er niets van. Men zou toch van gerefor meerde theologen verwachten, dat zij meer oog zouden hebben voor het de monische, dat in elke revolutie met onweerstaanbaar geweld zich baan breekt." Prof. Van Niftriks bezwaar tegen dit theologisch waarderen en aanprij zen van de revolutie bestaat hierin, dat men al te vlot Gods sporen in de geschiedenis weet aan te wijzen en God veel te gemakkelijk in alle mo gelijke en onmogelijke revolutionaire bewegingen aan het werk ziet. God is meer verborgen. „Vroeger werd God vereenzelvigd met de bestaande orde, die daardoor gelegaliseerd, zo niet gesacraliseertl werd. Dat was fout. Dat ziet nu ieder een wel in. Maar nu herhalen de revolutietheologen dezelfde fout door God zo maar voor de revolutie te an nexeren. Een beetje meer respect voor de verborgenheid en hoogheid Gods zou geen kwaad kunnen. Demonisch Een tweede theologische bezwaar is de miskenning van het demonisch karakter van de revolutie. De huidige zondeleer deugt niet. De zonde wordt alleen in de structuren gezocht en niet meer in de mensen. Alle veran deringen der structuren zullen niet baten, als de mensen niet veranderen - Men zal mij tegenwerpen, dat ook ik de zegenrijke gevolgen van bij voorbeeld de Franse revolutie, niet zou willen missen. Dan antwoord ik, dat ik vaker gemerkt heb, dat de He- re God met een kromme stok een rechte slag slaat. Dat geeft mij echter nog niet het theologische recht om een kromme stok recht te noemen. En dat is het nu precies wat tegenwoor dig allerwege gebeurt en waartegen ik protesteer. Maar zal men zeggen, als je geen revolutie wilt, dan sanctioneer je de status quo. Is dat werkelijk waar? Er kan een lijdelijk zich neerleggen bij de situatie zijn. Maar men kan I getuigen tegen alle onrecht. Ik gef eerder en meer in het effect van I nende en offerende liefde dan in| resultaten van revolutionair en geweld. Ik kies voor de revj (Camus) en tegen de revolutie. Ik h voor de dienende liefde en het en tegen het geweld". Transcendentie De tweede vraag, die prof. Niftrik stelt aan de synode en I aan Kuitert gaat over de transcend! tie van God. Dat heeft in kerkl theologie altijd betekend, dat Godfl les wat wereld en schepping is overstijgt. Men kan God niet opsj ten: nergens in! Hy is transcendi zelfs de hemel der hemelen kan T niet bevatten. Deze transcendeJ Gods werd ruimtelijk in beeld I bracht: God is boven; God is in| Jenseits; God woont in de hemel! „Vanwege het wereldbeeld gaat] zo niet meer, wordt ons aan alle ten verzekerd. Een dergelijke 1 cendentie Gods is voor de modJ mens ongeloofwaardig geworden. 1 zus, de naaste, is de eigenlijke 1 cendentie, zeker Bonhoeffer: je j moet God niet door een geheimzi ge verbinding met de hemel, maaj en door de naaste. Aldus ook r thee Sölle. Andere theologen als Moltmi Pannenberg, Sauter, Harvey Cox; nu ook Kuitert vatten de transo dentie van God niet meer mimi maar temporeel op: God is onze komst en alzo alle geschiedenis mensheid en wereld transcend Moltmann en Pannenberg spre over de toekomst als zienswijze i/"| God. De kerk moet niet een GodiJ^ ven ons prediken, en ook niet God is ons, maar een God die i vooruit is, die voor ons uitgaat, Jer< men Zijn 'belofte als een gewei1 DE BILT (U.) Zelfs in deze tijd is er nog vaak weinig be kendheid met de gang van zaken in de kerken van de ander. Vra gen van kinderen uit De Bilt de monstreren dit op een geestige manier. Leerlingen van een rooms-ka- tholieke school brachten onlangs een oecumenisch werkbezoek aan de hervormde Morgensterkerk, waar ds. J. Korpershoek hen ont ving. Enkele vragen van de meisjes en jongens: dominee, waarom is dof kruis zo leeg en is Christus niet afgebeeld? Wat betekenen die zilveren kan en schaal op de tafel? Ik vind in mijn bank hier geen kussentje om op te knielen. Ten slotte kwam de gehuwde staat van de predikant (die een trouwring droeg) aan de orde. Aan de "eigen" pastoor werd na het bezoek gevraagd: Is ie onge hoorzaam aan de paus? Geestelij ken mogen toch immers niet trouwen: de paus heeft het pas nog weer eens gezegd. nte] lis !ri" :;len - ^iik magneet de geschiedenis in bewelJ houdt en naar de toekomst van F1* heentrekt'bro Kuitert heeft volgens prof. jgjy Niftrik in zijn boek „Anders gez^. deze positie overgenomen. God onze toekomst! God is nu nog pg helemaal God, maar Hij heeft oolaer zienswijze van de toekomst; straltHt Hij voluit God voor aller oog. Lp heden hijgt naar de toekomst. f (Van onze kerkredactie) ASSEN „Kerk en Wereld", het orgaan van de Ver eniging van vrijzinnige hervormden, besteedt in zjjn num mer van deze week veel aandacht aan de overleden prof. dr. W. Banning. Uit de Sneker jaren (19211928) van (toen nog) dominee Banning vertelt ds. D. Oosten het volgende prachtige verhaal. Eens moest Banning ("de rode dominee") een vacatu- redienst vervullen in het orthodoxe Scharnegoutum, dat geen dominee had en daarom aangewezen was op de ringpredikanten. Toen Banning de kerk binnenkwam speelde de organist het Wilhelmus. Het was de tijd, dat op Koninginnedag de socialistische gezinnen de stad uit trokken en bij het Snekermeer of in Gaasterland hun eigen "rode" feest vierden. Deze stunt van de organist kon dan ook moeilijk anders uitgelegd worden dan als pesterij. Maar op de kansel zei Banning: Ik kom nog eens een keer naar Scharnegoutum terug om jullie hier te vertellen wie Wilhelmus van Nassouvje is. Terug in Sneek mobiliseerde hij enige honderden geest verwanten, met wie hij korte tijd later van Sneek naar Scharnegoutum liep (de afstand is drie kilometer), met muziek van een fanfarekorps voorop. Bij het oude tolhuis in Scharnegoutum werd halt gemaakt. Na de inleidende muziek (de Internationale of het Wilhelmus of beide samen?) klom Banning op de tafel, die daarvoor uit het tolhuis was gehaald, en hield voor de toegestroomde Schamegoutumers en voor eigen pa rochie zijn verhaal over Willem van Oranje als de strijder tegen onrecht en verdrukking, vóór gerechtigheid en vrij heid. En over het lied, het oude Wilhelmus, dat door degenen die het zich hadden toegeëigend eigenlijk niet zou mogen worden gezongen, omdat zij er het morele recht toe misten. Volbracht Prof. Van Niftrik vraagt: „Is ejan' niet iets heel beslissends onder de fa fel gevallen? Namelijk dat alles t«en volbracht is in en door het kruiai de opstanding van de Here Ja. Verdwijnt nu niet uit het zichtsveld, dat de kerk leeft vanler perfectum van Gods heilsdaden," l als volmaakte daden van redding de toekomst openbaar zullen wo^., maar geen aanvulling en verrijf door de toekomst nodig hebben? Verdwijnt in de prediking van iSC nieuwe theologie (toekomst als ziRrtj wijze Gods) niet de apostolische za zekering, dat er in de hemelen onvergankelijke, onbevlekte en zu verwelkelijke erfenis voor onim weggelegd (1 Petr. 1 4)? [n zékerheid van het volbrachte wordt theologisch tot uitdrukking bracht door het beeld van de ruii lijke transcendentie. Jezus is méér dan een belfi] woord voor de toekomst van men.-,, wereld, in Hem is de mens gCr Jezus Christus is de nieuwe scP1 ping". Prof. Van Niftrik concludeert,^1 er meer aan de hand is in de tr° logie, dan dat tegenwoordig de di/p een beetje anders gezegd wordend- gaat erom, of ook in de naaste^' komst nog gepredikt zal worden,Int1 het volbracht is. acl ftn AMSTERDAM Mondelinge^ schriftelijke enquêtes, pastorale Fn cilies en algemene kerkvergaderifiki het is allemaal heel goed bed11 en heel degelijk opgezet maarM zicht op de toekomst der kerk®*} er niet duidelijker op geworden]® effect is als wanneer je bij avoiP" dichte mist met groot wit licht j" je krijgt het gekaatst in je gezicï zult met stadslicht plus turende beter zien, schrijft ds. A. G. van 1 in het Algemeen Doopsgezind I blad. I 'Praten', zegt Alfrink. 'Bidden' Simonis. 'Reorganiseren' zegt B (in het kader van een doopsgL, onderzoek). „De wereld bepaal agenda voor de kerk" vond m®; Uppsala. „De kerk moet haar tel laten gelden", zegt de paus. „G( dood" beweren sommigen. „Danjjs wij de erfgenamen die zijn wilE ben uit te voeren", antwoordt ITk thee Sölle. Duidelijk is aan nlle kanten c langstelling voor de bijbel. Tocht len velen zich, met verwaarlozing de hele rest van de Schrift, terugtrekken op het bastion Gollj of op de pinkstergemeente tei anderen in de bijbel niets anderf den dan een handboek voor i gerechtigheid. Het lijkt er overigens op dat; het ogenblik de conservatief in{we den, de mensen van 'kein an' Evangelium' en die van Simonih de winnende hand zijn en dat ju door de progressieve tegenspelen als bij voetbal, wat mat dreigj worden. Een slingerbeweging?}"' beeld past slecht bij dat van de* vooruit dus waar de bij be! getuigt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2