Krant van FORMAAT NASA vraagt Apollo 14 te bidden voor vrede Pastorale raad zonder bestuur KAMEROEN WEERT DS. MARIS Initiatief Nederlandse vrouw overgenomen Bezwaren bij joden tegen volkstelling Een ivoord voor vandaag Uw probleem is het onze... Asiel kapers uit Kashmir BRIEF UIT WASHINGTON Rotterdams succes in wiskunde- olympiade Joodse majoor in Rusland mag naar Israël 'I „Wij weten waartoe dat kan leiden" „Volkstelling ja, naam nee" Premie voor bouw van kerken verlengd Zondags luistert 1,8 procent naar religié op radio beroepFTgswerk MAANDAG 1 FEBRUARI 1971 „Wie heb ik nevens U in de hemel? Nevens V begeer ik niets op aarde. Al zou mijn vlees en mijn hart bezwijken, mijns harten rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig." Psalm 73, waarin deze overbekende woorden staan, is van Asaf. Voordat hij ze over zijn lippen kon krijgen, heeft hij wel het een en ander moeten leren. Men leze deze psalm er maar op na. Ik was afgunstig op de hoogmoedigen, toen ik de voorspoed der goddelozen zag, bekent hij eerlijk. En hij vertelt ook, waarom hij jaloers was. Want moeiten hebben zij niet, gaaf en welgedaan is hun lichaam. In de kwelling der stervelingen delen zij niet, en met andere mensen worden zij niet geplaagd. Spreken wij soms ook niet zo? Maar nu: ik tobde erover om dit te begrijpen, een kwelling was dit in mijn ogen, totdat ik in Gods heiligdommen inging. En dan worden zijn ogen geopend. Hij kijkt achter de voorspoed van de mensen zonder God. En hij beklaagt zich zelf niet meer, omdat hij Gods rijkdom ontdekt, waarbij alle aardse en tijdelijke voorspoed in het niets verdwijnt. Asaf heeft Gods liefde ontdekt. En nu komt het er voor hem niet meer op aan. Al zou mijn vlees en mijn hart bezwijkenHij weet zeker: Mijn erfdeel is God voor eeuwig. De goddelozen mogen rijk zijn, v" **un 7^Mxyrn te schijn, de zijne realiteit. Daarom weet nij: Mij kan niets mer gebeuren. Wij lezen vandaag Johannes 8 21-32. Mevrouw Patricia van Emst-Back S tudentenecclesia in hervormde kerk AMSTERDA MOnder grote be langstelling heeft de „studentenecc- lesia" gisteren haar diensten hervat. Pater J. van Kilsdonk leidde de dienst, die door achthonderd mensen bezocht werd, in de door de hervorm de gemeente beschikbaar gestelde Amstelkerk. Priester-dichter Huub Oosterhuis preekte. Ds. M. Rienstra, predikant van de Amstelkerkgemeen- te, sprak een welkomstwoord. Brieven die nJ«t öJd voorzien van naam en adres kunnen nlel In Behandeling worden genomen. Ge heimhouding I» verzekerd. Vragen die niet onderling mei elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke b. ■even worden gesteld. Per orlei dleut een gulden aan postze gels te worden Ingesloten Vraag: Ben ik nog verplicht, goe deren waarvan het langer is dan vijf jaar dat ze geleverd zijn of ver richte diensten te betalen, wanneer ik hiervan geen nota ontvangen heb? Steeds bleel ik afnemen en tot drie maal toe heb ik een nota ge vraagd. Ik sluit mijn boeken af per 1 juli en de laatste keer heb ik gezegd: Ik vraag geen rekening meer. De man had er echter geen tijd voor en was te slordig. Wel had hy nu en dan hulp van een boekhouder, maar die kon er zeker niet wijs uit worden. De schuld zal nu wel tot ƒ5000 zijn opgelopen en ik zie geen kans dit te voldoen, Antwoord: Uw schuld is pas ver jaard, als de man dertig jaar heeft stil gezeten. Wel zijn er voor allerlei leveranties en diensten zogenaamde korte verjaringstermijnen, maar dit is geen echte verjaring. Als de man zijn geld eist en u zich op die verja ring beroept, kar hij ualtiid de eed opleggen dat u betaalt heeft. Nu u nog geen nota ontvangen heeft, is het zaak het geld zo snel mogelijk bij elkaar te sparen. U kunt het dan op een bank zetten als spaarpotie. Het eerliikste is. zodra u genreg eeld bij elkaar heeft, de man onder druk te zeten. dat hij meteen afrekent. Vraag: Ik ben zeven jaar en bijna tien maanden in loondienst geweest in een metaalbedrijf en mij is een premievrij hedriifsoensioen toege kend van ƒ39 's jaars. Toen ik daar kwam, was mijn nettoloon ƒ52 per week en toen ik wegging was he« 85. Bovendien ontving ik vorig jaar een erafffcati» van f90 bruto en in de zomer ƒ130 bruto vakantiegeld Ik ben oneehuwd. Kan dat nen- sioentie goed zijn of Is het te laag? Kom ik in aanmerking voor 70 pro cent van het laatst verdiend loon en voor waardevas+he'd of iets derge lijks? Ik ben altijd ongeorganiseerd geweest. Antwoord: Na minder dan acht jaar is het zeer wel mogeliik dat het pensioen schraal uitvalt. U heeft dan zeker ceen kans op 70 procent W;' twijfelen er met aan of het pensioen is met grote nauwVeuri<?he'd bere kend Als u het niet vertrouwt, kunt u zich v/enden tot het O A.K Dit administreert de pens'oenen voor het Bed':ifsppnsioenfonds Metaalin dustrie. Het fe-'t dat u ongeorgani seerd was. is thans van wefnfe be lang meer want het G A K. kunt u vertrouw"*» ICCC-leider niet ivelkom (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Ds. J. C Maris, christelijk gereformeerd predikant en secretaris van de Internationale raad van christe lijke kerken (ICCC), is niet toe gelaten in Kameroen, waar hij de synode wilde bijwonen van de (orthodoxe) Presbyteriaanse Kerk. Op het vliegveld van Doeala kreeg hU te horen, dat president Ahidjo instructies had gegeven, gasten van deze kerk niet in het land toe te laten. In 1967 is er een scheuring opge treden in de Presbyteriaanse Kerk. Een belangrijke groep, die het niet eens was met de oecumenische koers van de leiding, trad uit. De regering greep met harde hand in. Verschil lende leiders van de afgescheidenen wérden gearresteerd. Ook toen is het voorgekomen, dat ICCC-functionaris- sen die de afgescheidenen wilden helpen, uit het land gezet werden. Vorig jaar leken de moeilijkheden opgelost. De afgescheidenen deden afstand van al hun aanspraken op de kerkelijke erkenning van hun kerk. Voor de eerste synode ontving ds. Maris enkele malen een dringende uitnodiging. Toen hij een visum aan vroeg. kreeg hij van de ambassade van Kameroen in Brussel te horen, dat hij voor een bezoek van enkele dagen geen visum nodig had. Inderdaad maakte men op het vliegveld in Doeala geen bezwaar tegen het feit dat hjj geen visum had. Maar wel werd ds. Maris gevraagd wat hij kwam doen. Toen men hoorde dat hij was uitgenodigd door de sy node van de (orthodoxe) Presbyte riaanse Kerk, kreeg hij te horen dat hij dan het land niet in mocht PROTEST Na veel vijven en zessen kreeg ds. Maris de chef te spreken. Zijn pro- KARACHI De regering van Pa kistan heeft asiel aangeboden aan de twee inwoners van Kashmir, die za terdag een Indiaas lijnvliegtuig dwongen te landen in Lahore De kapers zijn lid van de in Kash mir opererende opstandige organisa tie El Fatah, die vanuit Pakistan zou worden geleld. De organisatie zou mi nisters van de Indische deelstaat Kashmir uit de weg moeten ruimen. De kapers bevonden zich gister avond nog aan boord van het toestel, een Fokker-friendship Ze dreigden het op te blazen als India niet 36 gevangenen uit Kashmir vrij zou la ten. De 26 passagiers en 4 bemannings leden mochten uitstappen De kapers zijn gewapend met handgranaten. Zij pleegden gisteren overleg met hun leiders Het toestel Is oms'neeld door de politie (Van onze kerkredactie) WASHINGTON Aan de bemanning van de Apollo 14 is door de NASA in overweging gegeven op hun tocht naar de maan als zij daartoe in staat zijn enkele minuten in stil gebed te zijn voor vrede op de wereld. Dit samen met alle mensen op aarde, die hetzelfde willen doen. overtuiging is versterkt doordat zij meer van Gods universum hebben mogen aanschouwen. Mevrouw Van Ernst heeft van haar voorstel ook mededeling gedaan aan vele wereldgroten, ook in de commu nistische wereld. Zij ontving daar overwegend positieve reacties op, hoewel daar meteen aan moet worden toegevoegd, dat in de antwoorden naar voren kwam hoe moeilijk het is het ideaal: een wereldgebed, dat sa mengaat met een tijdelijk staakt het vuren op alle fronten, te realiseren. Luns test („Ik ben toch geen terrorist; die mensen zijn toch geen misdadigers") stuitte echter af op de instructies, die de chef naar zijn zeggen van de pre sident had gekregen. Ds. Marls is inmiddels naar Neder land teruggekeerd. Hij vertelde ons dat hij binnenkort in het (geheel ver nieuwde) ICCC-maandblad Getrouw de waarheid zal publiceren omtrent de kerkstrijd in Kameroen en ook die in West-Pakistan. Op de houding van de ICCC in deze zaken is van verschillende zijden scherpe kritiek uitgeoefend, kritiek die volgens ds. Maris echter met de feiten geheel in strijd is. ROTTERDAM M-vee Rotterdam se scholieren hebben hoge ogen ge gooid bij de wiskunde-olympiade: de eerste en de vierde prijs in deze In- terscholaire wiskundecompetitie die onder auspiciën van de Nederlandse Onderwijscommissie voor Wiskunde is georganiseerd, kwamen In Rotter damse handen terecht Uit handen van de plaatsvervan gend directeur-generaal voor het on derwijs mr. J. de Bruyn kreeg de 17-jarige G. R. Renardel de Lavalette, leerling van het Gymnasium Eras- mianum, donderdagmiddag op het ministerie van onderwijs de eerste prijs uitgereikt. Met 62 punten was hij ruimschoots winnaar, want num mer twee, de 17-jarige Groningse HBS-er B. de Broek, moest met 50 punten genoegen nemen. De vierde plaats was voor de 16-ja- rige H. van Leeuwen van het Gere formeerd Lyceum in Rotterdam, waarmee de Maasstedelijke kleuren wel bijzonder goed verdedigd werden in de rij van zestig scholierai die zich voor de laatste ronde van de olympiade wistent e plaatsen. Mr. de Bruyn wees er tijdens de officiële prijsuitreiking nogmaals op, dat de olympiade bedoeld is als een stimulans voor het ontplooien van be paalde gaven, een kans die in een gewone school nauwelijks kan wor den gegeven. De eerste wiskunde-olympiade werd ln ons land in 1962 gehouden. Dit jaar zal voor de derde keer en Nederlandse delegatie deelnemen aan de internationale wiskunde-olympia de die ditmaal in Tsjeohoslowakije wordt gehouden. Julian Scheer, een van de leidende administratieve figuren van de NA SA, de National Aeronautics and Space Administration, heeft dat per brief meegedeeld aan een Nederlandse vrouw die al haar tfjd besteed aan het opwekken van de wereld tot een gemeenschappelijk gebed voor de vrede, mevrouw P. van Emst-Back te Voorburg, die deze brief zaterdag jl uit Washington heeft onvangen. In de brief staat verder onder meer hoezeer het voorstel van deze vrouw en de geest waaruit het is voortgeko men door de NASA-leiding op prijs wordt gesteld. Naar voren wordt ge bracht dat meer, soortgelijke verzoe ken, de NASA hebben bereikt. Uiteraard blijft dit een zaak voor ieder van de astronauten persoonlijk, die geheel samenhangt met hun indi viduele overtuiging zo wordt verder Pastoraal centrum van ds. Toornvliet BLOEMEND AAL De radiopre dikant ds. G. Toornvliet heeft zater dag een nieuw pastoraal centrum ge opend te BloemendaaL Bij de offi ciële ingebruikname waren enige honderden leden van zijn radio-ge meente uit alle delen van het land aanwezig. Dit pastorale centrum van waaruit voortaan alle activiteiten van ds. Toornvliet gecoördineerd worden nu het contact met de Gereformeerde Kerk door zijn schorsing definitief verbroken is, werd gefinancierd door de radio-gemeente van de predikant, die voornemens is voortaan te gaan werken onder de „hippies" en ver slaafden. rrt.o xf n'jbotiii te zien en te koop bij boekverkopers in het hele land: PLAAT JESVERHAAL van de Engelse cartoonist Gerard Hoffnung. Behandelt een delicaat onderwerp dat al heel wat vaders een kop als vuur heeft bezorgd. VAN BLOEMEN. BIJEN EN OOIEVAARS Zo luidt de titel, die al iets zegt. Maar het boekje zelf zegt élles. Recht op de man af, psychologisch volkomen verantwoord en wetenschap pelijk onweerlegbaar. meesterlijke humor van Prijs f 3.95 Uitgave van ZOMER &KEUNING WAGENINGEN Ds. J. C. MARIS ...ik ben toch geen terrorist? TEL AVIV Majoor Grisja Feigin, held van de Sowjet-Unie uit de Tweede Wereldoorlog, die door de Russische autoriteiten in een psychia trische inrichting is opgesloten in verband met zijn protesten tegen het lot van de Joden in de Sowjetunie. mae naar israë! emigreren. Majoor Feigin had al zijn vele on derscheidingen teruggezonden. Kort geleden mocht hij de inrichting ver laten. Nikolai Loginov, de secretaris van de Sowjetrussische delegatie bij de Volkerenorganisatie in New York heeft vrijdagavond voor de Ameri kaanse radio verklaard dat één van de redenen waarom er maar zo wei nig Joden in de Sowjetunie naar Israël mogen emigreren, de vrees is van de Russische autoriteiten dat de ze Joden dienst zullen nemen bij de Israëlische strijdkrachten. De Sowjetunie. aldus Loginov. moet rekening houden met de veiligheid van haar bondgenoten. VOORSCHOTEN Het dage- lijks bestuur van de pastorale raad van het bisdom Rotterdam is afgetreden. Het ziet geen kans, om vruchtbaar samen te werken met bisschop Simonis. De pastorale raad heeft het aftre den aanvaard, maar wil zelf verder blijven werken „in riskerend vertrou wen". De raad baseert zich daarbij op de verklaring, die de vicarissen Braun en Van den Ende en de alge meen econoom Van de Ven hebben afgelegd na hun besprekingen met de nieuwe bisschop. Het dagelijks bestuur voorziet vol gens zijn verklaring een reeks con flicten met weinig perspectieven, om dat zij ontspruiten uit twee verschil lende denkwerelden. Het verwacht ln het bisdom grote moeilijkheden: „moedeloosheid. onverschilligheid, uittreden uit de kerk van juist diege in de brief gezegd. Er wordt verder aan herinnerd, hoe in december 1968 gedurende de vlucht van de Apollo 8 astronaut Borman en zijn bemanning vanuit hun capsule uit het boek Ge nesis voorlazen, een daad, die diepe indruk op velen heeft gemaakt. De bemanning van de Apollo 14 is van uw voorstel nadrukkelijk op de hoog te gesteld, zo eindigt de brief. In haar schriftelijk verzoek heeft mevrouw Van Ernst voorgesteld, dat de bemanning van de Apollo 14 alle mensen op de wereld zou oproepen tot het in acht nemen van twee mi nuten stilte, waarin dan vanuit de Apollo en op aarde gezamenlijk gebe den zou dienen te worden voor de vrede. Eerste daad Zij gelooft, juist nu er een impasse is in het Nabije Oosten, Vietnam, An gola en andere landen waar discrimi natie en geweld moeten worden ge signaleerd, dat de allereerste daad om vrede te bereiken de kracht van een wereldwijd gebed is, waaraan een ieder die in God gelooft, van welke godsdienst of ras hij of zij ook is, moet deelnemen. De Apolloreis van heden acht zij de weg om dit voorstel aan de wereld bekend te maken. Uit Washington vernam zij via de NASA eerder, dat velen in deze kring en ook daarbuiten positief tegenover deze gedachte staan. Van praktisch alle astronauten kan worden gezegd, aldus de NASA, aat hun religieuze Tot slot nog enkele citaten uit de persoonlijke brief van minister Luns, die mevrouw Van Ernst naar aanlei ding van haar jongste initiatief ont ving: „Ik behoef u wel niet de verze kering te geven, dat ik uw bezorgd heid ten volle deel. Ook was ik ge troffen door de initiatieven die u spe ciaal de afgelopen maanden hebt ge nomen teneinde de gedachte aan een gebed om wereldvrede ingang te doen vinden. Teruggekeerd van een reis door en kele landen in het Nabije Oosten, al dus minister Luns, heb ik aldaar mo gen constateren, dat de voor rust en vrede in dat gebied verantwoorde lijke politieke leiders bezield zijn van het verlangen om voor hun volkeren en voor de wereld een vredelievende oplossing voor de tegenstellingen in het Oosten te vinden. De indrukken die ik op deze reis heb mogen opdoen zal ik met vooraanstaande politieke personen elders in de wereld, ook de VS, bespreken. Langs deze weg hoop ik, aldus mi nister Luns, in de geest van nw eigen initiatieven een bescheiden bijdrage te kunnen leveren tot een meer vre delievende verstandhouding tussen de volkeren, waartoe uw oproep tot gebed naar mijn overtuiging het belang rijkste element Is. Reproductie .van de brief van de NASA, die mevrouw Van Ernst uit Voorburg zaterdag uit Washington ontving. MTlO'.M. SPACC *^I*I3T*AT<3# /«a-essr* - 7M> KrtiSWi'U-.S* 'a*u<u ift ïapijr 'J? Utmty O «W-Un* Ktofa-t*-* :.t Sfii-.rtt jveytr W et/tfc U. ApoUc?-\Vri'~lr Sfc v-iry iyprcc.ivt fcar rrc*. ,ti 'V.' te* spirit it. i'. ivw tM «ry bwtf .-«gftptfliii jrrvar -u *Atb üa laasr aittlotJo wfcjtci -tut, la Ut Cetj-r- air* M tc sneftes. ïvx tav «Mii UI'A». ,r*ok icrzKt. *ui hi* tSTCJ fret-, ii* Set*. --c-iA» -i-t ApoUo 3 u. zeeaster igtë. I sr., ftmta* jtor'.«av.eto tlw QIS* cf- ik». i. tusa* yoit rary sacft Tor ywr loweSV* Aeeer*ijr -yivrt Ir:s*MtA ASJEAT.!»*.: fcr Psteilc JBTrWr*. nen, die zich met vertrouwen en overtuiging voor de vemieifcving van de kerk hebben ingezet" Het dagelijks bestuur wil zich tot tolk maken van „al diegenen, die zich met geloof en vertrouwen inzetten voor de vernieuwing van de kerk en die daarom naar eer en geweten dr. Simonis niet kunnen aanvaarden als bisschop van Rotterdam." Het meent, dat het door aanblijven een verhar ding van de standpunten in de hand zal werken. Aanpassen de pastorale raad zelf vindt, dat het bestuur ln zijn verklaring geen enkel perspectief voor de toekomst heeft geboden. Nu de benoeming van dr. Simonis definitief is, zijn de omstan digheden veranderd en daaraan heeft de raad zich aan te piassen, zo meent men. Op 15 februari zal een nieuw be stuur worden gekozen. (Van een medewerker) AMSTERDAM „De volks telling doet ons de schrik om het hart slaan. Wtf weten uit het verleden waartoe dat kan leiden. W\j willen niet nogmaals de kans lopen via de computer te wor den geselecteerd." Met deze woorden gaf de heer Jos Slagter als voorzitter van het Auschwitz-comité uiting aan bezwa ren van joodse zijde tegen de komen de volkstelling. De bezwaren gaan terug tot de er varingen door joden opgedaan tijdens de Duitse bezetting, toen de Duitsers de gegevens van tal van officiële in stanties gebruikten voor de deportatie van joden. Bij de joodse kerkgenootschappen wordt rekening gehouden met de weerstanden die vele joden hebben tegen de met de volkstelling gepaard gaande registratie. In tegenstelling tot vorige volkstellingen kan niet worden verwacht dat ditmaal de joodse kerkgenootschappen hun leden zullen adviseren op te geven bij hen te zijn aangesloten. „Als voorzitter heb ik er geen be hoefte aan ons bestuur te laten be sluiten een dergelijk advies van de leden te laten uitgaan," zegt dr. M. Goudeket, voorzitter van nhet Ver bond van liberaal-religieuze joden ln Nederland. Persoonlijk heeft hij geen bezwaren tegen de volkstelling, bezwaren tegen de volkstelling. Dat bij deze telling niet allee>n regi stratie maar tevens een nummering van een ieder gepaard gaat, roept in joodse kringen ln het bijzonder pijn lijke herinneringen op aan de regi stratie on tatoeëring van numntiers op de arm in de concentratiekampen. Ook het bestuur van het Neder lands Israëlische Kerkgenootschap zal waarschijnlijk een advies aan zijn leden over de vraag naar de reli gieuze gezindheid achterwege laten. De verantwoording wordt te groot geacht. De heer I. Zadoks, voorzitter van het kerkgenootschap, zei ons des gevraagd, dat het geenszins zeker is dat ook ditmaal een advies zal wor den gegeven. Zijn bestuur zal zich echter binnenkort opnieuw beraden. AMSTERDAM Onder het motto „volkstelling ja, naam nee" is gis teren in de dienst van de studen- tenecclesia in Amsterdam een op roep uitgegaan om de vragen bij de komende volkstelling wel te beant woorden, maar naam en adres achter te houden. De oproep ging uit van de werk groep politiek beraad van de ecclesia. Volgens hun secretariaat hebben verscheidene Nederlanders hun in stemming met deze oproep betuigd, onder wie Ds. Buskes, Wim Sonne- veld. Jan Kassies, ds. Kroon en bis schop Ernst van Breda. In deze oproep wordt erkend, dat het verzamelen van gegevens, zoals bij de volkstelling gebeurt, nuttig kan zyn. De anonimiteit moet echter gewaar borgd zijn, daarom suggereert de werkgroep wel de gegevens in te vul len, maar niet de naam. DEN HAAG De regeringsvoor stellen om de wet premie kerken bouw voor een beperkt aantal jaren te verlengen betekenen een soepele uitloopregeling van de subsidiëring van de kerkenbouw. Zij houden een bevredigende regeling in voor beëindiging van de subsidiëring van de kerkenbouw over een aantal jaren, aldus wordt gezegd in het vrijdag verschenen antwoord op vragen uit de kamer over die voorstellen. De regering baseert haar oordeel op de omstandigheid dat de achterstand bij de kerkenbouw nog niet geheel is weggewerkt. In een aantal oudere uitbreidings- en bestemmingsplannen is namelijk de kerkenbouw door al lerlei bijzonder ontwikkelingen slechts ten dele van de grond geko men, zodat van een volledig Inlopen van de achterstand nog niet kan wor den gesproken. Deze achterstand vindt in belang rijke mate zijn oorsprong in de bij zondere tijdsomstandigheden die des tijds tot aanvaarding van de tijde lijke subsidieregeling leidden. De gronden waarop in 1962 de wet pre-' mie kerkenbouw is aanvaard gelden nog. In de jaren 1971-1974 zullen naar verwachting de navolgende aantallen nieuwe kerkgebouwen worden ge sticht: door de Rooms-katholieke kerk 50, door de Gereformeerde ker ken 40 en door de Hervormde kerk 30. In deze aantallen zijn begrepen 30 kerkgebouwen, die voor rekening van meer dan een kerkgenootschap tot stand komen. Van de vele kleinere kerkgenootschappen ontbreekt iedere raming. Wat betreft de handhaving na 1 maart 1975 van het bestaande verbod aan lager publiekrechtelijke licha men om kerkenbouwsubsidles te ver strekken wil de regering thans geen uitspraak doen, omdat zij die op dit moment voorbarig acht. HILVERSUM De gemiddelde luisterdichtheid van een godsdienstig gesproken woordprogramma op de radio bedraagt door de week 25 pro cent (225.000 personen) en 's zondags 1,8 procent. De protestantse radio-uit zendingen bereiken door de week een gemiddelde luisterdichtheid van 2,2 procent, de rooms-katholieke van 3,6 procent, 's Zondags zijn deze cijfers 1,7 en 1,6 procent. Een en ander blijkt uit het rapport „godsdienst op de radio" van de NOS. Vijf procent van de zendtijd van Hil versum 1 en 2 bestaat uit godsdiensti ge gesproken woord-uitzendingen. De helft wordt op de zondag uitgezon den. Ruim de helft van de godsdien stige uitzendingen zijn kerkdiensten, (4,5 uur) en overwegingen (2 uur per week). Driekwart van de godsdiensti ge uitzendingen is protestant. Het publiek dat naar godsdienstig® uitzendingen pleègt te luisteren is blijkens het rapport ouder en bestaat bovendien voor een groter deel uit vrouwen dan het publiek van een ge middeld radioprogramma. Naar de protestantse uitzendingen wordt het meest door gereformeerden geluisterd (61 procent), terwijl één op de tien Nederlanders gereformeerd is. Daarnaast worden de protestantse uitzendingen voor 23 procent beluis terd door rooms-katholieken. De rooms-katholieke uitzendingen worden voor 40 procent door rooms- katholieken beluisterd, terwijl een gemiddeld radioprogramma door 41 procent rooms-katholieken wordt aangehoord. Verder bestaat het luis terpubliek van de r.k. uitzendingen voor 20 procent uit gereformeerden, voor 18 procent uii hervormden en voor 18 procent uit onkerkelijken Ned. Herv. Kerk Beroepbaar kand. H. Visser, Wild- forstlaan 15, Epe. Emeritaat verleend aan H. H. van der Neut te Huissen (gez. red.). Geref. Kerken Beroepen te Amersfoort, G. Henge- veld te Leeuwarden en W. de Vries te Bedum. Aangenomen naar Winterswijk, D. Krijger te Baarn. Geref. Gemeenten Beroepen te Rhenen, A. Bregman te Rijssen; te Capelle aan den IJssel, P. Blok te Dirksland, die bedankt voor Waarde. Vr(je Evang. Gemeenten Emeritaat verleend aan H. C. Leep te Amsterdam-West. NED. HERV. KERK Bedankt voor Haarlem (nadare be slissing): F. J. Th. v. Boven te Soes- terberg- GEREF. KERKEN (vrUgem.) Beroepbaar: kand. W. Bruinis, Hip- pocrateslaan 9 te Groningen, die werd beroepen te Mussel en te Zuidwolde. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Veenendaal: J. v. Haaren te Amsterdam. Invul-puzzel Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben. 1. plaatsje bij Trier, 2. sportterm, 3. Australische struisvogel, 4. slim. Oplossing vorige puzsel 1. sip, 2. nis, 3. fan, 4. bas, 5. ark, 6. ast, 7. tra. 8. api, 9. pet, 10. kei, 11. dal. Vert 12. sinaasappel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2