Meeste katholieken achter Simonis BERKHOF BLIJ: GEEN Mevr. Webb BREUK IN WERELDRAAD geweerd uit Huisbezoek wordt nog altijd hoog aangeslagen ril te op spaargeld Zuid-Afrika Twee banken verlagen Ds. Wielenga kwart eeiu lector voor de zending Een woord voor vandaag Verrassende uitkomst enquête Uw probleem is het onze.... Enquête onder hervormde kerkeraden KRAAM VERZORGSTER Prof. Kooyma treedt af bij Scholten-Honi; ZATERDAG 30 JANUARI 197 Kuschan Rischataim heet de eerste vorst die Israël overweldigt. Hit zal we! anders geheten hebben, maar zo spraken de Joden zijn naam uit. En dan kreeg die naam ineens een heel aparte betekenis. Kuschan Rischataim betekent dan zo ongeveer: de zwakheid van de boosheid. In ieder géval betekent die naam dat men de oorzaak van de onder drukking goed heeft beseft. Niet de kracht van de vijand heeft hen verslagen, maar hun eigen zwakheid, hun zonden, het feit dat Israël Ood vergat. Dit thema klinkt ook in het Nieuwe Testament. Romeinen 7 is er vol van. „Het goede wat ik wil dat doe ik niet", klaagde Paulus. En hij voegt er aan toe. „Maar het kwade, wat ik niet wil, dat doe ik." Hij spreekt over de zwakheid van hel vlees, over die macht in ons, die ons altijd weer van God afwil trekken. Zelfs de meest toege wijde christen weet daarvan mee te praten. Zelfs Paulus lijdt er on der. Hij roept zelfs uit: „Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uil het lichaam dezes doods?" Maar daar stopt hij niet. Hij gaat ver der: Gode zij dank. door Jezus Christus onze Here Tegenover on*e zwakheid staat Zijn kracht. Dat is onze hoop. Wc lezen vandaag: Mattheus 18 vers 21 tol 35. We lezen morgen: Johannes 8 vers 12 tot 20. (Van onze kerkredactie) HILVERSUM De meeste rooms-katholieken in Nederland staan achter de benoeming van dr. A. J. Simonis tot bisschop van Rot terdam. Dit is de verrassende uitkomst van een onderzoek, dat het Neder lands instituut voor publieke opinie- en marktonderzoek op 11 ja nuari heeft gehouden en die gisteren werd gepubliceerd. Deze datum is belangrijk. De vi carissen. dekens, pastorale raad en priesters van het bisdom Rotterdam en tal van andere instanties hadden zich toen al tegen de benoeming van dr. Simonis uitgesproken, terwijl het standpunt van de bisschoppen nog niet bekend was. Drieënvijftig procent van de rooms-i katholieke Nederlanders vond de be noeming van dr. Simonis een goede benoeming, dertig procent niet. Vooral onder de ouderen is het aantal voorstanders groot. In de leef tijdsgroep 3555 jaar staat 65 pro cent achter de benoeming en boven de 65 jaar 67 procent. Onder de jongeren is het aantal voor- en tegenstanders bijna even groot: 39 procent voor en 42 procent tegen. PRIESTERS Geheel anders is de uitkomst van een onderzoek, dat in dezelfde week (door het Instituut voor toegpasl marktonderzoek Intomart samen met het Instituut voor massacommunica tie te Nijmegen) onder de priesters is ingesteld. Van de ondervraagden kon zeven tien procent „van harte instemmen met de benoeming", 61 procent niet. Vijfentwintg procent van de pries ters onderschreef de mening dat de benoeming zonder meer diende te worden aanvaard, omdat de paus het recht heeft naar eigen inzicht bis schoppen te benoemen en niet ge bonden is aan adviezen. Maar 55 pro cent was het met deze gedachtengang niet eens. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagde priesters vond dr. Si monis niet de juiste man, omdat hij als duidelijke representatnt van een bepaalde denkrichting niet als bin dende figuur kan optreden, 39 procent was het met deze uitspraak niet eens en 16 procent gaf geen mening. Brlcveti die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In oehandellne worden eenomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke bileven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Mijn bontjas heb ik een paar jaar niet gedragen. Nu kraakt ze zo. Wat is de oorzaak? Antwoord: Uw bontjas is kenne lijk niet goed opgeborgen geweest, uitgedroogd en hard geworden. Daar is niets aan te doen. Was het een hard geworden rechthoekig stuk bont. een haardkleedje of zoiets, dan zou het misschien mogelijk zijn door bewerking van de achterkant, kne den en kloppen, de soepelheid een beetje te herstellen. Bij een bontjas, die niet alleen warmte verschaft, maar de draagster toch ook een ge voel van zachte luxe moet geven, kan men niet zelf gaan knoeien, waardoor het model bedorven zou worden. Veel mensen zijn tegenwoordig dol op bontjassen. Misschien kunt u via een advertentie er nog een behoor lijke prijs voor krijgen van iemand die de bezwaren op de koop toe neemt. Vraag: Als mijn vader, die een eigen zaak heeft, bij zijn overlijden schulden nalaat, kunnen deze dan op onze inboedel worden verhaald en op het spaargeld van mijn echtgeno te? Wij zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. Antwoord: Als u de erfenis aan vaardt, bestaat die mogelijkheid zeer zeker. U kan echter de aanvaarding in beraad nemen, aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (u en uw vrouw zijn dan niet aanspra kelijk voor het bedrag waarmee de schulden de baten overtreffen) of de erfenis verwerpen. De betreffende .verklaringen dienen te worden afge legd ter griffie van de rechtbank in welker gebied de erfenis is openge vallen. Het kan geen kwaad de hulp van een deskundige (notaris of ac countant) in te roepen. Vraag: Waaruit is de melodie ge nomen aan het begin en het sluiten van ..De kleine zielen"? Is er een grammofoonplaat van? Antwoord: De muziek is niet voor „De kleine zielen" gecomponeerd. De componist is Alexander Voormolen. Zijn Hoboconcert, waaraan het ge deelte werd ontleend, komt voor op Basat-record International 50038. Aan de andere zijde staat het con cert voor twee hobo's, eveneens van Voormolen. WAARHEID EN EENHEID Orgaan voor het gereformeerd leven. L'ltg. Karssen. Bodegraven. (Vraagt proefnummer.) (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het grote nieuws van Addis Abeba is, dat er geen breuk in de Wereldraad gekomen is, maar dat juist het programma ter bestrijding van het racisme zonder een stem tegen is aanvaard. Aldus prof. dr. H. Berkhof, die als een van de 120 leden van het centraal comité aan de beraadslagin gen in Adis Abeba heeft deelgeno men. Hij schrijft eerst in Hervormd Nederland over de vorige vergade ring. in augustus 1969 in Canterbury, die stormachtig verliep. FELHEID Terwijl de comité-leden de handen vol hadden aan de uitvoering van al de opdrachten van de vierde alge mene vergadering in Uppsala (1968), (prof. Berkhof) „kwam er een twee de vloed over onze hoofden: het felle verzet, eerst in de Verenigde Staten, later Ook in Afrika, tegen de voort gaande uitbuiting van het zwarte ras door het blanke. We schrokken van de felheid van de negers. En we be grepen dat er juist op het gebied van de rassenverhoudingen meer nodig is dan de vriendelijke en steeds weer tevergeefse pogingen van christelijke zijde om de blanke onderdrukker en de zwarte onderdrukten te „verzoe nen". Zo werd het „Programma ter bestrijding van het 'racisme' opge richt". „Toen in september bekend werd, onder welke organisaties de (weinige) gelden verdeeld werden, klonk over al in West-Europa (en bijna alleen daar) de verschrikte kreet: De We reldraad steunt de terroristen! Maar waarom heet Willem de Zwij ger een bevrijder, en een negerleider uit Angola een terdorist? Omdat hij zijn wapens uit China krijgt? Hij zou ze veel liever van ons krijgen, maar wij zitten samen met de onder drukker Portugal in de NAVO. ter verdediging van de vrije westerse be schaving. Wij steunen dus de andere kant. Toen de Wereldraad (in meerder heid nog steeds westers en blank) de onderdrukten ging steunen, gebeurde er iets wat in de kerkgeschiedenis nog nooit was vertoond. Wel hebben de kerken altijd en overal geholpen waar geen helper was. Maar dat had zijn grenzen. De kerk zou niet hel pen waar de overheid het niet ge doogde. Die grenzen heeft men nu. tot veler verbazing en verontwaardi ging. overschreden. Velen van ons zagen tegen de ver gadering in Addis Abeba op. Het zag ernaar uit. dat de Duitse en misschien ook sommige Engelse en Scandinavi sche kerken rechtsomkeert zouden maken. En dat dit tot een breuk in de wereldraad zou leiden. Het grote 1 AMSTERDAM Met ingang van maandag 1 februari zullen de NV Algemene Bank Neder land en de NV Amsterdam-Rot- terdambank de hoogste rente vergoedingen op spaargelden verlagen. Onder invloed van de druk op het rentepeil van de laatste weken is tot deze renteverlaging besloten, zo heb ben de banken bekendgemaakt De Amro-Bank verlaagt de rente op rekeningen met een vaste termijn van 4 of 5 jaar van 8 tot 7,5 pet en de rente op rekeningen met een vaste termijn van 3 jaar van 7.5 tot 7,25 pet De ABN verlaagt haar hoogste ren tetarieven op dezelfde wijze als de Amro-Bank. De rente op vaste depo sito's wordt 7,5 pet (was 8 pet) en de rente op deposito's met oplopende rente wordt 7.25 pet (was 7,5 pet). In de rentevergoeding op andere spaar- vormen zullen de banken geen veran dering brengen. Vriendelijk verzoek om niet zelf het abonnements geld te gireren, maar de acceptgirokaart af te wachten, en uitsluitend daarmee te betalen. PROF. DR. H. BERKHOF nieuws van Addis Abeba ls, dat dit niet is gebeurd, en dat het program ma en zijn uitvoering en voortzetting zonder één stem tegen is aanvaard! En daarmee viel de beklemming van Canterbury van ons af. We konden elkaar weer als broeders en zusters in Christus aanvaarden en we zagen samen de volgende stappen op de weg duidelijk voor ons. INDRUK De enorme indruk die deze beslui ten van de wereldraad in Afrika heb ben gemaakt, kunnen wij in West- Europa ons moeilijk voorstellen. Ze ker, het gaat maar om kleine bedra gen. Maar ze zijn symbolisch. Overal vertellen Afrikaner s elkaar, dat nu een in meerdereid blanke vergade- rin, ondubbelzinnig, met woord èn daad, tégen de blanke onderdrukker heeft gekozen. Ineens is de kerk voor velen weer een teken van hoop ge worden. Niet dat alle problemen nu zijn opgeklaard. We zijn het erover eens, dat de gelden niet mogen worden be steed voor wapens, alleen voor zie kenzorg, onderwijs en dergelijke. (Dat gebeurt ook, want wapens krij gen die bewegingen wel voor niets! Maar niét het geld om de bevrijde gebieden op te bouwen). Maar waarom is dat? Waarom mag het kerkgeld niet voor „geweld" wor den besteed? Voor sommigen is dat een heel principiële zaak, voor ande ren niet. Ik heb getracht door een motie een theologische verduidelij king te krijgen. Maar die motie werd met een duidelijke meerderheid ver worpen. Toen zou een commissie van vier trachten een „brief aan de ge meenten" op te stellen. Mijns inziens was hun ontwerp goed, maar het werd van recht en van links zo fel aangevallen, dat de brief werd te ruggenomen. Nu komt er een studiecommissie voor langere termijn over „Evange lie en geweld". We staan dus voor het vreemde geval, dat we "het eens zijn over de daden, maar niet over de christelijke beweegredenen ertoe. Dat is jammer. Maar zou het omge keerde één in de beginselen, ge deeld in de daden niet nog erger zijn geweest?" Tot zover prof. Berk hof. GENÈVE Mevrouw Pauline Webb, eerste vice-presidente van de Wereldraad van Kerken, heeft deze week geen toegang tot Zuid-Afrika gekregen, hoe wel zij Britse is en daarom geen visum nodig heeft. Toen z(j op het vliegveld van Jo hannesburg arriveerde, kreeg z\j te horen, dat zjj een uitzondering op de regel was en wel een visum had moe ten aanvragen. Een reden werd niet opgegeven. De volgende dag reisde z(j terug naar Europa. Mevrouw Webb is directrice van de afdeling lekenvorming van de Metho distische Kerk in Engeland. Zij was door de jongerenraad van de Metho distische Kerk van Zuid-Afrika uit genodigd om te spreken over de toe rusting van gemeenteleden tot apos tolaat. Daartoe reisde zij van de vergade ring van het centraal comité van de Wereldraad in Addis Abeba naar Jo hannesburg. Op 18 januari was ln Addis Abeba besloten, het omstreden programma tot bestrijding van het racisme te handhaven. Op 19 januari schreef het ministerie van binnen landse zaken van Zuid-Afrika me vrouw Webb een brief met de mede deling. dat de normale bepalingen in zake toelating tot Zuid-Afrika, zoals die voor Britse staatsburgers gelden, niet voor haar van toepassing waren, zodat ze een visum moest aanvragen. Omdat de Britse posterijen staakten en zij zelf in Addis Abeba was, heeft deze brief haar niet bereikt. Het merendeel van de overige han dels- en spaarbanken neemt nog een afwachtende houding aan. Bij de Bank Mees en Hope wordt niet ge dacht aan de renteverlaging van de spaargelden, omdat de bank geen rentevergoeding van 8 pet kent. Ook bij de Nederlandse Credietbank is nog niets besloten. Het Bondsspaarbankcentrum deelde mee dat de kans groot is. dat zeer binnenkort ook enkele bondsspaar banken hun rente iets zullen laten zakken. Uit bankkringen wordt ver nomen dat men de nu aangekondigde renteverlaging al enige tijd had zien aankomen. DEN HAAG De betekenis van het huisbezoek op zichzelf wordt door hervormde kerkera den nog altijd hoog aangeslagen. Aan de methode van het huisbe zoek ontbreekt nogal wat. Dit zijn twee van de indrukken, die de hervormde raad voor de her derlijke zorg heeft overgehouden uit een enquête onder de kerke raden. De hoofdgegevens uit deze enquête naar voren gekomen, zijn door een sociologe in een rapport bijeengezet. Een lid van de raad zal nog een, over enkele maanden verschijnend, rap port met bijzonderheden schrijven. In juli 1968 vroeg de raad voor de herderlijke zorg alle hervormde ker keraden naar hun mening over het huisbezoek. Er reageerden 210 van de 1900 aangeschreven kerkeraden. Dat is II pet. van het totaal. Hoewel de vragen met zorg zijn samengesteld, waren er nogal wat misverstanden bij de beantwoording. Vermoed moet worden dat aan het verzoek, eerst het boekje van ds. R. Kaptein over het huisbezoek te lezen, in de regel niet is voldaan. Bij-effect Ds. Kaptein, secretaris van de raad voor de herderlijke zorg, ziet het hou den van enquêtes als een belangrijke methode om informatie te verwerven, in een tijd waarin vanzelfsprekend heden wegvallen en de kerkelijke ambtsdragers en medewerkers op in formatie van elkaar en op het door denken en verwerken van deze in formatie zijn aangewezen. Hij signaleert ook een belangrijk bij-effect: Verscheidene kerkeraden hebben laten weten dat de brief met vragen van „herderlijke zorg" de aan leiding vormde om het huisbezoek in de gemeente nog eens te doordenken en nieuw op te zetten. Verwacht mag worden dat dit in een aantal van de gemeenten, die niets van zich lieten horen, ook is gebeurd. De enquête is uitgewerkt door een socioloog en het Sociologisch instituut van de rijksuniversiteit te Utrecht verleende haar medewerking. Resultaten De betekenis van het huisbezoek, aldus ds. Kaptein, wordt op zichzelf door de antwoordende kerkeraden nog altijd hoog aangeslagen. Zeventien Kerkeraden (8%) hecht ten aan het huisbezoek geen waarde (meer), 191 (91%) achtten het nood zakelijk. Twee gaven op deze vragen geen antwoord. Van de kerkeraden die huisbezoek noodzakelijk achtten gaven 37 geen reden daarvoor op; 124 zagen het vooral in de bindende functie, het contact tussen de kerkeraad en de gemeente. Hier leeft dus sterk de gedachte dat de gemeente een gemeenschap is of moet zijn; 30 kerkeraden zagen dc functie meer in de „opbouw van de gemeente". De meeste kerkeraden (151 of 78%) zijn overtuigd dat het huisbezoek op prijs wordt gesteld. Slechts 10 zijn zonder meer van mening dat dat niet het geval is. Een groot aantal (48 wéét het ei genlijk nietAls je komt stelt men er geen prijs op, als je niet komt wordt er geklaagd. Dit lijkt ons, al dus ds. aptein, inderdaad heel vaak de werkelijke toestand te zijnEr is in de gemeente wel degelijk een reële behoefte aan contact maar het gewo ne huisbezoek voorziet in deze behoef te niet. Indien deze veronderstelling juist mocht zijn is er dus een duidelijke opdracht om te proberen tot betere Zelfs in de gangen van het raadhuis van Gorinchem zaten de mensen naar mr. L. R. J. ridder van Rappard te luisteren, die gisteren zijn laat, nieuwjaarsrede als burgemeester u sprak. Viering jubileum in Kampen werkvormen of tot een betere vorm van huisbezoek te komen. Er is wel zeker verschil van waar dering tussen de stad en het platte land Meer stadskerkeraden zien in huisbezoek niets meer; meer stads kerkeraden ook zijn overtuigd dat op huisbezoek geen prijs (meer) wordt gesteld. Toch zijn de verschillen niet zo groot als misschien verwacht zou worden. V oorbereiding Het aantal kerkeraden dat het huis bezoek in het geheel niet voorbereidt is hoog: 72 (34%). Dit valt des te meer op, omdat uit de beantwoording van de brief toch een zekere interes se voor het huisbezoek blijktk. De organisatie van het huisbezoek wordt voorbereid in 40 kcrkcraden, de in houd (door bespreking, lectuur of cursus) door 88. Acht kerkcraden be spreken de methode van het huisbe zoek. De inhoudelijke voorbereiding krijgt dus een zwaar accent. Dit zal nog sterker worden als het huisbe zoek blijft bestaan (zie Woord en Dienst 18 april 1970, 111 e.v.), maar daarnaast zal aan organisatie en me thodiek veel meer aandacht moeten worden besteed. Aan de methodiek van het huisbe zoek ontbreekt nogal wat, conclu deert ds. Kaptein. Aan het nu beschikbare sociologi sche rapport met hoofdzaken ontbre- kken de bijzonderheden, die veel ker keraden meedeelden. De raad voor de herderlijke zorg laat nu een lid van de raad een nieuw verslag ma ken, meer gericht op de belangstel ling en de taak van de kerkeraden, waarin dus ook de ideeën en werk wijzen die voor meer kerkeraden van betekenis lijken worden vermeld. Dit rapport kan over enkele maanden te gemoet worden gezien. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Ds. D. K. Wielenga JD-zn, gereformeerd predikant vrijgemaakt in Rotter dam-centrum is een kwart eeuw zendingslector aan de Theologi sche Hogeschool dezer kerken. Een taak, die hem elke week een dag donderdags naar Kam pen voert en die hij met instem ming van zijn kerkeraad naast zijn pastorale arbeid in de ge meente kan vervullen. Ofschoon ds. Wielenga. telg uil het bekende predikantengeslacht, in de cember jl. 65 jaar is geworden, denkt hij nog niet aan zijn emeritaat als predikant in Rotterdam. Bij veel ker ken geldt 65 wel als emeritaatsleef- tijd, maar in de gereformeerde ker ken vrijgemaakt is het regel dat een predikant in het ambt blijft lot hij veertig dienstjaren heeft bereikt met als leeftijdsgrens 70 jaar. Welnu, ik voel mij nog vitaal genoeg en denk er nog niet aan om mijn gemeente te verlaten, aldus ds. Wielenga. Na de vrijmaking werd de predi kant voor het lectoraat aangezocht. Dat kwam néér op één college per week voor alle theologische jaren. De predikant, die thans de enige lector aan de hogeschool is, doceert, als men het gedetailleerder wil zeg gen exegetische en dogmatische grondvragen ten aanzien van de zen ding, waarbij op de exegetische fun dering van het zendingserk het ac cent valt. Vit eigen ogen Praktisch betekent dit, dat de stu denten theologie „uit eigen ogen moe ten gaan kijken". Die vorming is vooral ook nodig als ze voor de zen- dingsarbeid kiezen en daartoe een technische opleiding krijgen in Baarn of Oegstgeest, aldus de jubilaris. Iedere zendeling, zo zegt ds. Wielen ga, is confessioneel bepaald en gaat confessioneel zijn weg. Vandaar, dat de exegetische en dogmatische ach tergronden van de zending zo belang rijk zijn. De oude belijdenis der kerk acht hij van grote betekenis voor de ar beid op de zendingsterreinen, al zal men op die terreinen nooit recht- KRAAM- CENTRUM ORANJE- GROENE KRUIN ENSCHEDE MEISJES van 18 jaar en ouder, die iets voelen voor het beroep van kunnen zich nu reeds opgeven voor de in april 1971 te beginnen cursus. Voor alle inlichtingen kunt u zich wenden tot Zr. T. Niekolaas, Belgiëlaan 176, tel. 63033 te Enschede of Zr. H. G. J. M. Otten, Marktstraat 29 te Hengelo, tel. 20195. Tevens kunnen er nog enkele Gediplomeerde kraam verzorgsters geplaatst worden. streeks de Drie formulieren van En heid kunqen invoeren. In die oi belijdenis, -aldus de predikant, zich een nadrukkelijk tegenstani verklaart van oecumenische beliji nissen in de zin van „'Jezus is He< is alles besloten. Als minimale eis zou ds. Wielei voor het dopen van mensen in z dingsgebieden willen laten gelden apostolicum van de oude kerk, dus de historische betekenis - van woord, het onze Vader en de wet, goed moeten worden gekend. Dit als uitgangspunt, waarmee men V- der dient te komen. Akker de wereld Op een jubileumbijeenkomst is Wielenga het geschrift „De akkei de wereld aangeboden, een bundel artikelen, referaten en college-di< ten van de jubilaris. Die receptie w in de hogeschool aan de Broeden gehouden. Sprekers waren ds. D. van Dijk Groningen, president-curator en p dr. C. Trimp, rector-magnificus en heer H. Hidding namens de stud ten. In deze bijeenkomst voerde t slotte ook ds. Wielenga zelf het wo< Daarna werd een drukbezochte ree tie gehouden. AMSTERDAM Tijdens een der overweldigende belangstelling houden buitengewone vergadei van Koninklijke Scholten-iHonig gisteren het doek opgegaan voor volgende bedrijf van het door stuurstwisten verscheurde concern, Vice-voorzitter M.K. Honig ope de vergadering met een verklan dat de vrede binnen het bestuur heel hersteld was. Een verklaif werd voorgelezen van president- recteur prof. dr. E. C. Kooyman het personeel, waarin deze aank digde af te treden. Prof. Kooyr riep de mensen op vertrouwer nieuwe leiding te hebben. Ir. Meyer deelde mede dat de hef* dr. G. van der Wal, er G. de Jong voorwaarde voor hun terugkeer commissaris hadden gesteld dat fusieverdrag met betrekking tot onig-certificaten voor 1 juli uit voerd moet zijn. Enige aandeelhouders verzei, zich tegen de terugkeer van de c< missarissen. „Bovendien heeft dr. der Wal het bij de KLM nu d genoeg", aldus een van hen. Delftse stilden lei! protesteren tegeil exanienuitslag DELFT Onder de eerstejaars^ denten in de scheikundige technolos aan de technische hogeschool in Dh is een protestactie uitgebroken, na voor het voorexamen anorganisi scheikunde tachtig procent van j een onvoldoende behaalde. Geëist werd dat het examen in zou worden overgehouden en de oordeling van de werkstukken Ei nuanceerder zou plaatshebben, ifci eisen zijn door een actiecomité v< 1 gelegd aan de docent anorganisv chemie, lector drs. G. W. van Oos -e hout. Deze gaf onder meer als antwo dat wat hem betreft de selectie or de studenten, die niet in Delft th horen, niet vroeg genoeg kan bef nen. volgens hem is veertig pro<)Q van de eerstejaarsstudenten oq, schikt voor de scheikundeopleiöingi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2