GEEFT SPANJAARD EEN KANS NOS CALLE NOG In 40 jaar Aanbod tot nader gesprek Zangduo zelf in de jury Apolloceiitrum in VAR A-studio „De zeven doodzonden" Nieuwe aanpak van televisie maken 13 DONDERDAG 28 JANUARI 1971 NMERK had gisteravond uitge breide informatie over de We- van Kerken, in Addis Abeba bij waar de Gereformeerde Kerken Nederland hun lidmaatschap wden en veel gesproken werd de apartheid. Er was ook een rek met dr. Blake, die zijn af- id als secretaris-generaal heeft ekondigd en naar zijn land, Ca- nië, terug wil. Hij betoonde zich nistisch over de ontwikkeling van ecumene en meent dat de We- bereid moet zijn om van eren te leren dat de kerk midden wereld staat. flitsende tegenstelling boor de een amusementsfilm uit 1934, de radio nog het grote en be de goed voor de showbisiness en de mensen ademloos bij de preker zaten, en een ingewik- reportage over het Japanse schappij-kritische theater, n tussentijds van nauwelijks 40 overbrugt hier twee elkaar to- vreemde werelden.. Bij zulk een ontatie wordt verrassend dui- was er even gauw allemaal randerd in mentaliteit en denk- maar ook in wat men eigen kunst noemt, j wenty million sweethearts" was jn tijd een ijzersterke showfilm. agd modern van opzet, maar er nog gewerkt met de vaststaan- amera, met afschuwelijke ge- overbrenging en onwezenlijke iour. Jappnse jongeren van nu wil- lerug naar de oervorm van het el, reizen met een oude tent het af en geven hun alternatieve stellingen waarin de politiek niet raai staat, voor een publiek dat it uitgenodigd mee te doen in de tane expressie waarbij de spe- grotendeels worden vrijgelaten, üi het publiek althans begrijpt er eigenlijk wordt uitgebeeld, et onaardig was het, een in het ter sterk bezielde en artistiek ïomde jonge regisseur thuis aan effen zonder opvallende kleding- buten in een keurig nette bur- /oning, met een kwiek, verzorgd iwtje en een heel gewoon, schat- dochtertje van twee jaar. Songfestival ttLVERSUM Voor de Neder- Ise wedkamp om het beste liedje J het Eurovisie Songfestival zijn liedjes ingezonden, geschreven r het duo Saskia en Serge, dat ons op 3 april zal vertegenwoordigen 't festijn, in Dublin te houden, jury, waarin ook Saskia en zelf. plus hun manager Benny :n zitting hebben, zal uit de 115 iedjes kiezen, die het duo op de irlandse finale (24 februari) ten e zal brengen en waaruit de kij- dan mogen „stemmen" voor het ïende liedje lorzitter van de jury is Dolf van Linden, andere leden zijn mejuf- w R. Geveke, John Vis, Lex Kar- ,Syer, Pim Jacobs en Nico Knap- et Dublinse festival wordt gepre- eerd door Bernadette Ni Chall- I f, en wel in de Ierse, Engelse en hse taal. (van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Na radiopro grammacommissaris mr. W. Wa genaar te hebben aangehoord, heeft de Raad van Beheer van de NOS gisteren unaniem be sloten, de Spaanse journalist L. Calle een nieuwe kans te geven om zijn werkzaamheden als sa mensteller een presentator van het radioprogramma voor Spaan se gastarbeiders te blijven doen. Voorwaarde is, dat hij de in structies van de NOS onder schrijft en nakomt. „Het is een feit, dat de heer Calle in de laatste jaren (hij werkte eerst in dezelfde functie bij de VARA en kwam in 1966 bij de NOS toen deze de programma's voor buitenlandse werknemers overnam) enkele malen persoonlijk politiek commentaar heeft verwerkt in zijn uitzendingen", gaf NOS-voorzitter Schüttenhelm toe, „maar wij willen als Raad van Be heer toch nauwkeurig onderzoeken of dit uitglijders zijn dan wel bepaald streven betekent. Ieder mens mag fouten maken, uit glijders behoort men te vergeven, maar streven is in dit opzicht voor ons niet te tolereren. Niet alleen moet de NOS wetteliik neutraal ziin en geen andere politieke richting dan de democratie op zichzelf dienen, en po litiek gezien controversieel zijn, maar bovendien zou de heer Galle met an ti-fascistisch streven zichzelf in ge vaar brengen en daarfegen moeten wij hem mede beschermen". Schüttenhelm, Rengelink en Wage naar. De „instructies" zijn vastgelegd in een brief welke de NOS op 5 maart 1970 de heer Calle deed toekomen en waarin hem werd medegedeeld, dat zijn zendtijd tot 30 minuten werd uit gebreid. Omschrijving van de stof, welke hij in zijn programma's mag verwerken, houdt o.m. in: nieuws uit Spanje, voor zover dat voor een grote groep Spanjaarden interessant is en hen nog niet eerder zal hebben bereikt en een oordeel over Spaanse toestanden en gebeurtenissen zoals dat is te vin den in de Nederlandse of ev. de Europese pers. Objectief Uitdrukkelijk staat erbij, dat de NOS ervan uitgaat, dat de heer Calle „objectief zal weergeven, wat hij als nieuws aantreft en dat het niet de bedoeling Is, dat hij persoonlijk poli tiek commentaar geeft en pro of con tra het bewind in Spanje ageert". Enkele, malen reeds is de heer Calle in de afgelopen jaren gewaarschuwd. Onlangs kwam er een brief van een Nederlandse Nijmegenaar (de NOS voelt er niet voor diens naam zonder overleg met hem vrij te geven) met een klacht over „propaganda" in uit zendingen welke in november uitgin gen. Een opmerking over het bericht dat in Spanje in 1972 het lager onderwijs gratis zal worden „maar dat er al zoveel is beloofd, ook wat vrije ver kiezingen betreft en dat men er dus ma§r van geloven moet wat men wil", werd door mr. Wagenaar na vertaling van de bandopname inder daad aangemerkt als persoonlijk poli tiek commentaar en daarop werd het (losse) dienstverband door hem ver broken „aangezien de heer Calle klaarblijkelijk zich niet aan de in structies wil houden". Ambassade De Raad van Beheer hoopt nu in een snel te houden gesprek met de journalist de verzekering te krijgen, dat hij zich wèl aan de instructies wil houden. Nadrukkelijk deelde de heer Schüttenhelm mee, dat de NOS nim mer contact heeft gehad, op welke wijze dan ook, met de Spaanse noch enige andere ambassade in Neder land. Er is geen sprake van „rege- ringsdruk". In het verleden heeft de Spaanse ambassade wel eens bij bui tenlandse zaken en bij CRM ge klaagd maar daarvan is niets tot de NOS doorgedrongen. Intussen heeft de VPRO meege deeld dat het radioprogramma VPRO-vrijdag zo lang de kwestie hangende is, de heer Calle 's avonds na het nieuws van 7 uur gastvrijheid zal verlenen voor het uitzenden van berichten in de Spaanse taal. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De uitzendingen mogen dan niet zo veelvuldig en langdurig zijn als bij de vorige maanvluchten. ter gelegenheid van de reis van de Apollo 14 richt de NOS toch weer een speciaal radiocentrum in, dat dag en nacht bemand zal zijn en ook de dagelijkse berichten voor de actualiteitenrubrieken van de om roepen verzorgt. Dit centrum wordt weer onderge bracht in de VARA-studio, waar vrij wel hetzelfde redactie- en presenta tieteam als bij voorgaande gelegenhe den in actie is Doen zich onverwachte ontwikke lingen voor bij de vlucht, dan komen er onmiddellijk extra radio-uitzen dingen in de ether. Is er aanleiding voor extra tv-uitzendingen, dan maakt de radio dat bekend. De NOS-televisie zendt de reporta ges van de Amerikaanse televisie, die zoals gebruikelijk per satelliet naar Europa komen, in kleur uit. De uit zendingen uit de studio in Bussum zijn zwart-wit Het commentaar bij de uitzendin gen komt rechtstreeks uit Amerika van Klaasjan Hindriks en Peter Schroder Niet meer Henk Terlingen, maar Hans Engelman (AVRO) ver zorgt de presentatie in Bussum en als er aanleiding toe bestaat zijn de be kende deskundigen dr. M. Ph. Lans berg, ir. P. Kant en drs. C. L. M. G. Titulaer er weer, om hem bij te staan in de voorlichting aan de kijkers. iavond te zien Gesprek De Raad van Beheer heeft de heer Galle telegrafisch uitgenodigd zo spoedig mogelijk te komen praten, opdat liefst voor zondag alles kan worden geregeld. Onderschrijft hij de instructies, dan kan hij zondag ge woon zijn uitzending verzorgen en wordt het arbeidscontact met de NOS niet onderbroken. Er is geen SDrake van dat mevrouw W. van den Brink-Mans al als zijn opvolgster is benoemd, noch dat de NOS al met haar in contact was ge treden alvorens mr Wagenaar in zijn brief verder bedankte voor de mede- werking van de heer Calle, aldus ver klaringen van de heren Een scène uit het ballet of zo U wilt mimisch toneelspel „De zeven dood zonden" geschreven door Brecht en Weill, dat de VPRO vanavond op Ned. 1 vertoont. U ziet Nelly Frijda als Anna 1 en 2, en Bruce Gray als stripfiguur, die haar komt verleiden met een handvol geld. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De voorstelling van „De zeven doodzonden van de kleine burgerman", het laatste werk waaraan Bertolt Brecht en Kurt Weill samen hun artistieke krachten gaven, duurt maar een half uur. Niettemin is het een blijk van hecht en compact samenspel waarin talrijke werkuren ook op vrijwillige basis zijn verdisconteerd. Annemarie Prins maakte er voor de VPRO een exclusief geheel van. Eerst lets over het ballet of zo u wilt het mimisch spel zelf. Het verhaaltje is eenvoudig en typisch eigentijds. Men kan het voor zichzelf „vertalen" in eigen bekende omstan digheden. Daarin schuilt de waarde ervan. Twee zusters uit de zuidelijke sta ten van Amerika gaan op reis om voor zichzelf, hun ouders en broers een huisje te verdienen. Ze heten al lebei Anna en gelijken elkaar volko men (de dubbelrol wordt verbeeld door Nellv Frijda), maar de ene zus ter is de kunstenares, de andere de impressario. de ene is koopwaar, de andere de verkoopster. Zij hebben het doel, het huisie te verdienen door de zeven hoofdzon den: luiheid, trots, toorn, vraatzucht, ontucht, hebzucht en afgunst, te ver mijden. Aan elk van deze zonden en de verleiding daartoe is een tafereel gewijd. Na elk deel ziet men op de achtergrond het huisje groeien en de familie wachten. Als het huis is afge bouwd. keren de zusters terug naar hun woonplaats Louisiana. Om tot de uitbeelding te komen, heeft Annemarie Prins al heel vroeg bij de NOS gevraagd om de tech nische helpers van haar keuze en zij heeft ze gekregen: decorontwerper en -bouwers, cameralieden, beeldtechni- ci, belichters en andere vakmensen. Afwijkend van de gewone gang van zaken heeft zij al deze medewer kers van het begin af aan betrokken bi.i de voorbesprekingen, die dikwijls vrijwillig tot buiten de werkuren duurden. Allen samen hebben, met begrip voor eikaars aandeel in het werk. aan de uitvoering deelgenomen en dat stemde tot grote tevredenheid en optimale resu'taten. Samen heeft men toen alles af was ook de band bekeken cn zich rekenschap gegeven van het totale werk. Annemarie Prias is erg gelukkig met zo'n vorm van samenwerking, die wel tijdrovend is, maar toch de meest ideale manier van televisie maken waarborgt. Zoals bekend ligt de band al gerui me tijd op de plank, omdat de wedu we van Bertolt Brecht de rechten niet wilde afstaan. Zij was bang, dat de tv-bewerking was gericht op ac tualiteiten van het ogenblik. De band is toen getoond aan haar raadsman en deze kon constateren, dat er niets aan het werk was veranderd. Hierop kwamen de rechten vlot vrij voor de VPRO. Het ballet wordt begeleid door lie deren van Brecht, die de mime ver klaren. Medewerkenden zijn naast Nelly Frijda Coby Stunnenberg, Bru ce Gray, Gerard Thoolen en Wilbert Bank. De opmerkelijkheid van het ballet is, dat Brecht de zeven zonden sati risch benadert en ze expres verkeerd interpreteert. De luiheid voert hij op als luiheid om onrecht te begaan, de hoogmoed als trots op het beste in de mens: de onkoopbaariieid, de ontucht als onbaatzuchtige liefde bedrijven enz. De conclusie van dit alles is aan de toeschouwer. NED. 1 VPRO 7.10 „Namens..." veehouder Sjoerd van der Molen uit Friesland 8.21 Was er nog wat? 8.30 Laurel en Hardy 9.00 De jaren 20 - 30 deel 2 9.40 „De zeven doodzonden", ballet van Brecht en Weill 10.10 Gesprek met minister-president P. de Jong NED. 2 TROS 7.10 (NOS) Gewestelijk Nieuws 8.21 Blaad'ren in de wind, Gert en Hermien-show 8.40 Gemengd dubbel: acht korte tv-spelen 10.10 Chris Hinze. speelt Vivaldi 10.25 (CVK/IKOR) tweede deel docu mentaire De naam van Allah Vanavond te horen HILVERSUM I NCRV 8.00 Radio-actief, gevarieerd programma 11.10 Jazztime 11.45 Tsja HILVERSUM n AVRO 7.40 Radiocatechese Mens en Bijbel (IKOR) 8.05 Historische platen: Mengelberg dirigeert Beethoven 9.20 Bloei, hoorspel' van Frank Herzen, aansluitend interview met de schrijver 10.55 Nieuwe internationale chansons 11.20 Electronische muziek Het heeft geen zin, zei hij tegen zich zelf, zelfs al zou ik Paddas vinden - hij zal het mij niet verraden. Integendeel, hij zal proberen mij kwijt te raken. En dat zou waar schijnlijk niet eens zo moeilijk voor hem zijn - ondanks deze 4 diplo matieke onschendbaarheid" "Heeft het iets met onze - missie te maken?" viste Schulze. "Nee." "Privé - dus?" "Helemaal privé." "Dat stelt mij enigermate gerust. Maar - weest u voorzichtig. Wat moet ik uw oom vertellen als ik weer terug in Berlijn ben?" Dr. Berckheim gaf geen antwoord. Met gespannen aandacht boog hij zich voorover, duwde zijn voorhoofd tegen het raam en staarde naar beneden naar de straat. Er was net een vrachtwagen voorbij gekomen, die meteen om zwermd werd door opgewonden Rode Gardisten. Brancards werden aangesleept Toen begon men gewonden af te laden en ze naar binnen te brengen. "Zo onbloedig schijnt deze revolutie nou ook weer niet te zijn mompelde Schulze. Dr. Berckheim reageerde helemaal niet. Ingespannen tuurde hij naar een gewonde man die bewegingsloos en met gesloten ogen op een van de brancards lag. Nee, er was geen twijfel mogelijk. Het baardige, brede, nu ingevallen en toch onmiskenbare gezicht De brede schouders. De grote, brede handen die onrustig over de ruwe wollen deken tastten. Starsjinow. De man die hem uit het krijgsgevangenenkamp gehaald, naar het landgoed Cosel gebracht, hem op het kleine eiland bewaakt en ten slotte met zijn geweerkolf neergeslagen had. Dr. Berckheim maakte zich van het raam los en liep met grote stap pen in de richting van de deur. "Dokter -!" riep Schulze hem verbaasd achterna. "Dokter!" "Misschien kan ik u al heel gauw iets over mijn - private motieven vertellen", riep Dr. Berckheim over zijn schouder terug. Er gleed een fijne glimlach over zijn gezicht: "En - misschien zien wij elkaar spoe dig in Berlijn terugIn een zaal op de begane grond had men een soort geïmproviseerd veldhospitaal ingericht. Niemand scheen echter ernstig aan de mogelijkheid te hebben gedacht dat er inderdaad ge wonden zouden vallen. Twee jonge, opgewonden verpleegsters waren met de vier mannen bezig die op eenvoudige veldbedden lagen. Opgelucht begroetten ze Dr. Berckheim toen die binnenkwam en zich als dokter bekend maakte. "De drie andere mannen zijn slechts licht gewond, kameraad dok ter. Die zouden wij waarschijnlijk zelf wel kunnen behandelen. Die arme kameraad daar echter De zuster - een jonge vrouw met donkere amandelkleurige ogen in een knap, rond gezichtje - keek medelijdend naar het bed in de hoek waar men Starsjinow in had gelegd. "Ik geloof een buikschot. Hij heeft erge pijn." "Zorgt u voor de andere mannen", beval Dr. Berckheim kortaf. Toen liep hij naar het bed van Starsjinow. Tijdens zijn frontperiode had Dr. Berckheim veel gewonden ge zien. En later, in het krijgsgevangenenkamp, veel zieken die ten dode waren opgeschreven. CWordt vervolgd) RADIO VAMVONII VPRO. 19.04 Betty Boop. te kenfilm. 10.10 Namens..., film over het plan Mansholt. STER: 19.55 (K) Reclame NOS: 20.00 <K) Journaal STER: 20 15 <K> Reclame. VPRO: 20.20 Was er nog wat: reacties op het nieuws. 20.30 Helpmates, film met Laurel en Hardy. 21 00 De jaren 20-30. de poli- p NCRV-KInderlcoor. De tieke en sociale ontwlkkelln- lelgroep cn orgel. 19 15 Ker- gcn jn Nederland. 21.40 (K) De [gelconcert opn. 19 45 Mu- zeven doodzonden van de klei- k van Het Leger des Heils. ne burgerman, toneelstuk met p Radio-Acttcfgevarieerd muziek. 22.10 Interview met (gramma <22.20 Avondover- een belangrijk Hilversum I. 402 n •king: 22.30 Nieuws: 22 38 NOS: 22.30-22.35 (K) Journaal, p Haag vandaag) 23.55-24 00 NEDERLAND II NOS: 18 45 (K) De Fabeltjes krant STER: 18.50 (K) Recla me. NOS: 18.55 <K) Journaal. STER: 19.00 <K) Reclame. NOS: 19 05 Den Haag vandaag, li 10 Van gewest tot gewest. 19.50 Tips van het Nationaal bureau bvei [VRO II 298 m. (7RO 18.00 Nieuws. 18.11 Ra- ournaal. 18,20 Uitzending de PSP. 18 30 <S) De Belle- h: internationale trouba- irsclub. 18 55 (S) Jazz Spec ial en dichtbij. 19.40 Mens 'Bijbel 19.50 Addis: woor- I. woorden, woorden. Wek! AVRO: 20.05 Concert- 20 40 Gemengd Dubbel: jouworkest 21.20 Bloei. Irspel. 22.05 Interview 22.30 uws. 22 38 Mededelingen. B Radiojournaal. 22 55 <S> Uwe chansons. 23.20 <S) Mu- k zonder podium (VII): se- ultzendlngen over elektro- fche muziek. 23.55-24.00 wws. TELEVISIE VANAVOYII NEDERLAND I IOS: 18 45 (K) De Fabeltjes- jnt. STER: 18.50 <K) Reela- KRO. 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.18 (S> Badi- nerle: oude- en semiklassleke C.V1CW muziek (gr). <7.30 Nieuws: Nederlander 7-32-7 40 Actualiteiten: 8 00-8 1 0 Nederlander Nleuwg 8 25 overweging. 8.30 Nieuws 8.32 Voor de huls vrouw. (9 00-9 10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10 00 <S) Aubade: klassieke muziek (gr). 1100 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee <12.23 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualitei ten: 13 00-13 05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 S) Licht muziekprogramma (opn.) TROS: 14 55 <S) Verzoekpro gramma van Zuid-Amerikaan se volksmuziek 16 00 Nieuws. 16.03 (S) Dlsco-Drive-In: De showbusiness op de korrel ge nomen. 17.00 Uit de pers: uit ingen en meningen rond de pers-stamtafel. 17.15 Aktua/ Sportkompas: (sport)nieuws, reportages en commentaren. NCRV: 18 00 NCRV en Bloc: •Vö« actueel programma met muzi- 18.30 Jonger dan Je denkt. 19.05 r, "J. Horen en zien. 19 25 Politieke lcaie illustratle Reclame. NOS: 20.00 <K) .Jour naal STER: 20.15 (K) Reclame TF.OS 20.29 Muziekprogramma. eenakters. 2210 (K) Pianoreci tal. CVK/IKOR: 22 25 <K) De naam van Allah <dl.2). docu mentaire NOS: 23 00 <K) Jour naal. TELEAC: 23.05-23.35 Onze landbouw nu en straks - les 12 (herh.). BELGIE KANALEN GENK 18.00 Kleur: Fabeltjeskrant. 18.05 Kleur: Dr. Doolittle <4> klassieke muziek. (9.35 Water standen). AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10 10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nieuws) 11.30 (S) Pianorecital. 22S5 Beursberich ten NOS: 12.00 Blik op de we reld: populair programma over ontwikkelingshulp. 12 30 Voor de landbouwl2.40 <S) Licht o rkest. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13 00 Nieuws. VARA: 13.11 Ac tualiteiten. 13.25 (S) Tenor en plano: EO: 14.00 Ruimte: ra diomagazine met gewijde mu ziek. lezingen en een korte overdenking NOS: 15.00 (S) Aspekten van de kamermu ziek: klassieke kamermuziek 15 40 Toeristische informatie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrljdag: muziek, commentaren, reportages. In terviews. berichten en telefo nische reakties. (16 00 Nieuws; 17.55 Mededelingen). Hilversum.III. 240 m. VARA: 9 00 Nieuws 9.02 De Eddy Becker Show. NCRV: 10.00 Nieuws. 10 03 Muziek bij de koffie, ui.oo Nieuws) 12.00 Nieuws 12.03 Nieuwe platen. NOS: 13.00 Nieuws. 1J.03 De Jan Corduwener Show. 14.00 Nieuws. 14.03 De Fellx Meur- ders Show. <15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16 03-18.00 Top-30. (17 00 Nieuws). tribune: De Volksunie. 19.40 Hier spreekt men Nederlands 19.43 Mededelingen. 19.45 Nieuws. 20.10 Europa nu. 20.25 Kleur: Portret van een Lady, tv-feuilleton. 21.15 Verover de aarde - De zaak dr Issels 22 05 Kleur: Première: Do nieuwe films van de week. 22.45 Nieuws. Hilversum n 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje: lichte grammo- foonmuzlek. (8.00 Nieuws: 8.11 Radiojournaal: 8 30 De groen teman.) NOS: 9.00 Interna tionaal Spectrum: moderne en 10.45-11.35 School- Smidje Verholen en de rare alchimist 124 De mannen, die de ro tatiepers hadden moeten vernielen, gingen er opge wonden vandoor, blij met het voordeeltje, dat hun te wachten stond. Frans Bul- Ie greep ontroerd de hand van smidje Verholen en zei „Dat was maar juist op het nippertje, zeg. Die kerels zijn ook al aange stoken door de mooi-wordt- lelijk-ziekte. Hier pak aan Een fijne sigaarHij greep een havanna uit zijn zak en duwde die ferm in smidje Verholens mond. Vervolgens trok hij zijn jasje weer aan en nam hij de smid mee naar zijn werkkamer. „Nou, vertel 'es," zei hij. „Hoe ver ben je gevorderd met die Kludde- en alchimistenge schiedenis „Die zaak is rond," zei de smid trots. „Ik weet wie de Kludde is. Er is maar één man, die al die verschillende rolletjes speelt, en dat is niemand minder dan professor Nosco„Prachtigjubelde Frans Bulle. „Mag ik het nu publiceren „Als we het over de betaling eens zijn, mag het," lachte de smid. „Maar ik zou er nog eventjes mee wachten, want 'zolang de mensen hier nog niet bij hun verstand zijn, heeft het weinig zin. Niemand zal er iets van begrijpen. Daarom gaan we vanavond eerst die professor Nosco gevangen nemen. Ik steek voor alle zekerheid een revolver bij me en als we Nosco beethebben, brengen we hem meteen naar de politie. Ik beschik namelijk ook over het tegengif om de mensen weer bij hun verstand te krij gen. We beginnen ermee dat middel aan de politie toe te dienen. Nou, en dan lost de rest zich vanzelf wel op. De politie kan dan proces-verbaal opmaken en vervolgens gaan we alle aangetaste mensen genezen. Nou, wat denk je ervan Ga je mee vanavond of niet „En of ik meega riep Frans Bulle. „Maar dicteer jij me nu eerst even dat verhaal. Dan heb ik dat persklaar lig gen voor de krant." De smid begon alles nauwkeurig te vertellen en wie dat wil weten, njoet er nog maar eens op nalezen wat er in de nummers 102 tot 107 van dit verhaal ls verteld. Daar staat alles in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 13