Prof. Kuitert zet de zaken wel wat op hun kop WIJ TACHTIG PATIËNTEN PER DAG Zilveren koord zaak voor nieuwe kabinet Een woord voor vandaag Laimbareiie? „laten het proberen 99 Na Schweitzers dood giften sterk gedaald Vrijgemaakt Leerdam buiten verband Steeds meer priesters lopen weg Reactie van ds. D. J. Couvée Inspraak- klok teruggeze Rijksregeling dagverblijvei gehandicapte Woningen votj burgemeesterj dikwijls te duui In p-titel vóó de naam ZATE RD AC. 53 JANUARI 1 Bidden naar de bekende weg. Dat vinden we in het begin van het boek Richteren (hoofdstuk 1 vers 1). „Wie van ons zal het eerst tegen de Kanaünieten optrekken?" vragen de stammen van Israël. Eigenlijk weten zij het antwoord. Ze moeten allen tegelijk aan de slag. Het wonderlijke is dal God toch een antwoord geeft. God zegt als het ware: „Goed, als ge dan niet durft beginnen, wijs Ik wel één van de stammen aan. „Juda zal optrekkenMaar Juda is helemaal niet blij met die opdracht. Daarom gaat hij naar Simeon en zegt: „Help mij dan zdl ik jou helpen." Hier komt de ware achtergrond van het gebed aan het licht. Israël weet wat God gezegd heeft, maar wil onder die opdracht uitkruipen. Dit gedeelte dwingt ons kritisch ons eigen gebed te bestuderen. Waarom bidden we? Om Gods wil te weten? Of omdat we eigenlijk geen zin hebben in wat God van ons vraagt. Dan verbergen we ons ongeloof en onze ongehoorzaamheid onder een mom van vroomheid.- Hel gevolg is dat „vroom" een naar woord is geworden, bijna iden tiek met schijnheiligheid. Ongeloof kruipt vaak weg achter vroom heid. Maar voor God- kunnen we ons niet beter voordoen dan wij zijn. We lezen vandaag: Lucas 4 vers 14 tot 22. We lezen morgen: Maltheus 9 vers 9 tot 13. 9 9 (door Harol. E. Robles) ROTTERDAM Er ligt een dorp tussen de bo men die zich spiegelen in het bruine water van de Ogowe. Boven de hutten hangt zinderend de hitte. Honden blaffen. Kinderstemmen klinken schel op. Want Lambarene leeft! Er wordt gespeeld, gelachen, gegeten geleden. Ergens tussen het groen geeft en eenvoudig stenen kruis de plaats aan, waar voor altijd een oude, gebo gen, vermoeide man rust: dr. Albert Schweitzer. Maar zijn geest is niet met hem begraven. Die leeft nog in zijn ziekenhuis in Lambarene. Zieken-Vervoer br. de Vries Lomanstraat 78, Amsterdam vraagt een REPRESENTATIEVE ENERGIEKE VERPLEGER (A of A B) Afwisselende werkzaamheden. Vervoer door geheel Europa. Bel of schrijf eens voor inlichtingen TEL. 020 - 7G 41 41. DEN HAAG In de huidige kabinetsperiode zal geen wijzi ging worden gebracht in de fi nanciële betrekkingen tussen de overheid en de kerken. Dit schrijven premier De Jong en de ministers Beernink (binnenlandse zaken) en Witteveen (financiën) in WAARHEID EN EENHEID Orgaan voor het gereformeerd levei UI tg. Karssen. Bodegraven, (vraagt proefnummer» gr v j| (Van onze kerkredactie) LEERDAM De gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Leerdam is door de classis Dordrecht-Gorinchem buiten het kerkverband geplaatst. T - De classis heeft uitgesproken, dat zij deze kerk niet langer als wettige gereformeerde kerk in haar midden kan ontvangen. De reden hiervan is, dat de Leer- damse kerk zich niet heeft willen neerleggen bij een reeks classisbe- sluiten, waarbij de kerke-i van Cu- lemborg, Langerak, Molenaarsgraaf, Sliedrecht en Vianen eerder buiten Tiet verband werden geplaatst en ds. G. van Atten van Zwijndrecht-Groote Lkidt werd geschorst. Leerdam was van deze besluiten in appel gegaan bij de particuliere syno- - de van Zuid-Holland en had zich in- middels vrijgemaakt van die beslui- ten en metterdaad getoond, de band met deze buiten verband geplaatsten "vast te houden. Met 850 zielen is Leerdam op een na de grootste gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Zuid-Holland. Pre- - dikanten zijn ds. P. Veldstra en ds. W. Vis. Circa honderd mensen die binnen verband willen blijven, houden al enige tijd eigen kerkdiensten onder leiding van de kerkeraad van Gorin chem. Deze verwikkeling heeft ernstige konsekwentics voor het zendings- werk. De gereformeerde kerken (vrij gemaakt) in Zuid-Holland werken sa men in het „Zuidhollands Zendings convent", dat zending cLrijft in Zuid- Afrika. Leerdam is beroepende kerk - en de zendeling ds. R. Keesenberg is aan deze kerk verbonden. Binnen het convent is al enige tijd bezinning gaande, of blijvende sa menwerking tussen kerken binnen en buiten verband mogelijk is. ROME Men schat, dat in I960 en 1970 meer dan zevenduizend priesters aan het Vaticaan gevraagd hebben om ontheffing uit de geestelijke staat. Dat betekent, dat in deze twee jaar bijna evenveel aanvragen zijn bin nengekomen, als in de zeven vooraf gaande jaren samen Overigens is het aantal werkelijke uittredingen nog veel hoger. De Fransman Michel Kauffmann schat, dat in ce afgelopen tien jaar tussen de 22.000 en de 25.000 priesters het bijltje erbij hebben neergelegd. een memorie van antwoord op het wetsontwerp, dat ten doel heeft deze materie uit de grondwet naar de ge wone wetgeving over te hevelen. Dit wetsontwerp gaat nog niet in op de vraag, of er nieuwe vormen van financiële betrekkingen gevonden zullen moeten worden. De bedoeling is voorshands alleen nog maar de staat en de kerken te bevrijden van het „keurslijf" van een aantal „sterk verouderde en in vele opzichten on billijk werkende" regelingen, aldus de memorie van antwoord. Afkoop beschouwen de ministers als de enig aanvaardbare oplossing. Of de voorgestelde deconstitutiona- lisering alleen maar een afwikkeling van historische rechten zal inhouden, dan wel ook een nieuwe regeling zal bevatten, is naar het oordeel van de drie ministers een zaak van de toe komstige wetgever. Wel geven zij als hun standpunt weer, dat ook in de huidige samenle ving de instandhouding van de ker ken en van de waarden, die zij verte genwoordigen, een zaak van de ker ken zelf is. De taak van de overheid is slechts de vrijheid van de kerken te waarborgen. Daarom dient zij niet te subsidiëren in de kosten van de eigenlijke ereM^st en d" r'.?!szorg. De naam Lambarene betekent „la- wij het proberen", laten wij het pro beren op deze plaats in vrede te le ven. Op het oerwoudhospitaal is de laat ste jaren heel veel kritiek uitgeoe fend. Als je Lambarene met eigen ogen hebt bekeken, vraag je je af waarom. Het ziekenhuis voldoet aan de Afrikaanse eisen, en daar ging het dr. Schweitzer om. Hij was bang, dat een modern wes ters ziekenhuis de Afrikanen zou af schrikken. Hij wilde ze huisvesten zoals ze dat in hun dorpen gewend waren. Als het ziekenhuis niet aan deze eis had voldaan, zou het van daag niet meer bestaan. Schweitzer aan zijn werktafel Aan de overkant van de rivier in de stad Lambarene, staat een modern 7.iekenhuis dat van de nieuwste snuf jes is voorzien. In dat ziekenhuis werkt maar één arts, die de meeste van zijn patiënten naar het Schweit- zer-ziekenhuis zendt. Na de dood van dr. Schweitzer in 1965 zijn er tot en met 1969 4.997 patiënten in het ziekenhuis geope reerd. In 1969 kwam en er maar liefst 29.200 patiënten voor consultatie, on der wie 9.490 kinderen. Per dag komen er gemiddeld tach tig: een kwart voor het eerst, drie kwart voor controle. Deze tachtig patiënten kunnen worden verdeeld in 46 ouderen, 26 kinderen en 8 zwang ere vrouwen. Elke dag worden er ge middeld acht patiënten opgenomen, waarom dan de kritiek? EEND Gelukkig heeft dr. Schweitzer er zich nooit wat van aangetrokken. Hij zei altijd: „Ik schud deze kritiek van me af. zoals een eend het water van zich afschudt." Schweitzer wordt ook vaak afge schilderd als de man, die behoudziek en tegen vernieuwing was. 'Ja. hij zei de laatste tijd vaak „Doen jullie dat allemaal maar na mijn dood", maar had hij daar niet het recht toe? Dit hospitaal was zijn leven. iHij bouwde het met zijn eigen handen. Maar zijn werk was riiet af. Nu, na zijn dood, zetten anderen het voort. Zij gaan inderdaad tot mo dernisering en uitbreiding over. Zij hopen in 1975 een nieuw ziekenhuis in gebruik te kunnen nemen. Het oude, dat al bijna zestig jaar bestaat, zal dan worden gerestaureerd en als een herinnering aan dr. Schweitzer behouden 'blijven. Daar zullen dan de begeleiders van de patiënten onder dak kunnen vinden. Want 'net 'als vroeger brengt de patiënt zijn hele familie mee, die voor hem zorgt. Het komt ook nog voor, dat je de familie op het bed aantreft en de patiënt voor het bed op de vloer... Elke dag komen er in Lambarene veel toeristen uit de hele wereld. Een speciaal daarvoor opgeleide Afrikaan leidt hen rond. Onder de bezoekers zijn vaak gulle gevers. Tijdens mijn verblijf kreeg hetziekenhuis vijfduizend dollar van een oude Amerikaanse vrouw met.het verzoek, er- een huisje van te bouwen dat de naam moest dragen van haar ouders. Dank zij deze gegevens kan het zie kenhuis misschien behouden worden. Na dr. Schweitzers dood zijn de gif- flier rust dr. Albert Schweitzer, geboren 14-1-1875, overleden 4-9-1965." ten behoorlijk teruggelopen. Hieruit blijkt, dat de gelden alleen aan de persoon Schweitzer werden geschon ken. Maar de hulp blijft steeds nodig. Aan het eind van de rondleiding bezoekt de bezoeker het graf van dr. Schweitzer en daarna zijn slaapka mer, die nog altijd in dezelfde staat verkeert, zoals hij die 4 september 1965 achterliet. De gasten plaatsen dan hun naami en adres in het grote gastenboek op dr. Schweitzers tafel. Op zijn bureau ligt een van cle dagboeken van de dokter open op 20 november 1959. We lezen daar: „Van avond heb ik een persoonlijk gesprek met' koningin Juliana van Nederland. Zij zoekt mij persoonlijk in Rotter dam op." Uitgaande van de tekst van het gesprek met professor Kui tert. zoals die stond afgedrukt in de Kwartet-bladen van mid- den-januari, moet ik bekennen, dat ik dr. K.'s beweringen wei nig herken van mijn eigen ervaringen of van bepaalde uitspra ken van Jezus en Zijn apostelen of zelfs van bet jongste syno debesluit. „Het geloot", zegt hij. „dreigt te verstikken in achterhaalde vormen" Als dat waar zou zijn, dan moest vandaag binnen de Gereformeerde kerken niet veel geloof meer over zijn. God zij dank zijn er ook nu nog duizenden onder ouderen èn jonge ren, die op Jezus vertrouwen als hun zondendelger. Inderdaad, werkelijk achterhaalde vormen moeten verdwijnen. Maar het geloof dreigt bij menigeen te verstik ken door de welvaart, de zelfgenoeg zaamheid, het gevoel God niet meer zo nodig te hebben We hebben het immers met ons geld, met onze tech niek zo heerlijk ver gebracht. „Ze hebben", zo heet het, „wel ge leerd, dat God zich vroeger in Chris tus openbaarde, maar „God zien in hun eigen leven" schijnt hun eertijds niet zozeer geleerd. En dat gaat dr. K. ze nu bijbrengen. Alsof gereformeerden niet altijd al zongen in keuken en kerk: zo ik niet had geloofd, dat in dit leven mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou..! Kerkdienst „We hebben lange tijd gezegd; als je God wilt ontmoeten, dan moet je naar de kerk gaan". Bedoelde K. hier misschien de Roomsen? Gereformeer den althans waren zo overtuigd, dat je God ook thuis, met name door bij bel en gebed kon ontmoeten, dat ze daarom, anders dan onze roomse me- I dechristenen, niet elke dag naar de kerk holden. „Die kerkdienst heeft ze niets ge daan". generaliseert dr. K. Alsof niet de kerkdienst juist vroe ger èn heden tallozen véél „doet". wanneer Gods Woord warm cn over tuigend gepreekt wordt door predi kers, die niet „stikken" in eigen pro blemen cn twijfels. Bij deze laatste» gaat meer dan één onbevredigd heen. Niet echter bij mannen als Overduin of wijlen collega Meynen, die als ge zanten van Christus, alsof God door hun mond smeekte, aandrongen: Iaat u met God verzoenen. Alsof je God niet kon tegenkomen in de eredienst, waarvan de Heiland verzekerd heeft dat Hij zelfs onder het kleinste aantal zelf present zou zijn, zodat zijn woord nooit leeg zou terugkeren, doch het hemelrijk ope nen of... sluiten voor wie dat Woord verwerpt. En schuilen die vaak niet onder wie telkens zegt: het doet me niks? Medearbeiders „Gods arbeiders, lag ons vroeger in de mond bestorven". „Het klonk eigenwijs". Dat kan bij meer dan één het geval zijn geweest. Maar tegelijk dat zij goed dóór hadden, dat als de Here het huis niet bouwt, allle zwoe gen vergeefs is, bouwden zij juist van hun armoe vaak, in dat nederige be sef, scholen, kerken, hospitalen, zon den zendelingen uit en deden nog meer. Dat doen pioniers in Canada en Australië opnieuw als „medearbeiders Gods". Nu, meent K, „mogen we het lef hebben" om n.b. héél de wereld te vernieuwen als „instrumenten van God", zonder dat Hij op een bestemde dag behoeft in te grijpen". Geen plot selinge „krachttoer" van Boven. Als een achip „zal de wereld de veilige haven van de voleinding binnenlo pen". Naar aanleiding van het ge sprek met prof. dr. H. M. Kuitert, dat wij verleden week publiceer den. ontvingen wij een reeks in gezonden stukken. Wij zouden noch de schrijvers, noch prof. Kuitert een dienst bewijzen, wanneer wij deze brieven (nood gedwongen bekortzouden plaat sen en daarmee een nieuwe dis cussie pro en contra in de inge- zonden-stukken-sfeer zouden uit lokken. Daarom hebben wij een van hen die reageerden in de gele genheid gesteld om zijn bezwaren tegen de denkbeelden van prof. Kuitert uitvoerig onder woorden te brengen in bijgaand artikel. De schrijver is de bekende gere formeerde emeritus-predikant ds. D. J. Couvée te Utrecht. Is dit het juiste beeld voor de schrikkelijke eindtijd, zoals Jezus die schetste op aarde en later vanuit de hemel voor de balling op Patmos? Eindtijd, zo overheerst door de Boze, dat als hij niet werd verkort, zelfs die medearbeiders zouden verloren gaan. „Lef" zal dan wel niet vol doende zijn Welke gereformeerde heeft ooit ge leerd, dat God zijn rijk sticht „met uitsluiting van mensendienst?" Of dat „God alleen maar van buiten af in onze wereld ingrijpt?" Alsof gerefor meerden niet steeds accentueerden, dat God zelfs de harten van usurpa tors neigt als waterbeken en van bin nen uit zondaars doet getuigen met zijn innerlijke Geest, dat zij kinderen van Hem zijn! Maar diezelfde kinderen (weigeren, op grond o.a. van de schepping, van de wondere geboorten van Izaak, van de Doper, van Jezus!, op grond van de uitstorting van de heilige Geest, aan te nemen dat Hij, omgekeerd, en kel en alleen maar van binnen uit zijn eenmaal evoluerende wereld on derhoudt en regeert Wanneer K. over wederkomst, he mel en hel praat, zal iedere bijbel kenner toestemmen, dat wij ons daarvan geen concrete voorstelling kunnen maken Geen oog, geen oor. geen hart heeft ook van de plaats der verlorenen iets kunnen opvangen Doch wanneer de zichtbare weder komst „op dezelfde wijze als gij hem ten hemel hebt zien var«i", weggeïn- terpreteerd wordt met: „misschien was Hij al die tijd al verborgen aan wezig", dan lijkt mij dit in strijd met het duidelijke engelenwoord. Verklaart K: „Voor mij is de he mel geen plaats", dan wéét hij net weer iets te veel tegenover Jezus, die ons leerde bidden tot onze Vader, die in de hemelen is: Uw wil geschiede gelijk in de hemel, zo ook op de aar de". Ik weet ook niet waar de hemel is, maar geloof eer aan de engelen ginds dan aan de vurig begeerde mars-mannetjes. En wanneer duivel en hel voor hém ln feite alleen maar een waarschu wing is voor het kwaad, dan is dit in flagrante strijd met hetgeen de Ont- •fermer juist in zijn ontferming ten minste elf malen heeft gesproken in wisselende beelden over een plaats van eeuwige straf, waar verlorenen, maar ook de door Hem toegesproken, uitgeworpen duivelen o.a. van Gadara zullen vertoeven. Zou hel en duivel niet reëel zijn. dan zou de vleesgeworden Waarheid nog dubbelzinniger zijn geweest, dan zij die zeggen de atoombom enkel te hebben als afschrikmiddel, maar nooit om echt te gebruiken. Er ware over een en ander nog veel meer te zeggen Maar ik moet mij bekorten. Synodebesluit Daarom tot slot: onherkenbaar maakt dr K ook het Sneker synode besluit door zijn interpretatie Hij is er blijkbaar zelfs gelukkig mee, want Na zaak-Si mollis ROERMOND Aan de Limbi rooms-katlholieken zal niet meer den gevraagd, wie zij zouden we als opvolger van bisschop P. IV van Roermond. De inspraakprocedure is dras gewijzigd na de moeilijkheden de benoeming van dr. A. J. Sin tot bisschop van Rotterdam. Het kathedraal kapittel van bisdom heeft besloten, dat alleei spraak mogelijk zal zijn ove plaats en de waarde van een biss in Limburg. Het knelpunt van vragen naar namen zal worden meden. „Wij moeten aanvaarden, da tijd kennelijk nog niet rijp is een bredere vorm van inspraak' dus vicaris drs. P. J. van Odijk. DEN iHAAG Het ministerie CRM heeft een rijksregeling dagverblijven van gehandicapter reed. De regeling geldt voor kii dagverblijven (tot 15 jaar) zowe voor dagverblijven voor ouc (vanaf 15 jaar). Het dagverblijf de geestelijk of lichamelijk geh: capten de mogelijkheden zich me hulp van goede pedagogische bes ding verder te ontwikkelen. De regeling wordt 26 januari kracht >en is van terugwerk kracht tot 1 juli 1970. Met ingani deze datum is de rijkssubsidie i procent op 90 procent gebracht dit moment telt ons land ongl 100 dagverblijven (ongeveer 50 kinderen en 50 vor ouderen). HEERLEN „Is het normaj het krediet voor de kosten ambtswoningen van burgemeestf veelvuldig wordt overschreden? ze vraag heeft het Limburgse P ciale-Statenlid Waltmans (PPR GS gesteld. De kredietoverschrijdingen volgens hem onder meer in Lii en Zuid-Holland voor te komei vraagt GS om een afschrift a gemeentebesturen waarin wordt gedrongen op soberheid bij de van ambtswoningen. Dr. Waltmans vindt dat wegei genot van een ambtswoning nie ger een korting op de burgemet wedde van maximaal twaalf, van mogelijk twintig procent worden toegepast. DS. D. J. COUVÉE ondanks de duidelijke constatering van zijn afwijken van de belijdenis in een bepaald opzicht, schrapt hij (evenals Judas 6 en 2 Petrus 2:4 uit de bijbel als apocrief) het juist klem mende woord „thans", wat toch be doelen zal: straks, na nieuwe studie zullen we een definitief oordeel uit spreken. Hij zelf acht dit deputaat- schap slechts een „proeftuin", waar men gemoedelijk met elkaar discus sieert tot St. Juttemis? Wanneer nu dit ook weer op losse schroeven kan worden gezet door de aangeklaagde, dan vrees ik dat de uittocht niet bij enkelen zal blijven, en dan is dit ook een wrange vrucht van m.i. al te onvoorzichtig optreden van één die voor een „vrije bijbel" en „vrije theologie" is Paulus kon niet beletten, dat de Atheners op hun Areopagus ieder hun zegje deden, maar hij zou Jules de Corte niet op zijn kosten hebben genodigd zijn bitter ongeloof tussen bijbelwoorden uit te spreken en evenmin iedere evangelist maar zijn eigen subjectieve zegje laten doen. Ik had gehoopt, dat dr. Kuitert uit zichzelf, zolang er nu nog in d e proeftuin gestudeerd wordt, zichzelf het zwijgen zou opleggen over d e controversiële kwesties Maar neen! Hij verklaart: „hij kan over de aan de orde zijnde zaken vrij blijven schrijven en praten". Ik schreef dit artikel niet voor mijn genoegen. Integendeel, ik heb ver driet over een op zichzelf beminne lijk, oprecht, begaafd geleerde, maar die in plaats van te vergaderen nu onbedoeld verstrooit door zijn voor mij stokoude theologie D. J. Couvéé DEN HAAG Het kabinet z wetsontwerp indienen waarin tels voor ingenieurs technische mie en ingenieurs agrarische mie worden geregeld. Het recht tot het voeren titel ing., vóór d en aam, wordt kend aan afgestudeerden aan technische scholen, die krachte algemene maatregel van bestu rechtigd zijn de naam van teel academie te voeren. Dit geld voor hogere landbouwscholen. De „ing."-titel wordt ook toe aan bezitters van een buitenlar ploma, mits de betreffende n, hiertoe zijn toestemming geef t geldt de titel, voor hen. die te van de inwerkingtreding v voorgestelde wet zijn ingeschre het register van de Stichting gister. iBERÜEPi^GSI NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-C< (toez.) H. G. van Duyl te Oisl (ziekenhuispastoraat). Bedankt voor Huizen A. Roi Wezep. GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming recteur van het gereformeerd centrum Drente J. Wessel te Si burg, directeur gereformeerd cfl voor jeugd- en jongerenwerk i: land. Emeritaat verleend aan drs. der Horst, te Heteren en Randit CHR. GEREF. KERKEN] Beroepen te Drogenham en (t drecht (Middeldiepstraat) A. Jj' te Dokum. Tj Gratieverzoek ka MOSKOU Vitautas Sir£ (34) die vorige week in de Lr hoofdstad Wilna ter dood wer oordeeld wegens poging tot van een iijnvliegtuig. heeft Opperste Sowjet van de republ touwen een gratieverzoek lateir nen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2