Gereformeerden als kritisch
lid' van de raad verwelkomd
Waardering van
Visser t Hooft
OVER BESTRIJDING
RACISME GEEN
EENSTEMMIGHEID
Alfrink sprak me
paus Paulus
Basis voor samenwerking
in bisdom Rotterdam
BESTUURSCOLLEGE BLIJFT AAN
Een woord voor vandaag
Addis Abeba officieel gesloten
Uw probleem
is het
onze....
Nonnen gaan aan
publiciteit doen
Dode walvis (45 ni)
schepen
gevaar
Gastendagen o
schip naar
Noorwegen
VRIJDAG 22 JANUARI 197
..Hij zeide tol hen: „Maar gij, wie zegt gij dat lk ben?" (Lucas
9. 2 0). De inleiding tot die direkte vraag is wat op het algemene
vlak gehouden. Wie zeggen de scharendat Ik ben? Daar weten de
discipelen wel antwoord op te geven.
Wil Jezus nadere inlichtingen daaroverGoed, Hij kan ze uit de
eerste hand krijgen.
Er is niets veranderd. De mens van vandaag? weet precies te zeggen
hoe de ander denkt over God, over de kerk. Hij kan het haarfijn
vertellen, meestal ook nog met uitvoerig commentaar, dat van die
ander niet veel „heel" laat. De Here snijdt de conversatie ineens af
met die ene vraag, waarmee Hij Zijn discipelen duidelijk maakt, dat
het voor hen helemaal niet belangrijk is te weten wat de ander over
Hem denkt.
Wie gegt gij, dat Ik ben? Een vraag om van te schrikken. Een
vraag die de aandacht van de ander afieidt en de mens er toe
dwingt zichzelf kritisch ie beschouwen. Jezus richt zich tot ieder
mens persoonlijk.
Niemand anders kan zich indringen in de verhouding tussen God en
de mens. Een belangrijke vraag, waarvan het antwoord beslissend is
voor elk mensenleven: Wie legt gij, dat Ik ben
We lezen vandaag: Lucas 7 vers 11 tot 17.
ADDIS ABEBA De bijeenkomst van de Wereld
raad van Kerken in de hoofdstad van Ethiopië is gis
teren met een dringende oproep aan alle aangesloten
kerken, waaronder in Nederland nu ook de gerefor
meerde, gesloten.
In de oproep wordt gevraagd
de derde wereld te helpen, de
vluchtelingen bij te staan en de
bevolkingsexplosie tegen te
gaan. Blake, secretaris-generaal,
noemde de uitbreiding van het
anti-racistische fonds van de
Brieven die niet zUn voorzien
een naam en adres kunnen niet in
oehandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke bileven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan 'MB
gels te worden ingesloten-
(Door H. Biersteker)
ADDIS ABEBA Twee belangrijke taken die het centraal comité van de
wereldraad van kerken niet rond heeft gekregen zijn geweest:
het programma tot bestrijding van het racisme
het aangeven van de taken, die met het oog op de financiële crisis bij
de raad zouden moeten worden afgestoten.
Vraag: In mijn hobby-kasje (6
kubieke meter) heb ik afgelopen zo
mer primula sinensis gekweekt en
graszoden-grond met oude mest ver
mengd. Na enige keren verspeend te
hebben, heb ik de potten in turf
molm ingegraven. Toen de planten
wat groter werden, kwamen er veel
bruine bladranden bij. Wat is de oor
zaak?
Antwoord: Het najaar is voor de
primulacultuur (van alle soorten) te
warm geweest. waardoor de
planten te hard konden groeien.
Vandaar dat de speciale primula-
kwekers liever gebruik maken van
platte, gemakkelijker te ventileren
bakken. Was de oude mest wel oud
genoeg? De bruine randen kunnen
wijzen op de aanwezigheid van
chloor, vrijgekomen doordat de koe
mest niet genoeg verteerd was. Onze
expert gebruikt ook geen graszoden-
grond in zijn' heel grote kwekerij,
die geheel op primula is ingesteld.
Hij gebruikt doorgevroren tuinturf-
grond
Vraag: lk heb een schapevacht uit
Tunesië gekregen, die nog sterk
ruikt. Kan ik die zelf wassen?
Antwoord: Vermoedelijk is de
vacht niet goed gelooid. Op warme
dagen zal het luchtje sterker wor
den. U kunt de volgende behande
ling toepassen, al loopt u als leek
daarmee altijd enig risico:
Los 120 gram zout en 125 gram
aluin op in twee liter kokend water.
Als dit koud geworden is. giet u er
een halve vingerhoed verdund zwa
velzuur bij (voorzichtig!). Hierin
dompelt u het vel en laat het 24 uur
liggen. Is de hoeveelheid niet vol
doende. dan vermeerdert u deze in
dezelfde verhoudingen.
U spant vervolgens het vel op een
houten plank of hord. schaaft alle
nog aanwezige vet - of vleesdeeltjes
eraf en droogt het buiten, maar niet
in de zon. Om de vacht soepeler te
maken kunt u de binnenkant be
strooien met wat talkpoeder. U haalt
het met de huidkant over de ronde
kant van een aanrecht of tegel op en
neer.
Vraag: Ik ben eigenaar van een
bungalow in een bungalowdorp van
ruim honderd woningen, waarvan 30
particulier eigendom zijn en de
overige aan de gemeente behoren.
Een half jaar geleden vertelde mij
de inspecteur van het gemeentelijk
elektrisch bedrijf dat de aarding van
mijn elektrische installatie niet aan
de eisen voldeed. Daar herkeuring
enkele weken later zou plaatsheb
ben. heb ik het rapport hierover aan
mijn installateur ter hand gesteld en
deze heeft het werk doen uitvoeren
door een aardings-sleuvenbedrijf uit
een ander deel van het land. De kos
ten bedroegen ƒ226 plus 12 procent
B.T.W. Ter plaatse was geen bedrijf
aanwezig.
De herkeuring is inmiddels niet
geschied. Buren die in dezelfde om
standigheden verkeerden als ik heb
ben maar gewacht en meenden dat
ik wat voorbarig was geweest. In
een onderhoud met de directeur van
het G.E.B. werd me verteld dat aar-
ding van alle bungalows noodzake
lijk was.
Zes maanden later kwam er een
keuring bij mijn buren. Dezen deel
den mtj mede, dat het G.E.B. het
werk zou doen. De hele wijk was
aanbesteed en dat zou ongeveer 140
per huis kosten. Moet ik hierin be
rusten?
Antwoord: Het is een naar geval,
maar hieraan is werkelijk niets te
doen. Het vervelende is. dat men
nadat de keuring van uw huis was
geschied, zo lang gewacht heeft met
de andere huizen en zo'n haast ge
maakt heeft met u 'n herkeuring
aan te zeggen. Dit heeft een groot
verschil in kosten veroorzaakt, daar
u het werk door een bedrijf uit een
andere provincie moest laten ver
richten. terwijl massawerk op de
plaats zelf veel goedkoper uitkomt
Het kan natuurlijk zijn dat het
G.E.B. dit alles niet vooruit geweten
heeft. Ga eens met een raadslid pra
ten. want u voelt zich natuurlijk ge
discrimineerd, wat u op een schade
kwam van ruim honderd gulden.
Wat de bestrijding van het racisme
betreft, voor het opstellen van een
memorandum hierover had men figu
ren van zeer verschillende ligging bij
elkaar gezet. Zij slaagden erin een
ontwerp te maken.
Zodra dit ontwerp bekend werd,
werd het aan stukken getrokken door
enerzijds Europeanen die het te sterk
vonden en anderzijds zwarte Ameri
kanen die het te slap vonden.
De gemeenschappelijke beslissing
inzake de strijd tegen het racisme
wordt hierdoor nog opmerkelijker. De
pastorale begeleiding wordt nu maar
overgelaten aan de comitéleden zelf.
die het thuis wel zullen uitleggen.
De dialoog .tussen christenen en
mensen van andere geloofsovertuigin -
gen' zoals het nadrukkelijk ge
noemd wordt is in deze zitting zeer
uiteenlopend beoordeeld.
De tussentijdse bereidverklaring,
die van het centraal comité verwacht
werd. is een trappelzak van verschil
lende accenten geworden, die alleen
uit een oogpunt van informatie de
moeite waard is maar als positiebepa
ling wel erg vaag blijft.
De enige duidelijk uitgesproken
voorkeur geldt de .bilaterale' dialoog
dus tussen belijders van niet meer
dan twee godsdiensten tegelijk en
onderwerpen die een beetje uit het j
leven gegrepen zijn, zoals gerech
tigheid, ontwikkeling en vrede.
De volgende zitting van het cen
traal comité is van 13 tot 23 augustus
1972 in Nederland waar is nog niet
geheel zeker, maar voorlopig gaat de
voorkeur uit naar de eampus van de
technische hogeschool in Driencrloo
bij Enschede.
ONUITSPREKELIJK
Nog nooit zal er zo'n onuitspreke
lijke naam aan het vergaderingenlijs
tje van de Wereldraad zijn toege
voegd als deze. Men sprak nu nog
maar gemakshalve van .Holland',
maar prof. Berkhof vond dat wat erg
gemakzuchtig.
Als vertegenwoordiger van het land
waar de Wereldraad .zowel ontvan
gen als geboren' werd. wilde hij wel
even waarschuwen voor dat begrip
Holland. .Daarmee zijn alleen een
paar dominerende westelijke provin
cies aangegeven', waarschuwde hij-
Het is te verwachten dat in deze
zitting In Nederland de discussie over
de kerkelijke eenheid en de vormge
ving daarvaq aan de orde komen
een onderwerp dat dr. Lukas Vischer,
de secretaris van de afdeling voor ge
loofsbelijdenis en kerkorde, in deze
zitting tot zijn leedwezen onder de
tafel zag verdwijnen.
raad een van de grote prestaties
van de afgelopen zitting.
Zoals gezegd: in een der laatste zit
tingen van het centraal comité zijn
de gereformeerde kerken in Neder
land tot het lidmaatschap toegelaten.
Dr. Visser 't Hooft, die voor de
stemming hierover het woord voerde
zei dat hij geen weet had van enige
kerk, die de aanvrage van het lid
maatschap zo grondig, lang en uitste
kend gedocumenteerd had overwogen.
Dr. Visser 't Hooft sprak vooral
zijn dank uit aan prof. dr. G. C. Be-
rkouwer voor diens aandeel in het
werk dat voor deze aansluiting is ge
schied. Ten slotte zei hij: „We krijgen
er met de gereformeerde kerken een
kritisch lid bij. En wij houden van
kritische leden als zij onze gezamen
lijke oecumenische opdracht maar se
rieus nemen. En ik kan u verzekeren,
dat deze kerk het werk in de Wereld
raad serieus zal nemen", aldus dr.
Visser 't Hooft.
Na de stemming over de aanvraag
zei ds. R. Bakker uit naam van de
Keizer Haile Selassie wordt ont
vangen als gast van het centraal
comité van de wereldraad van ker
ken in Addis Abeba. Naast hem
links de waarnemend patriarch
Theofilos van de Koptische kerk
en rechts dr. MM. Thomas, voor
zitter centraal comité. Achter de
negiis en dr Thomas de secreta
ris-generaal Carson Blake.
gereformeerde synode: ,.U weetdat
we heel wat tijd nodig gehad hebben
om tot die aanvraag te komen. We
zijn maar al te gelukkig dat het cen
traal comité niet zoveel tijd nodig
heeft gehad om over die aanvraag te
beslissen."
Nieuwe opening
Uit de wirwar van belangrijke en
minder belangrijke resoluties van het
centraal comité noteer ik een be
langrijke principiële verandering in
de mogelijkheden van de CCIA (de
commissie van de kerken voor inter
nationale aangelegenheden.)
De tekst van de betreffende resolutie
luidt letterlijk: „Het centraal comité
I draagt de CCIA Op om zich in ver
binding te stellen met regeringen in
landen waarin politieke processen
worden gehouden om de diepe be
zorgdheid voor leden-kerken te ken
nen te geven over exhorbitante ge
vangenisstraffen of door vonnissen
tegen politieke tegenstanders of mi-
derheidsgroepe.n De CCIA dient er
deze regeringen er op te wijzen, dat
zulke maatregelen alleen maar leiden
tot meer bitterheid en geweldple
ging."
Tot dusver zijn de Russisch ortho
doxe kerken nooit bereid geweest om
dergelijke zelfstandige stappen van
de Wereldraad langs hen heen
bij hun regering te aanvaarden.
Alle protesten moesten maar aan
hen gericht worden, dan zouden zij ze
wel aan de Sowjet-regering doorge
ven. Dit heeft bijgedragen tot een ze
kere onevenwichtigheid in de uit
spraken van de Wereldraad.
Deze stond voortdurend weer voor
de keus alleen vertrouwelijk bij het
Moskouse patriarchaat te protesteren
met het verzoek het protest door te
geven en daarmee de indruk te wek
ken schending van mensenrechten in
Oost-Europa niet zo ernstig te vinden
of het lidmaats'-'^'D van de Oost-
europese kerken gS.-el te verspelen
door hen voor het blok te zetten met
een rechtstreeks protest, bij hun rege
ringen.
Om ondoorgrondelijke redenen
hebben de Russisch orthodoxe leden
van het centraal comité thans deze
nieuwe aanbeveling laten passeren.
Waarbij het de CCIA mogelijk wordt
om langs hen heen bij hun regerin
gen aan te kloppen.
Mogelijkerwijs hebben zij meei
vertrouwen in de CCIA in haar nieu
we opzet. De commissie, die voorheen
een typisch westers-bemiddelende in
slag had, presenteert zich nu volko
men anders zij vereenzelvigt zich
veel meer met de derde wereld.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit een op
roep aan de aangesloten kerken om
fel stelling te nemen tegen politieke
en economische machten, die op
nieuw proberen Afrika te balkanise-
ren.
De kerken moeten bij hun regerin
gen ijveren om wettelijke maatrege
len te krijgen tegen onderdanen die
zich als huurlingen laten optromme
len voor interventies in Afrika.
DR. W.A. VISSER 'T HOOF1
Busje tegen trein
UTRECHT Op een overweg t
sen Lage Zwaluwe en Zevenbergei
gisteravond een personenbusje tej
de trein van Roosendaal naar I
drecht gebotst. Een inzittende van
busje, de 20-jarige P. de Visser
Nu mansdorp, kwam om het le
Een andere werd zwaar gewond
een derde licht.
(Van onze kerkredactie)
ROME Kardinaal Alfrink heeft
gisteren een gesprek met paus Paulus
gehad in het kader van een serie
audiënties. Hoewel niets officieels be
kend werd gemaakt over dit gesprek
mag aangenomen worden dat het liep
over de meningsverschillen die tussen
het Vaticaan en de Nederlandse kerk
provincie bestaan.
Zeker kan worden geacht dat kar
dinaal Alfrink heeft gesproken over
de kwestie Simonis en met name
over de manier waarop deze benoe-
ming in Nederland is ontvangen. Ook
heeft hij het Nederlandse standpunt
in deze zaak verduidelijkt omdat de
indruk bestaat dat dit in Rome niet
duidelijk is overgekomen.
Een ander onderwerp dat aan de
orde moet zijn gekomen is de moge-
LONDEN Twintig nonnen in En
geland zijn geheel vrijgesteld om pu-
blic-relationswerk te gaan doen. Hun
voornaamste taak zal zijn, te zorgen
dat de nonnen een betere image krij
gen in de massamedia. Zij krijgen de
titel „communicatiezuster".
„Veel mensen denken nog steeds,
dat nonnen hun tijd verdoen aan
niets anders dan bidden en onder
wijs", zegt zuster Lucy Ennis, van
wie het idee afkomstig is. Volgens
haar is dat de reden waarom veel
jonge vrouwen weerhouden worden
om naar een klooster te gaan.
„Ze zien er tegenop, om zich aan te
sluiten bij mensen, die in hun ogen
weliswaar gerespecteerd zijn. maar
toch buiten de maatschappij staan.
We hopen door een betere communi
catie duidelijk te maken, dat een non
voortdurend te maken krijgt met de
problemen van de .huidige maat
schappij".
Volgens zuster Lucy is de ver
keerde beeldvorming de schuld van
de nonnen zelf. „Ze hebben een mys
terieuze sfeer laten ontstaan over hun
levenswijze".
DS. J. M. KROES
OVERLEDEN
ARNHEM Ds. J. M. Kroes, vrij
gemaakt emeritus-predikant, is door
een auto-ongeluk om het leven geko
men.
Toen hij met zijn auto vanaf de
afslag van motel Arnhem weer naar
de stad wilde rijden, kwam hij in
botsing met een tegenligger. Met ern
stig letsel werd hij naar het gemeen
teziekenhuis vervoerd, waar hij kort
na aankomst is overleden.
Dominee Kroes werd 69 jaar. In
1929 werd hij predikant in de gere
formeerde kerk van Tienhoven. In
1932 verwisselde hij deze gemeeente
met Dalfsen. Daar ging hij in 1945
met het grootste deel van de gemeen
te met de Vrijmaking mee. In 1966
werd hem emeritaat verleend.
LONDEN Britse vliegtuigen
hebben in het noordelijk deel van de
Atlantische oceaan een dode walvis
van 45 meter lengte waargenomen,
die gevaar '-oor de scheepvaart kan
opleveren. Het dier dreef 450 mijl ten
westen van de Hebriden. De scheep
vaart is gewaarschuwd.
ROTTERDAiM Dr. A. J.
Simonis en het diocesaan be
stuurscollege hebben een basis
voor samenwerking gevonden
voor het bestuur van het bis
dom Rotterdam.
Na een periode van overleg,
die drie weken geduurd heeft,
hebben zij gisteravond stukken
gepubliceerd, die een indruk ge
ven van het toekomstige beleid.
Het bestuurscollege, bestaande uit
de vicarissen dr. C. G. F. Braun, drs.
W. M. I. van den Ende en de eco
noom drs. H. M. J. G. van der Ven,
heeft een brief aan dr. Simonis ge-
I publiceerd, waarin zij uitvoerig ver-
lellen „wie wij zijn. hoe wij denken
en hoe wij het beleid zien."
Dr. Simonis heeft van zijn kant in
een korte verklaring laten weten, dat
hij de brief van het drietal langdurig
heeft overwogen. Daaruit, alsook uit
de gevoerde besprekingen, is duide-
lijk geworden, dat er bepaalde ac-
centsverschillen in denken liggen.
Niettemin acht dr. Simonis een basis
aanwezig, om zijn verzoek aan hen
te handhaven om onder zijn voorzit
terschap het diocesaan bestuurscolle
ge van Rotterdam te vormen.
Deze basis is volgens de nieuwe
bisschop gelegen in hun inzet voor
het bisdom en in hun deskundigheid.
„Een wederzijds vertrouwen in elkaar
moge de garantie vormen om met be
houd van de eigen verantwoordelijk
heid van de bisschop tot een zo col
legiaal mogelijke samenwerking te
komen."
Hier volgt een samenvatting van de
voornaamste uitspraken over het te
voeren beleid in de brief van het
driemanschap:
„Overleg is de bouwsteen Van
onze beslissingen." Het krijgt een
groeiende vorm in de diocesane col
leges van dekens, diensten en pasto
rale raad.
Decentralisatie van het beleid in
de dekenaten, die in toenemende ma
te als kaders van het lokaal beleid en
uitvoering worden erkend.
Liturgie niet in gedetailleerde be
palingen vastleggen, al mag er ook
niet amateuristisch worden geëxperi
menteerd.
OECUMENE
De toenadering tussen de kerken
moet met voortvarendheid worden
bevorderd. „In sommige gevallen heb
ben wU begrip voor het feit, dat in
enkele plaatsen iets groeit, waarvan
eerst later zal blijken of het officieel
kan worden bevestigd."
Het sluiten van binnenstadsker-
ken moet met spoed doorgaan, zowel
l om liturgische als om financiële re-
denen. Financiering van pastoraal
werk gaat voor op die van gebouwen.
Het is heilzaam voor de kerk, dat
het pastorale werk toegankelijk is
voor niet-priesters of voor priesters,
die wegens hun huwelijk hun ambt
ter beschikking moeten stellen. Het
bisdom Rotterdam dient zich blijvend
aan te sluiten bij de voorwaarden
hieromtrent van de bisschoppenver
gadering, waar het vraagstuk in be
spreking is.
„De, situatie in de Nederlandse
kerkprovincie zou chaotisch worden,
indien u zich in de toekomst zou dis
tantiëren van het beleid van het Ne
derlandse bisschoppencollege."
PROTEST
In het begin van hun brief stellen
de drie nog eens, dat het protest te
gen de benoeming van dr. Simonis
hen op verschillepde punten „gerecht
vaardigd en juist" leek.
„Uw benoeming werd door velen
gezien als een teken van wantrouwen
of afkeuring van het kerkelijk gebeu
ren in Nederland en van het beleid,
dat uw voorganger en het Nederland
se episcopaat hebben gevolgd. Dit ge
schiedde zonder enige uitleg of ver
klaring. Wij hebben dit diep betreurd.
Wij menen, dat het in de huidige tijd
belangrijk is en aansluit op oude ker
kelijke tradities, dat de gelovigen be
trokken worden in de benoeming van
hun bisschoppen."
Honingraat
puzzel
Om de cijfers, te beginnen bij en in
de richting van de pijltjes/woorden in
vullen die betekenen: 1. kolom, 2. bal
kon (It.), 3. zwaar rond stuk hout waar
van de punt met ijzer beslagen is, 4.
adert je„5. rugtas. 6. lichamelijke consti
tutie, 7. insektenverterende plant. 8.
plaats in Z.H„ 9. bevalligheid.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
HOR. 1. baret. 4. spons, 8. os. 10. njn.
12. tas. 15. ester, 17. pekel, 19. ras, 20. era,
22. set. 23. spelt. 24. kap. 26. All. 27. Ede.
29. Aneta. 30. emmer, 31. nor. 33. er. 37
de, 38. tenor, 39. staar.
VERT. 1. boter, 2. as, 3. eg, 5. Po, 6. n.n.
7. smalt, 9. ka, 11. ets, 12. trepaan. 13.
spalier, 14. aks, 16. satan, 18. Eelde. 21.
rel, 24. karet, 25. pet. 27. Ems, 28. erker,
32. Ob. 34. Ré. 35. do. 36. Rt. 37. da.
lijkheid om in Nederland priest
die wegens huwelijk het ambt h
ben verlaten opnieuw in kerke
werk in te schakelen.
Het ligt in de bedoeling dat in
komende dagen gesprekken zul
plaats hebben tussen kardinaal
zijn medewerkers die hem naar Ro
vergezelden enerzijds en een aai
curiekardinalen anderzijds.
RADIO
KNOTTERS
UTRECHT Het Algemeen
konaal bureau van de Gerelormi
Kerken heeft het initiatief geno
tot het organiseren van z.g. gaste
gen per zeeschip naar Noorwegen.
De reis, die met het schip Vi
gemaakt zal worden en 23 mei be
zal duren tot 30 mei. Het initi
kreeg mede gestalte door medei
king van de NCR(eis)V.
Al enkele malen heeft het A
kerstgastendagen georganiseerd
alleenstaande mensen. De ervarii
daarbij opgedaan zijn zo gunstii
de vraag opkwam: Waarom dit a
op en omstreeks kerst?
Minimaal rekent men op 40 dei
mers (deelneemsters). Nadere in
tingen geeft het ADB, mejuffrou
Clercq, Koningslaan 7. Utrecht,
foon 030-514341
Ir. van Ghesel Grot
„Evolutieleer
goddeloze zaal
SPRANG—CAPELLE Ir.
van Ghesel Grothe. uit Delft
donderdagavond voor de hervo
verenigingen in gebouw Elthato
„Schepping of evolutie".
„Voor mij is de keuze tussen sc
ping en evolutie niet moeilijk",
hij. „Ik kies de bijbelse scheppin
verwerp de evolutieleer. Deze le
niet alleen een onwetenschappe
maar ook een goddeloze zaak dii
zig is de hele christelijke samenli
te doordringen. Ook de mot
theologen steunen de evolutieiet
Ir. Van Ghesel Grothe zei me
druk dat het evolutionisme de ft
mentele filosofie geworden is
vrijwel het gehele terrein van d
ciale en geesteswetenschappen,
hoogmoed en de zelfzucht van
mens. die worden gezien als
overwinnen belemmeringen
voortgang van de evolutie, vorm
werkelijkheid de voedingsbodem
deze filosofie.
„De beoefenaars van de natut
tenschappen zijn op zoek naai
waarheid en het is normaal di
elkaar daarbij voortdurend
spreken. De bijbel is het enige
van buitenaardse oorsprong, ook
het door mensen geschreven. In
zen is de bijbel niet toegankelijk
kritiek: wel voor studie.
Als God zegt dat hij de were
zeven dagen heeft geschapen,
geloof ik dat".
NED. HERV. KERK
Beroepen te Voorst (vac. 1
I Nijland), G. R. Bruins te Glaner
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zevenhuizen (Gl
I Niemantsverdriet te Haren (Gr.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Benthuizen, J.
1 Haaren te Amersfoort: te He
Ido Ambacht, J. C. Weststrate te
liskerke: te Veen. A. Bregma
Rijssen.
Bedankt voor Nieuwdorp, Oo
kapelle en voor Zoetermeer, D.
I ken berg te Dordrecht.