BISSCHOPPEN ZWICHTEN: SIMONIS AANVAARD in deze Wij God moeten opnieuw tijd ontdekken Beroep op paus bleef zonder resultaat Afwezigheid dr. Kunst betreurd in Wereldraad Onbekende taal bij Hebron ontdekt Bimienkoi afbraak Koepelkerl Tracey Jones verwacli synthese links-rechts Een woord voor vandaag „Ik zag geen andere weg Puzzelboek REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN In eeuwenoude handschriften TH Delft heeft 10.000 studenten Gesprek met prof. dr. H. M. Kuitert (1) Belgische studente bezetten enige tijd omroepstudio Friesch Dasblti leent bij lezen BER0FPTNÖSWE1È ..Ik heb het geloof behouden (2 Timotheus 4 7). Paulus, zijn leven overziendeconstateert, dat hij de goede strijd heeft gestreden, en hij voegt er aan toe, dat hij hel geloof heeft be houden. We herhalen het: het geloof behouden. Het is de klacht ook van deze tijd: Je raakt je geloof zo gauw kwijt. In je eigen kring en in de wereld gebeuren zoveel dingen, die je het geloof doen verliezen. We willen wel, maar het is zo ontzet tend moeilijk. Paulus heeft die moeilijkheden gekend. God heeft hem er niet voor gespaard. In zijn kring en zijn wereld waren dezelfde problemen als onze- Er <s niets nieuws onder de zon. De boze machten waren men even sterk als nu. Maar Paulus vond in God de kracht om door alles heen het oog op Hem gericht te houden. Hij vond de kracht om in weerwil van alle verdriet, tegenslagen en vervolgingen te zeggen: En toch. Gij, God Paulus heeft het geloof in God vastge houden, zich aan de zekerheid vastgeklemd, dal wat er ook gebeurt. Hij de Enige is, de Almachtige. Die uitzicht geeft en toekomst. Paulus heeft gestreden en gebeden en daardoor het geloof behouden. Die mens, die niet strijdt verliest zijn geloof Wc lezen vandaag: Malth. 12 vers 14 lot 20. WOENSDAG 13 JANUARI 19 (Van onze kerkredactie ROTTERDAM De Nederlandse bisschoppen hebben niet uit innerlijke overtuiging gesproken, maar zijn gezwicht voor Rome. Dat zegt het dagelijks bestuur van de pastorale raad van het bisdom Rotterdam naar aanleiding van de beslissing van de bis schoppen, gisteren, om dr. A. J. Simonis als bisschop te accepte ren. Ook andere commentaren spreken van berusting. De bis schoppen zelf laten in alle duidelijkheid merken, dat zij dr. Simonis alleen in hun college opnemen omdat de paus het wil. De diocesane pastorale raad van het bisdom Rotterdam heeft „met verwondering kennis geno men van de verklaring van de bisschoppen. Hij constateert „dat de bisschoppen niet uit in nerlijke overtuiging gesproken hebben, maar gezwicht zijn voor Rome". De bisschoppen hebben niet gereageerd op het feit. dat bij de benoeming aan de inspraak ge heel is voorbij gegaan. Evenmin blijkt uit het communiqué of dr. Simonis be reid is het beleid van het bis dom Rotterdam voort te zetten. De raad acht het daarom noodzakelijk dat er nader wordt overlegd. door H. Biersteker ADDIS ABEBA Leden van het centraal comité van de we reldraad van kerken steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken over de afwezigheid van de praeses der gereformeer de synode dr. P. G. Kunst in deze zitting, waarin de aanvraag voor het lidmaatschap van de gereformeerde kerken in Neder land wordt behandeld. Het was nog nooit eerder voorgeko men, dat dr. W. A. Visser 't Hooft zich persoonlijk actief inzette voor de toetreding van een kerk tot de we reldraad, behalve misschien voor de toetreding van de Russische .ortho doxen in de vijftiger jaren. De oud-secretaris van de wereld raad is ook voornemens voor de stemming over de aanvraag de gere formeerde kerken persoonlijk in het centraal comité te introduceren. De nieuwe lid-kerk geniet hier al veel bekendheid door de bijdragen die de Nederlandse gereformeerden in de theologische en de werelddiako- nale sector reeds aan de oecumeni sche beweging geleverd hebben. Men had dan ook gehoopt dat dr. Kunst als praeses van de gereformeerde sy node aan de tot hem gerichte uitnodi ging gevolg zou geven. Nu zijn de gereformeerde kerken allen vertegenwoordigd door ds. R. Bakker, wiens aanwezigheid overi gens belangrijk is omdat in de dis cussie over de dialoog met andere wereldgodsdiensten zijn inbreng als lid van de commissie voor de kerk en het joodse volk verwacht wordt. Teleurstellend vindt men hier ook het motief waarom dr. Kunst meende niet naar Addis Abeba te kunnen ko men: zijn bezwaren tegen de presen tatie van het programma ter bestrij ding van het racisme en zijn mening dat het gesprek tussen hem en de gereformeerde zusterkerken in Zuid- Afrika door zijn aanwezigheid hier in gevaar zou kunnen komen. Die bezwaren had men hier willen horen. Ook al worden de gerefor meerde kerken pas in deze zitting lid, het moderamen en de synode zouden indien zij deze bedenkingen van dr. Kunst' deelden alle gelegenheid hebben om die in deze zitting ken baar te maken, vooral omdat het van belang is alle posities in deze dis cussie te kennen. Dr. Kunst had van zijn kant dan ook kennis kunnen nemen van de ar gumenten voor dit programma in een niet onbelangrijk deel van de oecu- menische beweging, met name in Af rika en Azië. Tot zover onze redacteur H. Bier steker uit Addis Abeba. Commentaar dr. Kunst We hebben bovenstaand bericht uit Addis Abeba voorgelegd aan dr. Kunst, die om te beginnen opmerkte dat daarin zijn motief om niet naar de bijeenkomst van het centraal comité te gaan zeer duidelijk was weergegeven. Om nader commentaar gevraagd deelde dr. Kunst ons mee, dat hij aanvankelijk besloten had de uitnodi ging van het centraal comité te aan vaarden. Van 1955 tot 1970 is dr. Kunst voor zitter geweest van het deputaatschap voor de oecumeniciteit van de gere formeerde kerken, dat het voorstel tot aansluiting van deze kerken bij de wereldraad heeft voorbereid. Dat hij in een later stadium toch gemeend heeft de uitnodiging niet te moeten accepteren, vindt zijn grond daarin, dat hij (mede op dringend ad vies van dr. Blake, de secretaris-ge neraal van de wereldraad) met dr. A. Kruyswijk, assessor van de laatstge houden geref. synode, alle krachten heeft ingespannen om op de synode van de N.G.-kerk in Pretoria de con tacten met deze zuidafrikaanse zus terkerk te verstevigen. Daar is hem gebleken van hoeveel betekenis dit contact kan zijn voor een ombuigen van het strakke beleid dat tot nu toe wordt gevoerd in Zuid- Af rika. Dr. Kunst is onder de indruk geko men van de overtuiging die bij velen leeft, dat bijsturen en veranderen van de tot nu toe gevolgde koers noodzakelijk is. Als gevolg daarvan heeft dr. Kunst zich geplaatst gezien voor de vraag of hij op twee stoelen tegelijk kan zitten. Als conclusie van die overweging besloot hij de uitnodiging niet te aan vaarden. Hij heeft zijn besluit aller minst met vreugde genomen, maar hij zag geen andere weg. Aldus het commentaar van dr. Kunst Het communiqué, dat de bisschop pen gisteravond na een hele dag ver gaderen uitgaven, begint als volgt „Bezorgd over de onrust en de ver deeldheid, die in de Nederlandse kerkprovincie ontstaan zijn na de be noeming van de nieuwe bisschop van Rotterdam, hebben de bisschoppen contact opgenomen met de H. Stoel. Deze contacten hebben duidelijk ge maakt, dat deze benoeming in de be doeling van de paus een definitief karakter draagt. Paulus VI is van mening, dat deze benoeming, die na lang en zorgvuldig beraad door de H. Stoel is geschied en waarmee de paus het welzijn van de Nederlandse kerk wil dienen, ge handhaafd moet worden. Daarom ne men de bisschoppen dr. Simonis als de nieuwe bisschop van Rotterdam in hun college op." Samenwerking De bisschoppen zeggen vervolgens te vertrouwen op een open en op rechte samenwerking. IA gesprekken met dr. Simonis hebben zij de over tuiging gewonnen, dat hij daartoe bereid is. Volgens het communiqué betreurt dr. Simonis het, dat enkele van zijn uitlatingen,na zijn benoeming de in druk hebben kunnen vestigen, dat hij zich tegen het Nederlands bisschop pencollege wil opstellen. De bisschoppen vervolgen „Wij le ven in een voor de kerk zeer moei lijke tijd. De een is daarin meer ge voelig voor het gevaar, dat belang rijke waarden uit het verleden verlo ren gaan, terwijl de ander meer ge richt is op het verzekeren van een (Advertentie) Onmiddellijke verlichting van "Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten "Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid makeh spoedig plaats voor een durend gevoclivan verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te •«erlichten. ALGESAL bij alle apoth. en dvoa. toekomst aan de kerk in de moderne wereld. Temidden van deze spannin gen staan mensen met de beste be doelingen soms tegenover elkaar, en het is uitermate moeilijk niet van el kaar vervreemd te raken. Het ge vaar dreigt zelfs, dat men elkaar gaat verketteren." Ook in de kerk moeten wij leren op vreedzame wijze te leven met con flicten .en spanningen, aldus de bis schoppen, die aan het slot van hun communiqué ieder oproepen, te bid den „dat door ons aller toedoen de eenheid en de vrede, die de kerk naar Christus' bedoeling moet manifeste ren, opnieuw tot stand moge komen." Tragisch „De gebeurtenissen rond deze be noeming hebben duidelijk gemaakt, welke tragische vormen de communi catiestoornissen binnen de kerk heeft aangenomen." De bisschoppen kondigen dan ook aan, dat hierover mede gesproken zal worden, als kardinaal Alfrlnk en de bisschoppen Zwartkruis en Möller volgende week in Rome zullen z(jn. Aan het beraad van de bisschoppen nam ook dr. Simonis, voor het eerst, enige tijd deel. In de middag was hij bijna twee uur bij het overleg aan wezig. Na hem werden de naaste mede werkers van de nieuwe bisschoppen, te weten de Rotterdamse vicarissen C. Braun en W. van den Ende en de algemeen econoom H. van de Ven tot het beraad toegelaten. Deze drie hebben samen met oud bisschop Jansen terstond contact op genomen met de verschillende be stuurscolleges in het bisdom, om zich te beraden over de situatie. Vandaag vergaderen de veertien dekens van het bisdom, die zich eer der tegen de benoeming van dr. Si monis hadden uitgesproken. Hun woordvoerder drs. Th. J. A. Geraerts, deken van Den Haag, zei gisteravond in Brandpunt, „dat we Simonis de kans moeten geven, om het vertrou wen waar te maken." Taaier Prof. dr. F. Haarsma van de Nij meegse universiteit constateerde, dat de oude gezagsstructuur van de Rooms-Katholiek% Kerk veel taaier blijkt te zijn dan men had gedacht. Er valt met Rome nog steeds niet te praten. Hij vond overigens wel, dat de bisschoppen zich wat snel bjj de beslissing van Rome hadden neerge legd. Maar overigens spoorde hij ieder aan, nu achter de bisschoppen te gaan Simonis staan. De verschillende groepen in de kerk moeten een werkelijk gesprek beginnen. Daarbij hoopte prof. Haars ma, dat de nieuwe bisschop de eer ste stap zou doen. In de verklaring van het dagelijks bestuur van de pastorale raad van het bisdom Rotterdam wordt het be treurd, dat- de bisschoppen in hun communiqué niet zijn ingegaan op de motieven die de pastorale raad had om de benoeming van dr. Simo nis af te wijzen. Met name is niet ingegaan op het feit dat bij de be noeming aan de inspraak geheel is voorbijgegaan. Evenmin blijkt uit het communi qué of dr. Simonis bereid is, het hui dige beleid van het bisdom voort te zetten, aldus deze verklaring. (Van onze kerkredactie) AMMAN By Hebron in het door Israël bezette deel van Jordanië zijn rollen gevonden, die waarschijnlijk eeuwen ouder zijn dan de rollen die in 1947 bij de Dode Ze werden ontdekt. De waarde is nog niet te bepalen, omdat men ze nog niet heeft kunnen ontcijferen. Ze zijn namelijk geschre ven in een volkomen onbekende taaJ Het Jordaanse departement voer oudheden heeft bekend gemaakt, dat de acht rollen door een Jordaniër voor dit departement verworven zijn Twee Amerikanen, dr. William Brownley en dr. George Mendenha.il van de universiteit van Michigan, zijn thans aan het werk met de ont raadseling. (Van een onzer redacteuren) DELFT De Technische Hoge school heeft tienduizend studenten. Morgen zal met enig plechtig ritueel de tienduizendste van dit studiejaar worden ingeschreven. Het is de heer J. B. Dietz uit Zaandam, die elektro techniek gaat studeren. De sterke groei van de laatste drie jaar is voornamelijk ontstaan door een plotselinge stijging van het aan-' tal HTS'ers, die in Delft gingen stu deren. Volgens de prognoses zullen er in 1975 12.000 en in 1980 14.000 studenten in Delft zijn ingeschreven. Invul-puzzel Horizontaal warden invullen die be tekenen: 1. medeklinker. 2. insekten- eter. 3. sein. 4. persoon bekend met het vaarwater, 5. versteend overblijfsel van plant of dier. 6. Spaans paard. 7. op tocht. 8. duikereend, 9. medeklinker. Bij juiste invulling leest men op de middelste verticale tij de naam van de vrucht van de klapperboom. 1. artistiek. 5. apotheose. 3. procedure. 4. pentagoon. 5. stemhamer. 6. stofregen. 7. verzoeken. 8. symboliek. 9. superieur. Apotheker Het gaat niet om Adam. Veel mensen in de Geref. Kerken ho pen dat als de discussie over Adam zal zijn afgelopen de rust teruggekeerd zal zijn. Er is echter veel meer aan de orde dan Adam. In de grond van de zaak gaat het om een veel bredere vraag: Wat bedoel ik eigenlijk als ik zeg dat ik in Christus geloof? Wat zeg ik als ik de taal van de bijbel naspreek? Het is niet nodig angstig te worden. Ik wil niemand nodeloos verontrusten, ik wÜ ook niet iemands geloof aantasten. Daar gaat het helemaal niet om. Ik wil graag boven water halen, waar het in ons geloof wezenlijk om draait. Ik heb dus niet het gevoel het christelijk geloof te loochenen, in de verste verte niet! Ik ben juist met het omgekeerde bezig. Het is niet de bedoeling iets weg te laten of te loochenen. Dat zegt prof. dr. H. M. Kuitert in een gesprek, dat uren duurde, met onze medewerker de heer G. J. Breu- ker. Het gesprek was niet bedoeld als discussie, maar om de lezers te infor meren over dc opvattingen van prof. Kuitert en ook om de mens achter dc raktheoloog te laten zien. Wij_ plaat sen prof. Kuiterts betoog in drie afle veringen. Prof. Kuitert: Het gaat mij er om het geloof, dat dreigt te verstikken in achterhaalde vormen, lucht te ver schaffen. Er is meer aan de orde dan Adam en Eva. Het gaat er om wat we bedoelen als we om het met de Heidelbergse Catechismus te zeggen belijden dat Christus is opgestaan. Die vraagt immers ook: Wat nut ons de opstanding van Christus? Welnu, wat nut ons ook onze wereld die opstanding vandaag, temidden van onze problemen van vandaag? Heus, de problemen liggen niet bij Adam en Eva. maar op een veel die per vlak. In de kerk We moeten spreken en denken over de vraag of we God niet alleen van vroeger kennen, maar Hem ook in het heden tegenkomen, in ons eigen leven en in onze wereld en waar ko men wij Hem dan tegen? Ik denk dat het 't gewone, innerlijke probleem van veel mensen is. dat ze wel weten en geleerd hebben dat God zich vroe ger in Christus openbaarde, maar dat zij er behoefte aan hebben God te zien in hun eigen leven, in hun be staan, in de wereld van vandaag. We hebben lange tijd gezegd: Als je God wilt ontmoeten, dan moet je naar de kerk gaan, de kerk zal je God laten zien. de kerk zal iets doen in je leven. We hadden dan ook grote verwachtingen van de kerkgang. Daar kwam je God tegen, in de ere dienst. Het is veel mensen tegengeval len. De kerkdienst heeft ze weinig gedaan. We hebben altijd enorm veel na druk gelegd op de kerkgang. Daarom is de teleurstelling bij velen ook zo groot. Ze gaan niet meer naar de kerk. We moeten die mensen niet hard behandelen. We hebben immers altijd geleerd om er heel veel van te mogen verwachten. De teleurstelling van velen is daarom juist ontzaglijk Het is heel erg het gevoel te hebben God oiet meer in de kerk te ontmoe ten. In de wereld Nu zoeken velen God ergens an ders. ze zoeken Hem in de wereld. Is Hij te vinden in de geschiedenis, in de samenleving? Is Hij bezig in de cultuur? Waar is God?, zeggen de mensen. Ze zoeken Hem in de over tuiging dat God ook buiten de kérk heilrijk bezig is. Bij die mensen, die God zoeken, hoor ik. Ik wil naast die zoekers staan en ze helpen zoeken naar nieuwe perspectieven, naar nieuwe mogelijkheden om God te ontdekken. Het is een spannende zaak, een mooie opdracht, het is ook veelbelo vend. Uw kinderen, die in een heel andere wereld God moeten terugvin den, zullen er wel bij varen. Het gaat om onze omgang met God. We kun nen niet alleen spreken over een bui- Prof. Kuitert tenwereldse God. Als God alleen maar van buiten af in onze wereld ingrijpt, dat is mij veel te arm. Dan is de wereld veel te leeg en het geloof is ook veel te leeg. Gewone dingen Ik zou wel eens willen weten of God niet juist Zijn werk als Schepper en Verlosser vandaag bezig is te doen in en door de gewone dingen van onze wereld cn Zyn geschiedenis Zij hebben al ontdekt, dat de onbe kende taal veertig lettertkens kent en naar alle waarschijnlijkheid verwant is aan de taal van andere niet ont raadselde handschriften, die op Kreta gevonden zijn. De rollen, die bij de Dode Zee ge vonden werden,, bleken van grote be tekenis te zijn voor de kennis van het Oude Testament en van het geeste lijke leven van de joodse groepen, die omstreeks het begin van onze jaartel ling bij de Dode Zee leefden. OEROUD Hebron is een oeroude stad. Toen Abraham in het beloofde land kwam, sloeg hij zijn tenten op in de buurt van Hebron. Bij de intocht onder Jo- zua werd .de stad geregeerd door een zekere koning Hoham volgens het bijbels verhaal. Jozua versloeg de ko ning, nam de stad in en verbrandde haar. 9 Later was Hebron een van de zes vrijsteden. Het was de residentie van koning David, voordat hij Jeruzalem veroverde. Na de ballingschap was Hebron afwisselend bezit van de jo den en de Edomieten. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De Koepelfa aan het Leidsebosje, die tegelijk u het ernaast gelegen Persilhuis i een Britse maatschappij is verkoi (de kerk, eigendom van de hervont gemeente voor 3.6 miljoen) zal ve 1 mei opgeleverd worden. Daarai, dit bedehuis, niet voorkomende op Monumentenlijst, worden geslw Op het terrein zal vervolgens een 1 tel worden gebouwd. De hoogte van dit hotel zal dei meter bedragen en het zal een ca; n citeit van honderd kamers hebb Uit het maandblad van de hervon 0 de gemeente in de hoofdstad blij dat men wat het hervormde kerkif1 bezit in de binnenstad betreft in toekomst nog meer ingrijpende ma regelen zal moeten verwachten. jj Over de gevoerde handtekening il actie die erop gericht was de K pelkerk te behouden wordt gew n dat deze weliswaar sympathiek \t maar anderzijds goedkoop en wei c vruchtbaar. Overigens wordt de k chitectonische waarde van de ai s breken kerk ernstig in twijfel geta ken. e De opbrengst van de kerk is a nodig want de financiële positie v 1 de hervormde gemeente in de hoo 11 stad is zorgelijk. In 1964 stonden nog 166.000 hervormden ingeschrev d thans 130.000. Het aantal lidma! B daalde in die periode van 33.000 J 25.000 van wie minder dan de he! (bijna 11.000) de gezinsbijdrage be01 'len. B Het afstoten van de Koepella 0 mag geenszins als het begin van liquidatie van de Amsterdamse h vormde gemeente beschouwd word tD Na 1945 zijn er in de hoofdstad i E nieuwe hervormde kerkgebou* verrezen. BRUSSEL Een 200-tal studl van drie scholen die opleiden i het diploma technisch ingenieur, i| ben gisteren in het congressenpti in Luik lokalen bezet die in geba zijn bij de RTB, de Franstalige i| gische omroep. De uitzendingen! de omroep werden daardoor g)i derd. Een omroeper werd gedwoï mededelingen van de studenten lil zenden. De studenten bezetten de I j dactiezaal, de typistenkamer en «I deel van de studio's. Ze kortten {1 tijd met kaartspelen. De studenten houden nu a\ lané dan een week, verspreid over Belf allerlei acties. Ze willen daarmee/ aandacht vestigen op hun els dat Ir <jj diploma's een herwaardering zit' p ondergaan. Op verzoek van de directie 1 de studenten later de lokalen omroep ontruimd. JB, i I Jb jui Jonge kerken geven voorbeeld (Van onze kerkredactie) NEW YORK Dr Tracey K. Jones, de voorzitter van de com missie voor wereldzending van de Wereldraad van Kerken, re kent op een toenadering tussen de conservatieven en progressie ve groepen in de kerken. De 63-jarige Amerikaanse metho dist is ervan overtuigd, dat het beide groepen ten diepste toch om dezelfde zaak gaat: zij die de nadruk leggen op een juiste verhouding tot God en de activisten van het sociaal en poli tiek engagement van de kerk. Jones zei dit hi Westerville (Ohio) op een samenkomst ter voorbereiding van de wereldzendingsconferentie. die in 1973 in Indonesië zal worden ge houden. Het thema van deze confe rentie zal zijn „De boodschap van de bevrijding in deze tijd". Jones verwacht, dat bij de verzoe ning tussen conservatieven en pro gressieven de jonge kerken od de zo genaamde zendinesvelden de toon zullen aangeven. Daarbij zal het niet om een aanvechtbaar comoromis gaan. maar om een geloofwaardige synthese, „die ons over de traditione le clichés zal heenhelpen". Volgens de Amerikaan groeit bij „rechts" het bewustzijn, dat de ker- heen. Dat bedoel ik als ik zeg: We moeten God ontdekken in deze flid. In de bijbel zien wiï het gezicht van God. de contnii>-on. Als we de blibel lezen, zien we lijn voor liin Gods ge zicht onlichten. vooral in Christus. Dat gezicht van God moeten wc pro beren terug te vinden in de wereld. Wanneer wii iets doen. betekent dat niet dat God er niet aan te pas komt. en omgekeerd: als wii zeggen dat God het doet, betekent dat niet dat wii er niet aan te pas komen. Dat wil ook zeggen dat als wij deze we reld niet anders, niet beter nroberen te maken, er niets zal gebeuren. We mogen niet zeggen: God zal het wel doen en het daarbii laten Wii moeten er aan gaan staan. We mogen niet zeggen dat de wereld zal veranderen door een bovennatuurliike krachttoer. God werkt in de weg van de midde len en in die weg moeten wii gaan. Daarom zijn we als mensen zelf verantwoordelijk en dat hebben de gereformeerden ook altijd geweten. (morgen: prof. Kuitert over Chris tus' wederkomst) ken heden niet heen kunnen oro o. ciale en politieke medeverantwoor: lijkheid. Anderzijds rijpt bij Jinl i het inzicht, dat maatschappelijk gagement inhoudsloos is, als het J gebaseerd is op de christelijke beg selen van een geheiligd leven. ird Leeuwarden De uitgeefi si van het Friesch Dagblad stuurt d iki week haar lezers een prospectus rk van een door haar uit te gp ie renteloze obligatielening. 11 Het te lenen bedrag van één s joen is bestemd voor de uitbreid van de gebouwen en het aanschaf A van een rotatiepers. De abonn kunnen de stukken kopen voor f i 500 of 1000. Elk jaar wordt vijfentwintigste deel van de obli#® ties uitgeloot. De redactie van de Leeuwaï IU' Courant, in feite een concurrent 7* het Friesch Dagblad, heeft als et" "s een stuk van f 100 gekocht. WILLEMSTAD Ondanks de k roep van premier Petronia zijn politiemannen van Aruba en Curs gisteren niet op het werk verschei Zij hebben zich ziek gemeld. De politiemannen besloten tot j king over te gaan om kracht bü zetten aan hun eisen voor loonv betering Op Curacao kwam daarbij, dat de bond van poli ambtenaren niet akkoord ging i de benoeming van een Nederlan politiefunctionaris tot hoofdcom" saris van politie op de Ned. Antü'i Premier Petronia had tevo 1 maatregelen aangekondigid ter*' politieambtenaren die niet op werk verschenen Deze stappen len worden genomen in het r van het ambtenarenrecht. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Dinteloord, drs. P van Harten te Molenaarsgraaf. Bedankt voor Bodegraven (vac A. van Harten), dr B. W. Steenb te Nunspeet. Geref. Gemeenten Bedankt ,-oor Enschede en Leerdam, C. Wisse te Elspeet. ile

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1971 | | pagina 2