Wereldraad op bezoek bij
zwaarlijvige oude kerk
Naast de bisschop
in de tram
Puzzelboek
Kapelaan Ruijter wil
zich „vrij opstellen"
Daders roofoverval
Rotterdam ge]
ïpakt
Officieren VS door eigei
troepen doodgeschoten!
COMPROMIS OP TIL
IN ZAAK-SIMONIS
TWIJFELACHTIG RECORD
VOOR MÜNCHEN
Een woord voor vandaag
In VS gaat
42 procent
naar de kerk
BEROEPINGSWERK
Algiers weert
bijbels
IN KRITIEKE FASE VAN HAAR BESTAAN
Twee broertjes
verdronken
INTEGRATIE IN
JOHANNESBURG
Uw probleei
is het
onze....
MAANDAG 11 JANUARI
Wees mij genadig, o Here, want tot U roep ik de ganse dag
Psalm 86:3). Een gebed van David, een gebed om hulp. David
heeft het zwaar, en in zijn nood wendt hij zich tot God als de Eni
ge, die uilkomst kan geven. Het wordt een kreet uit het diepst van
zijn hart. Neig Uw oor, o Here, antwoord mij, want ik ben ellendig
en arm.
Als David zijn er de eeuwen door miljoenen mensen geweest, die
zich tot God hebben gericht en Hem om uitkomst hebben gesmeekt,
met andere woorden: die hebben gebéden, die God hebben gezocht.
Het gebed van David is een hartstochtelijk gebed, het blijkt uit:
Want tot U roep ik de ganse dag.
De ganse dag, dat betekent zonder ophouden. Zonder ophouden
God zoeken, van de vroege morgen tot de late avond. Met niets an
ders bezig zijn dan alleen met Hem.
Kennen wij dat? Worstelen wij zo met onze nood, met onze zonden,
dat wij God doorlopend aanroepen? Ach, het gebed is ons niet onbe
kend. We hebben zo onze tijden, waarop we ons tot de Here wen
den, dikwijls ook veelvuldig wenden, sterk afhankelijk van de om
standigheden. waarin we verkeren. Maar dit van David: Wees mij
genadig, o Here, want tot U roep ik de ganse dag - is het ons
feitelijk niet vreemd?
En toch het bezig zijn met onze eigen nood, kan slechts uitlopen
op dat ene, op die diep uit het hart opwellende kreet:
Wees mij genadig, o Here, want tot U roep ik de ganse dag.
Jg
S We lezen vandaag: Matth.: 11 vers 1 tot 6.
Invul-puzzel
Vul horizontaal in:
1. verdieping, 2. organische verbin
ding, 3. titel van de keizer van
Abessynië, 4. verdichtsel, 5. melaats
heid, 6. strijdperk, 7. oogvocht.
Bij juiste oplossing vormen de begin-
en eindletters beide va» boven naar be
neden gelezen een zegswijze.
Oplossing vorig puzzel
1. boer, 2. roes, 3. omen, 4. eden, 5. kier,
6. iris, 7. naar, a wens, 9. aalt, 10. tand,
11. ever, 12. riet, 13. leed, 14. amen, 15.
neus. 16. dans.
Broek in Waterland.
NEW YORK Het kerkbezoek is
in de Verenigde Staten in 1970 niet
verder teruggelopen. In een gewone
week gaat 42 procent van de Ameri
kanen minstens eenmaal naar de kerk.
Dat is evenveel als in 1969.
Van de rooms-katholieken bezoekt
60 procent de kerk, van de protestan
ten 38 procent.
Sinds 1964, het jaar waarin het
Gallup-instituut het eerst een onder
zoek naar de kerkgang instelde, is de
kerkgang onder de protestanten con
stant gebleven. Bij de rooms-katho
lieken ia het duidelijk achteruit ge
gaan. In 1964 ging nog 71 procent
[[rouw naar de kerk.
Onder de joden is het synagogebe-
zoek iets toegenomen: van 17 procent
ln 1964 tot 19 procent in 1970.
BEVERWIJK Kapelaan
Jan Ruijter, een van de leiders
van de Septuagintgroep, heeft
gisteren bekendgemaakt, dat hij
zich „vrij wil opstellen". De ka
pelaan zei dit tijdens een eucha
ristieviering, die hij maandelijks
houdt met jongeren.
In de vrije opstelling kan men „in
samenwerking met andere plaatse
lijke gemeenten eigen wegen aftas
ten zonder dat bij een ietwat ge
waagde stellingname een pastoor,
die in de nu geldende verhoudingen
niet anders kan. direct een verkla
ring van de bekende kool en geit
moet afleggen!"
De verklaring is mede ondertekend
door enkele functionarissen van de
parochie. Men is ervan overtuigd, dat
evangelie en politiek, geloofsbeleving
en daadwerkelijke maatschappelijke
(Vervolg van pag. 1)
Bij een huiszoeking vond de politie
ruim 18.000.-. F. gaf toe de overval
samen met M. te hebben beraamd.
Uit het verhoor bleek dat het tweetal
al op 31 december van plan was ge
weest de overval uit te voeren, maar
omdat toen geen geld werd opge
haald, ging het niet door.
Nadat de overvaller de boekhouder
had gedwongen zijn tas te laten val
len, stapte hij in de witte Renault.
Deze auto werd kort na de overval
teruggevonden in de Van Alkemade-
hof. De recherche trof weinig aan
knopingspunten in de auto aan maar
een buurtonderzoek leverde des te
meer op
Nieuice kleren
De dader bleek met zijn tas in een
kledingzaak aan de Jonker Frans
straat een volledig nieuwe garderobe
gekocht te hebben, waarin hij ook de
winkel verliet. Het gedrag van de
man was de verkopers opgevallen,
omdat hij steeds een tas met zich
meenam. Een nauwkeurig signale
ment was het gevolg. Vanuit de win
kel is de man in de trein naar Den
Haag gestapt, waar hij een auto huur
de. In het café liep hij tegen de lamp.
Het kentekenbewijs GJ 79-78, dat
de Rotterdamse politie in de gestolen
Renault aantrof bleek afkomstig te
zijn van een autowrak, dat half de
cember aan de Stadionlaan had ge
staan. Op 21 december werd de Re
nault bij Dow Chemical gestolen.
de
den
Een deel van de buit van
overval op boekhouder Van
Nieuwendijk vond de politie te- I
rug. Elfduizend gulden wordt
nog vermist.
De overvallers waren elk in het be
zit van een vuurwapen. Bij zijn ver
hoor zei F. dat hij de wapens „in de
majem" had gegooid.
Volgens de hoofdinspecteur die het
onderzoek leidde, haalde het aanne
mingsbedrijf Van Waning en Co
steeds op dezelfde manier geld. De
overvallers moet dit opgevallen zijn.
Het bedrijf zal nu steeds op andere
dagen en tijden geld incasseren. Wie
voor de beloning die door de verzeke
ringsmaatschappij was uitgeloofd (15
procent van het teruggevonden be
drag) in aanmerking komt, is nog niet
bepaald. De tipgever in het Haagse
café maakt een goede kans.
Zondag arresteerde de politie de
36-jarige L. DL, neef van dc Haagse
verdachte. Tot nu toe ontkent deze
man elk aandeel, maar de politie ver
moedt dat hij betrokken is geweest
bij de organisatie na de roof. Elfdui
zend gulden wordt nog vermist.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zetten-Andelst; te
Neerlangbroek (toez.) en te Eemnes-
binnen (toez.): kand. H. Vreekamp te
Houten; te Huizen (N.H.): A. Romein
te Wezep.
Bedankt voor Hillegom: W. Dorre-
steijn te Maarssen.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Apeldoorn: drs. W. G.
de Vries te Helpman; te Lutten-
Gramsbergen: P. Deddens te Rozen
burg.
Bedankt voor Drachten: A. Ja-
gersma te Groningen-Oost.
GEREF, KERKEN z
Beroepen te Assen: J. Ytsma te
Veenendaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te 's-Gravenpolder: A.
Hoogerland te Werkendam.
KAPELAAN RUIJTER
interesse nauw met elkaar zijn ver
bonden. Nu wordt ruimte gevraagd
om te werken aan een programma
waarin vele alternatieven naast het
reeds bestaande een blijvend open
huis kunnen vinden.
Voortzetten
In de verklaring wordt aan het
kerkbestuur, de pastoor en het bis
dom gevraagd: „Kunnen wij in deze
werkruimte zelfstandig en onder
eigen verantwoordelijkheid in con
tact met andere gelijkgezinde plaatse
lijke gemeenten en wat ons betreft in
voortdurend gesprek met en geïnspi
reerd door de leiding van de kerk van
Haarlem ons werk voortzetten?"
Kapelaan Ruijter en de zijnen heb
ben bezwaar tegen de huidige situatie
op parochieel en dekenaal niveau. De
kritiek is meestal anoniem. Er is ge
brek aan belangstelling, argwaan en
een duidelijk beleid ontbreekt.
LONDEN De invoer van bijbels
in Algerije is buitengewoon moeilijk
als gevolg van de censuur. Sinds mei
1969 kon er geen enkele bijbel geïm
porteerd worden.
Dit schrijft de secretaris van het
Algerijnse bijbelgenootschap E. M.
Roulet in een rapport aan de wereld
bond van bijbelgenootschappen in
Londen.
Hij wijst ook op de regelmatige
uitwijzing van zendelingen en vraagt
zich bezorgd af, hoelang de kerken
nog in Algerije zullen kunnen blijven
werken.
door H. BIERSTEKER
ADDIS ABEBA De honderdtwintig leden van het centraal comité (het beleidsorgaan) van
de Wereldraad van kerken doen thans het kerstfeest nog eens dunnetjes over. Want in
Ethiopië duurt het tot midden-januari en het bereikt zijn hoogtepunt in de viering van Jezus'
doop in de Jordaan.
Men is in een kritieke fase van het
bestaan van de wereldraad te gast bij
een zwaarlijvige oude kerk, die met
de staat onder een gouden paraplu zit
(alleen de keizer en de patriarch mo
gen een met goud beklede paraplu
dragen).
Het is de Ethiopische orthodoxe
kerk, daterend uit de vierde eeuw,
lot- en eedgenoot van de Ethiopische
natie in haar roemruchte geschiedenis,
maar nu hopeloos aftands, lijfeigene
van het keizerlijk bewind en rijp voor
alle 95 stellingen van Luther als een
klein beginnetje. Althans voor een
outsider die het mystieke leven in zo'n
achthonderd kloosters niet kent en
een kerk primair beoordeelt naar haar
getuigenis en gedrag in de samenle
ving.
De patriarch, Basileos, is al een
paar jaar geleden heengegaan en er
is nog geen nieuwe. Men noemt twee
grote kanshebbers, aartsbisschop
Theophilos en de monnik Like Septa-
nat Habete Mariam.
De jonge theologen, die de laatste
jaren overigens liever ambtenaar dan
ambtsdrager worden, hopen allemaal
dat de laatste het wordt. Hij is name
lijk volgens een publiek geheim wel
hervormingsgezind en hij gooit hoge
ogen omdat keizer Haile Selassie
(macht der drieëenheid) hem in zijn
privékabinet heeft gehaald.
Over Theophilos halen deze jonge
ren hun schouders op. Volgens een
publicatie van de wereldraad zou hij
in een missionaire campagne 28.000
bekeerlingen gedoopt hebben, maar
welingelichte kringen beweren dat
hij de cifgelopen jaren hoogst zelden
de stad uitgeweest is.
Joodse invloed
De parochie van de Ethiopische
kerk in Aksum houdt van geslacht op
geslacht staande dat zij de Mozaiti-
sche wetstafels bezit, die de koningin
van Scheba van Salomo zou hebben
meegekregen. Maar het is niemand
toegestaan die, te bezien, zelfs de pa
triarch en de keizer zouden er ver
geefs om gevraagd hebben. Dat is dan
wel weer een fraai staaltje van de
autonomie der plaatselijke gemeente,
ware het niet dat in Ethiopië nie
mand meer gelooft, dat die wetstafels
er ook werkelijk zijn.
Wel is de joodse invloed in de
Ethiopische kerk groter dan in enige
christelijke kerk ter wereld: sabbats
viering, reinheidswetten, besnijdenis,
geen gesneden beelden en en 'tabot'
(een ark des verbonds) in het heilige
der heilige van elk kerkgebouw, waar
alleen de priesters mogen komen.
In de schemerige bibliotheek van
het Trinitietscollege in Addis Abeba
las ik in het handboek van 1970 van
de Ethiopische orthodoxe kerk (etter-
Vele jonge theologen die aan hun
ergernis over de huidige toestand
openlijk lucht geven, wachten schijn
baar die kans af. Zij achten de clerus
van de kerk eenvoudig te onderont
wikkeld voor die taak en mijden het
ambt om de handen vrij te houden
voor de nieuwe tijd.
Deze jonge theologen veren op bij
het nieuws, dat de vorige week voor
het eerst in de geschiedenis van
Ethiopië figuren van kerk en staat
een bijeenkomst hebben gehad om de
rol van de kerk in de ontwikkeling
van het land te bepsreken. Dat ge
beurde onder aanvuring door Inter-
church Aid en de nieuwe commissie
voor ontwikkelingszaken van de we
reldraad, waarvan de directeuren
bij waren
Een hoogleraar van de Haide Seli
sie-universiteit sprak daarbij de hc
uit, dat de kerk „die tot nu toe 11
schouwd is als een conservatieve i
stelling, bewaarster en verdedigs
van de nationale indentiteit, nu o
geactiveerd zou kunnen worden voy
positieve doeleinden".
Deze zachte wenk werd in het ot
tendblad Ethiopian Herald nog a;
gevuld met de mededeling, dat m
het er op deze consulatie over ei
werd, dat men in de gelederen van
clerus te ongevormd is om te kum j
reageren op actuele godsdienstige,
ciale en economische vragen.
Natuurlijk zegt zulke kritiek
niet alles, want het innige samenga j
van kerk en staat „als de linker-je
de rechterhand waardoor Ethiopië
regeerd wordt" (kerkelijk handb^r
1970) maakt het ook mogelijk om
kaar bij afspraak de Zwarte Piet
te spelen.
Onderzoek in Zuid-Vietnam
Op 19 januari is het Timbat: de
herdenking van de doop van
Jezus in de Jordaan. Dit is het
hoogtepunt van het kerstfeest
van de Ethiopische Kerk, dut af
gelopen donderdag is begonnen.
Dan dragen deze priester en dui
zenden anderen de kruisen door
de straten. Voor dit feest wordt
de vergadering van het centraal
comité van de Wereldraad van
Kerken in Addis Abeba onder
broken.
lijk: "De kerk heeft zich geheel ge
wijd aan en verbonden tot de dienst
aan hèt welzijn van de natie".
En verder, over het bezit van de
kerk (ruim een-derde ivan al hët
grondbezit): „Het is onderhevig aan
een uniforme belastingregeling waar
van de revenuen naar een speciaal
fonds bij het ministerie van financiën
gaan ten behoeve van het beheer der
kerk...." De administratieve beheers
raad van de kerk wordt uitsluitend
naar het inzicht van de keizer aange
wezen.
Bizar
Deze bizarre toestand houdt tege
lijk ,fccn kans in. Immers de leeuw
van Jüda's stam is oud, zijn ogen zijn
blauw-dooradcrd van dc last der ja
ren en een nieuwe leider met de
zelfde hervormingsdrang die Haile
Selassie in z\jn jonge jaren had, zou
via het beheer over die grond de kerk
voor het blok kunnen zetten om zich
eindelijk ook het barre lot van de
grote analfabetische meerderheid
aan te trekken.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het communi
qué van de Nederlandse bis
schoppen waarin zij hun stand
punt bekend maken inzake- de
benoeming van dr. A. J. Simonis
tot bisschop van Rotterdam, was
vanmorgen nog steeds niet ver
schenen.
Volgens het secretariaat ivan de
bisschoppen zal het misschien morgen
worden gepubliceerd, als de bisschop
pen bijeenkomen voor hun periodieke
vergadering, maar dit is lang niet ze
ker.
Het uitblijven van het communiqué
heeft dit weekeinde een stroom van
geruchten ontketend. Steeds meer ge
looft men, dat de bisschoppen een
compromisvoorstel aan het Vaticaan
hebben voorgelegd en nog op het ant
woord wachten.
Het Milanese blad II Corriere della
Sera meent te weten, dat de Neder
landse bisschoppen akkoord gaan met
de benoeming van Simonis op voor
waarde dat hij erin toe zou stemmen,
de directieven van het Nederlandse
episcopaat te volgen, ook op punten
waar deze zouden afwijken van het
Vaticaan. Bovendien zou kardinaal
Alfrink Rome hebben laten weten,
Simonis niet te willen wijden.
Een ander gerucht dat de ronde
doet is: ccn overeenkomst tussen dc
nieuwe bisschop en zijn toekomstige
drie naaste medewerkers, de vicaris
sen dr. C. Braun en drs. W. van den
Ende en de econoom drs. H. van de
Ven. Deze drie hebben samen met de
bisschop de dagelijkse leiding van het
bisdom.
Het compromis zou dan inhouden
dat alle beleidsbeslissingen in dit col
lege bij meerderheid van stemmen
zouden moeten worden genomen.
SAIGON Het Amerikaanse
opperbevel in Saigon heeft giste
ren bekendgemaakt dat een
onderzoek zal worden ingesteld
naar een incident, waarbij een*
Amerikaanse majoor door „licht
geschut" werd doodgeschoten en
een andere majoor zwaar ge
wond raakte.
De Amerikaanse woordvoerder liet
doorschemeren dat dit incident geen
actie van de vijand was, wat zou in
houden dat i de officieren door hun
eigen manschappen zijn aangevallen.
Hij wilde verder alleen zeggen dat
het incident zich vrijdagnacht heeft
afgespeeld tijdens een inspectiereis
van de majoors langs het noordelijke
front. Omdat de familie nog niet is
ingelicht, kunnen geen namen bekend
worden "gemaakt, aldus de woord
voerder.
Het is de eerste keer dat het Ame
rikaanse opperbevel iets over een
dergelijk incident bekendmaakt. Vol
gens Amerikaanse waarnemers en
volgens persberichten hebben zich
vaker dergelijke gevallen af gespet
Het schijnt steeds vaker voor te
men dat dienstplichtigen, die wel
ren aan gevechten deel te nem
hun officieren en onder-officie
met wapens of granaten bedreig
De woordenschat van de Amerika
se militairen in Zuid-Vietnam is
ook verrijkt met het nieuwe wo
„fragging". Er worden acties mee
doeld van soldaten die fragments J
bommen gooien naar hun meerde 5
die hen naar het strijdtoneel wil i
sturen.
HEENVLIET In Heenvliet zijn
zaterdagmiddag drie kinderen door
het ijs gezakt van wie er twee zijn
verdronken.
De slachtoffers zijn de broertjes
Leen en Cor van den Dool, resp. 6 en
4 jaar.
Het derde knaapje, de zesjarige Cor
Visser, dat eveneens door het ijs
zakte, werd op het nippertje gered
door zijn elfjarige vriendje Bruno
Boekema. Deze sprong met een touw
in zijn hand, dat door een volwassene
werd vastgehouden, in het water
waarna hij zijn vriendje aan zijn ha
ren uit het water trok.
(Van onze kerkredactie)
JOHANNESBURG Voor het
eerst in haar geschiedenis worden in
de anglicaanse Maria-kathedraal in
Johannesburg kerkdiensten gehouden
voor blanken en zwarten samen. In
deze diensten preken ook zwarte pre
dikanten.
Een groot bord voor de kathedraal
zegt in zes talen „Mensen van alle
rassen zijn hier welkom".
Volgens de deken van de kathe
draal komen er nu iets minder blan
ken dan vroeger, maar over het ge
heel worden de diensten veel drukker
bezocht, dan men verwacht had.
(Van onze kerkredactie)
MÜNCHEN Wie ooit nog eens gewenst
heeft, om gewoon in de tram naast een bis
schop te zitten, maakt een goede kans in
München. Geen stad ter wereld heeft zo.n
hoge bisschoppenconcentratie.
Naast de twee prominenten, de rooms-katholieke
aartsbisschop Döpfner en de lutherse bisschop
Dietzfelbinger, zijn er een aantal minder bekenden,
die het bisschopsambt bekleden, zoals de bisschop
van de Russische Orthodoxe Kerk (patriarchaat
Moskou). Zelfs resideert er nog een aartsbisschop,
namelijk van de „Orthodoxe Kerk in Duitsland",
samen met nog twee bisschoppen van zijn geloofs
gemeenschap.
Behalvefulltime bisschoppen kan men in
I München ook bisschoppen vinden, die hun geld op
profane wijze verdienen en zich in hun vrije tijd
i als bisschop verdienstelijk maken, zoals de plaatse-
i lijke bisschop van de Vrije Katholieke Kerk, een
nog bona fide afsplitsing van de Oud-Katholieke
Kerk.
Specialiteit
i' Er zijn echter ook bisschoppen met een uitermate
dubieus karakter. Niet ouder dan 29 jaar is de
bisschop van de „Gallicaans-Katholieke Kerk'.'. Zijn
engagement voor minderheidsgroepen in de samen
leving gaat zover, dat hij zich speciaal heeft toege
legd op het inzegenen van homofiele-vriendschaps
verhoudingen.
Dergelijke praktijken bedrijft ook de in Amster
dam zetelende bisschop Serapion van de „Oosters-
Orthodoxe Katholieke Kerk". Zijn Münchense colle
ga zet zich ook met elan in voor de stichting van
een klooster voor homoseksuelen.
De homofilie is trouwens een thema, dat in dit
blikken-bisschoppen-milieu telkens weer opduikt.
Vrouwen
Maar de grootste curiositeit op dit gebied in
München is de „Vernieuwde Kerk" van de befaam
de tegenpaus Clemens XV, de gewezen Franse
priester Michel Collin.
Clemens stelt zich op tal van punten (vooral in de
Maria-verering) uiterst conservatief op en daardoor
heeft hij in verschillende Europese landen en ook in
Canada enkele honderden aanhangers gevonden
Paus Paulus is voor hem ongeveer het summum van
vrijzinnige ketterij.
Maar op één, niet onbelangrijk punt streeft Cle
mens zijn confrater in Rome toch ruimschoots in
progressiviteit voorbij: de vrouw in het ambt.
Zijn bisschoppen in München (Clemens is name-|
lijk zo royaal geweest, om zijn hele Münchense
aanhang tot bisschop te wijden) zijn zelfs allemaal
van het vrouwelijk geslacht, op één na.
Zangers
In een kleine kapel met de naam „Noodkapel van
de Moeder van Christus tot vreugde van alle be
droefden" verzamelt zich eens in de maand de kud
de van de bisschop van de „Orthodox-Katholieke
Kerk" voor een eredienst, waarin een perfect zin
gend kerkkoor van drie man de liturgie van Johan
nes Chrysostomos begeleidt
Niet ver daarvandaan leeft de bisschop van de
„Autokefale Hongaars-Orthodoxe Kerk", vertiitterd
omdat hij nergens in de orthodoxie erkenning heeft
gevonden.
Misschien is het hem een troost, dat hij dat lot
dan deelt met al die andere „bisschoppen", wier
naam alleen al als provokate klinkt in officiële
orthodoxe oren.
Brieven die niet zijn voorde
van naam en adres kannen niet
behandeling worden genomen. G
belmhoudlng Is verzekerd. Vra«
die niet onderling met elkaar
verband staan moeten In afzond
UJke bileven worden gesteld,
brief dient een gulden aan po
gels te worden Ingesloten.
Vraag: In de gemeente wal
woon, heb ïk een vergunning a:
vraagd voor een sta-caravan -
stond in de brief van de gem
dat ik maar een vergunning
voor een jaar. Daarna dient de
van ontruimd en verwijderd te
den. Miet ik dat maar accept
Antwoord: Het is goed bij he
meentehuis te informeren naaij
bepalingen, die ten aanzien val
caravans en de bestemming
gronden in de gemeente gelden)
pas kunt u nagaan hoever uw
ten gaan. Begin ook meteen eei
gunning voor het volgende ja
te vragen. Bespreek de hele t<
met een gemeenteraadslid die u
alles kan inlichten. Dit helpt
schien meer dan een administré
procedure, waarvan we de kl
thans niet kunnen overzien. I
Hulp van lezeres: „Als in Hor
de sneeuwklokjes bloeien" he
enkele jaren geleden als L.P.
kocht; het is een Philips
P.P.; het staat met drie andere
jes, gespeeld door „Het Orkest
der Naam", met zang van een
ketier" en kinderkoor. Op de
zijde staat „Lentekind", ge
door dit orkest met zang v
Marketentsters en Musketiers.
Vraag: Ten zuidwesten var
tuinderij en groenteverwe
heeft zich een asfalteerinrichtin
vestigd, die veel hinder verooi
doordat de schoorsteen hee
zand en teerdeeltjes uitstoot
eerste jaar heeft de directie vi
fabriek de schade vergoed. D<
dit nogal in de papieren liep,
ze niet meer vergoeden.
Daarna heeft een advocaa
behulp van de deurwaarder g
gekregen dat de schade nog
werd vergoed. Maar nadien he
directie te kennen gegeven,
meer te vergoeden. Nu komt i
iemand van bouw- en woni
zicht kijken, maar dat haalt
uit.
Is er iets aan te doen?
Antwoord: De advocaat hei
zaak op de juiste wijze aam
Als de fabriekdirectie koppig
men deze wellicht tot beëin
van de overlast onder bedr
met een dwangsom doen ver
len. U kunt ook met de buurt
ners samen zich tot de gei
wenden om toepassing van d<
derwet te eisen. Mobiliseer zi
mogelijk omwonenden en
den. Maar een advocaat weet
dan een leek, waar hij aan
moet trekken om fabrikant t
meente tot handelen te bewegei
Vraag: Gaarne kwam ik in h
rit van het versje, waarvan d
ste regel begint met: „Mijn
liefst sopraantje".
Antwoord: Het vers heet
meisje van de zangvereniging
Dirk Witte en komt voor i
bundeltje van oude cabaretlied
chansons, dat u wellicht
tweedehands boekenwinkel
vinden.