Tijd van onverplichte
oecumene is voorbij
Uniek theologisch project
dreigt te stranden
Belijden: Kerk in
Christus één
„Calvinistische wijsgeren
waren tijd ver vooruit"
PAUS KLAAGT OVER
THEOLOGEN
HOE GAAN KERKEN
SAMENWERKEN
Uw probleem
is het
onze....
„ECCLESIA"
VERLIEST
SUBSIDIE
BEROEP OP PARTICULIEREN
ZWO WEIGERT SUBSIDIE
Em woord voor vandaag
Bisschop krijgt
levenslang
UITGANGSPUNT VAN RAAD
Kinderen terug
naar Nigeria
CNV stapt niet
uit Stichting
van de Arbeid
Het Kwartet
Landrover voor
Malawi klaar
BEROEPÏNGSWER
WOENSDAG 6 JANUARI 1971
Alleenwees sterk en moedig!" (Jozua 118).
Het is de laatste waarschuwing, die de opzieners Jozua geven voor
dat zij zijn opdracht gaan uitvoeren. Een opdracht, waartoe God de
Here heeft bevolen. In de waarschuwing ligt een zekere zorg beslo
ten, zorg over een mogelijke zwakheid die bij Jozua aan de dag kan
treden. Het is alsof de opzieners willen zeggen: Jozua denk erom ge
hebt uw taak en voer die uit naar de wil Gods, zoals God heeft
gezegd dat gij het moet doen. Laat u door niets daarvan weerhou
den. Zet door, wat er ook gebeurt.
Sterk en moedig. Twee woorden, die iedere christen tot dé zijne
moet maken. Hoe dikwijls zijn geen taken opgenomen, die nooit tot
een goed einde zijn gebracht? Hoevelen hebben niet gezegd: Here,
ik beloof u te volgen, en hebben later de weg des Heren verlaten?
Ach ja, de verontschuldigingen liggen voor de hand. De tegenwer
king van buitenaf is zo groothet is zo moeilijk, in deze tijd je
eraan te houden Uitvluchten, om het gebrek aan sterkte en moed
te camoufleren.
De opzieners zijn wijze mensen geweest. Hoe enthousiast de mens
ook voor Gods zaak kan zijn, hij heeft soms het hart van een haas.
Daarom zij ons gebed: God geef ons moed en sterkte.
We lezen vandaag: Mattheus 2 vers 13 tot 23.
YAOUNDE Een militair tribu
naal te Yaounde in de Westafrikaan-
se staat Kameroen heeft gisteren de
rooms-katholieke bisschop Albert
Ndongmo tot levenslange gevangenis
straf veroordeeld. De bisschop wordt
beschuldigd van medeplichtigheid
aan een komplot tot gewelddadige
omverwerping van het bewind van
president Adou Ahidjo. Vandaag zou
uitspraak worden gedaan in een pro
ces tegen personen, die verdacht wor
den van de beraming van een
moordaanslag op de president Hierin
is tegen de bisschop de doodstraf
geëist.
Op beschuldiging van een
staatsgreep te hebben voorbereid is
verder een jeugdvriend van de bis
schop veroordeeld tot de doodstraf,
evenals twee anderen. Veertien per
sonen kregen gevangenisstraffen van
vijf tot twintig jaar en tien werden
vrijgesproken.
Amerikaanse kerk
halveert staf
GREENWICH (VS) Het modera-
men van de Episcopale Kerk in de
Verenigde Staten heeft besloten, de
centrale staf van deze kerk te halve
ren. In zes maanden moet het perso
neel in algemene dienst worden te
ruggebracht van 204 naar 103 man.
Oorzaak is de scherpe daling van
de bijdragen van de kerkleden. Voor
1970 werd 12.7 miljoen dollar ver
wacht. Het zal in werkelijkheid niet
meer dan 10,5 miljoen zijn.
Beginselverklaring Raad van Kerken
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT In Nederland hebben de kerken gedurende de
laatste jaren op verschillende manieren gestalte trachten te geven
aan de beginnende herontdekking van hun eenheid in Christus.
Zij zijn zich thans bewust, dat de wederzijdse erkenning in vele
vormen hen dwingt tot andere en verdergaande consequenties.
Dit zijn enkele kenmerkende
citaten uit de proeve van een be
ginselverklaring, waarmee de
Raad van Kerken in Nederland,
na een verkennend stadium van
ongeveer twee en een half jaar
(de raad werd midden 1968 door
de kerken opgericht) vanmor
gen officieel .in de openbaarheid
is getreden.
BrieveD die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
oehandellng worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd, vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke bileven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Welke gevolgen heeft de
verwerping van een erfenis voor de
kinderen van de verwerper? Was
uw antwoord op deze vraag niet te
generaliserend?
.Antwoord: De formulering van het
Burgerlijk Wetboek munt niet uit
door duidelijkheid. Kort en populair
samengevat, betekent de verwerping
door een ouder, dat de kinderen niet
in de plaats van de verwerper tre
den en in de praktijk daardoor
meestal van de erfenis verstoken
blijven.
Zij kunnen echter uit eigen hoofde
erven. Ze zijn weliswaar ten aanzien
van de erfenis in minder gunstige
positie dan kinderen, wier ouders
vóór het open komen van de erfenis
overleden zijn.
Het kan echter bijvoorbeeld voor
komen, dat alle erfgenamen, die een
gunstiger rangorde hebben dan de
kinderen van de verwerper, even
eens de nalatenschap verwerpen.
Het kan ook zijn, dat de verwerper
de enige erfgenaam was, en de kin
deren uit eigen hoofde erfgenaam
worden. Voorts is er nog de moge
lijkheid, dat er een testament is.
hetwelk het voor de kinderen moge
lijk maakt als erfgenaam op te tre
den.
Vraag: Wat is er voor nodig, een
viszaak te beginnen?
Antwoord: Bij de kamer van
koophandel vergunning vragen.
Daar worden de volgende eisen ge
steld: diploma vishandelaar (via
Stichting vakopleiding vishandel),
middenstandsdiploma, kredietwaar
digheid. Als u de vergunning heeft,
vraagt u bij de gemeente naar de
mogelijkheden van vestiging Nage
gaan zal worden in hoeverre het
bakken en verkopen van gebakken
vis niet in strijd is met de Hinder-
.wet Over de nadere voorwaarden
zal men u wel inlichten, maar dat is
dan nog maar een kleinigheid
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Van welk ge
meenschappelijk belijden wil de
Raad van Kerken uitgaan? Blij
kens de proeve van een begin
selverklaring, waaraan de ker
ken dus nog hun goedkeuring
zullen moeten hechten, spreken
de kerken, die 'tot de raad toe
getreden zijn uit, dat de Kerk
in Jezus Christus EEN is.
De kerken belijden
dat God de wereld heeft gescha
pen tot het Verbond, tot de bele
ving van het menselijk bestaan als
een samen-zijn met Hem,
dat Christus Immanuël, de
God-met-ons door de heilsdaden
van Zijn gehoorzaam leven, van
Zijn sterven en verrijzen de ver
vulling van dit Verbond is.
dat H(j als de verheerlijkte Heer
God heilswerk voortzet door de
zending van Zijn Geest, als de mes-
siaanse gave. die de wereld voort
stuwt naar haar bestemming: Het
Rijk van god,
dat de Kerk daar is, waar men
sen deze messiaanse gave aanvaar
den als een opgave door zich in dit
heilshandelen te laten betrekken.
Elders heet het in de proeve: De
persoonlijke geloofsovergave aan
Christus heeft sociale en politieke af
metingen, die diep ingrijpen in de
structuren van de samenleving.
De kerken weten zich gezamenlijk
in dienst genomen van het heilshan
delen Gods in de actuele problemen
van onze samenleving. Voortdurende
bezinning op deze geloofsopdracht
moet de inspiratie zijn voor het be
leid dat de kerken in de raad samen
willen voeren.
De kerken erkennen, aldus de proe
ve. dat zij de eenheid in Christus als
gave van de Vader hebben verloo
chend in de verdeeldheid van hun
historische gestalten. Ook verloo
chend in hun onderlinge strijd tenge
volge van hun ontrouw aan de opga
ve om de waarden van het Rijk van
God concreet te vertalen in de men
selijke samenleving.
Doch in geloof weten zij, dat zij
deze eenheid in Christus niet gehéél
ongedaan hebben kunnen maken.
Omdat Hij trouw is en in hun mid
den blijft door de werkzaamheid van
Zijn Geest.
Ondanks hun verdeeldheid aan
vaarden de kerken daarom de werk
zame eenheid door de Geest van
Christus als de geloofsbasis, waarop
zij samen-zijn en samen-handelen in
de Raad van Kerken.
Het moderamen van de raad, waar
van dr. P. G. Kunst (gereformeerd)
praeses en prof. dr. H. A. M. Fiolet
(rk) scriba is, heeft deze proeve,
waarin een geloofsvisie op de eenheid
is vastgelegd en nader op doelstelling
en beleid van de raad wordt ingegaan
vandaag in Utrecht geïntroduceerd
Het stuk is ter nadere bezinning aan
alle kerken aangeboden.
Met de oprichting van de raad heb
ben de geloofsgemeenschappen uit-
zijdse kritische geloofsverbondenheid
met de kerken in andere landen.
Omdat de kerken zich gezamenlijk
hebben gesteld onder het oordeel van
het Woord van God is met de oprich
ting van de raad, aldus de proeve, het
stadium van de onverplichte oecume
ne voorbij. Het kan in de raad niet
gaan om een praktische samenwer
king van kerken, die in hun belijden
en structuren onveranderd zichzelf
blijven.
Veelvormig
In hun gezamenlijke betrokkenheid
op de problemen van de huidige sa
menleving willen de kerken hun
eigen identiteit (wezen) inbrengen en
laten corrigeren door een verplich
tende dialoog (gesprek) over de belij
den en het functioneren van de Kerk
van Jezus Christus in deze tijd. Dit
spanningsveld geeft aan de eenheid
katholiciteit een rijke veelvormigheid
insluit.
Deze eenheid zal moeten groeien
vanuit de gemeenten en parochies en
vanuit groepen, die zich daar speciaal
op toeleggen. Hierbij moet het gevaar
vermeden worden van een federatie
ve oecumene, die naast de bestaande
structuren een extra belasting aan
pastorale zorg, mankracht en
financiën betekent.
Gemeenten en parochies zullen sa
men een plan dienen op te stellen, zo
luidt het slot van de proeve, hoe zij
in fasen kunnen komen tot het samen
brengen van hun verantwoordelijkhe
den en functies.
Nog niet meer dan
richtingwijzers
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Raad v;
Kerken kan met zijn proeve van
een beginselverklaring de ge
loofsvisie, die aan zijn beleid ten
grondslag ligt slechts duiden. De
kerken zijn immers nog maar pas
op weg naar een overwinning
van hun verdeeldheid.
Haastig ontworpen formulerin
gen en structuren moeten leiden
lot mieuwe verstarring en ver
deeldheid. Geloofsduiding kan
leiden tot een program, houdt de
weg naar vernieuwing open en
dwingt tot voortdurende herzie
ning. Want het eindpunt van de
weg die de kerken samen willen
gaan kennen zij nog niet.
Voor hun concrete beleidsbe
slissingen willen de kerken, zo
wordt het in de proeve geformu
leerd, echter ko-rt en kernachtig
als het ware enkele richtingwij
zers uitzetten in het onverkende
land.
drukking gegeven aan hun ernstige j van de kerk een rijke pluriformiteit
wil om in de mate waarin hun dit
in geloof mogelijk is samen in de
Nederlandse samenleving gestalte te
geven aan de ene kerk van Jezus
Christus. Zij willen, aldus de proeve,
deze eenheid beleven in een weder-
Mr. Koffeman op studieconferentie:
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM De vereni
ging voor calvinistische wijsbe
geerte is haar tijd ver vooruit ge
weest. Reeds prof. dr. H. Dooye-
weerd heeft afgerekend met de
gedachte, dat de wetenschap
neutraal is en met de zogenaam
de vooroordeelsvrije autonome
wijsbegeerte van de rede.
Dit zei mr. I. Koffeman, voorzitter
van de stichting bijzondere leer
stoelen, in een causerie op
de studieconferentie van de ver
eniging voor calvinistische wijsbe
geerte.
Nu ziet men algemeen in, dat de
wetenschap niet vooroordeelsvrij is.
Veel studenten belijden hun ver
wantschap met Marx. Mao en Mar-
cuse. Des te meer zullen wij voor
ons engagement met Christus moe
ten durven uitkomen, zei mr. Kof
feman.
De stichting bijzondere leerstoelen
stelt zich ten doel, aan de openbare
universiteiten en hogescholen do
centen aan te stellen, onder wier
leiding studenten christelijk kunnen
filosoferen.
Onlangs zijn als nieuwe docenten
benoemd in Leiden drs. H. G. Geert-
sema en in Eindhoven drs. ir. E.
Schuurman. Geertsema behandelt
in zijn colleges Marx en Schuurman
geeft colleges over techniek en toe
komst. Met de verjonging van het
docentencorps gaat dus ook aan
dacht voor de actualiteit gepaard.
Mr. Koffeman betreurde het. dat
de stichting om financiële redenen
heeft moeten a/rien van het principe,
om in elke universiteitsplaats een
vaste pied d terre te hebben. Nood-
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. hersens. 4. muziek
noot. 5. klein kind, 7. schors. 9. koker. IX.
vochtmaat, 12. gehoororgaan. 14. teken
in de dierenriem, 16. reeds, 18. maan
stand, 19. volksnaam van de kauw, 20.
klaar, 21. muzieknoot, 22. afk. van edi
tie, 23. spil van een wiel. 25. deel van de
bijbel. 27. vertragingstoestel, 29. boom,
31. vis, 33. oningewijde, 35. bloedhuis. 37.
eiland bij de mond van de Charente, 39.
telwoord, 40. deel van een drukpers.
Verticaal. 1. zangstem. 2. boom, 3.
voordeel, 4. schaapkameel, 6. stop, 7.
foei, 8. meisjesnaam. 9. voorvoegsel, 10.
dierengeluid, 11. wijnmaat, 13. koning
van Basan. 15 patroon, 17. tussenzetsel,
18. jongensnaam, 23. water in N.Br. 24.
lidwoord, 26. vreemde munt, 28. oude
lengtemaat, 29. pers. voornaamw. 30 fa
milielid. 32. slede, 34. plechtige gelofte,
36. vallei. 38. landbouwwerktuig.
Oplossing vorige panel
Hor. 1. menagerie, 8. Aa, 9. Adèle, 10.
k.o. 12. ere, 13. aks. 15. non, 17. ren, 19.
ter, 21. grep, 23. eens. 24. ed. 25. onkel, 26.
Tp. 27. Neer. 29. ster, 31. are. 32. sla, 34.
oro. 35. kol. 37. nap, 39. ma. 41. leder. 43.
Og. 44. komediant.
Vert 1. ma, 2. nar. 3. ader, 4. ge, 5.
elan, 6. rek. 7. e.k. 8. aangenaam, 11. oor
sprong, 12. ene, 14. sté, 16. order. 18. en
kel, 20. enter. 22. por. 23. els. 28 eek, 30.
top. 32. slee, 33. AneT, 36. olm. 38. ara, 40.
A.K. 42. dd, 43. O.T.
gedwongen moet men het doen met
part-time studenten. Ook heeft men
Enschede en Wageningen voorlopig
moeten loslaten.
Voorzitter prof. dr. ir. H. van
Riessen sprak Ln zijn openingswoord
over de tragiek, dat de zekerheden
vandaag de dag contrabande zijn
geworden, terwijl de mens toch ge
borgen wil zijn.
De enige wijheid, die een uitweg
biedt, is een wijsheid, die de wijs
geer zelf niet vinden kan. maar
waardoor hij gevonden wordt: de
wijsheid waarvan de Bijbel spreekt.
Zonder het licht van Gods Woord
is de wijsbegeerte volgens prof. van
Riessen ten diepste een nutteloze
bezigheid.
Op deze studieconferentie refe-
j j t T~\ rrïe^apAn UTRECHT Het bestuur van het
OTd?rwerp^Phü&phar" 1 Christelijk Nationaal Vakverbond riet
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De „studen-
tenecclesia" is behalve haar ka
pel nu ook haar voornaamste
bron van inkomsten kwijt.
De Radboudstichting (rooms-katho-
liek wetenschappelijk onderwijs
fonds) heeft besloten, de studenten-
ecclesia niet langer te subsidiëren.
Eerder had de jezuïetenorde het ge
bruik van de Ignatiuskapel opgezegd.
Een en ander is het gevolg van het
feit, dat de gehuwde priester Huub
Oosterhuis is voorgegaan in een
eucharistieviering. Bisschop
Zwartkruis van Haarlem zag' zich
toen genoodzaakt de band tussen de
Rooms-Katholieke Kerk en de stu-
dentenecclesia door te snijden.
Voor de huisvesting is een oplossing
gevonden, doordat met ingang van 31
januari gebruik mag worden gemaakt
van de hervormde Amstelkerk.
De financiën vormen een groter
probleem. De Radboudstichting lever
de met 26.000 gulden per jaar de ba
sis voor het inkomen van de zes full
time krachten. Men zal het nu hele
maal van particuliere giften moeten
hebben.
De leiding verwacht het in ieder
geval dit jaar nog te kunnen uitzin
gen. Seth Gaaikema's 8how „Tién
miljoen geboden" in een uitverkocht
Carré (pater Van Kilsdonk trad er
ook in op) bracht ruim tienduizend
gulden op.
(veelvormigheid).
De raad, aldus de proeve, onder
kent het gevaar, dat de kerken object
(voorwerp) van de oecumenische be
weging kunnen worden, als de raad
zich eigen organen zou scheppen,
waardoor de kerken oecumenisch
„bewerkt" zouden kunnen worden.
De raad zal ontaarden in een super-
kerk, als de kerken zichzelf niet de
subjecten (delen) van de raad weten,
die de volle verantwoordelijkheid
I voor de verplichtende uitvoering van
hun gemeenschappelijke uitspraken
I en beslissingen aanvaarden.
Daartoe zullen de kerken hun eigen
j organen, hun mankracht en financiën
geleidelijk in de raad oecumeniseren,
d.w.z. niet langer uitsluitend in dienst
stellen van de eigen gemeenschap,
maar ook in dienst van de Kerk van
Jezus Christus in haar geheel.
ROME Het is de taak van
de bisschoppen en niet van de
theologen, om aan de gelovigen
te zeggen wat God hun vraagt
te geloven. Dat zegt paus Paulus
in een niet mis te verstane „apos
tolische instructie", die hij aan
alle rooms-katholieke bisschop
pen heeft gezonden.
„De arbeid van de theologen is wel
iswaar noodzakelijk. Maar God heeft
de opdracht tot de authentieke uitleg
van het geloof van de kerk niet aan
de geleerden toebedeeld. Dit geloof
wordt gedragen door het volk, wiens
bisschoppen voor hen verantwoorde
lijk zijn tegenover God. De bisschop-
Invoegen
Het samen-zijn en samen-handelen
van de kerken in de raad, zo vervolgt
de proeve, is erop gericht, dat de ker
ken zich zo volledig mogelijk zal la
ten invoegen in Gods Heilswerk in
deze wereld. Daardoor zal de katholi
citeit (algemeenheid) van de kerk ook
in belijden en kerkorde tot een zicht
bare eenheid leiden. Nadrukkelijk
willen de kerken uitspreken, dat deze
STUTGAR1 Van de bijna vier
duizend kinderen, die tijdens de Ni-
geriaanse oorlog naar Gabon zijn
overgebracht via de luchtbrug der
kerken, om van de hongerdood te
redden, zijn er tot nu toe 2400 naar
Oost-Nicgria teruggebracht
Volgens een rapport van de vluch
telingencommissaris van de Verenig
de Naties zijn 1400 aan hun ouders
teruggeven. De rest is nog in op
vangcentra.
Maandag begint het transport van
de 1400, die nog in Gabon overgeble
ven zijn.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Raad van Kerken
heeft een twaalftal wat genoemd
wordt „spelregels" ontworpen. Daar
uit blijkt dat men zich voorstelt met
sectics tc gaan werken, die overwe
gend uit door de deelnemende kerken
aan te wijzen personen zullen be
staan. De raad neemt het initiatief tot
het oprichten van secties, en zal zijn
eigen beleid in het samenspel met de
secties bepalen.
Het is de opdracht van de secties
om zoveel mogelijk de activiteiten
van de kerkelijke organen en van be
wegingen binnen de kerken te coördir
neren door ze te richten op gezamen
lijke verantwoordelijkheid van alle
kerken en door ze te brengen tot ef
fectieve samenwerking. Voor de uit
voering van hun taken zullen de sec
ties in het algemeen geen eigen bu
reaus oprichten.
De kerken zullen overwegen hoe zij
eigen organen met mankracht en ap
paratuur kunnen inbrengen als uit
voerende organen van de secties.
Als in onderling overleg afgespro
ken zou kunnen worden dat een or
gaan van de ene kerk het uitvoerend
werk van een bepaalde sectie zou
kunnen verrichten en een orgaan van
een andere kerk deze arbeid voor een
andere sectie namens alle deelnemen
de kerken zou uitvoeren, wordt voor
komen dat het bureau van de Raad
van Kerken uitgroeit tot een groot
aantal bureaus naast de bestaande
organen van de kerken.
Dit voorstel bedoelt de eigen ver
antwoordelijkheid van de kerken te
stimuleren en de raad de mogelijk
heid te ontnbmen als superkerk te
functioneren.
Voorlopig heeft de raad besloten tot
het oprichten van vier secties te weten
voor oecumenische actie, theologische
vragen, sociale vragen (Kerk en Sa
menleving) en internationale zaken
Overwogen Kvordt de vorming van
secties dienst, voorlichting en publici
teit. onderwiis en vormingswerk, ker
kelijke financiën.
in Cristi". Hij ging daarbij in op de
grond en het doel van het wijsgerig
bezig zijn.
Vandaag sprak het Tweede-Ka
merlid dr. B. Goudzwaard over
„Economie tussen afbraak en door
braak. Verleden en heden van een
gesloten wereldbeeld."
deze
krant
behoort
tot
In het Westen
veruit grootste prot. I
chr. dagbladpers
geen aanleiding uit de Stichting van
de Arbeid te stappen. Wel acht het
een discussie over zin en mogelijkhe
den van de stichting zeer gewenst.
Dit is maandag meegedeeld na af
loop van een vergadering van het
CNV-bestuur. De drie vakcentrales
hadden tijdens de moeilijkheden rond
de loonmaatregel afgesproken, dat zij
het al of niet blijven deelnemen aan
het centraal overleg eerst elk afzon
derlijk in eigen kring zouden, bespre
ken.
Daarna zou getracht worden tot een
gezamenlijk standpunt te komen.
Het CNV-bestuur heeft overwogen,
dat het eigenlijke loonoverleg in de
stichting niet zo'n belangrijke rol
speelt, omdat dat voor een deel ls
verlegd naar de Sociaal-Economische
Raad.
Wel meent het bestuur dat het tijd
wordt voor een discussie over moge
lijke andere taken van de stichting.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Een uniek theologisch project is in ernstig ge
vaar gekomen, doordat de stichting Zuiver Wetenschappelijk Onder
zoek (ZWO) subsidie geweigerd heeft.
Op voetspoor van de ZWO hebben ook het Prins Bernhardfonds
en enige buitenlandse instellingen afwijzend beschikt op subsidie
aanvraag. Het bestuur van de Compendia Rerura Iudaicarum ad
Novum Testamentum heeft nu een beroep op particulieren gedaan
om de uitgaaf mogelijk te maken.
Het gaat om de uitgave van een
tiendelig werk. waarin vanuit de ge
schriften der oude rabbijnen de .jood
se achtergronden van het Nieuwe
Testament worden belicht.
Aan dit project werken protestant
se, rooms-katholieke en joodse ge
leerden samen mee. Het is de eerste
maal, dat er samenwerking is gevon
den tussen christelijke en joodse ge-
j leerden bij zo'n veelomvattende stu-
I die.
Het project is niet uitsluitend voor
de wetenschapsbeoefenaar bedoeld.
Het wil juist informatie geven aan de
ontwikkelde leek over de invloed van
het jodendom op het christendom,
i maar ook over de verwijdering tussen
I deze twee godsdiensten.
Het is een Nederlands initiatief en
een belangrijk deel van het
coördinerend werk is dan ook in Ne
derlandse handen. De nieuwtesta-
menticus dr. W. J. Burgers te Am
sterdam is secretaris, prof. dr. M. de
Jonge te Leiden coördinerend redac
teur en Paul Brand te Hilversum
coördinerend uitgever.
Het was de bedoeling, dat in 1970
de eerste twee delen van het bijna
een miljoen gulden belopende project
zouden verschijnen en in 1975 de
laatste delen.
AL KLAAR
Hoewel de eerste delen al persklaar
zijn, heeft men door geldgebrek nog
niet tot uitgeven kunnen besluiten.
Dat zal nu waarschijnlijk dit jaar ge
beuren, nu zowel de Wereldraad van
Kerken en het Vaticaan een subsidie
voor deze delen hebben toegezegd.
Verwacht wordt, dat ook het Jewish
American Committee tot subsidie
voor deze delen zal overgaan.
Volgens de penningmeester van het
project, dr. D. Kappelle, heeft ZWO
tegen de verwachting in de subsi
dieaanvraag afgewezen, omdat het
nog nooit een internationaal project
op theologisch terrein heeft gesteund.
„Ook heeft ZWO ons te verstaan
gegeven, dat het subsidiëren haar ge
makkelijker zou vallen, als het pro
ject door particulieren wordt ge
steund. Vandaar dat wij nu( een be
roep op het publiek doen."
Van de overheid bestaat overigens
grote belangstelling. Zo is van minis
ter Klompé een brief ontvangen,
waarin zij zegt als persoon achter de
doelstellingen te staan.
Zou echter ZWO dit jaar opnieuw
de gevraagde subsidie (125.000 gulden,
uitgesmeerd over vijf jaar) weigeren,
dan zou het project in ernstig gevaar
worden gebracht.
pen moeten het volk verkondigen,
wat God hun vraagt te geloven."
Verwarring
In zijn boodschap, die gedateerd
op 8 december, de dag dat vijf jaai
geleden het Vaticaans concilie eindig
de, klaagt de paus over de toenemen
de onzekerheden en twijfels, die d«
gelovigen in verwarring brengen.
In dit verband noemt hij uitdruk
kelijk de dogma's van de drieëenheid,
de christologie, de leer vap de kert
als heilsinstituut, het priesterschap
de betekenis van het gebed en de sa
cramenten, het geheim van de eucha
ristie, de onontbindbaarheid van he
huwelijk en de onaantastbaartieii
van het menselijk leven.
„Ja, zelfs het Goddelijk gezag van
<5e Heilige Schrift wordt aangetas
door een overdreven beklemtoning
van zogenaamde mythische elemen
ten. die men als ontmythologiserini
kenschetst."
(Dit slaat op de denkbeelden var
de Duitse protestantse theoloog Bult
mann en anderen, die stellen dat di
moderne mens niet meer kan gelovei
in de primitieve bijbelse verhalen. Zi
zijn volgens hen „mythisch inge
kleed", daar het mythisch denken tol
de cultuur van de oudheid behoorde
Om de boodschap van de Bijbel voo
de moderne mens verstaanbaar
maken, moet ze daarom volgens Bult-
mann cs. „geontmythologiseerd" wor
den.)
Aan bepaalde fundamentele waar
heden wordt volgens de paus langza
merhand stilzwijgend voorinjgegaai
Moeilijker
Hij erkent, dat de verkondiglri
van het evangelie steeds moeilijke
wordt. Hij spoort de theologen dat
ook met name aan, om een christe
lijke antropologie uit te werken, die
aangepast is aan de huidige stani
van de wetenschap en ingaat op d
problemen, waarvoor het gelovig
verstand zich geplaatst ziet.
Ook vraagt de paus om een theo
logie over de kerk.
„Gezien dp verwoestingen, die wor
den aangericht onder het christenvol
door de verspreiding van gewaagd
hypothesen en van opvattingen di
het geloof verstoren" herinnert
paus nog eens met nadruk aan
uitspraak van het concilie, dat „d
ware theologie gebaseerd is op he
geschreven Woord Gods, dat onver
hrekelijk verbonden is met de heiligt
overlevering."
ROTTERDAM De landrovt
voor Malawi, waarvoor de bevolkin
van Hoogvliet in september 1970 me
een bliksem-actie twintigduizend gul
den bijeenbracht, is klaar. Vrijda
maakt het voertuig een tocht langs
Hoogvlietse scholen die zich voor i
actie bijzonder hebben ingespannei
Zaterdagmiddag om drie uur draag
burgemeester mr. J. van Huis
Poortugaal op de Binnenban de land
rover officieel over aan vertegen
woordigers van het bestuur van h<
Mlambe Hospitaal in Lanzu, waa
veel Nederlanders werken.
Het is dit ziekenhuis dat de landn
ver van Hoogvliet cadeau krijgt.
Uit Biafra gezette
arts gaat terug
KOLLUM De Kollumse arts
Bakker, die vorig jaar januari uit hl
voormalige Biafra werd gezet, hee
van de Nigeriaanse regering wee
toestemming gekregen naar dit ge
bied terug te keren. Dokter Bakker
gisteren naar Genève vertrokkei
vanwaar hij zal doorreizen naar Ek
ket in West-Nigeria. Hij is daar doo
de hulp-organisatie bij de Verenigd
Naties aangesteld als geneesheer-d
recteur van het Immanuel-hospitaa
Dit is een voormalig ziekenhuis va
de Lutherse kerk dat vanwege geit
gebrek is overgedragen aan de Vei
enigde Naties.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Hasselt (Belgil
prot.-gem.: A. R. Beukenhorst te Anl
werpen: naar Sittard: G. Verschrage
te Den Haag.
Benoemd: t. pred.-voorganger v.
buitengew. wijkgem. inwording
Voorthuizen: A. v. d. Walle, emeritu:
schipperspred. aldaar.
Bedankt voor Wieringermeer (toez
J. Breeuwsma te Hoogeveen.
GEREF. KERKEN (buiten verband:
Beroepen te Marknesse: D. J.
Stelten, missionair predikant op Wesi
Irian.