Kerk: geen museum, maar oolf geen dienstverleningbedrijf Helft clir. geref. kerk wordt gereformeerd Een woord voor vandaag Kremlin minder streng tegen joden? Uw probleem is het onze. TSa conflict in Aalten Wyszinski: „ook kerk had schuld" BEROEPÏNGSWERK Geloofsgemeenschap vanuit realiteit van Christus Baptistenleiders bij Nixon JOODSE COLLEGIALITEIT Spreken Kiezen „Gaat niet bij uzelf zeggenWij hebben Abraham tot va der", predikt Johannes de Doper. Het is een felle waar schuwing tot een volk dat trotsis op zijn voorgeslacht. Dat is op zichzelf helemaal niet onjuist. Het wordt echter gevaarlijk als we menen dat we recht hebben op God, omdat wij kinderen zijn van mensen die tot God konden bidden: „Onze Vader". De adel van het geloof wordt niet overgeërfd van vader op 'zoon. Niet het geloof van onze voorouders maakt ons tot kinderen van God, evenmin als hun zonden ons voor eeuwig van God afsnijden. De vloek over de zonde werkt door tot in het derde of vierde geslacht, maar bekering kon die vloek veranderen in een zegen. De zegen van God werkt door tot in het duizendste geslacht, maar de zonden van de kinderen kunnen de zegen van de vaders in een vloek verkeren. Wij noemen ons calvinisten, of lutheranen; wij zijn trots op onze geestelijke afkomst. Wij kunnen wijzen op mar telaren onder de voorouders, maar Calvijn noch Luther zijn een geestelijke garantie voor ons. God kijkt niet naar de wortels maar naar de vruchten van de boom. We lezen vandaag: Psalm 32 vers 1 tot 11. WuHtUwOim vu,.-.. MAANDAG 28 DECEMBER MOSKOU In joodse kringen in de Russische hoofdstad circuleert het gerucht, dat de Sowjet-autoriteiten besloten hebben tot een soepeler hou- dlng jegens joden, die naar Israël willen emigreren. Een onbekend aantal joden zou naar Israël mogen gaan, maar slechts wanneer er een overeenkomst in het conflict in het Nabije Oosten bereikt zou zijn. De prijs van een paspoort zou dan echter verhoogd worden van 400 roe bel tot 1.500 roebel (een roebel is on geveer vier gulden). Dat zou voor de joodse gemeenschap in Rusland door het grote aantal dat wil emigreren een onoverko^nenlijk probleem zijn. „De regering verwacht blijkbaar, dat buitenlandse joodse organisaties het geld zullen helpen opbrengen, dat in de miljoenen zal lopen", aldus een van de zegslieden. Overigens zou de Russische gehei me politie, de KGB, zijn bewaking van joden, die een visum 'hebben aangevraagd, hebben verscherpt. On geveer twintig joden in Moskou kre gen onlangs van de KGB de tip. hun emigratiepogingen stop te zetten om dat anders „hun leven geruïneerd zou worden". Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet In oebandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder- tljke b. leven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een van onze moeras schildpadden heeft al enkele weken last van vliesvorming op de ogen. De ogen £ijn nogal opgezet en we heb- de indruk dat het dier weinig meer kan zien. We hebben het een tijdje geïsoleerd maar dat bracht weinig verandering te weeg. Wat moeten we ermee aan? U kunt ons natuurlijk verwijzen naar een dierenarts, maar het bees tje kost slechts ƒ3,50 en dan is een consult plus behandeling misschien onevenredig duur. Antwoord: Inzake inrichting van een terrarium en behandeling van gezopde dieren staan we altijd klaar met de een of andere oplossing. Wat zieke dieren betreft, zijn wij van me-, ning dat we u slechts mogen verwij zen naar een deskundige en dat is een dierenarts voor kleine huisdie ren of het dichtstbijzijnde dierena siel, waar spreekuren gehouden worden en rren dieren zo nodig pijnloos afmaakt. De onkosten val len heus wel mee. De eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van het dier, on verschillig of het heel kostbaar is. dan wel een paar kwartjes kost. Ziekte of pijn stoort zich daar niet Vraag: Bij het persen van een nieuwe jurk (aan de binnenkant) zijn er toch aan de goede kant glim mende plekken op gekomen. Ik heb de jurk enkele keren gewassen zon der dat de plekken verdwijnen. Een lapje stof sluit ik hierbij in. Antwoord: Wij hebben uitgebreid geëxperimenteerd met uw proeflapje en geconstateerd dat u de stof te heet heeft gestreken en bovendien vochtig geperst, wat bij deze- werke lijk heel mooie en verder goed strijkbare stof niet nodig en zelfs verkeerd is. We vrezen als de plek ken heel erg glad zijn en het pa troon geperst is, dat de japon bedor ven is. Kletsnat ophangen zal heel misschien iets helpen. Kruiswoord-puzzel Horizon Ual. 2. opium toebereid om te roken, 7. platte steen. 8. genieting. 9. plaats in Duitsland. 10. sportterm, 12. telwoord, 13. vlaktemaat, 15. tent, 17. plaats In Utrecht, 19. reeds. 20. Rijks grens (afk.), 21. slappe koffie, 24. rivier in Frankrijk, 26. aanwijzend voor- naamw.. 27. huwelijksgift. 29. Myth, fi guur, 30. kleurling, 32. plaats in N.Br, 33. elk. 34. kerkzang. Verticaal. 1. bereide dierenhuid. 2. ho ningdrank. 3. plant met bittere blaren en bloemen, 4. werkende kracht, 5. voorzetsel, 6. richting. 10. Oudnoorse hofdichter. 11. gebak. 13. Myth, figuur. 14. plaats in N.Br., 16. meisjesnaam. 18. vreemde munt 22. plaats bij Eindhoven, 21 plaats in Friesland, 24. bijna recht 25. spijker. 28. koning van Basan, 30. be drog (barg.), 31. vertragingstoestel. Oplossing vorige puzxel Hor. 1 adept. 4vbaars. 7. repel, 9. me lange. 11. stut. (3. emoe. 15. tas, 16. sek," 17. ank. 18. lel. 20. els. 22. Elis. 24. keet 25. steiger, 28. aleer, 29. sterk. 30. snaar. Vert 1 Aalst 2. pret 3. tel. 4. ben. 5. alge. 6. Sreek, 8. pallnodle, 9. mus, 10. Ems, 12. tabel, 14. Oerle, 18. leges, 19. lis, 20. eer, 21. stoer, 23. star. 24. kern, 26. elk. 27. ges. AALTEN Een groot deel van de christelijke gereformeer de kerk van Aalten heeft zich met de plaatselijke predikant ds. J. B. Kuhlemeier en vier kerke- raadsleden losgemaakt van het kerkverband. Zij willen zich bij de gereformeerde kerk voe gen. Tiener-team van Youth for Christ naar Polen UTRECHT Op het ogenblik maakt een Nederlands tiener-team van Youth for Christ een tournee door Polen. De groep, die de naam „Teil it like it is" draagt en uit Leeu warden komt, is het eerste Neder landse Youth for Christ tiener-team, dat een buitenlandse tournee maakt. Het staat onder leiding van Hans en Cheryl Cornelder. Het doel is via de muziek in contact te komen met leef tij dgenoo ten oa te spreken over de betekentis van het evangelie. Voor een belangrijk deel worden de onkosten voor deze tournee gedra gen door verschillende kerken in Leeuwarden. Youth for Christ-Nederland heeft de laatste jaren verschillende tiener teams ontvangen en tochten langs scholen, koffiebars en kerken geor ganiseerd. Nieuwe eindredactie voor De Reformatie GOES Met ingang van het nieu we jaar zal prof. J. Kamphuis niet langer optreden als eindredacteur van het weekblad De Reformatie. De eindredactie zal in onderling overleg door prof. dr. J. Douma en prof. dr. C. Trimp worden waargeno men, voorshands door de laatstge noemde. Meer dan veertien jaar is prof. Kamphuis eindredacteur geweest, een functie waaraan tevens de zorg voor de rubriek Kerkelijk Leven met ac tuele commentaren verbonden is. Hij meent, dat deze taak een te zware belasting is naast het professoraat aan de Theologische Hogeschool. Prof. Kamphuis zal wel deel blijven uitma ken van de redactie. WARSCHAU Kardinaal Wys zinski, de rk-primaat van Polen, heeft in zijn kersttoespraak opgeroe pen tot nationale verzoening na de onlusten van vorige week in het noorden van het land. De kardinaal veroordeelde niemand en zei zelfs dat do kerk een zekere mate van verant woordelijkheid droeg in deze situatie. Waarnemers beschouwen de gema tigde toespraak als een positieve reactie op de toenaderingspoging van de nieuwe premier van Polen, Piotr Jaroszewicz. De premier, die woensdag aan de macht is gekomen onder leiding van de nieuwe partijleider Gierek, heeft gezegd te streven naar een volledige normalisatie van de betrekkingen met de katholieke kerk. Het Russische partijblad Pravda i heeft zijn voldoening geuit over de j besluiten van de zevende plenaire zit- I ting van de Poolse communistische partij om de situatie in het land te normaliseren. NED. HERV. KERK Beroepen te Raalte: kand. J. de Roo te Middelbert (Gr.). Bedankt voor Randwijk: J. v. d. Haar te Achterberg. 1 Beroepbaar: kand. H. Vreekamp, I Prinses Margrietweg 4. Houten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zoe term eer: D. Hak kenberg te Dordrecht. UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Leeuwarden: H. J. I Stukker te Arnhem. Morgenavond komt de gerefor meerde kerkeraad van Aalten b(j- een om het verzoek van ds. Kuhle meier te bespreken, te bevorderen dat h(j in de Gereformeerde Kerken beroepbaar zal worden gesteld. Ds. Kuhlemeier (50) staat sinds 1956 in Aalten. Reeds jarenlang hadden verschillende gemeenteleden bezwa ren tegen zijn prediking. De laatste tijd was de verhouding tussen zijn voor- en tegenstanders ongeveer half- half geworden, zowel in de gemeente, als in de kerkeraad. De classis Apeldoorn, die dinsdag een spoedvergadering hield, consta teerde, dat de kerkeraad in deze con flictsituatie geen leiding meer kon ge ven. Daarom vroeg de classis aan de kerkeraad, om in afwachting van een oplossing het kerkeraadswerk aan de classis over te laten. Bij weigering zou de kerkeraad geschorst zijn. Vier ambtsdragers, die de bezwaren tegen ds. Kuhlemeiers prediking deel den, traden vrijwillig af. De rest van de kerkeraad besloot donderdag, geen gehoor te geven aan het ultimatum van de classis. Aan het einde van de morgendienst op Eerste Kerstdag las ds. Kuhlemeier een ver klaring van de kerkeraad voor, waar van het slot luidde „De kerkeraad van Aalten is van mening, dat het er in feite op neerkomt, dat hij kan kiezen uit twee mogelijkhedenof hij censureert zichzelf de facto, of hij wordt de facto en de jure gecensu reerd. Zijn werk dreigt hem uit handen te worden genomen, of hij nu beves tigend of ontkennend antwoordt. De kerkeraad, dit alles overwegende, heeft geconstateerd, dat hem het wer ken binnen het verband van de Chris telijke Gereformeerde Kerken onmo gelijk wordt gemaakt." Gisteren kerkten ds. Kuhlemeier en zijn medestanders in de gereformeer de kerk. Voor het overgebleven deel preekten gisteren in de eigen kerk ds. J. H. Velema uit Apeldoorn en dr. J. de Vuyst uit Zutphen. Omdat er geen ambtsdragers meer zijn, was daar een ouderling uit Zutphen bij) tegenwoor dig. Waarschijnlijk blijft het kerkge bouw eigendom van de christelijke gereformeerde kerk. De gereformeer den hebben al drie grote kerkgebou wen en hebben voor deze kleine kerk dan ook weinig belangstelling. De christelijke gereformeerde kerk van Aalten telt 352 zielen, de gere formeerde kerk 5055. lltNI ALKMAAR „In een tijd van snelle ontwikkeling verveelt alles gauw. Dat geldt ook voor veel nieuwe experimenten van de kerken. Bovendien lijkt veel experimenteren op verbetering van de verkoop techniek. Al te doorzichtige flauwe kul voor de moderne mens dus. Zo bedrijven in onze consumptiemaatschappij de kerken een enorme uitsloverij van moderne aanpassingen of ouderwets activisme, wat alles bij elkaar alleen maar onderstreept, dat men godsdienst als een consumptieartikel ziet, dat men aan de man moet brengen. Natuurlijk, dikwijls is men met grote bewogenheid bezig: als de directie van een oud familiebedrijf, die het faillissement ziet aankomen. Belachelijk is het echter als men het wan-succes vroom camoufleert, bijvoorbeeld met de bijbeltekst: „Gij zijt het zout der aarde", welke aldus wordt uitgelegd: het zout (de kerk) moet oplossen in de wereld. Straks is ze verdwenen, fini Dit schrijft ds. W. W. Verhoef hervormd predikant te Vlaardingen in het oecumenisch blad voor op wekking, Vuur, dat als thema heeft consumptiemaatschappij. Hij vervolgt: Dit alles niet als modernistisch getrap. Ook voor meer behoudende kringen geldt de kritische vraag of daar niet evenzeer de godsdienst een consumptieartiekel is, voer voor vromen, die hun wekelijkse bevre diging ophalen. Landelijk en Europees gezien wegen ook de geslaagde experimen ten niet op tegen het snel voort gaande kerkelijk verval. Ook de opwekkingsbewegingen hebben in deze gang van zaken tot nu toe geen keer gebracht. We constateren ook, dat we er in de verhouding evangelie/ welvaartstaat niet zijn door wat protest tegen kerstkalkoenen. Af gezien daarvan, dat ook zulk protest gauw verveelt, hoef je voor het mees te gemoraliseer ook weer gen chris ten te zijn. Dat moet ons aan het denken zetten over onze situatie, een door vragen naar de kern van de zaak. Is er niet een grote misvorming gaande door het feit, dat de bood schap van Christus op alle mogelijke manieren (dat is kerken, groepen en modaliteiten) gemaakt is tot gods dienst als consumptie. Dat wordt niet geslikt in een maatschappil, die blasé is van het consumeren. Onze maat schappij is een soort godsdienst ontmaskering. Het christendom blijkt verlamd nu de godsdienstige „be hoefte" is afgenomen. Er is geen be hoefte om in te voorzien. We kunnen nog iets verder gaan. Veel aan de man brengen van het evangelie lijkt op een verdachte wel vaartsverbetering tot welzijn. Gods WASHINGTON President Nixon heeft onlangs 41 leiders van North American Baptist Fellowship en Bap tist World Alliance in zijn bureau in het Witte Huis te Washington ont vangen. Bij deze gelegenheid verklaarde de president, dat morele en geestelijke kracht voor Amerika belangrijker zijn dan welstand en militaire macht. Andere grote machten zijn gekomen en weer ten onder gegaan, aldus de president, omdat zij hun morele en geestelijke kracht verloren. Daarom, zo verklaarde de presi dent, is de funktie van godsdienstige leiders „waarschijnlijk belangrijker dan de mijne". Terwijl men discussieerde over de verantwoordelijkheden van Amerika als wereldmacht zei Nixon dat de na tie „bijna per ongeluk" tot deze posi tie was gekomen: „De Amerikanen hebben nooit de idee van een wereld macht prettig gevonden, maar het land is in deze positie gekomen op grond van inspanningen voor de vre de". boodschap wordt aangeprezen als een zaak van meer geluk, meer blijd schap, meer gezondheid, meer diepte. Hiermee komen we op bekende bijbelse woorden. Het is echter zeer de vraag, of ze niet uit verband gerukt gebruikt worden, namelijk als consumptiemotief om tot geloof te bewegen. Bovenstaande situatietekening is no dig om het volledig klem zitten van de kerken aan te duiden, het du bieuze van haar evangelisatiepraktij ken, links en rechts, modern en ouder wets. Niet om op iemand te schelden, maar om aan zelfonderzoek te doen. Ontmaskerend is bepaald de heden daagse aandacht voor methodieken en herstrukturering. De hervormde syno de vergaderde er dagen over. Alsof het met iets wezenlijks te maken had Wat een vermoeienis, terwijl het niet om de echte nood van de Kerk gaat. Waar zit die echte nood op vast? Doorbraak Toen het christendom ontstond en zich uitbreidde in de eerste eeuwen, was dat in een wereld, die overver zadigd was van godsdienst. Er was geen behoefte aan nog weer een nieu we religie. Het christelijk geloof voor zag niet in een behoefte. Toch brak het in vier eeuwen vervolging door alle tegenzittende situaties heen. Het christelijk geloof had een on weerstaanbare kracht. Niet zozeer aan trekkingskracht (daar mikken we nu vergeefs op!), maar doorbraakkracht. Dat was de opstandingskracht van Jezus Christus, het voort-durende ef fect van zijn verrijzenis, dat explosief blijkende gebeuren. De Opgestane is de-levend aanwezige in het leven van zijn Kerk, haar verkondiging en ge meenschapsviering. Door middel hier van handelt Hij effectief, breekt de ban van het heidendom, de macht van de bevredigende religie, overver zadiging en blasé-zijn. Het christelijk geloof is dus geen re ligie die een behoefte bevredigt. Het is niet afhankelijk van die behoefte. Integendeel, gehaat, vervolgd, weer sproken kwam het tot doorbraak iri deze wereld. Het christelijk geloof is van de gekruisigde voor wie geen plaats was. Het christendom is dikwijls een mis vorming van het geloof; het is gods dienst geworden in de ordinaire zin van het woord, voer voor wie behoef te heeft. De consumptiemaatschappij ontmaskert dit Wat is er dan nu aan de hand? Twee aspekten: a: Het christelijk geloof maakt in navolging van zijn Heer een kruis gang. In de chaos van onze geschiede nis ontstaat een nieuwe lijdensweg. Zij die geloven lijden aan Gods zaak op de aarde, lijden aan Kerk en wereld evenzeer. Maar we moeten wel uitkij ken dit op al ons burgermans chris tendom toe te passen, die eerloze af gang, dat verval zonder allure b. Het tweede aspekt is dit: De op gestane Heer komt er niet meer door, omdat de oorspronkelijke opzet een en al misvorming is. Er zit voor Hem geen communicatie meer in. Als de In de Amerikaanse stad Miiioau- kee hebben honderd joodse men sen spontaan aangeboden met kerstavond het werk van hun christelijke collega's over te ne men. Op de foto drie plaatsvervan gers een dokter en twee ver pleegsters in het St. Mary-zie- kenhuis in Milwaukee. Ds. W. W. Verhoef levend aanwezige in het leven van de Kerk, in haar verkondiging en ge meenschapsviering is voor Hem ons christendom een bijna absolute frus tratie. Dit tweede aspekt moet met alle ernst genomen worden. Hier zit het kernprobleem van alle geloofscrises. Het hart van de Godvervaging. Geschiedenis In het christelijk geloof gaat het niet allereerst om een leer, een theo logisch of mystiek stelsel of de orga nisatie van godsdienstige bedrijvig heid. In het christelijk geloof gaat het om geschiedenis. De geschiedenis van God. Zijn advent, zijn komen tot de mensen, in Israël en Jezus Christus. Dit gebeuren van het komen van God komt in de opstanding van Jezus tot een nieuwe fase. Dan begint nieuwe geschiedenis. Nieuwe schepping. Be gin van de nieuwe toekomst. Hier is de nieuwe mens. Verrijzenis in een oude, stervende schepping. Van hieruit zet nieuwe geschiedenis zich voort. Dat grijpt mensen aan, on ontkoombaar. De kracht waardoor men tot geloof komt, is de kracht waarmee Jezus werkt door zijn ge meente. Zijn kracht is in haar, in haar woord en daad. Dit is de i schiedenis van God, zijn weg naar volken, waarin Hij de aanwezi aansprekende, gekend wordende G< voor-de-mensen wordt. Het christendom heeft beteke voor zover het om deze geschiede van God gaat. In de gebruikelijke is het christendom geen godsdier maar historisch gebeuren van God, God van Israël onderweg naar volken. Deze geschiedenis vindt pla doordat mensen erin betrokken i den. Hun geloof is deelname aan door Christus ontketende geschiet nis, leven in het krachtenveld van opstanding, dat de aarde openbret naar nieuwe toekomst. De Kerk moet zijn wat ze is. Ni dat museum van buiten de tüd staai de woorden en godsdienstige the rieën. Niet dat moderne dienstver! ningsbedrijf en wat er allemaal ui gaat vervelen. De Kerk moet geloofsgemeenschi z(jn vanuit de effectieve realiteit vi Christus. Dan alleen is ze trouw haar oorsprong en bestemming, dendaags geloven staat in de verbondenheid met haar eigenljjl geschiedenis, met wat op Kerst, P; en Pinksteren gevierd wordt. Da: gaat het dus om een intensief en wust geloven. Vernieuwingen, die ze verbondenheid verbreken zyn g< christelijke vernieuwingen. Geloven is tegelijk tijdbewust, tueel, ter zake in de moderne geschif dénis, actief inhakend. Omdat Christ] tegelijk hier en nu is. De bewogenf in confrontatie met de wereld van n met alle moderne problematiek diJ De Godservaring sluit daarom aan b de moderniteit van het leven. GeeL' wereldvreemde vroomheid meer. Gi loven is ten slotte ook gericht op i toekomst. Die toekomst is Gods toi komst voor de schepping, voor d werkelijkheid van nu. De gelovige is in dit gebeuren va antwoordelijk betrokken. Hij het i visie op de toekomst, die al evehrni een wereldvreemde, toekomst zal zij De toekomstverwachting is gei vluchthouding, maar hoop tot levt moed tot daad en verkondiging. De persoonlijke geloofsbelevl L dient daarom rijk en intens te zi °el juist ter wille van de hele scheppi 5,3 gericht op de uiteindelijk voltoo communicatie tussen God en were De bijbel zegt: „God zal zijn alles allen." VAN een man als Vader Drees zou men misschien niet verwachten dat hij erg goed thuis is in Shakespeare. Dat dateert uit de oorlogsjaren: toen hij gegijzeld werd, nam hij een volledige Shakespeare in I dundruk mee. Aan hem moest ik denken I toen dr. R, de Melker vorige week zat te'vertellen over het proefschrift „De Engelse lite ratuur op school" waarop hij I promoveerde bij prof. dr. H. Steil wag. Utiliteitsmensen die I wij geworden zijn, verlangen we dat het talenonderwijs al lereerst spreekvaardigheid op levert. Maar wat doet zo'n man als Drees wanneer hij even de kans krijgt: As you like it Dr. Melker, leraar in Oost burg, zegt ronduit: ,.Ik ben erg voor onpraktische dingen". Ge lukkig dat er van die docenten zijn. De hele samenleving zit al volgestouwd met nuttigheden; op de school kun je tenminste nog even de smaak van iets anders proeven. Maar tegelijk moet de toehoor der bij De Melkers betogen be denken dat die leraar uit het om vangrijke weefsel „school" slechts één draadje lospeutert. Hij vroeg z'n collega's mee te werken aan een onderzoek over het litera tuuronderwijs; gepreciseerd: le raren van gymnasia, hbs'en en mms'en,'nader gepreciseerd: lera ren van de hoogste klassen. On geveer een derde van de aange schreven scholen rageerde. De auteur van het proefschrift zegt zelf dat zijn enquête geen beeld kan geven van het onderwijs. Men krijgt vooral te zien wat de liefhebbers denken, doen en willen. Uitkomst: de literatuur is in de knel geraakt. Maak er voor de hogere klassen een keuzevak van, maar dat mag niet beteke nen dat de literatuur als onder deel van het gewone leerplan voor Engels zou vervallen. Dat is de opvatting van een groep leraren die tegenover „de wansmaak van de middelbare scholier" (aldus de titel van een paragraaf in dit proefschrift),, ge reglementeerde lectuur" willen stellen. Maar ik zou ook wel eens de uitkomsten van een onderzoek in „de maatschappij" willen zien. Wat je zo links en rechts hoort. door Ton Elias geeft vrij stellig de indruk dat het de meeste ijiensen enorm dwars heeft gezeten dat ze na hun schooltijd zo stuntelden met het spreken van „hun" talen. Daarom doen talenpractica het in de publieke opinie zo goed. Spreekvaardigheid voorop! Iedereen heeft het nu over de wenselijkheid de ouders meer in spraak te geven in het onderwijs, maar dit is een mooi praktisch punt om te laten zien welke strijdkwesties daaruit kunnen voortvloeien. Een antwoord in de trant van: het moet geen zaak van of-of, maar een zaak van en en zijn, is een dooddoener. Dr. De Melker vindt het maar niets wanneer men op het eindexamen twee vliegen in één klap probeert te 3laan door de literatuur te gebruiken om te horen of de kan didaat goed Engels spreekt. Eerste reactie: een elitair standpunt; de man maakt zich vooral bezorgd over de omgang van de happy few met Swift en Greene, Dickens en Orwell. Voor de grote massa van de leerlingen zijn bij het talenonderwijs ande re dingen van belang: je woordje kunnen doen wanneer je in het buitenland een aanrijding krijgt en zo. Tweede reactie: maar de vor ming van een literaire smaak geeft het leven een nieuwe di mensie; je hebt er achteraf geen spijt van dat de school je verder heeft leren kijken dan Biggies en Brontë. En nou inspraak van buiten; ga er maar aan 6taan. Bij de behandeling van de On derwijsbegroting kwam in de Kamer een socialistische amende ment op tafel om meer gelden voor de werkende jongeren uit te trekken; de middelen zouden te vinden zijn door een verminde ring van de exploitaite-uitgaven bij de universiteiten en hogescho len. De communist Bakker vond dit een opportunisme (het staat op het ogenblik goed je voor de werkende jeugd uit te sloven), waaraan hij niet mee wilde doen. Zoals gewoonlijk had Bakker er voor degenen die hij kritiseer de, een paar spottende opmerkin gen bij die het prima deden. Maar daarbij bleef er te weinig heel van de positieven kant van het voorstel. Dit was nu een van de schaarse voorbeelden van het kiezen van een prioriteit in plaats van het eeuwige opkomen voor alle mogelijke belangen tegelijk, zonder zich erover te bekomme ren waar de middelen vandaan moeten komen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2