Bonte schakering in feestprogramma 's Verhalend ballet met moderne danstechniek SEX-TV GING NIET DOOR Hoogtepunten naar smaak Het Nationale Ballet MAAN,DAG 28 DECEMBER 1970 radio VU'KMt televisie! f:VANAVOMl5 wen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor do kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, di.on Nieuws) 11.30 Voor de vrouw (Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht: radio-verkeers- magazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Jazz uit het historisch ar chief. 14.25 (S) Kamerorkest Pleter Hellendael cn solist. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, waarin om: 15.10 (S) De wereld van de opera: beschouwingen over opera's. 16.00 Nieuws, 16.03 Toonaangevende figuren uit onze muziekwereld. 16.35 Kerk orgelconcert met moderne muziek. 17.11 (S) Kamerkoor. 17.30 Toppers van toen (gr.). 17.55 Mededelingen. Hilversum UI, 240 m: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: licht platenprogram- ma. 11.00 Nieuws. 11.03 Lichte platen (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker Show (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: rijp en I groen op alle toeren. (17.00 Nieuws). 18.00 Einde uitzen ding. televisie morgen NEDERLAND I KRO: 14.30 - 16.25 (K) Vakan tieprogramma BELGIë KANALEN NEDERLANDS: 2 16.00 Zingen is een ding: Vlaamse liedjes (Herhaling). 17.00 - 17.50 Alleen op de wereldzeeën, film. Ditishet recept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak ^v~) afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. Igor von Percha 34 Via verschillende tussenpersonen (de bekendste van hen was Alex ander Helphand, genaamd Parvus, een vriend van Trotzky) begon nen gelden uit de geheime fondsen van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken in de kassen van de Bolsjewisten te vloeien. Zo betaalde de keizerlijke schatkamer op n maart 1915 twee mil joen mark uit voor de "ondersteuning van Russische revolutionaire propaganda". Op 26 maart van hetzelfde jaar werd er nog eens een miljoen aan Helphand uitbetaald. Op 29 december 1915 bevestigde Helphand de ontvangst van een miljoen roebel (twee miljoen mark) voor de 'aanmoediging van de re volutionaire beweging in Rusland'. Het grootste, in écn keer, uitbetaalde bedrag was vijf miljoen mark. De uitbetaling aan de Bolsjewisten volgde in april 1917, na de Februarirevolutie dus, die het aftreden van de tsaar afgedwongen had. De Bolsjewisten hebben deze gelden zeer nuttig weten te ge bruiken", vertelde Schulze. "Hun hoofdorgaan, de Prawda, werd uit sluitend daarmee gefinancierd. Wij financierden hun agitatie, propa ganda, hun aktiesWij qnderstëunden de Bolsjewisten echter niet alleen met geld. Hun agitators konden zich vrij in Duitsland bewe gen, ze konden van hieruit werken. Wij hebben Lenin, de leider van de Bolsjewisten, in staat gesteld, de reis vanuit zijn Zwitserse bal lingschap naar Petersburg te maken - en daardoor, zoals het mij voor komt, een tijdbom gelegd, waar wij zelf op zitten. Op zekere dag zal die ontploffenHet voornaamste doel van de Bolsjewisten is im mers niet alleen een revolutie in Rusland, maar de wereldrevolutie. Een wereldrevolutie die ook onze keizerlijke regering en in de eerste plaats natuurlijk de keizer zelf zou wegvagen. Zoals zij de Russische tsaar heeft weggevaagd. En wij hebben hen gefinancierd - en doen het nog steeds. De geesten die wij daardoor hebben opgeroepen - zullen wij die ooit weer kwijt raken?" Na een kort oponthoud in Stockholm scheepten Dr. Berckheim en Schulze zich in op een veerboot die hen naar Helsinki bracht. Hun Deense passen werden niet gecontroleerd, terwijl men slechts een vluchtige blik op hun bagage wierp. "Het heeft zo zijn voordelen, als je in pelzen handelt", zei Schulze sluw knipogend. "Voor zakenlieden gaan de grenzen steeds open. Politici mogen er dan over praten, zakenlieden daarentegen zijn de eerste werkelijke internationalisten Ze reisden verder naar Petersburg via het vasteland. In Wyborg gaf Schulze een telegram naar zijn schuiladres op. Toen hij weer in het overvolle eerste klas compartiment terugkwam, fluisterde hij met een dubieuze glimlach tegen Dr. Berckheim: "Dat hebben we gehadWe worden in Petersburg met militaire muziek en een rode loper ontvangen Welnu, ontvangen werden ze inderdaad - al was het dan ook niet met militaire muziek. Toen zij 's avonds laat op het Finse station aankwamen kwam een nors uitziende man in een leren jack en met een hoge bontmuts op zijn hoofd op hen toelopen. "Mijnheer Hansen cn mijnheer Ericsen?" Schulze knikte. "Volgt u mij alstublieft. U wordt al verwacht." "In Smolny?" De man in het leren jack gaf geen antwoord. Zwijgend leidde hij hen door een zij-ingang uit het stationsgebouw. (Wordt vervolgd) teen" toch boeit, komt, doordat Mac- donald zioh een goed choreografisch vakman toonde, die zijn ballet zo eenvoudig mogelijk hield. Geen „sur realistische" zaken, maar een strakke, goed gedisciplineerde stylering, die aanzienlijke artistieke klvaliteiten van de dansers vergt, maar die de dansers ook goede gelegenheid biedt, die artistieke kwaliteiten te tonen. Macdonald kiest geen partij voor „de vijf" of „de dertien". Pretentieloos lijnenspel, dat iedere beweging goed laat uitkomen. Een voudig en goed ballet. In het programma was dit ballet op genomen tussen een aantal bekende academische werken: Serenade van Balanchine, de Pas de Quatre van Perrot, Graduation Ball van Lichine. Met zijn registrerende en verhalende typering behoort het daar thuis. HANS W. LEDEBOER holen bewonderend. „En heb de geleerde dan misschien ook een mooie auto?" —„Welnee, goede Zachie," lachte de professor. „Ik bewaar daar mijn fiets, mijn grasmaaimachine en nog wat ander tuingereedschap. Voor mooie auto's heb ik geen geld." „Nou sta je me te bedottendacht de smid. want duidelijk afgetekend in de natte aarde van het tuinpad zag hij de sporen van autobanden staan, die in de richting van de garage liepenMaar de professor merkte blijkbaar waar de smid naar keek, want droog voegde hij eraan toe: „Zo'n ga rage is werkelijk heel gemakkelijk als men vrienden op bezoek krijgt^ die wèl over een auto beschikken. Die hoeft dan niet in de regen buiten tè blijven staan. Maar ja, je keurig geharkte tuinpad wordt er niet mooier door AMSTERDAM Het sex-televisie- programma van „Chick-tv-Amster- dam", dat in de nacht van tweede Kerstdag vanuit een Brits vliegtuig boven Amsterdam zou worden uitge zonden is niet doorgegaan omdat de Engelse tv-maatschappij Commecia- linc in Londen, van wie de zendappa ratuur zou worden gehuurd geen za ken meer wilde doen met Chick- hoofdredacteur Jan Wenderhold. Als reden gaf men in Londen op, dat Wenderhold al in contact was ge treden met een vertegenwoordiger van een buitenlandse firma de eigenaar van de in Scheveningen op geslagen zendapparatuur van de voormalige REM over de aankoop van deze apparatuur. Ook speelde mee, dat Wenderhold niet in staat bleek de huur van appa ratuur en vliegtuig contant te vol doen én het feit, dat hij woensdag door de Amsterdamse zedenpolitie was gearresteerd omdat hij pornogra fische lectuur in zijn auto had. Vanavond te zien NED. 1 NCRV. 7.04 uur Please, Sir 7.30 uur Quiz Zo vader, zo zoon 8.20 uur Hier en Nu 8.50 uur Tweede deel De kleine waarheid 9.45 uur Programma over inspraak van burgers: zeg het nou zelf. NED. 2 VARA 7.04 uur (NOS) Kijken naar kinderen 7.30 uur Coronation Street 8.20 uur Rebelse liedjes 8.50 uur Film met Greta Garbo in de titelrol: Anna Karenina 10.20 uur Gekleurd jaaroverzicht in zwart-wit: „Beter één spruit in de hand, dan de lucht van tien" Vanavond te horen HILVERSUM I EO en NCRV 7.00 uur Geestelijke muziek, toe spraak over zending en Bij belstudie 8.20 uur Uitvoering twee delen van Bach's Hohe Messe 9.40 uur De kerk vandaag 10.20 uur Avondoverdenking 11.00 uur Muziek en dienst 11.30 uur Eigentijdse muziek. HILVERSUM II NOS 8.05 uur Komt U maar... luisteraars kunnen telefonische discus siëren over actuele onder werpen 10.55 uur Jazz uit Paradiso in Am sterdam. Smidje Verholen en de rare alchimist 98: Professor Nosco ver wijderde zich en smidje Verholen ging aan de ar beid. Eerst onderzocht hij de hoofdleidingen, doch die waren allemaal in or de. De fout zat dus binnen het huis en niet daarbui ten. „Toch is er iets raars aan de hand," mompelde de smid. „De draden ko men het huis binnen bij het schakelbord, doch van dat bord is een nieuwe draad afgetapt, die weer naar buiten loopt. Kijk, daar verdwijnt hij bij het kelderraampje. Maar waar zou hij heengaan? Dat moet ik weten." Hij opende het raampje en stak zijn hoofd naar buiten„En, beste Zachie, zoek je soms iets?" klonk toen de stem van de professor, maar nu wel wat al te vriendelijk. Onmiddellijk vatte de smid zijn rolletje weer op en grijnsde: „Da's ook toevallig, dat je d'r net ankomt, geleerde, want ik wou je net vragen waar deze leiding naartoe gaat. Misschien zit dêêr de sluiting wel in." „Ik denk van niet. Zachie," antwoord de professor Nosco. „Die leiding is namelijk gloednieuw. Ze verdwijnt hier on der de grond en komt ginds in mijn garage en laboratorium weer boven." De smid keek in de aangewezen richting en ontwaarde een groot, garage-achtig bouwwerk, dat stevig afgesloten was door een stalen schuifdeur en een groot slot. „Zo zo zoen heb de geleerde een mooie garaaziezei smidje Ver- Hilversum I, 402 m: NCRV: 18.30 - 18.40 Nieuws. E.O.: 19.00 Veelgevraagde geestelijke mu ziek. 19.25 Wij herkennen el kaar in hem, lezing. 19.35 Mu zikaal intermezzo. 19.40 Gelo ven vandaag, lezing. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actuele infor matie over ontwikkelingen in de samenleving. 20.20 (S) Koor. Omroep-orkest. vocale- en in strumentale solisten: klassieke gewijde muziek. 21.20 (S) Lich te orkestmuziek (gr.). 21.40 De kerk vandaag, Klankbeeld. 22.00 (S) Koorzang (gr.). 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Llterama, over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Muziek en dienst: over kerklied en kerkmuziek in klank en geschrift. 23.30 (S) Deze tijd, deze muziek: Mez zo-sopraan en piano (opn). 23.55-24-00 Nieuws. Hilversum II, 298 m: AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal. 18.25 Middenstand. 1830 (S) Schatten der toonkunst. 19.15 (S) Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: Tech nische verworvenheden. NOS: 20.05 Komt u maar. actueel programma met muziek en te lefonische reacties. 22.20 Het is nooit te laat om te (ver)ge- ven!. programma van de Bond zonder Naam. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO. 22.45 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Jazz iri aktie. 23.55 - 24.00 Nieuws. NEDERLAND I NOS: 18.45 (K) De Woefs en do Lamaars. STER: 18.51 (K) Re clame. NOS: 18.55 (K) Jour naal. STER: 19,00 (K) Reclame. NCRV: 19.04 (K) Please Sir! TV-serle. 19.30 (K) Zo Vader, zo zoon, spelprogramma. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. NCRV: 20.20 Hier en Nu: actualiteitenrubriek. 20.50 (K) De kleine waarheid, TV-feuilleton (2). 21 45 Zeg het nou zelf: programma over in spraak van de burger. 22.35 Avondsluiting. NOS: 22.45 - 22.50 (K) Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.45 (K) De Woefs en de Lamaars. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Jour naal. STER: 19.00 (K) Reclame. NOS: 19.04 Kijken naar kinde ren. wetenschappelijke TV-se- rie. VARA: 19.30 <K) Corona tion Street. TV-feullleton. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame VARA: 20.20 (K| Rebelse liederen uit allerlei landen. 20.50 Anna Karenina, speelfilm uit 1936. 22.20 1970 Een gekleurd Jaaroverzicht In zwart/wit. NOS: 23.00 - 23.05 (Kj Journaal. KANALEN NEDERLANDS BELGIë 2 EN 10 18.55 Zandmannetje. 19.00 Sporttribunc. 19.20 Rinaldo Ri- naldlnl, tv serie (13). 19.45 Hier spreekt men Nederlands. 19.50 Zoeklicht. 19.55 Mededelingen en weerbericht. 20.20 Nieuws. 20.25 Paris Blues. Amerikaanse speelfilm uit 1961 van Martin Ritt. 22.00 Concert, doo' het Orkest van de Italtaanse-Zwlt- serse Radio. 23.35 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND van 18-20 u Hector Berlioz: l'Enfance du Christ. II. Ernst Elchner: Con cert voor harp en orkest nr 1 in c gr t. Hilversum I, 402 m: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de huis vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse ver kenningen. 10.15 (S) Opera fragmenten (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Het wassende water, ver- volghoorspel (12). 11.35 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.00 - 13.05 Raden maar. 14.05 School radio. 14.30 (S> Pizzicato: muzi kaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Over heidsvoorlichting. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hal!: jeugdprogramma. Politieke Partijen: 18.19 Uitzending van de PvdA. Hilversum II. 298 ra: AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmu- zlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30 - 8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwij ding. NOS: 9.00 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-pro- gramma. 9.35 Waterstanden. 9 40 Muziek uit de Middeleeu- 10450 den teleurgesteld. „De kleine waar heid" wordt wel weer »een serie om voor thuis te blijven. Mag de entree van dit feuilleton voor zeer velen „de" uitzending zijn geweest op de Eerste Kerstdag, in feite was de grote verrassing het spel „De koning der joden", r;2t een waar lijk vorstelijke rol van Albert van Dalsum, in wiens voortreffelijke ver schijning als de grote aangeklaagde Herodes die in zijn verdediging van ongenaakbare koning tot een klein en teleurgesteld mens, ja bijna tot smekeling aftakelt, wij een acteur- in-ruste hebben herkend. Hij is en blijft nog steeds de grootste van het vaderlandse toneel. Terug naar het amusement: Jor daanse bruilofpret in het café van Tante Leen, operette met veel zwier, een boeiend portret van de zangeres Cleo Laine en de tweede dag een fraaie ijsshow, plezier bij de Slees- wijk revue, en bekende liedjes uit ,,'t Schaep", het kon niet op. KRO's drama „De oude damess" hield weinig in, haalde de geladen sfeer die het stuk moet dragen be paald niet, maar gaf uitstekend spel te zien, waarbij Vera Bondam toch werd weggedrukt door Sara Heyblom en beiden moesten achterblijven bij Loudi Nijhoff, die weer onbeschroomd en verbluffend knap in een van haar heksenrollen glorieerde. Interessant uas de nadere kennisma king met tuee Turkse gastarbeiders en hun familie. Voor u:ie meer deed dan alleen maar toekijken werd oprecht en naar wij menen niet zonder succes, ge tracht een stuk totaal onbegrip dat zo gemakkelijk tot discriminatie leidt, weg te werken. De man in zijn „dan nette", maar benarde huisvesting in Nederland en in zijn familiewoning thuis is toch echt de zelfde persoonlijkheid, al wordt hij hier geduld en is hij daar de beleefde gast heer. Bij de kerstprogramma's behoorde ook de fantastische voorstelling van het circus Billy Smart en de vrolijke Zeskamp in Leiden, zorgeloze aflei ding voor wie er zin in had. Zondagavond rolden de doden weer in 'trond in een spel met Vic Singel, die zoals altijd in auto's rondsnorde, in duistere spionagegevallen liep, mooie slechte meisjcfe ontmoette, evenmin als de kijkers helemaal goed begreep waar het om ging en dan toch weer won. Kosten noch moeite gespaard door de VARA, goed spel en alles erop en eraan wat maar wenselijk was, en toch naar onze s^tiak niet zo'n erg beste serie. Wat wel zeer interessant was: de eerste film over „Niemand wil vrede", met een wonderlijk experiment in een Newyorkse universiteit, waar be klemmend duidelijk werd bewezen hoe gemakkelijk een mens bevelen opvolgt en tot wreedheden komt zon der zelf wreed of sadistisch te zijn. Leerzaam en beangstigend, iets om lang over na te denken. (Van onze radio- en tv-redactie) Hel is natuurlijk onmogelijk u com pleet commentaar te bieden over heel de bonte schakering van feestprogramma's, die de laatste dagen over de beeldbuis zijn gegleden en die hoogtepunten naar tmaak verschaften. Wat de wijding betreft: er zullen rrukten en teleurgestelden zijn ge- eest. Beide kerstnachtdiensten op de evisie waren modern van opzet en ogelijk zijn het voornamelijk be- aarden en zieken geweest, die zelf iet ter kerke konden gaan en daar in het late uur afwachten om deel te hebhen aan de kerkelijke viering an Christus' geboorte. Wij mogen er rekening mee hou- en, dat deze inderdaad zorgvuldig Kirbereide diensten toch niet allen "len hebben voldaan omdat daarbij jeen stuk van de oude gewenning ~;or nieuwe vormen werd vervangen, eer anderen zullen er bijzonder nn hebben genoten, juist om of niet- "enstaande het vernieuwde. Zo was het ook met de kerstzang kerstliedjes, en de verbeeldingen n het kerstgebeuren, die op een- "dige en meer kunstzinnige vorm er het scherm gingen. Maar bij dat kreeg de ernst slechts beperkte ns tegen de massa vermaak, waar- zee men zich ook al op diverse ma- eren kon amuseren. „De kleine waarheid Natuurlijk bleef een van de hoog- '^unten de kennismaking met CRV's nieuwe feuilleton „De kleine aarheid", dat in de eerste afleve- een tikje leed onder het onont- mbaar schetsen van de situattie de vele persoonsaanduidingen, aarvoor een breed uitgesponnen -rhaal dat vele informerende blad- ':den van het boek omvat, moet orden samengeperst om de kijker '7en stevig op dreef te brengen, e dialoog moet dan enig geweld -rden aangedaan om die informatie jte geven. Niettemin was dit vrij handig ge- laan en raakten we spoedig thuis m het gezin Spaargaren, waarin de klei ne Suzette Bronkhorst Willeke Al- berti's voorloopster was als de kit tige Marleen. Willeke zelf kwam pas aan het slot tevoorschijn als actrice en zij maakte geen slecht debuut. Over haar speltalenten kan men zich pas na volgende afleveringen een oordeel vormen, maar wij hebben al vooruit mogen zien en u zult niet wor- ln de Britse serie „Please, sir!" t het weer bont toe. Vanavond eeft meester Hedges vooral veel te stellen met Penny Wheeler, die er zo onbeschaamd bij loopt, Abbott krijgt het aan zijn blinde darm en de klas reageert niet zo aardig op. ernards trouwplannen. Op de foto n scène met Maureen, die Abbott's ikpijn tracht te verlichten. ROTTERDAM Met „Five over Thirteen", waarmee Het Nationale Ballet 22 januari In het Circus-Thea ter in Scheveningen komt en dat tij dens de Kerstdagen in de Rotterdam se Schouwburg en de Amsterdamse Stadsschouwburg werd opgevoerd, wil de Canadese choreograaf Brian MacDonald «en verhaal vertellen. Dat verhaal heeft hij eenvoudig en aantrekkelijk gestyleerd in dans op het podium gezet en via dit verha lende karakter is hij nüet zijn ballet ondanks de moderne muziek van Harry Freedman en de evenzeer mo derne danstechniek, niet het pad van de avant-garde opgegaan. In het begin lijkt het, of Macdonald een boodschap wil geven: die van de bevrijding, de overwinning op de ge- bodenheid van .het establishment. Maar eensdeels ligt de zaak eenvou diger, andersdeels blijkt later duide lijk, dat het hem alleen ging om de registratie, de waarneming, niet om een soort verkondiging. Dat is maar gelukkig want verkon digen van een boodschap via dans of toneel is over het algemeen een ha chelijke zaak waarover menigeen zijn artistieke nek heeft gebroken. Macdonald zet zijn dansers op het toneel met schilden, die bescherming geven maar ook de beweging danig belemmeren. Vijf dansers slagen er in, zich van dit schild te bevrijden, er van bevrijd te worden of het eenvou dig te verliezen. Zij komen „in vrij heid" te staan tegenover de andere dertien, die aan hun schild blijven gebonden. Het gaat niet allemaal van harte: de man die zich,zelf en anderen be vrijdde verlangt terug naar zijn be schutting, ondanks de belemmerin gen. Dat is een onmogelijkheid: de vijf schilden hangen buiten bereik boven het podium. Een vn dc dertien wordt tegen zijn zin van zijn schild ont daan, hij poogt het zo snel mogelijk weer in handen te krijgen. Het zijn allemaal elementen om er j een volstrekte draak mee te maken. Dat dit niet zo is en „Five over Thir-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 13