Zondagse kerkdienst
is onvervangbaar
ETEN KOKEN OP SABBAT:
DERTIG DAGEN CEL
Kortenhoeve in Betuwe
voor scliuilplaatswerk
Nieuwe Deeca opname
van Handels Messiah
Vertekend tv-beeld
van r.k. Nederland
Een woord voor vandaag
Vrijheid van
wetenschap
Pro). Van Beusekom in De Kerkvoogdij Puzzel hoi
Centrum
geref.
jeugdwerk
verhuisd
Joodse leger strikt aan wet gebonden
Intellectuelen
ondermijnen
de kerk
BEROEPINGSWER
Als Johannes de Doper geboren wordt, begint zijn stom
me vader te zingen. Bijna een jaar lang heeft hij geen
woord kunnen spreken, maar nu wordt zijn tong losge
maakt.
Zacharias spreekt over verlossing van vijanden, maar het
is niet het- grootste, over vergeving van zonde, maar zelfs
dat is niet het belangrijkste. Wat zijn hart het meest ver
blijdt is de gedachte dat het volk God weer kan dienen.
Wat zijn wij geestelijk vaak op onszelf uit. Wij verlan
gen naar verlossing van onze geestelijke en lichamelijke
kwalen; wij verlangen naar een antwoord op onze vra
gen; wij verlangen naar hulp bij onze moeilijkheden.
Maar ons leven is niet hersteld als onze zonden vergeven
zijn, als we verlost zijn. Christus wil meer doen: Hij is
gekomen en Hij komt óm ons tot bruikbare mensen te
maken.
Zo vaak denken wij aan wat de komst van Christus voor
ons betekent, onze reiniging, onze vergeving. Maar echt
kerstfeest gaan we pas vieren als we ons afvragen wat de
komst voor God betekent. Kerstmis is de eerste stap op
weg naar een herstel van de mens, opdat hij weer bruik
baar wordt voor God.
[We lezen vandaag: Lucas 1 vers 39 tot 56.
WOENSRAG 23 DECEMBER 1
Standbeeld voor
Schweitzer in
Deventer
DEVENTER Het Albert
Schweitzerfonds, sinds 1930 in Deven
ter gevestigd, heeft de beeldhouwer
Pieter de Monchy de opdracht gege
ven tot het maken van een bronzen
beeld van dr. Albert Schweitzer, dat
op de honderdste geboortedag van de
dokter van Lambarene, 14 januari
1975, in Deventer moet worden ont
huld.
De Monchy ontwierp een beeld dat
dr. Schweitzer blootshoofds en in
hemdsmouwen voorstelt. In de ene
hand houdt hij de bijbel en in de
andere zijn tropenhelm. Op de sokkel
komt het opschrift "Eerbied voor het
leven".
Het fonds hoopt binnen vijf jaar de
gelden bijeen te krijgen.
Christenvervolging
o o
in Sabah ontkend
KOEALA LOEMPOER Premier
Abdoel Razak van Maleisië heeft te
gengesproken, dat in Sabah (Malei
sisch Noord-Borneo) christenen zou
den worden vervolgd.
Volgens de Nederlandse bisschop J.
Buis zijn sinds maart negen Neder
landse, vijf Britse en een Ierse pries
ter. alsmede zeven Britse, twee Phi-
lippijnse en twee Spaanse klooster
zusters uit Sabah gezet.
Premier Abdoel Razak zei, dat het
ging om het al dan niet verstrekken
van een werkvergunning. Hij zag
geen noodzaak voor het instellen van
een commissie van onderzoek.
Tijdens een gisteravond ge
houden kerstfeest in het Parijse
Neckerziekenhuis gaf de zange
res Mireille Mathieu (rechts)
kerstcadeautjes aan de peuters
die daarvoor uit hun bedjes
mochten komen en een plaats
kregen op schoot bij de ver.
j pleegsters.
UTREOHT Het zal in de toe
komst wenselijk zijn, de vrijheid van
de wetenschapsbeoefening constitu
tioneel vast te leggen, omdat het door
de wet-Veringa mogelijk wordt in
vloed uit te oefenen op beslissingen,
die rechtstreeks betrekking hebben
op de wetenschapsbeoefening.
Dit zei prof. mr. I. A. Diepenhorst,
curator van de rijksuniversiteit te
Utrecht, tijdens een curatorenverga-
"dering.
De curatoren besloten de verdeling
te accepteren, die de commissie-In 't
Veld voorstelt voor de Utrechtse uni
versiteitsraad: 12 zetels voor het we
tenschappelijk personeel. 11 voor stu
denten en 10 voor het niet-weten
schappelijk personeel.
Voorjaar 1971 zullen, gelijk bekend,
aan alle nederlandse universiteiten en
hogescholen voor het eerst universi
teitsraden worden gekozen.
Centrum voor VAbri
(Van onze kerkredactie)
ECK EN WIEL Het comité
Vrienden van l'Abri Nederland
is er in geslaagd een tehuis voor
het z.g. Abri-werk, dat beoogt
mensen in nood op te vangen en
hen de weg vanuit het evangelie
te wijzen, aan te kopen. Het is
de villa Kortenhoeve bij Eek en
Wiel in de Betuwe, die geschikt
bleek voor het beoogde doel.
Na lang wikken en wegen is men
tot dit besluit gekomen, nadat geble
ken was dat de villa Donkervliet te
Baambrugge, die gunstiger gelegen, is
ten opzichte van de randstad, finan
cieel niet haalbaar was.
De aankoopsom voor de nu aange
kochte villa Kortenhoeve bedraagt
170.000 gulden. Dit bedrag is door het
daadwerkelijke medeleven van velen,
onder meer via een onlangs gehouden
financiële actie, bijeen gekomen. Er
IJ ANDELS „Messiah" is
een van de onsterflijke
werken, die regelmatig
op de concertpodia en in
kerken ter uitvoering te
rugkeren. Geen orato
riumvereniging die zich
zelf respecteert zal ver
zuimen dit werk op haar
repertoire te nemen.
Maar deze populariteit
heeft wel tot gevolg ge
had, dat de uitvoeringen
niet altijd in meesterhan
den waren. Ongemerkt
ziin we gewend geraakt
aan een té gepolijste uit
voering. Dat Decca thans
de „Messiah" in een oor
spronkelijker vorm op de
plaat heeft gezet, is een
belangrijke daad.
Nog eens luisterend
naar de vroegere opname
van Decca. komt men al
spoedig tot de ontdekking
dat de nieuwe opname
veel sprankelender is.
Bij deze uitvoering is
bijzondere aandacht be
steed aan de orna
mentiek, het versieren
van de melodische lijn in
ie vocale en ook instru
mentale melodiestemmen.
Aan de hand van oude
gedrukte muziek, be
schrijvingen van tijdge
noten en verslagen over
Handels uitvoeringsprak
tijk werd 'n intensieve
studie van de versie
ringsnoten gemaakt. Bij
de uitvoeringen bleek tot
welke verrassingen die
stuöie heeft geleid De
barokmuziek klinkt in
derdaad als vernieuwd,
authentiek en levendiger.
Briljant
Daarbij komt de bril
jante bezetting. Joan
Sutherland, een naam die
voor zichzelf spreekt.
Naast haar de grote ver
rassing: de Canadese alt
Huguettc Tourangeau.
Haar zangkunst is van de
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT De zondagse kerkdienst is onvervangbaar, ook
al moet die worden gehouden in een werelds gebouw, dat elk sacraal
karakter mist.
Discussiekringen of groepen, of hoe de moderne vormen van
communicatie mogen heten, kunnen uitermate belangrijk zijn voor
de presentatie van de kerk in de wereld. Maar er is tegenwoordig
een neiging om over alles en nog wat te discussiëren.
Om met de Prediker te spreken: „alle dingen zijn zo onuitspre
kelijk vermoeiend", dat wjj hunkeren naar een woord van God.
Daarvoor gaan wij op zondag naar Gods huis en bidden wij, dat God
ons hart voor zijn woord wil openen.
Dat schrijft prof. dr. ir. H. G. van
Beusekom, erevoorzitter van de ver
eniging van kerkvoogdijen in de Ne
derlandse hervormde Kerk, in het de
cembernummer van De Kerkvoogdij.
In een Arnhemse wijkgemeente is
het kerkbezoek binnen tien jaar tot
de helft teruggelopen. In tal van ge
meenten zien wij, dat kerkgebouwen
□voeten worden gesloten en „afgesto
ten."
Voor kerkbouw is dan ook vrijwel
geen 'belangstelling meer, schrijft
prof. Van Beusekom. In 1959 en in
1964 werden nog grote kerkbouw-
acties gehouden, die miljoenen op
brachten. Thans zijn de gelden uit-
hocgste orde. De sereni
teit van haar stem komt
tot een ontroerend hoog
tepunt in de aria „He|
shall feed His flock like
a shepherd."
Verder de prachtige ly
rische tenor Werner
Krenn en de geweldige
en bekende bas Tom
Krause.
De koren worden ge
zongen door The Ambro-
sian Singers en het ge
heel wordt begeleid door
het English Chamber Or
chestra. De directie be
rustte bij Richard Bo-
nynge.
De opname is buiten
gewoon perfect. Stem
men. koor en orkest zijn
in prachtig evenwicht
gehouden en wat in deze
opname bijzonder treft iï
bewogenheid en bezie
ling
De drie platen in cas
sette zijn een rijk bezit.
Decca SETA 465/7.
zijn nog bijkomende kosten die het
totaal-bedrag op ongeveer twee ton
zullen brengen. Deze zullen nog moe
ten worden opgebracht
Kortenhoeve is een vrijstaand huis
met oprijlaan, grote boomgaard en
schuur. De totale oppervlakte van de
erbij behorende grond bedraagt ruim
vier hectare. Om dit centrum te be
reiken dient men nu nog gebruik te
maken van een veerpont over de Rijn
naar Amerongen. Doch eerlang zal de
bereikbaarheid beter worden als de
geprojecteerde lokale Noord-Zuidver
binding tot stand is gekomen, met
aansluiting op de grote wegen.
Zoals eerder gemeld zijn prof. dr.
H. R. Rookmaaker en zijn echtgenote
de „geestelijke ouders" van dit op
vangcentrum, dat gesticht is analoog
aan het werk van dr. F. A. Schaeffer
in Zwitserland, die daar hetzelfde op-
vangwerk vanuit een centrum ver
richt.
De lieer en mevrouw hans en
Joann van Seventer is bereid gevon
den als gastechtpaar in dienst van
het Abri-werk te willen treden. Zij
zullen in een deel van de Kortenhoe
ve gaan wonen. Dr. Schaeffer is on
langs vanuit Zwitserland overgeko
men om de nieuwe huisvesting in
ogenschouw te nemen.
Tot nu toe werd het werk verricht
zonder centrum. Een vast tehuis werd
nodig omdat is gebleken dat velen
gedurende langere tijd een „schuil
plaats" moet worden aangeboden.
Geld blijft nog altijd nodig, omdat de
financiële zorgen nog niet voorbij
zijn.
Deze giften worden graag ontvan
gen op giro 59480 van de Amrobank
te Schoonhoven met vermelding „in
zake 1'Abri-Nederland", mevrouw S.
Ameling van der Veen. Wie meer van
dit werk wil weten kan een brochure
aanvragen per briefkaart, te richten
aan: Comité Vrienden van l'Abri-Ne-
derland. Waal 5 te Langerak, Z.H.
Hel neer in Europa
AMERSFOORT Het Landelijk
Centrum voor Gereformeerd Jeugd
werk is verhuisd van Amersfoort en
Utrecht naar Driebergen. Het LCGJ
heeft daar z'n intrek genomen in het
nieuwe kantoorgebouw De Drieburg,
samen met de Stichting Evangelisch
Herstel en Opbouw, de Christelijke
Jeugdraad, - het Christelijk Jongeren
Verbond en de Hervormde Jeugd
raad.
Het LCGJ werd in 1965 opgericht
door de Bond van Gereformeerde
Jeugdverenigingen (jeugdwerk boven
de zestien jaar) en de Bond voor Ge
reformeerde Jeugdorganisatie (jeugd
werk beneden de zestjen jaar), die
daarin al hun uitvoerende werkzaam-
hedèn onderbrachten. De afdelingen
van het LCGJ werden verdeeld over
de gebouwen in de Maliestraat la in
Utrecht (GJO) en de Koningin So-
phialaan 19 in Amersfoort (GJV).
Samen met de Stichting Evange
lisch Herstel en Opbouw te Baarn en
de Christelijke Jeugdraad te Amers
foort, werd besloten een kahtoor te
bouwen in Driebergen. Later voegden
zich daar nog bij het Christelijk
Jongèren Verbond te Amsterdam ën
de Hervormde Jeugdraad te Deo
Haag.
Het nieuwe kantoorgebouw, dat de
naam De Drieburg kreeg, is gevestigd
op de Hoofdstraat 248 in Driebergen
(tegenover Kerkten Wereld). Het a-
dres van het LCGJ is geworden:
LCGJ, postbus 99, Driebergen. Tele
foon 03438 - 6341.
DJAKARTA Nederland heeft
Indonesië bijna 150.000 gulden ver
strekt voor de bouw van een cen
trum. dat als tijdelijke huisvesting
zal dienen voor Molukkers die uit
Nederland repatriëren, 't Geld, in de
vorm van een cheque van 41.436 dol-
f lar, is door drs. J. W. M. van der
Vossen, raad van de Nederlandse am
bassade in Djakarta, overhandigd
aan dr. Rusiah Sardjono, directeur-
generaal van het departement van
sociale zaken.
geput, maar niemand durft een derde
financiële actie voor te stellen. Men
zou daarvoor geen belangstelling
meer kunnen opbrengen.
BEANGSTIGEND
Prof. Van Beusekom spreekt van
een beangstigende ontwikkeling, die
zich geruisloos voltrekt. Moeten we
het maar opgeven en constateren, dat
de regelmatige kerkgang zijn tijd
heeft gehad, om dan over te schake
len op andere methoden, zoals de
„huisgemeenten".
Prof. Van Beusekom erkent de gro
te waarde van de huisgemeente. Maar
dat betekent voor hem niet, dat we
de kerkdiensten maar moeten af
schaffen en voortaan moeten samen
komen in groepen van twaalf of vijf--
tien mensen rond een piano.
De oudste christenen kropen niet
bij elkaar in een woonhuis omdat zij
dat de voor altijd geldende vorm van
eredienst vonden, maar omdat zij
geen gebouwen hadden waar zij kon
den samenkomen. Zodra de gemeenten
groter werden, ging men de „basi
liek" gebruiken, een openbaar ge
bouw waarin verkopingen en rechts
zittingen werden gehouden.
Zo kan men ook nu, in nieuwe
woongebieden, beginnen met een
handvol mensen in een souterrain.
Maar als de gemeente groeit, gaat zij
vanzelf andere eisen stellen.
De gang van zaken in nieuwe
woongebieden, waar men, toen er nog
maar enkele gezinnen woonden, be
gon m'et huisgemeenten, maar met
toeneming van het aantal belangstel
lenden overschakelde op de normale
kerkdienst, bewijst wel dat de
„ouderwetse" kerkdienst geen over
leefde vorm van godsverering is.
Het is een gebeuren met een
eigen karakter, ter wille waarvan ve
len op zondag komen om versterking
van hun geloof en om teerkost voor
de nieuwe week, om het eens gedra
gen uit te drukken.
Nu brengt de moderne tijd mis
schien mee, dat wij geen kerken meer
bouwen met eert sacrale ruimte, maar
dat wij tezamen met andere kerken
gebruik maken van een „Meerpaal"
of een ander openbaar gebouw, waar
op gewone dagen marlet wordt gehou
den of sport beoefend en de fanfare
repeteert.
Prof. Van Beusekom ziet daar geen
enkel bezwaar in, mits deze we
reldse activiteiten maar worden over
koepeld door de evangelieprediking
op de zondag, waarin de rijkdom van
Gods genade in al zijn volheid wordt
verkondigd.
Discussiegroepen uitstekend, mits
zij de begeerte opwekken naar de ge
wone eredienst op zondag. Zonder de
ze kunnen wij op den duur niet.
In plaats van te zeggen: de zon
dagse preek heeft zijn tijd gehad; de
moderne mens vraagt wat anders,
dient de vraag gesteld te worden, of
de preek nog wel genoeg aandacht
krijgt.
„De mens van tegenwoordig wil
aangesproken worden, persoonlijk
aangesproken. Maar hij Is ook geroe
pen om antwoord te geven. Het
woord, dat van Godswege van de
kansel gesproken wordt, moet weer
klank vinden in de harten. Dat doet
het alleen, wanneer wij het niet er
varen als de mening van een mens,
met wie wij een boeiende discussie
hebben, maar als het woord van God,
dat verzoening en verlossing verkon
digt aan een mensheid, die juist te
genwoordig in zulk een bittere nood
verkeert. Verzoening en verlossing
door Jezus Christus en zijn kruis
voor een wereld, verloren in schuld",
aldus prof. Van Beusekom.
Kruiswoord-puzzel.
Hor.: 1. zwaardvis, 4. klaar, 9. tegen,
stelling van stad, 11. water in Limb., 12
schuier, 16. oude benaming voor liter
17. muzieknoot, 18. plaats in Gelderl., 21
telwoord. 22. opschik, 23. plaats it
Utrecht, 25. maanstand, 27. nauw. .28
schuifbout, 31. verdriet. 32. aanloop. 34
preekstoel, 35. gebod.
Vert.: 1. oder dergleichen (afk.),
zeehond, 3. lentebloem, 5. boomloot, 6 de
jongensnaam, 7. duinvallei, 8. bijwoord
10. trots, 13. vlug, 14. plaats in Limb., 15
giftslangetje. 17. bijwoord. 19. kleding,
stuk, 20. middag, 21. vreemde taal, 24
einde. 26. oorlogsgod, 28. eerste boek
van Mozes (afk.), 29. plaats in Gelderl,
30. stuk hout, 31. muzieknoot, 33. voor
zetsel.
lel
de
Oplossing vorige puzzel.
Hor.: 1. dadel, 4. Po, 5. eg. 7. gage, l
'Naab, 11. tra. 12. set. 14. aap. 16. Ra, ia
er, 19. ka, 20. as, 21. de, 22. RJ3.. 23. ts,
25. me. 27. nor, 29. gil, 31. pal, 33. Sara,
35. Ares, 37. ma, 39. in, 40. kabel.
Vert.: 1. dog, 2. do, 3. Lea, 4. paar. 6,
gaar, 7. gr., 8. es, 9. N.T., 10. ba, 11. teken,
13. el, 15. pedel, 17. aas, 18. Eem, 23. tram,
24. ui, 26. Epen, 28. os. 29. ga, 30. la, 32. as,
34. rak. 36. ril, 38. eb.
AMSTERDAM De reehert
heeft twee Italianen ingerekend,
ervan verdacht worden banken
Parijs, Brussel en Luxemburg vo
twee ton te hebben benadeeld,
duo werkte met vervalste cheques
gefingeerde paspoorten en legitim
tiebe wijzen.
Een derde Italiaan, die het brt
achter deze omvangrijke oplichtin;
zaak wordt genoemd, ontsnapte
het nippertje.
BISSCHOP BLUYSSEN
geknipt
(Van een onzer verslaggeefsters)
PARIJS Een Franse tele
visie-uitzending over de rooms-
katholieke kerk in Nederland
heeft veel stof doen opwaaien.
Talloze verontwaardigde reacties
zjjn het gevolg geweest.
„Het is goed dat de Fransen dit ge
zien hebben, dan weten ze tenminste
wat ze riskeren", zijn de woorden
van kardinaal Daniélou in de be
kende Fransë
krant le Figaro.
Hij gaf als zijn
mening, dat het er
slecht uitziet voor
de hele rooms-
katholieke kerk
als „deze Neder
landse karikatuur"
een toekomstbeeld
wordt.
Het hele Franse
episcopaat heeft
zich afkeurend uit
gelaten over de
uitzending, waar
aan ook bisschop
Bluyssen van
's-Hertogenbosch
zijn medewerking
heeft verleend.
Vraaggesprek
De verontwaar
diging van zijn
Franse collega's
wordt echter door
bisschop Bluyssen
van harte gedeeld.
De televisierepor
ters Pierre Du-
mayet en Igor
Barrère hebber)
I pi
m
P'
weer max.
t.
min. t.
nrsl.
gist
gist.
Amsterdam
zw. bew
2
-2
0
Brussel
sneeuwbui
2
-2
0.1
Frankfort
licht bew.
1
2
Genève
onbew.
2
-3
0
Innsbruck
sneuew
-2
-8
3
Kopenhagen
onbew.
-5
O
Locarno
onbew
7
-3
P
Londen
geh. bew
4
1
0.2
Luxemburg
onbew.
0
-8
0.6
Madrid
onbew
8
-5
0
Majorca
half bew
13
5
0
MQnchen
-3
-8
0.6
Nice
onbew
11
-2
0
Parijs
sneeuw
4
0.1
Rome
geh.bew
6
2
9
Wenen
7.w. bew.
-5
O.l
Zurich
sneeuw
-2
-«
0.2
TEL AVIV Een van de pro
blemen, die het Israëlische leger
moet oplossen, heeft niets te
maken met Arabische strijd
krachten. Het is het gekibbel
over de godsdienst in eigen ge
lederen. vooral over de sabbat.
Jonge orthodoxe joden, in het He
breeuws „Datiim" genaamd, \Vaarvan
bij sommigen het haar om de oren
kronkelt in lange krullen en uit wier
khaki-overhemden soms de franjes
van hun rituele onderkleding tevoor
schijn komen, dienen naast mannen
die „nergens aan doen".
Officieel hangt het leger strikt de
joodse wetten aan. Het verbod van
werken op de sabbat houdt in. dat er
geen vuur mag worden gemaakt (dus
ook geen electrisch licht aan of uit
mag worden gedraaid), geen afhande
lingen met geld mogen worden ver
richt en geen voertuig mag worden
bestuurd.
uitweg
Een uitweg in noodgevallen biedt I
„Pikoesj Nefesj", een rabbijnse wet I
die een jood ontslaat van elke gods- I
dienstige verplichting, die zijn leven
of welzijn in gevaar zou kunnen
brengen. Zo is het in noodgevallen
geoorloofd een ambulance te rijden,
een kanon af te schieten, een loop
graaf te graven of koplampen te ont
steken.
Maar de cantines zijn op de sabbat
gesloten. -In de gemeenschappelijke
vertrekken van het kamp is roken
dan verboden en er worden geen
warme maaltijden verstrekt.
De man, die midden in dit conflict
staat, is brigade-generaal Silomo Go-
ren, de militaire opperrabbijn. Het is
zijn taak, de oude godsdienstwetten
toe te passen op een modern leger.
ra oio
Onlangs heeft hij bepaald, dat de
radio's in de gewone kamers van een
kamp op sabbat aan mogen staan. Dit
besluit volgde op klachten van front
soldaten, dat hun moest worden toe
gestaan het nieuws van de dag te
horen, aangezien zij daarbij het
meest onmiddellijk betrokken zijn.
Platenspelers en tv zijn echter op
sahbat nog altijd verboden.
Terwijl deze voorschriften de niet-
godsdienstige soldaten irriteren, zijn
zij voor de Datiim het volstrekte mi
nimum.. Zij klagen toch al, dat zij de
voorschriften van de wet in het leger
niet kunnen onderhouden zoals zij
zouden willen.
In elk kamp is door het militaire
rabbinaat een soldaat of officier aan
gewezen, om erop toe te zien dat de
godsdienstige voorschriften worden
nageleefd. De straffen voor overtre
ders kunnen zwaar zijn tot dertig
dagen cel.
fornuis
Een soldaat aan het Jordaanse
front had deze straf verdiend, omdat
hij op de sabbat een gasfornuis in een
veldkeuken had aangestoken. „Ik
maakte geen inbreuk op de rechten
van de Datiim", klaagde hij. „Ik wil
de alleen een warm maal hebben al
vorens op wacht te gaan. Zij hoeven
hel niet te eten."
Maar de Datiim zeggen, dat zo'n
schijnbaar kleine overtreding de sfeer
van heiligheid en eerbied voor de
sabbat vernield.
In dit geval ontsprong de soldaat
de dans dankzij zijn commandant, die
de klacht verscheurde.
hem in een vraaggesprek
mening gevraagd over verschillen!
kerkelijke zaken van algemene aai
Bisschop Bluyssen wilde hieral
wel meewerken om zo te helpen I
misverstanden over de room
katholieke kerk in Nederland uitl
weg te ruimen. Hij ging ervan F
dat het interview in zijn geheel I
worden uitgezonden.
Zeer verontwaardigd is hij, nu I
„levensgevaarlijk" in is geknipt ol
zo als achtergrondinformatie te diw
nen bij spectaculaire opnamen in dl
Nederlandse kerkprovincie.
Opnamen zijn gemaakt van
studentenparochie in Amsterdd
van gehuwde priesters, van litif
gische experimenten en van
communie.
In de Parijse televisiestudio's 1
raadt men zich nu, de uitzending doj
een andere te laten volgen, die el
minder vertekend beeld zou gevcf1
ie
cl
VATICAANSTAD Paus Paul
de zesde heeft in een toespraak tot
kardinalen op het Vaticaan gezega
dat zijn tiendaagse reis naar Azië iis
Australië hem hebben doordrong! -
van de noodzaak van een zich wijz
gende kerk. Maar hij voegde hiera
toe dat hij geen wijzigingen zal dü P
den, die de kerk zullen ondermijne
e
Ondermijnende kritiek zag e
vooral komen van intellectuele cent
in het westen Amerika niet uitg* ii
sloten en de openbare mening*
in de kerk, speciaal onder de jong* 1;
ren. Hij sprak vati een geeste q
gesteldheid, die de zekerheid van h p
geloof wegneemt. e
Hij drong erop aan op Nieuwjaar i
dag voor de vrede te dden. De
dag is voor hrt vierde achtereenvo J
gende jaar uitgeroepen al- -ereldg 1
beds'" - 1
De eerste Vaticaanse vredespri I
genoemd naar paus Johann* i
XXIIIste is toegekend aan de Joeg<
Slavische generaal-overste Theres
die twintig jaar onder armen en w
laatsen het gewerkt.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Giessen-Oudekei
(toez.): W. de Greef te Kamperveer
te Terheyde: G. C. Vijzelaar te Ve<
nendaal (buitengew. wijkgem.
wording).
Aangenomen naar Rossum: N. j
v. d. Bent, assistent secretaris NB<
wonend te Apeldoorn.
Bedankt voor Utrecht: J. Smit
Putten.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oldehove: kand. C. 1
Verspuy te Oldehove. die dit hee
aangenomen.
Aangenomen naar Meppel: H.
Bruning te Metslawier, die bedank
voor Stadskanaal.
GEREF. KERKEN (buiten verbani
Beroepen te Katwijk: G. Rouken
te Ede.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Haarlem: P. Honkot
te Kampen.