Ds. A. K. Straatsma (84) overleden Zuid-Amerika puzzel voor doopsgezinden Kerk journaal populaire synodale berichtgeving Kamper hogeschool denkt aan nieuwbouw Nederlandse inbreng op Kirchentag 1971 „Bewaar liet pand" is tegen kanselruil Een woord voor vandaag BEKENDE RADIOPREDIKANT Uw probleem is het onze.... Puzzel hoek „Paus gaf opium voor het volk'' BEROFP^OSWERK Dertig doden bij treinbotsing Proefnummer met veel foto's kerk journaal VRIJDAG 11 DECEMBER 19! De stenen sprekenook in de bijbel en soms zelfs heel letterlijk. Neem de rots in de woestijn. Als Israël zonder water zit krijgt Mo- zes opdracht op de rots te slaan en een stroom van helder water vliedt plotseling de woestijn in. Maar een kleine veertig jaar later is Israël weer dorstig. Weer bevindt het volk van God zich op vrijwel dezelfde plek. Weer komt de opdracht tot Mozes, maar ditmaal mag hij niet slaan. Ditmaal moet hij tot de rots spreken. Maar Mo zes in zijn woede slaat opnieuw op de rots en het gevolg is dat hij het volk het beloofde land niet mag binnenleiden. Toch ontsnapt de kern van dit verhaal aan onze aandacht als wij niet lezen wat Pau- lus er over zegt. Bij hem is plotseling de rots een profetie van Christus. Éénmaal moest de Heiland geslagen, gekruisigd worden, maar de tweede maal moet Israël tot hem roepen. Christus mag niet opnieuw gekruisigd worden. Hij werd geboren om te sterven, maar er moet meer gebeuren. Hij die eens geboren werd moet door de Heilige Geest in ons hart geboren worden.. We lezen vandaag: Johannes 19 vers 17 tot 30. Dr. A.H.J. Kolnaar is de jongste hoogleraar, die ons land straks rijk zal zijn. Hij is 28 jaar. Aan de Katholieken Hogeschool van Tilburg zal hij als gewoon hoogleraar algemene economie III doceren. Brieven die niet zijn van naam en adres kunnen niet In oohandcllng worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband slaan moeien in afzonder lijke b. leven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Mijn moeder heeit een wasmachine gekocht voor 1295, met aftrek van 100 voor inruil van de oude machine. Omdat ik mijn ver diensten thuis afgeef heb ik 1e be taaltermijnen voo- de machine -ei- kens van mijn bank gehaaid en ge regeld het geld aan dn iev-:iancer afgedragen. Er is airft met kwitan ties of nota's gew^-ki Da: ging In onderling vertrouwen. Nadat ik alles .nad afbetaald, werd Ik door de verkoper aangesproken om ƒ200 te geven hnndie contantje, anders ging het mij meer geld xcs- ten. Betaalde ik, dnn kreeg Ik de rekening mét kwitantie erop. Ik rea geerde niet. Toen kregen we een rekening toe gestuurd van 1195 met eet. briefje dat het op een bepaalde dag betaald moest. Daarna kregen we een aan maning van de griffie-deurwaarder. Antwoord: Nu u geen kwitantie heeft gekregen, mist u het bewijs dat er betaald is. Uw moeder heeft dus een zeer zwakke positie, tenzij er getuigen zijn. Waarschijnlijk is u de enige die iets van de zaak weet. U kunt natuurlijk de papieren van de bank overleggen, maar dit zijn ook strohalmen. U kunt een beKwa- me deurwaarder nemen, die de man tot rede brengt of voor lager bedrag afkoopt. Een sterk argument is hier bij dat uw moeder de man altijd de beslissende eed kan opdragen, cf als zij een begin van bewijs heeft, aan biedt zelf de eed af te leggen. Niet iedereen durft een meineed aan. Klaag ook bij de fabrikant van de wasmachine. Kwijnende planten: Het gebeurt nogal eens dat we verdroogde blaad jes e.d. krijgen met de klacht: „Ze doen het niet meer". Als uw planten het ineens begeven, nu we middenin het stookseizoen zitten, is de schul dige niet ver te zoeken: controleer regelmatig temperatuur en vochtig heidsgehalte en zet een plant die het de hele dag warm had. 's nachts niet te erg ln de kou. Verder is een goed boekje over de verzorging van kamerplanten in elk gezin waar men van planten houdt, het geld dubbel en dwars waard Kruiswoora-ptizzei HORIZONTAAL: 2. zuivelprodukt, 7. tegenvaller. 8. het bezit. 9. deel van een rad, 10. Myth, figuur. 12. tijdrekening. 13. meisjesnaam. 15. stevig. 17. slinger plant. 19. voegwoord. 20. voorvoegsel, 21. beroep. 24. geurigheid, 26. doorweekt. "27. vroeger. 29. dwaas. 30. wijnmaat, 32. verdieping. 33. volk. 34. boek met kaar ten. VERTICAAL: 1 stomp. 2 woud. 3. hoopje drogend hooi. 4. gelijk. 5. lat werk. 6. juffrouw (Ind 10. plaats in Duitsl.. 11. plaats in Utrecht. 13. bljb. fi guur. 14. draad van een muziekinstru ment. 16. een zekere. 18. Europeaan. 22. familielid. 23. soort appel. 24. strijdperk. 25. kolfhamer. 28. maanstand. 30. Turks bevelhebber, 31. soort. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. tolerabel. 2. ober - arena. 3. nagel - meta. 4. N.T. - eis - eter, 5. aas - stel - rs, 6. gallon - ark, 7. Erie - toren, a ode - Eede - do. 9. berk - renet Verticaal: 1. tonnage - Ob, 2. obat - aarde, 3. leges - lier, 4. ereis - leek, 5. ral - stoter. 6. armee - node. 7. beet - Laren. 8. enter - rede. 9. laars - knot Sterke uitbreiding door subsidiëring KAMPEN De Theologische Hogeschool van de Gereformeer de Kerken kampt met ruimte gebrek, als gevolg van de uit breiding van het aantal studen ten en overig personeel. Daarom is er thans een discus sie gaande over nieuwbouw, waarbü niet by voorbaat vast staat, dat deze in Kampen zal worden gerealiseerd. Op korte termijn zijn ingrijpende noodoplossingen noodzakelijk. Ge dacht wordt aan het huren van een grote kazerne. Dit zei prof. dr. G. P. Hartvelt gis teravond. toen hij het rectoraat over AMSTERDAM Docenten en stu denten van de katholieke sociale aca demie De Aemstelhorn hebben de Nederlandse bisschoppen gevraagd, om in het openbaar hun mening te geven over uitspraken, die paus Pau- Ius verleden week heeft gedaan tij dens zijn bezoek aan de krottenbuurt van Manilla. De paus zei toen: „Het is de grote illusie van onze tijd, te denken dat het hoogste doel in ons leven bestaat uit het vechten voor een een verkrij gen van economisch, maatschappelijk, tijdelijk en uiterlijk welzijn. U bent geschapen voor een hoger goed, het hemels koninkrijk." Het is onbegrijpelijk en niet te ver antwoorden, om in deze situatie te spreken zoals de paus gedaan heeft, aldus de brief. De woorden van de paus worden opium voor het volk ge noemd. De briefschrijvers vinden, dat de bisschoppen de geloofwaardigheid en waarachtigheid van de kerk prijsge ven. wanneer ze in zaken als deze zwijgen. De docenten en studenten zouden het op prijs stellen de mening van de bisschoppen te vernemen, „opdat wij ons niet behoeven te scha men lid te zijn van een katholieke sociale academie". Oude Testament bleef actueel „Het lezen van het Oude Testament is als het eten van een grote kreeft. Het blijkt merendeels schaal te zijn met weinig vlees." Zo dachten veel Chinese christenen indertijd over het Oude Testament. En de westerse christenen hebben vaak ook hun be zwaren. In de serie ..Bijbelse verkenningen" somde ör= G H. Wolfensberger ze voor de NCRV-microfoon op en gaf zijn antwoord. Hij laat zien, hoe het Oude Testament voor onze tijd ac tueel is. Deze radiolezingen zijn nu gebun deld en onder de titel „Het Oude Tes tament en wij" verschenen als num mer 17 van de serie „Verken de Bij bel." Nr. 15 in dezelfde serie is „Het blij vende Israel" van mevrouw dr E. Flesseman-van Leer. Zij bespreekt een aantal bijbelpassages, die in ze kere zin de onderbouw hebben ge vormd van het rapport „Israël: volk, lar.d en staat", dat in juni door de hervormde synode werd aangenomen. Mevrouw Flesseman laat zien. dat ook volgens het Nieuwe Testament het joodse volk en Palestina bij el kaar horen. De boekjes zijn voor 2.90 per stuk te krijgen bij het Nederlands Bijbel genootschap en de Bijbel Kiosk Ver eniging. de hogeschool overdroeg aan prof. dr. J. Plomp. Uit de „fata academica", die prof. Hartvelt memoreerde, bleek duidelijk, dat het afgelopen jaar voor de hoge school veelbewogen is geweest. Het belangrijkste feit was wel het besluit van het ministerie van onderwijs en wetenschappen, om de Kamper ho geschool voortaan te subsidiëren. Hierdoor kon een begin worden ge maakt met de noodzakelijke uitbrei ding. Reeds werd een aantal nieuwe docenten aangetrokken. Ook behandelt het ministerie de Kamper studenten thans bij het toe- lagebeleid gelijkwaardig met de an dere Nederlandse studenten. Dat be tekent voor de Gereformeerde Ker ken een aanzienlijke verlichting, zei prof. Hartvelt, want met de toelagen is een bedrag van 500.000 gulden ge moeid. De hogeschool telt thans 338 stu denten, onder wie elf buitenlanders. Op de inschrijvingsdag eind augustus meldden zich 43 nieuwe studenten. Communist Bewogen was ook de discussie aan I de hogeschool over een plan Interne Demokratisering. Het plan kreeg een begin van realisering, maar in mei schortten de hoogleraars hun mede werking aan de verdere uitvoering op. Een belangrijke oorzaak van de im passe was het feit, dat student Kees Bakker, lid van de Civitasraad. zich ontpopte als actief lid van de CPN. Voor de rectoraatsoverdracht hield prof. Hartvelt een oratie, getiteld „Het boek van de Heer. Over gebruik en misbruik van de Bijbel." WASSENAAR Op 84-ja- rige leeftijd is in de afgelopen nacht overleden ds. A. K. Straats ma, sedert 8 oktober 1951 emeri tus-predikant van de hervormde gemeente te 's-Gravenhage. Ds. Straatsma deed op 27 april 1913 intrede in de hervormde gemeente te Eikerzee, daarna volden in 1917 Oos terzee, in 1920 Meppel, in 1925 Zand- voort en in 1929 Den Haag, waar hij ruim 23 jaar predikant is geweest in wijk Bethlehemkerk aan de Laan van Meerdervoort, aan welke laan hij ook woonachtig was. Grote bekendheid verwierf ds. Straatsma zich door zijn radiorubriek „Kent gij uw bijbel?" welke rubriek hij zes jaar lang elke zondagavond voor de NCRV-microfoon verzorgde en op 18 maart 1951 beëindigde met een bijbellezing over Jesaja 66. Hij was toen al bij velen bekend als schrijver van diverse boeken, o.a. De Gantelboer, maar vooral als prediker (de grote Bethlehemkerk zal altijd vol) en als pastor. Na zijn emeritaat vestigde hij zich in Wassenaar en bleef hij o.a. zijn we kelijkse pastorale rubriek in Hervormd Nederland verzorgen. Zijn laatste levensjaren werden ge kenmerkt door een voorbeeldig dra gen van nimmer aflatende lichamelij ke klachten en door een blijmoedig geloof. Velen wisten dan ook de weg naar „Rust en Vreugd" in Wassenaar te vinden voor een gesprek, waarvan men altijd gesterkt en dankbaar terugkwam. Ds. Straatsma was pri mair zielszorgen Hij werd bewogen door de mens in de gemeente. ZUn preken en artikelen verraden dat. Hij las de bijbel niet alleen, hij verkon digde hem. Een regent in de kerk heeft ds. Straatsma nimmer willen zijn. Hij was in de hervormde kerk ook geen richtingsman, als wist hij pre cies waar hij stond. Richtingen in teresseerden hem niet zoveel, als hij maar in de ander het geloof in Chris tus herkende. Zijn frisse kijk op het leven, zijn milde humor en zijn grote gaven van hoofd en hart hebben deze prediker gemaakt tot een man, die men graag beluisterde. £Un nagelaten publikaties zullen nog velen met vreugde ter hand blijven nemen. LISSABON Bij een treinbotsing in de nabijheid van Lissabon zijn gisteravond zeker dertig mensen om het leven gekomen en 55 gewond. Reddingsploegen zoeken tussen de wrakstukken nog naar slachtoffers. In een voorstad van Lissabon reden bij een station twee treinen op elkaar in. Onder de passagiers waren veel militairen, die voor een kerstverlof uit Portugees Guinee waren teruggekeerd. MBER 1970»= 3 O DRIEBERGEN In Neder land is een interkerkelijke com missie gevormd ter voorberei ding van een Nederlandse deel-, neming aan het „Pfingst-Trèf- fen 1971", op 4 en 5 juni in Augs burg. Voor het eerste in de geschiedenis van de Duitse kerken zullen op die dagen reformatorische en rooms-ka- ♦holieke christenen samen een oecu menische Kirchentag houden. Reeds tijdens de voorbereidingen van zes verschillende discussiegroe pen in Augsburg is duidelijk geble ken. dat deze eerste oecumenische betekent op de weg van de tot nu toe Kirchentag een belangrijke mijlpaal moeizame toenadering tussen de twee grote Duitse kerken. NED. HERY. KERK Beroepen te Katwijk aan Zee: Joh. C. Schuurma nte Putten; te Barne- veld: C. v. Bart te Putten. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Brouwershaven- Zonnemaire (Z.): kand. P. A. de Bres te Dordrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Amersfoort-centrum (3e pred.pl.):: drs. A. N. Hendriks te Delft. GEREF. KERKEN (BUIT. VERB.) Bedankt voor Haren: G. Mul Deventer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Veen (N.B.): C. Ha- rinck te Utrecht. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De informatie dienst van de gereformeerde ker ken in Nederland heeft (voorlo pig nog onder de vertrouwde naam „Kerkjournaal") een proef nummer doen verschijnen van het documentatieblad voor alle gemeenteleden, tot de verschij ning waarvan de synode heeft besloten. Het is in handzaam kwartoformaat uitgebracht, zal maandelijks uitko men en 24 pagina's tellen. Gepopu lariseerd zullen er allerlei berichten in verschijnen over de synodale arbeid en het werk van de vele deputaatschappen. Het blad zal. zo is de bedoeling, ingedeeld worden in rubrieken voor pastoraat, voor diakonaat, voor zen ding en evangelisatie, voor oecume nische zaken, voor 'financiële en organisatorische zaken, kortom, voor alle takken van kerkelijke arbeid. Alvorens de informatiedienst of ficieel met dit blad zal starten wenst deze te weten hoeveel belangstelling voor zo'n blad binnen de kerken bestaat, waarop men zowel een in dividueel abonnement (niet meer dan 15) als wel een collectief abon nement met reductie kan nemen. Het proefnummer, dat in offset werd vervaardigd is aantrekkelijk geïllustreerd en bevat onder meer een ontboezeming van dr. P. G. Kunst, praeses van de laatst ge houden synode, die deze synode „zijn" moeilijkste vond. Hij zegt onder meer: het was ook in 1970 een niet geringe opgave als gereformeerde kerken, saamverbon den in de band van geloof en be lijdenis te weten waar de grenzen liggen en welke ruimte het Evangelie biedt. Het is makkelijk te zeggen dat de Schrift eenvoudig is en klaar. Maar wie haar opdracht concreet i j heeft te maken en wie van het ons te I gegeven Woord tot een „weg-voor- de-kerk" wil komen, moet spreken i en vooral: leren luisteren. Tot zover dr. Kunst. Dit proef) kerkjournaal geeft ui- Bovendien hebben de twee ver antwoordelijke organisaties, de Deut sche Evangelische Kirchentag en de de Deutsche Katholikentag die tot nu toe afwisselend om het jaar wer den gehouden een grote stap voor uit gedaan wat betreft de inspraék en de democratisering van dergelijke massale bijeenkomsten. Het thema voor het „Pfingst-Treffen 1971" wordt namelijk niet, zoals in vroeger jaren, vooraf en van bovenaf vastgesteld. Zes Interkerkelijke groepen van.on- geveer dertig leden hebben de op dracht gekregen, in voortdurend contact met gemeenten, parochies en alle mogelijke groeperingen, de meest actuele onderwerpen binnen een be paald gebied vast te stellen en als thema's voor Augsburg te formuleren. Verwacht wordt, dat het gemengde huwelijk, interkerkelijke godsdienst oefeningen en de intercommunie op de voorgrond komen te staan. Op elke Kirchentag komen ook honderden buitenlandse deelnemers. Nederland heeft de traditie opge bouwd. met de grootste niet-Duitse delegatie te komen. De Nederlandse voorbereidings commissie bestaat uit dr. W. L. Boe lens s.j., oecumenische pastoraal, mej. drs. A. van Dam (Sint Willibrordver- eniging), ds. H. Johannes, Luthers predikant, Jac. B. Looijen, directeur informatiedienst Gereformeerde Ker ken, Jac. Roos, hoofd afdeling publi katies Kerk en Wereld, mevrouw C. Rousseau-Eerdmans. hoofdbestuurs lid gereformeerde vrouwenbond, pas toor J. M. E. Keet namens Septuagint. Het secretariaat, waar men zich voor deelneming kan opgeven, berust bij mevrouw L. Klijn-Ballnet, De Wetstein Pfisterlaan 55. Driebergen. De Nederlandse commissie stelt zich vooral een Nederlandse inbreng op het Pfingst-Treffen voor ten aan zien van het gemengde huwelijk en de intercommunie. Op zaterdag 8 mei zal op Kerk en Wereld te Driebergen een voorberei dingsdag worden gehouden voor deel nemers en geïnteresseerden. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De doopsge» zinden vragen zich in spanning af, waar in 1972 het negende doopsgezinde wereldcongres zal worden gehouden. Prof. dr. J. A. Oosterbaan, lid van het presidium van de doops* gezinde wereldbroederschap, gaat volgende maand samen met twee Amerikaanse presidium, leden naar Zuid-Amerika, ter plekke een onderzoek in te stellen. In, eerste instantie was voor dï congres de plaats Curitiba in Braziljë uitgekozen. In juni sprak de bestuur dersvergadering van de Nederlandse doopsgezinden echter uit, een wereld congres in Brazilië onder de huidige omstandigheden niet wenselijk vinden. Deze vergadering besloot ver der, dat de Nederlandse broederschap geen afgevaardigden zou zenden, a het congres in Brazilië zou doorgaan Deze motie heeft onder de doop9ge» zinden in het buitenland veel beroe- ring gewekt. Nederland is het stam land van de menistenbeweging. Als daarom de Nederlandse vertegen woordigers ontbreken, is het geen echt doopsgezind wereldcongres meer, zo meent men met name in Duitsland en de Verenigde Staten. Het is de bedoeling, dat de dele- gatie-Oosterbaan zo spoedig mogelijk advies uitbrengt aan het presidium en dat daarna een definitieve beslis sing over de plaats van het congres .wcfrdt genomen. Drie landen De doopsgezinden willen hun con gres beslist in Zuid-Amerika houden. De moeilijkheid is, dat daar maar I drie landen zijn, waar voldoende doopsgezinden wonen om een wereld- congres te kunnen ontvangen. Als het congres niet in Brazilië wordt gehouden, ligt allereerst Para guay voor de hand, omdat daar ze venduizend mennonieten wonen (in Brazilië maar tweeduizend). Maar po litiek gezien komt Paraguay nog veel minder in aanmerking dan Brazilië. Blijft als enige mogelijkheid overj Uruguay (tweeduizend doopsgezin-1 den), dat echter ook door het optre den van de Tupamaros in een minder j goede reuk is komen te staan. Een mogelijke uitweg zou het kun nen zijn, om in Mexico (zevenduizend doopsgezinden) te gaan congressere*. Het voorbereidingscomité in Ncuer-1 land schrijft in het Algemeen Doops gezind Weekblad van deze week, dat 1 het voor 99 procent zeker is dat het congres in ieder geval in Latijns- Amerika wordt gehouden. Spaans Blijkbaar rekent dit comité er al helemaal op, dat Brazilië is afge- schreveny want het wekt aspirant congresgangers op, om nu al Spaans te gaan leren (in Brazilië wordt Por tugees gesproken). Ds. J. P. Matthijssen (met prof. Oosterbaan Nederlands vertegen woordiger in, het presidium van de wereldbroederschap) zet in hetzelfde nummer nog eens uitvoerig uiteen, dat een wereldcongres in Latijns- Amerika alleen zin heeft als er moge lijkheden zijn om uitvoerig in te gaan op de sociale en politieke konsekwen- ties van „de verzoening door Jezus Christus" (het thema van het con gres), juist voor dat werelddeel. Als het congres noodgedwongen be perkt zou moeten blijven tot een strikt binnenkerkelijk gebeuren, be tekent het in feite steun aan het regi me. Ook zou men er dan in ernstige mate mede schuldig aan zijn dat de doopsgezinden daar nog meer intro vert zouden worden en zich nog meer zouden terugtrekken uit de conflictsi tuatie daar. Van 5 tot 7 februari zal in het doopsgezind broederschapshuis in El- speet een beraad worden gehouden van Nederlands geïnteresseerden. Daar zal onder meer prof. Oosterbaan verslag uitbrengen van zijn reis. Chr. gerei. - buitenverbanders Titelpagina van het documentatieblad voor gerejormeerden, een proefnummer dat onder de vertrouwde naam „Kerkjournaal" is uitgekomen. teraard geen volledig verslag van hetgeen de afgelopen synode heeft gedaan. Wel geeft het een overzicht van de voornaamste agendapunten. (Van onze kerkredactie) MEERKERK Tussen de Christelijke Gereformeerde Ker ken en de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt, buiten ver band) is sprake van een duide lijke toenadering. In vele plaat sen zijn samensprekingen aan de gang en hier en daar (Eindho ven, Heerenveen, Kampen) is al besloten tot regelmatig kansel- ruil. Dit heeft niet de instemming van alle christelijke gereformeerden. Vooral zij, die meer de kant van de (Oud-) Gereformeerde Gemeenten heenliggen, bezien deze ontwikkeling met argwaan. In hun blad „Bewaar het pand" schrijft ds. G. Blom van Meerkerk, dat deze ontwikkeling in strijd is met een synodebesluit. Gaat men er toch mee door. dan hebben andere chris telijk gereformeerde kerkeraden evenveel recht, om tot kanselruil met de Gereformeerde Gemeenten te be sluiten schrijft hij. Ds. Blom wijst op de christelijke gereformeerde synode van 1965-66. Deze synode sprak uit, dat kanselruil en toelating van eikaars leden tot el- kaars avondmaal alleen geoorloofd is met gemeenten, „die behoren tot een kerkverband, waarvan de synode, van de eigen kerken heeft geconstateerd, dat het zich in alles wil stellen op de grondslag van Gods Heilig Woord en de gereformeerde belijdenis, en met welk kerkverband contacten worden onderhouden door wederzijdse depu- taten." De buitenverbanders vormen niet eens een kerkverband; de synode heeft nog niets geconstateerd en er zijn geen wederzijdse deputaten. Daarom is het voor ds. Blom duide lijk, dat de plaatselijke contacten niet verder mogen gaan dan samenspre kingen. Van kanselruil of iets derge lijks mag helemaal geen sprake zijn, noch in Eindhoven noch elders. Dat heeft de synode uitgesproken. Daar aan heeft men zich te houden. „Het hek van de dam. Dat leidt tot ontbinding van het kerkverband. Het hek moet weer op zijn plaats komen en dan goed worden bewaakt. Anders is voor de gevolgen te vrezen. Laten we zoeken te behouden wat er nog te behouden is", aldus ds. Blom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2