Anti-racisme-program
snelle en duidelijke
vraagt]
steun
Volkskerstsang verdwijnt
kerst-inns komen op
Wereldraad van Kerken
helpt deserteurs
Wat deed het
Vaticaan
met de boter?
Em woord voor vandaag
Joden in ons land
weerbaarheids
organisatie
Ingezonden
Noodzakelijk
Kritiek kerken
op Nijmegen
BER0EP1NGSWERK
Ds. Hennephof
overleden
Complexe
zaak
veelvormig
bestrijden
fa Partners
fa Vers
fa Macht
KERKDIENSTEN OP
DE FEESTDAGEN
fa Communisme
fa Addis Abeba
Habakuk heeft in zijn kleine profetie, die slechts drie hoofdstukken
bevat, geklaagd over het feit dat de rechtvaardigen van alle kanten
omsingeld worden door de goddelozen. Hij heeft geklaagd dat de
rechtvaardigen zelf niet in staat zijn om hun ziel recht te bewaren.
Hij heeft gehoord van het oordeel dat God over hen zal brengen
Het tweede hoofdstuk bevat een vijfvoudig: Wee degene die de wet
breekt. Het lijkt een goed boek om er door in de geestelijke put
terecht te komen. Het lijkt wel of er geen sprankje hoop is. En dan
wordt toch nog het laatste hoofdstuk een lied. En dan eindigt deze
profeet toch nog, met die wonderlijk blijde woorden: "Nochtans zal
ik juichen in de Here." Het geloof schrijft het woord "nochtans"
boven ons leven. Eigenlijk is het geloof zo realistisch. Het heeft
mets mystieks, niets onnatuurlijks: het durft de feiten recht in de
ogen zien, ook de feiten die betrekking hebben op eigen fouten en
falen. Maar het zet achter dat alles toch steeds weer: "nochtans".
De fouten zijn er, de zonde regeert, maar nochtans is Christus Heer
van ons leven.
Wc lezen vandaag Johannes 18 vers 15 tot 27.
(Van een medewerker)
AMSTERDAM Analoog
aan de Jewish Defence League
in de Verenigde Staten en soort
gelijke organisaties in België en
Engeland wil men in joodse
kring in Nederland komen tot
een organisatie van joodse weer
baarheid.
„Hoewel de algemene situatie in
Nederland geen enkele aanleiding
geeft om „weerbaar" te doen, mag
men toch niet uit het oog verliezen,
dat de ramp, die in 1940 over ons
volk is gekomen, ons toch iets geleerd
moet hebben, namelijk dat wij joden
altijd en overal onszelf moeten hel
pen. De autoriteiten die leven en goed
van alle burgers moeten beschermen
en dat in Nederland ook God zij dank
doen, stonden destijds machteloos en
wij als joden krachteloos".
Dit staat te lezen in een landelijke
oproep tot aansluiting bij de joodse
weerbaarheidsorganisatie in het
Nieuw Israëlitisch Weekblad. De op
roep is anoniem en als ingezonden
stuk geplaatst en de redactie van het
NIW vermeldt dat zij voor doorzen
ding van brieven zal zorgdragen.
Volgens de oproep zijn het niet de
verhoudingen in Nederland die aan
leiding zijn tot oprichting van een
joodse weerbaarheidsorganisatie,
„maar het zijn de internationale ont
wikkelingen die om een speciale be
nadering vragen. Wanneer we zien
hoe de joden in de Sowjetunie behan
deld worden en daarnaast in Polen,
in Oost-Duitsland en verder van lie
verlede in het gehele oostblok, dan
moet dit alles ons aan het denken
zetten".
De oproep vervolgt: „Het is echt
niet noodzakelijk om alles wat er no
dig is voor een rustige, burgerlijke
verdediging zo verbazend groots op te
zetten, maar het is onzes inziens wel
noodzakelijk om niet met de handen
over elkaar te gaan zitten"
De joodse weerbaarheidsorganisatie
wil komen „tot een vriendelijke maar
besliste groep van joden die de vrede
en de rust liefhebben, maar die deze
ir
10 1!
3
1 I9
BB i2
s
18
I '9 I
■21 J
|2(H
22" 2
1
124 p
i
31
32
34
37
f"
ttruiswoord-puzzei
Horizontaal. 1. opgegeven werk, 4. be
daard. 7. kluchtig. 10. richting. 12. steek
wapen. 14. vreemde munt. 15. door-
tochtgeld. 17. plaatsje onder Borger. 18.
zijtak Saaie. 20 arrondissement (afk.),
21. werkend beginsel, 22. zijtak Donau,
24. baan voor balspel. 26 meisjesnaam,
27. Myth, figuur. 29. bouwland, 31. keu
kengerei. 33. rivier in Italië. 35. droom
beeld, 36. boordsel. 37. welgevormd.
Verticaal. 1. winkel (Ind.), 2. witte po
pulier. 3. schrobnet. 4. deel van het ge
laat, 5. korte rijzing van zeewater bij
eb, 6. sappig. 8. Europeaan. 9. bepaalde
hoeveelheid. 11. oorsprong. 13. binnen
kort, 16. schande. 19. mens. 20. droog
oven (Z.N.). 23 volk. 25. In koor zingen.
26. handweefwerk. 27. zijtak Rijn. 28.
lokspijs, 30. kloof. 32. priem, 34. ondoor
dringbaar
Oplossing vorige puzzel
I. cent. 2. hond. 3. aalt, 4. maan, 5. palm.
6. imme, 7. gans, 8. neus, 9. oele. 10. node.
II. kaas, 12. wier. 13. eden. 14. kerk. 15.
elan. 16. riet.
CHAMPIGNONKWEKER
dan ook met echte inzet willen ga
randeren aan alle joodse bewoners
van dit land, garanties die we graag
met elkaar willen waarmaken en dan
wel blijvend voor onze schoolgaande
kinderen, onze verenigingshuizen, on
ze bijeenkomsten en vergaderingen,
onze jeugdkampen en festiviteiten".
NIJMEGEN De Nijmeegse ker
ken verwijten het gemeentebestuur
van deze stad. dat het een materieel
en consumptief welvaartsideaal hul
digt en dat het de toekomst niet an
ders ziet dan méér arbeidsplaatsen,
méér auto's, grotere huizen en méér
materiële welvaart.
Zij doen dat in een nota, uitgege
ven door de Raad van kerken in Nij
megen, die een reactie wil zijn op de
in april door de gemeente gepubli
ceerde „Hoofdlijnen van beleid"; Het
is de eerste maal, dat kerken in ons
land zich gezamenlijk begeven op het
gebied van gemeentelijke politiek en
stadsplanning. De raad van kerken
brengt zijn kritiek samen in de to
taal-term „ééndimensionaal denken".
Hij constateert ook met enige be
vreemding, dat het gemeentebestuur
in zijn beleidsnota helemaal niet
spreekt over de rol van de kerken in
de stad.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dedemsvaart (vac. W.
Straatsma), A. W. J. A. Knorth te
Diepenveente Soest (geest. verz. Zon
negloren), H. W. Cólstee te Zuidlaren;
te Spijkenisse (vac. G. J. T. van Dijk),
G. E. Huizing te Haamstede.
Aangenomen naar De Bilt (vac. K.
Ooms). W. A. Vlasblom te Willege-
Langerak; naar Nieuw- en St. Joos-
land. kand. C. J. Kraai te Holysloot.
Bedankt voor Stolwijk (2e pred. pl.),
J. C. Schuurman te Putten.
Emeritaat verleend aan N. Visser
te Almelo.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Brouwershaven-Zonne-
maire, kand. P. A. de Bres te Dor
drecht.
Aangenomen naar Berkel, J. A. Bos
te Borne; naar Roosendaal, kand. H.
H. Zomer te Kampen.
Préparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaard, kand. P. A. de
Bres, Singel 215, Dordrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Nunspeet, J. Westerink
te Kerkwerve-Haamstede.
Aangenomen naar Amsterdam-
Noord. kand. drs. W. C. Moerdijk te
Apeldoorn, die bedankt voor Gorin-
chem, Noordscheschut en voor Wil-
dervank.
Bedankt voor Murmerwoude, W. de
Joode te Rotterdam-Oost.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Barneveld, W. Hage
te Krabbendijke.
VRIJE HERV. GEMEENTE
Aangenomen naar IJsselmuiden,
dhr. A. Kot te Tholen.
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT In de ouderdom
van 75 jaar is zondag overleden de
oud-gereformeerde emerituspredi
kant ds. B. Hennephof.
De begrafenis is donderdagmiddag
om twee uur op de algemene be
graafplaats te Dordrecht. Het is de
wens van de overledene, dat de
plechtigheid zo sober mogelijk, zon
der toespraken zal geschieden.
Ds. Hennephof werd in Kampen
geboren. In 1934 werd hij predikant
in de oud-gereformeerde gemeente
van Scheveningen. In 1945 maakte hij
zich met deze gemeente los van het
kerkverband. In datzelfde jaar aan
vaardde hij een beroep naar de even
eens uitgetreden gemeente van Dor
drecht. (Scheveningen is later weer in
het kerkverband teruggekeerd).
Samen met de oud-gereformeerde
kerk van Colijnsplaat en de neder-
duits-gereformeerde gemeente van
Oud-Beijerland vormde Dordrecht
het kerkverband van „Oud-Gerefor
meerde Gemeenten, samenlevend in
de classis Dordrecht". Van deze drie
gemeenten was ds. Hennephof 23 jaar
de enige predikant.
Een dogmatisch verschil over het
leerstuk der rechtvaardigmaking
scheidde ds. Hennephof en zijn ge
meenten van de Oud-Gereformeerde
Gemeenten in Nederland en de Gere
formeerde Gemeenten. Daarbij was
ds. Hennephof een breeddenkend, so
ciaal bewogen man. Hij had bijvoor
beeld zitting in de telefonische hulp
dienst.
In 1968 ging hij met emeritaat. Hij
werd in 1970 opgevolgd door ds. B.
Jongejan, die voordien tot de Presby-
teriaal Hervormde Kerkgemeenschap
(de groep-Taverne) behoorde.
Philips wil tijdelijk
korter gaan werken
EINDHOVEN Philips is van plan
in een aantal van haar ondernemin
gen gedurende enige weken korter te
gaan werken. De directie zal de ar
beidsinspectie hiervoor toestemming
vragen.
Deze maatregel is nodig om de te
hoog opgelopen voorraden op een la
ger niveau te brengen. Het betreft
hier ongeveer 1400 man, die bij de
produktie van onderdelen en mate
rialen zijn betrokken.
De vakorganisaties zijn akkoord
gegaan met het indienen van dit ver
zoek. De ondernemingsraden van de
verschillende vestigen zijn, evenals
het personeel, van het voornemen op
de hoogte gesteld.
Volkskerstzang in de Doelen te
Roterdam, waar de belangstel
ling voor dit gebeuren nog steeds
elk jaar groot is gebleven.
De schrijver van dit artikel, ds.
R J. van der Veen, algemeen se
cretaris van de Nederlandse Zen
dingsraad, is lid van de advies
commissie van het anti-racisme-
program van de Wereldraad van
Kerken.
AMSTERDAM Aanleiding tot het 'Ecumenical Programme
to Combat Racism' was niet een ontwikkeling naar een gewelds-
ideologie in de Wereldraad van Kerken (WCC), maar inzicht in
de escalatie van de raciale spanningen en conflicten in de wereld.
Tot grotere inzet werd besloten, hoofdzakelijk maar niet uitslui
tend gericht tegen het blank racisme. Dit omdat het blank racis
me een zeer groot gevaar voor de wereldsamenleving betekent en
sterk verbonden is met internationale, economische en koloniale
structuren.
Fundamenteel voor het nieuwe pro
gramma is een "multiple strategy".
Het complexe verschijnsel van het
racisme vraagt veelvormige bestrij
ding. Hoofddeel van het programma
wordt wat de kerken en de WCC zelf
kunnen doen.
Dit volgen® de reeds eerder ge
volgde methode, maar ook aangevuld
met zelfonderzoek, met aktie in eigen
omgeving, soms met onderzoek naar
het effect van investeringen, soms
met onderzoek naar het effect van
geldoverdracht via zending of we-
relddiakonaat, in geval dit landen be
treft waarin een raciaal eenzijdig sa
mengestelde leiding de bestemming
van de gelden bepaalt.
Het 'special fund' is niet meer en
niet minder dan een aanvulling op
het nog niet volledig op gang geko
men hoofddeel van het programma
en kam noch wil dus een zekere volle
digheid suggereren.
Het 'special fund' betekent, dat de
WCC meer. en meer openlijk dan te
voren, bereid is samenwerkend en/of
steunend te staan naast organisaties
die niet alleen de gevolgen van het
racisme willen verzachten, maar ook
het racisme zelf bestrijden.
DS. R. J. VAN DER VEEN
Steun kan worden gegeven aan or
ganisaties die bijvoorbeeld binnen de
rijke landen de krachten die het ra
cisme in stand houden, onderzoeken
en bestrijden. Voornamelijk echter is
de steun bedoeld voor organisaties
waarin de onderdrukten de strijd te
gen de schending van hun mens-zijn
tot hun eigen zaak hebben gemaakt.
In /ulke organisaties zijn zij niet
alleen meer object van hulp, maar
zijn zij subject in het bepalen van
eigen toekomst. Pas in die verant
woordelijkheid ervaren zij ten volle
het terugvinden van hun menselijke
waardigheid en identiteit. Het is
daarom, dat de WCC organisaties die
de bewustwording en mobilisatie van
de onderdrukten organiseren, erkent
als onmisbare partners in de strijd
tegen het racisme.
Zulke organisaties zijn echter zeer
gehandicapt door de economische
„valse start" die hen door het racisme
is en wordt aangedaan. Daarom heeft
de WCC besloten door een "transfer
of power", zij het via kleine bedra
gen, zulke organisaties de kans van
een 'take-off' te geven.
rzoening
De WCC heeft daarmee in enkele
concrete raciale conflictsituaties
openlijk en metterdaad partij geko
zen. De WCC heeft verstaan, dat haar
dienst der verzoening in conflictsitua
ties een tweevoudige vormgeving kan
moeten aannemen, namelijk die van
het staan aan de kant van de ver
drukten, indaadwerkelijke solodari-
'teit, èn die van openlijke confrontatie
met de verdrukkers.
Dit laatste echter niet als het gena
deloze conflictmodel van het Mar
xisme waarbij de verdrukkers defi
nitief worden afgeschreven), maar als
op de situatie afgestemd ver,zoenings-
model. Het vraagt weinig studie van
Jezus' confrontatie met het Sanhedrin
om de confrontatie als verzoenings
model te verstaan (zie de specifieke
wijze van genezen op Sabbath, de re
de tegen de schriftgeleerden, de inte
grale oppositie en de aanvaarding
van het bijbehorende lijden, en dan
uiteindelijk toch een talrijke schare
van priesters die gehoor gaven aan
het geloof. Hand. 6:7)
Inzicht in de legitimiteit van een
meervoudige vormgeving van de
dienst der verzoening in conflictsitua
ties wordt helaas weinig aangetroffen
in die kerken, die lange tijd geves
tigde of meerderheidskerken zijn ge
weest. Vandaar dat het huidige debat
een westers en blank debat is. dat bij
de niet-westerse kerken bevreemding
verwekt.
De WCC heeft geen macht-tot-ge-
weld. Structureel al niet, vanwege
een aantal pacifistische ledenkerkén.
Maar voor alles, en doorslaggevend,
theologisch niet. De aard van de kerk
van Jezus Christus in haar institutio
nele vorm sluit zulk een macht uit.
De WCC kon dus bij een "transfer
of petver" ook geen macht-tot-geweld
overdragen. Dit is als conditio-sine-
qua-non gesteld bij het gesprek met
de bevrijdingsbewegingen. Het is
door hen begrepen en aanvaard. Van
daar dat noch de WCC, noch de ont
vangende instanties de conditie „niet
voor geweld" £ieü als een paternalis
tische reductie op de filosofie van
overdracht van macht
De bevrijdingsbewegingen hebben
echter, juist omdat het maar niet om
een slechts politieke bevrijding gaat,
maar ten diepste om de ruimte tot
menswaardige ontplooiing, een hoge
prioriteit gegeven aan educatieve
programma's.
Daarnaast zijn er de bijzonder ur
gente medische en welfare program
ma's. Niet alleen het werk van het
Mozambique Instituut (in Tanzania),
maar bijvoorbeeld ook het werk van
het Department of Education and Na
tional Culture, the Directorate of
Health Services, the Section of Social
Welfare, the Department of Informa
tion en de Women's Section van de
Frelimo regering in de bevrijde ge
bieden is in deze volstrekt duidelijk
en de documentatie daarover is voor
ieder beschikbaar. De aard van de
macht die de WCC kon overdragen,
sluit bij de opzet van deze program
ma's aan.
Over de besteding in deze zin heb
ben de betrokken organisaties hun
woord gegeven. Het behoort tot het
wezen zelf van de bestrijding van het
racisme te geloven dat ook niet-blan-
ke leiders een woord hebben, dat zij
geven kunnen en houden kunnen.
Vandaar dat door de WCC van con
trole is afgezien. Vandaar dat de in
terpretatie: „het is natuurlijk vestzak
- broekzak", of de interpretatie: „ver
kapte steun voor oorlogvoering''
wordt afgewezen, zelf9 bij begrip
voor mogelijke neveneffecten van de
ze gerichte steun.
De grote aandacht voor mogelijke
neveneffecten vertolkt een merk
waardig juist bij deze zaak optredend
ethisch purisme van een deel van de
blanke christenheid. Die mogelijke
neveneffecten vormen, voorzover ze
bestaan, allerminst de essentie.
De reaktie van de All Africa Con
ference of Churches maakt duidelijk,
dat deze essentie'begrepen kan wor
den door ieder die tot de zaak zelf
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De volkskerst
zang, in 1953 voor het eerst in
Utrecht opgekomen onder meer
als een oecumenische herken
ning en een gebeuren waardoor
ook menige buitenkerkelijke
werd aangesproken, heeft zijn
beste tijd gehad.
Dat blijkt uit de dalende belang
stelling van de laatste jaren. Men kan
gerust zeggen ''at de volkskerstzang
bezig is te verdwijnen om plaats te
maken voor een nieuwe activiteit: de
kerstgastendagen of kerst-inns, verle
den jaar voor het eerst door de acti-
GENÈVE De Wereldraad van Kerken heeft de aangesloten kerken ge
vraagd om 750.000 gulden. Met dit geld wil de Wereldraad jonge Amerikanen
helpen, die naar Canada gevlucht zijn om aan de dienstplicht (en mogelijke
uitzending naar Vietnam) te ontkomen.
Een woordvoerder van de Wereldraad zei, dat het geld niet gebruikt zal
worden om desertie te stimuleren. De fondsen zullen aangewend worden om
advokaten te betalen, kantoorruimte te huren, te voorzien in reiskosten en
voor directe hulp.
viteiten van radiopastor ds. A. Kla-
mer gestimuleerd.
Deze kerst-inns zijn gelegenheden
waar iedereen, die daar behoefte aan
heeft, gezelligheid en sfeer kan vin
den, opdat de feestdagen niet in vol
strekte eenzaamheid behoeven te
worden doorgebracht.
Continu open
In de meeste plaatsen van ons land
zijn voorbereidingen voor kerst-inns
gaande, vaak uitgaande van kerke
lijke jongeren. Veelal streeft men er
naar gedurende een aantal dagen
continu open te zijn. Vele vrijwilli
gers zijn voor dit dienstverlenende
werk, dat, mits het goed opgezet
wordt, inderdaad kans van slgen
heeft dat is vorig jaar toen het
werk aarzelend op gang kwam wel
gebleken in het geweer.
Estlandse kerkleider
Kopp overleden
STOCKHOLM Op 95-jarige leef-
tijd is de Estlandse lutherse aartsbis
schop Johan Kopp overleden.
In 1939 kreeg hij de leiding van
zijn kerk, die toen in Estland een
dominerende positie innam. Even
voordat de Russen in 1944 zijn land
bezetten, vluchtte Kopp naar Zweden.
Daar organiseerde hij toen de Est
landse Lutherse Kerk in Balling
schap.
Hoe snel de volkskerstzang in be
langstelling terugloopt blijkt uit de
cijfers in Utrecht. In het topjaar 1956
kwamen nog 9000 mensen naar de
Margriethal. Vorig jaar waren het er
nog maar ongeveer 3000. Dit jaar
heeft men het terecht niet meer aan
gedurfd de margriethal te huren. Men
komt nu bijeen in de Congreszaal van
het nieuwe Jaarbeurscomplex, die 1000
personen kan herbergen. In enkele
andere plaatsen, o.m. Rotterdam,
blijft de belangstelling nog groot,
maar dat zijn uitzonderingen.
Gewone zaak
Dr. A. Dronkers, voorzitter van het
comité volkskerstzang te Utrecht, in
feite de geestelijke vader van de
volkskerstzang ih Nederland acht een
van de belangrijkste oorzaken van de
verminderde belangstelling het feit,
dat de oecumene een min of meer
gewone zaak is geworden.
Zeventien jaar geleden was het nog
een riskante onderneming om rooms-
katholieken en protestanten samen te
brengen voor de kerstviering. Nu zou
het vreemd zijn als afzonderlijke bij
eenkomsten werden georganiseerd.
Wat de kerst-inns betreft: er zijn
twee categorieën. In de eerste plaats
opvang gedurende een aantal dagen,
inclusief logies, in conferentiecentra
en dergelijke gelegenheden, waarvoor
een bescheiden bedrag wordt ge
vraagd. In de tweede plaats opvang,
waarbij men „in en uit kan lopen" al
naar gelang de behoefte. Voor deze
categorie kerst-inn^ die gratis toe-
gangkelijk zijn worden nevengebou
wen van kerken of, indien men dat
noodzakelijk aoht „neutralere" ruim
ten in stad of dorp gebezigd.
Inlichtingen over de wijze van or
ganisatie van kerst-inns kunnen wor
den verkregen bij de radiopastorie
in Hilversum, ds. A. Klamer, Oranje
laan 8, telefoon 02150 - 1 55 55
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Om alvast te note
ren: het CVK zal op Eerste Kerstdag
via Hilversum I tussen 6 en 7 uur een
dienst uitzenden welke wordt gehou
den in de gereformeerde Pauluskerk
in Amstelveen.
Voorganger is ds. W. van der Lin
den, organist de heer M. Kamminga.
De tekst zal zijn 1 Johannes 4 6,
„Hierin is de liefde Gods".
Op Oudejaarsavond laat het CVK
uit de gereformeerde Triumfatorkerk
in Den Haag-Oost de jaarwisselings-
dienst horen, eveneens op Hilversum
I tussen 7.30 en 8.30 uur. Hier preekt
dr. C. Gilhuis, die als tekst koos 1
Cor. 2:2.
Het Chr. Gemengd Koor ,,'s Gra-
venhage-Oost" en het Cypreskerk-
koor zingen onder leiding van de heer
Jaap Hagg, organist is Freek Ad de
Boer, koorbegeleidster Joke Sybesma
en trompettist Siebe Sybesma.
Na afloop van de dienst wil de ge
meente, zingende ps. 134 en ps. 121,
de kerk verlaten om elkaar in de hal
een goede jaarwisseling te wensen.
gaat: The Executive Committee of
the All Africa Conference of Chur
ches "welcomes the revolution in the
thinking of donors in being prepared
to trust people who are taking radical
action against racism".
Het lijkt goed de gesprekken op het
bovenstaande te concentreren, en niet
op de niet aan de orde zijnde proble
matiek omtrent WCC geweld WCC
geen geweld. Het van Genève uit aan
zich trekken van de verschrikkelijke
verantwoordelijkheid van een beslis
sing voor bevrijdend geweld elders ja
dan nee, past de WCC niet en kan
noch wil de WCC op zich nemen.
Voor de Europese christenen of
kerken geldt .zoveel temeer, dat zij
die verantwoordelijkheid niet aan
zich kunnen trekken, omdat zij in ze
kere zin via Nato wapenen en econo
mische structuren medeplichtigen
zijn aan het onderdrukkend geweld,
en zelf kwaadschiks, maar meestal
goedschiks, leven onder de atoompa
raplu ter bevestiging van hun vrij
heid.
Pogingen om tot een ja of nee over
steun aan het 'special funcF te komen,
binnen het kader van een beoorde
ling, van ons uit, over het gevaar dat
met de communistische hulp aan de
bevrijdingsbewegingen meekomt, ver
leggen de probleemstelling van strijd
tegen het racisme naar de Oost-Wes£
problematiek. Deze pogingen verleg
gen ook de eerste verantwoordelijk
heid om de risico's van die hulp te
beoordelen vèn Zuidelijk Afrika naèr
Europa.
Het lijkt beter, als er gewaar- i
schuwd moet worden tegen genoemd
gevaar, die waarschuwing te adresse- j
ren aan de bevrijdingsbewegingen en
aan Nyerere en Kaunda, en niet aan
kerken in Nederland die een besluit
moeten nemen over al of niet bijdra
gen aan het 'special fund'. Deze ker
ken moeten niet aan niet terzake
doende argumenten geholpen worden,
die hun moed tot engagement met de
strijd tegen het racisme zouden kun-'
nen verzwakken.
De meest geloofwaardige vorm van,
voorkomen van communistische infil
tratie lijkt trouwens het verlenen van,
morele en materiële hulp uit niet-
communistische delen van de wereld.
Dit laatste liefst zonder militair-stra
tegische bijbedoelingen. Afrika wi'l
graag eehs leven zonder uit het Noor
den opgedrongen problematiek.
Voor het General Committee -r*n
de WCC. januari 1971, te Addis
Abeba wacht md. een drievoudige
taak.
Allereerst dient stug te worden vol
gehouden en te worden verhelderd,
dat „staan aan de kant van" en
„gekwalificeerde steun bieden aan"
niet gelijk is aan „identificate met
alles van het ontreden van" de el-
lendigen. Aan de kerk van Jezus
Christus is daarvoor een zo over
duidelijk model bekend, dat deze
taak vervuld moet kunnen worden.
De tweede opgave is de eventuele
rekening die gepresenteerd zou
kunnen worden in verlies aan steun
niet karakterloos te ontwijken,
maar te betalen als de prijs van
werkelijke strijd tegen het racisme.
Dienst der verzoening mee via con
frontatie als verzoeningsmodel is
nimmer zonder prijs. A. H. van den
Heuvel' schreef terecht: "We better
be poor than wrong".
De derde opgave is deze crisis uit
te buiten om samen door te groeien
van stichtelijke inter-kerkelijkheid
naar stichtende, dat is aan de we
reld bouwende, oecumeniteit. A. H.
van den Heuvel schreef terecht:
"Ecumenical education is best done
in a crisis.
Het Ecumenical Programme to Com
bat "Racism van de WCC, met zijn
multiple strategy", waarvan als één
onderdeel het 'special fund', is m.i een
goede poging om met een beklemmend
wereldvraagstuk ernstig bezig te zijn
binnen de beperkte en eigensoortige
mogelijkheden van een gemeenschap
van kerken. Dit programma verdient
snelle en duidelijke steun van de chris
tenen. de kerken, en de oecumenische
instellingen. Het lijkt daarvoor de 'kai-
ros', het aangewezen, het strategische,
en het misschien niet meer terugke
rende moment.
R. J. van der Veen
(lid van het Advisory Committee for
the Ecumenical Programme to Combat
Racism)
DEN HAAG Het socialis
tische Europese parlementslid ir.
Vredeling heeft de Europese
commissie gevraagd waarom het
Vaticaan zoveel boter nodig
heeft.
Vorig jaar werd uit West-
Duitsland 60.200 kilo naar het
Vaticaan uitgevoerd en uit
Frankrijk 1.239.000 kilo, waar
voor bijna 1 miljoen aan resti
tutie uit het Europese landbouw
fonds werd betaald.
Het lijkt ir. Vredeling, gezien
het aantal inwoners van het Va
ticaan weinig waarschijnlijk
dat al deze boter daar is gecon
sumeerd en hij wil graag weten
waar het gebleven is.