Kleuters goede klanten
van tv-reclame
Loos bom-alarm
bij de KRO
Sticker verzeild
in
Utop
ia
„De klopslaat
9 jaren over
Nieuws over het koppetje heen
11
DINSDAG 8 DECEMBER 1970
Stralende Jetje Craets blijft in de
kneuzerige familie een niet-omstre-
iden middelpunt, maar niemand weet
dat zij ook al op gladde wegen gaat
door haar liefdesverhouding met de
veel oudere vioolleraar Stefan Kraus
....en wat, als haar geheim uitlekt?
Op de foto Elsje Scherjon en Wim
1 Hoddes als het liefdespaar. „De klop
op de deur," vanavond op Ned. 2.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Gisteren werd de
KRO opgebeld met de mededeling dat
er een bom in het studiogebouw was
-gelegd. Een kwartier later volgde een
tweede aankondiging: de bom zou om
kwart voor zes ontploffen. Eer men
er zeker van was dat het loos alarm
betekende, werd het gehele gebouw
ontruimd.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Mogelijk hebt u
wel eens geluisterd naar het vrij
nieuwe KRO-radioprogramma voor
de late dinsdagavond: Sticker. Een
zonderling en misschien juist daarom
aantrekkelijk soort actualiteit, dat in
uitzending tot stand komt onder eind
redactie van Theo Stokkink. Van
avond (11.15 uur, Hilversum 1) ver
zeilt het programma in „Utopia".
U herinnert zich nog wel de beide
VPRO-dames uit De Rijp, die haar
amteurisme voor camera en micro
foon lustig mochten bedrijven en ook
graag liederen zongen.
Zij babbelen gewoonlijk in Sticker
mee, wensen dan er lief en spontaan
welterusten als het uit is en genieten
daarvoor ook weer alle vrijheid.
Maar Sticker zelf bewandelt andere
wegen. Exclusieve onderwerpen wor
den er door ieder die wat heeft te
zeggen, toegelicht, ook op de spontane
toer. Vanavond komen utopieën die
„zomaar-mensen" koesteren, aan bod.
Droombeelden over stedenbouw, sa
menleving en verkeer: openbaar ver
voer in containers, cirkelvormige
straten en auto's van allemaal het
zelfde model, die op luchtkussens
worden voortbewogen, en een radi
caal eind van de luchtvervuiling.
Wie al luisterende op een idee komt
of dat toch al had, kan opbellen en
zijn zegje zeggen. Over de uitvoer
baarheid van de utopieën gaat het
niet: Sticker, signaleert alleen maar,
geeft geen respons en heeft geen op-
de-vingers-tikkende deskundigen in
de studio. Een heel apart programma.
(Van onze" radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vanavond zijn we
alweer aan de elfde aflevering van
„De klop op de deur" toe. Dan nog
vier, en het is gedaan. Wat gaat het
allemaal vlug, maar we rennen daii
ook met fikse stappen achter Jan
Staal aan de hoe langer fioe triester
wordende geschiedenis door.
Als de tune met het geklop en ge
joel voorbij is, zijn we negen jaren
verder dan de eerste liefdekus tussen
Philip en zijn verguisde Betsy. Met
Philip loopt het ook heel droevig af:
hij valt van de trap, breekt zijn rug
en sterft na een lang lijden.
Francien is eenzaam naast haar
Jan, Sophie blijft maar jaloers en-
Hartonius vervelend en onattent, de
aangenomen dochter Els wil haar
echte vader gaan zoeken, 't is alle
maal misère wat de klok slaat. Frits
zit in zijn hutje op de hei te dichten
en Frederik noch Annètje hebben erg
veel geluk in, hun kinderen, omdat
het met Pieter en Eugenie ook al
geen rozegeur en maneschijn is.
Lief Jetje, af en toe al eens in een
flits gezien, is nu in de persoon van
Elsje Scherjon een jongedame gewor
den, het zonnetje in huis. Zij gaat
eindelijk een echte rol spelen in het
gezin, maar o wee, ook Jetje heeft
haar schuldig geheim: zij is verliefd
op haar oudere vioolleraar Kraus
en als papa dat zou horen, zou hij ter
plekke doodblijven van de schrik, dus
houdt Jetje zich muisstil.
Intussen gaat de techniek maar
voort en wordt de tijd bar modern.
Ouders hebben niks meer over de
kinderen te zeggen, en de arme
volksmeisjes vertikken het, bij de rij
kelui te gaan dienen met een schortje
voor en mutsje op.
Wat een nare tijden, denkt Annètje
voor de zoveelste maal, en zij schudt
dat hoofdje maar
Die ongerustheid over „de zorgvolle
tijden" heeft bewerker Jan Staal
goed uitgebuit, en we hebben telkens
de neiging om te roepen: „Kom. kom,
Annètje, je zit nog op fluweel met je
zorgen voor de naaste toekomst, wij
in 1970 hebben het minstens zo druk
als jij met hoofdschudden over „die
tegenwoordige jeugd"....
Maar laten we vooral niets roepen
en er liever lering uit trekken: het is
altijd zo geweest dat de jeugd pro
gressief was en de tijden veranderen:
het zal zo wel blijven ook. Socrates
wist er al van mee te praten.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Kleuters in
de leftijd van 3 tot 5 jaar kijken
elke avond ongeveer 20 minuten
naar de televisie. Dat leert oifs
het rapoort „Jeugd en televisie",
voortgekomen uit een NOS-on-
derzoek naar kijkdichtheid on
der kinderen en opgroeiende
jeugd.
Niemand zal hiervan verrast
opkijken, want we weten alle
maal wel, dat bijna nergens het
„welterusten" van meneer De
Uil, Pipo of Woef dan wel La-
maar inderdaad wordt opge
volgd door gehoorzame aftocht
der kleinen.
Die 20 minuten na kwart voor 7
zijn gewoon kleuter-vreugd, want als
de strip is geweest komen er altijd
opgewekte reclamefilmpjes, die de
kleuters ervaren als een levend pren
tenboek en waarnaar ze ademloos
blijven kijken. Prettig is deze klan
dizie van de kleintjes wél voor de
recte betrokkenheid van de kinder
sfeer raakt, schrikken zije cht. Een
slagveld zien zij opgewekt aan, een
kind dat in een Nederlandse straat
adverteerders, want papa en mama
wenden dan ook niet de ogen af.
Over deze reclame-vijf-minuten
wordt in tal van gezinnen zelfs ge
praat, want het „Wat doet die me
neer?" en „Die mevrouw heeft een
fornuis'', wordt dan gevolgd door vol
wassenen-uitleg: „Die meneer gaat
een glaasje limonade drinken", en,
„Die mevrouw heeft geen fornuis,
maar een wasmachine". En wat wil
de reclamemaker meer? Hij mag de
kleuters wel dankbaar zijn!
Dat de kleuters ook blijven mee
kijken naar het korte nieuwsbulletin
om 7 uur is natuurlijk uit den boze,
maar wel logisch verklaarbaar. Vóór
het naar bed brengen kijken de
ouders nog even dat nieuws en we
moeten daar maar niet te zwaar aan
tillen, want de meestal niet erg op
wekkende berichten gaan toch over
de koppetjes van de kleintjes heen.
Ze mogen nog eens „boot" of „auto"
roepen, verder is dit nare prenten
boek toch niet» van werkelijke invloed
en geen kleuter gaat gillend naar bed
omdat de presentator iets heeft ver
teld van arrestaties of ontvoeringen
of ongelukken. Dat horen ze niet
eens, ze kijken alleen maar en een
kapotte auto is „prachtig".
Ook wat grotere kinderen, die wél
luisteren en verstaan wat er aan we
reldellende in de journaals wordt
meegedeeld, nemen daarvan toch
minder narigheid in zich op dan men
gewoonlijk vreest.
Zij horen accuut en zij worden
minder verschrikt door de beelden
die zij .zien daa de volwassenen, die
bij het luisteren worden overvallen
door een wereld van ach tergrondge
dachten, veel meer de gevolgen van
een ramp en een oorlogstafereel met
een doorgronden,kortom de woord
en beeld-mededelingen totaal anders
verwerken en daardoor veel vatbaar
der zijn voor een schokeffect dan
kinderen.
Kinderen plaatsen wat zij horen en
zien niet in de realiteit, volwassenen
NOS helpt Visuews
met filmmontase
O
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Met het oog op de
voor vandaag aangekondigde staking
ook op London Airport heeft het in
ternationale nieuwsagentschap Vis-
news de NOS om hulp gevraagd. Het
filmmateriaal, dat gewoonlijk in Lon
den wordt verwerkt en vandaar uit
verzonden naar diverse landen, zou
nu op Schiphol aankomen en in Am
sterdam worden ontwikkeld.
Een technische ploeg van zes man
van het agentschap zou naar Hilver
sum komen, om in een van de NOS-
gebouwen de montage te verrichten,
waarna de films weer via Schiphol
konden worden gedistribueerd.
GENÈVE De Amerikaan dr.
Charles C. Parlin is gekozen tot pre
sident van de Wereldraad van Me
thodisten. Hij is de eerste „leek" op
deze post sinds de instelling van deze
raad in 1881. Parlin heeft voorheen
deel uitgemaakt van het presidium
van de Wereldraad van Kerken.
Hilversum I 402 m.
KRO 18.30 Nieuws. KRO:
18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht
ensemble en solisten. 19.45
Evangelie zonder masker, le
zing. 20.00 (S) Mixtuur: moder
ne muziek (opn). 20.45 Ons
kind onze school, pedago
gische kroniek. 21.00 Klassieke
kamermuziek. 21.30 Babel:
kunstkroniek. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den
Haag vandaag. 22.50 Kontekst:
magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.15 (S)
Sticker: licht muziekprogram
ma. 23.55—24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 18.00 Nieuws. 18.11 Ra
diojournaal. 18.25 (S) Licht en
semble en zangsoliste. 18.55 (S)
Big Band Beat: moderne lich
te muziek. 19.25 Paris vous
parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Van
avond. gevarieerd programma.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin
gen. 22.43 Radiojournaal. NOS:
22.55 (S) Signaal, muziek van
eigen tijd (opn). 23.30 Horizon:
muziek uit India. 23.55—24.00
Nieuws.
TELEVISIE'
WWV O.Nll
Nederland I
NOS: 18.45 (K) De Woels en
de Lamaars. STER: 18.51 (K)
Reclame. NOS: 18.55 (K) Jour
naal. STER: 19.00 (K) Reclame.
AVRO: 19.04 Toppop: Popshow.
19.30 Tips voor Je toekomst:
programma over beroepen-
voorUchUng. STER: 19.55 (K)
Reclame. NOS: 20.00 (K) Jour
naal. STER: 20.15 (K) Reclame.
AVRO: 20.20 (K) Lijmen, TV-
spel (dl. 2). 21.10 Peyton Place.
TV-Ieullleton. 22.00 AVRO's
Televizler-Magazine. NOS:
22.50 (K) Journaal. TELEAC:
22.55-23.25 Modelbegrip in we
tenschap en techniek - les 10
(herh.)
Nederland II.
NOS: 18.45 (K) De Woefs en
de Lamaars. STER: 18.51 (K)
Reclame. NOS: 18.56 (K) Jour
naal. STER: 19.00 (K) Reclame.
NOS: 19.04 Den Haag vandaag.
19.09 Kunstrubriek. KRO: 19.30
(K) De dwaze wereld van
Tommy Cooper. TV-serie.
STER: 19.55. (K) Reclame. NOS:
20.00 (K) Journaal. STER: 20.16
(K) Reclame. KRO: 20.20 (K)
Sol Alpert, afl. 11 Uit de TV-
serle Mod Squad. 21.10 Brand
punt Special. 21.35 Het land
van de dwazen, documentaire
over de vernleting van het
leefmilieu aan de Schelde ten
westen van Antwerpen. 22.00
(K) De klop op de deur. TV-
feuilleton. NOS- 22.55 (K)
Journaal. TELEAC: 23.00—23.20
The seventh key (4).
BELGIë
Kanalen Nederlands: 2 en in.
18.55 Zandmannetje. 19.00
Tienerklanken. 19.25 Kijk en
kook. 19 50 Keurig Frans. 19.52
Zoeklicht: cultureel nieuws.
19.57 Mededelingen. 20.00
Nieuws. 20.25 De held mijns
leven. documentair tv-spel
over het leven van Charles
Dickens. 21.40 Trefpunt. 22.25
kadiq-
MOKGEN
Hilversum I. 402 m.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het
levende woord. 7.16 (S) Op het
eerste gehoor: klassieke mu
ziek (gr.). (7-25 Horen en zien;
7.30 Nieuws: 7.32—7.50 Hier en
Nu: actualiteiten). TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Verzoekplatenpro-
gramma. (8.30—8.32 Nieuws:
9.00—9.10 Gymnastiek voor de
huisvrouw). 9.35 Voor de kleu
ters. 9.50 Vier eeuwen muziek.
10.15 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.03 Aktua-magazine:
nieuws, nieuwtjes, reportages,
commentaren en muziek. 11.55
Mededelingen. KRO: 12.00 (S)
Van twaalf tot twee. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw:
12.30 Nieuws: 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar...). 14.00
Huisbezoek: pastoraal gesprek.
NCRV: 14.10 (S) Radio Kamer
orkest (opn.) 14.45 (S) Boston
Symfonie Orkest (gr.). 15.00 In
't zilver: voor oudere luiste
raars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor
de kleuters. 16.15 Voor de
Jeugd. 16.30 (S) Jeugdland: ge
varieerd Jeugdprogramma.
17.30 NVRC en Bloc: actueel
programma met muzikale il
lustratie. 17.50—18.00 Overheids
voorlichting.
Hilversum II. 198 m.
VARA: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7 20 (S) Dag
woensdag!: muziek en infor
matie. (7.33-7.38 Van de voor
pagina.) VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8 00 Nieuws. 8.11 Ac
tualiteiten. 8.23 (S) Dag woens
dag (vervolg) 9 00 VARA-ra-
dioweekblad voor de woens
dagochtend. m. om: 9.35 Wa
terstanden; 9.40 Schoolradio;
10.45 Voor de kleuters; 11.00
Nieuws en om 11.03 Koffiepau
ze. 12.00 (S) Licht ensemble
met zangsollsten. 12.25 Fanfa
re-orkest (gr.). 13.00 Nieuws.
I3.li Actualiteiten. 13.25 Speel
ruimte: gevarieerd program
ma met om ca. 13.45 Gespro
ken portret: ca 14.00 Operette-
wereld; ca 14.35 Kinderkoor;
ca 14.50 Hautot en zijn zoon.
hoorspel: ca 15.40 Een grote
naam van> nu: profiel in mu
ziek: 16.00 Nws en ca. 16.30 In
de Toonzaal. NOS: 17.02 Oude
liedjes. 17.20 UNESCO-maga
zine. VARA: 17.40 Nederlan
ders maken muziek (opn.).
17.56 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m.
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02
Lichte platen. 10.00 Nieuws.
10.03 Radiojournaal. 10.06 Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nieuws).
12.00 Nieuws. 12.03 Platenpro-
gramma. (13.00 Nieuws;
13.03—13.06 Radiojournaal). 14.00
Nieuws. 14.03 Lichtg platen.
15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boe
tiek. 16.00 Nieuws. 16.03—18.00
Lichte platen. (17.00 Nieuws;
17.02—17,06 Radiojournaal.)
TELEVISIE!
Nederland I
NOS/NOT: 10.45-12.00 School
televisie. VARA: 17.00—17.30
Kinderprogramma.
BELGIË
Kanalen Nederlands I en
18.
jeugdpro-
wel. Pas wanneer beeldnieuws de di-
onder een auto raakt, veroorzaakt een
Opblijven
Bestuderkig van het NOS-rapport
leert eigenlijk meer over de gezinsge
woonten dan over de kijkdichtheid:
kinderen van 68 jaar, zo meldt het,
kijken gemiddeld bijna 40 minuten
per dag.
Dit is dus „opblijven bij de tele
visie" tot ongeveer half 8 en dat komt
voort uit het feit dat vrij regelmatig
nu eens de ene, dan weer de andere
omroep tussen 7 en 7.30 uur een voor
kinderen geschikt programma ver
toont. De gewoonte tot 7.30 uur te
mogen blijven kijken impliceert ech
ter, dat deze kleine kinderen even
goed wel eens zaken krijgen te zien
die niet voor hen zijn bedoeld.
Alle avondtelevisie is nl. voor vol
wassen kijkers (onder wie vanzelf
sprekend ook de opgroeiende jeugd
wordt gerekend) en een avond-kin
derprogramma behoort tot de uitzon
deringen.
Hier moeten de ouders dus zelf be
palen of er opgebleven wordt of
niet.... maar helaas is in vele gezinnen
de gewoonte de baas en betekent
„half acht naar bed" ook: „tot half
acht kijken, raak of mis".
Kinderen van 9 t m 11 jaar kijken
gemiddeld ongeveer een uur per dag.
Ook dat is gewoonlijk het uur tussen
7 en 8. Heel juist is het, dat voor hen
het uur van achten bedtijd is. Geen
journaal meer kijken.
Jonge tieners (12 - 14 jaar) brengen
het tot anderhalf uur kijken per
avond. Hierbij is volstrekt niet altijd
het vooravondprogramma betrokken:
zij weten zelf al te kiezen wat zij
willen zien ai het ligt maar aan het
gezin, of zij daarbij een vast bed-
gaan-uur moeten aanhouden. Geble
ken is echter, dat heel vaak het ge,zin
zich in de kleuterstrip vermeit en
daarnaar meekijkt. Ook, nu „De
Woefs en de Lamaars" zich niet zo
zeer verheugen in populariteit.
Belangstelling
Opmerkelijk is, dat tieners tussen
15 en 17 jaar het ook niet langer ma
ken dan plm. anderhalf uur per
Radio Kamerorkest
begeleidt opera
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Tien dagen lang
werkt het Radio Kamerorkest van de
NOS mee aan de opvoering van de
opera „P Ormindo" van. Francesco
Gavalli. een produktie van de Ned.
Opera Stichting onder regie van
Günther Rennert en met Kenneth
Montgomery als dirigent.
Het gaat om in totaal 7 voorstellin
gen, resp. in Scheveningen, Amster
dam en Rotterdam. De NOS-radio zal
opnamen maken voor uitzending op
een nader vast te stellen datum. Mor
genavond is er al een en ander over
te horen in het pauzeprogramma dat
de NOS om plm. 9.35 uur op Hilver
sum I uitzendt.
avond. Zij kijken niet meer „om te
kijken", maar weten heel goed, wat
zij al dan niet willen zien. Hele avon
den aan de beeldbuis blijven hangen
is er echter voor hen weinig bij.
Vanzelfsprekend overigens:: zij
hebben huiswerk te maken, gaan uit,
willen platen draaien, ontmoeten el
kaar. willen knutselen of wat ook.
TV-kyken is mede een vorm van
vrije tijdsbesteding. Hoeveel tijd ligt
mede aan de programma's.
Boven 18-jarigen kijken iets meer,
maar halen bij elkaar gemiddeld ook
niet meer dan een kleine twee uur.
Het rapport meldt, dat er geen peil
op is te trekken op welke uren van
de avond tieners kijken: hier spreekt
de selectie dus duidelijk mee. Men
ziet gcfrroon lievelingsprogramma's en
gaat niet zitten afwachten wat er
komt. Dat zijn goede kijkgewoonten.
De echte kinderprogramma's op de
woensdag- en zaterdagmiddagen ge
nieten zeer behoorlijk belangstelling
bij kinderen tot 12 jaar.
In de periode van het onderzoek (12
tot 25 april j.l.) werden in totaal on
geveer 800 fcv-kijkers van 3 tot 17
jaar ondervraagd (over de kleinsten
werd met de ouders gepraat). Hierbij
bleek (men noemt de steekproef re
presentatief) dat tweederde van de
kinderen tot 12 jaaT de middagpro
gramma's volgen en evenveel naar de
dagelijkse kinderstrip (toen nog de
Fabeltjeskrant) kijken.
Vanavond te
zien
Nederland 1 AVRO
7.04 uur Toppop, daarna toekomst-
tips.
8.20 uur tweede deel Lijmen, tv-spel.
9.10 uur Peyton Place.
10.00 uur actualiteiten in Televizier.
Nederland 2 KRO
7.30 uur Tommy Cooper.
8.20 uur Mod Squad.
9.10 Brandpunt special.
9.35 uur documentaire leefmilieu
aan de Schelde.
10.00 uur De klop op de deur, deel 11.
Vanavond te
horen
Hilversum 1 KRO
8.00 uur Mixtuur: eigen (moderne)
opnamen.
8.45 uur serie „Ons kind - onze
school".
9.30 uur Babel, kritisch kunst
programma.
10.50 uur Contekst, diseüssiemagazirie.
11.15 uur Sticker.
Hilversum II AFRO
7.35' uur Vanavond, groot amuse
mentsprogramma
10.00 uur jongerenprogramma „O".
10.00 uur (NOS) Signaal, eigentijdse
muziek.
Igor von Percha
19
Na een rit van amper drie uur door de nacht in Noordoostelijke
richting kwam Paddas naar de wagen aan het einde van de kolonne
gereden, waar Vera en de dokter in zaten en wisselde een paar woor
den met Starsjinow. Terwijl de militiecolonne verder trok en spoedig
in de duisternis verdween boog de wagen onder leiding van Paddas
een veldweg in. Starsjinow reed er met drie militiesoldaten achteraan.
Na een paar honderd meter bereikten ze de uitlopers van de dichte
wouden die zich van hier tot diep in Wit-Rusland uitstrekten. Via
zanderige, blijkbaar zeer zelden bereden wegen ging het in het zil
verachtige wazige licht van de toenemende maan tussen de duistere,
dreigende vijandige muren van het woud urenlang verder.
"Waar brengt hij ons heen?" vroeg Vera op een gegeven moment
zo zacht.dat alleen de dokter die naast haar zat het kon horen.
"Ik dacht dat u sliep
'"Allang niet meer. Waar brengt hij ons heen?"
"Ik weet het niet. Maar misschien vertelt hij het u wel?"
"Nee!" antwoordde ze en ofschoon ze fluisterde klonk haar stem
helder en zeer gedecideerd. "Ik kan niet meer met hem praten. Nooit
meer. Ik wil hem niet zien, ik wil niet."
"Kent u hem van vroeger?"
"Ik kende hem. En et is een tijd geweestJe moet liefhebben, zei
hij toen. De armen, bezitlozen, verdrukten, vervolgdenDe liefde
moet als een brede, nimmer opdrogende stroom 2tjn, die je met zich
meevoert en tegen haat en bitterheid beschermt. En nu? Haat,
moordVuur. Overal vuur en as Toen ze me naar buiten droe
gen heb ik het gezien. Afgebrande muren, holle, geblakerde venster
gaten, zwarte schoorstenenEn vaderWat is et met hem
gebeurd? Een grafHeeft hijeen graf?"
"Dat heeft hij", loog de arts. Want inx;werkelijkheid was het graf
van Heinrich von Cosel de ruïne waar, Vera over had gesproken.
Dr. Berckheim had daarin naar zijn stoffelijke resten gezocht en niets
gevonden.
"Op zekere dag zal ik terugkomen", fluisterde Vera.
"U zult terugkeren", zei de dokter. "Het is uw huis. Uw land. Maar
tot dat momentU moet leven. De tijd en het leven genezen. Elke
dag die voorbijgaat is gemakkelijker door te komen. En op zekere
morgen ziet men weer hoe de zon opgaat. Men is anders geworden
terwijl de nacht verdwenen is
Hoorde zij hem? Hij wist het niet. Zij had haar-ogen gesloten, maar
toen hij zich dieper over haar heen boog merkte hij aan de gespannen
trekken van haar bleke, vermagerde gezicht dat zij niet sliep. Zouden
zijn woorden door het pantser van pijn kunnen dringen dat haar
omgaf?
Slaap nu maar, probeer tenminste in je slaap vergetelheid te vinden
dacht hij, terwijl hij met een voorzichtig, verlegen gebaar een haar-
sliert uit haar voorhoofd veegde: nu geen dokter meer, maar een man
wiens hart bezwaard was van medelijden, tederheid en een ontkie
mende liefde.
Op de middaguren van de volgende dag arriveerden ze bij een
meer met vlakke, met riet begroeide oevers temidden van uitgestrekte
wouden. Met een vlot voeren ze naar een ongeveer tweehonderd me
ter uit de oever liggend, dicht begroeid eiland. Daar stond op een
open plek, omgeven door dicht struikgewas en hoge essen en olmen,
een kleine blokhut.
(Wordt vervolgd)
Smidje Verholen en de rare alchimist
82: „Ik kan vanmorgen
niet werken, Stef", zei
smidje Verholen, die weer
net deed of hij Zacharias
Zemelmans was. „Ik moet
naar de stad „Wat
nou?" riep Stef verbaasd.
„Je bent nog geen halve
dag by me in dienst en
moet je nou al verlof heb
ben?" „Tja zei de
smid. „Ik heb mijn rente-
kaart vergeten, zie je. En
mijn ziekenfondsbonnetjes,
mijn formulieren voor de
ongevallenwet, mijn ver
huiskaart, mijn vestigings
vergunning, mjjn pokken
briefje, mijn geboortebe-
wys en myn „Hou
op", smeekte Stef. „Als ik
ambtenaar was, zou ik me gelukkig voelen met al die malle paperassen, maar
nubrrrik griezel als ik eraan denk. Ga maar gauw naar de stad.
Als je wilt kun je mijn auto gebruiken". „Graag", antwoordde de smid.
„Ik ben nog al een goeie automobilist, al zeg ik het zelf. Maar ik wist niet,
dat jij een wagen had": „Het is een oud beessie", zei Stef.,, Dat neemt
echter niet weg, dat-ie nog héél best loopt. Héél best!" Stef haalde van
achter het huis een bijzonder antieke wagen te voorschijn en duwde die naar
het pleintje voor de smidse. Toen begon hy op krachtdadige wijze met een
slinger rond te roeren in de blikken ingewanden van het karretje. En wat
iedereen misschien voor onmogelijk had gehouden, de motor sloeg waarlijk
aan. Even later stond het oude karretje al te trillen en te proesten van wild
verlangen om aan het rijden te gaan. Smidje Verholen stapte in, en zie
even later reed hy al hotsebotsend over de weg van Aarpelo naar de grote
stad