Actiegroep wil algemeen kerklidmaatschap 0 Oegstgeest wil 25 procent meer Oecumene: geen eigen weg gaan zonder de ander Meedoen met kritische theologen EVANGELIE RELEVANT BELEVEN Poging om oecumene impuls te geven Gasthoogleraren in Kampen BOEVEN" DOODDEN 300 PAKISTANI'S Gemeenten samenvoegen tot streekverbanden Een ivoord voor vandaag Nieuwe bijbels in Oost-Europa Zending Hervormde Kerk F. W ereldgodsdiensten bevorderen vrede Minder Amerikaanse E" zendelingen VN-universiteit BEROEPINGSWERK Ifabakuk is een vergeten bijbelboekje uit het Oude Testament. Ve len weten nauwelijks van het bestaan af. Hoogstens weet men dat in Jat boek de tekst te vinden is die zo'n belangrijke rol speelde in de bekering van Luther: "De rechtvaardige zal door zijn geloof leven". ■\an deze tekst gaat een klacht van de profeet vooraf In het begin an zijn eerste hoofdstuk roept hij uit: "Daarom verliest de wel 'mar kracht, nimmer komt het recht te voorschijn." Die wet schreej oor hoe de mensen leven moesten"Doe dat en gij zult leven," haa et geklonken, maar Habakuk ziet er niet veel van. loe reageert de profeet? De toestand lijkt hopeloos. Zelfs de recht- aardigen blijken zondaars. God staat op om te richten. Hij weet naar een uitroep, maar die is voldoende: "Zijl gij niet vanouds, He- re, mijn God, mijn Heilige". En onmiddellijk laat hij volgen: "Wij sten en niet.Wie zijn die "wij'? De joden? Neen, Habakuk en zijn God. Nu de zekerheid van een gehouden wet hem ontvalt, klampt hij zich vast aan zijn God. Met Hem zal hij niet sterven. We lezen Johannes 18 vers 1 tot 14. MAANDAG 7 DECEMBER 1970 i BOEDAPEST Bij de synodekan selarij van de Hongaarse Hervormde Kerk is een nieuwe oplaag van de Bijbel in het Hongaars verschenen. Van de 22.000 exemplaren zijn er 6500 bestemd voor Hongaars sprekende hervormden in Tsjechoslowakije en Joegoslavië. MOSKOU Het patriarchaat van Moskou heeft voor het eerst sinds 1956 weer een aantal bijbels in het Russisch laten drukken. Hier is de oplaag niet bekend gemaakt. ZEIST Een ..oecumenische actiegroep", samensmelting van een jongeren werk- en studiegroep en een oecumenische catechi- satiegroep, heeft er bij de kerken, aangesloten bij de Zeister Raad van kerken, op aangedrongen 'een nieuwe bladzijde in de geschie denis van uw kerk op te slaan'. Dat kan door een lidmatenregister aan te leggen voor al wie niet meer aan één bestaande kerk ver bonden willen zijn, maar zich daadwerkelijk willen inzetten voor de verwerkelijking van de éne algemene christelijke kerk. OEGSTGEEST Om de voortdurende dreiging van tekor ten op de begroting zowel als het alternatief van inkrimping KAMPEN Aan de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde kerken te Kampen zijn tot gasthoog- lereren benoemd prof. dr. D. C. Mul der en prof. dr. G. N. Lammens. Eerstgenoemde zal de fenomenologie van de godsdienst doceren en prof. Lammens zal de liturgiologie voor zijn rekening nemen. Beide docenten zijn reeds hoogleraaar aan de Vrije Universiteit. Naast prof. dr. J. T. Bakker zal voorts aan de Theologische Hoge school een tweede leraar in de dog matische vakken benoemd worden. Voor het overige willen curatoren der hogeschool niet streven naar een uit breiding van het aantal hoogleraren, maar de taak van de hoogleraren verlichten door het aanstellen van wetenschappelijke medewérkers. In dit verband is drs. F. Sepmeijer benoemd als wetenschappelijk mede werker voor Semitische talen bij drs. J. C. de Mooij (lector) en G. W. Ne ven bij prof. Bakker. Eerder meldden wij, dat dr. A. J. Jelsma is benoemd tot wetenschap pelijk hoofdmedewerker bij prof. dr. J. Plomp, drs. E. de Vries tot weten schappelijk hoofdmedewerker bij prof. dr. Ridderbos en drs. G. Hei- tink tot wetenschappelijk medewer ker in het kader van de ambtelijke vakken, werkzaam in het grensge bied van theologie en agogie. van de arbeid uit de weg te kunnen gaan, zal de Raad voor de zending in 1971 de leden van de Hervormde Kerk vragen hun bijdragen aan de zending op het „peil 1971" te brengen. Dat be tekent een verhoging van de bijdragen met ongeveer 25 pro cent. De actie wordt gevoerd onder het motto „Z 25". De ontwikkeling van de inkomsten tegenover de stijging van lonen en prijzen in Nederland, de inflatoire ontwikkelingen overzee als mede de dringende behoefte tot ten minste handhaving van het werk op het huidige niveau laten de zending geen andere keus. Zoals wij verleden week berichtten, zullen de leden van de Gereformeerde Kerken volgend jaar 12 procent meer moeten opbrengen voor de zending. De oorspronkelijke begroting van „Baarn" lag twintig procent hoger dan die van 1970. Omdat deze verhoging onaan vaardbaar werd geacht, werd uiteinde lijk besloten, om niet verder te gaan dan twaalf procent. De groep is tot deze stap gekomen nadat duidelijk was geworden dat het oude idee van een dubbel of meer- .voudig kerklidmaatschap moeilijk te verwezenlijken is en tot verwarring aanleiding geeft. Het is de bedoeling dat het voorge stelde nieuwe „lidmatenregister"-al- gemene christelijke kerk, met de zelfde inhoud aan namen, door zoveel mogelijk kerken aanvaard en bijge houden wordt. De ondertekenaars van de brief zeggen het gewone lidmaatschap van hun kerk op in de hoop alle rechten en plichten van dit lidmaatschap weer terug te krijgen door hun in- schrijving in het voorgestelde „alge- I mene" interkerkelijke register. De leden van de aktiegroep willen ook bij het burgerlijk bevolkingsre gister te boek staan als lid van de „Algemene christelijke kerk van Ne derland" en willen moeite doen hun aktie uit te breiden tot buiten Zeist. Geen pretenties Ds. A. Duyvendak, luthers predi kant, schrijft daarover nader in „Elk" het landelijk blad voor lutheranen onder meer: „Hier wordt niet een weg gewezen, die pretendeert „de enige ware" te zijn. Mensen die zich in eigen kerk volstrekt thuis voelen en ook zij, die overtuigd zijn dat de kerk waarvan, ze lid zijn het beste van binnenuit „bij de tijd" gebracht zal kunnen worden, moeten blijven waar ze zijn. Aan deze mensen wordt echter wèl gevraagd ruimte te geven aan hen, die zich in geen bestaande kerk zon der meer thuis kunnen voelen. In de meeste gevallen zullen dat jongeren zijn, die vreemd aankijken tegen tal rijke door de traditie bepaalde en be perkte kerkvormen. Wanneer zij een algemeen christelijk kerklidmaat- streven aan de eerlijke wens het Evangelie op een voor hen relevante wijze te mogen beleven. De predikant citeert vervolgens uit een folder: „Zij zullen zich niet aan sluiten bij één kerkelijke traditie, omdat de verschillen tussen de ker ken niet wezenlijk kunnen zijn, aan gezien de kem het Evangelie bij allen gelijk is. Zij hebben daarom een nieuw soort lidmaatschap aange vraagd, van de algemeen christelijke kerk. Dit betekent geen nieuwe kerk naast alle andere, maar een wezenlijk lldzijn van alle bestaande kerken; volwaardig meewerken en meeden ken waar hun inzet noodzakelijk is (ook financieel!). De kerkeraden in Zeist is verzocht een nieuw register te openen, waarin zij thans als nieuwe leden staan inge schreven met alle rechten en plichten van ieder kerklid. Zo proberen zij een dwarsverbinding aan te brengen tussen de verschillende kerken en ho pen zij met hun lidmaatschap een nieuwe impuls te geven aan de oekü- mene". Tot zover de folder. oorw itlop* en Geen onverschilligheid, maar een heel bewust vooruit willen'lopen op die éne, pluriforme kerk. Aldus ds Duyvendak. Het is best mogelijk, dat sommigen zich na verloop van tijd tot een be paalde kerkvorm aangetrokken gaan voelen; een algemeen kerklidmaat schap zal er echter altijd de waar- j borg voor zijn, dat zij ook op andere j kerkvormen bedacht zullen blijven. J Hier ontmoeten mensen de Kerk weer die door de véle kerkep het spoor bijster waren. Wanneer in meer i plaatsen dit intermediair kerklid maatschap een mogelijkheid gaat I worden (en daar ziet het naar uit) j zullen zoekende mensen èn kerken een waardevolle impuls kunnen ont- NEW YORK In dc Verenigde Staten is een secretariaat voor de vrede van samenwerkende wereld godsdiensten geopend. Dit is een di rect en vlot gerealiseerd uitvloeisel van de eind oktober in Kyoto, Japan gehouden wereldconferentie voor re- ligie(s) en vrede. Aan deze conferentie werd deelge nomen door vertegenwoordigers van nagenoeg alle grote religieuze stro mingen, onder wie christenen, joden, moslims, hindoes, boeddhisten en shintoïsten. Op hun verlangen zal het nu in opbouw verkerende secretariaat van de „World-conference of religion for peace" vredebevorderend aan het werk gaan, o.a. in contact met de Verenigde Naties, het Vatikaan en de Wereldraad. Secretaris is dr. Homer Jack uit de kring van de Unitarian-Universalist Association in de Verenigde Staten. De Drieburg, het gebouw waar straks de bureauwerkzaamheden van onder andere het Landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk (LCGJ) zullen worden uitgevoerd, nadert zijn voltooiing. Half december wordt al begonnen met de verhuizing. Behalve het LCGJ nemen ook Evangelisch Herstel en OpbouwK het Christelijk Jongeren Verbond, de Christelijke Jeugdraad en de Hervormde Jeugdraad hun intrek in dit nieuwe, uiterlijk zo eenvoudige gebouw. schap" ambiëren, dan ontspringt dat vangen, aldus ds. Duyvendak. (Van een onzer verslaggeefsters) EINDHOVEN Het voorgaan I van de gehuwde studentenpas- I tor Huub Oosterhuis in de eu charistieviering bij de Amster- I ken in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland een zaak, die niet bevordelijk is voor de oecumene. In dit pastoraal beraad zijn ver tegenwoordigd: de rooms-katho- lieke kerk (de bisschoppen van Breda, Roermond en Den Bosch), de hervormde kerk, de gere formeerde kerken, de lutherse kerk, de remonstrantse en de doopsgezinde broederschap. In een verklaring van het beraad aan de priesters en kerkeraden in de drie zindelijke provincies wordt gezegd: „Met volledige erkenning van de zwaarte der problematiek, vooral ook in het persoonlijke vlak, vragen wij ons af, of een eenzijdige beslissing inzake de ambtsbediening door een gehuwd priester, die zich NEW YORK Voor het eerst ginds veertig jaar is het aantal Ame rikaanse zendelingen teruggelopen. Volgens dc nieuwste (negende) uit gave van het Amerikaanse zendings handboek waren er in 1969 ruim I 33 000 zendelingen in dienst. Dat is ruim vier procent lager dan in 1967. Aan het geld ligt het niet, want in dezelfde periode stegen de inkomsten van de gezamenlijke protestantse zending met negen procent tot 1240 miljoen gulden. In dit handboek zijn zeshonderd j zendingsorganisaties geregistreerd. Zij werken in 156 landen. Het zwaar tepunt is verschoven van Azië naar j Latijns-Amerika. De Zuidelijke Bap tistenconventie heeft de; meeste zen- j dingsmensen in dienst. 75 Vrouwen ontroerd uit enclave in India daarmee buiten de verantwoordelijk heid van de betrokken bisschop ste,t, in feite wel de gehele gemeenschap dient en de oplossing van het pro bleem bevordert. Septuagint In de verklaring komt de Septua- gintgroep ter spake, die zich met de .studentenecelesia solidair heeft ver klaard. Deze heeft indertijd onder andere de vraag gesteld: welke van oorsprong reformatorischë gemeenten geen bezwaar maken tegen het voor gaan van oorsponkelijk rooms-katho- lieke priesters, die vanwege hun hu welijk niet meer volledig hun ambt kunnen uitoefenen. „Afgezien van de onduidelijkheid der formulering en van het feit, dat dit onderzoek, voorzover wij weten, buiten de betrokken verantwoorde lijkheid van kerkelijke organen is omgegaan, menen wij dat hiermee een heilloze weg is betreden, des te gevaarlijker omdat ook een aantal predikanten tot de Septuagintgroep is toegetreden. Deze handelswijze zou het verkeer tussen de kerken nadelig kunnen beïnvloeden en brengt bovendien de oplossing binnen de eigen kerk geen stap nader. Wij menen dat deze weg niet begaanbaar is en leggen u onze zorg voor." De verklaring handelt onder andere ook over de oecumenische diensten. „Op zichzelf kunnen wij ons deze be- kan zelfs binnen de eigen kerk con flicten oproepen die wij niet uit de weg mogen gaan, maar met elkaar moeten doorstaan. Daarin mogen wij elkaar nooit los laten of de spanning voortijdig ver breken door een eigen weg te gaan zonder de ander. In het verleden heeft zulk een eenzijdige opheffing van de spanning telkens opnieuw tot een heilloos schisma geleid. Als we van één ding overtuigd zijn, dan hiervan, dat dit nooit meer mag ge beuren." Met deze verklaring, die overigens positief is bedoeld, zoals de opstellers uitdrukkelijk stellen, heeft het pas toraal beraad van de zuidelijke pro vincies, waar men zo oecumenisch is georiënteerd, even een pas op de plaats gemaakt om de oecumenische situatie in Nederland te overzien. Cirkel-puzzel Van buiten naar binnen woorden in vullen die betekenen: 1. munt, 2. huisdier, 3. koemestvocht. 4. hemellichaam, 5. boom der tropen, 6. honingbij, 7. zwemvogel. 8. deel van het gelaat. 9. gekheid. 10. ongaarne, 11. zui- velprodukt, 12. zeegras, 13. lusthof, 14. bedehuis, 15. aanloop, 16. oevergewas. Bij juiste invulling vormen de beginlet ters van 1 tot 16 de naam van een be roep. Elk woord bestaat uit 4 letters. Oploasing vorige puxzel 1. kaar-raak, 2. amer-mare. 3. rode- Oder, 4. idem-meid, 5. boer-robe, 6. open-poen, 7. edel-leed. Kariboe 't GAAT NIET LANGER (Van onze kerkrcdactie) GRONINGEN Vanuit de her vormde provinciale kerkvergadering van Groningen zijn dc ambtsdragers en notabelen van de hervormde ge meenten in deze provincie gewaar schuwd, dat niet langer op de oude voet van gemeente-zijn kan worden voortgegaan. Krap berekend kost het hebben en onderhouden van één kerkgebouw, één pastorie en één predikant per jaar 35.000. Bij een kostenstijging van 8 a 10 pet. per iaar vraagt zo'n bescheiden gemeentebudget over vijf jaar tenminste ƒ50.000,-. Dat is toch niet op te brengen door hervormde gemeenten, zoals er in Groningen voorkomen, met 100 tot 200 leden, on der wie een hoog percentage bejaar den, .aldus de provinciale kerkverga dering. Een zeer verregaande vorm van plaatselijke samenwerking tussen hervormden en gereformeerden en misschien doopsgezind of baDtisten met gezamenlijk één prdikant valt niet direct te verwezenlijken. In verband hiermee wordt als enig alternatief genoemd het loslaten van de eigen (hervormde) dorpsgemeente en samengaan in streekverb&nd van- NEW YORK De economische commissie van de Verenigde Naties heeft met grote meerderheid van I stemmen aangedrongen op de stich- I ting van een internationale universi teit onder toezicht van de volkerenor ganisatie. Op de volgende algemene vergade ring van de VN zou secretaris-gene raal Thant een rapport hierover moe ten uitbrengen. Genève wordt alge- meen beschouwd als de plaats waar I de universiteit moet komen. uit twee, drie of meer dorpen, in plaats van zoals nu met 10 of 20 men sen in een duur kerkgebouw samen te blijven komen, terwijl een paar kilometer verderop een kerkgebouw j staat, waar precies hetzelfde gebeurt. Vanuit de provinciale kerkvergade- ring wordt nu aangedrongen op „be kering", op de moed bevrijdende, radicale beslissingen te nemen. Als voorbeeld wordt gewezen op de situatie van de protestanten in Noord-Brabant, waar het al langer heel gewoon is enkele kilometers te rijden en (als hervormden en gerefor meerden samen) in een naburig dorp te kerken. NED. HERV. KERK Beroepen het Hijkersmilde (toez.): W. de Greef te Kamperveen; te IJssel- muiden: A. v. Brummelen te Hierden, die bedankte voor Hollandseveld; te Veenendaal: J. Smit te Putten. Aangenomen naar Rotterdam: A. J. Hoorn te Vlaardingen. Bedankt voor Lunteren (vac. R. de Bruin): A. Gooijer te Delft. GEREF. KERKEN (vrygem) Beroepen te Zuidbroek-Veendam: A. Geelhoed te Hasselt. Aangenomen naar Hattem: M. v. Dooren te Vlaardingen. GEREF. KERKEN (buiten verb.) Beroepen te. Oostelijk Flevoland: J. H. Kamerbeek te Apeldoorn. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-West: P. Roos te Middelharnis. UNIE v. BAPT. GEM. Aangenomen naar Harderwijk: kand. H. G. de Winkel te Nijmegen. (Van onze kerkredactie) HUMMELO Alle dominees kregen onlangs een brief van de Septuagint, kritische theolo- gengroep. We konden weer eens naar een vergadering toe. Het hoefte levendig voorstellen. Wanneer j was te kort dag. Maar zo'n brief, zulke diensten echter de identiteit en die maakt indruk NEW DELHI India heeft ontkend dat er politie-agenten betrokken zijn geweest bij de aanval vorige week op de Oost- pakistaanse enclave Batrigasj in India. Wel waren er dertig „boeven" bet gebied binnen gedrongen, zo werd gezegd. De regering van Pakistan heeft krach tig geprotesteerd tegen de slachting, die zich afgelopen woensdag zou heb ben afgespeeld maar die zaterdag pas bekend werd gemaakt. Er zouden driehonderd mensen, on der wie vrouwen en kinderen, zijn ge dood. Het aantal gewonden zou zeven honderd bedragen. Verder zouden hui zen in brand zijn gestoken, zou er zijn geplunderd en zouden jonge vrouwen zijn ontvoerd. In een nota verlangt Pakistan dat de ontvoerde meisjes zullen worden teruggebracht en dat de schuldigen aan de overval zullen worden bestraft. Een woordvoerder van de Indiase regering noemde het bericht over de inval in de enclave, die in West-Ben galen ligt, „een verkiezingsstunt" in het kader van de Pakistaanse verkie zingen van vandaag. zulke diensten echter de identiteit en de eigen verantwoordelijkheid van een of meer der deelnemende kerken aantasten of ondoorzichtig maken, dragen ook deze, naar onze overtui ging, niet bij tot de eenwoording der kerken, die ons aller vurig verlan gen moet zijn. In plaats van verbijsterende ont wikkelingen af te remmen, zouden wij deze veel liever in juiste banen willen leiden. Wij zijn van mening, dat er alle reden is om de eigen dien sten van de verschillende kerken zo open mogelijk te stellen voor leden van andere kerken, die daaraan wil len deelnemen." Identiteit Er ligt een spanningsveld tussen de trouw van de identiteit en de op dracht tot eenheid. Deze spanning Kritische theologen. Dat kan nooit fout zijn, aldus ds. F. J. Dun, her vormd predikant te iHummelo, tevens hoofdpredikant bij de kampen en in ternaten voor sociale jeugdzorg. Hij lucht zijn gemoed in een „ingezon den" in het blad „Woord en Dienst", en stelt vast: hoewel het niets nieuws is! Want: kritische theologen zijn er altijd geweest. Van Mozes tot en met Kuitert. Later blijken die theologen niet alleen kritisch maar ook aktief te zijn. Dat is prachtig. Helemaal in het straatje van Luther; Voetius; Gun ning; J. H. Heldring; Noordmans; Van der Leeuw; Koopmans; Bonhoef- fer; Miskotte; Buskes, Van Niftrik enzovoorts. Je leest dan verder In die brief: „De kerken zijn in deze wereld bijna een getto geworden". Dat zou wel zuur zijn. Zuur voor die bijbclkring die net weer gaat lopen, zuur voor die jongeren die weekendhulp doen in het verpleeghuis, zuur voor die schoolcatechisatie met die paint-in, zuur voor die kerkdienst in de vre- desweek. l aii de ivijs Gettogedoe! Je raakt wat van de wijs'als je dat alles leest. Wat willen die jongens? Dat wordt duidelijk als je de citaten „met instemming" ziet aanhalen: „Nu doen wat morgen mag". Aha. Zij hebben de gave der profetie, in elk geval een waarzeggende geest! Zij weten wat morgen mag. Ik weet nog steeds niet wat vandaag mag. Zouden zij ook weten wat vandaag niet mag? Of wat overmorgen niet meer mag nadat het morgen wel mag? Wel prettig zo'n sjaloomgroep die citaten levert. Bij twee citaten een profeten mantel cadeau, (sorry „kadoo"). Zelfs een citaat van de Kabouters (met in stemming). Kwistig volgestopt met „Ze". „Ze" hebben onze bodem verwoest; „Ze" zeggen; „Ze" herdenken; „Ze" onteren; „Ze" dragen een telmachine (moest dat geen „masjien" zijn?) op de plaats van hun hart. We lezen het goed. „Ze" hebben het weer gedaan. Schuld Vroeger mocht dat niet, maar mor gen misschien wèl. Vroeger leerden we nl. dat solidariteit ook wat te ma ken moest hebben met solidariteit in de schuld. In plaats van „ze" moesten we vroeger zeggen „we". Er was eens een rabbi uit Nazareth geweest die daar wat over gezegd en gedaan had. „Ze" zullen het wel goed bedoelen met hun kritiek en hun activiteit. Maar het is oud nieuws. Predikanten en theologen zijn al eeuwen .lang kri tisch en actief geweest. „Nee" zal die groep zeggen: „nu zijn we het pas echt". Zouden die jongens niet in de gaten hebben dat de arrogantie van hun brief afdruipt? Toch geloof Ik dat ik mee ga doen. Komt er zeker een mindere soort kri tiek en een slechter soort activiteit. Misschien wat kritiek op hun cow boy-mentaliteit. Wild West in de we reld. wild west in de kerk. Schieten maar jongens. Veel geknal en zelden raak. Toch ga ik meedoen. Al lukt mij die solidariteit van die rabbi slecht. Of het zal gaan? Het blijft een vraag en een waag. Zij wèl Ik weet het niet zo precies. Maar deze groep weet het precies. Tegen de regering van de praktici en de zaken lui! Dat is het natuurlijk: Onprak tisch en onzakelijk kritisch en aktief zijn. Kan best gezellig zijn. Gelukkig zijn ze er ook van overtuigd dat we oecumenisch moeten denken. Deed A.ugustinus al, en Calvijn en John Mott en Karl Barth en Visser 't Hooft. Proberen oude en jonge theologen nu ook. Leuk dat ze mee doen die Sepluaginters. Al heb ik dan grote bezwaren tegen hun brief, hij is wel goed bedoeld. Voor goede bedoelin gen koop je wel niks, maar het is' toch wel aardig. Meedoen? Niet meedoen? Kun je ze eigenlijk wel laten door cowboyen? Ze kunnen mij misschien stimuleren. Zou fijn zijn. Misschien kan ik ze ook nog wat leren. Niet zo veel natuurlijk, maar een heel klein beetje misschien. Dus toch maar meedoen? 'Ja als 't effe kan wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2