SCHILDER WILLEM VAN DEN BERG Het is mijn leven geworden WEEKAGENDA Wint Sonneveld als vanouds Aan Boerhaavelaan 105 huurflats van BNG handschoenen Messcher's Modehuis Omdat ze best eens een keertje goed verwend mag worden... Zuster Reinhoud adj.-directrice van Leidse AZ PER BUS NAAR VREDESKERK NIEUWE LEIDSE COURANT DONDERDAG 3 DECEMBER 1970 (door Kees de Leeuw) LEIDEN In het atelier van Wil lem van den Berg (70) aan de Vivaldistraat hangt aan de muur een stuk papier met daarop: De basis van alle kritiek is geestelijke ongelijkheid, bespaar me uw kri tiek, u en ik hebben er beiden niets aan. Als ik vraag, hoe hy daaraan komt zegt de schilder V. d. Berg (ik ben schilder, geen Zondags- schilder): ik heb eens „De Vrede" geschilderd. Een korenveld met daarin een vrouwelijke figuur, die een duif opliet. Uit alle standen van de maatschappij heb ik een paar mensen laten kijken. Een meester in de rechten, iemand van de economische hogeschool, een paar steenkolensjouwers en nog meer mensen. Hen liet ik dat schil derij zien en iedereen zei wat an ders. Dat is mij niet vreemd, om dat ik bij voorbaat weet, dat niet twee mensen gelijk zijn. Je hebt echter ook mensen, die kritiek uit oefenen om de kritiek en niet om je te helpen. Dat zijn de lastigste. Als er nu zo iemand komt, laat ik hem dat altijd even lezen. Willem van den Berg heeft momen teel een overzichtstentoonstelling in De Lakenhal van zijn werk uit 1945 tot nu toe. Hij is iemand, die op latere leeftijd met schilderen is begonnen. Zo net na de oorlog, maar zijn hele leven heeft hij al getekend. Als kleine jongen al liep hij door De Lakenhal en dacht: dat ga ik ook doen. Ik was al 45 jaar, toen ik de juiste persoon heb ontmoet. Het is won derbaarlijk. Ik liep tegen een jongen van 21 op, die op de aca demie in Den Haag zat. Kees Zit man heet hij. Hij kwam op een gegeven moment aan de deur haast twee meter en zei: u wilt gaan schilderen. Ik zeg, ja, ik ben tenminste steeds bezig met tekenen. Ik had toen nog nooit geschilderd. Hij heeft mij gehol pen. Twee keer in de week ging ik naar hem toe en zaterdags kwam hij uit Wassenaarwaar die woonde, bij mij. Gevansenis Die jongen was zo buitengewoon in telligent en zo sociaal voelend, dat ik na en voor die tijd hooit meer zo'n mens heb ontmoet. Ik ben nog steeds bevriend met hem. Hij woont nu in Venezuela, waar hij schildert en bronsplastieken maakt. We schrijven elkaar geregeld. Op een keer was ik bij hem en op eens vertelde hij me, dat hij drie jaar de gevangenis in moest. Hij zegt: ik moet in dienst, maar ik ben niet geboren om een ander af te slachten. Ik doe het niet. Ik zei: je gaat niet de gevangenis in. Iemand met zoveel kwaliteiten hoort daar niet thuis. Toen is hij vertrokken naar Zuid- Amerika. Naar een broer van hem, die werkt op de olievelden in Ve nezuela en daar is hij gebleven. Volgend jaar april krijgt hij een tentoonstelling van zijn bronzen in Parijs. Dan ga ik er ook naar toe. In maart komt hij trouwens al bij me. Ik heb één plastiek van hem gezien. Die was fantastisch. Oudste kind Ik schilder niet om te verkopen. Ik kan er zo moeilik afstand van doen. Ik ben nu weer aan een schilderjj (fam. Schelvis, KdL) be zig, dat ik al eens een keer heb ge schilderd. Dat heb ik destijds aan dr. Louis Gans verkocht, omdat hij het zo graag wilde hebben en hy bezig was een tentoonstelling voor my op te zetten. Toen zat ik voor het blok. Hij bood me er 300 gulden voor en dat heb ik toen gedaan. Later toen ik hem weer eens zag, zei ik: ik wil dat schilderij terug. Ik bied er het dubbele voor, maar hij deed het niet. Gelukkig had ik een foto en nu ben ik bezig het opnieuw te schilderen. Ik ben het oudste kind uit een gezin van 12. Mijn vader was bouwvak ker. Zaterdag kwam ik van de la gere school af en de maandag daar op had hij een baas voor me. Ik kon meteen beginnen. Als metse laar. De jeugd van nu klinkt dat vreemd in de oren. Alleen ouderen kunnen dat nog begrijpen. Ik was de oudste en de kinderen za ten vlak op elkaar. Ik heb altijd ge zegd: als er één een ridderorde heeft verdiend, is het wel m'n va der. Een praent vent. Ondanks alle ellende probeerde hy samen met moeder mensen te maken van zijn kinderen. Eerlijk, hoor. Dat is fan tastisch geweest. Fam. Schelvis Zo na de oorlog ben ik gaan schil deren. (Kees Zitman) zei: wat ben je van plan. Ik zei: ik wil eerst vijf jaar tekenen en dan daarna schil deren. Ik was drie maanden bezig, toen zei die: en nou, schilderen. Op mijn laatste tentoonstelling hangt een schilderijtje, Hongerwinter. Toen ik het had geschilderd, zei hij: je mag nog vijftig jaar schilderen, maar daar kom je nooit meer bo venuit. Aan dat schilderij is een hele ge schiedenis verbonden, toen ik op voedseltocht ging door Noord-Hol land naar de Wieringermeerpolder. Het is buitengewoon eenvoudig houden. Ja, wat moest ik anders. Na die tijd ben ik nooit meer zo eenvoudig geweest. Aan elk schilderij is wel een ge schiedenis verbonden. Neem nu die familie Schelvis. Die mensen waren 80 jaar, toen ze werden meegenomen door de Duitsers. Het waren Joodse mensen. Ik heb ze al gekend als kleine jongen- Ik woonde in een volksbuurt en daar stonden ze op een markt altijd met een wagentje met fruit. Een Jood is anders dan wij, hé. Hij is levendiger en leniger van geest en als kind ging ik er dan staan luisteren. Dat vond ik lollig. Toen ik echter hoorde, dat ze die mensen hadden afgemaakt, vond ik het verschrikkelijk. Ik dacht: dan ga ik jullie schilderen. Hersenlozen Het. wordt nu weer een goed schil derij. Ik kan het nooit opgeven. Hier heb ik ook iets bijzonders. Hij laat een groot doek zien met daar op mensen, die met dolken worden bedreigd door een paar figuren zon der schedeldak. Ik ben nooit lid van een politieke partij geweest en heb nog nooit één voetstap in een kerk gezet, maar toch volg ik alles. Dit schilderij heet: het evangelie van de Mammon. Alles wat er gebeurt op de wereld gaat om het geld. Ze slachten gewoon een volk af, om dat dat volk in een land woont, waar goeie grondstoffen zitten. Olie of bauxiet. En dan geeft het niet. Maak ze maar af. Het zyn natuur lijk hersenlozen, die een ander gaan afmaken om het geld. Ze hebben dan ook geen schedelinhoud, zoals je ziet. Het geKke is eigenlijk, dat dit niet mijn kleuren zijn. Ik schilder altijd in lichte tinten, maar nu gaat het een beetje. Meestal als ik in don kere tonen ga werken, wordt het niet goed en moet ik het er zo snel mogelijk afgooien. Dan kom ik niet verder. De toekomst Ik zal je nog iets laten zien. Hij haalt een groot doek voor de dag met daarop twee levensgrote apen, die gebukt staan en uit een paar doodskoppen in het gras geldstuk ken halen. De directeur van De. Lakenhal zegt tegen me: hoe heet dat schilderij. Ik zeg: dat is een visie van me. De aarde staat nu al zo'n beetje in brand. Ze kunnen alles 1000 keer vernietigen met het geweldige machtsapparaat, dat ze hebben opgebouwd. Het heet De Toekomst. Hy zegt: je bent erg pessimistisch. Nee meneer, zeg ik, ik ben een kei harde realist. Tien jaar geleden konden ze de aarde al vernietigen, maar ze gaan maar door. En dan kryg je dat soort weer (wijst naar de figuren op het schilderij). Het is nog geen aap, maar ook geen mens. Metselaar Momenteel exposeer ik met mijn werk in De Lakenhal, maar ik heb daar met anderen al meer ge- exposeerd. Ik zal u eens wat ver tellen. Ik heb met mijn werk op tentoonstellingen gehangen in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, België, Joegoslavië en Tsjecho- slowakije. Daar kenjien ze die Van den Berg niet, maar heel Leiden weet, dat ik een metselaar ben. Daarom ben ik altijd een beetje hui verig geweest om hier met m'n werk te komen. Ik dacht: ja, het zal er toch een keer van moeten komen. Al zullen ze misschien denken: een metselaar? Wat zal dat nou wezen, wat die man maakt. Kom ik echter in Amster dam, dan is het meneer Van den Berg. Nu hoeven ze geen meneer tegen me te zeggen, maar ze we ten toch niet, dat ik een metse~ laar ben. Ja, zo zit dat. Mijn leven Ik ben na de oorlog gaan schilderen en als ze toen zeiden, wat mooi, gaf ik het weg, maar dat leer je van lieverlee wel af. In die tijd keek ik niet tegen mijn eigen werk op. Ik nam een paar flessen of een brood- plank met het mes erbij. Nu kijk ik nog niet hoog op, hoor. Schilderen is te moeilijijk om jezelf op de borst te slaan. Ik geloof, dat je het nooit kan. Ik hou wel altijd vast en loop nooit weg. Dat heb ik ook weer van die Kees Zitman. Hy zei: als je een schilderij begint, moet je het af maken. Toen hy naar Amerika ging, waren zyn laatste woorden: meneer Van den Berg, wil je één ding beloven? Dat je het nooit meer zal loslaten, want je weet van je zelf niet, hoever je het nog zal brengen. Ik zei: ik kan het niet meer loslaten, Kees, het is mijn leven geworden. Hy zei er ook bij: je hebt nhouvast. Dat het moei lijk is. Mooie hobby Al zit ik nog zo te martelen met een schilderij, omdat het niet gaat, ik kan het niet opgeven. Dat komt, omdat ik 50 jaar onder hele moei lijke omstandigheden heb gewerkt. Je kon het niet opgeven, want het wüs een opdracht en die had je maar uit te voeren. Ook al liep het soms geweldig tegen. Dat niet- opgeven zat er altijd al in en dat heb je nu mee. Het vasthouden stemt tot tevredenheid in het schilderen. \Dut geeft je respect. Alles wat je doet, moet je goed doen. Ik heb geen spijt, dat ik er aan ben begonnen. Nee, hoor. Ze zeggen weieens tegen me, je hebt een mooie hobby, Willem. Ik zeg hobby? Ja, je bent toch een zon dagsschilder. Je schildert toch al leen maar in je vrije tijd. Ik: ja, dat dat is wel waar, maar het is van mij net zo'n hobby als van Vincent van Gogh. En dan zeg je toch. ook niet, dat het een hobby was. Als hij die broer niet had gehad, die hem financieel boven water heeft gehouden, had hij net als Van den Berg z'n mouwen moeten opstro pen en voor zijn dagelijks brood moeten werken. Dan had je ook BREESTRAAT 175 LEIDEN TELEFOON 22095 heus geen 1600 werken van hem gehad. Bij namen Ik zeg tegen juffrouw Redelé van De Lakenhal: was Vincent van Gogh ook een Zondagsschilder? Ze zegt: Vincent van Gogh? Ik zeg: ja, van daag, maar toen die leefde Toen die zelfs geen expositieruimte kon krijgen, omdat ze hem voor een kwartje nog niet wilden heb ben. Daar heb ik het over. Over die tijd. Nou ben ik een Zondagsschil der, omdat ik werk. Voor mijn gevoel heeft dat er niets mee te maken. Ik ben er niet zo begeesterd in als hij. Bij wijze van spreken. Ik kan niet in zijn schaduw staan. Daar gaat het nou niet om. Ik wil me niet als gelijke van hem stellen. Als mens wel. Dan voel ik me niets minder, maar als kunstenaar niet natuurlijk. Ik beschouw mezelf niet als een Zondags- schilder, ik ben gewoon schil der. En al die bijnamen geef ik cadeau. Scholieren helpen Oost-Pakistan LEIDEN Op initiatief van een aantal Bonaventura-Ieerlingen wordt ten bate van Oost-Pakistan een voetbalwedstrijd gespeeld tussen een lerarenteam van elf Leidse middel bare scholen en het Bonaventura- leerlingenteam. Gerard Désair, van UVS maakit deel uit van het lerarenteam. De wedstrijd wordt vrijdagmiddag 4 december om 15.00 uur gespeeld op het sportcomplex „Leidse Hout". De toegangsprijs is 75 cent Burgerlijke stond Geboren: Martijn, z v J d Duik en M A Poot; Dennis A P, z v C M P v Leeuwen en P H M Kniest; Sabine R d v J H v d Vaar en AAM Stouten; Angelique> T A, d v T Flierman en J j Verheij;' Brigitte CJD, dvAJM Moulaert en M J G M G Ballieu; Arnold M, 7. v E Hoekstra en D Roest; René, z v J v d Vos en P F J v Soest; Maria T, d v C H Warmerdam en J B P Dui venvoorden; Siard J, z v K T Boers- ma en M G Pronk; Eelke W, z v W K Taconis en M A de Jonge. Gehuwd: H J Sierat en C W M Pot; M Kantebeen en C Tierolf. Overleden: J M de Gruil, 1 mei 1890 weduwe van M A Gerhards; J W G Kirbergen 15 maart 1896, man. B. en W. antivoorden LEIDEN Het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten zal binnen kort een definitief ontwerp voor de bouw van 105 huurflats aan de Boerhaavelaan bij de gemeente indienen, zo delen B. en W. mee in hun memorie van antwoord op schriftelijke begrotingsvragen. Wat de Merenwijk betreft, zal alsnog een deel van de door een woningbouwvereniging in de premiesector te bouwen eengezins huizen in samenwerking met de stichting Nieuwe Woonvormen worden gerealiseerd, zij het naar een gewijzigd ontwerp. Er bleek veel belangstelling te bestaan voor de functie van door stromingsambtenaar. Er kwamen maar liefst driehonderd sollicitatie brieven binnen; men is nu nog druk doende een selectie te maken. B. en W. staan niet afwijzend tegenover de suggestie van een aan tal raadsleden om een apart spreek uur voor bejaarden-huisvesting in te stellen. Dure baldadigheid Bij de eerstvolgende wijziging van de legesverordening zal worden bekeken of het tarief voor woonver gunningen, dat door zijn koppeling aan de (stijgende) huurprijzen aan de hoge kant is, kan worden ver laagd. Een heel ander onderwerp: Ge meentewerken werkt op basis van een schema van het bureau Socio grafie momenteel een rapport uit over de plaatsing van openbare toi letgelegenheden in de nieuwe wijken en restauratie van de bestaande toi letten. Er zyn in Leiden al 71 bomen ten offer gevallen aan de schade lijke invloed van aardgaslekken in het buizennet. De baldadigheid kostte de ge meente dit jaar tot 1 okt. 27.500; in '69 was het totale bedrag 20.000. De straatverlichting van de Vijf- Meilaan tussen Ghurchill-laan en Zoeterwoüdseweg wordt binnenkort verbeterd. Ingezonden Sluiting van kerken Naar aanleiding van het artikel omtrent het sluiten van kerken wil ik het volgende onder uw aandacht brengen. Waarom moeten er kerken gesloten worden? Is er dan geen andere me thode om te bezuinigen? Denken de kerkvoogden dan niet aan de ouden van dagen die op deze manier niet meer naar een kerk kunnen die voor hen dichtbij is? Ik geef toe dt er veel gedaan wordt voor de ouden van dagen, maar om voor hen die naar de kerk gaan de loopafstand te vergroten door het sluiten van kerken, daar ben ik het niet mee eens. Moeten we het als leden zomaar aanvaarden? Zit niet bij de pakken neer en laat een protest horen. Laat het werk van de Heer der Kerk doorgaan en dan zonder het sluiten van kerken. Hervormd Leiden, let op uw zaak. Mevr. J. Platering, Marnixstraat 23a Leiden Blij-verrassende eschenken verstopt in even blij-verrassende verpakkingen. Van 3.95 tot 33.75. LEIDEN Deze week staat de schouwburg in het teken van Wim Sonneveld, die met Willem N ij holt en Corrie van Gorp tot en met maandag een show met conférences, liedjes en schetsen brengt, zoals we dat van Wim Sonneveld gewend zijn: dus goed. Sonneveld verstaat de meesterlijke kunst met een en kel gebaar, een puntig gezegde, een gewaagde woordspeling, het neerzetten van typetjes, de zaal in de ban te brengen van zijn artisticiteit. Hij behoeft het niet te hebben van goedkope grappen of platvloerse „aardig heden" en daarom vragen we ons in gemoede af waarom hij zijn conférence nu en dan ont siert door een platte uitdruk king. Een meesterlijk verslag van zijn vliegreis naar Japan was een boeien de, luchtige en geestige reportage, zijn persiflage op de reclameteksten van de STER, blijkbaar een dankbaar onderwerp, kwam uitstekend over, evenals de kostelijke telefoonschets in combinatie met Willem Nijholt en Corrie van Gorp. Donderdag 3 december Schouwburg, 8.15 u.: Wim Sonneveld. Vestestraat 40, 8.30 u.: Imperium met „Hut Spot", tel. 41035. Vrijdag 4 december Zaal Maria Gijzensteeg, 20-22 uur: ten toonstelling De Zanger. Schouwburg, 8.15 u.: Wim Sonneveld. Vestestraat 40. 8.30 u.: Imperium met „Hut Spot" tel. 41035. Zaterdag 5 december Zaal Maria Gijzensteeg, 10-20 u.: tentoon stelling De Zanger. Zondag S december Zaal Maria Gijzensteeg, 10-17 u.: tentoon stelling De Zanger. Schouwburg, 8.15 u.: Wim Sonneveld. Maandag 7 december Schouwburg, 8.15 u.: Wim Sonneveld. Disdag 8 december Stadhuis. 7—8 u.: spreekuur Bouwfonds Breestr. 19, 7—8 u. spreekuur Chr. Emi gratiecentrale. Sociëteit Minerva, 8 uur: open discussie avond wet Veringa. LHJ-gebouw, Levendaal 101. 88.30 u.: spreekuur Huisvesting werkende Jongeren. Woensdag 9 december Gehoorzaal, 8.45 u.: burgerijconcert stu denten muziekgezelschap Sempre Cres cendo. Stadhuis, trouwkamer, 4—6 uur: spreek uur sociale raadsvrouw. Foyer Burcht, 8 u.: Ons Grunnegerlaand, Sinterklaasviering. Donderdag 10 december Antonius-clubhuis, 8—9.30 u.: receptie to neelver. „Tot Ieders Genoegen" (40 jaar). Levendaal 14, 8 u.: Expogè, mr. P. J. Idenburg over Algerije. Vestestraat 40, 8.30 u.: Imperium met „Hut Spot". Schelpenkade 6, 8 u.; Natuurhlst. Vere niging, F. van Batenburg over Nepal. Vrijdag 11 december Vestestr. 40. 8.30 u.: Imperium met „Hut Spot". Boshuis, achter Hoflaan 76, 7 u.: ruil beurs verzamelaars. Schouwburg. 8.45 u.: De Timdelerclub met „Als "t kindje binnenkomt". Zaterdag Antonius-clubhuis. 8 uur: feestavond „Tot ieders genoegen. (40 jaar). Gehoorzaal. 8 u.: uitvoering gymnastlek- ver. Excelsior. Vestestr. 40, 8.30 u.: Imperium met „Hut Spot". Nieuwe Rijn 19, 10.30—12 u.: receptie t.g.v. 25-jarig bestaan van „Revanche" (do- venschaakclub). FILMS CAMERA Het meisje voor dag en nacht. 18 uur, dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo 2.30. 4.45, 7 en 9.15 uur, vrij- en zat- nacht 23.30 uur: Liefdesspel in Finland, 18 jaar. LIDO Spel der verdorvenen, 18 jaar, dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo 2.30, 4.45, 7 en 9.15 uur, 5 dec. 9.15 uur geen voor stelling. LUXOR Het ware gezicht van de misdaad, 14 jaar, dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo 2.30, 4.45 7 en 9.15 uur, 5 dec. 9.15 uur geen voorstelling. REX ik ga met Iedere man naar bed, 18 jaar. dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo 2.30. 4.45, 7 en 9.15 uur; 5 dec. geen voorstelling: vr-nacht 23.30 uur; De vo gels, 18 jaar. STUDIO Sbcty-nlne (69), 18 Jaar, dag. 2.30. 7 cn 9.15 uur, zo 2.30, 4.40. 7 en 8.15 uur; 5 dec. geen voorstelling. TRIANON Tora, Tora, Tora. 14 Jaar. dag. 2.30. 7 en 9.15 uur. zo 2.30. 4.45, 7 en 915 uur. 5 dec. geen voorstelling. Apotheken Geopend voor spoedeisende gevallen: Apotheek van Driesum, Mare 110, telef. 20406, Apotheek Voorschoten, Leidseweg 66. Voorschoten, telefoon 01717 25Ö5 en Apo theek R van Brest Smallenburg, Loeve- stein 6. Leiderdorp, telewoon +2497. De avonddienst na 18 uur. de nachtdienst en de zondagdienst van de Oegsitgeestse Apotheek wordt waargenomen door Apo theek Van Driesum. Dokte rsdlenst Tot zaterdag 10 uur de eigen dokter raadplegen Daarna 6 maal 2 bellen tot zondag 24 uur. Sociëteit „Twentwel". Brcestraat 19 (sociëteit voor kamerbewoners en alleenstaanden van 20 laar e.o.). Openingstijden: dinsdagavond van 8.30 uur tot 11 uur woensdagavond van 8.30 uur tot 11 uur vrijdagavond van 8.30 uur tot tl uur. zaterdagavond van 8.30 uur tot 11.30 uur. zondagavond van 8.30 uur tot 11 uur. Behandeling na ongevallen De poliklinische behandeling na onge vallen word» van dinsdag 12 uur Ca mid dags) tot woensdag 12 uur waargenomen ziekenhuis (Hooigracht). Op andere werk dagen en op zondagen door bet Acade misch Ziekenhuis. middag tot zondag 24 uur) Brandweer: 5 maal 3. Politie: 5 maal 4. EHBO: 20645. Gemeenscbap Zuid-West Hulpverlenlngs- en informatiedienst voor Lelden Zuid-West. secretariaat Jac ques Ursusplantsoen 83- voor hulpverle ning telefoon 24101 b.g.g telefoon 20400: voor informatie telefoon 33921 Bezoekuren ziekenhuis Academisch ziekenhui»; dagelijks, be halve op dinsdag, van 19.00—19.45 uur; dinsdag van 13.00=14.00 uur: zaterdag en zondag van 14.30—15.30 uur. Vrouwenkliniek; dagelijks van 19.0O— 19.45 uur; zaterdag en zondag tevens van 13.30—14.30 uur Prematuren (alleen voor ouders): maan dag t'm vrijdag van 19.0019.15 uur; za terdag en zondag van 14.15—14 30 uur. Klnderkllnlek: maandag t/m vrijdag van 18.15—19.00 uur; zaterdag en zondag van 14.30—15.30 uur. Op algemene christelijke en nationale feestdagen gelden de bezoektijden als op zondag. Ellsabethzlekenbuls Lelden: derde klas: dagelijks van 2 tot 3 uur en 's avonds van kwart voor 7 tot half acht; kraam- afdellng dagelijks van 3 tot 4 en 's avonds van kwart voor 7 tot half acht; tweede klas dagelijks van half 12 tot 12., 2 tot 3 en dagelijks van half 7 tot half 8. Annakllnlek: 3e klas. 13 30—14.30 en 18— 19 uur; 2e klas 13.30—15 30 en 19—20 uur; le klas. 11—12. 13.30—15.30 en 19—20 uur. Psychiatrisch ziekenhuis Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 tot 14.30 uur: zon dags II tot 12 en 2 tot 3. OEGSTGEEST Bezoekuren Jelgers- makliniek; maandag t.m. vrijdag 16.45— 17.45 uur; zaterdag 13—15 uur: zondag 11—11.45 en 13—15 uur Dlaconessenhuls: dagelijks eerste klas van 11 tot 12, 1.15 tot 2 en 7 tot 8 uur; derde klas 1.15 tot 2 en 7 zot 8uur; kinderafdeling dagelijks van 2.15—3 en 7.15—8.30 uur. ALPHEN Ziekenhuis RIJ noord: dage lijks (ook zondag) le en 2e klas: van 10.30—11 00 uur. van 14.00—15.00. van 18.00—19.00 uur.; 3e klas: van 14.0015.00 uur, van 18 00—19.30 uur; kraamafdellng: van 14.00-15 00 uur, van 19.00-19.30 uur alléén voor echtgenoten: kinderafdeling: van 14.00—15.00 uur. van 18.00X818.30 uur. dinsdag en donderdag alléén voor vaders. Kinderen beneden 16 Jaar géén toegang. NOORDWIJK Sole Mlo klasse-pa tiënten dagelijks van 3 tot half 5 en t avonds van 7 tot 8; zaalpatlënten zondags van 1 tot 3, dinsdag van 1 tot half 3, donderdag van half 7 tot half 8 en zater dag van 1 tot half 3. KATWIJK Zeehospitium: longkllnlek dagelijks van half 3 tot half 4, dinsdag en donderdag evenwel van 7 tot 8; tbc-afde- llng: dagelijks van half 3 tot half 5: revalidatiecentrum: dinsdag en donderdag van 7 tot 8 en zaterdag en zondag van half 3 tot half 5; revalidatiecentrum kin- en tbc-afdellng kinderen: woensdag tot 8 en zaterdag en zondag van half 3 tot half 4. Tentoonstellingen Wassenaar: kunstzaal Heuff, Hoflaan 7: werken van Maria Hofker Rueter. W. G. Hofker en Melndert Zaalberg. (13 nov. t/m 9 dec., maand, t/m zat. 10—5 u.. dinsd. av. 8-10 u.) Herfst tentoonstelling Galerie Van der VI 1st. Botermarkt 3. Leiden: Kees Hak. aquarellen; Mary Plooy. wandkleden; Frank Etkelens. tekeningen; Anke Blan kevoort. keramiek; Koji Kondo, poppen. 1 November—1 december dinsdag t/m za terdag van 9—6 uur, 's avonds na telefoni sche afspraak 01710 22806 Lakenhal: Tsjechisch glas en keramiek, tot 15 december Trappenhuis Academie: screen prints Bert v d Oever,( tot 13 december. Lakenhal werk van de Leidse schilder Willem van den Berg (tot 6 december). Expositie van werk van Elze Verhoef ln de Openbare Bibliotheek .-.Houtkwartler", Zweilandlaan 5 Openingsuren: ma. 1-5, dl. 9-12, 1-5, wo. 9-12, 1-5, 7-8.30. vrij. 9-12, 1-5. Tot 31 december. Expositie van werk van Martien den Hollander ln de Openbare Bibliotheek „Zuid-West", Eduard van Belnumstraat 2 (onder Thorbecke MAVO) Openingsuren: ma 2-5.30, dl 6.30-9. wo. 10-12.30 2-5.30, do. gesloten, vrij. 2-5.30 6.30-9, za. 10-12.30. Tot 31 december Galerie Van der Vlist, Botermarkt 3: Marlska Kaspers, houtplastieken, schil derijen; Gerard Menken, gouaches; Baps van Elsdingen, keramiek; Marijn Eschau- zicr, droogbouquetten. 1-31 december, dinsdag t.m. zaterdag van 9-6 uur. Musea Acaö. inst. mus. Rapenburg 73, werkda gen 9.30—12.30 dinsdag en vrijdag ook 16—17 uur. Hortus. Rapenburg 73: 1 april 80 september. 9—12 en 13.30—17 uur. zon. 10—16 uur kassen zat en zon. gesloten: 1 oktober - 81 maart 9—12 en 13 30—16 uur, zon. gesloten kassen zat. gesloten. Lakenhal: Artotheek 1870. tot 26 oktober, dag. (0—17 uur zond. 13—17 uur. Tragisch en schrijnend door zijn realiteit was Carmiggelts „Welver diende rust" zo geheel in tegenstel ling met het uitbundige „De Gulle Lach" van dezelfde auteur. Van zijn liedjes was „De burgemeester Beek manlaan" wel het gevoeligst, „Moe der, ik wil bij de Revue" het gees tigst, niet het minst door de originele enscènering en presentatie. Na twee jaar „in de wereld" te zijn geweest, was Frater Venantius te ruggekeerd en maakte van de dag sluiting gebruik om de historie van de „verderfelijke" danskunst sedert 1900 te behandelen, op virtuoze wijze gedemonstreerd door Willem Nijholt en Corrie van Gorp. Behalve als secundanten waren beiden ook als duo of alleen te zien en te horen. „Latijns Amerika" kwam niet geheel uit de verf, maar bij an dere gelegenheden toonden ze uit het juiste hout gesneden te zijn, zoals Corrie van Gorp in „Dames die niet deugen", en Willem Nijholt in „Bal lade". De uitstekende begeleiding was van het orkest o.l.v. Ruud Bos, dat voor de verandering in een reusachtig me daillon achter de artiesten was opge steld en zeer zeker een groot aan deel heeft gehad in het succes van de avond. G. H. LEIDEN Binnenkort zal me juffrouw L. J. Reinhoud tot adjunct directrice van het Academisch Zie kenhuis worden benoemd. Zij zal mej. E. N. Wevels, die begin volgend jaar wegens leeftijdsontslag haar functie neerlegt, als hoofd van de verpleging opvolgen. Zuster Reinhoud begon haar oplei ding tot verpleegkundige A in het Academisch Ziekenhuis, waar zij ook haar kraamaantekening behaal de. Tot 1952 was zij aan het AZL verbonden, het laatst als eerste ver pleegkundige bij de kliniek voor gynaecologie en verloskunde. In 1952 verbond zij zich aan het St. Anto- niusziekenhuis in Utrecht, in de loop van 1953 aan het Zuiderziekenhuis te Rotterdam. In september 1955 keerde zij naar het Academisch Ziekenhuis Leiden terug als hoofdverpleegkundige op de afdeling heelkunde vrouwen. Van 1959-1961 volgde zij de opleiding voor leidinggevenden in de verple ging te Utrecht. Sinds 1 oktober 1965 is zuster Reinhoud coördinerend hoofdver pleegster heelkunde van het AZL. LEIDEN In verband met de wintersluiting van de Pieterskerk heeft de kerkeraad van Staalwjjk be sloten de kerkgangers uit Staalwyk met een autobus naar de Vredcskerk te brengen. Wie dan wil kan met de zelfde bus doorrijden naar de Hoog landse kerk. Men wordt ook terug gebracht, maar dat kan alleen vanaf de Vredeskerk. Op zondag 6 december begint de dienst in de Vredeskerk bij uitzon dering niet om 10 uur, maar om half elf. Daarom rijdt de bus een half uur later dan normaal en deze keer zal de bus nog niet doorrijden naar de Hooglandse kerk (waar de dienst wél om 10 uur begint). Voor 6 december luidt de dienst regeling: 10.00 halte hoek Witte Ro zenstraatWitte Singel; 10.05 halte wijkgebouw Staalwijk, hoek 3-Okto- berstraat; 10.10 halte Cronesteynflat, Lammenschansplein; 10.15 halte sta tion Lammenschans; 10.17 aankomst Vredeskerk. Op 13 december rijdt de bus niet, want dan heeft Staalwijk een ge meenschappelijke dienst met de Ge- ref. kerk in de Zuiderkerk. Op 20 en 27 december rijdt de bus wél en dan ook naar de Hooglandse kerk. De bus komt die zondagen overal een half uur vroeger dan in bovenstaand schema. Hoog en laag water Katwijk KATWIJK AAN ZEE Vrijdag 4 december: hoog water 6.48 en 19.11; laag water 2.31 en 14.55.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 3