'Pi
Christen-zijn: riskante zaak
Van
Mechelen maant verontrusten:
hoofd koel houden
geen paniek;
Paus Paulus begonnen aan
tiendaagse mammoetreis
Eduard Lohse leidt
kerk van Hannover
Zending
miljoen v<
Udink
Een ivoord voor vandaag
Zeven studenten al naar Apeldoorn
Beraad
op 12
december
Vanavond bezoek aan Pakistan
Opvolger van Hanns Lil je
Ds. Lissenberg
(76) overleden
',ori
Brochure over actuele vragen
IÉ
Puzzelboek
H. H. Wemmers (73)
neemt afscheid
BEROEPINGSWERKl
el«
eiiv
R
Men hoeft nii
alle vragen t<
beantwoorden
Eerste vrouwelijke
rabbijn ter wereld
DONDERDAG 26 NOVEMBER
Dit is hetgeen waarop Psalm vier ons opmerkzaam wil maken: al
ons menselijk streven, al onze zorgen, al onze problemen krijgen
hun juiste rangorde, als wij ze zien in relatie tot God. Wij, die zo
gewoon zijn ons leven en alles watdaarin speelt, als iets absoluuts
te zien, moeten elke dag opnieuw leren hoe betrekkelijk zij in wezen
zijn. Niet om dan maar te besluiten alles, „vrijblijvend" te bekijken
en te handelen, maar om tot de conclusie te komen, dat het in 'we
zen slechts om enkele volstrekte waarheden gaat. David zegt in
Psalm vier b.v., dat God hem ruimte maakt in benauwdheid. Dacht
u, dat dit betekent, dat God op zijn verzoek hem die benauwdheid
ontneemt en dat hij een ongestoord en zorgeloos bestaan kan gaan
leiden? Het wonder van Gods bemoeienis met de mens is, dat Hij
over de zorgen en de moeilijkheden het licht van Zijn aanschijn ver
heft en dat daardoor die zorgen en moeilijkheden in het licht van de
betrekkelijkheid komen te staan. Dan lijkt het, of de pijn wordt ge
temperd en of de mens weer opveert. Dat betekent beslist niet, dat
God uw en mijn problemen niet serieus neemt of kleineert. Wat Hij
wèl doet is dit: ons laten weten, dat Hij met ons wil blijven, ons wil
begeleiden en ononderbroken wil blijven luisteren naar onze klach
ten. En als wij naar Hèm willen luisteren, is Zijn vrede ons deel.
We lezen vandaag Johannes 13 vers 1 tot 17.
(Van onze kerkredactie)
BODEGRAVEN De situa
tie is hoogst ernstig geworden.
Aan Kuitert c.s. is praktisch de
vrije doorvaart gelaten. De op
leiding blijft in handen van per
sonen, die in strijd komen met
Schrift en belijdenis. Er gaat
wat verder gepraat worden,
want de eenheid van het kerke
lijk belijden vergt geen beslis
singen.
Dit schrijft de Urker predikant ds.
J. B. van Mechelen in „Waarheid en
Eenheid", het blad van de verontrus
ten in de Gereformeerde Kerken, als
VATICAANSTAD Vanmor
gen is paus Paulus van het vlieg
veld Rome vertrokken voor zijn
mammoetreis naar Azië en Aus
tralië. Het is de langste reis, maar
ook de vermoeienste, die ooit in
de geschiedenis door een paus
is gemaakt. Meer dan 46.000 kilo
meter zullen worden afgelegd in
tien dagen.
De tocht begint vandaag met een
tussengelast bezoek aan Dacca in
Oost-Pakistan, waar de paus van
avond een uur in het rampgebied zal
blijven.
Daarna wordt doorgevlogen naar de
Filippijnen. Dan volgt een bezoek aan
Australië, Iran, Samoa, Indonesië,
Hong Kong en Ceylon.
54 toespraken
In de 54 toespraken, die de paus
hoopt te houden zal „vrede" het voor
naamste thema zijn vrede voor
Vietnam verder goddienstvrijheid
voor communistisch China en grotere
hulp voor de ontwikkeling van heel
Azië.
Zijn bezoek aan de Filippijnen
brengt de paus naar het enige over
wegende rooms-katholieke land in
het Verre Oosten. Hij zal waarschijn
lijk worden verwelkomd, door mil
joenen enthousiaste gelovigen. Maar
de macht en status van de kerk heb
ben anderszins in dit land bij de jon
geren tot heftig verzet geleid, zodat
strenge veiligheidsmaatregelen zijn
genomen om geweidaden te voorko
men.
De ontvangst van de paus in Ma
nilla, de hoofdstad, zal sober zijn in
verband met de verwoesting die de
tyfoon Patsy de vorige week op de
Filippijnen heeft aangericht.
In Manilla woont de paus een pan-
Aziatische bischoppenconferentie bij.
De paus ziet dit bezoek als taak „van
de opperherder van de kerk".
Zijn taak als „missionaris" komt op
de voorgrond in het vervolg van de
reis naar Samoa, een der Polynesische
eilanden. Drie dagen blijft de paus in
Australië. Twee missen zal hij in de
open lucht opdragen.
Saigon
Opv de terugreis naar Rome doet de
73-jarige paus Djakarta, Hong Kong
en Colombo aan. Twee landen, die de
paus hebben uitgenodigd voor een be
zoek, Zuid-Vietnam en Formosa ont
breken op het programma. Een ver
zoek van Saigon is afgeslagen, omdat
men de paus zou beschuldigen de kant
van Zuid-Vietnam in het Vietnamese
conflict te kiezen.
reactie op de recente synodeuitspra
ken.
Hij acht het buiten kijf, dat er nu
beraad in de kring der verontrusten
nodig is. „Laat ons echter tegelijk het
hoofd koel houden door niet meteen
alle kanten uit te vliegen. Ik heb
reeds reacties in die geest ontvangen.
De toestand is erger dan ooit.
Bidt echter de Heer der kerk, dat
er geen paniek komt. 't Is geen zaak
van een dag. Laat ons tezamen onze
conclusies nemen. Dit is in het belang
van 's Heren kerk", aldus ds. Van
Mechelen.
GEBED
In hetzelfde nummer geeft ds. E.
Masselink uit Rotterdam-Zuid een
bedaarder reactie onder de kop „Halt
op het hellend vlak?"
„Het vraagteken is geen ondank
baarheid, verwijt of cynisme maar
wil tot realiteit, dus tot het gebed
aanmanen. De synode heeft ook beide
gedaan: gewaarschuwd voor de gees
telijke nood en opgeroepen tot ver
diepte gemeenschap met Christus, en
dan alleen kan het vraagteken weg
vallen."
Dr. Masselink vervolgt: „We heb
ben alle kanten uit te bidden: voor
hen die zich niet kunnen vinden in
de besluiten omdat ze in hun (denk)-
vrijheid zich beklemd gevoelen; en
voor hen die menen dat er nog te
veel vrijheid gelaten wordt.
We hebben te bidden dat de synode
niet partijdig (anti of pro) beoordeeld
wordt en dat wat zij in zorg en moei
te heeft volbracht onder Gods zegen
tot een kentering voor allen moge lei
den."
OPLEIDING
Een vorig nummer van „Waarheid
en Eenheid" bevat een verslag van
een vergadering, waarin ds. Van Me
chelen zijn visie gaf .op de predikan
tenopleiding. Volgens dit verslag (dus
nog voordat de synodeuitspraken wa
ren gedaan) zei ds. Van Mechelen:
„Allereerst achten we het een zaak
van primair belang de opleiding aan
te pakken. Anders zffn we binnenkort
droog. Moeten we zelf een predikan
tenopleiding in het leven roepen? U
weet, dat reeds zeven onzer studenten
in Apeldoorn studeren. Ook is bij de
Theologische Hogeschool van de vrij-
gemaakten in Kampen geïnformeerd.
Vandaar werd de mededeling ontvan-
Ds. J. B. van Mechelen
gen, dat de toegang ook voor anderen
openstond, mits die de Drie Formulie
ren van Enigheid onderschrijven en
geen tegenactie voeren.
De opleiding is dus een essentieel
punt. Vele kerken vragen gelukkig
nog om een rechtzinnig predikant.
Maar in de praktijk Jilijkt menig
maal, dat zij die beroepen werden, de
verwachtingen beschamen.
HOOPVOL
Hoopvol is, dat bij de nieuwe stu
denten in Kampen er enkelen zijn,
die gerekend kunnen worden tot hen,
die tegen de stroom durven op te
roeien. Als we die jonge mensen aan
hun lot overlaten en niet begeleiden,
dan worden ook zij onherroepelijk
ten kwade beïnvloed.
Vervolgens denken wij aan de op
leiding van goede katecheten. Het
zullen wel geen fulltimers kunnen
zijn, doch wel broeders die gaven
hebben. We moeten al onze aandacht
aan hun vorming geven. Opdat zij
kunnen worden ingezet op die plaat
sen, waar men de kinderen niet meer
naar de katechisatie kan sturen."
In het verdere verloop van zijn re
de, zei ds. Van Mechelen een scheu
ring onvermijdelijk te achten. „Doch
laten we die zo lang mogelijk voorko
men. Bijzonder betreuren we, dat
reed's enkelen van ons zijn heenge
gaan. Want zich onttrekken moet niet
een enkeling doen. Als de nood aan
de man komt, moeten we dat samen
doen. Daarbij moet het initiatief van
de grotere groepen uitgaan."
Op 12 december komen de veront
rusten in Rotterdam bijeen, om zich
te beraden.
KENMERK
„Waarheid en Eenheid" maakt zich
in haar laatste nummer behoorlijk
boos over de IKOR-Kenmerk-uitzen-
ding tijdens de synodeweek over de
verontrusting in de Gereformeerde
Kerken. In deze uitzending werd ge
bruik gemaakt van een sociologisch
onderzoek, dat had uitgewezen, dat
slechts een klein gedeelte van de ge
reformeerden verontrust is. De ver
ontrusten behoren verder in het alge
meen tot de mensen van het platte
land. Ze hebben over het algemeen
geen hogere opleiding genoten en ze
horen bij de ouderen.
Het klinkt haast ongelooflijk,
schrijft ds. M. Vreugdenhil uit Nij-
kerkerveen: dat sociologisch onder
zoek dateerde uit 1965.
Toen was „Assen" nog niet opgehe
ven. Toen had prof. Kuitert nog niet
verklaard, dat hemel en hel aan deze
zijde van dit leven gezocht moeten
worden en nog niet aan de studenten
van de VU in een interfacultair colle
ge geleerd, dat de gegevens van de
Schrift over een toekomstig leven na
dit leven enz. „vertaald" moesten
worden tot gegevens voor het leven
aan deze kant van het graf, toen
werd de historiciteit van Adam nog
niet zo betwist en toen waren de
„Cahiers voor de gemeente" nog niet
geschreven.
Een onderzoek, waaraan Kenmerk
in de uitzending nogal wat tijd ver
deed, maar gezien het jaartal een
volslagen waardeloos onderzoek, al
dus ds. Vreugdenhil.
-#■ De fusie tussen de Rijnlandse
zending (1828) en de Bethel-zending
(1886) gaat per 1 januari in. De zetel
van de nieuwe „Vereinigte Evangeli
sche Mission" zal Wuppertal zijn.
SalarisverbeterinA
voor artsen
(van onze kerkredactie) 1
DEN HAAG Minister Udf
zal met een subsidie van
ton tot een miljoen over de t
moeten komen. Alleen dan zul
zending, missie en andere mei
sche hulporganisaties hun
zendingen van artsen naar t
wikkelingslanden op de huidi]
voet kunnen continueren.
Dit hebben zij duidelijk g<
tijdens een speciale hearing
vaste commissie van de Tweede f
mer voor ontwikkelingssamem
king. Aanwezig waren vertegenw
digers van Simavi, missie, zen<
Medicus Mundi, Memisa
over Grenzen.
Zij wezen erop, dat de afstai
salariëring en sociale voorziening tl
sen de artsen, die door de ov<
zelf in ontwikkelingsdienst w
uitgezonden, en de artsen vanl
hulporganisaties zo groot is geworq
dat deze organisaties genood:
zijn tot een aanzienlijke optrel
Als daaxvoor geen subsidie
schikbaar wordt gesteld, zal een dri|^
tische beperking van het aantal i
zendingen onvermijdelijk zijn, en
terwijl zich juist een groot aant
jonge artsen aanmelden voor diti
in de ontwikkelingslanden.
(Van onze kerkredactie)
APELDOORN Op 76-jarige let
tijd is overleden ds. J. Lissenberg, ds
in de Bond van Vrije Evangelist!
Gemeenten een vooraanstaanó
plaats heeft ingenomen. Van 1948
1958 was hij rector van de Theoiog
sche School van deze gemeenten
Utrecht.
KATVVI
erk hebl
u u iver het
Lissenberg begon zijn loop. aantjf
baan in 1920 als evangelist van
Silokapel te Laeken (Brussel). 'an dS-
1929 werd hij predikant van de vri heeft me
evangelische gemeente te Dordrecti ethisch p
Van 1947 tot 1955 stond hij in B; om met
sum en vervolgens tot zijn emei
taat in 1964 in Apeldoorn.
van 1969
(Van onze kerkredactie)
HANNOVER De Göttinger
theoloog prof. dr. Eduard Lohse
(46) is gekozen tot bisschop van
de Evangelisch-Lutherse Kerk
van Hannover. Hij volgt dr. Hans
Lilje op.
Lilje heeft deze kerk. die met bijna
vier miljoen leden dc grootste lu
therse landskerk van de Bondsrepu
bliek is, geleid sinds 1947. Hij is thans
72 jaar.
Lilje is abt van het klooster Loc-
cum, een van de presidenten van de
1
2
3
4
2
3
4
Invul-puzzel
Horizontaal woorden invullen die
verticaal dezelfde betekenis hebben: 1.
opstaande haren van fluweelachtige
stoffen. 2. vettige vloeistof. 3. rivier in
Frankrijk. 4. oningewijde.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. gal. 2. opper. 3. ram, 4. dadel. 5. es
ter, 6. lenig, 7. degel. 8. ink. 9. elger. 10.
rob.
GORDELDIE R.
Wereldraad van Kerken en erelid van
het uitvoerend comité van de Luther
se Wereldfederatie. Van 1952 tot 1957
was hij president van de LWF en van
1955 tot 1969 leidend bisschop van
het verhand van Duitse lutherse ker
ken.
De nieuwe bisschop Lohse is een
nieuwtestamenticus van internatio
nale faam, een leerling van Joachim
Jeremias.
Geboren in Hamburg, studeerde hij
in Bethel en in Göttingen, promo
veerde in 1949, waarna een weten
schappelijke loopbaan volgde, die
hem in 1964 op de nieuwe dèrde leer
stoel vbor het Nieuwe Testament
aan de universiteit van Göttingen
bracht. Dit jaar is hij rector van de
universiteit.
Lohse geldt als typische man van
het midden: in de grond conservatief,
maar met een open oog voor de pro
blemen van deze tijd. De wijze, waar
op hij zijn universiteit op het ogen
blik leidt, kenmerkt hem als een man,
die uiteenlopende groepen bij elkaar
en tot een dialoog weet te brengen.
De nieuwe bisschop vertoont op
één punt een merkwaardige overeen
komst met Niemöller. de vroegere lei
der van de kerk van Hessen: Nie
möller was in de Eerste Wereldoorlog
commandant van een duikboot. Lohse
Een kaartje van de reis van
paus Paulus. Het bezoek aan
Oost-Pakistan is niet ingetekend.
In het bezoek aan Hong Kong hoopt
de paus betere betrekkingen te be
dingen tussen het Vaticaan en com
munistisch China, wat zou kunnen
leiden tot nieuwe vrijheden voor de
kerk in China.
Kritiek
Op verschillende manieren is kri
tiek geuit op de reis van de paus, ook
in het Vaticaan heeft de reis geleid
tot verdeeldheid.
Een aantal prelaten, onder leiding
van staatssecretaris Villot, zouden er
de voorkeur aan hebben gegeven als
de paus zijn reis slechts enkele malen
zou hebben onderbroken en zich zou
hebben geconcentreerd op zijn pasto
rale taak, het contact met de bis
schoppen. Maar Villot en de zijnen
zouden zich hebben moeten buigen
voor een andere fractie, onder leiding
van bisschop Benelli, die er een
„triomfalistische" gebeurtenis van wil
maken.
De paus heeft in toespraken, al dan
niet emotioneel geladen, laten blijken,
dat de kritiek hem niet is ontgaan.
Zijn hoofdmotief is te willen laten
zien, dat de door veranderingen be
zochte kerk nog altijd de missionaire
taak heeft het woord van Christus te
verspreiden en dat de moderne ver
voersmiddelen spectaculaire nieuwe
mogelijkheden hiertoe hebben ge
opend. „Ik moet gaan", aldus de paus.
DENHAAG De heer H. H.
Wemmers. vice-voorzitter van het
Nederlands christelijk werkgevers
verbond, zal in de besloten ledenver
gadering van dit verbond op 10 de
cember zijn functie neerleggen.
Maandag 14 december zal hij in het
kantoor van het NCW in Den Haag
een afscheidsreceptie houden.
De heer Wemmers, op 1 oktober 73
jaar geworden, was o.m. directeur en
later president-directeur der staats
mijnen, minister van \'erkeer en wa
terstaat, lid van commissies der
EGKS, lid van de mijnindustrieraad,
lid van de SER, bestuurslid van de
stichting van de arbeid, voorzitter
van het verbond van protestant-
christelijke werkgevers in Nederland,
daarna afwisselend vice-voorzitter
van de federatie werkgeversverbonden
die voorafging aan het Nederlands
AMERSFOORT Wat weten
wij van God? Sport: nuttig of
waanzin? Zitten de schroefjes
los? Ouderdom en vruchten. Als
je sterft, wat gebeurt er dan?
Voor mij hoeft het niet meer. Dit
zijn enkele onderwerpen uit de
brochure „Het riskante leven",
die de Hervormde bond voor in
wendige zending op g.g. en de
Bijbel kiosk vereniging hebben
uitgegeven.
Het boekje, lang
gerekt van formaat
en 56 bladzijden
dik, wil op beschei
den wijze een weg
wijzer zijn in deze
tijd, waarin be
slissingen moeten
worden genomen,
waarvan de draag
wijdte niet is te
overzien.
Hoewel, die be
scheiden wijze te
vrijblijvend en te
theoretisch is, is
deze brochure,
waaraan verschil
lende predikanten
hun bijdrage heb
ben geleverd door
in te gaan op ac
tuele vragen de
moeite waard om
eens door te ne
men.
De titel „Het ris
kante leven" slaat
op het feit, dat
christen-zijn een
riskante zaak is,
waarvoor steeds op
nieuw beslissingen
moeten worden ge
nomen.
van de normen overheerst, dan zeg
gen we hartgrondig „nee" daartegen.
Want wie zal zijn huis gaan slopen
voor hij een ander onderdak gevon
den heeft?
Maar als het gaat om het oprui
men van alle dode takken in de
boom, zodat hij volgend jaar er
mooier voor kómt te staan, met
meer vruchten, dan moet je toch
wel? Wij worden vandaag keihard
gebracht bij de vraag: „Wat is nu
eigenlijk het fundament van je le
ven? Ónze tijd vraagt een antwoord,
dan zyn we niet klaar met wat va-
commandant van een ouikdooi. i^oiise 1 .„v .„j
diende tijdens de Tweede Wereld- j christelijk werkgeversverbond,
oorlog als commandant van een tor
pedoboot.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dokkum, J. L. Rave-
sloot te Veen; te Jaarsveld, C. van Bart
te Putten; ta Utrecht (vac. M. Groe-
nenberg), J. Smit te Putten.
Aangenomen naar Westerschelling
(toez.), kand. P. P. Saraber te Utrecht.
GEREF. KERKEN (vrijg).
Beroepen te Kaapstad (Zuid-Afrika),
J. W. Beekman te Bedum.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Drogeham, A. W. Drech-
sler te 's-Gravenhage-Zuid.
Hot weer in Eoropa
weer max. t. m
n. i.
111*1.
gisteren
Amsterdam
onbew.
10
3
0
Brussel
14
8
0
Frankfort
mist
7
-3
0
Genève
mist
3
2
0
Innsbruck
onbew.
8
-3
0
Kopenhagen
zw. bew.
7
1
0
Locarno
onbew.
10
-3
0
Londen
mist
14
7
0
Luxemburg
onbew.
11
Z
0
Madrid
1. bew.
15
6
0
Majorca
onbew.
21
8
0
München
mist
10
-3
0
Nice
onbew.
6
0
Parijs
onbew.
16
3
0
Rome
onbew.
0
0
Wenen
geh. bew.
8
0
0
Zürlch
mist
2
-0
0.1
Schroefjes
We citeren uit
het hoofdstuk Zit
ten de schroefjes
los? „Alles wat
vast zit is door het
gedender van de
tijd los komen te
zitten. Is dat zo
verkeerd? Het kan
beslist geen kwaad
dat er af en toe
iets lostrilt. Het
betekent toch dat
er van tijd tot tijd
eens flink gecontro
leerd moet wor
den hoe het in el
kaar zit. Het maakt
zoveel verschil uit,
waardoor en waar
voor de schroefjes
losgedraaid wor
den. Is het voor de
sloop of is het voor
een grondige repa
ratie?
Wanneer van
daag de dag al
leen maar de ge
dachte aan de ver
nieling van het
huwelijk, het zin
loze kapotmaken
der en moeder zeggen of zeiden,
niet met wat „men" zegt, nee U en
ik moeten antwoorden op die vraag".
Kerkgang
In het hoofdstukje Voor mij hoeft
het niet meer komt de kerkgang ter
sprake. Daar zijn de opmerkingen
van mensen, die niet meer gaan:
Je kunt toch wel geloven, al
kom je niet in een kerk;
kerkmensen zijn huichelaars;
ze denken dat ze beter zijn dan wij,
maar je moet ze me leren kennen;
het is een rommeltje in de kerk,
laat ze eerst hun eigen zaakjes maar
eens uitzoeken;
ik héb er helemaal geen be
hoefte aan; ik voel me net zo ge
lukkig als ik niet ga;
het slaat nergens op, wat in de
kerk gebeurt; je hebt er niets aan
in de praktijk van je leven;
de kerk heeft ons (mijn ouders
vroeger, ons arbeiders etc.) in de
steek gelaten; nu heb ik ze niet meer
nodig;
de kerk gaat niet met de tijd
mee, laat opoe maar gaan; het zegt
me niets en het doet me niets; ik heb
er zeker geen antenne voor;
je komt niet aan bod in de kerk;
er is één man die alles voor het zeg
gen heeft en hij begrijpt me kenne
lijk niet
De reactie in de brochure is:
„Ten diepste geloof ik, omdat u
zichzelf rechtvaardiger, beter, eer
lijker acht dan al die lui die naar de
kerk draven. U vindt mij waarschijn
lijk nogal agressief. Dat is niet de
bedoeling, maar ik wil eerlijk met u
praten. U hoeft my niet over mijn
hoofd te aaien, ik doe het u ook niet.
Ik geloof dat het Luther was die de
kerk een ziekenhuis gênoemd heeft.
Wie zich niet ziek voelt heeft de
Heelmeester, die in de kerk gepre
dikt wordt, niet nodig.
Maar die weet, dat het in de eer
ste plaats in zijn eigen leven een
rommeltje is, die gaat, net als die
g-ofessor van de kerkgang houden.
ie krijgt er echt behoefte aan. Die
weet dat je de kerkgang echt nodig
hebt om te geloven en bij het ge
loof bewaard te blijven. Misschien
kun je wel regilieus zijn zonder re
gelmatige kerkgang. Maar écht ge
loven in Jezus Christus, die redt en
vernieuwt, kun je niet zonder in le
vend contact met Hem te komen en
te blijven. En daarover gaat het in
de kerk."
Bij volkstelling
DEN HAAG Het Centraal bu
reau voor de statistiek is begonnen Toot
met het instrueren van de plaatse- ;an e'p
lijke leiding voor de volkstelling. Ei j
mogen maximaal 70.000 tellers wor
den ingezet, waarvoor een vergoedinj ls's
van 1,3 miljoen is uitgetrokken.
In eerste instantie zullen gemeente- woning
en rijksambtenaren worden ingezet riClg ee
Als deze bron is uitgeput, mogen de lopig
gemeenten uit de "vrije markt" gaan meente
aantrekken. scholer
De minimum-leeftijd voor een tel- Uit
Ier is 18 jaar, zodat eventueel ook het ho
leerlingen van de hoogste klassen van reau d
het middelbaar onderwijs en studen- óe wijl
ten kunnen worden gebruikt. „Hier- dige p
voor zal beslist grote belangstellinf doendf
bestaan, omdat de tellers 30 per da? elke ri
krijgen", aldus drs De Jonge, hoofd Je kui
van de hoofdafdeling algemene tellin
gen van het CBS. Men verwacht da!
de tellers ongeveer honderd personen
per dag kunnen verwerken. zilveri
Speciale problemen zijn te ver
wachten bij de buitenlandse gastar
beiders, behalve dat er analfabel
onder hen zijn, kunnen velen zich
uitsluitend in hun eigen taal uitdruk
ken. De gemeenten die hiermee te PI
maken hebben, kunnen een beroep
doen op een speciale groep tellers van
600 personen, die naast het Neder
lands goed Italiaans, Turks enz. spre
ken.
Boete
Mensen, die enkele vragen (bijvoor
beeld over een lichamelijk gebrek of
het salaris) niet willen beantwoorden,
zijn niet strafbaar. Er zal pas proces
verbaal worden opgemaakt als men
helemaal niet wil meewerken. Drs,
De Jonge benadrukte dat geen intie
me vragen worden gesteld, zoals hier
en daar wordt verteld.
NEW YORK In de Verenigde Staten heeft de eerste vrouwelyke rabbijn
ter wereld haar intrede gedaan. Het is de 24-jarige Sally Priesand, die
thans optreedt als rabbijn van de liberaal-joodse gemeente van Jackson, Mi
chigan.
Zij is nog studente aan de Hebrew Union College en bijna gereed met haar
rabbinale studie. Om ervaringen op te kunnen doen zocht zy in haar laatste
studiejaar een joodse gemeente, waarin zy diensten kon gaan leiden. De
gemeente van Jackson bleek tenslotte bereid haar te accepteren.