In ontwikkelde landen moet
mentaliteit sterk veranderen
Tolerant klimaat voor
protestanten in Spanje
Verbod verticale
prijsbinding
Ds. Velema hoopt op
eenheid met
huitenverbanders
Amerikaanse
zending
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
BEROEPINGSWERK
Protest tegen
benoeming Rossi
Toernee Spaanse
protestannt
Meer dan de helft nu geregistreerd
Rapport over
ds. Toornvliet
Ds. Van Dijk legt
werk GZB neer
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Het lijkt op het eerste gezicht een tegenstrijdigheid: in het boek
Richteren staat, dat het volk Israël zich niet had 'gehouden aan
Gods opdracht om de heidense volkeren te verdrijven: die bleven tus
sen de stammen van Israël wonen. Maar er staat ook: God had die
volkeren laten overblijven. Hij had ze niet onmiddellijk willen ver
drijven. Hoe dat kan? Israël had niets te maken met Gods plannen
op dit punt. Het had alleen maar te doen wat God gebood, nl. die
volkeren verdrijven. Het kon niet weten, dat het een zeer speciale
bedoeling had. dat die volkeren er bleven wonen. God wilde name
lijk door de aanwezigheid daarvan Zijn volk op de proef stellen om
te zien, of het al dan niet op Gods wegen wenste te wandelen. Zo is
dat altijd: als God ons iets opdraagt of iets gebiedt, kunnen wij
slechts raden naar Zijn diepste bedoelingen. Wij moeten ons heel
eenvoudig houden aan wal Hij wil. Misschien, dat later ons meer
duidelijk wordt en wellicht, dat wij dan ook gaan inzien, dat Zijn
opdracht bedoeld was om ons op de proef te stellen.
We lezen vandaag: Johannes 8 vers 31 tot 47.
WOENSDAG 17 NOVEMBER 1MIEÜ
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Zending, We-
relddiakonaat, Ontwikkelings
hulp, Ontwikkelingssamenwer
king. Wat houden ze in, waarin
onderscheiden ze zich van
elkaar? In de brochure „Een
groot gezin heeft recht op hulp"
van het hervormde wereld-
diakonaat geeft drs. J. Bos,
secretaris van de ICCO (inter
kerkelijke coördinatiecommissie
ontwikkelingssamenwerking) een
overzicht.
Zending is de oudste vorm van het
bezigzijn buiten de landsgrenzen. Ze
bestaat al sinds eeuwen en verkon
digt het heil in Jezus Christus niet
alleen met de mond, maar ook met
de daad. Niet voor niets zijn de oud-
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te z(jn. Ge
heimhouding is verzekerd,
gelieve één gulden aan post
zegels bij te sluiten. Een se
lectie nit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Iemand heeft vorig jaar
het huis gekocht, waarvan hij reeds
30 jaar huurder was en dat hij nog
steeds bewoont. De afscheiding is
echter met meieweten van de toen-
ma ige eigenaar zeven jaar geleden
.door de buurman weggehaald om
een breder inrijpad voor zijn garage
te krijgen. Volgens de notaris is er
nooit een schriftelijke regeling ge
weest en ook heeft de buurman
nooit betaald voor het gebruik van
het pad.
De koper heeft de buurman aan
geboden het pad tegen vergoeding te
blijven gebruiken. Hierop is hij
nooit ingegaan. Daarna heeft de ko
per hem geschreven dat hij de
scheiding weer tot stand wil bren
gen. Toen de buurman hierop niet
inging, heeft de koper een scheiding
van palen laten aanbrengen, maar
de buurman heeft twee palen stuk
gereden, drie weggehaald en de rest
scheef geduwd.
Over het hele pad heeft hij tegels
aangelegd. Na de afscheiding heeft
hij de tegels op de grond van de
koper weer weggehaald. Kan de ko
per de buurman dwingen de oor
spronkelijke scheiding weer aan te
leggen?Moet hij het kadaster laten
komen voor de juiste afbakening?
Mocht hij de tegels weghalen?
Antwoord: De buurman mocht de
tegels weghalen De koper kan hem
dwingen bij te dragen in de kosten
van een nieuwe afscheiding. Als het
bewezen kan worden dat hij de af
scheiding heeft vernield, moet hij de
schade vergoeden. De koper kan ook
het terrein aan de buurman verhu
ren of verkopen. Wil de buurman
niet medewerken, dan is de hulp
van een advocaat nódig.
Vraag: Is Engeland de bakermat
van het voetbal of China?
Antwoord: Al heel vroeg speelden
de oude volken een balspel met de
voeten. hoogstwaarschijnlijk het
eerst de Chinezen, De Romeinen
brachten het voetbalspel naar
Frankrijk en Engeland In de Mid
deleeuwen heeft men het veel ge
speeld. weliswaar niet in de huidige
vorm Ook de Indianen kenden dit
balspel al.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. muziekinstrument. 5. vrucht
7. brugschuit 9. lezing, 10. rivier in Italië.
12. artikel van een wet 13. vrucht 14. loot.
15. snijwerktuig. 16. stapelmeter (alk.), 17.
voegwoord (Fr.), 18. voorzetsel, 19. Noorse,
god, 20. vogel, 21 vis (mcerv.), 22. afk. van
senior. 23. plaats in Limburg. 25. zijriviertje
van de Elbe, 27. makker, 28. dierentuin.
Verticaal: I. familielid, 2. duidelijk. 3. maat
staf. 4. gewicht 5. richting, 6. voegwoord. 8.
rivier in Italië, 9. leurder, 10. betamen. II.
plaats in Overijssel, 12. haren zeef, 15. witte
suiker. 18. kweek, 19. levendig. 21. bloed
huis, 24. bevel, 25. water in N.Br., 26. rund.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. slier. 5. las, 7. oele. 8. tas. 10.
cel, 11. lip, 12. ka. 13. ik, 14. dek, 15. Rat 16.
rog. 17. paar. 18. taak, 20. kras, 21.'erg, 22.
koor. 24. ia. 25. reep, 26. ge, 27. doel, 28.
har. 29. meer, 30. kolk.
Verticaal: I. sociëteit. 2. leek. 3. 111. 4. Ee. 5.
lap. 6. as. 8. tik. 9. pair. 11. leg. 12. kaas, 14.
dok, 15. raar. 16. ra£ 17. prop. 19. ara. 20
koel. 22. keer, 23. perk, 25. roe. 26. gal. 27
de. 28. ho.
UTRECHT In het week
blad van de Christelijke Geree-
formeerde Kerken „De Wekker"
heeft ds. J. H. Velema uit Apel
doorn een lans gebroken voor
samengaan van de 70.000 chris
telijke gereformeerden met de
25 tot 30.000 buitenverbandse
vrijgemaakten, al heeft hij oog
voor bepaalde moeilijkheden.
Op het ogenblik wordt wederzijds
een afwachtende houding aangeno
men. Dat komt volgens ds. Velema
omdat de huitenverbanders niet tot
een kerkelijke organisatie zijn geko-
„Als buitenstaander lijkt het ons
toe, dat men tot een beslissing moet
komen: of zo blijven voortbestaan
dat betekent op de duur het wegzak
ken in de ongebondenheid of een
kerkverband, dat zo spoedig mogelijk
aansluiting zoekt bij de Christelijke
Gereformeerde Kerken", schrijft hij.
Plaatselijk ligt de situatie nogal
verschillend. Soms zijn er zeer goede
contacten, maar in andere plaatsen
leven onuitgesproken bezwaren. Het
bevreemdt ds. Velema, dat de huiten
verbanders inzake de predikantsop
leiding niet meer contact met de
christelijke gereformeerde hogeschool
te Apeldoorn hebben gezocht. Er
blijkt volgens hem uit, „dat men geen
onverdeelde sympathie heeft ten aan
zien van onze kerken".
Bezwaren
Tegen bepaalde tendenzen bij de
uitgetreden vrijgemaakten heeft ds.
Velema uitgesproken bezwaren. Hij
noemt de kerkrechtelijke opvattingen
van ds. M. R. van den Berg. Zijns
inziens blijft daar van het gerefor
meerde kerkrecht niet veel meer
over.
De opvattingen van ds. B. Telder
(over het leven na de dood; red.) zijn
volgens ds. Velema in strijd met de
belijdenis.
„Maar ik weet, dat er nogal wat
verschillen zijn tussen de buitenver-
bande.rs. Er zijn er ook die deze
kerkrechtelijke opvattingen afwijzen
en aandringen op een geordend ker
kelijk leven. Ook de opvattingen van
ds. Telder worden lang niet door al
len gedeeld."
Resumerend schrijft de Apeldoornse
pastor, dat het de Christelijke Gere
formeerde Kerken moet gaan om het
katholieke karakter van de kerk.
„Ieder die met ons buigt voor het
gezag van Gods Woord en de gerefor
meerde belijdenis onderschrijft en
handhaaft is onze broeder. Ons hart
gaat uit naar de eenheid van die al
len die belijden dat dit de normen
voor de vergadering van de kerk zijn.
Om die reden hopen we ook op een
heid met de momenteel kerkelijk
dakloze huitenverbanders als zij deze
eenheid op deze wijze begeren."
óver de .binnenverbandse" vrijge
maakten is ds. Velema minder goed
te spreken. Hij schrijft: „Persoonlijk
voel ik me altijd zeer aangetrokken
door de principieel-confessionele hou
ding van deze kerken: door hun
waardevolle bestrijding van oecu-
menisme en afval; hun waarschuwen
tegen ondermijnende tendenzen. We
hebben deze kerken èn als Christe
lijke Gereformeerde Kerken èn in het
geheel van de gereformeerde gezindte
om deze reden hard nodig.
Maar we hebben bezwaren tegen
het overspannen kerkbegrip, dat in
deze kerken tot een systeem gaat
worden. Dit kerkbegrip is logicistisch,
maar niet geestelijk. Dit kerkbegrip
maakt de hoofden warm en laat de
harten koud: het stijgt in zelfverze
kerdheid en het bevorderd de liefde
loosheid."
„Bij een eventuele vereniging", al
dus ds. Velema. „zou ons ambtelijk
leven in dit klimaat niet veilig zi jn."
ste onderwijs-instellingen van voor
al Afrika zendings- en missiescholen.
Niet voor-niets zijn alleen al in India
619 ziekenhuizen opgericht door pro
testantse kerken.
De zending weet al veel langer dan
de „ontwikkelaars" wat er nodig is
voordat mensen loskomen uit hun
oude levenspatronen voor een nieu
we toekomst. Een inheemse samen
leving verandert niet zomaar door
de komst van een tractor of een
electrische centrale.
De verheffing van de volken in
Azië, Afrika en Latijns Amerika is
niet een economisch vraagstuk al
leen, het heeft te maken met alle as
pecten van het mens-zijn: het geloof,
economie en de plaats in de gemeen
schap.
Werksoorten
Werelddiakonaat wil de naste in
nood dienen, een opdracht, die ont
leend is aan ji®t beeld van onze Heer
als dienaar. Net als zending is het
een puur-kerkelijke zaak. Het wereld
diakonaat kenmerkt zich door de vier
werksoorten.
1. Hulp aan vluchtelingen.
2. Hulp bij rampen (aardbevingen
en hongersnoden).
3. Hlup bij ontwikkelingsprojecten.
4. Hulp aan slachtoffers van on
rechtvaardige machtsstructuren (Mis
sissippi Deltapastoraat (V.S.), Zuid-
Afrika en Latijns-Amerika).
Verschil tussen zending en wereld
diakonaat is, dat zending van een
kerk altijd maar relaties met een of
enkele kerken heeft, namelijk die uit
haar zendingswerk zijn voortgeko
men. Het werelddiakonaat werkt in
principe met de leus „de wereld is
de akker".
Zending beperkt zich tot de oude
werkvormen, namelijk assistentie aan
de jonge zelfstandigs kerken bij het
theologisch onderwijs, bij de medische
nood en bij het onderwijs. Het we-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kesteren: J. C. Schuur
man te Putten (Gld.); te Leusden:
W. Sirag te Rotterdam-zuid; te Urk:
J. L. Ravesloot te Veenendaal; door
de generale synodq t. predikant v.
buitengew. werkzaamh. (docent voor
de Morgenlandzending a.d. Near East
School of Theology te Beiroet: drs.
C. G. Baart te Heteren; tot zieken
huispredikant v. h. protestants zie
kenhuis in Drachten: A. Vroegop te
Grootegast-Doezum.
Aangenomen naar Kinderdijk: kand.
F. Luitjes te Schiedam.
Bedankt voor toez. v. beroep v, d.
classis Heusden (jeugdwerk): P. v. d.
Heuvel te Hagestein.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Schoonebeek: H.
Veenstra te Urk; te Gouda: H. Peper
te Rotterdam-Pendrecht.
Aangenomen naar Ferntree Gully
(Austr.): W. F. v. Brussel te Adelaide
(voorheen te Minnertsga).
VRIJE EVANG. GEM.
Bedankt voor Antwerpen: J. Lu-
kasse te Genk (België).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zeist: G. J. v. d. Noort
te Capelle a. d. IJssel, die bedankte
voor Hilversum'.
relddiakonaat zoekt ook nieuwe
werkvormen.
Ontwikkelingshulp is geen zaak
van christenen alleen. Waren zending
en werelddiakonaat puur-kerkelijk,
in ontwikkelingshulp spelen de ker
ken wel mee, maar zij, die zich niet
tot de kerk rekenen worden vaak
even sterk als christenen gedreven.
20 miljoen
Minister Udink kan 632 miljoen
gulden beschikbaar stellen en zending
en werelddiakonaat van de Neder
landse kerken maar 20 miljoen
Maar, schrijft de heer Bos, daarmee
wil beslist niet gezegd zijn, dat dan
alles maar aan de regering moet wor
den gegeven, zoals weieens wordt op
gemerkt. „Terwijl wij geen miljarden
dollars vanuit de kerken kunnen la
ten rollen, kunnen wij wel vanuit het
geloof zeggen: mensen, juist het ge
loof in Christus verandert heel je
leven, verwijdert ook die ingebouwde
remmen op vooruitgang.
Juist op het terrein van het onder
wijs, dat niet alleen te maken heeft
met het leren van het vak, maar ook
met de bereidheid nieuwe dingen in
je geest op te nemen, ligc nog zo'n
geweldige taak voor de kerken. Wij
hebben in de twintigste eeuw geen
behoefte aan geweldig góed-opgeleide
mensen zonder een houvast, norm
loos, cultuurloos, maar aan mensen,
die weten dat zij hun gaven moeten
gebruiken tot eer van God er\ daar
door van de naaste."
n de tweede plaats speelt de kerk
een rol in sommige landen, waar
regeringen niet kunnen helpen. Dit
is bijvoorbeeld het geval in Rhodesië.
Ontwikkelingssamenwerking appel
leert op „christenen en staatsburgers"'
van Nederland. In ontwikkelingshulp
zit „hulp" en dat kan iets eenzijdigs
hebben. Maar bij ontwikkelingssamen
werking wordt verondersteld, dat er
twee of meer partners zijn, die min
of meer gelijkwaardig met elkaar
samenwerken. Het is een zaak van
volken.
Zending, werelddiakonaat en ont
wikkelingshulp worden hierbij beslist
niet uitgeschakeld.
„Binnen de kerken gaan wij al
lang op voet van gelijkwaardigheid
met elkaar om. dat is net punt niet.
Maar het gaat erom, dat wij in de
wereldsamenleving als volken niet
op gelijkwaardige voet met elkaar
omgaan. Wij komen er namelijk be
slist niet alleen met ontwikkelings
hulpprojecten. Er moet meer ge
beuren.
Wereldhandel
Wij denken altijd en bij voorkeur
dat er nog veel meer in de ontwikke-
ingslanden moet gebeuren, maar in
onze landen moet ook veei gebeuren.
Het helpt maar heel weinig wanneer
wij in de wereldhandel voor de
cacao van Ghana 100 miljoen minder
geven dan vorig jaar, maar wel 10
miljoen ontwikkelingshulp daartegen
over genadiglijk afstaan.
Waar het om gaat is dat wij als
christenen zoutend zout ook in onze
landen moeten zijn en dus als staats
burgers tegen onze politici moeten
zeggen: wat doen wij aan die hope
loze wereldhandelsstructuur
Maar zo goed als er in de ont
wikkelingslanden geesten rijp ge
maakt worden voor verandering, zo
moet er in onze ontwikkelde landen
nog enorm veel gebeuren voordat het
zover is dat er werkelijk in de sa
menleving der volkeren gesproken
kan worden van samenwerking van
gelijkwaardige partners.
Dat zou ons kunnen dwingen na te
denken over de gang van zaken in
onze eigen samenleving en in onze
eigen kerk. Zending en werelddiako
naat zullen we moeten blijven beden
ken via onze particuliere gift en dan
liefst beter dan we doen. Ontwikke
lingshulp zullen we in toenemende
mate via de belastingkraan moeten
doen. Ontwikkelingssamenwerking
tenslotte via ons stembiljet en dus
onze politieke wil", aldus de heer
J. Bos.
(Van onze kerkredactie)
SOESTERBERG Onder de Ne
derlandse missionarissen wordt een
handtekeningenactie gevoerd tegen
het besluit van paus Paulus, de Bra
ziliaanse kardinaal Rossi te benoemen
tot hoofd van de missiecongregatie.
In het leven van deze 67-jarige bis
schop zijn geen studies of pastorale
richtlijnen te ontdekken, die op een
of andere manier op de evangelisatie
der volkeren betrekking hebben.
Nooit werd hij genoemd in verband
met de missie, aldus de brief, die in
omloop is.
Kardinaal Rossi heeft zich ook
nooit geïnteresseerd voor het Amazo
ne-gebied of opgeroepen tot steun
aan het verpauperde noordoosten.
Hij heeft het militaire regime meer
dere malen in het openbaar verde
digd en juist daardoor weinig gevoel
voor de schrijnende nood van het
Braziliaanse volk getoond.
Het belangrijke werk van de missie
is opgeofferd aan kerkpolitiek, aldus
de brief.
(Van onae kerkredactie)
GRAND RAPIDS De Chris
tian Reformed Church viert 22
november als een speciale zen-
dingsdag.
Dan is het (op één dag na)
precies vijftig jaar geleden, dat de
eerste zendelingen van deze Ne
derlandse emigrantenkerk
China op hun plaats van bestem
ming arriveerden.
Een jaar eerder, in oktober
1919, was miss Johanna Veenstra
reeds vertrokken naar Nigeria
De communistische revolutie
maakte in 1950 aan de zending in
China een eind. Dr. Leo Huizinga,
die er toen dertig jaar gewerkt
had, stierf in een concentratie
kamp in Sjanghai.
Het werk in Nigeria is zeer uit
gebreid en heeft geleid tot het
ontstaan van twee nationale ker
ken.
De Christian Reformed Church
heeft nu ook zending in Ceylon,
de Filippijnen. Formosa. Goeam,
Japan, Cuba, Mexico. Porto Rico,
terwijl men ook emigrantenker-
ken steunt in Australië, Nieuw-
Zeeland, Argentinië en Brazilië.
UTRECHT Een bekende Spaanst
protestant, dr. Antonio Martinet,
maakt op uitnodiging van de Europe
se Evangelische Zending een elf-
daagse toernee door ons land.
De eerste samenkomst is vanavon
in de vrije evangelische Opstanding
kerk in Dordrecht (Groen van Prir
stererweg 66). Dr. Martinez spreel
verder onder meer zondagmiddag oi
half drie voor de gereformeen
jeugdvereniging „Vóór Hem, do<
Hem" in gebouw „Centrum", Hoofd-1
straat. De Lier. De slotsamenkomst
vrijdag 20 november om acht uur ii
de vrije evangelische kerk Zoutkeet-
singel 112, Den Haag.
Dr. Martinez is algemeen cecret&vu
van .de Bond van Vrije Evangelisch]
Genieènten in Spanje, hoofdredai
van het protestantse maandblad Poi
tavoz en predikant van een nog ni<
zo lang geleden ontstane, zich sne!
uitbreidende gemeente in Barcelona
Van onze kerkredactie)
MADRID Spanje telt op het
ogenblik 425 protestantse, gemeen
ten met 318 predikanten.
De helft van de gemeenten (215)
heeft zich tot nu toe laten registre
ren bij de overheid volgens de net
op de godsdienstvrijheid. Van de
318 predikanten zijn er 190 op
hun verzoek door de overheid er
kend.
Onder de baptisten is de kwestie
„laten registreren of niet" gesust. De
unie sprak zich in 1967 om principiële
redenen tegen registratie uit, maar
meer dan tien van de 53 gemeenten
zijn daar inmiddels toch toe overge
gaan.
Er gingen aanvankelijk stemmen
op, om deze gemeenten uit de unie te
stoten, maar op de extra unie-verga
dering eind september werd de
eenegezindheid opnieuw gevonden.
Er werd een nieuwe kerkorde aan
vaard, die de verhouding tussen de
unie en de plaatselijke gemeenten re
gelt
José Borras werd gekozen tot voor
zitter van de Spaanse baptistenunie.
Afet zijn vijftien meter hoge kruis heeft de kleine baptistengemeente
van Malaga aan Spanje's zuidkust van alle Spaanse baptisten de meest
opvallende kerk. De restauratie van deze kerk werd mogelijk dankzij
een gift van een rijke Amerikaan. Het kruis is verlicht op avonden, dat
er kerk gehouden wordt. De kerk ligt op een prachtig punt aan de
Guadalmedina. de rivier die Malaga doorsnijdt, zodat het kruis wijd en
zijd zichtbaar is. Veel nieuwsgierige Malaganen zijn al gekomen om de
kerk van binnen te zien en ds. Luis Hombre staat ze graag te woord.
Drie jaar geleden was deze kerk bijna dood. Ze telde nog maar twee
leden. Nu zijn er alweer tachtig leden en honderd zondagsschoolbezoekers.
Deze ex-priester is thans docent aan
het baptistenseminarie in Barcelona.
Als bewijs van de verzoening werd
ds. Joaquin Pastor te Denia gekozen
tot vice-voorzitter. Hij is predikant
van een gemeente, die zich heeft la
ten registreren.
Het Christelijk Jongeren Verbond
(YMCA) is opnieuw in Spanje opge
richt. Deze organisatie bestond al eer
der. Ze werd gesticht in 1936, tij
dens de burgeroorlog, maar verboden
door Franco drie jaar later, als een
van zijn eerste daden nadat hij de
burgeroorlog gewonnen had.
Tekenend voor de nieuwe situatie
is. dat het Spaanse CJV nu geleid
wordt door een rooms-katholiek, de
leek Enrique Miret Magdalena.
Ook de Zakbijbelbond en de Gi
deons hebben toestemming gekregen
om hun activiteiten, die op het ter
rein van de bijbelverspreiding liggen,
in Spanje te ontwikkelen.
Versplintering
Hoewel men geen statistische ge
gevens bij de hand heeft, bestaat de
indruk, dat steeds meer protestantse
zendingsorganisaties van het huidige
tolerante klimaat gebruik maken, om
in Spanje neer te strijken. De mees
te plegen dan te beginnen alsof «er
nog geen enkele protestantse kerk in
Spanje isc De toch al zo kleine protes
tantse gemeenschap in het land (alles
bij elkaar dertigduizend mensen)
dreigt daardoor nog meer versplin
terd te worden.
Ook zijn pas 32 mormonen uit
Amerika gearriveerd om zendings
werk te gaan bedrijven.
De uitgever Sigueme in Sala
manca heeft het aangedurfd om de
„Theologie van de hoop" van de be
kende Duitse theoloog Jürgen Molt-
mann in Spaanse vertaling op de
markt te brengen. Dat is een waag
stuk. want voor diepspittende theolo
gische literatuur is in Spanje nog
steeds geen grote belangstelling.
Dezelfde uitgever publiceerde ook
de documenten van de Wereldraadas-
Bemiddeling mislukt
(Vap onze kerkredactie)
HAARLEM In het maandblad
van de stichting „Een Woord voor de
wereld" is het verslag gepubliceerd
van de bemiddclings- en onderzoek
commissie inzake het geschil, dat ge
rezen is tussen ds. G. Toornvliet en
het bestuur van de stichting.
De voornaamste conclusies van de
commissie zijn:
„Twee dames te Amsterdam, van
wie één beweert wichelroedeloopster
te zijn geweest, helderziende te zijn
en in telepathisch contact te staan
met de andere, oefenen een grote in
vloed op ds. Toornvliet uit. Ds.
Toornvliet zegt: „De door de dames
gedane uitspraken zijn van God: daar
moet je afblijven."
De commissie heeft zich ervan
overtuigd, dat de boodschappen, die
deze dames zeggen van God te heb
ben ontvangen, geresulteerd hebben
in: pressie (gesprekken op de band
opgenomen) dreiging met chantage i
(pers-publikatie); verwarring
wanbegrip.
De boodschappen welke deze dames
zeggen te hebben doorgekregen zijn
door de commissie in overleg met
deskundigen getoetst aan de Bijbel en
fout bevonden. God dreigt niet met
chantage."
Aldus letterlijk de commissie, die
haar taak met de publikatie van dit
verslag beëindigd acht.
(De süchtina Een Woord voor de
wereld" werd in 1968 opgericht door
sympatisanten van ds. Toornvliet met
als doel. hem de voortzetting van zijn
pastorale werk mogelijk te maken na
zijn ontslag als radiooredikant. In
september maakte ds. Toornvliet be
kend. dat hij met het merendeel van
de bestuursleden gebroken had, red.)
semblee te Uppsala. Deze uitgave
werd een financieel fiasco.
De synode van de Spaanse Evan
gelische Kerk in Cartagena werd
door de autoriteiten na een avond
maalsdienst aanvankelijk verboden.
Honderd synodeleden moesten ander
halve dag wachten, tot onderhande
lingen met de gouverneur tot een op
heffing van het verbod leidden. Het
is mogelijk, dat men deze keTk (de
grootste protestantse kerk van Span
je) door deze plagerij onder driik
heeft willen zetten, om alsnog de wel
op de godsdienstvrijheid te aanvaar-
dcik
DEN HAAG Een deel van
de speciale commissie van de
Sociaal-economische raad, die is
ingesteld om een ontwerp-ad-
vies voor te bereiden over de
verticale prijsbinding, wenst een
speciale wettelijke verbondsre-
geling der verticale prijsbinding.
Een ander deel is tegen het
voornemen van het kabinet,
duurzame maatregelen te tref
fen die zeker niet minder ver
zouden moeten gaan dan de
thans geldende.
Dit blijkt uit het conceptadvies
van de commissie, die onder voor
zitterschap staat van prof. dr. A. van
Doorn. Het advies zal worden behan
deld in het openbare gedeelte van
de vergadering van de SER van 20
november.
Van Sou
Staatssecretaris Van Son had de
raad in december 1968 advies ge
vraagd.
Aanleiding was het feit dat de
maatregelen die in 1964 op grond van
de Wet evonomische mededinging
getroffen warent na vijf jaar zouden
aflopen. Iiyniddels is in 1967 die
termijn bij overgangswet verlengd
met drie jaar. Een eventuele nieuwe
wettelijke regeling moet uiterlijk
medio 1972 gereed zijn.
Ondanks alle litteratuur ontbreekt
het aan eenheid van opvatting over
de kardinale vraag die ook in de
adviesaanvraag centraal staat: welke
waardering komt aan de verticale
prijsbinding toe voor het functioneren
van de concurrentie op de markt?
Zonder overdrijving kan worden
gezegd, aldus de commissie, dat de
verticale prijsbinding tot de meest
controversiële zaken behoort van het
mededingingsbeleid. Eenheid van
visie op het integrale probleem is
niet te verwachten.
Aan dit concept is o.m. een ruwe
schets voor een wettelijke verbods
regeling voor verticale prijsbinding
gevoegd. Die schets sluit aan bij dt
opvatting van dat deel der commissie
Van Doorn dat meent dat verticale
prijsbinding over het geheel genomen
in strijd is met het algemeen belang.
ZEIST Ds. D. J. van Dyk, die na
zijn emeritaat nog geruime tijd werk
zaam is geweest als secretaris voor
Indonesische aangelegenheden van de
Gereformeerde Zendingsbond, heeft
dit werk nu neergelegd. Hij is 72
jaar.
Ds. Van Dijk was 23 jaar, van 1927
tot 1950, als zendeling werkzaam on
der de Toradja's op Midden-Celebes.
Na zijn repatriëring was hij her
vormd predikant in Sint Annaland,
Nieuwerkerk aan den IJssel en Eem-
nes-Binnen. In 1964 ging hij met
emeritaat, waarna hij medewerker
werd in het directoraat van de GZB.
Ds. C. J. P Lam te Fhitten is voor
een deel van zijn tijd aan de GZB
verbonden als secretaris voor Afri
kaanse aangelegenheden. Hij heeft
als zendeling in Kenia gewerkt. Ds.
Lam blijft tevens predikant van de
hervormde gemeente te Putten.
(Advertentie)
Netelig
De verticale prijsbinding is een bij
zonder netelig en subtiel vraagstuk
dat een ruime marge laat voor twij
fel en verschil van mening over haar
toelaatbaarheid of onaanvaardbaar
heid uit een oogpunt van mededin-
gingspolitiek.-
Die verschillen komen derhalve
ook in het concept-advies tot uiting.
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen:
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algcsal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algcsal diep op de weefsels in tot aan de
I baard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
iveroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
[hand hebt om zodra het nodig is de pijn le
j verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.