Zaterdag viert NPB in
Hilversum eeuwfeest
15ct.veitJiend
K
Gereformeerde kerk met
historie is opgeheven
15ct. cadeau
Mis hoort in
heilige plaats
OOSTERLAND HAD NOG MAAR 70 LEDEN
KIND EN GELOOF
GOED VERKOCHT
Oecumene niet zo gebaat
bij fundamentabsten
en horizontalisten
Een woord voor vandaag
DE EUROPESE MENS OP WEG NAAR MORGEN
Dominee in bestuur
Will ibr or d vereni ging
Uw probleem
is het onze
Defensie zal
schade bosbrand
vergoeden
Vlaanderen geen
pastoraal concilie
Dr. W. A. Visser 't Hooft:
Puzzelboek
Na 134 jaar
DRS. VAN TUINEl
VOLGT BERGH
OP IN KAMPEN
Hamburg chr. geri
koopvaardijpredikai
BEROEPINGSWERI
Enkele keren wordt het herhaald: toen het volk Israël nog door Jo-
zua. de opvolger van Mozes, werd geleid, ging alles goed: God stond
in het middelpunt. Maar toen Jozua was gestorven en ook de oud
sten, die het ontstaan van Israël als natie van nabij hadden meege
maakt, niet meer leefden, ging het volkomen fout. Het boek Richte-
ren is aan deze zwarte episode in Israëls volksbestaan geheel gewijd.
Het is geen verheffende lectuur, al die ontsporingen en gruwelen te
lezen. Er staat helemaal aan het eind van Richteren een typerende
uitdrukking: "Ieder deed wat goed was in zijn ogen"
Als het in een samenleving zó is gesteld, dan weet u wat er gebeurt:
de chaos is volledig en als het lang duurt gaai een natie te gronde.
God stuurt richteren om het volk te leiden. Als zij er zijn, gaat het
weer een tijdje goed. Maar zodra zijn zij niet verdwenenof het be
gint weer van voren af aan: God wordt de rug toegekeerd en de
Israëlieten "proberen" het met afgoden, geleend van de volkeren, die
in hun midden zijn blijven leven tegen de uitdrukkelijke opdracht
van God in. Als u dit boek leest, verwondert u zich méér nog over
Gods trouw met 'mensen dan over de zonden van die mensen! Wat
dat betreft is er nog weinig veranderd. Die verwondering wordt na
melijk nog groter, als wij onszelf een beetje kennen.
Wc lezen vandaag: Johannes 8 vers 12 tot 30.
DINSDAG 10 NOVEMBEIkjiE
(Van een onzer verslaggeefsters)
HILVERSUM Zaterdag zal
in hotel Gooiland in Hilversum
het honderdjarig bestaan van de
Nederlandse Protestanten Bond
feestelijk worden gevierd. De
jubileum-samenkomst draagt het
motto: „De Europese mens op
weg naar morgen".
Aan het begin van de dag is er een
experimentele herdenkingsdienst
„Poort tot de Vrede" onder leiding
DEN BOSCH De hervormde pre
dikant ds. N. K. van den Akker is
benoemd tot bestuurslid van de Sint
Willibrordvereniging, het officiële ad
viesorgaan van het Nederlandse epis
copaat inzake oecumenische aangele
genheden. Het is de eerste keer, dat
een niet-rooms-katholiek in dit be
stuur is benoemd.
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bii te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we In deze rubriek.
Lezers helpen: 1) De vraag naar
een boekje over de oorlog in 1940 in
Rhenen betreft vermoedelijk het
boek „Z 66", een verhaal uit een
commandopost, ergens in de Grebbe-
linie, door Henri van Hoof, Sergeant
Vbd. A., Staf I 10 R.I. Uitgave van
Scheltens en Giltay te Amsterdam.
Dit boek is kort na de meidagen
van 1940 verschenen en was meteen
een „bestseller". Als ik het me goed
herinner, is het later door de Duit
sers verboden. In mijn bezit is de
19de druk, dus naar alle waarschijn
lijkheid is het nog wel ergens anti
quarisch te koop.
2) Ik heb een boekje, uitgegeven
in 1941, getiteld „Onze 80-jarige oor
log". Op de kaft staat nog: „Dit
boekje was gedurende de oorlog
door den bezetter verboden!!" en
„Belevenissen in en om de Grebbe-
linie door korporaal Hansa"
Het boek „Het begon onder mel-
kenstijd" beschrijft de slag om Arn
hem in 1944.
Vraag: Is een woelrat een vleese
ter? Hoe vangt men deze?.
Antwoord: De woelrat is een plan-
teneter. Het beste is een gezamen
lijke bestrijding dus in de gehele
omgeving, want ieder voor zich
helpt niet veel. Vraag inlichtingen
op het gemeentehuis of schrijf de
directie wild- en vogelschade en
jacht van het directoraat-generaal
van de landbouw, Den Haag, of de
afdeling ratten-en muizenbestrijding
van de directie faunabeheer, Wage-
ningen.
Verder kunt u op eigen grond de
volgende maatregelen nemen: Zoek
een gang op en plaats daarin een
fuik van kippengaas. Gebruik geen
lokmiddel. Dek het geval af met rui
ge mest of kantgras of een baal
zand.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. lange rij, 5. tussenzetsel, 7.
gekheid, 8. stapel, 10. afgesloten hokje, 11.
deel van de mond, 12. volksnaam van de
kauw, 13. pers. voornaamw., 14.
scheepsvloer, 15. bekend gebouw in Amster
dam, 16. kraakbeenvis, 17. tweetal, 18. opge
geven werk, 20. flink, 21. bar, 22. rei van
zangers, 24. dierengeluid, 25. smalle strook,
26. pers. voornaamw. 27. mikpunt, 28. schar
nier van een hengsel, 29. natuurlijk water
bekken, 30. waterdiepte.
Verticaal: 1. vereniging, 2. oningewijde, 3.
zijtak Rijn, 4. water in Friesland, 5. stuk stof,
6. spil van een wiel, 8. niet harde klap, 9. lid
van het Hogerhuis, 11. vogelcigenschap, 12.
zuivelprodukt, 14. ligplaats voor schepen,
15. vreemd, 16. spinneweb, 17. balletje pa
pier, 19. papegaai, 20. fris, 22. maal, 23.
bloembed, 25. stok, bitter vocht, 27. lid
woord, 28. uitroep.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. naga, 5. maté, 9. nergens, 11.
spons, 13. skaat, 15. lade, 17. lage, 18. ale,
19. raderen, 21. patat, 22. atelier, 24. sta, 26.
rede, 27. Deen, 28. Irene, 30. eerst, 31. luis
ter, 32. Eems, 33. slei.
Verticaal: 2. anode, 3. gene, 4. An, 6. mes, 6.
ankiet, 7. tsaar, 8. Esla, 10. eten, 12. palster,
14. agentes, 16. kater, 19. Rai, 20. dar, 21.
plenum, 22. aria, 23. edele, 24. serre, 25. an
ti. 27. ded. 29. eis, 30. ets
Nu 2 voor ƒ1.05.
Wajang, zuiver
plantaardig
en ongezouten.
(Van een onzer verslaggeefsters)
BILTHOVEN Tot de vijf
best verkochte boeken in de
maand september behoort Kind
en Geloof van mejuffrouw dr. J.
L. Klink uit Haarlem, uitgege
ven door AMBO in Bilthoven.
De belangstelling is verrassend
groot en men is al met een herdruk
bezig. De eerste oplaag bedroeg 7.500
exemplaren. Deze boeken waren bin
nen vier weken verkocht.
Met Pasen en met Kerst 1971 vol
gen deel twee en drie.
Overigens zijn zelfs drie van de
vijf best verkochte boeken van sep
tember theologische boeken. Op num
mer twee van de lijst staat het Nar
renfeest van Harvey Cox, waarvan
een derde druk bestaat, en op num
mer vier Oosterse Renaissance van
Han Fortmann met een vierde druk,
eveneens uitgaven van AMBO.
Het Rode Boekje voor scholieren
scoorde in september de hoogste pun
ten. Het werd het meest verkocht.
van prof. dr. P. A. H. de Boer, hoog
leraar aan de rijksuniversiteit van
Leiden.
Daarna spreekt de heer M. Talens,
landelijk voorzitter van de Neder
landse Protestanten Bond het ope
ningswoord.
Prof. dr. P. Smits houdt een lezing
over „Theorie en praktijk van de open
geloofsgemeenschap", waarin hij zal
inhaken op de enquête, die de NPB in
Rotterdam heeft gehouden naar de
interessen van de mens van vandaag.
„Kunnen wij jongeren confronteren
met onze levenswaarden", vraagt dr.
N. Dodde, psycholoog, zich 's middags
af en na hem spreekt prof. dr. Peter
Dalbert van de International associa
tion for religious freedom.
Van vier tot vijf is er een receptie.
Voor muzikale bijdragen zorgt het
koor Pro Musica onder leiding van
Lex Karsemeyer.
In de nota „Op weg naar morgen"
wordt de NPB aangeduid als een
open geloofsgemeenschap, die georga
niseerd is als een vereniging voor al
len, die al dan niet bij enigerlei kerk
genootschap of levensbeschouwelijke
organisatie zijn aangesloten.
Diensten verlenen heeft altijd een
belangrijke plaats ingenomen bij de
NPB. In Utrecht is daarvoor een ser
vice-bureau ten dienste van leden,
maar ook van anderen. Algemeen se
cretaris iS de heer O. de Haan.
Modernen
In 1870 werd de NPB opgericht in
een tijd tpen de moderne richting in
de theologie ontstond. Van andere zij
den zette men zich tegen deze rich
ting af. Gelijkgezinde verenigingen
en geestverwanten zochten in de NPB
elkaar.
De NPB kan er op bogen, dat zij na
de Statenvertaling voor het eerst met
een nieuwe bijbelvertaling uitkwam.
In 1899 verscheen het Oude Testa
ment en kort daarop het Nieuwe.
Vandaag is het zo, dat plaatselijke
groepen, de afdelingen genaamd, het
voornaamste bestanddeel vormen. De
afdelingen zorgen voor de meeste le
den. Daarnaast is er een groep van
algemene leden, die al dan niet tot
een andere geloofsgemeenschap ho
ren.
Kerkhoudend
De afdelingsleden sloten en sluiten
zich aaneen en vormen zo geloofsge
meenschappen, waarvan er op het
ogenblik 108 zijn. Daarvan zijn er 79
kerkhoudend.
Al in de beginjaren werden zowel
manlijke als vrouwelijke voorgan
gers benoemd. Ze kregen daarvoor
een NPB-opleiding.
Thans zijn er ongeveer 15.000 leden
en ruim tachtig voorgangers en voor
gangsters, waarvan er ongeveer tien
alleen werkzaam zijn bij het onder
wijs. Het NPB heeft zich namelijk al
tijd ingezet voor godsdienstonderwijs
op de openbare scholen.
(Van onze kerkredactie) gelegd aan te passen aan de plaatj
ROME De mis behoort te uike behoeften. Experimenten
worden opgedragen in een hei- SS^ÜS,'p
lige plaats. Alleen in geval van voor niet langer dan één jaar
werkelijke noodzaak kan met zonder publiciteit
toestemming van de .plaatselijke VRHTIWIPN
bisschop de mis buiten de kerk V t\UiJ vV CmN
gevierd worden. Nauwkeurig omschrijft de ins
In zo'n geval moet zoveel mo- }ie hoever de deelname van vroi
gelijk worden vermeden.'dat de
mis wordt opgedragen in eetza- gelovigen voorgaan bij het gei_
Zen of op tafels, die normaal het epistel lezen, collecteren en
voor maaltijden worden ge- kerkgangers hun plaatsen wiji
■hruiU* Zij mogen echter niet optreden
- V ,T roisdienares.
Dit zegt het Vaticaan in een in
structie, die de definitieve hervor- Of tijdens-de dienst een vrouw
ming van de mis genoemd wordt na het altaar mag staan, is nog pi
een periode van discussie en experi- van discussie. Mgr. Annibale Bug
menten. ni, secretaris van de congreg
Met deze instructie wil het Vati- voor de riten, zei tijdens een i
caan het experimenteren met de mis- conferentie, dat het uitgaande
liturgie aan banden leggen. Voor het principe, dat de schriftlezing in]
experimenten op langere termijn is hele kerk moet kunnen worden
voortaan toestemming van Rome no- hoord, .redelijk moet y/orden gea
dig. dat het de vrouw wordt toegest
Wel hebben de bisschoppen het zich achter het koorhek te bevinc
recht, de liturgische regel die door indien zich daar de microfoon
het centrale kerkbestuur zijn vast- vindt.
Dr. J. L. Klink
DEN HAAG Het ministerie van
defensie zal de schade vergoeden van
de bosbrand, die op 18 juni van dit
jaar. op de Veluwe bij 't Harde heeft
gewoed. De geclaimde schade be
draagt ruim 800.000 gulden.
In een brief aan de Tweede Kamer
en aan GS van Gelderland schrijft
minister Den Hoorn dat nader beraad
hem heeft doen besluiten hoewel
over de oorzaak en schuldvraag geen
zekerheid bestaat de schade aan
derden te vergoeden.
Mr. Wester huis, burgemeester van
Doornspijk (de gemeente waaronder
,'t Harde valt) zei vanmorgen „blij" te
zijn met de beslissing. De uitspraak
zal volgens de burgemeester vooral
begroet worden door de enkelen die
niet verzekerd waren en door de ver
zekeringsmaatschappijen.
BRUSSEL De Nederlandstalige
bisschoppen in België voelen niet
voor een pastoraal concilie in Vlaan
deren naar Nèderlands voorbeeld.
De Vlaamse rooms-katholieken zijn
volgens hun bisschoppen nog niet
rijp voor een overleg a la Noord
wij kerhout
msè
(Van onze kerkredactie)
GENEVE De oud-secretaris-ge
neraal van de Wereldraad van Ker
ken, dr. W. A. Visser 't Hooft vindt,
dat in de oecumene in de wereld van
vandaag vier kerktypen te onder
scheiden zijn. Hij zei dit tegen jour
nalisten die enkele dagen bijeen wa
ren in het gebouw van de Wereldraad
te Genève.
(Van onze kerkredactie.)
OOSTERLAND De
oudste gereformeerde kerk
van Schouiven-Duiveland
heeft na een veelbewogen
geschiedenis opgehouden te
bestaan.
Zondag bleven de kerk
deuren te Oosterland ge
sloten. De kerkgangers
spoedden zich naar het
drie kilometer verder ge
legen Nieuwerkerk. De kerk
had de laatste tijd nog
maar zeventig leden.
De gereformeerde kerk van
Oosterland werd gesticht in
1836 door ds. H. J. Budding
uit Biggekerke, de vader van
de Afscheiding in Zeeland.
Het ging de eerste jaren
echter met de gemeente niet
best Zij was de verdwijning
nabij, totdat zij in 1845 con
tact zocht met het juist een
jaar daarvoor georganiseerde
kerkverband van Gerefor
meerde Gemeenten onder het
kruis. De leider van deze
kerkgroep, ds. Cornelis van
den Oever uit Rotterdam,
stelde opnieuw de ambten in,
doopte acht kinderen en nog
hetzelfde jaar kreeg Ooster
land haar eerste predikant,
ds. Bastiaan Sterkenburg, ge
komen uit Giessendam.
Diens komst viel echter niet
in goede aarde bij het ge
meentebestuur van Nieuwer
kerk. (Voordat in 1847 een
eigen kerk in gebruik geno
men werd, kerkte men in de
schuur van ouderling Dirk
van Farowé, die op Nieuwer-
kerks grondgebied stond.) Met
harde hand werd geprobeerd
de „onwettige samenkomsten"
te beletten.
Vervolging
Elke kerkdienst kostte Ster
kenburg, Van Farowé en ver
der iedereen, die een functie
uitoefende, steevast tien gul
den. boete.
Toen boeten en kosten in
mei 1846 tot het voor die tijd
formidabele bedrag van 1576
gulden waren opgelopen, gin
gen de dominee en zijn
ouderling naar Den Haag om
hun belangen bij koning Wil
lem II te bepleiten, maar deze
wilde hen niet ontvangen. Er
volgde een executoriale ver
koop.
In januari 1947 maakte de
Hoge Raad in cassatie een
einde aan een nieuwe serie
boeten. Ze sprak uit. dat het
doen van Sterkenburg c.s.
„noch misdaad, noch wanbe
drijf, noch overtreden daar-
stelde" en ontsloeg hen van
vervolging.
Nu kwamen er echter inter
ne moeilijkheden. Een be
langrijk deel van de gemeente
Ds. H. J. Budding insti
tueerde in 1836 de ge
reformeerde kerk van
Oosterland. Hij zou la
ter een der voorlopers
van de Vrije Evangeli
sche Gemeenten wor
den.
bleek Pieter van Dijke, de le-
deboeriaanse oefenaar van
Sint-Philipsland, te prefere
ren boven de eigen voorgan
ger. Eind 1849 kwam het tot
een scheuring en tot de stich
ting van de huidige oud-gere
formeerde gemeente.
In 1851 vertn.k Sterkenburg
naar Haarlem. Hem stoml nog
een veelbewogen loopbaan te
wachten. Uiteindelijk is hij
gestorven als voorganger van
de door hem gestichte „gere
formeerde samenkomst" in
Alblasserdam in 1900.
In 1852 bevestigde Cornelis
van den Oever zijn zoon
Adrianus (nog maar 24 jaar)
in Oosterland. Drie jaar later
nam deze een beroep aan
naar Den Haag. De wijze
waarop dit beroep tot stand
gekomen was, werd aanlei
ding tot een onverkwikkelijke
geschiedenis, uitlopend op het
schisma in de Gereformeerde
Gemeenten onder het kruis in
1858.
In 1856 kwam ds. H. R. de
Vries van Haamstede, die
reeds een jaar later naar
Poortvliet ging.
Stabiliteit kreeg de ge
meente onder ds. P. Siemense,
een gewezen pakloper, ook
opgeleid door Cornelis van
den Oever, tevoren predikant
te Tricht. Siemense diende
Oosterland bijna veertig jaar,
van 1858 tot zijn dood in 1897.
Onder zijn leiding trad de
gemeente in 1869 toe tot de
Christelijke Gereformeerde
Kerk en werd ze in 1892 na
de vereniging van afgeschei
denen en dolerenden gerefor
meerde kerk.
De instituering van doch
terkerken in Bruinisse (1868)
en Nieuwerkerk (1899) bete
kende geduchte aderlatingen.
Scheuring
Zoals zoveel gereformeerde
kerken destijds op Flakkee,
Tholen en in Brabant had ook
Oosterland haar gereformeer
de-gemeente-inslag behouden.
Dat was ook de ligging van
Siemense's opvolger, kand. C.
Staal, die in 1901 zijn intrede
deed. In 1917 vertrok hij naar
Oud-Vossemeer.
Twee jaar later maakte de
grote meerderheid van de ge
meente zich (met het kerkge
bouw) los van de Gerefor
meerde Kerken, om zich aan
te sluiten bij de Gereformeer
de Gemeenten.
Het overblijfsel was daarna
niet meer in staat, om zelf
standig te beroepen. Van 1924
tot 1929 werd de gemeente
gediend door ds. D. Bremmer
in combinatie met Bruinisse
en van 1939 tot 1945 door ds.
H. Venema in combinatie met
Nieuwerkerk. Deze predikant
verloor, de gemeente, doordat
hij, toen de gemeente
geëvacueerd was, met de
Vrijmaking meeging.
Thans is een stukje veel
bewogen kerkgeschiedenis
afgesloten. De ouderen
vinden het jammer, maar
de jongeren zijn blij, dat
ze nu in een volle kerk
kunnen werken. De preek-
voorziening werd ook
steeds moeilijker, vertelt
ouderling A. J. Rotte. Hij
en de andere kerkeraads-
lederi zullen nu deel uit
maken van de kerkeraad
van Nieuwerkerk. Wat er
met het uit 1920 dateren
de gebouw gaat gebeuren,
is nog niet bekend.
Dr. W. A. Visser 't Hooft
De vier kerktypen zijn in de visie
van dr. Visser 't Hooft:
1. kerken en stromingen in de ker
ken die niets willen opgeven van hun
tradities en zich zowel in het protes
tantisme als in de r.k. kerk manifes
teren door een nieuw fundamentalis
me. Ze willen geen onzekerheden en
zij protesteren vanuit de verontrus
ting over de huidige ontwikkelingen:
2. kerken die w/2l openstaan voor
vernieuwing, maar de ontwikkelingen
van de laatste jaren voldoende vin
den. De verdere ontwikkelingen moe
ten door de kerkelijke autoriteiten in
de hand worden gehouden;
3. kerken en groepen die op bijbel
se gronden zich voortdurend bewust
blijven van de noodzaak tot voort
gaande reformatie en sterk het accent
leggen op vernieuwingen van onder
op, en niet zozeer door de kerkelijke
autoriteiten. Zoals Karl Rahner het
voor de r.k. kerk heeft gezegd, dat
het tweede vatikaans concilie slechts
als een klein begin van het begin kan
worden aangemerkt.
4. bewegingen die het Evangelie
sterk horizontaal willen beleven, die
de nadruk leggen op een radicaal en
gagement met de noden in de wereld,
en de toekomst van de kerk vaak
zien in kleine actiegroepen, under-
ground-kerken, enz.
Voor zijn gehoor van kerkelijke
journalisten uit West- en Oost-Euro
pa verklaarde dr. Visser 't Hooft dat
de onder 2 en 3 genoemde kerkfor-
maties voor de wereldraad, voor de
oecumenische beweging, het belang
rijkst zijn. Hetgeen niet wil zeggen
dat de wereldraad met de fundamen
talisten en de horizontalisten geen
dialoog en geen contacten wenst.
De wereldraad zou dat graag be
vorderen, maar de zaken liggen wat
dat betreft niet zo eenvoudig, omdat
beide groeperingen nogal haaks op de
wereldraad staan.
DEN HAAG Drs. S. van
is per 1 december 1970 benoemd
burgemeester van Kampen met
kennin? van gelijktijdig eervol
slag als burgemeester der gemei
Dokkum. De heer Van Tyinen, die
jaar is, is sinds 16 mei 1946 bui
meester van Dokkum. Hij is gerei
meerd en lid van de ARP. Als bui
meester van Kampen volgt hij dr.
P. Berghuis op.
AMSTERDAM De christeli
gereformeerde kerk van Amsterda
West gaat in overleg met deputa
geestelijke verzorging van zeevari
den van deze kerken een koopva
dijpredikant beroepen. Zijn star
plaats zal Hamburg zijn. De kost
zullen gedragen worden door deput
ten en door de Zeemanscentrale.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Koudum: E. J. C. U:
mi Ag a te Hoogeveen; te Zeist (vage
C. Hooykaas): J. A. Poelman te Te
neuzen; te Hollandse veld (toez.)
v. Brummelen te Hierden; te Bove
Hardinxveld: C. van Schoonhoven
Vreeswijk; te Doorwerth-Heelsi
(toez.): J. G. N. Cupedo te Pijnack
Aangenomen naar Jorwerd, c,
kand. A. W. Vlieger te Moddergi
naar Nieuweroord: W. G. .G. Voo
huizen te Waardenburg; naar Ern
lo: J. C. v. Hunnik te Katwijk a. Ze
naar Garijp (toez.): H. Engelsma
Twello.
Bedankt voor Steenwijk: A. Vroeg
te Groote-GastDoezum; voor Slee
wijk: Joh. Richter te Zoelen; vo(
Wieringermeer: C. J. Baart te Raam
donksveer.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Baarn: H. Peper
Rotterdam-Pendrecht; te Smilde:
J. Suurmond te Purmerend.
Bedankt voor Maassluis (vac. E,
Duursema): W. de Vries te Bedum,
GEREF. KERKEN (Vrjjgem.)
Beroepen te Katwijk en Valkei
burg: B. v. Riet te Bolnes-Slikke
veer; te Haren (Gr.): M. v. Doon
te Vlaardingen.
Aangenomen naar Zwolle: J.
Goedhart te Drachten.
GEREF. KERKEN (Buitep verb.)
Aangenomen naar Kampen:
Stolk te Dronten.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Enschede-oost: kan
J. Dol te Drachten.
Bedankt voor Eemdijk: B. Eijleve
te Bussum.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor St Annaland: W. Hag
te Krabbendijke; voor Rhenen: J.
Weststrate te Meliskerke.
liet weer in Enrnpa
Amsterdam l. bew.
Brussel
Frankfort regen
Genève
Innsbruck
Kopenhagen zw. bew.
Locarno
Londen geh.bew.
Luxemburg
Madrid
tr
Majorca
München
Nice
Parijs
Rome
Zürlch
Wenen
geh. bew.
Nu 2 voor ƒ1.13.