Kuitert: theologie
verontrusting niet
heeft de
gebracht
CJVF vierde haar
gouden feest
Bijeen blijvenwant we
hebben elkaar erg nodig
Een woord voor vandaag
Comité-zitting gehandhaafd
KONINGIN EN PRINSES EREGASTEN
Ds. Jac. Poort
overleden
Activiteiten
Basis van vertrouwen
moet herkregen worden
Boodschap
BEROEPINGSWERK
HISTORISCH
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
ANDEREN
VERDRIET
NIET ALTIJD
ANDER SOORT
Prof. Herman Ridderbos tot Synode:
Na jarenlange omzwervingen is de apostel Paulus op terugweg
naar Jeruzalem. Men kan zich geen voorstelling maken van wat hij
in tal die jaren heeft meegemaakt. De verkondiging van het Evan
gelie heeft de grootst mogelijke weerstanden opgeroepen. En al zijn
er op vele plaatsen christelijke gemeenten gesticht, de vijandschap is
gegroeid en lang niet overal hebben de mensen willen luisteren. Nu
is Paulus dan onderweg naar jeruzalem. Hij reist, zo zet hij in
Handelingen 20, gebonden door de Geest, niet wetend, wat hem
daar te wachten staat. Dit weet hij wel: het zullen boeien en ver
drukkingen zijn. Toch is Paulus niet bevreesd of weifelmoedig. Zijn
activiteiten onderweg schijnen geen einde te nemen. Over welk een
onvoorstelbare geestkracht beschikt deze man toch! Paulus, een ge
drevene, die zo ongeveer alle tegenslagen, welke een mensenleven
maar kan hebben, heeft doorstaan, weet dat binnen niet al te lange
tijd zijn Opdrachtgever aan zijn activiteiten een eind zal maken. Hij
moet dat verwerken en ook leren, dat God hem straks niet meer
nodig zal hebben. Maar tot dat ogenblik zal hij aan het werk blij
ven, zelfs als de boeien hem al knellen.
We lezen vandaag: Johannes 6 vers 60 tot 71.
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970'
(Advertentie)
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Gisteren heeft
de Christen Jonge Vrouwen Fe
deratie (CJVF) haar gouden
feest gevierd. Dit gebeurde in te
genwoordigheid van koningin
Juliana, prinses Beatrix, de pre-
ARNHEM Vandaag is in alle
stilte ter aarde besteld de zaterdag
op 80-jarige leeftijd overleden ds.
Jac. Poort. Ds. Poort was hervormd
emeritus-predikant.
Hij werd 27 februari 1890 te Har-
lingen geboren, studeerde theologie
in Utrecht en werd in 1918 predi
kant te Oost-Vlieland.
Voordat ds. Poort in deze ge
meente kwam. was zij 35 jaar vacant
geweest. In 1921 vertrok ds. Poort
naar Eikerzee (Schouwen) en in 1924
naar Almen (Gld.) Hij werd in 1927
predikant te Beverwijk en deed in
1932 intrede bij de gemeente van
Den Haag, waar hij werkte tot hij
in 1955 met emeritaat ging.
In Den Haag heeft ds. Poort ge
werkt in de Transvaalwijk, later
kreeg hij zijn arbeidsveld in de
Vruchtenbuurt.
Ds. Poort heeft deel uitgemaakt
van het hoofdbestuur van de Neder
landse Christelijke Radio Vereniging
en hij heeft vooral bekendheid ge
kregen door zijn vele boekbesprekin
gen voor de NCRV onder de titel:
- „Onder de leeslamp". Hij heeft een
geschrift uitgegeven getiteld: „Natio
nale omroep of omroepverenigingen".
Tijdens zijn Haagse periode heeft
ds. Poort ook contact gehad met de
Mottlingerbeweging die ontstaan is
door het werk van Johann Christoph
Blumhardt.
Na zijn emeritaat heeft ds. Poort
eerst als bijstand in het pastoraat in
Eerbeek gewerkt en later in Spaarn-
dam (Haarlem-Noord).
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 2. klimplant, 7. zangstem, 8.
kleurling 9. sedert, 10. water in Utrecht, 12.
lied, 13. rivier in Engeland, 15. kei, 17.
schoeisel, 19. pers. voomaamw. 20. zonder
twijfel (afk.lat), 21. plaats in Friesland, 24.
zuil met grafschrift, 26. knopje op een prik
tol, 27. vierhandig dier, 29.'vod, 30. niet de
zelfde, 32. plaat, 33. plaats in Drente, 34.
broeikas.
Verticaal. 1. soort appel, 2. paard, 3. hoofd
ster, 4. plaats in N.Br. 5. plaats op Ameland,
6. nestel, 10. plaats in Duitsland, 11. plaats
in N.Br. 13. zuidvrucht, 14. organische ver
binding, 16. telwoord, 18. droogoven (Z.N.),
22.stekel,23.gezondheid,24.wapen,25.
persoon bekend met het vaarwater. 28. jon
gensnaam, 30. meisjesnaam, 31. buitenha
ven.
Oplossing vorige puzzel
Hor. Vert.
1.
1. Schalmei
7.
7. interest
2.
2. chalet
8.
12. G.T.
3.
3. hallo
9.
11. pré
10. Lear
4.
4. alle
10.
5.
5. Leo
11.
9. perte
6.
6. mt
12.-
8. gratis
sidente van de wereldbond, de
Young Women Christian Asso
ciation (YWCA), de drie opricht
sters van de CJVF, jonkvrouwe
C. M. van Asch van Wijck, me
vrouw W. S. F. van Doorn-Snij
ders en mejuffrouw Mary W.
Barger en voorts dr. W. A. Vis
ser 't Hooft.
Ruim achthonderd CJVF-feest-
gangsters ook enkele gangers
vulden de grote zaal van het jaar
beurscongrescentrum. Waren ze met
de trein gekomen, dan werden zij op
het station op strategische punten al
verwelkomd door gidsen" met een
grote vlinder op een stok met de let
ters CJVF. zodat niemand kon ver
dwalen.
Ook de Koningin en Prinses werden
verwelkomd door vlinders, zij het als
vlinders verklede kleuters, die, zo
was de bedoeling, bloemen moesten
aanbieden. Kennelijk werd het een
van de twee op het plechtigste mo
ment te machtig, want ze holde weg.
Prinses Beatrix redde de situatie door
zeer meelevend te zeggen: „Verve
lend, erg vervelend hè zoiets".
Beide koninklijke gasten maakten
de hele dag mee. Na een welkomst
woord van mevrouw L. J. H. Staab-
Mees bracht mevrouw Athenassiou
uit Griekenland, presidente van de
wereldbond de groeten en beste wen
sen over van alle YWCA-leden over
de hele wereld.
Ze gaf een kort overzicht van de
activiteiten van de YWCA, die op het
ogenblik leden telt in 76 landen,
waarvan de meeste in Azië, Zuid-
Amerika en het Nabije-Oosten. De
leden zijn protestants, rooms-katho-
liek of niet-christelijk, zoals in India.
Men houdt zich bezig met alle soor
ten vorming en onderwijs, vrijetijds
besteding, taalonderwijs, adviesbu
reaus en arbeidsbemiddeling.
Mevrouw Athenassiou noemde spe
ciaal het vluchtelingenwerk in het
Nabije-Oosten, Vietnam en Nigeria,
service aan emigranten in Schotland,
Griekenland en Australië.
Gisteren werd voor het eerst de
film Vraagtekens van het Nederlands
Bijbel Genootschap vertoond. Korte
opnamen in verschillende Europese
(Van onze kerkredactie)
SNEEK Laat één ding duidelijk zijn: de theologie heeft de
verontrusting niet gebracht' en kan die er dus ook niet uithalen.
En ik behoor tot degenen, die waardering kunnen opbrengen voor
het rapport van de commissie ad hoe inzake de verontrusting.
Jammer, dat het fenomeen „verontrusting" er niet nader in is
geanalyseerd. In elk geval moet er nog ontzettend veel beraad
komen. Met andere woorden: we moeten de zaak openhouden.
Dit zei gisteren in de Gerefor
meerde Synode de man, wiens
naam herhaaldelijk in verband
met deze zaak wordt gebracht,
prof. dr. H. M. Kuitert, tegen wie
persoonlijk ook een aantal be
zwaarschriften is ingebracht.
Zoals gebruikelijk wordt daar
aan een comitézitting gewijd.
Deze niet-openbare behandeling
was vandaag.
Nadat op de eerste dag van de Sy
nodeweek al enige stemmen waren
opgegaan om de behandeling van de
kwestie in zijn geheel openbaar te
houden, waartegen praeses dr. Kunst
bezwaar maakte, werd gistermiddag
deze zaak opnieuw aan de orde ge
steld door een regelrecht voorstel van
ds. J. M. Bloemkolk, Eindhoven, dat
opnieuw, maar nu officiëler (schrifte
lijk) om totale openbare behandeling
vroeg. Dit voorstel was mede onder
tekend door de hoogleraren Augus
tijn, Kuitert, Firet, ouderling T. Bies-
ma, Breda en dr. O. C. Broek Roelofs,
Zuidlaren.
Dr. Kunst deelde mee, dat het be
raad hierover volgens de orde in
comité diende te geschieden. De ge
heel met belangstellenden gevulde
kerk liep daarom leeg op de synode
leden na, die een half uur over deze
zaak vergaderden. Daarna bleek dat
aan de comité-zitting zou worden
vastgehouden.
Terug naar de reactie van prof.
Kuitert op het rapport. Theologie zo
zei hij o.m., is een vorm vaji dienst
verlening, waarvan iedereen gebruik
kan maken. Zij probeert door te lich
ten en bij te lichten bij het zoeken
naar nieuwe wegen, die wellicht be
gaanbaar zijn in het verstaan van het
evangelie.
Maar theologen formuleren geen
belijdenissen, dat zou een grove over-
landen beelden de bekende vragen
van deze tijd met betrekking tot de
Bijbel uit. Het scenario is van Jan
Filius, filmmaker is Joop van Essen.
Vragen werden gesteld als waarom
is de boodschap van de bijbel uniek
temidden van allerlei andere bood
schappen, die ons dagelijks overspoe
len? Kunt ge bij brood alleen leven?
Hebt u het recht de bijbel te exporte
ren naar de derde wereld als u hem
in uw eigen leven niet waarmaakt?
Kunnen we de bijbel niet begrijpen
of willen we niet? Is de bijbel een
boek voor het hiernamaals of het
hiernumaals?
Naar aanleiding van deze vragen
was er een forum onder leiding van
dr. W. A. Visser 't Hooft. Het werd
een geanimeerde volgens de leider
niet fel genoeg discussie, waarin
men met nog meer vragen dan in de
film gesteld achterbleef. Een opmer
king van dr. Visser 't Hooft, die in
ging op het verschijnsel van de he
dendaagse „kreet": de bijbel heeft te
antwoorden.
„In de bijbel gaat het om een per
soon, niet om een antwoord. In het
Evangelie komen vaak mensen met
vragen bij Jezus. Hij stelt dan een
nieuwe vraag. De bijbel gooit een
nieüwe vraag, die de mensen nodig
hebben in de wereld.
Als je de bijbel weg kon denken uit
de westerse beschaving, dan zouden
tegelijk de diepste protesten ophou
den."
De dag werd besloten met het op
treden van cabaretier Fons Jansen
die niet onder de indruk van de hoge
gasten zei te zijn: „Ik treed ook wei
eens pro deo op."
Het weer in Europa
min. temp. neersl.
Amsterdam zw bew.
Brussel
Frankfort
Genève
Innbruck
München
Nice
Parijs
Rome
Kopenhagen onbew.
Locarno onbew.
Londen 1. bew.
Luxemburg onbew.
Madrid zw. bew.
Wenen zw. bew.
Zürich 1. bew.
Majorca 1. bew
1. bew.
zw. bew.
1. bew.
zw. bew.
mist
zw. bew.
geh. bew
Op het lustrumfeest van de Christen Jonge Vrouwe Federatie, die
gisteren in Utrecht werd gehouden kregen koningin Julimia en prinses
Beatrix bloemen aangeboden door als vlinders verklede kleuters.
De Koningin was gekleed in een lichtblauw tweed costuum en prinses
Beatrix in een donkerblauwe manteljaponBeide hadden de midilengte.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kollum: J. M. Snij
ders te Warmond; te Schoonrewoerd
J. v. Wier te Nieuwerkerk a.d. IJssel;
te Assen: F. I. Verbaas te Ugchelen;
te Rouveen: J. C. Schuurman te Put
ten.
Aangenomen naar Alblasserdam
(buitengew. wijkgem. in wording): W.
A. Poort te Hat tem; naar Avezaath:
E. M. Top, docent a.d, Near-East
School of Theology in Beiroet, die
thans in Vriezenveen verblijft, die be
dankte voor Giessen-Oudekerk (toez.)
en voor Bedum (toez.).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Numansdorp:
kand. G. v. 't Spijker te Amsterdam.
Bedankt voor Appingedam en Voor
Grijpskerk: W. Netjes te Lutten.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Hattem: M. v. Dooren
te Vlaardingen.
Bedankt voor Assen (vac. O. J.
Douma)G. Zomer te Groningen-Zuid.
CHRIST GEREF. KERKEN
Beroepen te Enschede-West: P. op
den Velde te Zierikeze.
Bedankt voor Zaandam: A. v. d.
Veer te Nieuwe Pekela.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Scherpenisse: A.
Bregman te Rijssen.
schatting van de theologie zijn. Na
tuurlijk probeer je ook in de geloofs-
verantwoording diensten te bewijzen,
maar dat is nog geen belijdenissen
maken.
Waar het hier op dit historisch
ogenblik om gaat, is om aan het werk
te kunnen gaan met een vrije bijbel,
waarbij men niet per sé gebonden
behoeft te zijn aan een uitleg van
gisteren. Dat daaruit wel misverstan
den kunnen ontstaan is heel begrijpe
lijk vanuit vroeger, aldus prof. Kui
tert, maar daarom dienen we ook
voortdurend in dialoog te zijn met
elkaar.
Ik wil wel zeggen, dat er nimmer
zo met aandacht is geëxegetiseerd als
nu. De zaak is: wilt u de theologie de
ruimte geven, of de theologen een
stok tussen de benen steken, zodat ze
vallen?
Je kunt niet zeggen: de verontrus-,
ten hebben groot gelijk of wij. Er
moeten wegen gezocht worden. We
kunnen niet stoppen. De theologie wil
een lampje in het struikgewas zijn, zo
van: „Kijk nu maar of dit niet een
paadje is om langs te lopen. Als hij
zich gebonden weet aan zijn heer,
dan behoeft ook een theoloog niets te
vrezen. Maar dan mag zijn vrijheid
niet geblokkeerd worden."
Onmiddellijke verlichting van
"Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
"Dcuriiatische pijnen, spit, zenuwpijnen
verstuikingen, stijve nek en ledematen
■niets werkt sneller, niets werkt aangename
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem
Onmiddellijk in de huid doordringend, werk
Algesal diep op de weefsels in tot aan di
haard van de pijn (zonder oppervlakkig
warmtesensatie of irritatie van de huid t
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichteni
weefsels en spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen en stijfheid makel
spoedig plaats voor een durend gevoel val
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt f Zorj
dat U thuis altijd een tube Algesal bij <i
hand hebt om zodra het nodig is de pijn t
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en dvog
Jammer vond prof. Kuitert het, dat
men in het rapport nergens op zijn
argumenten, die duidelijk, bekend en
gepubliceerd zijn, is ingegaan. Het
doet mij verdriet, dat de commissie
mij in het rapport „een kat gegeven
heeft", op een soort journalistieke
manier.
Hij wees er tenslotte op, dat men
er alleen met het voorgestelde her
derlijke schrijven niet komt. De dia
loog moet worden voortgezet Het
gaat om het herkrijgen van een basis
van vertrouwen. Laat ik het nog
maar eens zo zeggen, zo eindigde hij:
„Ik ben geen wolf in schaapskleren".
Na hem voerde prof. dr. C. Augus
tijn te Amsterdam het woord, die de
vraag stelde: Is niet veel van wat
men deconfessionalisme noemt in fei
te terug te voeren naar het hart van
•het evangelie? De uitwerking daar
van is nu anders dan eertijds, minder
persoonlijk ook. Maar bij Kuyper was
die aandacht er ook al. Bovendien:
bij belijden gaat het niet om moeten
Dr. H. M. Kuitert
(binding), maar om mogen. De theo
logie moet ook fouten kunnen maken
(waarop prof. dr. Herman Ridderbos
later repliceerde: „Zeg liever, dat de
theoloog de plicht heeft géén fouten
te maken).
Dr. Kunst, als afgevaardigde van
Noord-Holland onderstreepte, dat het
nu toch wel duidelijk is, dat een be
lijdenis niet een akkoord van alle tij
den kan zijn. Dat )eert de kerkge
schiedenis. In andere kerken deed
zich overigens precies hetzelfde voor.
Wat de Geref. Kerken betreft, deze
zijn gaan zien dat de belijdenis niet
kan gaan functioneren als een gra-
nietblok.
Deze synode kan al evenmin een
antwoord voor altijd geven. Hoog
stens een antwoord voor de komende
een of twee stappen. Evident achtte
hij het dat de theologie niet helemaal
kan worden vrijgelaten: Er moeten
ook sluiswachters zijn. Er is vrijheid
in gebondenheid.
De nadruk voor mij heeft, aldus dr.
Kunst, hoe komt de belijdenis van
vandaag over, hoe vertellen we het In
de gemeente. Daarbij mogen we ver
trouwen op het werk van Christus,
waarover we vaak geneigd zijn veel
te gering te denken.
Andere sprekers (in vogelvlucht):
„Bepaalde mensen, die het Evangelie
bestrijden worden in onze kring ver
zwegen (drs. A. M. van der Zanden,
Emlichheim). Als nu gesteld wordt
dat Adam geen historisch persoon
kan zijn/ dan wordt tekort gedaan
aan de uitspraak van Amsterdam (dr.
C. Gilhuis, Den Haag oost). De Syno
de moet zelf duidelijk stelling nemen
tegen bepaalde leringen (ouderling G.
Spoelstra, Harlingen). Sommige gelo
ven niet in een historische Adam, dat
moeten we verder uitpraten met el
kaar. In goed samenspel betekent dat
geen boompje verwisselen tussen ge
loof en wetenschap (prof. dr. G. C.
Berkouwer, Amsterdam).
Verdeï: „Er is teveel heen gema
noeuvreerd om saillante punten. Dat
doet de onrust eerder toenemen.
Waarom dan desnoods niet concreet
geantwoord vanuit onze verlegen
heid? De vraag is: Zijn we nu moda-
liteitenkerk geworden, ja of nee? (ds.
P. Riemersma, Rotterdam- Alexan-
derstad).
Pré-adviseur prof. dr. J. Firet, Am
sterdam, wilde het graag ook eens
over een ander soort verontrusten
hebben, Er is een snelle daling van
het kerkbezoek. Het meest was hij
getroffen door het woord „vervreem
ding", de afval van het geloof. Steeds
meer kerkmensen van vandaag vin
den zichzelf niet terug. Hun heil is
wel in de kerk aan de orde, maar ze
herkennen er zichzelf niet in. Zij vin
den: „in de kerk zijn heel andere .za
ken aan de orde, dan die van de wer
kelijkheid waarin we leven". Ook
vanuit de wetenschap is er voor hen
geen enkele lijn, die hen naar het
geloof trekt.
Nu wil de moderne theologie verta-
lingsarbeid levéren voor die moderne,
vervreemde mens. Met als centrale
vraag: Hoe kan hét bevrijdend spre
ken Gods door de mens van nu ge
hoord worden? Kuitert en anderen
willen aan de kant van de vervreem
den staan en alles doen om klaarder
te.laten zien hoe God vanuit het'
Évangelie tot ons spreekt. Het is
klaarblijkelijk nodig dat dit eens dui
delijk gezegd wordt, aldus prof. Firet.
(Van onze kerkredactie)
SNEEK In zijn beantwoor
ding van de sprekers begon rap
porteur dr. Kruyswijk te zeggen,
dat hij dankbaar was voor de in
het algemeen goede ontvangst
van het rapport inzake de ver
ontrusting. Hij kon begrijpen dat
het herhaaldelijk erin gebruikte
„enerzijds" en „anderzijds" velen
irriteerde, maar dat moet je wel
doen wil je de mogelijkheden
blijven zien om samen op de weg
te blijven.
Er is, aldus de rapporteur, gespro
ken over het begrip continuïteit.
Wordt daarmee bedoeld dat we altijd
hetzelfde moeten zeggen en het altijd
samen eens zijn? Dat is niet zo. De
tijd is voorbij dat de Geref. Kerken
er één mening op nahielden, er blijkt
ook uit, dat in de kerk van vandaag
gelukkig nog leven zit.
Dr. Kruyswijk had zich geërgerd
aan oppervlakkige uitlatingen als
„fundamenten ondergraven" en „houd
je aan de schriften zonder leermodel-
len en zo". Kijk, als we Zo gaan pra
ten, dan komen we nergens. Kan de
ene belijder niet andere conclusies
trekken dan de andere? Hier komt
weer het op verschillende golflengten
spreken aan de orde. Dat is verkeerd,
zo houd je elkaar niet vast.
Het is misschien juist als gezegd
wordt, dót de warmte van het geloof
en de scherpte van de wetenschap uit
elkaar dreigen te vallen (dr. B. Riet
veld, Den Haag-west). Als men dan
maar weet, dat dit zowel aan de ene
als aan de andere kant kan gelden.
Het mes snijdt van twee kanten.
Over de klacht van het in alge
meenheden blijven hangen zei dr.
Kruyswijk: dat moest wel, omdat er
geen aanklachten waren. En een
kruistocht langs de gemeenten achtte
de rapporteur niet juist. Het Gerefor
meerde Moderamen is wat dit betreft
niet te vergelijken met het hervorm
de, dat dit wel kan doen.
,want er' zijn veel misverstanden. De
ze op te helpen ruimen is mede de
bedoeling van Het herderlijk schrij
ven.
Ook dr. Kruyswijk wees op „de an
dere verontrusten". „Voor ik ter sy
node ging ontving ik", zo zei hij, „nog
een telegram van een jeugdgroep. Te
neur: veroordeel de nieuwe theologie
niet. We verwachten daar wat van.
Dat zijn dus de verontrusten die prof.
Firet bedoelde.
Nieuwe belijdenis
Ook andere leden van de commissie
kwamen toelichting geven. Een van
hen, ds J. Overduin, Veenendaal, zei
o.m.: „Het rapport heeft niet de kool
en de geit willen pparen, maar de
gecompliceerdheid en onduidelijkheid
in verband waarmee geworsteld
wordt, willen laten zien. Hij zou met
Berkouwer willen pleltien voor een
nieuwe belijdenis, „die middenin de
wereld staat". Eén van de frustraties
van nu is dat we allemaal praten
waarover we het niet eens zijn, maar
je zou beter kunnen beginnen te pra
ten over waar je het samen wel eens
over bent. Dan heb je een gezamen
lijk uitgangspunt.
De verontrusten moeten goed be
grijpen, dat ze niet mogen overvragen
en de nieuwe theologanten eveneens.
Er moet een zekere kuisheid in het
hele bedrijf van de theologie zitten.
Dit kruis moet je op je nemen, we
tende te maken te hebben met een
onvolmaakte kerk, een onvolmaakte
theologie, een onvolmaakte veront
rusting. Daarbij uitgaande van de be
lijdenis als een loflied, een geheim
van liefde in verbondenheid met de
heilige geest.
De kerk zit in de branding, wordt
uitgedaagd en in verzoeking gebracht,
aldus prof. dr. Herman Ridderbos,
Kampen. Maar we moeten bij elkaar
blijven, we hebben elkaar als kleine
kerk nodig. Dat klinkt niet populair,
maar zo zie ik liet, aldus deze hoogle
raar.
Theoloogjes
Leerlingen
Ter sprake kwam ook de vergelij
king van leermeesters en leerlingen,
van wie de laatsten wat de leermees
ters zeiden nog niet zo goed begrepen
hebben. Met andere woorden: Er
moet nog veel verduidelijkt worden,
De moeilijkheid is dat kerk en
theologie in onze kerken nu eenmaal
dicht bij elkaar liggen. We zijn alle
maal theoloogjes. Natuurlijk moet er
vrijheid voor de theologie als weten
schap zijn, maar ik ben geneigd te
zeggen, dat de theologische keuken
niet te dicht bij de weg moet staan.
Gevaarlijk vindt hij het als Kuitert
over een vrije Bijbel spreekt. De Bij
bel legt zichzelf tenslotte uit, daar
Prof. II. Ridderbos
mag je niet mee manipuleren, maar
de Bijbel geeft maar één opstanding.
Als de prediking niet meer aan de
belijdenis gebonden wordt dan ver
staan we elkaar straks helemaal niet
meer en valt de kerk uiteen. Veront
rusten en theologen mogen niet haaks
op elkaar staan. Maar moeten samen
verder. Dat kan, want we hebben
meer vernieuwende theologen gehad
en die hebben de mensen meegeno-
Hel groeien van de kerk is aan de
eigen tijd gebonden, zo zei tenslotte
prof. dr. J. van den Berg, Amstel
veen. De huidige theologie is bezig de
vragen die bij ons allemaal leven
hardop te stellen. Gebonden aan de
Heer is men bezig met het hart van
de zaak; dat is een geweldige op-
drachtig die uitdaging moet aanvaard
worden. Een nieuwe bezieling is no
dig, opdat we samen steeds meer
gaan leven uit de diepe bronnen van
het heil.