Baronesse van Heemstra
schreef over Afrika
-
Jehova's vooral onder de
eenvoudige mensen
„Welvaart en welzijn"
centraal op congres
van VU-studeiiten
r
Dr. G. P. H. Locher
overleden
Ds. G. Toornvliet zal
worden geschorst
Een woord voor vandaag
7
9
ff
11
1
Britse kerken
achter
Wereldraad
BEROEPINGSWERK
IEUWE
VRIJDAG 30 OKTOBER T97T
Er wareti er blijkbaar in Israël, die verlangden naar de dag des
Heren. A mos beklaagt de mensen, die dit verlangen koesteren ern
stig. Wat verwachten zij eigenlijk van die dag? A mos zegt: "Duis
ternis is hij, en geen licht! Zoals wanneer iemand vlucht voor een
leeuw, en een beer overvalt hem: en hij komt naar huis en leunt met
zijn hand aan de muur, en hem bijt een slang! Duisternis zal im
mers de dag des Heren zijn en geen licht, ja donker en zonder
glans". U kunt de man volgendie het overkomt: nergens vindt hij
bescherming, op geen enkele plaats is hij veilig en geborgen. Zó zal
de dag des Heren zijn voor degenen, die ernaar verlangen, een dag
van de allergrootste verschrikkingen. U zegt misschien: is dat dan
nu de boodschap van het Evangelie? Het vreemde van het geval is,
dat hier mensen naar Gods komst verlangen, terwijl zij toch drom
mels goed kunnen weten, dat God met het oordeel komt, omdat hun
teven allesbehalve in overeenstemming is met Zijn wil. Zij hebben
daar blijkbaar geen begrip van, zó ver zijn zij van het goede pad
afgeweken. Het is wèl zaak onszelf af te vragen, of een eventueel
verlangen naar de dag des Heren vanuit de juiste motieven voort
komt.
We lezen vandaag: Johannes 5 vers 30 tot 47.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Het is waanzin dat in deze tijd gemeentelijke,
provinciale- en nationale grenzen een echte, evenwichtige en doel
treffende ruimtelijke politiek nog in de weg kunnen staan. Dit zei
prof. dr.'L. H. Klaassen, directeur van het Nederlands Economisch
Instituut, op het congres dat gisteren en vandaag is gehouden door
de Vereniging van Economie Studenten aan de Vrije Universiteit
VESVU) in theater „de Brakke Grond" te Amsterdam.
De studenten hadden aan dit con
gres, georganiseerd ter gelegenheid
van de stichtingsdag van de vereni
ging, de naam „Krachtig tot Tach
tig?" gegeven. Ondanks deze wat
merkwaardige typering was het een
geslaagde poging om een aantal ac
tuele onderwerpen centraal te stellen.
Het congres gaf ook blijk van zelfkri
tiek, die tot uiting kwam in de tekst
van de uitnodiging.
Daarin werd gesteld dat „ook wij
economen" inzien, dat de economie
niet alléén de heilstaat brengt, „om
dat de economie veelal voor het recht
van de sterkste opkomt. Omdat eco
nomisch (commercieel) denken vaak
onzindelijk denken is. Omdat wij erin
geïnteresseerd zijn of de economie
ook in de toekomst nog zo'n dikke
vinger in de pap zal hebben".
Met deze prozaïsche benadering
van de eigen studierichting kon men
alle kanten uit en het verdient waar
dering dat men de complexiteit van
de vele problemen niet uit de weg is
gegaan. Prof. Klaassen pleitte onder
meer voor een aparte faculteit „ruim
telijke economie", omdat naar zijn
mening de kwestie van de ruimtelijke
ordening in de eerste plaats studie
object dient te zijn van economisten.
Verder stelde hij. dat welvaart en
welzijn niet los van elkaar kunnen
worden gezien. Als voorbeeld gaf hij
een smogsituatie in Engeland, waar
door meer ziekteverzuim optreedt
met als gevolg minder productiviteit.
Door een verbetering van het milieu
zal ook de welvaart toenemen.
Probleem
Bijzonder interessant was ook het
slagvaardige betóog van drs. H. van
Praag, wetenschappelijk hoofdmede
werker van Teleac. dat handelde over
de methodologie van het toekomston-
derzoek in de sociale wetenschappen.
Eén van zijn stellingen luidde, dat
een omzetting van schaarste in wel
vaart slechts mogelijk is door een
volledige doordenking van het be
hoeftebegrip. Niet alleen economisch,
maar ook psychologischen sociolo
gisch.
Hij zei dat het grootste probleem
van onze westerse welvaart is het
kweken van behoeften. Wanneer het
Invul-puzzel
1
2
3
l
5
6
2
3
L
5
6
'2
HOR. VERT
1. 1. bedoeling
2. 2. eerwaardig grijsaard
3. 3. vroegere heerser over Rusland
4. 4. gesteldheid
5. 5. gevangenis
6. 6. trustee (afk.
7. 7. wilskrachtig
8. 12. pers. voornaamw.
9. 11. jongensnaam
10. 10. soort kabeljauw
11. 9. gereedschap
12 8. plaats in Zwitsedand
Oplossing vorige puzzel
1. penibel. 2. leiding. 3. arbiter.
bestaansminimum is bereikt, heeft
men steeds meer de neiging om de
natuurlijke driften aan te vullen met
van buitenaf opgelegde 'behoeften.
Men leert tegenwoordig op school
niet meer uit de natuurlijke drift om
kennis te vergaren, maar om goede
cijfers te krijgen, schouderklopjes in
ontvangst te nemen, uit statusover-
wegingen of om over te gaan. Volgens
hem is dit de grote handicap van ons
huidige onderwijs.
„Welvaart moet worden gezien als
een optimale toestand van bevredi
ging van menselijke béhoeften. op zo
danige wijze dat individu en gemeen
schap ook optimaal tot hun recht ko
men", aldus een andere stelling van
drs. Van Praag. iHij liet zich verlok
ken tot een pleidooi voor het Mar-
I xisme, dat hij niet in strijd met de
bijbel acht.
„Marx was voor alles voorstander
van de parlementaire democratie, die
alle mogèlijkheden in zich heeft om
de wereld te veranderen." Als alle
studenten met dezelfde inzet zouden
studeren als Marx heeft gedaan, zul
len naar zijn mening van het studen
tenprotest meer reële voorstellen te
verwachten zijn. Hij verweet de stu
denten een teveel aan intellectualis
tisch spel en een tekort aan sociale
bewogenheid.
Hij zei weinig te zien in protestde-
j monstraties van linkse groeperingen
op straat, „temeer daar rechts op
slraat nog steeds ivoorrang heeft".
I Opmerkeljk was ook zijn typering
van de naoorlogse opvoedingsmetho-
I den. waarvan zelfs 'de beroemde
Amerikaanse promotor dr. Spock is
teruggekomen. „We moeten de jeugd
I niet vrij laten, maar vrij maken", zei
hij.
Prof. dr. J. Tinbergen zou vandaag
een inleiding houden over ontwikke
lingssamenwerking, maar was wegens
ziekte verhinderd.
Men was erin geslaagd voor hem
een waardige opvolger te vinden. An
dere inleiders waren dr. J. W. H.
Geerlings over planning op middel
lange termijn en drs. R. Hueting over
milieuverslechtering.
SWANSEA Met 56 tegen 5 stem
men bij zes onthoudingen heeft de
Britse raad van kerken zich achter
het besluit van het uitvoerend comité
van de Wereldraad van Kerken ge
steld, om geldelijke steun te geven
aan organisaties voor verdrukte ras-
sengrocpen.
De raad nam echter niet een rapport
over, waarin geweld als'de enige mo
gelijkheid wordt beschreven om de
apartheid in Zuid-Afrika te bestrijden.
Dit rapport, „Geweld in zuidelijk
Afrika", was .opgesteld door een spe
ciale commissie in opdracht van de
afdeling internationale zaken van de
raad en van de conferentie van Britse
zendingsgenootschappen.
De opdrachtgevers zelf vonden het
te polemisch om het ter vergadering
te kunnen brengen. Het is daarom nu
gepubliceerd door de uitgeverij van de
christenstudentenbeweging SCM.
Alle niet-gewelddadige protesten
worden gesmoord in intimidatie en
wreedheid Gewelddadig verzet is
daarom de enig denkbare zedelijke
i beslissing.
Samenwerking., in welke vorm dan
I ook. met de blanken in zuidelijk
i Afrika, is „een makkelijke, maar
1 slechts door vrees ingegeven weg",
die tot niets leidt, want de blanken
i zijn vastbesloten de huidige toestand
ie handhaven, zolang zij kunnen, aldus
i dit rapport.
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Zeven jaar
heeft C. M. baronesse van
Heemstra zich in een sterk ver
anderend Afrika beziggehouden
met de gezinsproblematiek. De
eer$te vier jaar op verzoek van
de Wereldraad van Kerken, later
drie jaar verbonden aan de Raad
van Afrikaanse Kerken.
Haar ervaringen heeft rij nu le
boek gesteld in een 64 pagina's tel
lende pocket Thuis in Afrika, die is
uitgegeven door het Algemeen Diako-
naal Bureau van de Gereformeerde
Kerken. Het is een prettig leesbaar
boekje geworden, waarin persoonlijke
indrukken van de schrijfster het ge
heel verlevendigen.
Zo vertelt ze over haar eerste reis
naar Afrika in 1956. „Ik had er geen
vermoeden van, dat ik aan de voor
avond van de geboorte van een
Nieuw Afrika stond. En dat ik de
komende jaren tal van bevrijdings
feesten mee zou maken. Toen ik ver
trok waren slechts negen landen on
afhankelijk: toen ik na vier jaar met
verlof terugkwam, waren er meer
dan dertig.
Ik ging een historische periode te
gemoet. Een geweldige ervaring zou
het worden om mee te mogen maken,
wat mensen en volkeren beleven in
zo'n periode van diep ingrijpende po
litieke, sociale en culturele verschui
vingen."
Botsen
Thuis in Afrika bevat veel interes
sante gegevens over een werelddeel,
dat in versneld tempo verandert, en
waar nieuwe en oude situaties botsen.
Zo vertelt zij over de landen, waar
vele honderden stameenheden en et
nische groeperingen zijn, die met el
kaar meer dan achthonderd talen
spreken. Dit brengt grote verschei
denheid met zich mee, wat betreft
godsdienst, stamorganisatie, politie
ke stelsels en economische structuren.
Ontelbaar veel zendingsorganisaties
- in Kongo Kinshasa meer dan veer
tig - hebben het Afrikaanse chris
tendom in zeer verschillende natio
nale, confessionele en culturele ver
pakkingen gebracht.
Al deze landen zijn een tiental ja
ren bezig elk een eigen nationaal ka-
Baronesse Van Heemstra
rakter te ontwikkelen. Al deze feiten
tonen iets van de gecompliceerdheid
van de oecumenische arbeid op Afri
kaans continentaal niveau.
Over het Afrikaanse familieleven
schrijft baronesse Van Heemstra, dat
dit met zijn riten en gewoonten al
leen kan worden begrepen vanuit zijn
stamverbondenheid gebaseerd op
voorouderverering. Begrijpelijk is het
dat in deze tijd van overgang de con
flicten legio zijn. Ze kunnen vaak
worden teruggebracht op de verande
rende verhouding tussen het echtpaar
en de familie.
Verwarring
Jongeren die op westerse wijze
willen huwen voelen zich in deze pe
riode van huwelijkskeus en huwe
lijkssluiting volledig in de kou gezet.
Als er èrgens behoefte is aan diep
gaand onderzoek, voorlichting en be
geleiding dan is het wel hier. En dit
zal voornamelijk door Afrikanen
moeten gebeuren, want de verwar
ring is groot."
Zendende kerken hebben wel geld
en deskundigheid beschikbaar gesteld
De situatie van de vrouw ver
andert snel in Afrika. (Illustratie
uit Thuis in Afrika).
voor schoolonderricht, ziekenzorg en
kraamklinieken, maar ze hebban te
weinig aandacht hebben geschonken
aan adekwaat gezinsbeleid. De Afri
kaanse kerken moeten dit werk hele
maal opnieuw opzetten.
Maar het zijn de westerse kerken
geweest, die het Afrikaanse familiele
ven hebben beïnvloed en veranderd.
Polygamie Werd als heidense levens
vorm veroordeeld en monogamie
kwam ervoor in de plaats. Altijd was
er een sterke veroordeling van die
gedragingen, die niet strookten met
het door het westen geïmporteerde
christelijke huwelijksideaal.
Polygamie, scheiding en ongehuwd
moederschap werden met westerse
maten gemeten. Maar andere min
stens even ingrijpende sociale en et
nische problemen die voortkwamen
uit het loswoelen van het Afrikaanse
traditionele familieleven kregen bin
nen het kerkelijk beleid veel minder
of geheel geen aandacht.
Er is onder het Afrikaans kerkelijk
leiderschap een tendens vast te blij
ven houden aan het door de zendelin
gen geïntroduceerde beleid. Toch voelt
men steeds meer dat er een hiaat is
tussen wat de kerk als ideaal haar
gemeenteleden voorhoudt en wat veel
gemeenteleden in de praktijk voor
mogelijk en menselijk houden.
Vrouwengroepen
Wat gebeurt er wel? Tijdens de op
richtingsvergadering van de Afri
kaanse Raad van Kerken in 1963 na
men de vrouwen hun kans waar om
te pleiten voor verbetering van het
niveau van de in vrijwel alle kerken
bestaande vrouwengroepen. Ze vroe
gen de Raad ook er bij de leden-ker
ken op aan te dringen dat in predi
king en pastoraat, maar vooral ook
predikantenopleidingen de vrouw een
volwaardige plaats zou krijgen.
In Tanzania houdt een Afrikaans
echtpaar zich bezig met gezinsproble-
^natiek. In Mindolo in Zambia is een
trainingscentrum voor vrouwen. En
zo zijn er nog verschillende voorbeel
den te noemen.
Baronesse Van Heemstra laat dui
delijk uitkomen, dat ondanks de ach
terstand in meerdere kerken zich een
duidelijk beleid ontwikkelt in een
zoekend bezig zijn. Om dit te ontdek
ken heeft zij in veel landen vrouwen
organisaties, jeugdgroepen, scholen,
zending, centra, gehuchten op het
land en krottenbuurten bezocht in
steden.
In de zeven jaar, dat zij in Afrika
verbleef heeft zij aan het zoekend be
zig zijn onder andere door het leiden
van cursussen en conferenties een
bijdrage mogen leveren aan het
ftieuwe Afrika.
Het boekje Thuis in Afrika kost
drie gulden en kan worden besteld
bij het Algemeen Diakonaal Bureau
van de Gereformeerde Kerken in
Utrecht. Het gironummer is 2211.
De Afrikaanse bevolking telt
zeer veel jeugd.
(Illustratie uit Thuis in Afrika).
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST Vanmorgen
is geheel onverwacht overleden
dr. G. P. H. Locher, secretaris
van de hervormde raad voor de
zending. Hg is 60 jaar geworden.
Sinds 1951 vervulde dr. Locher zijn
leidende functie bij de hervormde zen
ding. Daarvoor had hij zelf vijftien
jaar als zendingspredikant in Indone
sië gewerkt.
In 1936 werd hij predikant in Koe
pang op Timor, waar hij tevens de lei
ding van het zendingswerk kreeg en
mede tot taak had, de zelfstandigheid
van de kerk op dit eiland voor te be
reiden.
In 1941 vertrok hij naar Tomohon,
waar hij tevens bekleed werd met het
voorzitterschap van de synode van de
kerk van de Minahassa. Begin 1942
werd hij geïnterneerd in Menado.
Na de oorlog ging hij naar Batavia,
waar hij optrad als waarnemend voor
zitter van het kerkbestuur. Geduren
de zijn verlof in 1947 en 1948 promo
veerde hij aan de Leidse universi
teit. Zijn pf oef schrift was getiteld
„De kerkorde der protestantse kerk
in Indonesië.
In 1948 ging hij opnieuw naar Indo
nesië met als standplaats Makassar.
Na de troebelen daar kwam hij eiri
1950 terug, waarna hij een jaar hulp
prediker was in Den Haag.
Als secretaris algemene en buiter me
landse zaken heeft dr. Locher gedt nu
rende twintig jaar voor een belangrij, lar
deel het beleid van de hervormd mc
zending, vooral ten aanzien van Ind nis
nesië en West-Irian, bepaald. hei
Hij had ook zitting in het curat! vo'
rium van de zendingshogeschool. 1
(Van onze kerkredaclie)
AMSTERDAM De particuliere
synoden van Noord-Holland der gere
formeerde kerken doen een laatste
dringend beroep op ds. G. Toornvliet;
radiopredikant te Bloemendaal, om
„de tot nu toe door hem gevolgde weg
te verlaten en daarvan binnen een
maand aan de P.S. mededeling te
doen". Zo niet, dan zal tot schorsing
van de predikant worden overgegaan.
Ds. Toornvliet heeft inmiddels laten
weten, dat hij op dit laatste drin
gende beroep niet in zal gaan en zijn
zaak aanhangig zal maken bij de Ge
nerale Synode.
De particuliere synoden overwegen
daarbij onder meer dat ds. Toornvliet
meermalen is gewaarschuwd geen sa
menkomsten met het karakter van
kerkdiensten te beleggen zonder toe
stemming van de plaatselijke kerke-
raad van Bloemendaal.
Voorts ''.-.t. door het optreden van
de predikant verwarring gesticht
wordt in de kerken en voortdurend
afbreuk gedaan wordt aan het werk
dat in de radio-evangelisatie via de
zender te Bloemendaal verricht
wordt, mede doordat de predikant het
hem gegeven ontslag niet wenst te
accepteren.
Weigering
De particuliere synoden constateren
vervolgens dat ds. Toornvliet blijft
weigeren mee te werken aan een op
lossing van de moeilijkheden die des-
fiids hebben geleid tot zijn ontslag
als radio-evangelisatie-predikant.
Voorts dat hij weigert zich te voe
gen onder het opzicht der kerkelijke
vergaderingen, ja ook broederlijke
samenwerking in dit verband afwijst
en dit met de pretentie dat zij visie
zo uitsluitend als de stem van de
Heer en als de leiding van de Heilige
Geest gelding heeft, dat elk overleg
daardoor wordt uitgesloten.
Daarom besloten de particuliere sy
noden tot schorsing over te gaan, na
een laatste dringend beroep en een
maand bedenktijd.
Reactie
Ds. Toornvliet verzoekt ons het
volgende mede te delen. „De parti
culiere synoden van Noord-Holland
hebben ds. Toornvliet geschorst.
Waarom? Omdat hij, volgens zijn
diepste overtuiging ten onrechte ont
slagen werd en men de radiogemeente
met de rand- en niet kerkelijken aan
haar lot heeft overgelaten.
Ds. Toornvliet heeft getracht deze
radiogemeente te verzorgen door sa
menkomsten te beleggen in Randstad-
Holland in bioscopen en concertge
bouwen; hij deed dit ook op zondag
morgen. Dit was een doorn in het oog
van de particuliere synoden.
Men heeft hem schriftelijk gewaar
schuwd hiermee op te houden, omdat
men anders een moeilijke „beslissing"
zou moeten nemen. Ds. Toornvliet
heeft geantwoord, dat hij het voor
God nooit zou kunnen verantwoorden
als hij de buitenkerkelijken aan hun
lot overliet en dat hij God meer ge
hoorzaam moest zijn dan de mensen;
dat hij liever met Christus onder de
schorsing zou staan dan aan de kant
van degenen die schorsen.
Evangelisatie
Verder heeft ds. Toornvliet de sy
node in overweging gegeven om de
kerken op te wekken zijn evangeli
satiewerk te steunen; dan zou er
kerkordelijk geen vuiltje aan de lucht
zijn. De synode is hierop niet inge
gaan.
Nooit is het de bedoeling van de
radiopredikant geweest de kerk af te
breken, integendeel. Hoewel geen en
kel stuk van ds. Toornvliet door de
synode behoorlijk beantwoord is heeft
hij jarenlang geduld geoefend om
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Hoe komt het dat de
sekte der Jehova's Getuigen erin
slaagt zijn voortbestaan, zowel in
aantal als in doelstelling te waarbor
gen? Dr. J. Munters, socioloog, die
vandaag in Utrecht promoveerde op
j het proefschrift „Recrutering als roe
ping" geeft als antwoord: de grote
mate van culturele geslotenheid, het
doelmatige gebruik van sociale con
troletechnieken en de efficiënte inl\j-
vingsstrategie der Jehova's.
Bij zijn onderzoek naar Jehova's
getuigen in de Domstad een sterk
in aantal groeiende groep bleek,
dat er scherp onderscheid moet wor
den gemaakt tussen de bereidheid om
buitenstaanders toe te laten (open
heid) en de afwijzing van cultuur
elementen die niet overeenstemmen
met het eigen cultuurpatroon (geslo
tenheid).
Het roepingsbesef buitenstaanders
„de waarheid" te verkondigen wordt
nog versterkt door het perspectief
van het einde der wereld (voorspeld
in de herfst van 1975) en het daar
aanvolgend duizendjarige rijk. De
sterke nadruk op de rekrutering van
buitenstaanders is ook wel nodig,
meent dr Munters, want het kost
naar schatting meer dan 2000 uren
recht te krijgen. Niet voor zichzelf
maar voor de radiogemeente. Boven
dien is hij nog bezig contact te leg
gen tussen de radiogemeente en de
Gereformeerde Kerken.
De particuliere synoden geven ds.
Toornvliet een maand bedenktijd,
omdat zij hem zullen afzetten als hij
doorgaat met de samenkomsten. Dit
is, aldus ds. Toornvliet verloren tijd
omdat hij zich liever het ambt in de
gereformeerde kerken waaraan hij
zeer gehecht is laat ontnemen, dan
ontrouw te worden jegens God en
vele niet kerkelijke mensen in nood.
Bovendien kan de synode hem nooit
het ambt afnemen dat Christus-zelf
hem schonk.
Ds. Toornvliet, die geen salaris of
wachtgeld meer ontvangt, is ervan
overtuigd dat deze synoden Middel
eeuws denken, door geen respect te
hebben voor iemands geweten en
verder koud en onbewogen te staan
tegenover de radiogemeente.
De radiopredikant, die zich zal wen
den tot de generale synode in Sneek,
blijft uitzenden via de HIRO Hilver
sum I 402 m. zaterdagsmiddags tus
sen 5.00 en 5.30 en Capital-radio 270
m. zondagsmorgens van 11.30 tot
12.00 en donderdagsavonds van 9.00
tot 9.30. Ook de samenkomsten gaan
gewoon door."
Aldus de reactie van ds. Toornvliet.
predikingsarbeid om één enkele be
keerling te maken.
Uit de vraaggesprekken die zijn ge
maakt met Jehova's blijkt volgens dr
Munters dat de boodschap vooral in
gang vindt bij die mensen die een
bevredigende oplossing zoeken voor
kerkelijk-godsdienstige en sociaal-
economische onlustgevoelens. De op
lossingen die de Jehova's bieden zijn
soms van religieuze aard (bijvoor
beeld vastheid, die men in de bijbel
vindt) soms van wereldlijke aard (on
der en met de Jehova's is men een
broeder).
De geïnterviewde Jehova's noem
den die wijken in Utrecht waar wel-
gestelden en/of hooggeschoolden wo
nen „keihard". Er is geen voet tussen
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amstelveen, J. C. Grei-
ve te Utrecht; te Steenwijk A. Vroeg-
op te Grootegast; te Tholen, kand. F.
Luitjes te Schiedam.
Aangenomen naar Almelo (toez.),
H. Lofvers te Eenrum.
Bedankt voor Katwijk aan de Rijn,
J. T. W. Quak te Koudekerk aan de
Rijn; voor Vlissingen, H. F. Venema
te Sint Johannesga; voor Weesp, J. C.
Koolschijn te Zevenbergen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Waarder, H. Kuyk te
Abcoude, te Zwartebroek, A. J. L.
Hoogkamer te Bolnes.
GEREF. KERKEN (vrijg.)
Bedankt voor Brouwershaven. M.
Heemskerk te Meppel.
Gercf. Kerken (bulten verb.)
Beroepen te Assen, D. J. A. Brink
tè Siegerswoude (binnen verb.).
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Paterson (VS), J.
Baayens te Tricht.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Benoemd tot „waarnemend leraar"
te Edam-Middelie, S.M.A. Daalder,
em. pred. te Haarlem.
AMSTERDAM Dr. J. van Putten
is door de sociale faculteit van de
VU voorgedragen als lector ind e po
liticologie, als opvolger van dr. A.
Hoogerwerf, die thans hoogleraar in
Nijmegen is.
De sociale faculteit aan de VU heeft
vergaderd over de vervulling van de
vacature-Hoogerwerf. Behalve dr.
Van Putten was daarvoor ook kandi
daat drs. A. de Swaan. Bij stemming
bleken 13 faculteitsleden voor de kan-
datuur van dr. Van Putten en acht
voor die van drs. De Swaan te zijn.
Vier leden onthielden zich van stem-
ming.
de deur te krijgen. In arbeiderswij
ken vindt men veel meer weerklan
Bij de intrede moet men een groo
aantal gewoonten aanleren en
aantal zaken laten schieten. Bijbel
teksten moeten worden aangeleerd
verwerkt. Roken mag niet mee
bloedtransfusie is verboden, het lid
maatschap van een politieke partij
niet toegestaan.
Elk lid van de groep controleei
een ander. Om het geheel van
groep controleerbaar te houden word
bij numerieke groei een nieuwe groe
gevormd. De decentralisatie is stei
Daaroverheen echter is er het eer
traal bureau in de Verenigde Stati
waar de „ideologen" zetelen en
tekst voor het blad De Wachttore
wordt geschreven. Alle Jehova's in
hele wereld krijgen dezelfde teks
Eigen publicaties van Jehova's ove
hun geloofsovertuiging komen volger
de heer Munters niet voor.
Toetredende buitenstaanders kome
volgens dr Munter uit groepen m<
een geringe sociale en culturele ai
stand tot de Jehova's. Over kernthe
ma's uit de leer der .Jehova's hadde
zij voor hun toetreding geen wee
geen mening of een gelijke mening.
(Advertentie)
Met roken ophouden
is gemakkelijk
geworden en bespaar
f 750,-
NEW YORK Het „Anti-Tabacco
Propaganda Center" deelt mede da
men thans het verlangen om te roke
kwijt kan raken zonder er zich reken
schap van te geven, dank zij een ta
biet (Nicocortyl) dat geleidelijk de be
hoefte aan nicotine doet verdwijnen
Dank zij dit tablet zijn duizenden
Amerikaanse. Duitse, Zwitserse en
andere rokers, waaronder artsen, de
finitief met roken opgehouden.
Dit tablet werd getest op 95.526 ver
stokte rokers, waaronder talrijke art
sen. Resultaat: 88.648 van hen (ofte
wel 92,8%) hielden op met roken na
tot 22 dagen. Door geen sigaretten
meer te hoeven kopen bespaart men
jaarlijks ongeveer 750,
Rokérs, die op hun beurt het roken
wouden willen laten worden uilgeno
digd zich rechtstreeks te richten tol
het Anti-Tabak Propaganda Centrum
(afd. 265/S), Burgemeester Prinsen
singel 15, Postbus 123, Roosendaal
N.Br.). Zij behoeven hiertoe slecht'
een envelop met hun naam en adres
aan deze organisatie te zenden. Het
is geheel gratis.