Verzet joodse jongeren '40-'45 te boek gesteld re A Blij stuk christelijke presentatie in Delftse studentenwereld Zuid-Afrika luistert naar Nederlandse stemmen Protestantenbond „op weg naar morgen' Britse auto-industrie in ernstige zorgen Lunchpauzediensten elke donderdag Em woord voor vandaag Hwe BEROEPÏNGSWERK Uw probleem is het onze CO O O O O O O q O HEREN KUNST EN KRUYSWIJK TERUG Ds. C. M. Overdulve terug uit Roeanda HetKwartetj Wereldraa] moet Addi Abeba mijd Werk wordt gedragen door dagelijks gebed UI Christus openbaarde in Zijn dagelijks leven hoe de volkomen mens leeft. Hij openbaarde ook wat liefde is. Juist daardoor kwamen de zwakken en de zieken, de vergroeiden en verdrongenen op Hem af. Er zijn twee groepen van mensen die Hem het naast zouden moeten staan, maar Hem in het geheel niet begrijpen. Daar zijn in de eerste plaats de schriftgeleerden. Zij zeggen: Hij heeft Beëlzebul", dat wil zeggen: Hij is bezeten. Daar zijn ook Zijn familieleden. Als die weer eens horen dat Hij het zo druk heeft dat Hij geen tijd heeft om te eten, willen ze Hem uit de mensenmenigte weghalen. Ze zeggeh: „Hij is niet bij Zijn zinnen." Maar deze beide uitspraken laten beter zien wat in het hart van deze mensen leefde, dan wat Christusdreef Zij kunnen zich niet voorstellen dat een méns zich voor anderen opoffert. Als ze het zelf maar bezitten dan is het voldoende. Aan anderen denken ze niet. Zij kunnen alleen maar naar zichzelf toe geloven. En daarom kunnen ze niet echt in God geloven. Geloven is altijd zichzelf vewgeten; God loven, dat wil zeggen de weg van God, van de liefde aanvaarden. En wie lief heeft, vergeet zichzelf en vraagt zich af wat de ander graag wil. We lezen vandaag: Johannes 4 vers 31 tot 42. MAANDAG 26 OKTOBER li Ds. A. P. Goudsbloem overleden IJLST Op 71-jarige leeftijd ll overleden de doopsgezinde emeritus predikant ds. A. P. Goudsbloem. Na een aanvankelijke loopbaan als stuurman op een coaster werd hij in 1935 godsdienstleraar in dienst van d« vrijzinnige hervormden in Vlissingen. Drie jaar later werd hij voorganger van de Snoeck van Loose-stichting in Enkhuizen. In 1946 werd hij predi kant van de doopsgezinde gemeente van Wieringen, welke gemeente hij in 1957 voor Terschelling verwisselde. Na zijn emeritaat in 1964 verrichtte hij nog enige tijd pastoraal werk in IJlst NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuidenJ. C. Schuurman te Putten; te Ermelo: J.~ C. v. Hunnik te Katwijk a. zee; te Maarsen; A. Romein te Wezep; te Uithoorn; H. J. Smalbrugge te Her- veld. Bedankt voor Herwijnen (toez.): W. E. Heijboer te 's-Gravenmoer. Benoemd tot predikant bejaarden tehuis Blauwhüs te Heerenveen: J. Oosterhuis te Dronrijp. Beroepbaarstelling: kand. C. J. Kraai, Dorpsstraat 32, Holysloot (ge meente Amsterdam). GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Waardenburg: C. de Ridder te Nunspeet. Uw brieven worden alle persoonlek beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te z(jn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bn te sluiten. Een se lectie nit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Opmerking van lezer: In uw blad van 14 augustus werd gevraagd of Napoleon wel in Parijs was begra ven. Een amateur-historicus ont kende dit. Ook werd beweerd dat dit nooit tot een oplossing was gebracht. Maar op 18 oktober 1840 is het lijk van Napoleon in de Döme des Inva lides ter aarde besteld. In de kran ten van die dagen wordt de plech tigheid vermeld. Napoleon ligt in Parijs, overeenkomstig zijn wens. Vraag: Heeft verwerping van een nalatenschap tot gevolg dat de kin deren. van de verwerper niets ont vangen? Antwoord: Inderdaad. Vraag: Heeft de bedrijfsvereni ging die me uitkeert, het recht de uitkering in te houden, wanneer ik een passende werkkring, die ook 80 pet. geeft, weiger aan té nemen? Hoe vaak mag ik een passende werkkring weigeren zonder gevaar te lopen, dat de uitkering wordt ge staakt? Er kunnen omstandigheden zijn, die een werkkring niet aanlok kelijk maken ook als deze wat werk en salaris betreft, goed ligt. Is er een boekje of circulaire, waar de rechten en plichten van een werkzoekende worden opgesomd? Antwoord: Een werkloze is ver plicht een passende werkkring te aanvaarden, tenzij er zeer gegronde bezwaren zijn, die buiten soort van werk en salaris liggen. Die moet men bij het Gewestelijk Arbeidsbu reau voorbrengen en als men wei gert, de bezwaren te aanvaarden, kunt u een voor beroep vatbare be slissing vragen. Hieraan zit natuurlijk risico vast. Daarom is het goed uw gehele geval uit te leggen aan een deskundige /van een vakbond bijvoorbeeld). Na tuurlijk zal ook het GAB van zijn kant de zaak grondig overwegen voordat het een voor beroep vatbare beslissing afgeeft. Het boekje waarom u vraagt, is de bekende Kleine Gids van de Raad van arbeid. Nota nog niet integraal aanvaard •n (Van onze kerkredactie) ZEIST De Nederlandse Pro testantenbond (NPB) zal binnen een half jaar een buitengewone vergadering houden, waar ver der gepraat zal worden over de toekomst van de NPB. Zaterdag kreeg deze discussie een eerste aanzet, toen op de algemene vergadering de nota „Op weg naar morgen" in bespreking kwam. In gro te lijnen konden de meeste aanwezi gen wel met deze nota akkoord gaan, maar het bleek zaterdag nog niet mo gelijk. om beslissingen te nemen ten aanzien van de concrete voorstellen, die het hoofdbestuur in deze nota doet. In de discussie zei ds. mr. G. D. Boerlage (die van 1953 tot 1963 predi kant-secretaris van de NPB is ge weest), dat hij de nota erg pragma tisch vond. Er wordt te weinig aan dacht besteed aan de diepere achter gronden. Ds. Boerlage schreef dit toe aan het feit, dat de NPB na het plotseling vertrek van ds. J. Zuurdeeg geen Invul-puzzel 2 3 4 5 6 7 8 9 Horizontaal woorden invullen die beteke nen; 1onmeedogend, 2. frankeerzegel, 3. gewon de, 4. kalebasachtige vrucht, 5. genoegen verschaffende, 6. zonder kleur, 7. dwarsbalk in steigerwerk, 8. klager, 9. zuinig, schriel. Bij juiste oplossing leest men in de cirkeltjes de naam van een eenjarig kalf. Oplossing vorige puzzel 1. oele, 2. oord, 3. stap. 4. tent, 5. sneu, 6. taak, 7. eden, 8. lont, 9. lier, 10. idem, II. noen. 12. gaar. 13. wier, 14. egel, 15. raad, 16. fier. OOSTSTELLINGWERF predikant-secretaris meer heeft, die leiding kan geven aan de besprekin gen en de contacten met de afdelin gen. Ds. mr. D. G. Hoevers, oud-voorzit ter van de NPB, meende dat de nota zich teveel afzette tegen het verleden. Als men tegenwoordig zegt, dat de NPB een centrum van tolerantie en openheid moet zijn, is dat niets nieuws, want dat is zij altijd al ge weest. Geen dogma's In de nota „Op weg naar morgen" staat: „De NPB wil zijn een reli gieuze gemeenschap, die het evan gelie ervaart als een inspiratiebron van het geloven. In de erkenning, dat de waarheid dynamisch is, zijn dog ma's en leertucht niet aanvaardbaar." De NPB wordt in de nota verder genoemd „een open geloofsgemeen schap, die georganiseerd is als een - vereniging voor allen, die al dan niet bij enigerlei kerkgenootschap of le vensbeschouwelijke organisatie zijn aangesloten. De NPB maakt deel uit van de strorriing van het humanistisch chris tendom, waarin het geloof in de vrij zinnige geest wordt beleefd, en wil als zodanig bijdragen tot de intensi vering en de verdieping van het in nerlijke leven van de moderne mens." Er werd zaterdag sterke aandrang uitgeoefend op het benoemen van een nieuwe predikant-secretaris. De meerderheid kon er echter toch mee akkoord gaan, dat de zaken thans ge rund worden door de „leek", de heer O. de Haan. als algemeen secretaris. Wel zal hij theologische assistentie krijgen. Drs. H. J. Mulder, voorgan ger van de afdeling Wageningen, werd voor twee jaar als part-time functionaris benoemd. Gezangen (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM In Israël is een boek verschenen over een vrijwel onbekend stuk verzets werk in Nederland. Het beschrijft de geschiedenis van een groep joodse jongeren, die zich voorbe reidden op emigratie naar Pa lestina, toen zij door de oorlog werden overvallen. „Verzet van pioniers in. het bezette Nederland" is geschreven door Adina Kochba, lerares en bibliothecaresse in de kibboets Naan. Sinds 1945 woont zy in Israël. Voordien was Nederland het land waar zij verbleef. Zij heette toen Van Coevorden, gelijk de naam %ran de plaats is, waar zij werd gebo ren. Voor het in het Hebreeuws ge schreven boek zijn ongeveer twee honderd interviews afgenomen Dat was niet eenvoudig. De niet-joodse Nederlanders wilden zichzelf niet te veel op de voorsrond stellen. De joodse overlevenden spraken eigen lijk liever niet over die tijd vol tries te herinneringen. Maar het feitenma teriaal bleek homogeen te zijn. vat Adlna Kochba samen. Veel van de interviews werden af genomen door Wil Westerweel. De naam van haar man Joop staat in Israëls geschiedenis en in de joodse geschiedenis van Nederland met gul den letters geschreven. Niet alleen omdat hij zijn hulp aan de joden in de nazi-tijd met de dood betaald heeft, maar ook omdat hij daadwer kelijk als niet-jood aan de pijlers van de staat Israël heeft gewerkt. Het is daarom niet verrassend, dat een be langrijk deel van het boek over zijn werk gaat. In het begin van de bezettingstijd waren over ons land vérspreid om streeks achthonderd joodse jongeren bij boeren ondergebracht om daar de landbouw en de veeteelt te leren, teneinde dat in Palestina in praktijk te brengen. Chaloetsiem (pioniers) werden zij genoemd.. Zij waren het ook. die in 1939 er nog in geslaagd waren, om een groot aantal joden uit Duitsland en Neder land illegaal met het schip Dora naar Palestina te brengen. Deze chaloetsiem waren vastbeslo ten om uit de handen van de Duit ser» te blijven. Wat begon als een bescheiden reddingsplan voor de werkgroep in Loosdrecht, breidde uit tot Gouda, Mijnsheerenland, de Betu we, Friesland, Twente en Brabant. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Dr. A. Kruyswijk, het moderamenlid dat samen met de praeses van de gereformeerde synode, dr. P. G. Kunst, naar Zuid-Afrika is ge weest om daar een deel van de synodevergadering der Neder duits Gereformeerde Kerk van dat land bij te wonen, is in ons land teruggekeerd. Een van de belangrijkste indruk ken: blijvend contact met de Neder landse broeders en zusters wordt op hoge prijs gesteld. Dat is aan beide BAARN Ds. C. M. Overdulve, gereformeerd missionair predikant in Roeanda, is naar ons land terugge keerd. Deze terugkeer was noodzake lijk door een ernstige ziekte van me vrouw Overdulve. Sinds 1961 heeft ds. Overdulve in Roeanda gewerkt. Hij was de eerste predikant, die door de Gereformeerde Kerken naar dit land werd Uitgezon den. Hij was er verantwoordelijk voor drie gemeenten. Daarnaast hield hij zich steeds meer bezig met kader vorming. Ook stichtte hij een infor matie;- en documentatiecentrum. deze krant behoort tot In het Westen veruit grootste prot. chr. dagbladpers heren ook nog weer bij htm afscheid verzekerd. Dr. Kruyswijk is van mening, dat men de betekenis daarvan niet moet onderschatten. Juist ook omdat het thans ook binnen de Nederduits Ge reformeerde Kerk van Zuid-Afrika gonst van vragen en kritiek inzake de kwestie van de rassenverhou dingen. Hij meende dat de aanwezig heid van de Nederlandse afvaardi ging van invloed kan zijn geweest op het verloop van zaken. DE mening van de beide synode- vertegenwoordigers ontmoette uit eraard genoeg kritiek, soms ook felle kritiek. Dat was bijvoorbeeld bij dr. Kruyswijk hte ga val toen synode voorzitter dr. J. S. Gericke hem,- na dat hij enkele opmerkingen had ge maakt over d3 apartheid, toevoegde: „u -,bent nog meer een paar dagen Eigenlijk was dat niet helemaal fair, aldus dr. Kruyswijk, die alleen de vraag had gesteld of de apartheid niet veeleer als een ideologie dan als een praktische oplossing wordt be leefd. Geen enkele belemmering werd beide heren in de weg gelegd bij de contacten die ze in Zuid-Afrika zoch ten en hadden met oppositionele groeperingen. Dr. Kunst bijwoor- beeld heeft in de gavangenis onder vier ogen kunnen spreken met tot le- venslanfveroordeelde Bantoes. Zowel dr. Kunst als dr. Kruyswijk hebben veel contacten met kleurlin gen en Bantoes gehad. VErwaoht wordt, dat dr. Kunst op de synode vergadering van de gereformeerde kerken, die volgende week inS neek wordt gehouden, een globaal verslag van de reis zal uitbrengen. Dr Kruyswijk onderstreepte van hoe grote betekenis de Nederduts Gereformeerde Kerk Van Zuid-Afri ka In De Samenleving aldaar móet worden geacht. Wel degelijk speelt DR. AKRUYSWIJK mede invloed uitgeoefend I BOVAG WAARSCHUWT DEALERS DEN HAAG De Bond van auto- en garagebedrijven (Bovag) vindt zo blijkt uit een hoofd artikel van het laatste nummer van zijn blad dat de Britse auto-industrie aan het eind van zijn Latijn is. De bond vraagt zich zelfs af of het voor dealers nog wel een wijs beleid is hun verkoopprogramma op te hangen aan Britse merken. De waar schuwende woorden werden ge schreven naar aanleiding van de Londens Motorshow. Telkens optredende stakingen heb- een zodanig verlammend effect gehad op de branche, dat er voor de Brits$ auto-industrie geen enkele aanwijs bare reden is voor een gematigd op timisme, „ondanks alle mooie ^oor den uitgesproken aan eindeloze ban ketten by de opening van de Londense Autosalon", aldus de Bovag. De bond constateert dat de produk- tie het afgelopen jaar opnieuw sterk is teruggelopen en dat ook de export weer een daling vertoont. Aan de andere kant signaleert hij ook een vergrote afzet van merken van het continent in Engeland. Illustratie van de verontrustende dalingen: in 1969 produceerde de Britse auto-industrie 5,5 procent min der dan in 1968, in de eerste acht maanden van dit jaar produceerde men acht procent minder dan in 1969; de export daalde in de eerstte acht maanden zelfs met vijftien procent. De Austin-Morris-groep van British Leyland en Vauxhal waren de grote verliezers. voor de regering de houding van| kerk een grote rol. Men zu schien wel kunnen zeggen dat i mede van de houding van deze j laat afhangen hoever zij met: eventuele liberalisatie kan gaan. Ook dr. Kunst is in onsa lanigjj ruggekeerd. Hij was evenwel r voor het geven van indrukken FIS' zijn reis bereikbaar. pten Tlé Ipdi zei it >rd' de l-Hc ip h 'gki Op de buitengewone vergadering zal ook de gezangenkwestie verder besproken worden. Waarschijnlijk zal het er op uitdraaien, dat de nieuwe interkerkelijke gezangenbundel zon der geestdrift zal worden geaccep teerd en dat er een NPB-aanhangsel aan zal worden toegevoegd. Melden wij nog de zorgen, waarvan de voorzitter de heer M. Talens uit Velp gewag maakte in zijn openings woord, zorgen die veroorzaakt wor den door daling van het ledental. Zaterdag 14 november gaat de NPB in Utrecht zijn eeuwfeest vieren. (Van onze kerkredactie) GENÈVE Het „bevrij front van Eritrea" heeft het traal comité van de Wereld' van Kerken opgeroepen, januari 1971 niet in Addis ba te vergaderen. Mocht de vergadering toch j gaan, dan zouden de leden vai centraal comité tenminste de moeten opbrengen, om „de afscli lijkheden van het Ethiopische Jj me" te veroordelen. De oproep is gepubliceerd dot invloedrijke Italiaanse rooms-kj lieke blad II Regno. Dit blad si de oproep. Het bevrijdingsfronr Eritrea is tot haar stap aangemoP door het besluit van de WerelrJ^ ten aanzien van de bevrijdingslP" gingen in zuidelijk Afrika. Daal heeft de Wereldraad duidelijk! toond, aan de zijde van de arml willen staan, aldus II Regno. f; tel hngi (Van een onzer medewerkers) DELFT Evangelisatiediensten, christelijke jeugdbyeenkom- sten, bidstonden. Veel mensen beschouwen dit woorden uit een verouderd woordenboek, versleten begrippen die niet meer rele vant zijn voor deze tijd. rein gel geh dit fst e De legendarisch geworden Shushu Simon, in 1943 door de Duitsers ver moord, geloofde niet in onderduik van zo velen. Hij zocht een mogelijk heid, om de jongeren buiten Neder land te brengen. Vluchtweg Daarbij kwam hij in contact met de niet-joodse Joop Westerweel, hoofd van een montessori-school in Rotter dam. Deze werd de morele leider van de groep. Op 10 maart 1944 werd hij aan de Belgische grens gepakt na een groep chaloetsiem naar Spanje te hebben begeleid. Hij werd 11 augus tus 1944 door de Duitsers vermoord. Van degenen, die aan de groep- Westerweel zijn toevertrouwd, heeft 44 procent de oorlog overleefd, een hoog percentage. Nog tijdens de oor log kwam zelfs een groep uit Neder land via de vluchtweg naar Spanje in Palestina aan. Adlna Kochba: „Ik vond het be langrijk, dit stuk uniek Nederlands verzetswerk voor de jeugd in Israël te boekstaven. Uniek omdat dit ver zetswerk geschiedde mei uitzonder lijk goede resultaten door samenwer king tussen joden en niet-joden. Dat mag niet in archieven begraven blij ven." Een groep Delftse studenten blijkt daar anders over te denken. Elke donderdag tegen kwart voor één haast een gestadig groeiende groep zich naar de aula van de Immanuëlkerk aan de Schoenmaker straat. Nadat ze in de rij hebben gestaan voor hun kopje koffie of flesje cho comel, schikken ze aan tafeltjes waar de meegebrachte boterhammen uit het plastic zakje worden opge-* peuzeld. Zij die voor het eerst komen voe len zich misschien wat onwennig, maar niet alleen. Bijna altijd is het een studie- of jaargenoot die mee komt. Deze lunchpauzediensten, uitgaan de van De Navigators dienen een tweeledig doel. Allereerst om stu denten te vertellen dat er zin en doel in het leven gevonden kan wor den, in Jezus Christus. Dat Hij een realiteit is. Voor hen en in deze tijd Beslissing In de tweede plaats wil het stu denten die via het werk van De Na vigators tot een positieve geloofsbe- slissing kwamen, helpen om studen ten te bereiken met het evangelie» De diensten die een jaar geleden met vijftig man begonnen trekken wekelijks nu het dubbele aantal. De Immanuëlkerk ligt tussen de gebou wen van de Technische Hoge School in en is dus zo vlakbij dat de korte middagpauzes optimaal benut kun nen worden. Meisjes komen er ook, maar zijn wel uitzonderlijk dun ge zaaid in deze typisch mannelijke studiegemeenschap. Terwijl de laatste happen naar binnen gaan, begint de dienst. Gert Doornebal, stafmedewerker van De Navigators, verantwoordelijk voor het werk in de Randstad Holland en wonende in Delft, stapt naar voren. Een gebed van enkele korte zin nen en dan volgt de toespraak. Bij voorbeeld over de persoon van Jezus Christus en de mogelijkheid die iedere mens heeft om te kiezen. De onderwerpen verschillen, maar de essentie van elke toespraak is: dit zijn de feiten over God en Jezus Christus. Over jezelf. Wat doen jul lie met deze feiten? We dagen jc uit om ze te onderzoeken en op basis daarvan te besluiten wat je bent: voor of tegen Jezus. Indringend De toespraak is glashelder,' indrin gend en gekruid met duidelijke il lustraties. De toekomstige bruggen-, wegen- en andere bouwers luisteren intens. Er wordt niet geschuifeld Niemand loopt weg. Precies om vijf voor half twee is het afgelopen. Alle eerstejaars hol len weg om op tijd te zijn voor hun volgende college. De studenten me* minder haast blijven nog wat, vaak voor een persoonlijk gesprek mei pen nieuweling, waarin niet zelden de eerste stap op weg naar een per soonlijke geloofsbeslissing wordt ge nomen. Er wordt geen druk uitgeoefend Het geheel verloopt in een prettig' en ontspannen sfeer. Nuchter. Veel gezichten vertellen wel zonneklaar dat hier jongelui rondlopen die een blij en bewust levensdoel nastre- De dagelijkse halve uurtjes van gebed. De donderdagse lunchpauzediens ten zijn evenwel slechts één aspect van het Navigatorwerk in Delft. Twee keer in de maand op zondag avond zijn er „open" avonden. Hier is de opkomst aanmerkelijk groter. Deze groep begon twee jaar geleden met veertien jongelui in een huiska mer en is nu via bijzalen van twee kerken aangeland in de St. Adel- bertkèrk aan de Minervaweg met driehonderd aanwezigen. Onopgesmukt Deze diensten die door jongelui van Amsterdam tot Vlaardingen worden bezocht hebben het karakter van een jeugddienst. Veel samen zang, enkele soli of duetten, een kort onopgesmukt woord van een student die op eigentijdse manier vertelt wal Christus voor hem en zijn studie be tekent en als hoofdmoot de toe spraak. Gert Doornenbal is meestal de spreker. Tot 1965 was hij werkzaam in het bedrijfsleven en ouderling van de Gereformeerde Kerk in Leeuwarden. Daarna werd hij fullti mer om zich te wijden aan het werk onder studenten in Delft. De diensten hebben iets dyna misch en sprankelends. De prakti sche aanpak blijkt de jeugd aan te spreken. De onderwerpen: christen zijn in deze tijd. Het gehele pro gramma is eigenlijk een aanloop tot de persoonlijke gesprekken die na de dienst worden gehouden. Over dc- studie, allerlei zaken, maar vooral over het geloof. Het geheim van de groeiende f langstelling spruit voort uit de gcL tclijke .groei van de tientallen dien£" laatste jaren in Delft werden O reikt. Zo'n 140 jongens en mei! komen regelmatig samen in klé bijbelkringen. Velen ontmoeten kaar over een kopje koffie. Uitn<v gingen voor de zondagavonddiensCJ worden beschouwd als een natir lijke manier om vrienden of vriL dinnen verder met het evangelié benaderen. feitte Bidstonden fe: Een andere, niet minder bela?uui rijke oorzaak zijn de dagelijkse Ean stonden. Van maandag tot en ""ge: vrijdag, met uitzondering van e" donderdagse evangelisatiemeetiracti komen er jonge mensen samen Foti te bidden. Gewoonlijk zo'n kl< vijftig. k< (end Deze bidstonden onder leiding ges oudere studenten ontroeren d-L_ eenvoud. Op de suggestie: laten God danken voor iets wat wij v*— morgen in de Bijbel lazen, bijvc j beeld, volgt non-stop een stroom korte gebeden. Daarna worden 1 praktisch namen uitgewisseld t medestudenten, jaargenoten y vriendjes die men graag christen' zien worden. Als alle namen in voorbede fcjn opgedragen en het laatste „amen"1' verklonken, gaat de groep snel i na een. Het is tijd voor het volgeherz college. Dat er intussen eeutfokti heidswerk wordt verricht blijkt' O"1 de toename van studenten, op d Ka derdag en op zondag en op de p_c bijbelkringen. a (Het adres,van De Navigatorfgj Delft is: H. Marsmanlaan 9, telejg (11730 - 41519)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2