Studie over de klooster naar stap vai wereld Nog vier dagen NA JAREN KLOOSTERLEVEN Synóde^bfieen V00R 'T EERST NAAR DE KAPPER Democratisering in Kampen vastgelopen Synodeleden N.G.-Kerk torsen allen dik boek Waarom 22 miljoen voor kerkrestauratie Weg van reorganisatiet loopt zonder reveil doo Een woord voor vandaag Commissie van goede diensten gesteld Uw probleem is het onze Monografie van prof Lindeboom LOOP HEER IN T ZWART ACHTERNA Geen gebeier voor nieuwe president BEROEPÏNGSWEI DR. F. KLEIJJN OVERLEDEN Als Christus spreekt over de sabbat, over nat wij tegenwoordig zon dagsheiliging zouden noemen, dan doel Hij dal heel anders dan wij geneigd zijn le doen. Farizeeën vragen Hem, als de discipelen op de sabbat aren plukken: Waarom doen zij op de sabbat wat niet mag. Christus begint niet uit te leggen wal nu eigenlijk verboden is op de dag des Heren De kern van hel korte betoog van de Heiland is niet dat we de dag moeten heiligen, omdat God het ons bevolen heeft, of omdat hel een seheppingsordinanlie is. In Marcus 223 en verder zegt ~m "it Huaêieeni k' u"" 7°' memn" Me' woorden 'Jen JlhoT r 'och sabbatsheiliging is dJr He, e" de s"affe"d< roede achter de 'J. san God, omdat mensen die dag van rust gen van MM S'geVen- B* de HeJn vergeten en ons zullen koesleren in de zegen des belezen vandaag: Johannes 3 vers 16 tot 21. DONDERDAG 22 OKTOBER if m (Van onze kerk redact ie) KAMPEN Het ziet er niet naar uit dat voor de impasse die geruime tijd geleden aan de Theologische Hogeschool der Ge reformeerde Kerken in het de mocratiseringsproces is ontstaan, een spoedige oplossing gevonden zal worden. N'a vele discussies hebben studen ten zich nu definitief uit de Civitas- raad, sinds einde vorig jaar het hoog ste bestuurscollege aan de Theologi sche Hogeschool, teruggetrokken. In feite hadden de hoogleraren dit het onofficieel ook al gedaan. Inmiddels is er een door hooglera ren ingestelde commissie van goede diensten in het leven geroepen, die nu moet trachten orde op zaken te stellen en wegen aan te wijzen om uit de impasse te geraken. Déérin vinden de geledingen elkaar wel te- Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres vooralen te zijn. Ge heimhouding Is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bH te sluiten. Een se lectie nit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Hoe kan men krekels be strijden? Ze zitten bijna overal in de schuur en zelfs in onze woning. Antwoord: Krekels voeden zich graag met graan, dat in hoekjes is blijven liggen. In zand en stof ko men de krekeleieren uit. Het merk waardige van deze beestjes is dat ze zich dood kunnen houden. Begin met alles weg te nemen wat voedsel kan "zijn, en tevens zand e.i stof te ver wijderen. Met behulp van een anti-insecten strip zijn de beestjes zo verdwenen, maar doe dit nooit waar eetwaren staan, of in de buurt van gekooide vogels en kleine huisdieren. Vraag: Iemand verkoopt iets voor ƒ4000. Nu komt er een kennis van de koper en zegt tegen de verkoper: Ik heb het verkochte van de koper overgenomen en wil de koopsom be talen. Na afwijzing omdat het aan geboden bedrag niet overeenkwam met de koopsom, betaalt de oor spronkelijke koper via de bank op naam van de man aan wie hij be taald had, en weer niet de volle koopsom. Antwoord: Het Burgerlijk wet boek bepaalt dat tfrv schuldenaar (de koper) niet van zijrt schuld bevrijd wordt tenzij u hem uitdrukkelijk van zijn schuld ontslaat, of wanneer hij of een derde de totale som be taalt. Als u dus een deel van het bedrag aanvaardt in mindering van d® hoofdsom, bliift uw schuldenaar fde koper) voor het restant verbon den. De enkele mededeling dal er een nieuwe schuldenaar is, brengt generlei verandering in de toestand teweeg. Vermeld dus op de kwi tantie „in mindering van de schuld van...(naam van de koper)" Vraag: Ik werd op 60-jarige leef tijd gepensioneerd en ben thans 64 jaar oud. Ik werk op een kantoor, ben aangenomen per dag en word per week betaald Alle soorten so ciale wetten worden afgehouden. Heb ik recht op vakantiegeld? Antwoord: Alle werknemers heb ben recht op de vakantietoeslag van 6 pet van het minimum jaarloon rug, zodat er nog hoop is op een op lossing. De impasse is ontstaan doordat de student Kees Bakker mede afgevaar digde was in de Civitasraad, hetgeen met name door de hoogleraren van wege zijn communistische overtui ging hij was CPN-kandidaat voor de gemeenteraad een onaanvaard bare figuur werd geacht. Het tussentijdse beraad dat door alle geledingen is gevoerd heeft, wat de studenten betreft weinig positiefs opgeleverd. Er was ook weinig enthousiasme om mee te doen bij de studenten in het algemeen, zo meldt de studentenvertegenwoordiger Ger- rit Douma. In een onlangs gehouden vergade ring van studenten is besloten tot het definitief terugtrekken van de stu dentenafvaardiging in de Civitasraad. In feite was dit al eerder informeel gebeurd. Een der overwegingen voor het jongste besluit: curatoren verzonden een brief aan alle gereformeerde ker keraden waarin verzekerd werd „dat bepaalde grenzen van de democrati sering niet overschreden zullen wor den". Daarmee is het open karakter van de interne discussies aan de ho geschool teniet gedaan, aldus de stu denten. Andere overwegingen: eenstemmig heid kon onder de studenten niet be reikt worden, en: curatoren en hoog leraren handelen (uit welke motie ven dan ook) tegen de door allen ge accepteerde gedragsregels in. De studenten zouden uiteindeliik een nieuwe Civitasraad willen ver kiezen om dan vervolgens het ge ïnstitutionaliseerd overleg in alle commissies weer op te nemen. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Maandagmiddag 2 november om twee uur begint in de Noorderkerk van Sneek de slotzitting van de gereformeerde synode. Na af- handeling van een aantal punten, die weinig tijd in beslag zullen nemen, zal omstreeks vier uur het rapport 1 inzake de verontrusting van de daar toe benoemde commissie aan de orde komen. Dinsdag de 3-de november is volle dig voor deze zaak gereserveerd. waarna woensdag 4 november een: besloten zitting volgt, die wellicht ook I nog de hele middag in beslag kan I nemen, (zaken die personen betreffen I worden altijd „in comité'' behandeld - red.) Woensdagavond wordt niet verga- derd in verband met de plaatselijke i dankstond voor het gewas. In de loop van donderdag 5 november hoopt de synode zijn arbeid af te ronden en tot definitieve sluiting te kunnen over- j gaan. AMSTERDAM In het artikel van dr. J. Kremer, dat wy gisteren plaatsten over de monografie van prof. G. A. Lindeboom inzake abor tus provocatus is de titel van dit ge schrift onjuist vermeld. De titel is „Vryere Vruchtafdrijving" en het boek is verschenen bij uitgeverij Buijten en Schipperheijn, Amsterdam. Wereldbevolking is in 2006 verdubbeld NEW YORK In het jaar 2006 zal de wereldbevolking verdubbeld zijn als de huidige groei zich voortzet. Er zullen dan meer dan 7 miljard men sen zijn. Dit staat in het jaarlijks rapport van de VN over de groei van de wereldbevolking. China is het land met de meeste inwoners: 740 miljoen. Daarna volgen India met 537 miljoen en de Sovjet unie met 240 miljoen. £ID1 tours bc Mu rek (Door Riet Dieiner) GRONINGEN In de jaren tussen 1961 en 1970 zijn in Ne derland in totaal bijna duizend vrouwelijke religieuzen uit de kloosters getreden. Vorig jaar ongeveer 240. Op het ogenblik zijn er nog ongeveer 26000 vrouwelijke religieuzen in kloosters of in missies werkzaam. Hun aantal in de missie bedraagt 3063. Het aantal mannelijke religieuzen, dat van 19611970 het kloos ter de rug toekeerde loopt tegen de zevenhonderd. Hoewel er in veel landen grote aantallen kloosterlingen het klooster verlaten is er praktisch geen weten schappelijke literatuur over versche nen. En dat is voor mejuffrouw drs. M. I. Th. van der Leeuw reden ge weest studie te maken van de vrou welijke uitgetreden religieuze. Vanmiddag promoveerde zij onder grote belangstelling aan de Groningse rijksuniversiteit op het proefschrift „Van Klooster naar wereld. Een so- ciopsychologische benadering van uit getreden vrouwelijke religieuzen". Haar promotor was prof. dr. J. Th. Snijders, voorzitter op een van de zittingen van het pastoraal concilie. Gesprekstherapie Deze studie houdt weinig verband met het dagelijks werk van de pro movendus. Zij is als psychologe ver bonden aan de medische faculteit van Rotterdam om aan medische studen ten, huisartsen en vooral psychiaters in opleiding de gesprekstherapie te onderrichten. Mejuffrouw Van der Leeuw heeft zich echter het leed van de vrouwe lijke uitgetreden religieuzen nogal aangetrokken terwijl het onderwerp haar tevens bijzonder boeide. „Het is wat, als je zoveel jaar in een klooster hebt gezeten en er dan uitgaat Dat is enorm ingrijpend", vertelt ze me in een gesprek. Het feit,' dat er driemaal zoveel vrouwelijke religieuzen zijn als pries ters, maar dat wel de uitgetreden priesters in de belangstelling komen te staan, terwijl hun vrouwelijke lot genoten doodgezwegen worden heeft mejuffrouw Van der Leeuw in 1967 al een scriptie doen schrijven over de „Vrouwelijke religieuze en haar uit getreden zuster". Deze scriptie, later omgewerkt tot een populair-wetenschappelljke poc ket, heeft nogal wat stof doen op waaien ,niet in de laatste plaats In de kloosters zelf. In sommige kloos ters las men eruit voor, in andere was het echter verboden lectuur. In de scriptie vroeg mejuffrouw Van der Leeuw zich af waarom men uittrad. Als reden werd vaak opge geven: het dictatoriaal gezag, de in fantiliserende structuur en de slechte onderlinge verhoudingen. 90 interviews v In haar proefschrift dat zij van daag verdedigde ,gaat hetom een socio-psychologische benadering van de uitgetreden kloosterzusters. Invul-puzzel 1 2 3 U 5 6 7 Vul horizontaal in: begin- bankroet, 2. griekse letter, 3. wat niet gemist kan worden. 4. godin van de vrede, 5. windrichting. 6. ge reedschap, 7. zetel. Bij juiste oplossing vormen de begin en de eindletters beide van boven naar beneden gelezen de naam van een kruipend dier. Oplossing vorige puzzel Hor. 4. gedeeld. 5. tamboer, 6. pierrot. 7. ad denda. Vert 1. gegadigde. 2. verborgen. 3. Aldegonde. (door Jan A. Smit) PRETORIA Wie heg noch steg weet in Pretoria en toch met de minste moeite in de kortste tijd in het gebouw wil zijn, waur de synode van de Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuuid- Afrika wordt gehouden, doet er het beste aan op straat uit te zien naar een heer in het zwart. Let wel. geen zwarte heer, maar een heer in het zwart. generale synodes dateren van jonge datum. In feite is dit pas de derde generale synode van de N.G.-Kerk. De eerste werd in 1962 gehouden. Daarvoor werd alles uitsluitend in de particuliere synodes behandeld, die dus naar regio werken. Daar zijn er zeven van en het is altijd nog zo. dat deze particuliere synodes, vergeleken bijvoorbeeld met Nederland, vrij veel in de melk te brokkelen hebben. Hebt u hem opgemerkt, loop hem dan maar achterna en u bent er zeker van dat u via de kortste route geleid wordt naar de Stadszaal, een majes tueus gebouw aan een van de voor naamste pleinen van Pretoria. Want alle synodeleden gaan in het zwart gekleed, met een nette witte das om en de predikanten zijn zelfs ter ver gadering in toga. Dat is geen mode gril, maar een voorschrift van orde op de synode. Er zijn zeer vele van deze in het gitzwart gaande heren, want de syno de telt maar liefst vierhonderd deel nemers. Dat getal heeft natuurlijk konsekwenties voor het gebouw, waarin men vergadert. In Nederland denken wij bij kerkvergaderingen aan lieflijke oorden a!s Hydepark in Driebergen en De Blije Wereld in Lunteren. Maar hier moet u maar denken aan het Amsterdamse Con certgebouw. Even breed, even hoog, even hol, alleen iets minder-lang. Eén derde mag u er van aftrekken. Geen jeugd Als uw oog is uitgekeken op het zwart, dan valt vervolgens het grijs op. Er is in Nederland de laatste ja ren sterke kritiek geuit op de gemid delde leeftijd van synodeleden. Nu, die critici kunnen hier volop aan hun trekken komen. iHet leeuwedeel van het legioen van 400 heeft Abraham al lang gezien. Deelnemers van rond de Gemeente Utrecht legt het uit (Van onze kerkredactie) UTRECHT De gemeente Utrecht gaat op maandag 9 en dinsdag 10 no vember ter gelegenheid van wereldstedebouwdag de inwoners van Utrecht trachten uit te leggen waarom er 22 miljoen gulden wordt besteed aan de restauratie van de acht belangrijkste oude kerken in Utrecht. Er komen na melijk, volgens het bureau voorlichting van de gemeente, voortdurend vra gen binnen over het nut van die restauratie als daar zulke grote bedragen mee zijn gemoeid. De bijeenkomsten worden gehouden in de Geertekerk en de Pieterskerk, beide reeds gerestaureerd. Er zullen inleidingen worden gehouden over de stedebouwkundige en architectuurhistorische betekenis van de monumentale kerkgebouwen. Behalve van de Pieterskerk en Geertekerk is ook de restauratie van de Catharijnekerk reeds voltooid. Vorig jaar is een aanvang gemaakt met de restauratie van de vijf grote hervormde kerken in de Utrechtse binnenstad: Jacobikerk, Nicolaikerk, Buurkerk. Domkerk en Janskerk. De werkzaamhe den aan deze gebouwen zullen in totaal vijftien jaar in beslag nemen. veertig zijn met een lantaarntje te zoeken. Er is in Nederland wel met enige vetVachting uitgekeken naar deze synode, omdat men veronderstelde, dat de jeugd mogelijk een ander ge luid zou laten horen over de zaken, die in dit land zo klemmend aan de orde zijn. Deze verwachting moet dan maar gauw in de la, want jeugd is er simpelweg niet. Het spreekt vanzelf dat de verga derorde bij een gezelschap van 400 in een grote zaal een andere is dan een wat knusse bijeenkomst van 60 a 80 synodeleden. Dat komt al tot uiting, wanneer men het wóórd wenst. „Me neer de voorzitter" wordt wel eens gezegd, maar „Eerwaarde heer" hoort u meer en het meest gangbare is toch wel .Hóógeerwaarde heer". Dit duidt op afstand en dat niet alleen maar letterlijk. Een bijeenkomst van zoveel domi- j nees en ouderlingen kan alleen maar 1 niet in chaos ontaarden, wanneer er met strakke hand geleid wordt. Nu, dat is de nieuwe voorzitter, dr. Vor- ster wtel toevertrouwd. De orde is er gewoon niet naar om toch het woord te vragen als men niets te zeggen heeft. Wat dat betreft kan Pretoria model staan voor de Nederlandse vergaderoorden. Klapp i Strak Een duidelijk nadeel van deze strakke vergadertechniek is natuur lijk, dat er zelden een spontaan debat opvlamt. Nederlandse kerkvergade ringen plegen wel eens warwinkels van papieren te zijn. Het is in Lunte ren bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat de voorzitter een bepaald onder werp aan de orde stelt, en de leden dan verzoekt het gele P-23 papier voor zich te nemen en het witte H-4 en J-13. 'En dat betekent dan een paar minuten zoekend ritselen. In Pretoria doet men dat anders. Hier loopt iedereen met een dik boek, van tegen de zeshonderd pagina's ge drukt bij de Voortrekkerspers in Jo hannesburg. En daar staat alles in. Behalve natuurlijk wat er niet in staat. Het boek wordt in hoofdzaak samen gesteld door de scriba. Toen het punt aan de orde kwam, dat de synodeleden wilden weten, wat de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken nu pre cies haden geschreven wij hebben hier eerder over gemeld was de verdediging van de scriba dan ook dat je nu eenmaal niet alles in dit grote boek kimt opnemen. Anders wordt het boek een encyclopedie. De N.G.-Kerk is al oud, maar haar »e?i voor... Wat men hier niet kent dat zijn de gezamenlijke maaltijden. De Eer waardes eten niet op kosten van de kerk maar een ieder trekt naar het restaurant van zijn keuze. Alleen de koffie en thee worden in de Stadszaal geserveerd, overigens ook buiten be zwaar van de schatkist der kerk. Het is niet ongebruikelijk, dat wanneer dr. Vorster de theepauze aankondigt, hij de leden eerst uitno digt te klappen voor, zeg de koekjes fabriek van meneer Erasmus, omdat die de synode de versierde thee heeft aangeboden. En het is hier ook normaal, dat wanner een paar eerwaardes elkaar na de vergadering nog willen spre ken, men elkaar dan uitnodigt voor een tocht naar de kroeg. Kroeg is het goed Afrikaanse woord voor een bar, een café. Overigens is Pretoria een zeer warme stad en dat alleen al mo ge als een voldoende excuus gelden. Deze ingetreden zomerwarmte heeft de 'stad een prachtig zacht-paarse gloed bezorgd. De tienduizenden Ja- caranda-bomen trokken hun bloei- kleed aan en dat is een ogenstrelend gezicht. PRETORIA Het moderamen van de N. G.-Kerk krijgt veel ge daan, maar niet alles. Er zijn grenzen. De staatscommissie, die belast is met de regeling van de inhuldigingsfestiviteiten van een nieuwe president had aan het moderamen gevraagd, de zondag na dé inhuldiging de kerkklok ken voor dit heuglijke feit te lui den. De Breë Moderatuur had hierin toegestemd. Maar het gaat niet door nie. Ter synode stond ie mand op, die zei, dat kerkklok ken luiden om de mens naar God en Zijn kerk te trekken. En dat kerkklokken niets te maken heb ben met de verering van een mens. De synode nam de gedachte over en de nieuwe president van Zuid-Afrika zal het moeten doen zónder het gebeier van de N.G.- klokken. Vijf en veertig uitgetreden zusters dertig ongehuwde en vijftien gehuwde heeft mejuffrouw Van der Leeuw ge ïnterviewd en daar naast een controle groep van vijf en veertig leken in ge lijke omstandighe den:' zelfde beroep, gelijke leeftijd enz. De uitgetredenen waren minstens twee en hoogstens tien jaar uit de kloosters weg. Een derde deel verklaarde het kloos ter te hebben ver laten wegens te groot conformisme, een derde wegens de slechte onderlin ge verhoudingen en een vijfde wegens de zinloosheid van het kloosterleven, zoals dit de laatste eeuwen i.s gegroeid. Het zit teveel vast aan allerlei regels. De laatsten zouden het kloosterleven graag anders zien. De helft van de -y ondervraagden ver- telde geen moeilijk- g heden le hebben on- dervonden bij het - uittreden, zeker niel in vergelijking tot de spanningen waarin ze daarvoor verkeerden. Het is heel erg belang rijk of men werd opgevangen door familie. „Want stel je eens voor, dat je na zo veel jaar klooster voor het eerst naar de kapper of naar een zelfbedienings zaak gaat", zegt mejuffrouw Van der Leeuw. Ze voegt eraan tce, dut het de laatste jaren wel makkelijker wordt De afstand klooster-wereld is lang zo groot niet meer. Maar in de tijd, dadt de ex-kloosterlingen in een klooster zaten was dat anders en in sommige kloosters nog. De andere helft van de ondervraag den had bij het uittreden wel moei lijkheden ondervonden. Gedeeltelijk doordat ze niet op de hoogte .waren met de dagelijkse gang? van zaken. In het begin voor sommigen nog was er het probleem van de een zaamheid. Levensonderhoud Hel levensonderhoud vormde bij de ondervraagden geen probleem. Het betrof bij dit onderzoek ex-nonnen uit actieve congregaties. Dat wil zeg gen, mensen die werkzaam zijn bij het onderwijs of in de verpleging. Een vrij groot aantal ondervraagde ex-zusters voelde zich niet meer ver bonden met de rooms-katholieke kerk, maar praktiseerden in mis, biecht en communie wél. De vrouwe- Bui rvooi teli eerd :et h alle ge aten lité lijke leken zeiden daarentegen mea al dat ze het niet meer wisten. De uitgetredenen vonden, dat j proces van verandering in de kj te langzaam gaat De leken daara tegen: te vlug. Ze hadden niets tea de veranderingen op zich, maar£ worden teveel zaken afgeschaft, voor niets in de plaats komt. „De leken hebben dan ook nietï geleden onder de benauwende I) palingen, waarvan de kloosterlinj wel last hebben gehad. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Kinderdijk, kand. Luitjes te Schiedam. n; 1 Bedankt voor Dinteloord, R. J. iai de Hoef te Papendrecht; voor Ned 9 Lëngbroek, J. van Wier te Nieuw lsen ■kerk aan den IJssel. Geref. Kerken (vryg.) 1 ren Beroepen te Brunsum, K. Verli miss.pred. in Zuid-Afrika, tha woonachtig te Drachten: te Hoc eve vlietBarendrecht. H. W. Nooipns man te LuttenGramsbergen. Bedankt voor Valkenburg-Katwfcht A. Jagersma te Groningen-Oost: vcporr Murmerwoude. M. Heemskerk Meppel. Ambtsdragers Hervormd Huizen (Van onze kerkredactie) HUIZEN (N.H.) In de loop der jaren is diverse malen ge poogd te komen tot kerkherstel langs de weg van reorganisatie. Telkens weer bleek dat deze weg een doodlopende was, wanneer daarmee niet gepaard ging een grondige reformatie. Wanneer wij dan ook momenteel aan alle kanten de roep om reorganisatie, om herstructurering horen, dan vragen wij ons in diepe ernst af of deze weg ook niet onherroe pelijk dood moet lopen. Dit schrijven de gezamenlijke ambtsdragers van de hervormde ge meente van Huizen in een brief aan het moderamen van de provinciale kerkvergadering van Noord-Holland. De brief is ook gezonden naar de ge nerale synode. De crisis van ons kerkelijk leven, aldus de Huizense ambtsdragers, wordt niet overwonnen door mense lijk pogen tot reorganisatie, maar al leen door réveil, een opwekking van uit de Geest Gods. Deze nadruk op het noodzakelijke werk van de Heilige Geest, wanneer het gaat om de verlevendigïhg van de kerk, betekent niet een lijdelijk af wachten, maar maakt integendeel ten hoogste actief, geestelijk actief in het gebruik van de door God gegeven middelen als het Woord en de sacra menten als instellingen van Christus. Het is in onze tijd ten zeerste nood zakelijk, dat de kerk het weer leert verwachten van de Geest Gods. Wij vragen ons in ernst af, of wij in onze kerk in prediking en gebed nog wel voldoende oog hebben voor de Geest van God, die Heere is en levend maakt. Bovendien, wanneer de kerk gaat reorganiseren zonder reformatie, dan zou het wel eens kunnen zijn, dat met de herstructurering elementen in het kerkelijk leven verdwijnen, die bijbels-reformatorisch zijn. De pres- byteriale structuur van onze kerk heeft namelijk ook alles te mal met ons reformatorisch belijden. Concentratie De Huizense ambtsdragers pleit voor een concentratie van de prei king en alle ambtelijke werk in gemeente op de gegevenheden t het Woord Gods. Zij vragen zich of de kerk, ook in haar gemeentelijlai activiteiten, niet bepaalde taken he e f aangetrokken, die uit apostolaire n tieven zijn aangevat, maar die de i Bo eenschrompeling van de gemeei ku eerder bevorderd dan tegengega en hebben, omdat er meer zicht was de wereld, dan op de gemeente. Christus zei tot Martha: Gij ve*erj. ontrust u over vele dingen, maar nga ding is nodig. Wanneer het ene noc 3ok ge in het bezig zijn met de kerk ni functioneert, dan zal volgens de bii van Huizen al het andere wat kerk verricht vergeefs zijn. DELFT Op 82-jarige leeftijd overleden de bekende remonstrant emeritus-predikant dr. F. Kleijn. I crematie heeft heden op Ockenburi plaatsgehad. Frangois Kleijn was aanvankeli in het bankwezen werkzaam. Hij sft deerde theologie in Leiden. In 19) werd hij predikant te Lochem. Vi 1923 tot 1944 stond hij in Den Haa Daarna was hij tien jaar predikai in algemene dienst van de Remot strantse Broederschap. Hij leidde broederschap in het verzet tegen Duitse bezetters. Dr. Kleijn was stichter van het R* b« monstrants Weekblad en mede-o? richter van het vrijzinnig christelt lyceum in Den Haag. Vele jaren hij secretaris, later voorzitter van vereniging van woodbrookers. In 1$ kreeg hij in de Verenigde Staten eredoctoraat. fori 'Ug< iet nijj Het UJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2