In Kenia is groot gebrek aan middelbare scholen VU dankt prof. in humor Gispen voor verpakte wijsheid VEERTIG SCHOLEN Hele mee familie betaalt aan schoolgeld rrico Geef ons tijd voor onderwij s vernieuwing Een woord voor vandaag Ierse paters dringen tot protestantse scholen door Afscheid na 25 jaar hoogleraarschap BEROEPINGSWERK Het Kwartet j Vrouw nog niet in kerkleiding Leiden ontzet NIEUWE LEIDSE COURANT ZATERDAG 3 OKTOBER 1970 Ziet diis nauwlettend toe hoe gij wandelt, niet als onwijzen doch .ah wijzen Efeziërs 5:15). Er is weieens gezegd, dal het zo moeilijk is om christen te zijn. Want een christen moet op zoveel dingen letten. Als men het op die manier bekijkt, ja. De vermaningen van Paulus zijn er een voor beeld van. Maar je kimt de zaak ook omdraaien en komt dan dichter bij de waarheid: wie Christus liefheeft, brengt dat in zijn leven tol uiting. Dan is het niet: dat mag ik niet, maar: dat doe ik niet uit liefde voor de Here. Paulus zegt: Ziet nauwlettend toe hoe gij wandelt, niet als onwijzen doch als wijzen. Onwijzen. dat zijn zij die er maar op los leven en denken: het komt wel terecht. Wandelt als wijzen, als mensen die weten hoe zij in dit leven hebben te staan, omdat zij de Here heb ben gevonden en zich bij alles afvragen wat Hij van hen wil. Wij lezen vandaag Hosea 2:1-12. W ij lezen morgen Hosca 2:13-3:5. Over de groene kool heen. Een lectuurverspreider in de plaats Eldoret in Kenia reikt de bijbel tlit aan wat wij zouden noemen de groenteboer. Het lectuurcentrum van de Gerefor- ELDORET (Kenia) „Van jongsaf heb ik het idee gehad om later in zendingsdienst te gaan. Op de lagere school in Zeist was een onderwijzer die in Indonesië had gewerkt en ons veel over de zending vertelde. Toen al kreeg ik interesse. In de jaren 1958 en 1959 werd die interesse versterkt. Ik was op het gymnasium in Zeist. De heer H. van 't Veld gaf daar in die jaren Nederlands en hij vertelde mij dat hij zich aan het voorbereiden was om als taalkundige van de Gereformeerde Zendingsbond te worden uitgezonden naar Kenia. Door die con tacten zette het zich meer en meer bij mij vast dat ik iets der gelijks later ook zou willen". Aan het woord is drs. K. F. de Blois (24), die sinds januari van dit jaar in Kenia voor de GZB, als taalkundige werkt. De wens uit zijn jongensjaren is in vervulling gegaan. Toen hij in de zes de klas van het gymnasium zat schreef Kees de Blois aan de heer Van 't Veld in Kenia, om te vragen welke weg hij moest volgen om in zendingsdienst te komen. Hij kreeg een brief terug dat wanneer hij een universitaire studie in de Afrikaanse taalkunde zou hebben gevolgd en ook verder voor het werk geschikt zou worden bevonden, hij misschien over zes jaar Van 't Veld in Kenia zou kunnen opvolgen. Kees de Blois ging studeren. In Leiden, aan de universiteit, volgde hij de colleges Afrikaanse taalkunde en tijdens het eerste jaar van zijn studie combineerde hij Leiden met de uni versiteit van Utrecht, waar hij zen dingswetenschappen en algemene taalkunde volgde. Om zich nog beter te kunnen voor bereiden, ging hij later naar het Zen dingshuis in Oegstgeest Aan de her vormde zendingshogeschool volgde hij de zogenaamde lange cursus zen dingswetenschappen en zijn vrouw kreeg bij de hervormde zending de korte opleiding. Kees de Blois is nu de taalkundige en de literatuurman voor de GZB in Eldoret, de plaats in Kenia waar de GZB tien jaar geleden het zendings werk overnam van de Nederduits Hervormde Kerk van Zuid-Afrika. Hij werkt ten dienste van de Refor med Church of East Africa. meerde Zendingsbond in Eldoret zorgt voor toevoer van bijbels en christelijke lectuur. Boekoesoe Bij de zending hoort onverbrekelijk het taal- en literatuurwerk. „De be langrijkste Afrikaanse taal die in Oost-Afrika wordt gesproken, is het Swahili. De heer Van 't Veld heeft in zes jaar dat hij hier heeft gewerkt, al baanbrekend werk gedaan. Hij vertaalde de catechismus, de psalmen en veel lectuur ln het Swahili. Ik zet zijn werk nu voort", aldus drs. De Blois. Het is moeizaam werk. „Het is (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Onder grote belangstelling heeft prof. dr. W. H. Gispen gistermiddag afscheid genomen van de Vrije Universi teit. Het afscheid was tevens een jubileumviering. Prof. Gispen is (op één maand na) precies 25 jaar hoogleraar geweest. Prof. Gispen doceerde bijbelse ar cheologie, Hebreeuws, Babylonisch en Assyrisch. Omdat hij 7 augustus 70 jaar werd, is hij 1 september met emeritaat gegaan. Wie prof. Gispen kent, zal het niet verbazen, dat het afscheid (in het American Hotel) een zeer ontspannen karakter droeg. De Vrije Universiteit kan dank baar zijn voor wat u wetenschappe lijk hebt gepresteerd ook voor de functies, die u hebt bekleed, zei rec tor magnificus prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Maar wij danken u ook voor uw in humor verpakte wijsheid, waar velen onzer van ge profiteerd hebben. Door uw verdwij nen wordt de VU een stukje armer. Prof. De Gaay Fortman wilde zijn collega nog een persoonlijke raad meegeven: „Ik zou de rest van uw dagen maar niet al te verontrust doorbrengen. Magna est Veritas et vincet". (De waarheid is groot en zij zal overwinnen). Tekst zelf Namens het jubileumcomité sprak prof.dr. D. S. Attema. Sommige theo logen worden oriëntalist, maar ver liezen dan hun theologische interesse. Bij prof. Gispen is deze echter bui tengewoon groot gebleven. „U hebt uw studie van de oud-oosterse talen dienstbaar gemaakt aan uw eigen lijke doel: de Heilige Schrift te leren verstaan en aan ons uit te leggen. U was uit op wat de tekst zelf zegt. U NED. HERV. KERK Bedankt voor Blauwk&pel-Groene- kan. H. Jongerden te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal, H. Ligten- berg te Genemuiden, die bedankt voor Leerdam. Bedankt voor Hendrik Ido Ambacht, H. Rijksen te Gouda. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Broek op Lange- dijk-Nieuwe Niedorp, kand. D. J. van der Sluis te Alkmaar. Emeritaat ver leend aan S. M. A. Daalder tc Haar lem en aan M J. Nolthenius te Broek op Langedijk-Nieuwe Niedorp. waarschuwde ons voor ijle gedach- tenvluchten ver van de tekst, of voor inlezen in de tekst wat er helemaal niet ln staat." Het lag daarom voor de hand, dat de feestbundel, die prof. Attema na mens het jubileumcomité aan prof. Gispen aanbood, de titel „Schrift en Uitleg" draagt. Negentien collega's, vrienden en leerlingen hebben er een bijdrage aan geleverd. I Prof. Attema onthulde vervolgens I een schilderij van de jubilaris, van de schilder Stierhout, en overhan- I digde mevrouw Gispen een bloem stuk. I Prof. dr. H. R. Rookmaaker, spre kende namens de literaire faculteit, wees er op, dat prof. Gispen zowel een wijze relativering, een afstand kunnen nemen, als een beginselvast heid kende. Die horen bij elkaar. „U hebt veel van de wijzen in Israël geleerd. U bent er zelf een gewor den." Prof. dr. mr. D. C. Mulder, decaan van de theologische faculteit, begon met een van de anekdoten op te ha len, waarmee prof. Gispen altijd vol zit. Bandrecorder Toen prof. Gispen, na ergens ge- oreekt te hebben, in de kerkeraads- kamer nog wat napraatte, hoorde hij in het vertrek ernaast iemand op een wat hoge ruzieachtige toon spreken. „Zal ik een einde maken aan die ru zie?" bood hij aan, waarop de kerkc- raadsleden hem vertelden, dat dat zijn eigen preek was, die afgedraaid werd. De „Sitz im Leben" van dit ver haal: Gispen als voor alles predikant. En verder openbaart hij zich in dit verhaal als een man, die niet van ruzie houdt. Misschien, aldus prof. Mulder, heeft Gispen wel wat moeite gehad, om mee te komen met de ontwikke ling in onze theologische faculteit. Maar wij zijn blij en dankbaar, dat j hij tot het einde toe dapper is meege gaan. Zijn toewijding en hartelijke collegialiteit is ons tot zeer grote steun geweest. De heer Klein sprak namens di studenten woorden van dank. Hij vertelde, dat bijzondere indruk op de studenten gemaakt heeft een college. I waar de studenten prof. Gispen het vuur na aan de schorten legden met de evolutie-leer. Prof. Gispen beëindigde dit colle geuur met de woorden „Zolang de evolutietheorie nog niet voldoende sterk staat, houdt ik my b(j het ver slag van Genesis. Maar als u daar anders over denkt, mag dat. Laten kaar erkennen als broeders in de Heer." Literaire genre Op zijn eigen unieke wijze, vol kwinkslagen, sprak prof. Gispen een dankwoord. Wij geven alleen het slot, met een dubbele bodem voor oudtestamentici. „Er is hier vanmiddag een werk groep van vijf man bezig geweest, mooie dingen over mij te zeggen. Wat is het literlare genre? Een „sa ga". Geen historiebeschrijving, maar parabolisch, een hymne, een hym nisch gezang. Men moet niet op de feiten letten, maar het was mooi om te horen. Tenslotte: mijn „Sitz im Leben'' is de vriendschap en de liefde, die ik ondervonden heb. En dat is voor mij geen „saga", maar gewoon beschrij ving van historische feitelijkheid." deze krant behoort tot In het Westen I veruit grootste proc J chr. dagbladpen GEXèVE Hoewel zeventig grote kerkgenootschappen in verschillende landen vrouwen tot ambten in de kerk toelaten is er nog altijd een ze kere terughoudendheid om vrouwen op te nemen in de bestuursorganen van kerkgenootschappen. Dit is men bij de Wereldraad van Kerken te weten gekomen na een on derzoek bij dertig functionarissen van 22 kerkgenootschappen in verschil lende landen. Men meent, dat de oorzaak van dit verschijnsel ligt in het feit, dat „tra ditionalisten nog steeds met de mees te macht zijn bekleed. Zij beoordelen nog vrijwel uitsluitend wie tot het ambt worden toegelaten". Cees Timmer, directeur van het persbureau der Hervormde Kerk, bezocht het zendingsgebied van de Gereformeerde Zendings bond in Kenia. Voor onze krant schreef hij hierover een aantal artikelen. Vorige week vrtydag verscheen het eerste, vandaag het tweede. vaak werken uit het niets, want in dit gebied waar wij werken spreken honderdduizenden Kenianen alleen de stamtaal Boekoesoe. Van die taal staat niets op schrift. Wij noemen dat een 'tongtaal'. Het Boekoesoe is een van de vier honderd Bantoetalen, en aangezien wij ook werken onder de leden van de Boekoesoestam, is het van het grootste belang voor het zendings werk, dat wij met boekjes in de Boe- koesoetaal kunnen komen, waarmee de evangelisten kunnen werken. De heer Van 't Veld heeft dat ook al in een stamtaal gedaan, namelijk in het Kalenjin. We gaan ais volgt te werk: ik vraag aan Kenianen die èn Swahili èn Boekoesoe spreken, hoe bepaalde zinnen in het Boekoesoe lui den. Die zinnetjes zet ik op schrift, ik ga ze vergelijken en op die manier probeer ik achter de structuur van deze stamtaal te komen. Voor de A- frikaanse taalkunde is dat werk ook van grote betekenis, omdat je een nog onontgonnen gebied in de taal aan het verkennen gaat. En voor de zen ding is het eenvoudig een noodzaak om goed te kunnen werken". Drs. Dé Blois zet het werk van de heer Van 't Veld ook voort voor een eigen Afrikaans liedboek. Bovendien werkt hij mee aan een Swahilicon- cordantie van het Nieuwe Testament, wat vooral voor de Afrikaanse pre dikanten en evangelisten van groot belang is. De GZB heeft voor Kenia een lite- ratuurdienst opgebouwd, die ook on der de heer De Blois valt. De Afri kaan Gideon Mungai van de Kikoey- oestam is zijn rechterhand. De litera- tuurdienst verspreidt ten behoeve van de predikanten, evangelisten, ge meenteleden en de scholen een heel scala van boekwerken. Bijbels, evangeliën, catechismus boekjes, veel lectuur, sommigen in het Engels, veel werken in het Swa hili en in enkele stamtalen. In de tien jaar dat de GZB thans ten behoeve van de Reformed Church in Kenia werkt, is het aantal gemeenten tot vijftig uitgebreid. Die gemeenten hebben een grote steun aan de litera- tuurdienst. Scholing, vorming en onderwijs zijn belangrijke aspecten in het he dendaagse zendingswerk. Het onder wijs krijgt dan ook alle aandacht. Tien jaar geleden waren er slechts enkele zendingsscholen. Nu zijn er al veertig lagere scholen die uitgaan van de Reformed Church. Bijna de helft van deze scholen ko men financieel geheel voor rekening van de GZB, terwijl voor 24 van deze lagere scholen subsidie wordt verkre gen van de Keniase regering. Alle scholen zijn door de GZB gebouwd. De exploitatie van het gebouw, als mede het godsdienstonderwijs komen voor rekening van de zending, aldus vertelt Kees Geluk uit Den Haag, le raar Engels en administrateur van de GZB in Kenia. Sinds twee jaar staat er in Eldoret een middelbare school van de Refor med Church, die voor 80.000 door de GZB is gebouwd. Hoofd van deze school is de Nederlandse zendingsar beider Piet Hoogerdijk (34), die in 1966 vanuit Amersfoort naar Kenia is gekomen in dienst van de GZB. „In Kenia is een ontstellend gebrek aan middelbare scholen. Wij hebben hier negentig leerlingen, jongens en meisjes van 12 tot 21 jaar. We zouden er veel meer kunnen hebben, want de aanvragen zijn legio, maar we zitten vol", aldus de heer Hoogerdijk. Zijn school is de enige op presbyteriaanse grondslag in de verre omtrek. Veel leerlingen komen van grote afstand naar de school in Eldoret. Voor hen zijn speciale hostels gebouwd. Er wordt van de leerlingen schoolgeld geheven, waaraan meestal de hele fa milie meebetaalt, die het na afloop weer van de jongens en meisjes te rugvordert wanneer zij aan het werk zijn. Zo'n verplichting is een onderdeel van het sociale systeem in Afrika. Ouders en familieleden betalen voor de opvoeding van de kinderen, die zich later niet aan de verplichting Onder hilariteit houdt prof. dr. D. Nauta voor onze fotograaf het bloemstuk omhoog, dat me vrouw Gispen heeft gekregen. De jubilaris zelf heeft meer aandacht voor de feestbundel, die hem even tevoren is aan geboden. mogen onttrekken om en dan gaat het vaak om veelvouden die ge storte bedragen weer terug te beta len. Het schoolgeld is bij lange na niet voldoende om de school financieel draaiende te houden. De exploitatie verliezen-worden geheel door de GZB gedragen. Uiteindelijk is het de be doeling dat deze school, en andere onderwijsprojecten, volledig worden geafrikaniseerd. Datis echter een lang proces. Wel zal zo spoedig mogelijk de heer Hoogerdijk als hoofd aftreden, zodra een Afrikaan hem kan opvolgen, maar financiële assistentie zal nog lang nodig blijven, omdat de Refor- ied Church een jonge kerk is, die zichzelf financieel nog niet op de been kan houden. De zendingsstrate gie is erop gericht om, in sameriver- klng met de jonge kerk, projecten op te zetten, deze te leiden naar het einddoel van volledige afrikaniserkig, om dan als zending weer met nieuwe projecten te beginnen. Dp die mar wordt de kerk en wordt een stuk kerkewerk opgebouwd. Kadervorming De heer Hoogerdijk zegt dat de middelbare school van groot belang is voor de kadervorming, ook ten be hoeve van de kerk. „Wij werken in dit project sterk aan de toekomst, om jongeren op te leiden die later kader functies in de kerk en daarbuiten kunnen bekleden. Een deel van de huidige scholieren gaat in ieder geval naar de interker kelijke predikantenopleiding in Li- moeroe, dicht bij de hoofdstad Nairo bi, waaraan de Rotterdamse her vormde predikant dr. H. Goedhart als docent van de GZB verbonden wordt. Begin volgend jaar komt dr. Goed hart naar Kenia". De verhouding met andere kerken in Kenia is goed. Er zijn uitstekende contacten met de grote Presbyte riaanse Kerk in Kenia, evenals met andere Engelse kerken, maar de ver houding met de rooms-katholieke missie, voorzover deze vanuit Ierland wordt bedreven, is niet goed. „In El doret en omgeving werken de r.k. Ierse paters", aldus de heer Hooger dijk, „en daarmee is geen samenwer king mogelijk. Wij hebben van onze kant getracht om tot afspraken te komen, maar zij houden zich er niet aan. De Ierse pa ters hebben hier ook veel scholen ge- Leerlingen van de middelbare school in Eldoret. Directeur van de school Pieter Hoogendijk: onderwijs en kadervorming zijn heel belangrijk voor de toe- komst van de kerk. sticht Wij komen daar niet maar de Ierse paters trachten herhaaldelijk onze protestantse scholen binnen te komen om godsdienstlessen te geven. Als ergens in een dorp een Afri kaans hoofd van een protestantse school staat, en hij durft niet krach tig genoeg op te treden, dan lukt het de paters ook om binnen te komen. Wij hebben dat al herhaaldelijk mee gemaakt, en ondanks onze protesten gaan zij ermee door". 2 Met de regeringsscholen ligt het, volgens de heer Hoogerdijk nog moei lijker. Alle godsdiensten hebben daar dezelfde rechten, maar door het grote aanbod aan leerkrachten die de Ierse paters leveren, zijn veel van deze re geringsscholen in feite rooms-katho- liek geworden en krijgen protestantse leerkrachten er geen toegang. „Als wij ergens met een protestant se lagere school beginnen, kun je er haast van verzekerd zijn dat vlakbij een middelbare school van de Ierse paters verrijst, mede met het doel om de kinderen van de protestantse lage- r re school later op te vangen". Teleurgesteld De heer Hoogerdijk is nogal teleur- 1 gesteld over deze praktijken. „Èn wij niet alleen. Ook de anglicanen en de presbyterianen klagen steen en been. Het is jammer dat ik zo'n ver- haal moet vertellen, maar wij worden ermee geconfronteerd, omdat juist ia onze' zendingsgebieden de Ierse patera! ook werken. Verderop werken voor de missie de witte paters uit Nederland. Zij heb» ben totaal andere opvattingen dan de Ierse paters. Met de Nederlandse rooms-katholieken zouden wij deze moeilijkheden echt niet hebben". Het onderwijs- en vormingswerk van de GZB in Kenia breidt zich nog voortdurend uit. In de afgelopen tien jaar is al veel tot stand gebracht, veel projecten staan nog op stapel. De zending ziet de onderwijsprojecten als een van de middelen om het Evangelie te brengen. En tegelijk wordt door de onderwijs- en vor mingsprojecten ook een bijdrage ge geven aan de opbouw van een jonge Afrikaanse staat. nietvergeten~Fricotten Protestants-christelijke schoolhoofden (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Het wordt voor de schoolhoofden, die zowel schoolleider als klasse-onderwij zer zijn, een onhoudbare toe stand. Het onderwijs moet ver nieuwen in verband met de nieuwe wet op het basisonder wijs. Positief stellen de hoofden zich daar tegenover op. Aan deze verniewing moet leiding gege ven worden. Maar het kan een voudig niet. Op de jaarvergadering van de functiegroep hoofden van scholen van de Protestants christelijke bond van onderwijzend personeel (PCBO). die vandaag in Utrecht werd gehouden, pleitte de voorzitter, de heer A. A. van der Leer, voor 400 aanwezigen weer eens voor taakverlichting voor hoofden van lagere scholen. Omdat het woord taakverlichting nogal eens misverstanden wekt zou hij dit willen vervangen door de om schrijving „Het hoofd tijd geven om zijn taak te vervullen". De heer Van der Leer pleitte ervoor, dat taakver lichting niet alleen van toepassing moet zijn voor de grootste scholen al leen. maar in verhouding ook voor middelbare en kleine. Verheugd toonde de voorzitter zich met de van regeringswege toegezegde 1,7 miljoen gulden voor bovenge noemd doel. „Het bewijst, dat de re gering begrip gaat tonen voor onze moeilijke positie", maar aan de ande re kant toonde hij aan, dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Ook de verlaging van de leerlin- genschaal per 1 augustus 1971 oogstte bij de heer Van der Leer „gereser veerde blijdschap". Hij zag moeilijk heden in de personeelsvoorziening.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2